-
IndítottaTémakör
-
2017.02.10.-12:53 #51379
[quote=”NagyPapa” post=49328]Nagyon kicsii méretben a FINDER cégnek, van egy a relé mellé bedugható univerzális, mikrokapcsolókkal programozható időreléje, amely már 12 Volt-tól műkszik..[/quote]
Köszi. Olyan relét nem ismersz ami nem rugó ellenében kapcsol, hanem egyik oldalról átbillent a másikra és egyik állásában sem fogyaszt folyamatosan áramot? Lakóautóban az áram ugye nagy kincs és egy hosszabb tábvú vezérlésnél nem jó ha a sima relét hasznájuk, mert akkor az folyamatosan fogyasztja az áramot a behúzott állapotban. Természetesen 12V-os érdekelne, a ráadás, hogy jó lenne, ha nagy ampert tudna. Lehet, hogy túl sokat akarok 😀
-
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2017.02.16.-18:44 #51488
Ok, de a lakótér akkunál lehet segítség, ha el van rejtve és nem akar szenvedni az ember! Az indító akku védelmére pedig jó, ahogy kitalálták.
Nekem szerencsére hozzáférhetők az akksik és le is tudom kapcsolni őket, nem kell szerelnem. Ráadásul, olyan öreg a lakó, hogy nincsenek még benne vezérlő elektronikák, melyeknek nyugalmi állapotban is van áramfelvétele. 🙂
Milyen szép lesz, amikor majd OT-és rendszámot kap!2017.02.16.-18:15 #51487[quote=”TG” post=49430]Igazad van! 🙂
Viszont ez azt jelenti az én olvasatomban, hogy csak kapcsoláskor fogyaszt, vagy csak bekapcsolt állapotban, azaz lekapcsolt akku esetén nem. 🙂
És ha kell, inditózásnál felül bírálja önmagát.[/quote]Ez semmiképpen nem alkalmas indító-akkumulátor körbe,mert nem tud annyit, amit egy indítómotor felvehet indítózáskor, hiszen annak akkori áramfelvétele ennél sokkal több is lehet, mármint 100 ampernél…
Ez a mi esetünkben csak és kizárólag a fedélzeti akkupakk teljes áramtalanítására alkalmas. De nézd meg az adatlapját jó még sok minden másra is…Különböző típusai vannak feszültség, felhasználhatóság szétválasztás, rásegítési kapcsolás,….stb..2017.02.16.-17:34 #51485Még azzal egészíteném ki, hogy a rajzot nézve, egy kapcsoló beiktatásával, megszakítva a vezérlést, áramtalanítani is tudunk. 🙂
Ok, igazad volt, én voltam felületes!Attachments:2017.02.16.-17:24 #51483Igazad van! 🙂
Viszont ez azt jelenti az én olvasatomban, hogy csak kapcsoláskor fogyaszt, vagy csak bekapcsolt állapotban, azaz lekapcsolt akku esetén nem. 🙂
És ha kell, inditózásnál felül bírálja önmagát.2017.02.16.-16:57 #51482[quote=”TG” post=49428]Ha bistabil, akkor nem fogyaszt, csak a kapcsoláshoz kell áram. Az általad ajánlott leválasztó kapcsoló, valóban keveset fogyaszt, de az nem vezérelt áramtalanításra jó, hanem megelőzhetjük az akku lemerülését, mert egy bizonyos feszültség alatt, megszakítja az áramkőrt. A többiek, olyan elektromos úton vezérelt áramtalanító megoldást keresnek, amit egy gombnyomással vezérelhetnek és áramtalanítás után, 0 A a fogyasztás. Erre jó a bistabil relé, mert tekercs húzza át a kapcsolót, de minkét kapcsolt helyzetben, áram nélkül is stabil marad, nem vált vissza előző helyzetébe, úgy viselkedik, mint egy villanykapcsoló. :)[/quote]
Amit ajánlottam a FOREX-től szintén bistabilnak minősül, ráadásul vezérelhető is, nézd meg a gyártmánylapját!!
Ha megvan a 11 minimum Volt behúz, majd úgy marad ott, hogy közben csak 1 mA a fogyasztása.
