-
IndítottaTémakör
-
2013.06.30.-17:21 #39321
Sziasztok!
Napelem/szolártöltés témában kérném a tanácsaitokat.
Két darab 85 amperórás fedélzeti aksim van. Tévénk, inverterünk nincs, a világításon, vízszivattyún kívül egy nagy fogyasztónk van rendszeres használatban, és az a laptop.
Igazából a számítógép üzemeltetését szeretném biztosabb alapokra helyezni, mert 12 voltos, szivargyújtós csatlakozással használom (a fedélzeti aksik adják a delejt), szóval a két akkumulátort szeretném tölteni extrában a napelemmel, vagy még azon is gondolkodom, hogy a kizárólag a laptopot működtetném napelemről (nem tudom, hogy ilyen közvetlen rákötésre van-e lehetőség, érdemes-e…)A számítógép paraméterei áramügyileg:input – 19V – 2.1A (40W)
A számítógép akkumulátoré: DC7.4V 48Wh (6600mAh)Azt vettem észre, hogy amikor a fedélzeti aksik töltésa alacsony szintre megy le, és bedugom a laptopot a 12 voltra, akkor nyüszögésszerű vinnyogások jönnek az adapteréből, gondolom, ingadozik vagy nem elégséges a feszültség, emiatt nem merem így használni a gépet. Tehát marad a kikapcsolás, hagyom, hogy a laptop aksija feltöltődjön, mert azzal még ilyenkor is megbirkóznak a fedélzeti aksik.
Mindeközben már erősen kell vadásznunk 220 voltos áramellátásra, aires-re, hogy fel tudjuk tölteni az aksikat.Lehetne ezen szolártöltéssel segíteni? A számítógép használata nagyon fontos nekünk a munkánk miatt, jó lenne olyan megoldást találni, ami környezetbarát, ár/érték arányban, hatékonyságban megfelelő. (Aggregátorban nem gondolkodom.)
Köszönöm a jó tanácsokat, kíváncsian várom, mit gondoltok, tapasztaltatok ez ügyben.
Jenő -
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2017.11.12.-15:54 #53826
[quote=”woodoopilot” post=51561][quote=”NagyPapa” post=51551]
Az akkupakkokra röviden visszatérve, ma már elérhető áron vannak a Lítium-vasszulfátos akksik is, amelyeket kifejezetten célszerű a „leoldási határig” meríteni.[/quote]
Most vettem egy 8 kWh kapacitású lítium-vaszfoszfát akkupakkot 190e Ft-ért. Ez a pakk 6 db 12,8V-os, 105 Ah kapacitású blokkból áll, akku felügyelettel együtt, alumínum dobozba beépítve, hűtőventilátorral, kontaktorral, stb. összesen 100 kg. Ekkora kapacitáshoz kb. 8 db 100 Ah-s ólom aksi szükséges,mert aszokból nem lehet kivenni a teljes kapacitást. 8 db 100 Ah-s ólom aksi még a legkönnyebb savasból is min. 200 kg lenne.
A lítium akkukat sem célszerű teljesen kisütni, minél kisebb a DOD, annál több a ciklusszám. A lítium-vasfoszfát aksit 100%-ra is ki lehet sütni, de akkor a ciklusszáma nem éri el az 1000-t sem. Ha nem sütjük 80% alá, akkor már 2000 ciklust garantál a gyártó, 70%-os kisütésnél meg már 3000-t. Elvileg 2,5V-ig ajánlja a gyártó a max. kisütést, de én 3V-ra állítom a mélykisülés védelmet. Az a 0,5V már nem sok kapacitást jelent, viszont a cellák élettartamát jelentősen csökkenti.[/quote]
Üdv néked!
Igazad van a ciklusszám csökkenésével kapcsolatban, de ha elkezdesz számolni, hogy a gyakorlatban ez mit is jelent nekünk lakóautósoknak akkor már sokkal szebbek ezek a számok.
