Főoldal Fórumok Lakóautók Lakóautó építés SK (Saját Kezűleg)

Legutóbb frissítette kokenyj 4 years telt el
192angok
1,596 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #3071
    ficsor
    Felhasználó

      Itt cserélhetnének tapasztalatokat, információkat azok, akik saját beépítésű lakóautóval próbálkoznak. Azt hiszem, nem vagyok egyedül ezzel a klubbon belül.

    • Szerző
      Válasz
    • #45981
      Kerti
      Adminisztrátor

        [quote=”woodoopilot” post=44623]Épített már valaki pick-up lakófelépítményt? Miből lehet a legkönnyebb dobozt megépíteni?[/quote]

        Szerintem a legkönnyebb a szedvicspanel hiszen a gyártók is ezt használják, nem véletlenül. Sajnos az nem olcsó.
        A felépítmény amit rajzoltál az nem rakható be egy Pick-up platóba, mert az ajtó a plató oldalába nyílna bele. Ezt akkor lehet megvalósítani, ha a platót leszereled és a helyére teszed fel a felépítményt. Ez egyébként a legjobb megoldás ebben az esetben, de hivatalosan ez már engedély köteles, mivel nem rakománynak számít.
        A belső berendezést tapasztalatom szerint nem nagyon lehet kihozni 150 kg-ból, kivéve, ha nagyon puritán belsőt szeretnél.

        #45980
        nemo25
        Felhasználó

          [quote=”Tomi1973Wien” post=44624]szombatig minden nap melozom, megprobalom majd vasarnap v a jovo heten rendszerezni a linkeket, amiket az evek soran eltaroltam (meg ellenorzom elotte, hogy mukodnek-e).

          aztan lehet csemegezni :woohoo:[/quote]

          Előre is köszi. 🙂

          #45979
          Tomi1973Wien
          Felhasználó

            [quote=”nemo25″ post=44593][quote=”Tomi1973Wien” post=44584]az egyedi butorepitesnel nem gondolt még senki arra, hogy egy csomo helyen ki lehetne valtani a butorlapokat a vasarokon is hasznalt aluminium profilbol keszult vaz + kitolto lapokra (lapok fajtaja, anyaga, vastagsaga igeny szerint). nem lenne ez a megoldas lenyegesen konnyebb? pl. szekrenyek eseten?

            rengeteg fele profil letezik, mind formaban, mind erossegben, vastagsagban, a legtobb komplett *lego* rendszer kiegeszitokkel, sarkokkal, zsanerokkal…stb…[/quote]

            Egy alkotó embernek, minden ötlet aranyat ér. Milyen profilokra gondoltál? Pár linket meg tudnál osztani velünk, ahol elérhetőek ezek a „Lego” szerű cuccok. Persze használná az ember, ha hozzá tudna jutni itthon. Német, és nyugati cégek honlapjain, lehet remek profilokat találni, de azokat itthon nem lehet beszerezni. Ez alól kivétel az Alfer féle cucc, amit a Bauhaus-ban lehet beszerezni. A többinél marad a nyálcsorgatás.[/quote]

            szombatig minden nap melozom, megprobalom majd vasarnap v a jovo heten rendszerezni a linkeket, amiket az evek soran eltaroltam (meg ellenorzom elotte, hogy mukodnek-e).

            aztan lehet csemegezni :woohoo:

            #45978
            woodoopilot
            Felhasználó

              Épített már valaki pick-up lakófelépítményt? Miből lehet a legkönnyebb dobozt megépíteni?
              Kb. egy ilyet szeretnék:

              T4lakfelptmny.jpg

              A készen kapható üvegszálas felépítmények között nem láttam olyat ami nekem megfelelne, de amúgy is szívesebben építeném meg saját magam.
              A kb. 1 tonnás teherbírás miatt szeretném 500 kg alatt tartani a felépítmény tömegét. Kb. 36 m2 az összfelület, ezért 10 kg/m2-nél nem lehet nehezebb a szerkezet, mert a berendezés is biztosan lesz kb. 150 kg.

              Első gondolatom a rétegelt lemezekkel burkolt fa vázszerkezet volt. A legkönnyebb főzésálló rétegelt lemez csak 450 kg/m3 sűrűségű, de abból 8 mm a legvékonyabb. Kicsivel nehezebb az okoume rétegelt lemez, ami 550 kg/m3, de abból van vékonyabb is. 2 réteg 4 mm-es rétegelt lemez 4,5 kg, a lécváz kb 3 kg, a szigetelés kb. 1,5 kg négyzetméterenként. Ez így már 9 kg/m2, és akkor még kell valami vízálló burkolat/bevonat is kívülre. A 0,5 mm vastag lindab lemez 4 kg/m2, az 1 mm vastag alu lemez 2,7 kg/m2, de nem sokkal könnyebb az üvegszálas műgyanta sem, és azt még kittelni és festeni is kell.
              Kicsit talán könnyebb lenne a doboz, ha a lécvázra csak belül teszek rétegelt lemezt, amire kívülről PUR szigetelést ragasztok, mert azt nem marja szét a poliészter gyanta, és az egészet bevonatom 3+1 réteg üvegszálas műgyantával. A műgyantás ismerősöm szerint kb. 5 kg/m2 lenne a az üvegszálas műgyanta bevonat, így kb. 11 kg/m2 lenne a teljes tömeg. Illetve még hozzájön ahhoz is a kitt és a festék. A 3+1 réteg műgyanta ára anyaggal, munkadíjjal kb. 10e Ft/m2, plusz a festés. Nem olcsó, és nem is olyan könnyű.

              Láttam egy hirdetésben szendvicspanelből készül pick-up felépítményt, a 4 cm vastag sima panel kb 8 kg/m2. Elvileg létezik alumínium fegyverzetű szendvicspanel is, az sokkal könnyebb lenne, de olyat csak rendelésre gyártanak, és 40 m2 túl kicsi tétel. Szendvicspanelból szoktunk csinálni mobil hűtőkamrát, gérbe vágjuk a paneleket, ragasztó habbal összeragasztjuk, kívül a sarkokra kerül egy alu szögprofil merevítés, belül meg csak kihúzzuk szilikonnal a sarkokat. Ezeket a mobil hűtőkamrákat rendezvényekre húzgálják utánfutón, dobálják ide-oda, de nem hullott szét még egy sem, és be sem áznak. Masszív, hőhídmentes dobozt lehetne építeni szendvicspanelből, csak sajnos nem igazán esztétikus, főleg belül.