Ha leveszed róla a szuflát mert nem akkuvédőnek használod akkor nulla a fogyasztása…
Ez mindenképpen a jobb megoldás én szerintem,mert a totálisan bistabil reléd vétlen ott felejtett állapotában lenullázza az akkudat, ez ha elfelejted, bekapcsolva hagyod akkor ő helyetted is dolgozik, kivédi a feledékenységedet..Ha ki van kapcsolva akkor meg nem fogyaszt…Ennyi..
Ha csak egyszer végzi jól a dolgát, már megérte a többlet,mert egy akku biztosan drágább!!Bocsánat, hogy megint okoskodok….
:meghajol :meghajol2017.02.16.-16:37 #51481Ha bistabil, akkor nem fogyaszt, csak a kapcsoláshoz kell áram. Az általad ajánlott leválasztó kapcsoló, valóban keveset fogyaszt, de az nem vezérelt áramtalanításra jó, hanem megelőzhetjük az akku lemerülését, mert egy bizonyos feszültség alatt, megszakítja az áramkőrt. A többiek, olyan elektromos úton vezérelt áramtalanító megoldást keresnek, amit egy gombnyomással vezérelhetnek és áramtalanítás után, 0 A a fogyasztás. Erre jó a bistabil relé, mert tekercs húzza át a kapcsolót, de minkét kapcsolt helyzetben, áram nélkül is stabil marad, nem vált vissza előző helyzetébe, úgy viselkedik, mint egy villanykapcsoló. 🙂
2017.02.16.-16:05 #51480[quote=”gattila” post=49425]Rendel valaki ilyet? Pár darabbal beszállnék a postaköltség optimalizálása érdekében 🙂
[quote=”woodoopilot” post=49415]Ha jól látom, ez a relé is bistabil, 100A-es és csak 10$. A fedélzeti akku leválasztásához biztosan elég lenne.
https://www.ev-power.eu/DC-Contactors/DC-Power-Latch-100A-Coil-12V.html%5B/quote%5D%5B/quote%5D
Ezekkel az a legnagyobb gond, hogy szemrebbenés nélkül fogyasztanak akár 100 mA felett -t is, ami egy ekkora teljesítményű relétől nem is számít egyébként soknak!
De! Ez akár két hét alatt is nullára lemeríthetii az akkudat, ha leálltál vele ennyi időre..
Igaz olcsó, de korábban már írtam a „szegény embör pocsékol”….
Ezért írtam a FOREX típusát ami üzemi állapotban 1 mA-t fogyaszt !!
:meghajol :meghajol2017.02.16.-13:09 #51478Rendel valaki ilyet? Pár darabbal beszállnék a postaköltség optimalizálása érdekében 🙂
[quote=”woodoopilot” post=49415]Ha jól látom, ez a relé is bistabil, 100A-es és csak 10$. A fedélzeti akku leválasztásához biztosan elég lenne.
https://www.ev-power.eu/DC-Contactors/DC-Power-Latch-100A-Coil-12V.html%5B/quote%5D
2017.02.16.-10:27 #51472[quote=”woodoopilot” post=49414]Szerintem felesleges LTO cellákat venni, egy lakóautóba bőven elég a „sima” LiFePO4 is. Kivéve, ha a hajtás is elektromos. 🙂
A barátom elektromos autójában 4 éve vannak 200 Ah-s LiFePO cellák, már kb. 800 töltési ciklusnál jár, de még semmit sem csökkent a hatótáv. A gyártók 10 év élettartamot adnak a cellákra, mivel az elektrolit egy szerves vegyület, sanszos hogy idővel lebomlik. 80% DOD mellett 3000 ciklus bírnak elvileg a LiFePO cellák is, nem sokan lehetnek akik évente 300 napot lakóautóznak…[/quote]
:meghajol :meghajol
Igen! Igen!
Mint írtam ma már én is gondolkodnék ilyen cellákon…
Az LTO nem annyival drágább, hogy akár azon is el lehetne gondolkodni!
Az elektrolit lebomlásával megfogtál, nem tudom mennyi a gyártók által becsült lebomlási, átalakulási
időtartam, élettartam LTO esetében, oxidokról lévén szó .. Vegyészek???
:smt039Merre vagytok??
