Főoldal Fórumok Lakóautók Napelem

Legutóbb frissítette apoka 2 years, 2 months telt el
95angok
685 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #39321
    benojeno
    Felhasználó

      Sziasztok!
      Napelem/szolártöltés témában kérném a tanácsaitokat.
      Két darab 85 amperórás fedélzeti aksim van. Tévénk, inverterünk nincs, a világításon, vízszivattyún kívül egy nagy fogyasztónk van rendszeres használatban, és az a laptop.
      Igazából a számítógép üzemeltetését szeretném biztosabb alapokra helyezni, mert 12 voltos, szivargyújtós csatlakozással használom (a fedélzeti aksik adják a delejt), szóval a két akkumulátort szeretném tölteni extrában a napelemmel, vagy még azon is gondolkodom, hogy a kizárólag a laptopot működtetném napelemről (nem tudom, hogy ilyen közvetlen rákötésre van-e lehetőség, érdemes-e…)

      A számítógép paraméterei áramügyileg:input – 19V – 2.1A (40W)
      A számítógép akkumulátoré: DC7.4V 48Wh (6600mAh)

      Azt vettem észre, hogy amikor a fedélzeti aksik töltésa alacsony szintre megy le, és bedugom a laptopot a 12 voltra, akkor nyüszögésszerű vinnyogások jönnek az adapteréből, gondolom, ingadozik vagy nem elégséges a feszültség, emiatt nem merem így használni a gépet. Tehát marad a kikapcsolás, hagyom, hogy a laptop aksija feltöltődjön, mert azzal még ilyenkor is megbirkóznak a fedélzeti aksik.
      Mindeközben már erősen kell vadásznunk 220 voltos áramellátásra, aires-re, hogy fel tudjuk tölteni az aksikat.

      Lehetne ezen szolártöltéssel segíteni? A számítógép használata nagyon fontos nekünk a munkánk miatt, jó lenne olyan megoldást találni, ami környezetbarát, ár/érték arányban, hatékonyságban megfelelő. (Aggregátorban nem gondolkodom.)

      Köszönöm a jó tanácsokat, kíváncsian várom, mit gondoltok, tapasztaltatok ez ügyben.
      Jenő

    • Szerző
      Válasz
    • #59302
      vip001
      Felhasználó

        SZIASZTOK! Géza vagyok, mostt rakatnék fel solar rendszert a lakómra. NAGYPAPA ha segítenél szakmiai véleményeddel nagyon megköszönném.
        Ipari napelem 350W Q-PEAK DUO-G8 monokristályos röv. zárl áram 10,74 A, üresjárati fesz. 40.7 V, áram MPP-nél10,17A fesz MPP-nél 34,24V
        TÖLTÉSVEZÉRLŐ 12v lakóautóhoz Corbest 25A MPPT max. bemeneti fesz 50V
        MUNKAAKSI 110 A
        INDÍTÓAKSI 100Ah
        D+SZIMULÁTOR két aksi közé
        220-as 10A töltő a munkaaksira, ha töltöm akkor a két aksít egy kapcsolóval szét kell kapcsolni?
        Kapcsolót hova kell rakni? Mi van ha az inditóaksit akarom tölteni?
        Küldök egy rajzot is talán érthető. jó lesz ez a rendszer,?

        55W-os Dometic termoelektromos hűtő. pár led, autórádió erősítővel menne róla. Majd egy 2000W-os invertert akarok rákötni.
        Mire kell figyelni szereléskor? A szerelőm nem nagyon jártas lakóautós témában.
        Üdv Géza

        Attachments:
        • IMG_20200517_102313.jpg
        #59273
        NagyPapa
        Felhasználó

          [quote=”Sala” post=56232]Kerdes

          Adott egy epever mppt xtra 30Avezerlo meg egy Varta L95 agm 95ah akksi.

          Akksi adatlapja 14.8V ir max fesznek, tolto viszont csak 13.9V hajlando tolteni. Rossz beallitas vagy ez normalis?