              A hűtős kamionokat egy nagyon könnyű, spéci szendvicspanelből építik. A standard panel styrofoam hablemezre ragasztott üvegszálas polietilén lemezekből készül. 4 cm vastag styrofoam, + 2x 1,5 mm vastag PE lemez tömege csak 6,4 kg. A paneleket 15 x 3 méteres méretig tudják legyártani, a megadott terv szerint, pl. a szükséges helyekre fa merevítéseket építenek be. Gyakorlatilag le lehetne gyártatni teljesen készre a 4 oldalt és a tetőt, aztán a szabványos alu profilokkal össze lehet állítani a dobozt. A dolognak csak egy szépséghibája van, kb. 600e Ft-ba kerül 30 m2 szendvicspanel, és az alu profilok sem olcsók.

              Gondoltam még arra is, hogy a tetőt meg lehetne üregkamrás polikarbonát lemezből is, lehet kapni 2100 mm széles táblákat is. A hőszigetelő képessége ugyan csak a harmada a 25 mm vastag polikarbonát lemeznek a 40 mm vastag PUR habhoz képest, de biztosan jól nézne ki egy átlátszó íves tető. Télen belülről még be lehetne építeni egy elhúzható plusz hőszigetelést, nyáron meg lehetne árnyékolni egy fényvisszaverő takaróval.

              Ezeken kívül van még ötlete valakinek, hogy miből lehetne könnyű, de megfizethető felépítményt építeni?

              #45941
              woodoopilot
              Felhasználó

                [quote=”nemo25″ post=44593]
                Egy alkotó embernek, minden ötlet aranyat ér. Milyen profilokra gondoltál? Pár linket meg tudnál osztani velünk, ahol elérhetőek ezek a „Lego” szerű cuccok. Persze használná az ember, ha hozzá tudna jutni itthon. Német, és nyugati cégek honlapjain, lehet remek profilokat találni, de azokat itthon nem lehet beszerezni. Ez alól kivétel az Alfer féle cucc, amit a Bauhaus-ban lehet beszerezni. A többinél marad a nyálcsorgatás.[/quote]

                Ha nagyobb mennyiségre van szükségem, én a Dinoccoptól szoktam rendelni az Alfer profilokat, még a postaköltséggel együtt is olcsóbb, mint a barkács áruházakban. Na meg sok profilt (pl. Combitech) nem is lehet itthon kapni, azt mindenképpen rendelni kell.

                #45940
                nemo25
                Felhasználó

                  [quote=”Tomi1973Wien” post=44584]az egyedi butorepitesnel nem gondolt még senki arra, hogy egy csomo helyen ki lehetne valtani a butorlapokat a vasarokon is hasznalt aluminium profilbol keszult vaz + kitolto lapokra (lapok fajtaja, anyaga, vastagsaga igeny szerint). nem lenne ez a megoldas lenyegesen konnyebb? pl. szekrenyek eseten?

                  rengeteg fele profil letezik, mind formaban, mind erossegben, vastagsagban, a legtobb komplett *lego* rendszer kiegeszitokkel, sarkokkal, zsanerokkal…stb…[/quote]

                  Egy alkotó embernek, minden ötlet aranyat ér. Milyen profilokra gondoltál? Pár linket meg tudnál osztani velünk, ahol elérhetőek ezek a „Lego” szerű cuccok. Persze használná az ember, ha hozzá tudna jutni itthon. Német, és nyugati cégek honlapjain, lehet remek profilokat találni, de azokat itthon nem lehet beszerezni. Ez alól kivétel az Alfer féle cucc, amit a Bauhaus-ban lehet beszerezni. A többinél marad a nyálcsorgatás.

                  #45937
                  Tomi1973Wien
                  Felhasználó

                    [quote=”woodoopilot” post=44586]Köszi, jó hogy írtad, a múltkor 2 fagyis kocsit kellett leszállítanom, ezért kölcsönkértem egy ismerősöm 318-as hosszú Sprinterét, de nem fért bele csak egy kocsi. A másikat a Corollával vittem egy utánfutón. Azt hittem, ha egy 3,5 tonna össztömegű járművel utánfutót akarunk húzni, akkor ahhoz már E jogsi kell.[/quote]

                    az *E* kategoriat az utanfutora / utanfutohoz merik, 750ig nem kell semmi, 750-tol max 3500kg-ig kell az *E* – jobban mondva ez a *BE* igazabol, mert a 3500kg feletti utanfutokhoz már *C*-hez tartozo *E* kategoriat kell csinalni, ami *CE* vagy *C1E*

                    ha 750Kgnal nehezebb futot akarsz huzni *B* jogsival, akkor a vontatojarmu + futo EGYUTTES megengedett max ossztomege lehet max 3500kg

                    #45935
                    woodoopilot
                    Felhasználó

                      [quote=”Tomi1973Wien” post=44584]az egyedi butorepitesnel nem gondolt még senki arra, hogy egy csomo helyen ki lehetne valtani a butorlapokat a vasarokon is hasznalt aluminium profilbol keszult vaz + kitolto lapokra (lapok fajtaja, anyaga, vastagsaga igeny szerint). nem lenne ez a megoldas lenyegesen konnyebb? pl. szekrenyek eseten?

                      rengeteg fele profil letezik, mind formaban, mind erossegben, vastagsagban, a legtobb komplett *lego* rendszer kiegeszitokkel, sarkokkal, zsanerokkal…stb…[/quote]

                      Ezek nem a kiállításokon használt profilok, de szerintem sok mindent össze lehetne belőlük „legózni”:
                      http://products.alfer.com/en/Products/Hardware/Profiles-for-DIY-and-professional-purposes/clampline-clamping-profiles-Aluminium/

                      6, 8, 10, 13, 16, 19, és 21 mm-es lemezvastagsághoz használhatók.

