Főoldal Fórumok Lakóautózás Vonóhorog

Legutóbb frissítette Névtelen 13 years, 7 months telt el
12angok
34 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #24344
    LMC25
    Felhasználó

      Ez a két dolog kissé furán hangzik itt együtt ellenben engem most e 2 dolog foglalkoztat : Kérdés : Melyik cég-kft -tól tudok vásárolni blue-kem WC adalákot postán utánvéttel ?
      2.Egy C 25 -re melynek 3100 kg os összsúly van a forgalmijába bejegyezve milyen súlt vontathatok ?
      Forgalmiban szereplő számok :
      3100
      1750
      1500
      Sajnos nem tudom hogy mi mit jelent és felszeretnék szereltetni rá egy horgot hogy vontathassak C + E kateg -val egy trélert egy veterán autóval kiállitásokra-k.b 1500 kg a veterán összsúlya és 600 a tréleré.
      Köszi a segitségeteket ! 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄

    • Szerző
      Válasz
    • #33883
      Névtelen

        [quote=”maci”:3q5o2tvs]Ma is :2010_sir.gif ::tanc1 jó[/quote]
        Csak a pontosság kedvéért.
        Szerintem nem is oly bonyolult, csak mi bonyolítjuk túl.

        A „B” kategória fogalma:

        Nemzetközi kategória. A „B” kategóriába tartozik a (forgalmi engedély bejegyzése alapján) legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezető ülésén kívül legfeljebb 8 állandó ülőhellyel rendelkező gépkocsi, amely lehet személygépkocsi vagy kistehergépkocsi is.

        Az ilyen gépkocsival, „B” kategóriás, nem kezdő vezetői engedély birtokában könnyű (a forgalmi engedélyből megállapíthatóan legfeljebb 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű) pótkocsit korlátozás nélkül szabad vontatni. Az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege így elérheti a 4250 kg-ot.

        Nehéz (a forgalmi engedélyből megállapíthatóan 750 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű) pótkocsinak „B” kategóriás, nem kezdő vezetői engedéllyel való vontatáshoz két feltételnek kell teljesülnie:

        a nehéz pótkocsi (forgalmi engedélyből megállapítható) megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vonó gépkocsi (forgalmi engedélyből megállapítható) saját tőmegét, és
        az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege (vagyis a két forgalmi engedélyből megállapítható megengedett legnagyobb össztömegek összege) nem haladja meg a 3500 kg-ot.

        Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság

        #33882
        maci
        Felhasználó

          [quote=”EdGaR”:3i1ldjdx]Én sem akarok okoskodni, de bizony ez a nyerő. =D> 3hinfo jogszabálya is jó volt… néhány éve 😉 [/quote]

          Ma is :2010_sir.gif ::tanc1 jó

          #33870
          EdGaR
          Felhasználó

            [quote=”maci”:1nnj2nrt]A „B” kategória fogalma:

            Nemzetközi kategória. A „B” kategóriába tartozik a (forgalmi engedély bejegyzése alapján) legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezető ülésén kívül legfeljebb 8 állandó ülőhellyel rendelkező gépkocsi, amely lehet személygépkocsi vagy kistehergépkocsi is.

            Az ilyen gépkocsival, „B” kategóriás, nem kezdő vezetői engedély birtokában könnyű (a forgalmi engedélyből megállapíthatóan legfeljebb 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű) pótkocsit korlátozás nélkül szabad vontatni. Az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege így elérheti a 4250 kg-ot.

            Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság[/quote]
            Én sem akarok okoskodni, de bizony ez a nyerő. =D> 3hinfo jogszabálya is jó volt… néhány éve 😉

            #33869
            maci
            Felhasználó

              [quote=”3hinfo”:4li1hidt]Bocsi, csak szeretnék pontosítani egy BM rendelettel:
              B kategóriás jogsival vezethető:
              – a 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amelyben a vezető ülésén kívül legfeljebb 8 állandó ülőhely van

              – az ilyen gépkocsiból és a 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó pótkocsiból álló járműszerelvény

              – az ilyen gépkocsiból és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a nehéz pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontató gépkocsi saját tömegét, és az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege sem haladja meg a 3500 kg-ot[/quote]

              A „B” kategória fogalma:

              Nemzetközi kategória. A „B” kategóriába tartozik a (forgalmi engedély bejegyzése alapján) legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, a vezető ülésén kívül legfeljebb 8 állandó ülőhellyel rendelkező gépkocsi, amely lehet személygépkocsi vagy kistehergépkocsi is.

              Az ilyen gépkocsival, „B” kategóriás, nem kezdő vezetői engedély birtokában könnyű (a forgalmi engedélyből megállapíthatóan legfeljebb 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű) pótkocsit korlátozás nélkül szabad vontatni. Az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege így elérheti a 4250 kg-ot.

              Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság

              #33866
              3hinfo
              Felhasználó

                [quote=”istozi”:1myupjim]Pontosan: „B”-s jogsival max 3500 kg-ig vezethetsz és 750 kg össztömegig vontathatsz. Együtt is a kettőt (így jön ki a 4250 kg). A vontatási rendszer méretezése nem nehéz, privátban megírom, vagy megcsinálom neked a számítást (a saját gépemre végigszámoltam, el is fogadták). CSAK a gömbfej műbizonylata kell, meg a méretek. Hátsó túlnyúlásnál figyelembe kell venni a hátsó tengelyre a gépkocsi tipusbizonyítványában megadott tengelyterhelést, mert a saját terhelés és a vonóhorogra eső terhelés együtt nem lehet több, mint a megengedett érték. A horog tartószerkezetének méretezése egyszerű mechanikai számítás.
                Kisteherre adhatnak 750 kg feletti vontatmányra is engedélyt, amit már csak „E” jogsival lehet húzni (pl. lószllító, v, autószállító).[/quote]

                Bocsi, csak szeretnék pontosítani egy BM rendelettel:
                B kategóriás jogsival vezethető:
                – a 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, amelyben a vezető ülésén kívül legfeljebb 8 állandó ülőhely van

                – az ilyen gépkocsiból és a 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó pótkocsiból álló járműszerelvény

                – az ilyen gépkocsiból és nehéz pótkocsiból álló járműszerelvény, feltéve, hogy a nehéz pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladja meg a vontató gépkocsi saját tömegét, és az összekapcsolt járművek megengedett legnagyobb együttes össztömege sem haladja meg a 3500 kg-ot

                #33864
                Névtelen

                  [quote=”istozi”:1064ku18] amit már csak „E” jogsival lehet húzni (pl. lószllító, v, autószállító).[/quote]

                  !!!!…..meg nagy terjedelmű és rohadt nehéz nyerges lakókocsi !!!!
                  :smt216

                  Azért említsük meg őket ….szeretettel !!!
                  😀

                  #33863
                  cv2adi
                  Felhasználó

                    [quote=”istozi”:1pe5fpzo]Pontosan: „B”-s jogsival max 3500 kg-ig vezethetsz és 750 kg össztömegig vontathatsz. Együtt is a kettőt (így jön ki a 4250 kg). A vontatási rendszer méretezése nem nehéz, privátban megírom, vagy megcsinálom neked a számítást (a saját gépemre végigszámoltam, el is fogadták). CSAK a gömbfej műbizonylata kell, meg a méretek. Hátsó túlnyúlásnál figyelembe kell venni a hátsó tengelyre a gépkocsi tipusbizonyítványában megadott tengelyterhelést, mert a saját terhelés és a vonóhorogra eső terhelés együtt nem lehet több, mint a megengedett érték. A horog tartószerkezetének méretezése egyszerű mechanikai számítás.
                    Kisteherre adhatnak 750 kg feletti vontatmányra is engedélyt, amit már csak „E” jogsival lehet húzni (pl. lószllító, v, autószállító).[/quote]
                    Köszi még egyszer a segítségeteket.Tovább mélyítem tudásomat, lefényképezem az adattáblát, és akkor talán 6tovább léphetek egy lépcsőt.
                    Az nagy E kategóriám megvan, az nem gond, tehát súlkorlát miatt nem aggódom, csak kérdés hogy az adattábla megengedi- É ????

                    #33861
                    istozi
                    Felhasználó

                      Pontosan: „B”-s jogsival max 3500 kg-ig vezethetsz és 750 kg össztömegig vontathatsz. Együtt is a kettőt (így jön ki a 4250 kg). A vontatási rendszer méretezése nem nehéz, privátban megírom, vagy megcsinálom neked a számítást (a saját gépemre végigszámoltam, el is fogadták). CSAK a gömbfej műbizonylata kell, meg a méretek. Hátsó túlnyúlásnál figyelembe kell venni a hátsó tengelyre a gépkocsi tipusbizonyítványában megadott tengelyterhelést, mert a saját terhelés és a vonóhorogra eső terhelés együtt nem lehet több, mint a megengedett érték. A horog tartószerkezetének méretezése egyszerű mechanikai számítás.
                      Kisteherre adhatnak 750 kg feletti vontatmányra is engedélyt, amit már csak „E” jogsival lehet húzni (pl. lószllító, v, autószállító).

                      #33860
                      Kerti
                      Adminisztrátor

                        [quote=”cv2adi”:3qy8kx7s]Nos, köszönöm még egyszer a segítőkészségeteket, és sok jószándékot, most merültem el igazán a témába, és beletört a bicskám : Tö9bb vonóhorogra szakosodott országos hírü gyártó dobott vissza mert nem tudnak lakóautóra , a hosszan hátra nyúló felépitmén miatt vonóhoroggal szolgálni …
                        Ha ebben tudna valaki sefíteni hogy erre a régi 94-es 520 as LMC re hol találhatnék horgot mübizonylattal amit le is tudnék vizsgáztatni , akkor megkösszönném agyon .
                        [-o< [/quote] Elméletileg nem gond, gyakorlatilag viszont az. Éppen ma fejeztünk be pont egy ilyen vonóhorog szerelést garázsos lakóautóra. Elég sok adat és rajz szükséges hozzá (no meg idő, mire a gyár elküldi) de megoldható. A gond az, hogy a segédalvázra nem tehető fel a vonóhorog, mert az nem bírná, ezért meg kell erősíteni ott alul mindent és ehhez elég pontos adatok kellenek a segédalvázról, hogy a gyár a megfelelő vonóhorog szettet küldje el. Azt, hogy majd mit tudsz vontatni az adattáblád adja meg.