          Kapacitast helyesen 95ah megadtam, van fluid vagy gel vagy sel vagy use beallitas.
          Gondolom fluid a helyes

          Koszi elore is[/quote]
          (sealed-gel-flooded-user)
          A fluid nem inkább flooded? Magyarul átitatott, ami megfelel az AGM-nek.
          Nem kevés az a 13,9 Volt, több okból is, mert ez elsősorban az akku jó állapotát jelzi! Ez az érték az akku felvevőképességétől függ, ha szulfátosodik akkor fog ez az érték emelkedni. Ha úgy látod, hogy ez a feszültség nem tölti fel teljesen akkor állítsd át user üzemmódba és ott akár 17 Voltig is fel tudsz vele menni… A csepptöltés időszakában a maximális fesz alá engedi egy kicsit az Epever azaz, valószínűleg nem láttad amikor a maximumot elérte…
          :meghajol

          #59272
          zsozsy
          Felhasználó

            [quote=”apóka” post=56233][quote=”Sala” post=56232]Kerdes

            Adott egy epever mppt xtra 30Avezerlo meg egy Varta L95 agm 95ah akksi.

            Akksi adatlapja 14.8V ir max fesznek, tolto viszont csak 13.9V hajlando tolteni. Rossz beallitas vagy ez normalis?

            Kapacitast helyesen 95ah megadtam, van fluid vagy gel vagy sel vagy use beallitas.
            Gondolom fluid a helyes

            Koszi elore is[/quote] Szerintem nem. A sima ólom-savas akku a fluid . Az agm/AGM az felitatott-savas azaz zselés illetve gél névvel is nevezett.
            [/quote] Biztos vagy benne ,hogy a felitatott elektrolitos és a zselés ugyanaz??? Szerintem az AGM-nek egy-egy alaptípusa a savas és a zselés. De lehet rosszul tudom…..

            #59271
            Sala
            Felhasználó

              Semmilyen infot nem talaltam rola h savas vagy zseles. Koszonom szepen!

              #59270
              apoka
              Felhasználó

                [quote=”Sala” post=56232]Kerdes

                Adott egy epever mppt xtra 30Avezerlo meg egy Varta L95 agm 95ah akksi.

                Akksi adatlapja 14.8V ir max fesznek, tolto viszont csak 13.9V hajlando tolteni. Rossz beallitas vagy ez normalis?

                Kapacitast helyesen 95ah megadtam, van fluid vagy gel vagy sel vagy use beallitas.
                Gondolom fluid a helyes

                Koszi elore is[/quote] Szerintem nem. A sima ólom-savas akku a fluid . Az agm/AGM az felitatott-savas azaz zselés illetve gél névvel is nevezett. A voltot illetően: attól még tölteni fogja. ha van annyi beeső fény .DE ha lekapcsolod/ besötétedik akkor 13 volt alá fog esni. apóka

                #59269
                Sala
                Felhasználó

                  Kerdes

                  Adott egy epever mppt xtra 30Avezerlo meg egy Varta L95 agm 95ah akksi.

                  Akksi adatlapja 14.8V ir max fesznek, tolto viszont csak 13.9V hajlando tolteni. Rossz beallitas vagy ez normalis?

                  Kapacitast helyesen 95ah megadtam, van fluid vagy gel vagy sel vagy use beallitas.
                  Gondolom fluid a helyes

                  Koszi elore is

                  #59267
                  gattila
                  Felhasználó

                    Nekem ilyen van. Simán viszi a 220-as 90 literes fagyasztó nélküli hűtőt.
                    https://www.conrad.hu/hu/szinuszos-inverter-autos-feszueltsegatalakito-usb-vel-12-vdc-10-5-15-vdc-1000w-voltcraft-psw-1000-12-g-1277820.html
                    Még 62 ezerért vettem. Sajna már nincs.

                    Ilyen van: https://www.conrad.hu/hu/szinuszos-inverter-usb-vel-es-francia-aljzattal-12-vdc-10-5-15-vdc-1000w-voltcraft-psw-1000-12-f-1277821.html

                    [quote=”apóka” post=56228]Ti Milyen invertert használtok ?. Pure Sinus minimum 1500-as, 2000–es érdekel . Hol menny Huf volt?
                    Köszönöm apóka[/quote]

                    #59265
                    apoka
                    Felhasználó

                      Ti Milyen invertert használtok ?. Pure Sinus minimum 1500-as, 2000–es érdekel . Hol menny Huf volt?
                      Köszönöm apóka

                      #59263
                      sazsolt
                      Felhasználó

                        Köszönöm a választ, hasonlóan gondoltam, de egy-két dolgot pontosan tisztázott. Köszönöm 🙂

