-
IndítottaTémakör
-
2016.12.14.-23:48 #51003
Köszönöm a részletes leírást, minden világos – EPH kötések, földelő szonda, stb. A biztonságtechnika másik fejezete, ha inverterről megy a 220 V a lakóban. Itt a FI relé értelmezhető? Gondolom a földelő szondához viszonyítva járható a dolog.
-
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2018.01.03.-21:58 #54272
Nekem is 12 voltos hűtőm lesz, de én az akku töltőről fogom járatni. Ez http://forex.hu/webshop/akkutoltok/forex-automata-akkumulatortoltok/t1232-407-cikk bírja, és nem zavarja a töltésben, ha fogyasztó is be van kötve (a pdf leírás szerint)
[quote=”jocibacsi” post=51993]Kényelmes az automata átkapcsoló. ( http://www.panelectron.hu/elektronikus_bypass.html ) Magam is beépítettem és évekig tette a dolgát, de tavaly kikötöttem. Hűtőt cseréltünk, 12V kompresszoros lett beépítve és ahhoz is beépítettem egy automata átkapcsolót. ( https://www.autoextra.shop.hu/hutodoboz-hutotaska/mps-35-halozati-adapter-495 ). Nos ez az átkapcsoló is teszi a dolgát és átkapcsol, ha 220V-ot érzékel. Nem akartam hogy az inverterről kapott 220 voltos hálózatot a hűtő használja (körbe, körbe, karikába….).
Dönteni kellett, így döntöttünk, külön felszereltem egy kapcsolós 6 állásos dug-aljat az inverternek[/quote]2018.01.03.-18:59 #54266Kényelmes az automata átkapcsoló. ( http://www.panelectron.hu/elektronikus_bypass.html ) Magam is beépítettem és évekig tette a dolgát, de tavaly kikötöttem. Hűtőt cseréltünk, 12V kompresszoros lett beépítve és ahhoz is beépítettem egy automata átkapcsolót. ( https://www.autoextra.shop.hu/hutodoboz-hutotaska/mps-35-halozati-adapter-495 ). Nos ez az átkapcsoló is teszi a dolgát és átkapcsol, ha 220V-ot érzékel. Nem akartam hogy az inverterről kapott 220 voltos hálózatot a hűtő használja (körbe, körbe, karikába….).
Dönteni kellett, így döntöttünk, külön felszereltem egy kapcsolós 6 állásos dug-aljat az inverternek2018.01.03.-12:32 #54258[quote=”istozi” post=51971][quote=”Vincsenzo” post=51959]Nem értem ezt az át kapcsolást. A hálózatokat nem keverjük. Vannak pontok ahol egyesítjük, valamin keresztül. Van 3db 12V-os hálózat. Az egyik a napelemé. A másik az autóé. A harmadik a csigaházé. Van közös pontjuk. A töltés a generátor felől a napelem felől és a 220/12V-os töltő. A 220V-os hálózatból is van kettő. A külső hálózat felől. Valamint az iverter hálózata. De lehet egy harmadik is, az agregátor felőli. Én nem szívesen egyesíteném a hálózatokat. Úgy értem, hogy külön dugaljak lennének a különbözőkhöz tartozók.
Jól gondolkodom?[/quote]
A feleségem neheztelne rám, ha folyamatosan dugdosni kellene pl. a kávéfőzőt, hogy megtalálja az áramot. Bedugja az egyik konnektorba, negyed óra múlva menne a jól megérdemelt feketéért és még hideg a főző. Majd kérdezd meg életed párját, mi következik ezután.[/quote]Bizony-bizony…
:smt216 :smt208
Akkor nyugodt a pihenés, ha az asszony is elégedett.
Én azért szereltem be 2 KW-os invertert, hogy a kedvenc hajszárítóját is tudja használni.
🙂 :mlk_lako2018.01.02.-19:28 #54244[quote=”Vincsenzo” post=51959]Nem értem ezt az át kapcsolást. A hálózatokat nem keverjük. Vannak pontok ahol egyesítjük, valamin keresztül. Van 3db 12V-os hálózat. Az egyik a napelemé. A másik az autóé. A harmadik a csigaházé. Van közös pontjuk. A töltés a generátor felől a napelem felől és a 220/12V-os töltő. A 220V-os hálózatból is van kettő. A külső hálózat felől. Valamint az iverter hálózata. De lehet egy harmadik is, az agregátor felőli. Én nem szívesen egyesíteném a hálózatokat. Úgy értem, hogy külön dugaljak lennének a különbözőkhöz tartozók.