                        #33859
                        Névtelen

                          [quote=”cv2adi”:1lq2lul8]Köszi Miska, ezen az úton is elindultam ma telefonilag, és találtam is Nyíregyházán egy iparost aki legyártaná hozzá a kellő horgot, de azt mondta hogy csak saccolni tudja hogy k.b 140 ezerbe fog kerülni és kell a kocsira kérni ezen felül egy átalakítási engedélyt is ….de hogy minek ????
                          Ha ott a gyári helye, akkor miért kell átalakítani ? Mit ? Az alvázat nem kell bántani csak arra a két nyamvadt nyúlványon lógó fülre kellene rászerelni csavarokkal egy horgot.
                          szeretem az olyanokat akik nem is látták de már tudják mi kell és főleg hogy mennyibe kerül !!!! Azt nagyon jól tudják ! 🙄 🙄 [/quote]
                          Viszanéztem a bejegyzéseidet, de Te a forgalmit mutattad meg az autófelügyeletes embernek. Ez alapján nem lehet megmondani, hogy mekkora súlyt vontathatsz, mer a jármű adattábláján szereplő adatokból lehet kiszámítani a vontatást. Az adattábla második sora pedig nem szerepel a forgalmiban. Lehet, hogy Te nagyobb súlyt szeretnél vontatni, mint amit szabad, és az iparos ezért mondta vakon a vastag árat.adattábla kisokos
                          Szerintem nézd meg az adattáblát, és akkor sokkal tisztábban fogsz látni.
                          Nem reklámozni akartam a céget, de nagyon érthetően le van írva minden.

                          #33858
                          DEP76
                          Felhasználó

                            [quote=”NagyPapa”:12app276]Na szia Ernő!

                            Csak a pontosítás kedvéért:

                            Magyarországon, -de európa majd mindegyik államában is- a „B” azaz autós jogosítvánnyal, maximum 3,5 tonna össsztömegig lehet vezetni.

                            Ez a vezetett autó bruttó tömegének, -azaz a terhelhető megengedett össztömegnek és nem az önsúlynak- valamint az általa vontatott akárminek (utánfutó, lakókocsi) össztömegének az összegét jelenti.

                            Ezen a súlyhatáron belül tök mindegy, hogy hány tengelyes akár a vontató, akár a vontatott szekér.

                            Ha ez a tömeg ennél nagyobb, de a vontató járgány tömege nem nagyobb 3,5 tonnánál akkor már a „B” mellé kell az „E” katagória is, ami a nehéz pótkocsi vontatásához kell.

                            Extrém esetben ez egy 3,5 tonnás Hummer esetében 3,5 tonna vontathatóságával 7,0 tonna össztömeget jelenthet.
                            Az un GOO box ezekre nem szükséges, ezek még személyautónak minősülnek, akkor is, ha egyébként teherautó kategóriába vannak sorolva!

                            Pl az én MAZDA BT 50 járgányom megengedett össztömege 3030 kg, és vontathatok vele 3000 kg-t, így 6030 kg is lehet az össztömegünk és a MAZDA teherautónak van minősítve!

                            Ha a vonójármű össztömege 3,5 tonna feletti ehhez már „C” katagóriás jogosítvány kell de a 750 kg össztömeg feletti vontatáshoz már nekik is kell az „E” kategória!!

                            Az érdekesség még, hogy fenti példából is látszik, hogy a vontathatóságot elsősorban a járműgyártó cég határozza meg, ennek hiányában számolja a Főfelügyelet a vontatható súlyt a képlet szerint.

                            Jómagam nem oly rég tettem le az „E” kategóriát emiatt vagyok képben!!

                            Ugye így gondoltad?

                            Üdv NagyPapa[/quote]

                            Annyival kiegészíteném ,hogy ez a 3,5 tonna sokakat megzavar.
                            Bizonyos speciális esetben a B jogsi feljogosít 4,25 tonnára is.
                            Ha van egy Mazda kistehered pl: 1750 kg -os terhelhetőséggel, amit az újakra adnak. Ez B 2200 tipus. Azért adnak neki ekkora terhelést mert ekkora az önsúlya is. Ez így 3,5 tonna. Ha tetetsz rá horgot akkor húzhatsz vele könnyüpótot ami max 750 ugye.Mindezt B-vel.
                            Erre jó példa a te eseted is mert minden további nélkül húzhatsz 750 -es pótot a sima B-vel. Pedig így már 3780 vagy.
                            Sokan azt sem tudják hogy B-vel lehet húzni nehézpótot is.
                            A feltétel annyi ,hogy nem lehet a vontatmány megengedett össztömege, nagyobb a vonó jármű megengedett össztömegénél.A kettő együtt viszont itt csak 3,5 tonna lehet.
                            Pl 2 tonna megengedett össztömeges merci , rángathat egy 1.5 tonna össztömeges trélert is, mindezt B-vel.