Mi ha minden hétvégén elmegyünk egész évben valahova akkor 52 x lehetne lemeríteni az akkupakkot, ha ezen időszakon belül 100 x merítem le, akkor is 10, vagy 20 év alatt élné fel az akku a ciklusszám szerinti élettartamát. A 20 évet sajnos, valószínüleg ezek az akkuk sem lesznek képesek a kémiájuk miatt megérni.
De! nem arról volt szó, hogy mindig tökre süssük ki, hanem arról, hogy 50% alá nem szabadna lemeríteni, ami mindenképpen marhaság.
Ha leoldásos védelemmel hagyok benne 20 % kapacitást, akkor pedig egy lakóautóban a használata szinte végtelen lehetne, de a 10 – 15 év szinte biztos.
A savas, spirálcellás akkukra 300 körüli ciklusszámot ad meg a gyártó 20 %-ig történő lemerítések esetére, ami már szintén nagyon szép szám…. Szép adataik vannak az AGM és EFB típusú akkuknak is…2017.11.11.-18:43 #53819Természetesen bontott akkut adnak ennyiért, ez pl. egy MIA elektromos autóból származik. Az új cellák ára kb. 5-6x ennyi lenne. De ha újat vesz valaki, akkor jobb ha prizmatikus cellákat vesz, abból csak 4 db kell. Olcsóbb nem lesz, de sokkal kevesebbet kell vacakolni a kötésekkel.
Az elektromos autók többségében Li-po vagy Li-ion cellák vannak, olyat könnyebb szerezni, pl. egy komplett Nissan Leaf aksit már meg lehet venni néhány száz euróért is. De én jobban szeretem a LiFePO cellákat, igaz ezek nehezebbek, de sokkal biztonságosabbak.
Ezeken a képeken 4 db 12,8V-os, 105 Ah-s akku látható, amiket 84 db cellából raktak össze. Nem volt itthon mérleg, így nem tudtam lemérni, hogy így mennyi a tömegük, saccra kb. 12-14 kg lehet.Attachments:2017.11.11.-16:45 #53816nekem a harmada is elég lenne, de nem is tudom hol lehetne keresni. Ez gondolom nem vadi új volt.
[quote=”woodoopilot” post=51561][quote=”NagyPapa” post=51551]
Az akkupakkokra röviden visszatérve, ma már elérhető áron vannak a Lítium-vasszulfátos akksik is, amelyeket kifejezetten célszerű a „leoldási határig” meríteni.[/quote]
Most vettem egy 8 kWh kapacitású lítium-vaszfoszfát akkupakkot 190e Ft-ért. Ez a pakk 6 db 12,8V-os, 105 Ah kapacitású blokkból áll, akku felügyelettel együtt, alumínum dobozba beépítve, hűtőventilátorral, kontaktorral, stb. összesen 100 kg. Ekkora kapacitáshoz kb. 8 db 100 Ah-s ólom aksi szükséges,mert aszokból nem lehet kivenni a teljes kapacitást. 8 db 100 Ah-s ólom aksi még a legkönnyebb savasból is min. 200 kg lenne.
A lítium akkukat sem célszerű teljesen kisütni, minél kisebb a DOD, annál több a ciklusszám. A lítium-vasfoszfát aksit 100%-ra is ki lehet sütni, de akkor a ciklusszáma nem éri el az 1000-t sem. Ha nem sütjük 80% alá, akkor már 2000 ciklust garantál a gyártó, 70%-os kisütésnél meg már 3000-t. Elvileg 2,5V-ig ajánlja a gyártó a max. kisütést, de én 3V-ra állítom a mélykisülés védelmet. Az a 0,5V már nem sok kapacitást jelent, viszont a cellák élettartamát jelentősen csökkenti.[/quote]
2017.11.10.-15:06 #53815[quote=”NagyPapa” post=51551]
Az akkupakkokra röviden visszatérve, ma már elérhető áron vannak a Lítium-vasszulfátos akksik is, amelyeket kifejezetten célszerű a „leoldási határig” meríteni.[/quote]
Most vettem egy 8 kWh kapacitású lítium-vaszfoszfát akkupakkot 190e Ft-ért. Ez a pakk 6 db 12,8V-os, 105 Ah kapacitású blokkból áll, akku felügyelettel együtt, alumínum dobozba beépítve, hűtőventilátorral, kontaktorral, stb. összesen 100 kg. Ekkora kapacitáshoz kb. 8 db 100 Ah-s ólom aksi szükséges,mert aszokból nem lehet kivenni a teljes kapacitást. 8 db 100 Ah-s ólom aksi még a legkönnyebb savasból is min. 200 kg lenne.