Jól gondolkodom?[/quote]
A feleségem neheztelne rám, ha folyamatosan dugdosni kellene pl. a kávéfőzőt, hogy megtalálja az áramot. Bedugja az egyik konnektorba, negyed óra múlva menne a jól megérdemelt feketéért és még hideg a főző. Majd kérdezd meg életed párját, mi következik ezután.2018.01.02.-03:25 #54235[quote=”Vincsenzo” post=51959]….Jól gondolkodom?[/quote]
Nem! Ezeket teljes mértékben lehet eggyesíteni, megfelelő szaktudással és akkor teljesen bolondbiztosan működnek. Egy jól megtervezett lakóautó eleve így van felépítve.
2018.01.02.-01:11 #54231Nem értem ezt az át kapcsolást. A hálózatokat nem keverjük. Vannak pontok ahol egyesítjük, valamin keresztül. Van 3db 12V-os hálózat. Az egyik a napelemé. A másik az autóé. A harmadik a csigaházé. Van közös pontjuk. A töltés a generátor felől a napelem felől és a 220/12V-os töltő. A 220V-os hálózatból is van kettő. A külső hálózat felől. Valamint az iverter hálózata. De lehet egy harmadik is, az agregátor felőli. Én nem szívesen egyesíteném a hálózatokat. Úgy értem, hogy külön dugaljak lennének a különbözőkhöz tartozók.
Jól gondolkodom?2017.12.02.-12:14 #54000Abban teljesen igazad van, hogy a háromállású-kétpólusú kapcsoló (másként hatlábú) egy olcsóbb megoldás. Aki bízik magában, hogy nem felejti el átkapcsolni, annak tökéletes. Az automatika a többinek kell.
2017.12.01.-21:58 #53994Nos,,, A FÍ relé…, mielőtt megint túl misztifikálnánk, írok pár sort…
A Fí relét úgy kötjük, be, hogy a bejövő védőföldelést összekötjük A CSIGA TESTÉVEL.
Így a Fí relé működik, teszi a dolgát.
Feleslegesnek tartom két hálózatot kiépíteni.
Mellékelek egy kapcsolási rajzot az én csigámról.
Amikor a hálózatra vagyunk kötve akkor a Fí relé teszi a dolgát, ha gond lenne.Amikor az inverterről vesszük a 230v-ot akkor az inverter elektronikája átveszi a Fí relé és a bizti szerepét, elektronikusan véd. A két rendszert én egy háromállású kapcsolóval tudom kiválasztani.
1. hálózat
2. üres, nincs sehonnan betáp.
3. Inverter[quote=”gattila” post=51717]Volt benne FI relé, utólag építették bele 🙂 Csan nem volt rendesen bekötve 🙁 Az inverterek egy részénél olvastam, hogy a nulla össze van kötve az aljzat „földelésével”, az meg a 12 volt testtel. Hogy ez mire jó?
[quote=”NagyPapa” post=51713][quote=”gattila” post=51711]Az érintésvédelmi rendszert ebben az esetben le tudná írni valaki pontosan?
[quote=”istozi” post=51709]Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.[/quote][/quote]
Ha ilyen útváltód van akkor is a közös betáp ágban maradna a Fi reléd.
Csak jelzem, hogy az én járgányom 2010.-évi gyártmány és még nem építettek bele Fi relét!
Csak az újabbakon kötelező, így ha régi a járgányod, akkor nem volt benne…
A Fi relé egyébként csak és kizárólag a föld, -értsd a talaj, vagy azzal kapcsolatba kerülő tested, akár szerkezeten keresztül is- és a fázis közötti un hibaáramra kapcsol!
Ha az invertered egyik kimeneti pontja sincs testre kötve akkor még a földhöz képest sem kapsz áramütést!
Ellenben! Ha megfogod a betáp két pontját -akár az inverternek akár a betápnak- téged az biztosan agyonüt úgy, hogy a Fi reléd meg sem mukkan!!
Az Inverternek ezt a földfüggetlenségét mérd ki, mert láttam én már karón varjút… Az inverter bemenetének mínusza viszont mindenképpen földelt mert az maga az alváz!![/quote][/quote]Attachments:2017.11.30.-23:31 #53980Volt benne FI relé, utólag építették bele 🙂 Csan nem volt rendesen bekötve 🙁 Az inverterek egy részénél olvastam, hogy a nulla össze van kötve az aljzat „földelésével”, az meg a 12 volt testtel. Hogy ez mire jó?