                      #45934
                      woodoopilot
                      Felhasználó

                        Köszi, jó hogy írtad, a múltkor 2 fagyis kocsit kellett leszállítanom, ezért kölcsönkértem egy ismerősöm 318-as hosszú Sprinterét, de nem fért bele csak egy kocsi. A másikat a Corollával vittem egy utánfutón. Azt hittem, ha egy 3,5 tonna össztömegű járművel utánfutót akarunk húzni, akkor ahhoz már E jogsi kell.

                        #45932
                        Tomi1973Wien
                        Felhasználó

                          az egyedi butorepitesnel nem gondolt még senki arra, hogy egy csomo helyen ki lehetne valtani a butorlapokat a vasarokon is hasznalt aluminium profilbol keszult vaz + kitolto lapokra (lapok fajtaja, anyaga, vastagsaga igeny szerint). nem lenne ez a megoldas lenyegesen konnyebb? pl. szekrenyek eseten?

                          rengeteg fele profil letezik, mind formaban, mind erossegben, vastagsagban, a legtobb komplett *lego* rendszer kiegeszitokkel, sarkokkal, zsanerokkal…stb…

                          #45931
                          Tomi1973Wien
                          Felhasználó

                            [quote=”Tomi1973Wien” post=44582][quote=”woodoopilot” post=44415]

                            ….max. 3 tonna össztömeg, mert B kat jogsival még húzni kell egy 500 kg-os sárkányrepülő szállító trélert is….[/quote]

                            hali, ennek azert nezz utanna, mert ha nekem jol remlik, akkor a *B* jogsival 3500kg a megengedett max suly + (PLUSSZ) egy max 750kg könnyu futot is huzhatsz, ez az egyetlen eset, amikor *B* jogsival a szerelvenyed elerheti a 4250kg-ot…

                            udv

                            tomi[/quote]

                            megsasoltam, igazam van:

                            ha:
                            – a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a 750 kg-ot.
                            (tehát ez esetben a két jármű összsúlya akár 3500+750= 4250 kg is lehet!)

                            a http://www.jogsipont.hu oldalrol szedtem az infot

                            *** tehat nyugodtan kereshetsz 3500kg-os furgont alapnak, esetleg erdemesebb lenne egy duplakabin + rakter variaciot venned, amiben kevesebb az uvegfelulet. a legtobbnek a padlo alatt ott a gyari kialakitas a hatso ulessornak, igy azt is bele tudod tenni igeny eseten

                            #45930
                            Tomi1973Wien
                            Felhasználó

                              [quote=”woodoopilot” post=44415]

                              ….max. 3 tonna össztömeg, mert B kat jogsival még húzni kell egy 500 kg-os sárkányrepülő szállító trélert is….[/quote]

                              hali, ennek azert nezz utanna, mert ha nekem jol remlik, akkor a *B* jogsival 3500kg a megengedett max suly + (PLUSSZ) egy max 750kg könnyu futot is huzhatsz, ez az egyetlen eset, amikor *B* jogsival a szerelvenyed elerheti a 4250kg-ot…

                              udv

                              tomi

                              #45859
                              Kerti
                              Adminisztrátor

                                [quote=”woodoopilot” post=44522]Azt nem látom, hogy a platóra van feltéve, vagy az alvázra csavarozták a felépítményt. Úgy tudom az első esetben rakománynak minősül a felépítmény. A második esetben, viszont vizsgáztatni kell a járművet? …[/quote]

                                A képen látható járműnél a plató le van szerelve és a helyére van feltéve a felépítmény, konkrétan azért, mert így sokkal jobban lehet kihasználni a helyet. Igen jól tudod, ha a plató helyére van feltéve a felépítmény akkor engedély köteles a dolog.

                                #45845
                                woodoopilot
                                Felhasználó

                                  Érdeklődtem hogy hol tart a fekete Transit felújítása, de nem kaptam jó híreket. Feltörték a műhelyt, és elloptak minden szerszámot, így most áll minden. Gyanítom, hogy nem volt biztosítva a műhely, mert csak kitérő válaszokat kaptam arra, hogy mikorra várható a busz befejezése. Attól tartok, jobb lesz ha másik donor után nézek…

                                  Egy 10-15 éves kisbuszból vagy furgonból korrózió mentest találni nem könnyű, de még nehezebb megóvni a rozsdásodástól, ha esőben is járunk vele. A faburkolatok miatt gondolom a javítás szinte lehetetlen, viszonylag könnyen kiszedhetőre meg nem tudom hogy meg lehet-e csinálni a berendezést. Nézegettem a pick-up lakófelépítményeket, azoknál ilyen probléma nincs, ha javítani kell a kocsit, nem kell a berendezéshez nyúlni. Viszont borzasztó szűkösnek tűnnek azok, amiket pl. egy L200-as Mitsubishire rá lehet tenni. Viszont ez a dupla fülkés platós Transporterre szerelt lakófelépítmény nem tűnik kicsinek:

                                  leisure-camper-ec9l-large.jpg

                                  Azt nem látom, hogy a platóra van feltéve, vagy az alvázra csavarozták a felépítményt. Úgy tudom az első esetben rakománynak minősül a felépítmény. A második esetben, viszont vizsgáztatni kell a járművet? A Transporterek szerintem jó kocsik, egy platós T2-re épített retro lakófelépítmény kifejezetten csúcs lenne. De a realitás egy T4 doka lehet, annak a platómérete kb. 2x2m. A megengedett lelógással és az alkóvval számolva, szerintetek ki lehetne alakítani egy olyan platóra feltehető lakófelépítményt, ami néhány hetes biwakolásra alkalmas 2 felnőttnek és 1-2 gyereknek?

