Főoldal Fórumok Lakóautók 230 V-os rendszer

Legutóbb frissítette gattila 7 years, 5 months telt el
13angok
44 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #51003
    gattila
    Felhasználó

      Köszönöm a részletes leírást, minden világos – EPH kötések, földelő szonda, stb. A biztonságtechnika másik fejezete, ha inverterről megy a 220 V a lakóban. Itt a FI relé értelmezhető? Gondolom a földelő szondához viszonyítva járható a dolog.

    • Szerző
      Válasz
    • #54272
      gattila
      Felhasználó

        Nekem is 12 voltos hűtőm lesz, de én az akku töltőről fogom járatni. Ez http://forex.hu/webshop/akkutoltok/forex-automata-akkumulatortoltok/t1232-407-cikk bírja, és nem zavarja a töltésben, ha fogyasztó is be van kötve (a pdf leírás szerint)

        [quote=”jocibacsi” post=51993]Kényelmes az automata átkapcsoló. ( http://www.panelectron.hu/elektronikus_bypass.html ) Magam is beépítettem és évekig tette a dolgát, de tavaly kikötöttem. Hűtőt cseréltünk, 12V kompresszoros lett beépítve és ahhoz is beépítettem egy automata átkapcsolót. ( https://www.autoextra.shop.hu/hutodoboz-hutotaska/mps-35-halozati-adapter-495 ). Nos ez az átkapcsoló is teszi a dolgát és átkapcsol, ha 220V-ot érzékel. Nem akartam hogy az inverterről kapott 220 voltos hálózatot a hűtő használja (körbe, körbe, karikába….).
        Dönteni kellett, így döntöttünk, külön felszereltem egy kapcsolós 6 állásos dug-aljat az inverternek[/quote]

        #54266
        jocibacsi
        Felhasználó

          Kényelmes az automata átkapcsoló. ( http://www.panelectron.hu/elektronikus_bypass.html ) Magam is beépítettem és évekig tette a dolgát, de tavaly kikötöttem. Hűtőt cseréltünk, 12V kompresszoros lett beépítve és ahhoz is beépítettem egy automata átkapcsolót. ( https://www.autoextra.shop.hu/hutodoboz-hutotaska/mps-35-halozati-adapter-495 ). Nos ez az átkapcsoló is teszi a dolgát és átkapcsol, ha 220V-ot érzékel. Nem akartam hogy az inverterről kapott 220 voltos hálózatot a hűtő használja (körbe, körbe, karikába….).
          Dönteni kellett, így döntöttünk, külön felszereltem egy kapcsolós 6 állásos dug-aljat az inverternek

          #54258
          Srychy
          Felhasználó

            [quote=”istozi” post=51971][quote=”Vincsenzo” post=51959]Nem értem ezt az át kapcsolást. A hálózatokat nem keverjük. Vannak pontok ahol egyesítjük, valamin keresztül. Van 3db 12V-os hálózat. Az egyik a napelemé. A másik az autóé. A harmadik a csigaházé. Van közös pontjuk. A töltés a generátor felől a napelem felől és a 220/12V-os töltő. A 220V-os hálózatból is van kettő. A külső hálózat felől. Valamint az iverter hálózata. De lehet egy harmadik is, az agregátor felőli. Én nem szívesen egyesíteném a hálózatokat. Úgy értem, hogy külön dugaljak lennének a különbözőkhöz tartozók.
            Jól gondolkodom?[/quote]
            A feleségem neheztelne rám, ha folyamatosan dugdosni kellene pl. a kávéfőzőt, hogy megtalálja az áramot. Bedugja az egyik konnektorba, negyed óra múlva menne a jól megérdemelt feketéért és még hideg a főző. Majd kérdezd meg életed párját, mi következik ezután.[/quote]