                        Elnézést régen jártam erre…
                        :meghajol
                        A küldött fényképekből -nekem speciel- halvány fogalmam sincs melyik vezeték micsoda, hova megy.
                        Gondolom más is így volt vele és ezért nem reagált, nem kaptál azonnali választ, ugyanis ha valaki nem ismeri a konkrét típust, csak találgatni tudna… a lényeg, hogy a fedélzeti tápegység stabilizátora utáni 12 V Dc -vel kellene párhuzamosan kötni. Ha ezt nem találod meg, kösd rá a tápegység kimeneti pontjára. A fedélzeti tápegységeknek kettős a feladatuk egyrészt folyamatosan – a töltöttségi szintnek megfelelő, azaz változó- feszültséggel töltenie kell a fedélzeti akkupakkot, másrészt egy stabil 12 Voltos tápfesszel ellátni a fedélzeti egységeket, szintjelzőt, világítást, fűtést…. Ez az elmélet, de vannak régebbi járgányok ahol ez nincs szétválasztva és gyakorlatilag a töltő feszültség egyúttal a fedélzeti szufla is. Ennek hátrányai vannak, mert a LED világítások nagyon nem szeretik az akkuk teljes töltési feszültségét a 14,4 Voltot. Az MPPT szabályzók az akku felé szintén a szükség szerinti változó feszültséget szolgáltatják, a kimenetükön pedig a redukált 12 Volt stabil tápot! (Legalább is a jobbak ilyenek!)
                        :meghajol[/quote]

                        #59261
                        NagyPapa
                        Felhasználó

                          [quote=”sazsolt” post=56211]Sziasztok!
                          Próbáltam eligazodni az MPPT bekötési „vitán” és úgy gondoltam én úgy kérek segítséget, ha pontosan lefotózok mindent. Remélem a kérdésem egyértelmű 🙂 Köszönöm előre is a választ.
                          – Az MPPT-n a DC KIMENET gombbal aktiválható a fogyasztó felé az áramellátás, ilyenkor a szulfát mentesítés leáll.
                          [/quote]

                          Elnézést régen jártam erre…
                          :meghajol
                          A küldött fényképekből -nekem speciel- halvány fogalmam sincs melyik vezeték micsoda, hova megy.
                          Gondolom más is így volt vele és ezért nem reagált, nem kaptál azonnali választ, ugyanis ha valaki nem ismeri a konkrét típust, csak találgatni tudna… a lényeg, hogy a fedélzeti tápegység stabilizátora utáni 12 V Dc -vel kellene párhuzamosan kötni. Ha ezt nem találod meg, kösd rá a tápegység kimeneti pontjára. A fedélzeti tápegységeknek kettős a feladatuk egyrészt folyamatosan – a töltöttségi szintnek megfelelő, azaz változó- feszültséggel töltenie kell a fedélzeti akkupakkot, másrészt egy stabil 12 Voltos tápfesszel ellátni a fedélzeti egységeket, szintjelzőt, világítást, fűtést…. Ez az elmélet, de vannak régebbi járgányok ahol ez nincs szétválasztva és gyakorlatilag a töltő feszültség egyúttal a fedélzeti szufla is. Ennek hátrányai vannak, mert a LED világítások nagyon nem szeretik az akkuk teljes töltési feszültségét a 14,4 Voltot. Az MPPT szabályzók az akku felé szintén a szükség szerinti változó feszültséget szolgáltatják, a kimenetükön pedig a redukált 12 Volt stabil tápot! (Legalább is a jobbak ilyenek!)
                          :meghajol

                          #59248
                          sazsolt
                          Felhasználó

                            Sziasztok!
                            Próbáltam eligazodni az MPPT bekötési „vitán” és úgy gondoltam én úgy kérek segítséget, ha pontosan lefotózok mindent. Remélem a kérdésem egyértelmű 🙂 Köszönöm előre is a választ.
                            – Az MPPT-n a DC KIMENET gombbal aktiválható a fogyasztó felé az áramellátás, ilyenkor a szulfát mentesítés leáll.

                            Attachments:
                            • Screenshot2020-04-2314.30.05.png
                            #59000
                            gattila
                            Felhasználó

                              Woodo is ezeket az akkukat ajánlotta nekem.

                              [quote=”Lovi” post=56105]Ma hallottam a TV-ben egy Amszterdamot bemutató filmben, hogy a stadionjuk tetején 4200 db napelem van.
                              Az akkumulátor parkot 280 db Nissan Leaf használt akkumulátorból rakták össze.[/quote]

                              #58999
                              Lovi
                              Felhasználó

                                Ma hallottam a TV-ben egy Amszterdamot bemutató filmben, hogy a stadionjuk tetején 4200 db napelem van.
                                Az akkumulátor parkot 280 db Nissan Leaf használt akkumulátorból rakták össze.