                                  #45807
                                  woodoopilot
                                  Felhasználó

                                    [quote=”nemo25″ post=44488]
                                    A kifújt PUR hab nem jó a lakóba. Nem tudod megfelelően szabályozni a vastagságot, elzár minden légcsatornát. Van aki ezt használja, de ha le kell belőle vágni, mert vastag lett, akkor ott már azért felveszi a vizet[/quote]

                                    Az egykomponensű purhab, amit az ablakoknál használnak, csak réskitöltésre jó, azon még a szél is majdnem átfúj, az nem jó szigetelésre. Amiről én írtam, az a szórópisztollyal felhordható két komponensű PUR hab. Úgy fújják fel mint a festéket, néhány másodperc alatt habosodik, és egy teljesen vízhatlan, hőhídmentes hőszigetelő réteget alkot. Viszonylag egyenletesen fel tudnak fújni 40-50 mm vastag habot. Van itt Debrecenben egy cég akik ezzel foglalkoznak, beszéltem a tulajjal, azt mondta érdekes az ötlet. Még nem szigeteltek autót, de érdekli a dolog, referenciában meg is csinálná. Kb. 10 perc alatt felfújnak 10 m2 habot, csak oldalra kell borítani a buszt. Azt is mondta, hogy a korróziótól is tökéletesen megvédi a lemezt a hab, még ha rozsdás is, a fújás után nem rozsdásodik tovább. Pl. a MOL-nak szigetelnek acél tartályokat, azokat is csak lefújják kívülről, és elássák a földbe. Egyedül a kőfelverődés ellen kell valami védelmet kitalálni, de arra is van egy szórópisztollyal felhordható Poliurea nevű anyaguk. Ez csak kb. 2 mm vastagságúrara habosodik, de egy kemény, kopásálló réteget képez. Csarnokok padlójára fújják, amin a targoncák közlekednek, de ilyen bevonat van a tengerjáró hajókon is. Ezzel a padló lemez külső korrózióvédelmét tökéletesen meg lehetne oldani, csak az a baj, többnyire belülről rohadnak szét az autók, az üregek felől.

                                    http://www.poliurea-magyarorszag.hu/
                                    http://isopoly.eu/

                                    #45805
                                    nemo25
                                    Felhasználó

                                      [quote=”woodoopilot” post=44475][quote=”nemo25″ post=44471]
                                      A favázas dekoritlemezes megoldásnál, gyakran megesik, hogy hullámossá válnak a felületek. Azt csak méhsejtes belő merevítéses technológiával lehet profi módon megépíteni, de az nagyon melós.

                                      A hőszigeteléshez, kizárólag zárt cellás habot szabad használni.[/quote]

                                      Kert olyan hőszigetelést javasolt, ami át tud szellőzni, az meg inkább a szálas anyagokra jellemző. Vagy ez nem a szigetelő anyagra, hanem a rétegrendre értendő?
                                      Te EPS habot használtál, vagy valami polifoam félét?
                                      A zártcellásnak árul EPS habok amúgy elég sok vizet fel tudnak venni, kb. 3,5 tömeg%-ot naponta. Igazán jó zártcellás anyag a PIR, ami csak a vágott éleken szív be némi nedvességet, de az is csak század része az EPS lapokénak.
                                      Viszont akármilyen szigetelő anyagot használunk, és hiába építünk be párazáró réteget a belső oldalra, a fémlemezen biztosan lesz páralecsapódás. A tetőn és az oldalfalon ez kezelhető, de a padlónál csak egy átszellőztetett légréssel lehetne megelőzni a lecsapódást. A légrés, a szigetelés, a burkolat viszont már jelentős vastagságú lesz, a végén alacsony lesz a beltér, a Transit nem túl magas alapból sem. Kívül nem lehetne szigetelni a padlót? Hőtechnikailag az lenne a korrekt megoldás. A szórt PUR hab szigetelés elég bírja a vizet, lapostetők felújításánál is előszeretettel használják ezt az anyagot. Egy rétegben 4 cm habot simán fel lehet szórni, csak egy UV védő festék kell rá, de akár rücsizni is lehetne. Csak kérdés mit lesz az acél lemezzel a hab másik oldalán??? A Transit padlólemeze hírhedten rohadós…

                                      A családban van másik asztalos is, aki nyílászárókkal foglalkozik. Gyártanak olcsó, papírbetétes farost lemez ajtókat is. Ahogy néztem a technológiát, simán megoldható, hogy megcsinálom a lécvázat, ők beleteszik a papírbetétet, aztán a hőpréssel ráragasztják a rétegelt lemezeket. Nem tudom hány fokon dolgozik a hőprés, de talán még akril lemezt is lehetne a lécvázra ragasztani.[/quote]

                                      A kifújt PUR hab nem jó a lakóba. Nem tudod megfelelően szabályozni a vastagságot, elzár minden légcsatornát. Van aki ezt használja, de ha le kell belőle vágni, mert vastag lett, akkor ott már azért felveszi a vizet.
                                      Én a zárt cellás, műkaucsuk habot tartom a legjobbnak. Ha jól felragasztod, akkor az alatt nem szivárog be a pára. A páradiffúziós ellenállása kiváló, fényévekkel jobb, mint az EPS haboké,de a többi, zárt cellás haboknál is jobb.Ezt légkondicionálási, hűtési, klíma,és légtechnikai rendszerek, párakicsapódás elleni szigetelésére, és hőszigetelésre használják. A német Kaimann gyártmánya, a Kaiflex ST, vagy ET hablemez. A hab a tortán, hogy bónuszként, remek hangszigetelést is biztosít. Alkalmazásánál, a hőmérsékleti határértékek, -50-+105 Celsius fok. A hajlékonysága miatt szépen követi a hajlatokat, be lehet húzni a merevítő lemezek közé is. Egyetlen hibája az ára. De a minőséget meg kell fizetni. Cserébe, a gázpalackok töltésénél, visszajön az ára.

                                      A hőpréssel 80 fokon szoktuk ragasztani a dekorit lapokat a nyers lemezre, ha munka, vagy asztal felületet készítünk. Az szerintem a bútor oldalánál is elegendő. A papír sejt szerkezet meg megfelelően lemerevíti a vékony lemezeket.

                                      #45771
                                      woodoopilot
                                      Felhasználó

                                        [quote=”nemo25″ post=44471]
                                        A favázas dekoritlemezes megoldásnál, gyakran megesik, hogy hullámossá válnak a felületek. Azt csak méhsejtes belő merevítéses technológiával lehet profi módon megépíteni, de az nagyon melós.