            Bizony-bizony…
            :smt216 :smt208
            Akkor nyugodt a pihenés, ha az asszony is elégedett.
            Én azért szereltem be 2 KW-os invertert, hogy a kedvenc hajszárítóját is tudja használni.
            🙂 :mlk_lako

            #54244
            istozi
            Felhasználó

              [quote=”Vincsenzo” post=51959]Nem értem ezt az át kapcsolást. A hálózatokat nem keverjük. Vannak pontok ahol egyesítjük, valamin keresztül. Van 3db 12V-os hálózat. Az egyik a napelemé. A másik az autóé. A harmadik a csigaházé. Van közös pontjuk. A töltés a generátor felől a napelem felől és a 220/12V-os töltő. A 220V-os hálózatból is van kettő. A külső hálózat felől. Valamint az iverter hálózata. De lehet egy harmadik is, az agregátor felőli. Én nem szívesen egyesíteném a hálózatokat. Úgy értem, hogy külön dugaljak lennének a különbözőkhöz tartozók.
              Jól gondolkodom?[/quote]
              A feleségem neheztelne rám, ha folyamatosan dugdosni kellene pl. a kávéfőzőt, hogy megtalálja az áramot. Bedugja az egyik konnektorba, negyed óra múlva menne a jól megérdemelt feketéért és még hideg a főző. Majd kérdezd meg életed párját, mi következik ezután.

              #54235
              Kerti
              Adminisztrátor

                [quote=”Vincsenzo” post=51959]….Jól gondolkodom?[/quote]

                Nem! Ezeket teljes mértékben lehet eggyesíteni, megfelelő szaktudással és akkor teljesen bolondbiztosan működnek. Egy jól megtervezett lakóautó eleve így van felépítve.

                #54231
                Vincsenzo
                Felhasználó

                  Nem értem ezt az át kapcsolást. A hálózatokat nem keverjük. Vannak pontok ahol egyesítjük, valamin keresztül. Van 3db 12V-os hálózat. Az egyik a napelemé. A másik az autóé. A harmadik a csigaházé. Van közös pontjuk. A töltés a generátor felől a napelem felől és a 220/12V-os töltő. A 220V-os hálózatból is van kettő. A külső hálózat felől. Valamint az iverter hálózata. De lehet egy harmadik is, az agregátor felőli. Én nem szívesen egyesíteném a hálózatokat. Úgy értem, hogy külön dugaljak lennének a különbözőkhöz tartozók.
                  Jól gondolkodom?

                  #54000
                  istozi
                  Felhasználó

                    Abban teljesen igazad van, hogy a háromállású-kétpólusú kapcsoló (másként hatlábú) egy olcsóbb megoldás. Aki bízik magában, hogy nem felejti el átkapcsolni, annak tökéletes. Az automatika a többinek kell.

                    #53994
                    Srychy
                    Felhasználó

                      Nos,,, A FÍ relé…, mielőtt megint túl misztifikálnánk, írok pár sort…
                      A Fí relét úgy kötjük, be, hogy a bejövő védőföldelést összekötjük A CSIGA TESTÉVEL.
                      Így a Fí relé működik, teszi a dolgát.
                      Feleslegesnek tartom két hálózatot kiépíteni.
                      Mellékelek egy kapcsolási rajzot az én csigámról.
                      Amikor a hálózatra vagyunk kötve akkor a Fí relé teszi a dolgát, ha gond lenne.Amikor az inverterről vesszük a 230v-ot akkor az inverter elektronikája átveszi a Fí relé és a bizti szerepét, elektronikusan véd. A két rendszert én egy háromállású kapcsolóval tudom kiválasztani.
                      1. hálózat
                      2. üres, nincs sehonnan betáp.
                      3. Inverter

                      [quote=”gattila” post=51717]Volt benne FI relé, utólag építették bele 🙂 Csan nem volt rendesen bekötve 🙁 Az inverterek egy részénél olvastam, hogy a nulla össze van kötve az aljzat „földelésével”, az meg a 12 volt testtel. Hogy ez mire jó?