                                #58984
                                gattila
                                Felhasználó
                                  #58555
                                  Sala
                                  Felhasználó

                                    Jelentem csodásan működik a rendszer, este lett összekötve, akksi 12.5V , 55% on állt, most van 10:20, ferde napsütéssel már fullon van az akksi. Messzemenően elégedett vagyok!
                                    Köszönöm mégegyszer az építő jellegü segítséget!

                                    #58520
                                    Sala
                                    Felhasználó

                                      Nagyonköszönöm!!!!
                                      És útba is esik

                                      #58519
                                      apoka
                                      Felhasználó

                                        [quote=”Sala” post=55789]Felszerelném a napelem szettem , de elfelejtettem kàbelàtvezetőt venni. Budapesten valahol beszerezheto készletről?[/quote] https://www.jofogas.hu/budapest/Lakoauto__lakokocsi__kabel_kivezeto__napelem_kabel_kivezeto_99369299.htm

                                        #58518
                                        Sala
                                        Felhasználó

                                          Felszerelném a napelem szettem , de elfelejtettem kàbelàtvezetőt venni. Budapesten valahol beszerezheto készletről?

                                          #58452
                                          rlacika
                                          Felhasználó

                                            Anno én is foglalkoztam ezekkel a problémákkal, amikor egy 300W-os panel került a csiga tetejére (Chausson, 1990). Felhasználva elktronika és elektrotehnikai ismereteimet, megterveztem és készitettem egy „fekete” dobozt, ami terv szerint kellet volna: egyrészt álandó töltést biztositani a fedélzeti 100A-es és a motorinditó 90A-es akkujának minden szituációban (menet közben, állva offkempingben, állva kempingben hálozaton lógva). Aztán, mikor külömböző „csodajelenségekben” kezdett részem lenni, lemondtam az egészről és a „nalássuk, igy hogy megy” alapon a kovetkező megoldásra jutottam: vissza minden madzagot eredeti helyére, a szolár MPPT vezérlőnek az akku kimenetét a fedélzeti akku megfelelő sarkaira kőtve minden rendesen működött. Persze Murphy nem alszik, és rá kellet jönnöm hogy csak van valami bibi a dologban, miután sorra megadta magát az automata műhold vezérlőm és a Truma bojlerem vezérlője. Szerencsére a Truma vezérlőt verőfényes napsütésben méricskéltem és láttam a baj okát: 14,8V feszültség volt a rendszerben! Ezután ujra átgondoltam a dolgokat és végmegoldásnak ez lett: mivelhogy csak az automata műhold vezérlő és a truma automatikája érzékeny áramingadozásra és enyhe túlfeszültségre ezeket külön kötöttem a MPPT vezérlő szabályozott kimenetére, a többi maradt ahogy volt. Igy már négy éve müködik hibátlanul a rendszer. A téli pihenő alatt egy 50A-es diodán keresztül egy kapcsolóval összekötöm a fedélzeti és az inditó akkut, igy álandóan töltést kapnak amikor süt a nap.
                                            Ez igy, öreg csigák estében egyszerű megoldás. Az ujjab tipusoknál meg kell jól vigyulálni az „elektroblokkot” mert a legtöbbnek van gyárilag szolár bemenete, ahova profin be lehet kötni a panelvezérlőt is.
                                            DE: elektrótehnikai ismeretek hiányában SENKINEK se AJÁNLOM hogy nekiálljon a fedélzeti vilanyszerelést „farigcsálni” ! Rázni biztos nem ráz (de még azt is ha hálozaton vagyunk!!!!! ), de könyen tűzveszély oka lehet!

                                            #58451
                                            apoka
                                            Felhasználó

                                              Információk hiányában is az az érzésem a rajzot nézve a Katand autójában nemvolt vagy elöregedett a stabil 12 voltot adó technika. A Lovi új szemléletű lakójában viszont vélhetően van ! gyári kiépítésű
                                              stabil 12 volt. Azt követően a minden fogyasztót a vezérlőn vinni szerencsés ? Ide a vezérlőre a feszültség érzékeny kis teljesítmény felvételű kütyüket lehetne.Mégpedig azokat is összességükben a s.panel és A N N A K vezérlője Watt/volt/amper határain belül .A rajz alapján a vezérlő kijelzőjén negatív előjelű áramok fognak megjelenni és olyan amper értékek amelyekre NEM készítették a vezérlőt .A vezérlőt az s.panel által produkált volt és amper kezelésére találták ki azt tudja kezelni. Ehhez képest a fogyasztók egyidejű működtetése jóval nagyobb ampert eredményezhet mint amire a vezérlő még alkalmas .Az én vezérlőmnek hűtőbordás a háta .Ha 200 watt lejön a tetőről 4mm -es vezetéken , majd a vezérlőn tovább az akkuhoz ez működik. De amikor a fogyasztókat egyszerre bekapcsoljuk hűtő,laptop,tévé,telefontöltő,mittudomén az összesen 800-1000 watt .EZ már négyszerese az eredeti terhelésnek.Ugyan ez a vezeték elég ehhez ?! Majd teszünk vastagabbat !.Azt az ampert meg a vezérlő tudja kezelni? Nincs villamos szakirányú végzettségem ,kétségeim igen.!
                                              apóka