                                        A hőszigeteléshez, kizárólag zárt cellás habot szabad használni.[/quote]

                                        Kert olyan hőszigetelést javasolt, ami át tud szellőzni, az meg inkább a szálas anyagokra jellemző. Vagy ez nem a szigetelő anyagra, hanem a rétegrendre értendő?
                                        Te EPS habot használtál, vagy valami polifoam félét?
                                        A zártcellásnak árul EPS habok amúgy elég sok vizet fel tudnak venni, kb. 3,5 tömeg%-ot naponta. Igazán jó zártcellás anyag a PIR, ami csak a vágott éleken szív be némi nedvességet, de az is csak század része az EPS lapokénak.
                                        Viszont akármilyen szigetelő anyagot használunk, és hiába építünk be párazáró réteget a belső oldalra, a fémlemezen biztosan lesz páralecsapódás. A tetőn és az oldalfalon ez kezelhető, de a padlónál csak egy átszellőztetett légréssel lehetne megelőzni a lecsapódást. A légrés, a szigetelés, a burkolat viszont már jelentős vastagságú lesz, a végén alacsony lesz a beltér, a Transit nem túl magas alapból sem. Kívül nem lehetne szigetelni a padlót? Hőtechnikailag az lenne a korrekt megoldás. A szórt PUR hab szigetelés elég bírja a vizet, lapostetők felújításánál is előszeretettel használják ezt az anyagot. Egy rétegben 4 cm habot simán fel lehet szórni, csak egy UV védő festék kell rá, de akár rücsizni is lehetne. Csak kérdés mit lesz az acél lemezzel a hab másik oldalán??? A Transit padlólemeze hírhedten rohadós…

                                        A családban van másik asztalos is, aki nyílászárókkal foglalkozik. Gyártanak olcsó, papírbetétes farost lemez ajtókat is. Ahogy néztem a technológiát, simán megoldható, hogy megcsinálom a lécvázat, ők beleteszik a papírbetétet, aztán a hőpréssel ráragasztják a rétegelt lemezeket. Nem tudom hány fokon dolgozik a hőprés, de talán még akril lemezt is lehetne a lécvázra ragasztani.

                                        #45768
                                        nemo25
                                        Felhasználó

                                          [quote=”Tom39″ post=44461][quote=”Kerti” post=44401][quote=”Tom39″ post=44399]Sziasztok!

                                          Furgon beépítésére tudtok-e ajánlani valakit, aki elfogadható áron dolgozik. Butorokhoz beszerzési forrást?

                                          Üdv.
                                          Tamás[/quote]

                                          Ez így elég nehéz kérdés, hogy mi az elfogadható. Bútorokban tudok segíteni. Mi lenne a konkrét kérdésed?[/quote]

                                          Hali!
                                          Az elfogadható árnál arra gondoltam, hogy legyen olcsóbb mint egy kész, berendezett kastenwagen.
                                          Kérdés belevágjak, vagy várjak amíg találok egy nekünk megfelelőt?
                                          Két felnőtt és egy 3,5 éves gyermeknek kellene.Az alkovosról egyre többen lebeszélnek, ezért gondolkodom ebben.1-1,5 millióért már lehet találni jobb furgonokat.Kérdés milyen költséggel lehetne berendezni?
                                          Most van egy 2003-as VW LT 5,58×1,93×3,00 méteres. méretekkel. 2-2,5 milliónál többet nem akarok rááldozni.
                                          Nem kell hogy csili-vili legyen, inkább egyszerű, praktikus. Legfőbb szempont számunkra a kényelmes fekhely.Az 1,2-1,3x 170-180 -as kicsi kettőnknek, sajnos legtöbben csak ilyen széles van. Vagy kettő, három db 75-80×190-200-as kell, vagy legalább 160×190-es dupla ágy + a fiamnak egy helyet kihasználó emeleti is megfelelne 60×170, vagy a vezetőfülkében is elférne még az üléssoron (ilyen kialakítással még nem találkoztam, csak a lengedhető ággyal a Hymereknél?
                                          Mi nem akarunk felmászni a párommal.
                                          Fontos: 3 pontos öv hátul is a fiamnak, zuhany, wc, melegvíz, fűtés, hűtő, asztal, sok pakolási lehetőség (lehet fent nyitott egyszerű polc is, amire zárható műanyag dobozok rakhatók, láttam ilyet egy Fordban, egyszerű volt mint a faék) , minimális főző felület (nem bent akarunk főzni, esetleg solar, klíma.
                                          Komplett dupla, 3-as ülést 3 pontos övekkel hol lehet beszerezni, ami esetleg még fekvőhellyé is alakítható? Vannak kimondott bontók ahol beszerezhetők egyterűekből, lakókból?
                                          Ezek összeállítása egy laikusnak (nekem) nem egyszerű feladat.
                                          Merciben a régi Westfália (két hosszú pad, ami 170×190-es ágyat adott, fent szintén 1,5-2 alvóhely, pakoló helyek, hátul ajtó és kicsi zuhany) tetszett, kacérkodom még vele. Mindez elfért egy 5,2×1.94×3 méteres buszban. Motorikusan elpusztithatatlanok, parkolni lehet vele, de a 65-72 Le már kevés manapság (ledudálnak az emelkedőkön) és kevés szép példány fut már belőlük.
                                          Legtöbb normál méretű (5-5,5 méteres) furgon csak 2 személyes, és a keresztben fekvésnél az ágy csak 170-180, én meg 185 cm vagyok. Többségükben nincs zuhany (pl. T3, T4, Ford Transit) A lakóautók 190-210 cm hosszú ágya hiányzik belőlük:-(
                                          Iveco-kat is néztem, amiket inkább motorosok kedvelnek a garázsaik miatt. Sajnos fürdő ezekben nincs, és emeletes ágy a garázs fölött, ami a páromnak nem szimpatikus, valamint 6-7 méteresek, amivel nehézkes a parkolás.Valamint tehergépkocsik, ezért max 3 hely a fülkében, ami a fiamnak gondolom unalmasabb lenne, mint hátul, ahol lehet játszani menet közben?
                                          Kíváncsi vagyok a vélemény(etek)re, irreálisak-e az elképzeléseim?

                                          Üdv:
                                          Tamás[/quote]

                                          Az igényeidhez, egyetlen fajta furgon a megfelelő, az a X 250-es Ducato. Nem véletlenül választottuk mi is ezt a típust. Ezt lehet úgy beépíteni, hogy minden általad vázolt elképzelésnek megfeleljen, és még maradjon is elegendő élettér. Ha megnézed a képeket az csigánkról, akkor láthatod, hogy kivitelezhető. Viszont az élhető térhez, megfelelő méretű alap kell. A miénk, 6.36 méter hosszú, és 285 magas (XLH3). Ezzel még jól el lehet boldogulni a városokban, és nem kellett jelentős kompromisszumokat kötni. Egyébként megoldható egy lehajthatós gyerek ágy a sofőrfülke felett.