                      [quote=”NagyPapa” post=51713][quote=”gattila” post=51711]Az érintésvédelmi rendszert ebben az esetben le tudná írni valaki pontosan?

                      [quote=”istozi” post=51709]Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.[/quote][/quote]

                      Ha ilyen útváltód van akkor is a közös betáp ágban maradna a Fi reléd.
                      Csak jelzem, hogy az én járgányom 2010.-évi gyártmány és még nem építettek bele Fi relét!
                      Csak az újabbakon kötelező, így ha régi a járgányod, akkor nem volt benne…
                      A Fi relé egyébként csak és kizárólag a föld, -értsd a talaj, vagy azzal kapcsolatba kerülő tested, akár szerkezeten keresztül is- és a fázis közötti un hibaáramra kapcsol!
                      Ha az invertered egyik kimeneti pontja sincs testre kötve akkor még a földhöz képest sem kapsz áramütést!
                      Ellenben! Ha megfogod a betáp két pontját -akár az inverternek akár a betápnak- téged az biztosan agyonüt úgy, hogy a Fi reléd meg sem mukkan!!
                      Az Inverternek ezt a földfüggetlenségét mérd ki, mert láttam én már karón varjút… Az inverter bemenetének mínusza viszont mindenképpen földelt mert az maga az alváz!![/quote][/quote]

                      Attachments:
                      • VILLAMOSRAJZ.JPG
                      #53980
                      gattila
                      Felhasználó

                        Volt benne FI relé, utólag építették bele 🙂 Csan nem volt rendesen bekötve 🙁 Az inverterek egy részénél olvastam, hogy a nulla össze van kötve az aljzat „földelésével”, az meg a 12 volt testtel. Hogy ez mire jó?

                        [quote=”NagyPapa” post=51713][quote=”gattila” post=51711]Az érintésvédelmi rendszert ebben az esetben le tudná írni valaki pontosan?

                        [quote=”istozi” post=51709]Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.[/quote][/quote]

                        Ha ilyen útváltód van akkor is a közös betáp ágban maradna a Fi reléd.
                        Csak jelzem, hogy az én járgányom 2010.-évi gyártmány és még nem építettek bele Fi relét!
                        Csak az újabbakon kötelező, így ha régi a járgányod, akkor nem volt benne…
                        A Fi relé egyébként csak és kizárólag a föld, -értsd a talaj, vagy azzal kapcsolatba kerülő tested, akár szerkezeten keresztül is- és a fázis közötti un hibaáramra kapcsol!
                        Ha az invertered egyik kimeneti pontja sincs testre kötve akkor még a földhöz képest sem kapsz áramütést!
                        Ellenben! Ha megfogod a betáp két pontját -akár az inverternek akár a betápnak- téged az biztosan agyonüt úgy, hogy a Fi reléd meg sem mukkan!!
                        Az Inverternek ezt a földfüggetlenségét mérd ki, mert láttam én már karón varjút… Az inverter bemenetének mínusza viszont mindenképpen földelt mert az maga az alváz!![/quote]

                        #53976
                        NagyPapa
                        Felhasználó

                          [quote=”gattila” post=51711]Az érintésvédelmi rendszert ebben az esetben le tudná írni valaki pontosan?

                          [quote=”istozi” post=51709]Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.[/quote][/quote]

                          Ha ilyen útváltód van akkor is a közös betáp ágban maradna a Fi reléd.
                          Csak jelzem, hogy az én járgányom 2010.-évi gyártmány és még nem építettek bele Fi relét!
                          Csak az újabbakon kötelező, így ha régi a járgányod, akkor nem volt benne…
                          A Fi relé egyébként csak és kizárólag a föld, -értsd a talaj, vagy azzal kapcsolatba kerülő tested, akár szerkezeten keresztül is- és a fázis közötti un hibaáramra kapcsol!
                          Ha az invertered egyik kimeneti pontja sincs testre kötve akkor még a földhöz képest sem kapsz áramütést!
                          Ellenben! Ha megfogod a betáp két pontját -akár az inverternek akár a betápnak- téged az biztosan agyonüt úgy, hogy a Fi reléd meg sem mukkan!!
                          Az Inverternek ezt a földfüggetlenségét mérd ki, mert láttam én már karón varjút… Az inverter bemenetének mínusza viszont mindenképpen földelt mert az maga az alváz!!