                            Csak a pontosság kedvéért. 🙂

                            #33851
                            cv2adi
                            Felhasználó

                              [quote=”miska”:1ozdfzxu]Bocs, hogy beleszólok, de Neked segédkeret(segédalváz) nevezetű dolog kéne a kocsidhoz.(az alváz meghosszabbítása hátra). Ha elvinnéd a kocsit egy vonóhorog készítő iparoshoz, akkor szerintem megoldódna a dolog. Az az út elég rögös, hogy alvázszám alapján kapsz kampót a kocsidra. Nem beszélve az úgynevezett „d”értékről.
                              Egyébként létezik egyedi vonóhorog, csak hát annak elég borsos az ára. Talán kimeríti az átalakítás fogalmát a dolog. #-o [/quote]
                              Köszi Miska, ezen az úton is elindultam ma telefonilag, és találtam is Nyíregyházán egy iparost aki legyártaná hozzá a kellő horgot, de azt mondta hogy csak saccolni tudja hogy k.b 140 ezerbe fog kerülni és kell a kocsira kérni ezen felül egy átalakítási engedélyt is ….de hogy minek ????
                              Ha ott a gyári helye, akkor miért kell átalakítani ? Mit ? Az alvázat nem kell bántani csak arra a két nyamvadt nyúlványon lógó fülre kellene rászerelni csavarokkal egy horgot.
                              szeretem az olyanokat akik nem is látták de már tudják mi kell és főleg hogy mennyibe kerül !!!! Azt nagyon jól tudják ! 🙄 🙄

                              #33850
                              Névtelen

                                [quote=”cv2adi”:2t09lcrg]Sziasztok mindenkinek !
                                Ernő Bácsi , igen mindkettő én vagyok, az egyik a régi a másik az új énem … mivel sajna elvesztettem egyszer a jelszavamat és akkor kaptam új identitást .
                                Szóval, nekem nem gond a 3,5 T feletti vezetés, mert megvan a C + E kategória is.Ma annyit tudtam meg hogy egy Pesti k.f.t talált Bosal márkájú vonóhorgot Citroen C 25 re , de teherautóra és kisbuszra szerelhető.
                                Az én csotrogányom rövid (5,20 ) as LMC, a felfogató fülektől amelyek az alváznyúlvány 2 oldalán vannak 50 cm-re van a kocsi vége (47 cm pontosabban )
                                Nem tudom fel lehet-e szerelni azt a horgot, mert sem műszaki rajzuk nincs róla, csak a katalógusukban szerepel ábra nélkül.
                                Ha volna olyan beszerzési hely ahol alvázszám alapján tudnának infót, rajzot, stb adni, nagyon jó lenne.
                                No. ezt a forrást keresem , mert egyenlőre senki nem tudott (több vonóhoroggyártó ) pontos referenciákat adni erről.
                                Mindenkinek köszönöm még egyszer a segítőkészséget.[/quote]
                                Bocs, hogy beleszólok, de Neked segédkeret(segédalváz) nevezetű dolog kéne a kocsidhoz.(az alváz meghosszabbítása hátra). Ha elvinnéd a kocsit egy vonóhorog készítő iparoshoz, akkor szerintem megoldódna a dolog. Az az út elég rögös, hogy alvázszám alapján kapsz kampót a kocsidra. Nem beszélve az úgynevezett „d”értékről.
                                Egyébként létezik egyedi vonóhorog, csak hát annak elég borsos az ára. Talán kimeríti az átalakítás fogalmát a dolog. #-o

                                #33849
                                cv2adi
                                Felhasználó

                                  Sziasztok mindenkinek !
                                  Ernő Bácsi , igen mindkettő én vagyok, az egyik a régi a másik az új énem … mivel sajna elvesztettem egyszer a jelszavamat és akkor kaptam új identitást .
                                  Szóval, nekem nem gond a 3,5 T feletti vezetés, mert megvan a C + E kategória is.Ma annyit tudtam meg hogy egy Pesti k.f.t talált Bosal márkájú vonóhorgot Citroen C 25 re , de teherautóra és kisbuszra szerelhető.
                                  Az én csotrogányom rövid (5,20 ) as LMC, a felfogató fülektől amelyek az alváznyúlvány 2 oldalán vannak 50 cm-re van a kocsi vége (47 cm pontosabban )
                                  Nem tudom fel lehet-e szerelni azt a horgot, mert sem műszaki rajzuk nincs róla, csak a katalógusukban szerepel ábra nélkül.
                                  Ha volna olyan beszerzési hely ahol alvázszám alapján tudnának infót, rajzot, stb adni, nagyon jó lenne.
                                  No. ezt a forrást keresem , mert egyenlőre senki nem tudott (több vonóhoroggyártó ) pontos referenciákat adni erről.
                                  Mindenkinek köszönöm még egyszer a segítőkészséget.