                                              #58450
                                              Lovi
                                              Felhasználó

                                                [quote=”KATAND” post=55729]Én ennyit tettem,3 éve van így és tökéletesen működik.legalábbis azt hiszem:)
                                                Ahová ment eredetileg az aksiról a fogyasztókra a vezeték ,oda most a vezérlőről
                                                vittem a vezetéket.Persze az invertert az direktben az aksiról kötöttem be.
                                                Lehet hogy túl leegyszerűsítettem ,de jó. [/quote]
                                                Az a négyzet, amire azt írtad, hogy „fogyasztások”, az mi pontosan a gépeden?

                                                #58449
                                                f3r1
                                                Felhasználó

                                                  [quote=”KATAND” post=55729]Én ennyit tettem,3 éve van így és tökéletesen működik.legalábbis azt hiszem:)
                                                  Ahová ment eredetileg az aksiról a fogyasztókra a vezeték ,oda most a vezérlőről
                                                  vittem a vezetéket.Persze az invertert az direktben az aksiról kötöttem be.
                                                  Lehet hogy túl leegyszerűsítettem ,de jó. [/quote]

                                                  Gondolom azért minden áramkört külön-külön lebiztosítottál? Működni működik a rendszer, csak az a probléma, hogy a töltésvezérlődön keresztül megy minden áram, abban az esetben is ha megküldöd a rendszert a fogyasztói oldalon a töltésvezérlő teljesítményénél nagyobb árammal. Akkor az megy a levesbe. További probléma ha az akkumulátoroddal történik valami és nincs biztosítva vagy nem megfelelően akkor is csuda dolgokat fog csinálni.
                                                  Üdv:Feri

                                                  #58448
                                                  KATAND
                                                  Felhasználó

                                                    Én ennyit tettem,3 éve van így és tökéletesen működik.legalábbis azt hiszem:)
                                                    Ahová ment eredetileg az aksiról a fogyasztókra a vezeték ,oda most a vezérlőről
                                                    vittem a vezetéket.Persze az invertert az direktben az aksiról kötöttem be.
                                                    Lehet hogy túl leegyszerűsítettem ,de jó.

                                                    Attachments:
                                                    #58446
                                                    f3r1
                                                    Felhasználó

                                                      Igen és jó lesz! Azért egy biztit rakjál a vezetékbe a napelemeid teljesítményéhez igazítva.
                                                      Üdv:Feri

                                                      #58445
                                                      Lovi
                                                      Felhasználó

                                                        [quote=”f3r1″ post=55722][quote=”Lovi” post=55717][quote=”NagyPapa” post=55714][quote=”Srychy” post=55713]

                                                        Így azért mégsem lett jó, még a pirosozással együtt sem!
                                                        …..

                                                        Szerintem pedig jó a rajz.. ……[/quote]

                                                        [/quote]

                                                        De a lényeg, most, az én esetemben: CSAK A SZOLÁR VEZÉRLŐ „AKKUMULÁTOR” KIMENETÉNEK BEKÖTÉSI HELYE.
                                                        … Ezt kell bekötnöm… valahova. De hova?

                                                        [/quote]

                                                        A válasz ott van leírásodban „SZOLÁR VEZÉRLŐ „AKKUMULÁTOR” KIMENETE” megfelelő keresztmetszetű vezetékkel kösd be. ….
                                                        Üdv:Feri[/quote]

                                                        Szia Feri!
                                                        A válasz ott van leírásodban „SZOLÁR VEZÉRLŐ „AKKUMULÁTOR” KIMENETE” megfelelő keresztmetszetű vezetékkel kösd be. ..az akkumulátor megfelelő polaritású sarkaira közvetlen.

                                                        Így gondoltad?

                                                        Mert már ebben sem voltam biztos, miután Srychy rajzára is az lett mondva, hogy nem jó.

                                                      25 hozzászólás megtekintése - 101-125 / 685

                                                      You must be logged in to reply to this topic.