                          #53974
                          gattila
                          Felhasználó

                            Az érintésvédelmi rendszert ebben az esetben le tudná írni valaki pontosan?

                            [quote=”istozi” post=51709]Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.[/quote]

                            #53973
                            jocibacsi
                            Felhasználó

                              http://www.panelectron.hu/elektronikus_bypass.html Én ilyet szereltem be, rendesen működik a meglévő hálózatra.

                              #53972
                              istozi
                              Felhasználó

                                Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.

                                #53971
                                gattila
                                Felhasználó

                                  Bölcsek Tanácsa!
                                  A 220 voltos rendszert kezdem kábelezni. Felmerült bennem, hogy két rendszert építek ki, egyet a FI relén és automatákon keresztül a hálózat felől, egyet – kisebb kapacitással – az invertertől. (csak kisebb dolgok, 100-200 watt mennének erről). Így nem kell átkapcsolót betennem, az érintés védelem is egyértelműbb. (inverter nincs „földelve”)
                                  Vélemény?
                                  Kösz: GA

                                  #53958
                                  NagyPapa
                                  Felhasználó

                                    [quote=”fafipeti” post=51692]sziasztok, lakóautó építés projekthez keresek profi autovillamosság szerelőt, aki ért a solar rendszerekhez is… tudtok ilyet ajánlani?

                                    köszönöm![/quote]

                                    Sorolhatom??
                                    Észak-Magyarországon, Miskolcon BIWAK Kft, KERTI mester és csapata, Pécelen A SAFIRLAKOAUTO, Béres Krisztián és csapata, Bpesten a SUVENOR, Jegenyefasor, Bihari Attila és csapata.
                                    Ha arra gondolsz, hogy profi autóvillamossági szerelő aki ért a lakóautó villamos rendszeréhez is és szolár szerelésekhez is, -így együtt- annak már vagy nagy műhelye van, vagy náluk dolgozik, vagy náluk tanulta ki a szakmát….
                                    Tudod azért, mert ilyen képzés egyszerűen nincs, nem létezik, a kontárokból meg Dunát lehetne rekeszteni…
                                    Láttam már autóvillamossági szerelőt aki hanyatt-homlok elmenekült mikor meglátott egy lakóautót belülről, villamosan….
                                    Az én járgányom villamos hálózata viszont már úgy át van alakítva, hogy még a cégnél dolgozó friss diplomás villamos mérnök kollégám is vakarta a feje bubját, mikor megmutattam neki a kialakított hibátlanul működő rendszert… Én is vill. üzemmérnök vagyok..
                                    Én már a magam 69 évével, no meg a 135 kg testtömegemmel már nem vállalok ilyesmiket…
                                    :sorry :meghajol :rohog :sir

                                    #53953
                                    fafipeti
                                    Felhasználó

                                      sziasztok, lakóautó építés projekthez keresek profi autovillamosság szerelőt, aki ért a solar rendszerekhez is… tudtok ilyet ajánlani?

                                      köszönöm!

                                      #51131
                                      gattila
                                      Felhasználó

                                        Írtam SMS-t.
                                        GA

                                        [quote=”mikrobi” post=49099]Ez így néz ki ez a vacok.
                                        Ha kell, írj vagy hívj. 70/520-59-99
                                        Üdv.[/quote]

                                        #51130
                                        gattila
                                        Felhasználó

                                          Köszönöm, jelentkezem!