                                  #33848
                                  EdGaR
                                  Felhasználó

                                    [quote=”cv2adi”:3elg6pck]Nos, köszönöm még egyszer a segítőkészségeteket, és sok jószándékot, most merültem el igazán a témába, és beletört a bicskám : Tö9bb vonóhorogra szakosodott országos hírü gyártó dobott vissza mert nem tudnak lakóautóra , a hosszan hátra nyúló felépitmén miatt vonóhoroggal szolgálni …
                                    Ha ebben tudna valaki sefíteni hogy erre a régi 94-es 520 as LMC re hol találhatnék horgot mübizonylattal amit le is tudnék vizsgáztatni , akkor megkösszönném agyon .
                                    [-o< [/quote]Nekem is alvázas az autóm és az alváz végétöl még igencsak hátrébb esik a felépítmény vége. Nem tudom elképzelni, hogy ma már senki nem foglalkozik ilyen forgalmazással. Nem tudom itt jártál-e már, de más nem a Kempingvilág, vagy a Suwenor biztos tud segíteni.

                                    #33847
                                    NagyPapa
                                    Felhasználó

                                      [quote=”erno”:2sztwpvc]Te Adi ez mindkettö Te vagy ??? (itt lenn)
                                      Próbáld lakós katalógúsokban ott vannak ilyenek,vagy próbáld a smid.hu-n.Egyébbként ha találsz vonohorgot amit levizsgáztathatsz,akkor azt is beleirják a papirodba hogy hány kg vontathatsz,fékel,vagy anélkül,ha nem 2-3 tengelyes a fútó akkor elég a B jogsi mégha össztömeged 5,5to is és go-box sem kell.[/quote]

                                      Na szia Ernő!

                                      Csak a pontosítás kedvéért:

                                      Magyarországon, -de európa majd mindegyik államában is- a „B” azaz autós jogosítvánnyal, maximum 3,5 tonna össsztömegig lehet vezetni.

                                      Ez a vezetett autó bruttó tömegének, -azaz a terhelhető megengedett össztömegnek és nem az önsúlynak- valamint az általa vontatott akárminek (utánfutó, lakókocsi) össztömegének az összegét jelenti.

                                      Ezen a súlyhatáron belül tök mindegy, hogy hány tengelyes akár a vontató, akár a vontatott szekér.

                                      Ha ez a tömeg ennél nagyobb, de a vontató járgány tömege nem nagyobb 3,5 tonnánál akkor már a „B” mellé kell az „E” katagória is, ami a nehéz pótkocsi vontatásához kell.

                                      Extrém esetben ez egy 3,5 tonnás Hummer esetében 3,5 tonna vontathatóságával 7,0 tonna össztömeget jelenthet.
                                      Az un GOO box ezekre nem szükséges, ezek még személyautónak minősülnek, akkor is, ha egyébként teherautó kategóriába vannak sorolva!

                                      Pl az én MAZDA BT 50 járgányom megengedett össztömege 3030 kg, és vontathatok vele 3000 kg-t, így 6030 kg is lehet az össztömegünk és a MAZDA teherautónak van minősítve!

                                      Ha a vonójármű össztömege 3,5 tonna feletti ehhez már „C” katagóriás jogosítvány kell de a 750 kg össztömeg feletti vontatáshoz már nekik is kell az „E” kategória!!

                                      Az érdekesség még, hogy fenti példából is látszik, hogy a vontathatóságot elsősorban a járműgyártó cég határozza meg, ennek hiányában számolja a Főfelügyelet a vontatható súlyt a képlet szerint.

                                      Jómagam nem oly rég tettem le az „E” kategóriát emiatt vagyok képben!!

                                      Ugye így gondoltad?

                                      Üdv NagyPapa

                                      #33846
                                      erno
                                      Felhasználó

                                        Te Adi ez mindkettö Te vagy ??? (itt lenn)
                                        Próbáld lakós katalógúsokban ott vannak ilyenek,vagy próbáld a smid.hu-n.Egyébbként ha találsz vonohorgot amit levizsgáztathatsz,akkor azt is beleirják a papirodba hogy hány kg vontathatsz,fékel,vagy anélkül,ha nem 2-3 tengelyes a fútó akkor elég a B jogsi mégha össztömeged 5,5to is és go-box sem kell.

                                        #33845
                                        cv2adi
                                        Felhasználó

                                          [quote=”LMC25″:3w18a3yt]Ez a két dolog kissé furán hangzik itt együtt ellenben engem most e 2 dolog foglalkoztat : Kérdés : Melyik cég-kft -tól tudok vásárolni blue-kem WC adalákot postán utánvéttel ?
                                          2.Egy C 25 -re melynek 3100 kg os összsúly van a forgalmijába bejegyezve milyen súlt vontathatok ?
                                          Forgalmiban szereplő számok :
                                          3100
                                          1750
                                          1500
                                          Sajnos nem tudom hogy mi mit jelent és felszeretnék szereltetni rá egy horgot hogy vontathassak C + E kateg -val egy trélert egy veterán autóval kiállitásokra-k.b 1500 kg a veterán összsúlya és 600 a tréleré.
                                          Köszi a segitségeteket ! 🙄 🙄 🙄 🙄 🙄 [/quote]
                                          Nos, köszönöm még egyszer a segítőkészségeteket, és sok jószándékot, most merültem el igazán a témába, és beletört a bicskám : Tö9bb vonóhorogra szakosodott országos hírü gyártó dobott vissza mert nem tudnak lakóautóra , a hosszan hátra nyúló felépitmén miatt vonóhoroggal szolgálni …
                                          Ha ebben tudna valaki sefíteni hogy erre a régi 94-es 520 as LMC re hol találhatnék horgot mübizonylattal amit le is tudnék vizsgáztatni , akkor megkösszönném agyon .
                                          [-o<