2017.02.16.-01:10 #51467Ha jól látom, ez a relé is bistabil, 100A-es és csak 10$. A fedélzeti akku leválasztásához biztosan elég lenne.
https://www.ev-power.eu/DC-Contactors/DC-Power-Latch-100A-Coil-12V.html
2017.02.16.-01:03 #51466Szerintem felesleges LTO cellákat venni, egy lakóautóba bőven elég a „sima” LiFePO4 is. Kivéve, ha a hajtás is elektromos. 🙂
A barátom elektromos autójában 4 éve vannak 200 Ah-s LiFePO cellák, már kb. 800 töltési ciklusnál jár, de még semmit sem csökkent a hatótáv. A gyártók 10 év élettartamot adnak a cellákra, mivel az elektrolit egy szerves vegyület, sanszos hogy idővel lebomlik. 80% DOD mellett 3000 ciklus bírnak elvileg a LiFePO cellák is, nem sokan lehetnek akik évente 300 napot lakóautóznak…
2017.02.15.-20:35 #51457Köszönöm NagyPapa! Így gondoltam…én is!!
A fedélzetre nekünk alacsony belső ellenállású, rendkívül alacsony önkisülésű, túltöltést és kissé nagyobb kisütést bíró, gondozás menetes, nem lötyögő savas, nem gőzölős kiépítést kellene tudnia, amit a „papíron munka-akkuként” eladott akkuk nem is tudnak teljesíteni.
Indul a keresgélés.:-)
2017.02.15.-19:16 #51455[quote=”repi” post=49404]NagyPapa! Tegnap mondtál valami jó munkaakkumulátort beírnád, hogy mi is volt az??
Hamarosan vennem kell 8O[/quote]
Te REPI!
:sorry
Bántottalak én téged?
:smt056Írtam egy általam műszakilag megalapozottnak tartott véleményt a lakóautókban használatos munka-akkumulátor-nak csúfolt szörnyűségről. Mit mondjak le lettem fikázva…
:sirMegint írok, csak NEKED!!
Utána néztem, és azt derítettem ki, hogy a nagy gyártók nem is ismerik gyártmánysruktúrájukban nem is szerepel az a fogalom, hogy munka-akkumulátor, fedélzeti akkunak helyette a legjobb minőségű start-stop akkuikat javasolják.
A régi nomenklatúra szerinti munka-akku megfogalmazás, már nem is lenne alkalmas a megváltozott használati módok miatt a fedélzeti akku szerepre.
A kisebb gyártók, konkrét műszaki paraméterek ismertetése nélkül -szerintem marketing céllal- eladják az ugyanúgy gyártott akkujukat munka-akku cimkével, majd átcimkézve start-stop akkunak.
Megint írom: egy lakóautóba nem is lenne jó egy „munka-akksi” .
A fedélzetre nekünk alacsony belső ellenállású, rendkívül alacsony önkisülésű, túltöltést és kissé nagyobb kisütést bíró, gondozás menetes, nem lötyögő savas, nem gőzölős kiépítést kellene tudnia, amit a „papíron munka-akkuként” eladott akkuk nem is tudnak teljesíteni.
Néztem az egyik gyártó ha jól emlékszem TAB munka akkuját, terhelő áramot nem ad meg, majd olyan adatokat ad meg, hogy mennyi a kapacitása 20 órára, 10 órára, meg 5 órára, amely adatok alapján az akku 75 és 120 Ah között tud teljesíteni!
:rohog
Az emotikum erről a véleményem…Pontosan a lényeget nem tudod meg róla…ja és jön a szöveg, hogy ez vastagabb…De! Ez nincs sehol sem leírva, csak mondja az értékesítő…
:sir
Megint ide teszem -szerintem és sok teszt alapján is Európa vezető akku gyártójának- PDF lapját, miszerint a legjobb minőségű start-stop akku típusait javasolják fedélzeti akkuként is!! Ja! És olyan, hogy munka akku nem is létezik nála!!
Az én műszaki tudásom szerint a hagyományos akkuk közül a legjobbak az EFB és az AGM akkumulátorok, márkától függetlenül is!! Ezek a típusok a magas technológiai fegyelmet „kikövetelik” minden gyártótól!