A lítium akkukat sem célszerű teljesen kisütni, minél kisebb a DOD, annál több a ciklusszám. A lítium-vasfoszfát aksit 100%-ra is ki lehet sütni, de akkor a ciklusszáma nem éri el az 1000-t sem. Ha nem sütjük 80% alá, akkor már 2000 ciklust garantál a gyártó, 70%-os kisütésnél meg már 3000-t. Elvileg 2,5V-ig ajánlja a gyártó a max. kisütést, de én 3V-ra állítom a mélykisülés védelmet. Az a 0,5V már nem sok kapacitást jelent, viszont a cellák élettartamát jelentősen csökkenti.
2017.11.09.-16:13 #53807mint már többször leírtam nekem 190 W monokristályos napelemem van 95 AH munka akkumulátorral. A munka akksi nincs az indító akkumulátorral összekötve! 230v hűtő, tv, inverter – 5 éve működik. Ésszel biwakolva hetekig. Évente egyszer szulfátmentesítőre kötöm az aksit karbantartás végett, de nem töltöm hálózatról. Ha tönkremenne újból szerelnék fel egyet, mert jó.
2017.11.09.-15:53 #53806szerintem meg erdemes belemenni, a hozzaszolasokbol csak tanulhatunk, sajnalom hogy masok nem szolnak hozza, a legroszabb inastol is lehet tanulni, mert ugye nem mindenki mernok…..vannak hulyek, okosok, es nagyokosok:)
2017.11.09.-15:27 #53805[quote=”portland” post=51548]Mindent jol irtal,meg 1 megjegyzes, a 100amperos akku csak 50ampert er,mivelhogy buncselekmeny 50szazalek Ala meriteni[/quote]
Ezt az adatot -bárkitől is hallottad- csak a hülyeség kategóriájába lehet besorolni…
:sorry
Ezek után majd még nehogy belemenjünk a lakóautóknál használatos munka-akku/ start-stop-akku vitába, mert magamhoz nyúlok kínomban.
:smt208
:sorryKöszönöm „Jocibácsi” hozzá szólását, de nem csak Ő az egyetlen, aki tartósan biwakol több időt, napokat, sőt heteket…
Ne becsüljük le az új technikai vívmányokat, egyre jobbak azok is…
Az akkupakkokra röviden visszatérve, ma már elérhető áron vannak a Lítium-vasszulfátos akksik is, amelyeket kifejezetten célszerű a „leoldási határig” meríteni.
A savas akkukat is ha véded egy kis lemerítést védő kütyüvel, ami leold lemerítés előtt nyugodtan használhatod őket…
:smt056 :meghajol :meghajol2017.11.09.-13:07 #53804Csak olvasgatom a hozzászólásaitokat és ámulok, bámulok. Nem vagyok igazán hozzáértő, mi csak használjuk a napelemet.
Három éve szereltem fel a 2×100 w napelemet és a hozzávaló kütyüket, hallgatva a fórumon hozzászólókra. Igazán sokat segített a fórum a berendezések válogatásával, legjobban NagyPapa intelmeinek figyelembe vételével vásároltam és szereltem.
Most ott tartunk, hogy heteket (4-5) elvagyunk, áramcsatlakozás nélkül a parkolókba. Kempingbe, ha véletlen bemegyünk nem kérek villanyt. (sok kempingbe és parkolóba ahol külön kell fizetni az áramért, már nem is csodálkoznak ..solar? kérdezik és el van intézve.)2 db 100 W solár panel
1 db 35 A szabályozó
2 db 86 A munkaakku
1 db 600W színuszos inverter (nagyon ritkán használva)Használunk:
világítás ledes
szivattyú eredeti
TV 12 V
Telefonok és tabletek töltői
Hajszárító 500 W
12 V kompresszoros hűtő (80 liter)
12 V tetőventilátorNekünk csak jó tapasztalatunk van a napelemről, javasolom felszerelni
Bocs, hogy hosszú voltam.