                                          #25472
                                          LMC25
                                          Felhasználó

                                            Nagyon köszönöm mindannyiatoknak a hozzászólást és segitőkészséget, nem szerettem volna port kavarni,.A tények a következőek : Elvittem a forgalmimat a helyi vizsgabázisra és megkérdeztem mert senki sem tudott két egyformát mondani,mert annyira össze-visssza van szabályozva mindenféle kiegészitő rendeletekkel ez a téma hogy teljes a káosz.Mint megtudtam, a a forgalmim alapján az 1994 es évj Citroen C25 ömmel amely alvázas alkóvos ósdi konstrukció 2330 kg-ot vontathatok amennyiben egy ennek megfelelő mübizonylattal rendelkező horgot szeteltetek fel a kocsira.
                                            Nekem C + E kategóriás jogsim van,tehát itt már nem probléma a súlykorlát.Mindenesetre köszönöm mindenkinek még egyszer.Ebbe a súlyba már beleférek trélerrel és egy személyautóval rajta. 😀 😀 😀 😀

                                            #24395
                                            DEP76
                                            Felhasználó

                                              [quote=”istozi”:9q4qpupr]Ide bemásolom – ismétlésként – az előző bejegyzésem utolsó bekezdését:
                                              „Még egy dolog: amikor az autót le akarom vizsgáztatni vontatásra, akkor szilárdságilag ellenőrizni kell a vonóhorgot és a vonóhorog rögzítési szerelvényt. A forgalmiba az a megengedett vontatható tömeg kerül, ami az első részben leírtak szerint a gépkocsira illetve az alkatrészek (gömbfej és felfogatása) közül a legkisebb érték.”
                                              Tehát, ha a gyártó kisebb értéket ad meg, mint amit a rendelet engedne, akkor a kisebbet (esetleg – mint említetted – nullát) kell a NKH-nak elfogadni.
                                              Ha a gyártó nagyobbat írt le, mint a rendelet szerinti érték, akkor is a kisebbet (tehát a hatósági határt) kell (lehet) bejegyezni. Annyi könnyebbséget jelent a gyártói típusbizonyítvány, hogy akkor nem kell a vonófejet és a felfogatását terhelésre ellenőrizni (nem kell mérnöki számítás, mivel a szerkezet – a gyártó szerint – elég erős).
                                              A műszaki gyakorlatban, ha többféle, eltérő határérték közül kell dönteni, akkor KÖTELEZŐ a legveszélyesebbnek ítélt értéket választani (tehát ebben az esetben a legkisebb megengedettet).
                                              Egy közérthető példa: hiába írja le a gyártó, hogy a te autód (műszakilag) alkalmas arra, hogy tartósan 180 km/óra sebességgel menjen, a közlekedési szabályok max 130 km/órát engednek meg (nem műszaki indokok alapján).[/quote]

                                              További viták és félretájékoztatások elkerülése miatt megkérlek hívd fel az NKH-t és kérdezd meg. Tel_06 96 511810 itt majd elmondják a tutit. Én megtettem és azt is elmondták hogy a Navarra és Land Rover is megkapja a maga 3.5 -ösét, ha a gyári igazolás engedi, és még nem hallottak traktorüzemről 😛 A kényelmetlen az számomra hogy olyanon vitázunk amit tudok mert az enyémen is 2300 kg -os horog van és ezt tartalmazza a forgalmi is ráfutófékes rublikában, viszont a fékezetlennél csak 500 -at, semmi más indok nincs rá mint, hogy ezt tartalmazza az EURÓPAI TIPUSBIZONYÍTVÁNYA amit a gyártó adott ki ,és ha hiszitek ha nem ez a szentírás.Igen és az összsúlyom pedig 2830 kg. Tehát nem érvényes rá az általad idézett szabályozás.Sőt egy cimborámnak 2800-as van a Ranger-jén pedig az összsúlya még ha jól tudom még annyi sincs mint enyémnek, Ő kétállásos lószállítót húz vele B-E jogsival, és előszeretettel álítgatják le jardék mert a többség nem rendelkezik ilyen kiegészítéssel. Remélem felhívod őket és rendezzük ezt az ügyet.
                                              DEP76

                                              #24394
                                              istozi
                                              Felhasználó

                                                [quote=”DEP76″:nr3kzljt]A gyártó Által kiálított tipusbizonyítványt köteles elfogadni a KPM, és meg is teszi, kérdezz rá ha gondolod. A tipusbizonyítvány semmiképpen sem arra jogosít fel hogy otthon sumákban mit tehetsz. Ezt ma a lószállító tulajok díjazzák legjobban És lakókocsis felebarátaink.
                                                A tipusbizonyítványba bekerült adatot komoly számítások alapján adják meg, ahogy már írtam motorerő, fékrendszer, alváz tipus és szilárdság. Semmiként sem ajánlás, vagy sutyivontatási adat. Ahogy az általad idézett rendelet is mutatja akár tehetnél Dewo matizkára horgot vagy Szuzuki Splas-ra de nem tehetsz mert bár a szabály lehetővé teszi de a gyártó az erre kijelölt rublikába egy nullát írt. Azzal az indoklással hogy nem vontatásra valók.Pedig vonóhorgot is kapni rá és van is helye mert az 1.2-es tipus ugyanezzel a vázzal ,már húzhat kemény 120 kg-ot Szuziéknál. Ekkora úr a tipusbizi, hidd el oda vissza.
                                                DEP76