[quote=”NagyPapa” post=51713][quote=”gattila” post=51711]Az érintésvédelmi rendszert ebben az esetben le tudná írni valaki pontosan?
[quote=”istozi” post=51709]Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.[/quote][/quote]
Ha ilyen útváltód van akkor is a közös betáp ágban maradna a Fi reléd.
Csak jelzem, hogy az én járgányom 2010.-évi gyártmány és még nem építettek bele Fi relét!
Csak az újabbakon kötelező, így ha régi a járgányod, akkor nem volt benne…
A Fi relé egyébként csak és kizárólag a föld, -értsd a talaj, vagy azzal kapcsolatba kerülő tested, akár szerkezeten keresztül is- és a fázis közötti un hibaáramra kapcsol!
Ha az invertered egyik kimeneti pontja sincs testre kötve akkor még a földhöz képest sem kapsz áramütést!
Ellenben! Ha megfogod a betáp két pontját -akár az inverternek akár a betápnak- téged az biztosan agyonüt úgy, hogy a Fi reléd meg sem mukkan!!
Az Inverternek ezt a földfüggetlenségét mérd ki, mert láttam én már karón varjút… Az inverter bemenetének mínusza viszont mindenképpen földelt mert az maga az alváz!![/quote]2017.11.30.-22:09 #53976[quote=”gattila” post=51711]Az érintésvédelmi rendszert ebben az esetben le tudná írni valaki pontosan?
[quote=”istozi” post=51709]Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.[/quote][/quote]
Ha ilyen útváltód van akkor is a közös betáp ágban maradna a Fi reléd.
Csak jelzem, hogy az én járgányom 2010.-évi gyártmány és még nem építettek bele Fi relét!
Csak az újabbakon kötelező, így ha régi a járgányod, akkor nem volt benne…
A Fi relé egyébként csak és kizárólag a föld, -értsd a talaj, vagy azzal kapcsolatba kerülő tested, akár szerkezeten keresztül is- és a fázis közötti un hibaáramra kapcsol!
Ha az invertered egyik kimeneti pontja sincs testre kötve akkor még a földhöz képest sem kapsz áramütést!
Ellenben! Ha megfogod a betáp két pontját -akár az inverternek akár a betápnak- téged az biztosan agyonüt úgy, hogy a Fi reléd meg sem mukkan!!
Az Inverternek ezt a földfüggetlenségét mérd ki, mert láttam én már karón varjút… Az inverter bemenetének mínusza viszont mindenképpen földelt mert az maga az alváz!!2017.11.30.-21:47 #53974Az érintésvédelmi rendszert ebben az esetben le tudná írni valaki pontosan?
[quote=”istozi” post=51709]Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.[/quote]
2017.11.30.-21:12 #53973http://www.panelectron.hu/elektronikus_bypass.html Én ilyet szereltem be, rendesen működik a meglévő hálózatra.
2017.11.30.-20:17 #53972Másik lehetőség, hogy olyan hálózatot építesz, aminek kétirányú betáplálása van. A gond az összekötésnél lehet, mert egy szabályos útváltó (Pánelektron 10 E Ft + ÁFA). Amit leírtál az egyszerűbb és biztonságos.
2017.11.30.-19:52 #53971Bölcsek Tanácsa!
A 220 voltos rendszert kezdem kábelezni. Felmerült bennem, hogy két rendszert építek ki, egyet a FI relén és automatákon keresztül a hálózat felől, egyet – kisebb kapacitással – az invertertől. (csak kisebb dolgok, 100-200 watt mennének erről). Így nem kell átkapcsolót betennem, az érintés védelem is egyértelműbb. (inverter nincs „földelve”)
Vélemény?
Kösz: GA2017.11.29.-10:26 #53958[quote=”fafipeti” post=51692]sziasztok, lakóautó építés projekthez keresek profi autovillamosság szerelőt, aki ért a solar rendszerekhez is… tudtok ilyet ajánlani?
köszönöm![/quote]
Sorolhatom??
Észak-Magyarországon, Miskolcon BIWAK Kft, KERTI mester és csapata, Pécelen A SAFIRLAKOAUTO, Béres Krisztián és csapata, Bpesten a SUVENOR, Jegenyefasor, Bihari Attila és csapata.
Ha arra gondolsz, hogy profi autóvillamossági szerelő aki ért a lakóautó villamos rendszeréhez is és szolár szerelésekhez is, -így együtt- annak már vagy nagy műhelye van, vagy náluk dolgozik, vagy náluk tanulta ki a szakmát….