                                          #45767
                                          nemo25
                                          Felhasználó

                                            [quote=”woodoopilot” post=44452]Lakóautót még nem építettem, ezért minden tanácsot szívesen veszek. Sok mindent terveztem és építettem már, építész voltam még az előző átkosban, amit elképzelek, azt papírra is tudom vetni, az meg már fél út a megvalósítás felé. Sorban végig mennék az eddigi észrevételeken, ha nem bánjátok:

                                            A fekete furgon nem az én ötletem volt, már lefényezték, mire képbe kerültünk, mint vevők. Eleinte nem tetszett, de időközben megbarátkoztam vele, a króm felnikkel nem olyan rossz az összhatás. Átfestetni már nem fogom, ha ki bírjuk várni amíg elkészül, és tetszeni is fog a végeredmény, legfeljebb majd lefóliáztatom, gondolom az is megfelel a célnak
                                            .
                                            A körablakos kivitel sajnos nekünk fontos, mert nem akarok két buszt fenntartani, és ha el akarunk menni a csapattal túrázni, bringázni, evezni, wakeboardozni, stb. akkor lehet még a 9 ülés is kevés. Tanultam épületgépészetet, valóban brutális a hővesztesége az 1 rétegű üvegnek, de arra gondoltam, hogy teszünk belülre egy kivehető szigetelést 2 cm vastag polifoamból. Ha a panel peremére körben ragasztok egy mágneses szigetelő profilt, hasonlót mint ami a hűtők ajtajában van, akkor elvileg minimális lehet a páralecsapódás az üvegen.

                                            Hőtechnikai szempontból mindig a hideg oldali szigetelés a jobb, épületeknél nem is nagyon alkalmazunk belső oldali hőszigetelést. Ha mégis elkerülhetetlen, akkor precízen méretezett párazáró és pára nyomás elvezető rétegeket építünk be. Egy lakóautónál csak belül szigetelhetünk, de fogalmam sincs, hogyan lehet elkerülni a kondenzációt a fémlemez belső oldalán. Esetleg beépítetek egy páranyomás elvezető réteget? Vagy inkább valami zártcellás habot használtok, aminek nem árt a nedvesség? Mondjuk a burkolat mögött lecsapódó pára akkor is veszélyes, ha a szigetelés nem nedvszívó.

                                            Az abszorpciós hűtésben nem bízok, mindenképpen kompresszorosat akarok Nem tudom mennyire lehet kispórolni a szinuszos invertert egy lakóautóból, mert ha nincs rá szükség, akkor a Danfoss egyenáramú kompresszora a legegyszerűbb megoldás. Közvetlenül rá lehet kötni a 12 v. 24V DC-re, csak nem szabad elfelejteni a fordulatszámot a maximumra állítani. Lehetőleg egy fixen beforrasztott ellenállással. De ha amúgy is szükség van egy inverterre, akkor szerintem jobb választás egy 4-5 cm3-is 230V-os kompresszor. Csak arra kell figyelni, hogy kondenzátoros legyen a segédfázisa, mert az elindul terhelés alatt is. Egy inverter üresjárati teljesítménye 5-6W, az nem tűnik vészesnek.

                                            Kb. mennyi elektromos energiára van szükség naponta? A hűtőnek kell kb. 0,5 kWh, + 1-2 óra netezés, telefon PSP töltés, esetleg egy film megnézése, világítás, stb. Hány m2 napelemmel kell kb. számolni?
                                            A sárkányrepülőt összecsukva szoktuk szállítani, elég neki egy 25 cm széles sáv, marad még bőven hely a tetőn..:)

                                            Ha a zuhany méretét lecsökkentjük 60 x 80 cm-re, akkor 120 x 175 cm-es lehet a hátsó ágy, az már nem tűnik annyira keskenynek, szerintem a 2 személyes sátram se szélesebb. 4 főnek hosszú távon valóban szűkös még a hosszított Transit is, de per pillanat csak 2+1 fővel számolunk. Még pár év, és már a legkisebb gyerek sem fog velünk jönni, kettőnknek meg szerintem elég lesz ez is. Ha meg kölcsönadjuk nyáron a családtagoknak vagy az ismerősöknek, akkor 1 hetet csak kibírnak benne.

                                            Nem tudom említettem-e már, de a sógoromnak a legkorszerűbb gépekkel felszerelt bútor üzeme van. Bio bútorokat gyártanak külföldi megrendelőknek mindenféle egzotikus keményfából. Nemrég vett még egy 5 tengelyes CNC marót is, amit fából meg lehet csinálni, azt biztosan le tudják gyártani nekem…[/quote]

                                            Bízhatsz az abszorpciós hűtésben, általában nem a rendszerrel van a gond, hanem a használók, nem tudják miképpen kell üzemeltetni, hogy megfelelően hűtsön. Azért ennek feltétele, a megfelelő műszaki állapota a technikának. Nagy előnye, hogy gázról is lehet használni, ráadásul ennél az üzemnél a legjobb a hatásfoka. nekünk, egy palack gáz (10 kg) elég nyáron egy hónapig, ha folyamatosan arról üzemel a hűtő, minden nap meleg vizet készítünk, és még főzésre is használjuk mellette.

                                            A bútorokat nem keményfából kell elkészíteni. 🙂 De nem is bútorlapból, hanem könnyű, nyár rétegelt lemezből, esetleg favázas dekoritlemezes megoldással. Példának okáért, egy pozdorja bútorlapnak a m3 súlya, 780-820 kg. Fenyőfából, ( nem az ukrán, pudvás, lábon száradtból) 600-700 kg, bükk 800-850 kg. Ugyan ez az érték nyár rétegelt lemeznél, 400-420 kg( tényleg annyi, ellenőriztem). A favázas dekoritlemezes megoldásnál, gyakran megesik, hogy hullámossá válnak a felületek. Azt csak méhsejtes belő merevítéses technológiával lehet profi módon megépíteni, de az nagyon melós.