                                                Nem tudok bemásolni linkeket de van egy cikk amit lószállítóknak adnak tájékoztatásnak hogy mit lehet mivel húzni, ott is írják ugyanezt. Nézz utána ha nem találod elküldöm a címét valahogy.[/quote]
                                                Ide bemásolom – ismétlésként – az előző bejegyzésem utolsó bekezdését:
                                                „Még egy dolog: amikor az autót le akarom vizsgáztatni vontatásra, akkor szilárdságilag ellenőrizni kell a vonóhorgot és a vonóhorog rögzítési szerelvényt. A forgalmiba az a megengedett vontatható tömeg kerül, ami az első részben leírtak szerint a gépkocsira illetve az alkatrészek (gömbfej és felfogatása) közül a legkisebb érték.”
                                                Tehát, ha a gyártó kisebb értéket ad meg, mint amit a rendelet engedne, akkor a kisebbet (esetleg – mint említetted – nullát) kell a NKH-nak elfogadni.
                                                Ha a gyártó nagyobbat írt le, mint a rendelet szerinti érték, akkor is a kisebbet (tehát a hatósági határt) kell (lehet) bejegyezni. Annyi könnyebbséget jelent a gyártói típusbizonyítvány, hogy akkor nem kell a vonófejet és a felfogatását terhelésre ellenőrizni (nem kell mérnöki számítás, mivel a szerkezet – a gyártó szerint – elég erős).
                                                A műszaki gyakorlatban, ha többféle, eltérő határérték közül kell dönteni, akkor KÖTELEZŐ a legveszélyesebbnek ítélt értéket választani (tehát ebben az esetben a legkisebb megengedettet).
                                                Egy közérthető példa: hiába írja le a gyártó, hogy a te autód (műszakilag) alkalmas arra, hogy tartósan 180 km/óra sebességgel menjen, a közlekedési szabályok max 130 km/órát engednek meg (nem műszaki indokok alapján).

                                                #24381
                                                DEP76
                                                Felhasználó

                                                  [quote=”istozi”:251p3zmn]Urak
                                                  Ne keverjük a közúti vontatás szabályait (amit az országok, és az Unio közlekedéssi hatóságai szabnak meg, azokkal a műszaki paraméterekkel, amit a gyártó megenged – nem közúton, kis sebességgel, mint a LandRovernél (traktor-üzemben).
                                                  És ezektől független dolog a jogosítvány.
                                                  . Tehát a nem közúti vontatás műszaki határát a gyártó adja meg.
                                                  – A közúti vontatásra – feltéve, hogy a gépkocsivezető erre jogosult – az az előírás, hogy
                                                  (1): fék nélküli utánfutó megengedett össztömege a vontató jármű terheletlen tömege + 68 kg összegnek az 50 %-a,
                                                  (2): ráfutófékes vontatmány estén a vontató jármű megengedett össztömegének a 75 %-át lehet (szabad) vontatni.
                                                  (3): átmenőfékes (ilyen a légfékes rendszer) féknél vontatmány akár több is lehet, mint a vontató (mezőgazdasági szerelvények tipikus esete).

                                                  – Jogosítvány: a „B” karegóriás jogsival max 3500 kg saját tömegű vontatóból és max 750 kg utánfutóból álló szerelvényt (tehát összesen 4250 kg-ot) vezethetsz.
                                                  Ha „B+E” jogosítványod van, akkor a 3500 kg-os vontatójárműből és az azzal vontatható ráfutófékes utánfutóból álló szerelvényt vezetheted.
                                                  Ha ennél is nehezebb aautót, vagy szerelvényt akarsz vezetni, akkor „C” (tehergépkocsira jogosító) jogsi kell, amihez külön megszerezhető az „E” kiegészítés.

                                                  Még egy dolog: amikor az autót le akarom vizsgáztatni vontatásra, akkor szilárdságilag ellenőrizni kell a vonóhorgot és a vonóhorog rögzítési szerelvényt. A forgalmiba az a megengedett vontatható tömeg kerül, ami az első részben leírtak szerint a gépkocsira illetve az alkatrészek (gömbfej és felfogatása) közül a legkisebb érték.[/quote]

                                                  A gyártó Által kiálított tipusbizonyítványt köteles elfogadni a KPM, és meg is teszi, kérdezz rá ha gondolod. A tipusbizonyítvány semmiképpen sem arra jogosít fel hogy otthon sumákban mit tehetsz. Ezt ma a lószállító tulajok díjazzák legjobban És lakókocsis felebarátaink.
                                                  A tipusbizonyítványba bekerült adatot komoly számítások alapján adják meg, ahogy már írtam motorerő, fékrendszer, alváz tipus és szilárdság. Semmiként sem ajánlás, vagy sutyivontatási adat. Ahogy az általad idézett rendelet is mutatja akár tehetnél Dewo matizkára horgot vagy Szuzuki Splas-ra de nem tehetsz mert bár a szabály lehetővé teszi de a gyártó az erre kijelölt rublikába egy nullát írt. Azzal az indoklással hogy nem vontatásra valók.Pedig vonóhorgot is kapni rá és van is helye mert az 1.2-es tipus ugyanezzel a vázzal ,már húzhat kemény 120 kg-ot Szuziéknál. Ekkora úr a tipusbizi, hidd el oda vissza.
                                                  DEP76

                                                  Nem tudok bemásolni linkeket de van egy cikk amit lószállítóknak adnak tájékoztatásnak hogy mit lehet mivel húzni, ott is írják ugyanezt. Nézz utána ha nem találod elküldöm a címét valahogy.