Tudod azért, mert ilyen képzés egyszerűen nincs, nem létezik, a kontárokból meg Dunát lehetne rekeszteni…
Láttam már autóvillamossági szerelőt aki hanyatt-homlok elmenekült mikor meglátott egy lakóautót belülről, villamosan….
Az én járgányom villamos hálózata viszont már úgy át van alakítva, hogy még a cégnél dolgozó friss diplomás villamos mérnök kollégám is vakarta a feje bubját, mikor megmutattam neki a kialakított hibátlanul működő rendszert… Én is vill. üzemmérnök vagyok..
Én már a magam 69 évével, no meg a 135 kg testtömegemmel már nem vállalok ilyesmiket…
:sorry :meghajol :rohog :sir2017.11.28.-18:23 #53953sziasztok, lakóautó építés projekthez keresek profi autovillamosság szerelőt, aki ért a solar rendszerekhez is… tudtok ilyet ajánlani?
köszönöm!
2017.01.08.-17:40 #51131Írtam SMS-t.
GA[quote=”mikrobi” post=49099]Ez így néz ki ez a vacok.
Ha kell, írj vagy hívj. 70/520-59-99
Üdv.[/quote]2017.01.08.-03:14 #51130Köszönöm, jelentkezem!
[quote=”mikrobi” post=49099]Ez így néz ki ez a vacok.
Ha kell, írj vagy hívj. 70/520-59-99
Üdv.[/quote]2017.01.07.-20:01 #51129Ez így néz ki ez a vacok.
Ha kell, írj vagy hívj. 70/520-59-99
Üdv.
Attachments:2017.01.07.-12:56 #51126Ha más „autentikusabb” jelentkező nem akad, én szívesen bevállalom a dolgot… Ha tudok vele valamit kezdeni, akkor „elboltojuk” 🙂
[quote=”mikrobi” post=49095]nekem van egy ilyen lakóhoz való töltőegységem ,műszercsoporttal együtt .nem tudom kipróbálni ,h jó-e mert nincs meg a csatlakozója.ha valakinek segítek vele szívesen odaadom neki,mert csak porosodik a garázsba.ha kell csinálok fényképet róla és felrakom ide.[/quote]
2017.01.07.-01:28 #51123nekem van egy ilyen lakóhoz való töltőegységem ,műszercsoporttal együtt .nem tudom kipróbálni ,h jó-e mert nincs meg a csatlakozója.ha valakinek segítek vele szívesen odaadom neki,mert csak porosodik a garázsba.ha kell csinálok fényképet róla és felrakom ide.
2017.01.05.-19:07 #511152016.12.29.-21:15 #51077[quote=”woodoopilot” post=49052]Nálunk csak 3 db konnektor van bent, meg kívül a betáp bal oldalon, és egy külső aljzat a jobb oldalon, ezt nem terveztem módosítani.[/quote]
Azért azt nézd meg, hogy a külső aljzat is rá legyen kötve valamelyik kismegszakítóra, ha már nincs FI-reléd és ne csak betáp alatt legyen elkötve, nehogy valakit meglepetés érjen, mondván nincs benne dejla, mert le vannak kapcsolva a kismegszakítók.2016.12.29.-15:16 #51075A mi csigánkat 2010 környékén építhették, a kibontott cuccokban ezt a gyártási évet találtam. Gondolom egy teherautó átépítés Németországban is engedély köteles, tehát az akkori szabványoknak meg kellett felelnie.
Az elektromos rendszer elég kaotikusnak tűnik a bódéban, az autóvillamossági szerelő barátom azt mondta, ne piszkáljuk, amíg minden működik. A gubanc nagy részét kitevő multimédiás vezetékeket kigyomláltam azóta, nekünk nincs szükségünk 4 monitor csatlakozásra, meg 8 hangszóróra. Nálunk mindenki az okostelefonján vagy a tabletjén internetezik és néz videót, ahhoz meg elég csak egy-egy usb aljzat a hálófülkékbe. A 12V-os rendszert is rendbe szedem, de a 230V-os részhez egyelőre nem nyúltam. Nálunk csak 3 db konnektor van bent, meg kívül a betáp bal oldalon, és egy külső aljzat a jobb oldalon, ezt nem terveztem módosítani.
2016.12.29.-14:02 #51073Azt, hogy mióta kötelező, azt nem tudom, de a mi csigánk egy 1998-as Elnagh Doral 110-es Ford Transit alvázon és ebben már gyárilag be volt építve.
-
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.