Kifejezetten jó még -a múltkori írásból kihagytam- az EXIDE spirálcellása is, ami szintén első helyen szerepel az ajánlásokban a start-stop akkuk között is és a fedélzeti akkunak is kiváló. Kár, hogy viszonylag kicsi összkapacitású áll csak rendelkezésre belőle, pl nincs belőle 95-120 Ah-s kivitel.
Nekem a motorindító start-stop akksim EXIDE AGM 95 Ah, a fedélzeti: 2 db 95 Ah-s MOLL AGM+
Ha most kéne vennem, nagyon kacérkodnák 4 db Líthiumos (valamelyik típusa, FeSo, vagy titánoxid) 300-400 Ah-s alapcellájával…Mint korábban írtam az LTO cellákra akár 50,000-! ciklust adnak meg!! Ha ennek a tizede igaz akkor is olyan mint a szegénység: örökéletű!Repi nézd meg korábbról…
👿Attachments:2017.02.15.-15:57 #51452NagyPapa! Tegnap mondtál valami jó munkaakkumulátort beírnád, hogy mi is volt az??
Hamarosan vennem kell 😯
2017.02.14.-00:36 #51436[quote=”NagyPapa” post=49385]Ebben nem elektro mágnes van ez ha „húz” csak 1 mA-t eszik….
Azért az nem fogyasztás…..
Ennél nagyságrendekkel nagyobb egy akkunak az önkisülése…[/quote]
Köszi, akkor nyugodtan használható akkuőrnek is.
2017.02.13.-22:07 #51433[quote=”Kerti” post=49372][quote=”NagyPapa” post=49359]:sorry
http://www.forex.hu web site bal oldalán a legördülő menüben a leválasztó kapcsoló
:meghajol[/quote]Köszi. Ezt is szoktuk használni a munkaakumulátor leválasztához, de nem minden esetben jó.
A nagyobb baja az, hogy ez is behúzott állapotban folyamatosan húzza az elektromágnes a kapcsolót.
Arra gondoltam, hogy valami olyan lenne jó ami nem rugós, hanem mindkét oldalon elektromágnes van és a kapcsoló szerkezet csak átbillen. Egy sima nyomógombbal lehetne váltogatni, hogy merre álljon.[/quote]Ebben nem elektro mágnes van ez ha „húz” csak 1 mA-t eszik….
Azért az nem fogyasztás…..
Ennél nagyságrendekkel nagyobb egy akkunak az önkisülése…
2017.02.13.-17:55 #51427Ez a régi Wartburg fényváltó kapcsolója. Igaz, az kb. 50 A bírt. 🙁
[quote=”Kerti” post=49372][quote=”NagyPapa” post=49359]:sorry
http://www.forex.hu web site bal oldalán a legördülő menüben a leválasztó kapcsoló
:meghajol[/quote]Köszi. Ezt is szoktuk használni a munkaakumulátor leválasztához, de nem minden esetben jó.
A nagyobb baja az, hogy ez is behúzott állapotban folyamatosan húzza az elektromágnes a kapcsolót.
Arra gondoltam, hogy valami olyan lenne jó ami nem rugós, hanem mindkét oldalon elektromágnes van és a kapcsoló szerkezet csak átbillen. Egy sima nyomógombbal lehetne váltogatni, hogy merre álljon.[/quote]2017.02.13.-16:02 #51420[quote=”NagyPapa” post=49359]:sorry
http://www.forex.hu web site bal oldalán a legördülő menüben a leválasztó kapcsoló
:meghajol[/quote]Köszi. Ezt is szoktuk használni a munkaakumulátor leválasztához, de nem minden esetben jó.
A nagyobb baja az, hogy ez is behúzott állapotban folyamatosan húzza az elektromágnes a kapcsolót.