2017.11.09.-13:04 #53803[quote=”portland” post=51546]10 perc1200wattos micro hasznalat hand amper is?12000:12=?[/quote]
Ezt egy, az alább leírt teljesítményű akkupakk röhögve kibír, mert az igényelt áram hozzá, „csak” 85 – 90 Amper, az is csak 10 percig.
Ennyit a jól méretezett napcellával, napsütésben, néhány óra alatt vissza lehet termelni!!Az már más kérdés, hogy nem max teljesítmény mellett szoktuk használni a mikrót sem, napi egyszeri használata simán belefér…
Nálam a nagy kapszulás 1200 wattos kávéfőző rendszeresen üzemel, igaz rövidebb ideig!!
Itt jön be az az alapvető irányelv, hogy tudatosan kell lakóautóban a berendezéseket kiválasztani, használni, úgy a teljesítmény ésszerű kiválasztásánál, mint a használatánál…
Ezekkel a fogyasztókkal nincs baj!
Baj lenne, lehetne a klíma tartós használatával..De látom már, úgy sem tudlak meggyőzni, itthon úgy mondják, -már bocsáss meg és meg ne sértődj- de ha a szar is büdös akkor mán’ baj van…
2017.11.09.-13:03 #53802Mindent jol irtal,meg 1 megjegyzes, a 100amperos akku csak 50ampert er,mivelhogy buncselekmeny 50szazalek Ala meriteni
2017.11.09.-12:59 #53801Lehet ezt szamolgatni-kivesezni a vegtelensegig. Ami az egeszbol erdemleges: aki biwakolni szeret annak a szolar nagyon jol bejon. Minnel nagyobb…annal jobb. Minnel nagyobb akku….annal jobb. De: egy 250W panel, egy MMPT toltovel megfeljelve. ket 100Ah akku boven elegendo mindenre. Persze ha elektromos cuccaink mennek 12V-rol, mert invertereket hasznalni hatasfokuk miatt nem erdemes. Ma mar majdnem akarmit lehet kapni ami a fedelzeti feszultsegrol mukodik. No persze aki elektromos grillsutot, 2kw-os legkondit, 1kw-os mikrot es 700w-os 220v-os hutot akar biwak stilusban mukodtetni annak mar egy jokepu generator kell es felesleges szolarpanoval megtolteni a tetot.
Mi egy 240W-os panoval es egy 100Ah akkuval nagyon jol megvagyunk, kompreszoros huto, futes, tv-laptop, radio, vilagitas mukodtetese meg nem hagyot egyszer sem a sotetben.
Apropo…radio! Nem ajanlatos hosszu ideig az auto muszerfalara szerelt radiot mukodtetni, mert az az indito aksira van kotve, ami csak halozatra kotve a csigat toltodik, mas toltesmodban le van valasztva es ket-harom nap alat leurulhet!2017.11.09.-12:34 #5380010 perc1200wattos micro hasznalat hand amper is?12000:12=?
2017.11.09.-12:27 #53799[quote=”portland” post=51542]Ebbol adodik a 15 szazalek,naponta kb joesetben delben kap merolegesen fenyt 100szazalekosat,hacsak nem alsz ott me letter reggeltol estig es forditod 90 for a allandoan, nem hulyeseg a 15 szazalekos hatasfokot emlegetni,ugyanis tetszik vagy nem osszesegeben orulhetunk ennek is, arrol nem is beszelve hogy menyi a napsuteses napok szama[/quote]
Ennyire azért messze nem rossz a helyzet, nekem minden állapotát jelzi egy kütyű a panelemnek, bizony télen (akkor a legjobb a hatásfoka a hideg miatt) már mértem vele a 2 x 100 wattoson 10- 12 Amperes töltést, ami roppant kiváló, igaz nekem MONO kristályos panelem van.