                                          [quote=”mikrobi” post=49099]Ez így néz ki ez a vacok.
                                          Ha kell, írj vagy hívj. 70/520-59-99
                                          Üdv.[/quote]

                                          #51129
                                          mikrobi
                                          Felhasználó

                                            Ez így néz ki ez a vacok.

                                            Ha kell, írj vagy hívj. 70/520-59-99

                                            Üdv.

                                            Attachments:
                                            • IMG_20170107_153951.jpg
                                            • IMG_20170107_154019.jpg
                                            #51126
                                            gattila
                                            Felhasználó

                                              Ha más „autentikusabb” jelentkező nem akad, én szívesen bevállalom a dolgot… Ha tudok vele valamit kezdeni, akkor „elboltojuk” 🙂

                                              [quote=”mikrobi” post=49095]nekem van egy ilyen lakóhoz való töltőegységem ,műszercsoporttal együtt .nem tudom kipróbálni ,h jó-e mert nincs meg a csatlakozója.ha valakinek segítek vele szívesen odaadom neki,mert csak porosodik a garázsba.ha kell csinálok fényképet róla és felrakom ide.[/quote]

                                              #51123
                                              mikrobi
                                              Felhasználó

                                                nekem van egy ilyen lakóhoz való töltőegységem ,műszercsoporttal együtt .nem tudom kipróbálni ,h jó-e mert nincs meg a csatlakozója.ha valakinek segítek vele szívesen odaadom neki,mert csak porosodik a garázsba.ha kell csinálok fényképet róla és felrakom ide.

                                                #51115
                                                TG
                                                Felhasználó

                                                  Sziasztok!

                                                  Régi Dethleffs tulajdonosoknak lehet segítség.

                                                  Attachments:
                                                  #51077
                                                  Lacika2000
                                                  Felhasználó

                                                    [quote=”woodoopilot” post=49052]Nálunk csak 3 db konnektor van bent, meg kívül a betáp bal oldalon, és egy külső aljzat a jobb oldalon, ezt nem terveztem módosítani.[/quote]
                                                    Azért azt nézd meg, hogy a külső aljzat is rá legyen kötve valamelyik kismegszakítóra, ha már nincs FI-reléd és ne csak betáp alatt legyen elkötve, nehogy valakit meglepetés érjen, mondván nincs benne dejla, mert le vannak kapcsolva a kismegszakítók.

                                                    #51075
                                                    woodoopilot
                                                    Felhasználó

                                                      A mi csigánkat 2010 környékén építhették, a kibontott cuccokban ezt a gyártási évet találtam. Gondolom egy teherautó átépítés Németországban is engedély köteles, tehát az akkori szabványoknak meg kellett felelnie.

                                                      Az elektromos rendszer elég kaotikusnak tűnik a bódéban, az autóvillamossági szerelő barátom azt mondta, ne piszkáljuk, amíg minden működik. A gubanc nagy részét kitevő multimédiás vezetékeket kigyomláltam azóta, nekünk nincs szükségünk 4 monitor csatlakozásra, meg 8 hangszóróra. Nálunk mindenki az okostelefonján vagy a tabletjén internetezik és néz videót, ahhoz meg elég csak egy-egy usb aljzat a hálófülkékbe. A 12V-os rendszert is rendbe szedem, de a 230V-os részhez egyelőre nem nyúltam. Nálunk csak 3 db konnektor van bent, meg kívül a betáp bal oldalon, és egy külső aljzat a jobb oldalon, ezt nem terveztem módosítani.

                                                      #51073
                                                      Lacika2000
                                                      Felhasználó

                                                        Azt, hogy mióta kötelező, azt nem tudom, de a mi csigánk egy 1998-as Elnagh Doral 110-es Ford Transit alvázon és ebben már gyárilag be volt építve.

                                                      25 hozzászólás megtekintése - 1-25 / 44

                                                      You must be logged in to reply to this topic.