Arra gondoltam, hogy valami olyan lenne jó ami nem rugós, hanem mindkét oldalon elektromágnes van és a kapcsoló szerkezet csak átbillen. Egy sima nyomógombbal lehetne váltogatni, hogy merre álljon.2017.02.13.-15:01 #51411[quote=”TG” post=49360]Ha már a FOREX-et ajánlod, nem villany, de ajánlom figyelmetekbe a Xado termékeket is! Több éve használom, tőlük veszem. Motorba, váltóba, hidraulikába, csapágyakba, féltengelycsuklóba, gömbfejekbe, stb. Kollégáimnak, ismerőseimnek, barátaimnak is rendszeresen viszem. Nekünk már bizonyított, ezért ajánlom! :)[/quote]
Nekem már náluk jelentős kedvezményem van náluk, -annyit vásároltam tőlük- a Xado termékeiket az országba érkezésük óta használtam, használom minden autónkban…
Valóban, nagyon jók a tapasztalatok vele a mi autóinknál is…2017.02.13.-14:33 #51408Ha már a FOREX-et ajánlod, nem villany, de ajánlom figyelmetekbe a Xado termékeket is! Több éve használom, tőlük veszem. Motorba, váltóba, hidraulikába, csapágyakba, féltengelycsuklóba, gömbfejekbe, stb. Kollégáimnak, ismerőseimnek, barátaimnak is rendszeresen viszem. Nekünk már bizonyított, ezért ajánlom! 🙂
2017.02.13.-14:13 #51407[quote=”Kerti” post=49350][quote=”NagyPapa” post=49349]:meghajol :meghajol
Bocsánat, nem voltam fent napokig, elfoglaltak a Túrkevei Böllérfesztivál szenzációs programjai….
Netán erre gondoltál?
http://www.forex.hu leválasztó kapcsoló? kapcsolási áram 100 Amper, fogyasztás bekapcsolt állapotban 1 mA
:smt204[/quote]
Sajnos nem jó a link amit betettél így nem tudom megnézni, hogy az e. El tudnád küldeni újra?[/quote]
:sorry
http://www.forex.hu web site bal oldalán a legördülő menüben a leválasztó kapcsoló
:meghajol2017.02.12.-23:10 #51397[quote=”NagyPapa” post=49349]:meghajol :meghajol
Bocsánat, nem voltam fent napokig, elfoglaltak a Túrkevei Böllérfesztivál szenzációs programjai….
Netán erre gondoltál?
http://www.forex.hu leválasztó kapcsoló? kapcsolási áram 100 Amper, fogyasztás bekapcsolt állapotban 1 mA
:smt204[/quote]
Sajnos nem jó a link amit betettél így nem tudom megnézni, hogy az e. El tudnád küldeni újra?
2017.02.12.-17:55 #51396[quote=”Kerti” post=49333][quote=”NagyPapa” post=49328]Nagyon kicsii méretben a FINDER cégnek, van egy a relé mellé bedugható univerzális, mikrokapcsolókkal programozható időreléje, amely már 12 Volt-tól műkszik..[/quote]
Köszi. Olyan relét nem ismersz ami nem rugó ellenében kapcsol, hanem egyik oldalról átbillent a másikra és egyik állásában sem fogyaszt folyamatosan áramot? Lakóautóban az áram ugye nagy kincs és egy hosszabb tábvú vezérlésnél nem jó ha a sima relét hasznájuk, mert akkor az folyamatosan fogyasztja az áramot a behúzott állapotban. Természetesen 12V-os érdekelne, a ráadás, hogy jó lenne, ha nagy ampert tudna. Lehet, hogy túl sokat akarok :D[/quote]
:meghajol :meghajol
Bocsánat, nem voltam fent napokig, elfoglaltak a Túrkevei Böllérfesztivál szenzációs programjai….
Netán erre gondoltál?
http://www.forex.hu leválasztó kapcsoló? kapcsolási áram 100 Amper, fogyasztás bekapcsolt állapotban 1 mA
:smt204
2017.02.12.-00:27 #51395[quote=”woodoopilot” post=49347]A 63A-es kismegszakítóba max. 35 mm2-es vezetéket lehet bekötni, gondolom attól vastagabbat nem nagyon használtok :)[/quote]
Ezt nem tudtam. Igen, a sima 12V-os rendszerhez max 25-ös vezetéket használunk.
2017.02.11.-23:11 #51394[quote=”Kerti” post=49345] A másik pedig nem jó, mert azt is manuálisan lehet csak ki be kapcsolni arra pedig van nagy manuális kapcsoló, a zárlat miatt pedig van központi biztosíték. A legnagyobb gondja pedig, hogy nem lehet vastag vezetéket belekötni.[/quote]
A 63A-es kismegszakítóba max. 35 mm2-es vezetéket lehet bekötni, gondolom attól vastagabbat nem nagyon használtok 🙂
-
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.