De vegyesen felrakva mono és poli és multi-amorfot (ami utóbbi még szürkületben felhős ég alatt is dolgozik, sőt utcai lámpa alatt is!!) nem szabad ennyire leszólni a paneleket!
Több olyan klubtag társunk van, aki csak és kizárólag napcellával termel magának szuflát és hetekig, hónapokig nem megy kempingbe!!!
(Csak halkan jelzem, szakirányú villamos üzemmérnök vagyok)
:sorry2017.11.09.-12:15 #53797Egyebkent nem a toltes a lenyeg,Hanem a fogyasztas,delelott 10re konnyeden feltoltodik AZ a kiss aku (100amp)DE ha microt,teafozot,tv,huto,stb megy megnezheted magad delutan 5 kor,a futesril nem is beszelve,600watt solar panel email van 480amp trojan batteryvel (6volt,4db) es ha nem akarok „satoros” modon lakokocsiban elvezni AZ eletet,hat oda kell figyelni a fogyasztasra,
2017.11.09.-12:09 #53796Ebbol adodik a 15 szazalek,naponta kb joesetben delben kap merolegesen fenyt 100szazalekosat,hacsak nem alsz ott me letter reggeltol estig es forditod 90 for a allandoan, nem hulyeseg a 15 szazalekos hatasfokot emlegetni,ugyanis tetszik vagy nem osszesegeben orulhetunk ennek is, arrol nem is beszelve hogy menyi a napsuteses napok szama
2017.11.09.-12:04 #53795[quote=”portland” post=51538]150Watt hasznos teljesitmeny?
Solar panel kb15-20 szazalekosan gazdasagos[/quote]:sorry
Ezek alatt a számok alatt mit értesz??
Ha arra gondolsz, hogy a jelenlegi napcellák hatásfoka a nap tényleges energiájához képest milyen, akkor jók a számok, azzal a kiegészítéssel, hogy a mai napcellák, már a beeső fény teljesítményének kb 23 %-át tudják hasznosítani!! Sőt a LG NEO/2 már 26 %-nál tart, így egy normál méretű, tetőpanele a KORAX-nak 240 wattos, a JÜLLING-GLASS-é 270 wattos, addig a LG NEO/2 320 wattot tud, igaz másfél-kétszeres áron, panelenként mintegy 110.- eFt összegért…
:smt204
De ami itt is fontos! A 100 wattos panel az 100 watt megtermelt teljesítményt jelent, a beeső fény mintegy 500 wattos teljesítményéből!!
Így semmi jelentősége nincs a 15 – 20 % emlegetésének….
Az már más kérdés, hogy a 100 wattos panel nem áll többnyire merőlegesen a napra, emiatt egy 100 wattos panel sem tud termelni 100 wattot, csak kb annak 50 – 70 %-át!!
Ha fedélzeti akkupakk -ami szerintem minimum 2 x 100 Ah kellene, hogy legyen- töltéséhez fentiek miatt nem elegendő sok esetben, -felhősebb idő, szűrt fény, árnyékos környezet- ezért én legalább 300 – vagy akár több napcellát javasolnék. Nekem is csak 2 x 100 wattosom van és így tudom, hogy kéne még hozzá..
Remélem tudtam segíteni!!
:meghajol :smt0392017.11.09.-09:57 #53792150Watt hasznos teljesitmeny?
Solar panel kb15-20 szazalekosan gazdasagos2017.09.18.-16:56 #53175Helo Tudna valaki segíteni elromlott az inverterem 12v-220/400-600w teljesítményű Sinusos. hol tudják javítani?
2017.09.13.-21:03 #53142én 190 w teljesítményű napelemet szereltem fel. Ez csúcson kb 9,6 A töltést ADHAT, de a töltésvezérlő csak annyit ad amit az akkumulátor szerinte károsodás nélkül felvesz. Mivel nekem sk lakóm van így a töltésvezérlő akksi bekötési pontját közvetlen az akkumulátorra kötöttem relé közbeiktatásával, hogy a töltésvezérlő ne tudjon áramot adni az akkumulátornak, ha más irányból pl motorról, töltőről kap táplálást. A töltésvezérlővel kapcsolatos információkat pl.a Panelektron Bt. honlapján is kiegészítheted.