                                            A hőszigeteléshez, kizárólag zárt cellás habot szabad használni. Ügyelni kell a karosszéria kényszerszellőzésének a megtartására. Nem szabad lezárni a szellőzés csatornáit. A habot ragasztani kell a lemezre, hogy ne tudjon behúzódni a pára. Ha keletkezik is páralecsapódás, akkor az menet közben kiszellőzik. Többször ellenőriztem a belső felületeket, Több helyen is hagytam erre lehetőséget a burkolaton, mindenhol száraz és problémamentes volt.

                                            #45757
                                            Tom39
                                            Felhasználó

                                              [quote=”Kerti” post=44401][quote=”Tom39″ post=44399]Sziasztok!

                                              Furgon beépítésére tudtok-e ajánlani valakit, aki elfogadható áron dolgozik. Butorokhoz beszerzési forrást?

                                              Üdv.
                                              Tamás[/quote]

                                              Ez így elég nehéz kérdés, hogy mi az elfogadható. Bútorokban tudok segíteni. Mi lenne a konkrét kérdésed?[/quote]

                                              Hali!
                                              Az elfogadható árnál arra gondoltam, hogy legyen olcsóbb mint egy kész, berendezett kastenwagen.
                                              Kérdés belevágjak, vagy várjak amíg találok egy nekünk megfelelőt?
                                              Két felnőtt és egy 3,5 éves gyermeknek kellene.Az alkovosról egyre többen lebeszélnek, ezért gondolkodom ebben.1-1,5 millióért már lehet találni jobb furgonokat.Kérdés milyen költséggel lehetne berendezni?
                                              Most van egy 2003-as VW LT 5,58×1,93×3,00 méteres. méretekkel. 2-2,5 milliónál többet nem akarok rááldozni.
                                              Nem kell hogy csili-vili legyen, inkább egyszerű, praktikus. Legfőbb szempont számunkra a kényelmes fekhely.Az 1,2-1,3x 170-180 -as kicsi kettőnknek, sajnos legtöbben csak ilyen széles van. Vagy kettő, három db 75-80×190-200-as kell, vagy legalább 160×190-es dupla ágy + a fiamnak egy helyet kihasználó emeleti is megfelelne 60×170, vagy a vezetőfülkében is elférne még az üléssoron (ilyen kialakítással még nem találkoztam, csak a lengedhető ággyal a Hymereknél?
                                              Mi nem akarunk felmászni a párommal.
                                              Fontos: 3 pontos öv hátul is a fiamnak, zuhany, wc, melegvíz, fűtés, hűtő, asztal, sok pakolási lehetőség (lehet fent nyitott egyszerű polc is, amire zárható műanyag dobozok rakhatók, láttam ilyet egy Fordban, egyszerű volt mint a faék) , minimális főző felület (nem bent akarunk főzni, esetleg solar, klíma.
                                              Komplett dupla, 3-as ülést 3 pontos övekkel hol lehet beszerezni, ami esetleg még fekvőhellyé is alakítható? Vannak kimondott bontók ahol beszerezhetők egyterűekből, lakókból?
                                              Ezek összeállítása egy laikusnak (nekem) nem egyszerű feladat.
                                              Merciben a régi Westfália (két hosszú pad, ami 170×190-es ágyat adott, fent szintén 1,5-2 alvóhely, pakoló helyek, hátul ajtó és kicsi zuhany) tetszett, kacérkodom még vele. Mindez elfért egy 5,2×1.94×3 méteres buszban. Motorikusan elpusztithatatlanok, parkolni lehet vele, de a 65-72 Le már kevés manapság (ledudálnak az emelkedőkön) és kevés szép példány fut már belőlük.
                                              Legtöbb normál méretű (5-5,5 méteres) furgon csak 2 személyes, és a keresztben fekvésnél az ágy csak 170-180, én meg 185 cm vagyok. Többségükben nincs zuhany (pl. T3, T4, Ford Transit) A lakóautók 190-210 cm hosszú ágya hiányzik belőlük:-(
                                              Iveco-kat is néztem, amiket inkább motorosok kedvelnek a garázsaik miatt. Sajnos fürdő ezekben nincs, és emeletes ágy a garázs fölött, ami a páromnak nem szimpatikus, valamint 6-7 méteresek, amivel nehézkes a parkolás.Valamint tehergépkocsik, ezért max 3 hely a fülkében, ami a fiamnak gondolom unalmasabb lenne, mint hátul, ahol lehet játszani menet közben?
                                              Kíváncsi vagyok a vélemény(etek)re, irreálisak-e az elképzeléseim?

                                              Üdv:
                                              Tamás

                                              #45756
                                              csendi
                                              Felhasználó

                                                [quote=”woodoopilot” post=44459] Nem szeretem a sört, a fagyasztott húsnak kell inkább a hely. :)[/quote]
                                                En viszont nagyon szeretem a sört, ezert ki ne dobd! :smt204

                                                #45755
                                                woodoopilot
                                                Felhasználó

                                                  Az ellenállásos segédfázisú 230V-os kompresszoroknak bizonytalan az újraindulása, de a kondenzátoros segédfázisú kompresszorok terhelés alatt is biztosan elindulnak. Egy 1 m3 körüli szállítóteljesítményű kompresszort egy 1000W-os inverter nagy biztonsággal elindít. 90e körül szoktam venni én is a MeanWell invertereket, ezek nagyon jó minőségűek, és 3 év garit adnak rá. De csak a hűtés miatt nem fogok invertert beépíteni, ha nincs szükség 230V-ra a csigában, akkor egyenáramú kompresszort veszek. Illetve nem is kell venni, van még 1 v. 2 darab a raktárban, mert pár éve már a sokkal nagyobb teljesítményű BD 150F típust használjuk. Ez a kompresszor így néz ki a mobil fagylalt tárolónkban, egy kisebb furgon rakterét is simán lehűti:

                                                  elektromosszekreny.jpg

                                                  A háztartási hűtőkkel még az is a bajom, hogy mindenből a legolcsóbb anyagokat építik be. Pl. vas csöveket, amik elrozsdásodnak és eltörnek. A mi hűtőinkben rozsdamentes acél a palást, a kondenzátor és az elpárologtató pedig vörösrézből készül. A szigetelés vastagsága sem a szokásos 5-6 cm, mi 10 cm vastag 2K-s PUR habot használunk. A fagyasztóládát biztosan magamnak fogom megépíteni, mert nem láttam még olyat, amit be lehetne építeni a dupla ülés alá, és a mélyhűtő rekesze nagyobb, mint a normál hűtött tér. Nem szeretem a sört, a fagyasztott húsnak kell inkább a hely. 🙂

                                                  #45754
                                                  Nyomi
                                                  Felhasználó

                                                    230 voltos kompresszoros hűtő ( 60 liter ), este tv de kevés , telefon stb töltő +legalább 180 Ah munkaakkumulátor kapacitás és min 245 w napelem. Ez működhet nyáron kánikulában. Télen nem volt még tapasztalatom, de nem igazán hiszem ( azok alapján amit a témában olvastam, hallottam ). Inverter nem egyszerű. Amit leírtál azok alapján biztos tudod a tiszta szinuszos inverter aksivédő elektronikájának és a kompresszoros hűtő indításának viszonyát . első körben én is meg szívtam ( a másodikban is ). most a harmadik 95 %-os. De ez is mint a többi részlet nem leírható . Ha eljössz elmondom, elmondjuk. A gázos ládát hosszú útra fagyasztott ételhez pláne nem fogod tudni nélkülözni. Adalék képpen számolj: napelem 80 ezertől ( az még nagyon „kínai” ) szabályzó, átkapcsoló 25-től inverter 95-től ( hogy a hűtő is induljon, és tartósa menjen is )stb stb

                                                    #45753
                                                    woodoopilot
                                                    Felhasználó

                                                      A zuhanyt én is nagyobbra terveztem, de Nemo azt írta nekik a tágas Ducatoban is csak 60 x 70-es van, én még hozzá is tettem +10 cm-t. A zuhany fülkét keresztben gondoltam elhelyezni, tehát alul lenne 80 x 60 cm, felül meg 60 x 60-70 cm.

                                                      Ezek szerint jól sejtettem, hogy a páralecsapódást nem lehet kivédeni. A lapostetőknél is szinte mindig belülről megy tönkre a vízszigetelés, ezért kell egy páranyomás elvezető réteg alá, de nem tudom egy autó karosszériánál hogyan lehetne ezt megoldani. Furkáljunk szellőző nyílásokat a karosszériára alul felül, amin ki tud szellőzni a szigetelés hideg oldala? Na de a padlólemezen hogyan lehet úgy szellőző nyílást kialakítani, amin a nedvesség nem szivárog be? Bedunsztolni nem akarom a karosszériát, de egy korrekt rétegrend kialakításához nem elég néhány cm. A lakóautó építős képeken valamilyen öntapadós(?) alumínium hőtükrös szigetelőanyagot szoktam látni, az mi lenne pontosan? A hűtőknél használunk mi is egy öntapadós polifoam szerű anyagot, de az tuti nem szellőzik. Páradiffúziós szempontból a szálas szigetelőanyagok a legjobbak, de nem tudom a rezonanciát hogy bírja pl. az üveggyapot. Nem esik össze egy idő után?
                                                      A fémlemez belső oldalát le szoktátok fújni üregvédő viasszal a hőszigetelés előtt?

                                                      Van olyan elektromos berendezés, amit csak 230V AC-ról lehet működtetni? Ahogy nézegetem, csak a fényképezőgépünkhöz nincs autós töltő. A hűtést, a ledes világítást, a laptop, telefon PSP töltését, a TV-t meg lehet oldani 12V-ról is. A páromnak szüksége van egy hajszárítóra, de biztosan abból is létezik 12V-os. Mikrosütőt, elektromos konyhagépeket, vasalót nem tervezek, a tejhabosító meg elmegy hetekig is 2 db tartós elemmel. A Tisza túrán sincs áram a hajókban, illetve az utóbbi időben a gyorsan lemerülő okostelefonok miatt oda szoktam tenni egy 17 Ah-s aksit, az elég szokott lenni egy hétig.
                                                      Mondjuk biztosan kényelmesebb lenne egy invertert beépíteni, és minden készüléket (TV, laptop, telefon töltő, stb.) 230V AC-ról működtetni, mint mindegyikhez más-más DC-DC konvertert használni.

                                                      #45751
                                                      Kerti
                                                      Adminisztrátor

                                                        [quote=”woodoopilot” post=44451]A Mangels felnik csak oda vannak téve a fotó miatt a gyári kerekek elé, nem lesz ilyen széles, ha majd elkészülnek az osztókör módosítók. Egyébként ez a rövid tengelytávú hosszú kasznis Transit kifejezetten kis ívben megfordul…[/quote]

                                                        Vicceltem. Én is láttam, hogy csak oda van téve. Egyébként a matt fekete szín nekem nagyon bejön, csak túl kényes, mert minden meglátszik rajta.

                                                        A zuhanyzónál a 60×80 szerintem nagyon necces. Abban már nem nagyon tudsz lehajolni. Érdemes először lapokból összerakni egy ekkora helyet és megnézni, hogy hogyan férsz el benne. Azt is vedd számításba, hogy az oldalsó fal felfelé szűkül, tehát ami lent 60 cm, az fent már jóval kevesebb.

                                                        A szigetelésnél nagyon fontos, hogy olyan anyagot használj, ami szellőzik, mert a lemezen lecsapódó párának valahova mennie kell. Gyárilag a kasztni úgy van kialakítva, hogy átszellőzik, ezért amikor megy az autó akkor a pára kiszellőzik. Ha lezárjuk ezt a rendszert valami habbal, akkor ott szépen összegyűlik a pára és belülről fogja szétrohasztani az autót.

                                                        A hűtőnél a Danfoss kompresszorok valóban nagyon jók. Mi is ezeket használjuk. Én inkább ezt a megoldást javaslom, mint a 230V-os változatot.
                                                        Sinus-os inverter csak akkor kell, ha valami olyan eszközt akarsz meghajtani vele aminél fontos a sinus jel (pl: amiben motor van).

                                                      25 hozzászólás megtekintése - 1,051-1,075 / 1,596

                                                      You must be logged in to reply to this topic.