🙂 [quote=”portland” post=50925]masik kerdesem: mivel ezek a gyari egysegek /az enyem legalabbis/ 2 amperel toltenek….ami egyenlo a nullaval,milyen modon tornazzatok fel, es mivel potojatok ezt a hianyossagot, vagy csak siman ratesztek egy 20 Amperos akku tolltot???[/quote]
2017.09.13.-13:49 #53136masik kerdesem: mivel ezek a gyari egysegek /az enyem legalabbis/ 2 amperel toltenek….ami egyenlo a nullaval,milyen modon tornazzatok fel, es mivel potojatok ezt a hianyossagot, vagy csak siman ratesztek egy 20 Amperos akku tolltot???
2017.09.13.-13:46 #53135hat ez az…. 2003 as hymer, EBL 99, szerintem 12V ra lett tervezve de a vezetek elbirna ha sorba kotom……
2017.09.13.-13:39 #53134az a kérdés milyen töltésvezérlőd van. A napelem valószínűleg névlegesen 12 volt ( inkább csúcson kb.19 v.) Terhelhetősége: max. amper, és max. feszültség a készüléken található. Ennek figyelembevételével, és a napelemek csúcsteljesítményének fényében kell meghatározni, hogy párhuzamos, vagy soros legyen e a bekötés, illetve a vezetékhálózat bírni fogja e a terhelést. Kérdezz szakembert, hogy a vezeték keresztmetszet, és HOSSZ alapján a megnövekedett terhelést STABILAN milyen veszteséggel és melegedéssel tudja szállítani. A jobb minőségű töltésvezérlők a feszültséget automatikusan mind a bejövő, mind a kimenő oldalon szabályozzák.
üdv Nyomi [quote=”portland” post=50922]tisztelt Vandor Tarsak!a kovetkezo kerdesem lenne, tanacsokat varok …. 100W os napelem, 100A-os akkuval rendelkezem, boviteni szeretnem egy 250watttos solar panel-el, es hozzaaddni eg masik 100 A -os akkut…..a kerdes em a kovetkezo :
mivel /gondolom/ a vezetek a napelemtol az ELEKTRO -block-ig 100 Wattos napelemre lett meretezve a 250 wattosat sorba kotnem , DE, vajon az electroblock „mit szol ” a megduplazott feszultsegre, …..ugy gondolom minden 12 V r avan tervezve, aggodom hogy esetleg a 24V/ bezavarna rendesen, barminemu otletet, tapasztalatot, ajanlatot szivesen veszemelore is koszonettel
zoltan[/quote]
2017.09.13.-13:16 #53133tisztelt Vandor Tarsak!
a kovetkezo kerdesem lenne, tanacsokat varok …. 100W os napelem, 100A-os akkuval rendelkezem, boviteni szeretnem egy 250watttos solar panel-el, es hozzaaddni eg masik 100 A -os akkut…..a kerdes em a kovetkezo :
mivel /gondolom/ a vezetek a napelemtol az ELEKTRO -block-ig 100 Wattos napelemre lett meretezve a 250 wattosat sorba kotnem , DE, vajon az electroblock „mit szol ” a megduplazott feszultsegre, …..ugy gondolom minden 12 V r avan tervezve, aggodom hogy esetleg a 24V/ bezavarna rendesen, barminemu otletet, tapasztalatot, ajanlatot szivesen veszemelore is koszonettel
zoltan
2017.09.09.-16:01 #53103Sorba kotni azert jo mert eleg a gyengebb vezetek,a chargecontroller meg altalaban nagyon magas V-ra vannak meretezve
2017.08.15.-19:45 #52970A menet közbeni gázhasználatról ha jól emlékszem régebben volt már szó.
http://karavancentrum.unas.hu/Truma-MonoControl-CS-30-mbar-nyomascsokkento-tetor
Nekem ez a készülék van beépítve (50 mbar) évek óta, ezzel menet közben is lehet használni a gázt, természetesen a hozzá való tömlővel szerelve.
Nekünk megoldotta a hűtőnk gondját, még háromüzemű volt. -
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.