                                                  #24379
                                                  istozi
                                                  Felhasználó

                                                    Urak
                                                    Ne keverjük a közúti vontatás szabályait (amit az országok, és az Unio közlekedéssi hatóságai szabnak meg, azokkal a műszaki paraméterekkel, amit a gyártó megenged – nem közúton, kis sebességgel, mint a LandRovernél (traktor-üzemben).
                                                    És ezektől független dolog a jogosítvány.
                                                    . Tehát a nem közúti vontatás műszaki határát a gyártó adja meg.
                                                    – A közúti vontatásra – feltéve, hogy a gépkocsivezető erre jogosult – az az előírás, hogy
                                                    (1): fék nélküli utánfutó megengedett össztömege a vontató jármű terheletlen tömege + 68 kg összegnek az 50 %-a,
                                                    (2): ráfutófékes vontatmány estén a vontató jármű megengedett össztömegének a 75 %-át lehet (szabad) vontatni.
                                                    (3): átmenőfékes (ilyen a légfékes rendszer) féknél vontatmány akár több is lehet, mint a vontató (mezőgazdasági szerelvények tipikus esete).

                                                    – Jogosítvány: a „B” karegóriás jogsival max 3500 kg saját tömegű vontatóból és max 750 kg utánfutóból álló szerelvényt (tehát összesen 4250 kg-ot) vezethetsz.
                                                    Ha „B+E” jogosítványod van, akkor a 3500 kg-os vontatójárműből és az azzal vontatható ráfutófékes utánfutóból álló szerelvényt vezetheted.
                                                    Ha ennél is nehezebb aautót, vagy szerelvényt akarsz vezetni, akkor „C” (tehergépkocsira jogosító) jogsi kell, amihez külön megszerezhető az „E” kiegészítés.

                                                    Még egy dolog: amikor az autót le akarom vizsgáztatni vontatásra, akkor szilárdságilag ellenőrizni kell a vonóhorgot és a vonóhorog rögzítési szerelvényt. A forgalmiba az a megengedett vontatható tömeg kerül, ami az első részben leírtak szerint a gépkocsira illetve az alkatrészek (gömbfej és felfogatása) közül a legkisebb érték.

                                                    #24376
                                                    DEP76
                                                    Felhasználó

                                                      [quote=”fischer”:3elafwbj]a jogosítvány is kérdés volt, azért érintettem.

                                                      tisztában vagyok a műszaki részleteivel.
                                                      az azonban minden autónál más, viszont van egy vonatkozó törvény, ami általánosan megfogalmazza a korlátokat, hogy mi az, ami maximumként megengedett.
                                                      azt kerestem/keresem…

                                                      a landy és a nissan navara érdekes példa, ugyanis lehet, hogy a gyártói ajánlásokban szerepel 3,5 tonnás horog lehetősége, de azt tudomásom szerint az unióban közúton nem használhatják, mert a saját megengedett össztömegük kevesebb.

                                                      Nem érted, bocs.
                                                      A gyártó által megadott adatok nem ajánlások hanem kötelezően betartandóak mindenki számára Európában vagy máshol is.
                                                      B-E kategóriával pedig minden további nélkül vontathatsz Landival 3.5 -ős vontatmányt, mert semmilyen kitétel nem tiltja. A vonó jármű súlyával kapcsolatos kitétel csak B jogsira van , tehát Landival mi B vel csak könnyü pótkocsit húzhatunk. Ebből adódik hogy a kérdező számára csak az a kérdés hogy a gyár mit ad meg max vontatási adatnak, mivel van B-E -je, nem számít mekkora a vonó súlya csak 3.5 -alatt maradjon. Ha Tehát kap a gyártól 2.1 es papírt vagy annál nagyobbat akkor minden további nélkül húzhatja B-E vel. Mert itt nincs korlátozás, ez kiderül az általad bemásolt linkből is. Nem tubom honnan veszed hogy a landy nem vontathatja a gyári értéket, semmi nem tiltja, a KÖHÉM rendelet csak arrol rendelkezik hogyha a jogsid a kisebb akkor azt kell figyelembe venni ,ha a gyári adat a kisebb akkor azt kell figyelembe venni. CSak egy példa: az én autómmal Én csak egy könnyüt húzhatok, de a szerelőm húzhatja a 2.3 at mert neki van B-E je az autómentés miatt. Nincs itt szerintem vagy tudomásom szerint csak szabályok vannak , olvasd el amiket bemásoltál, ezek is tények és nem ajánlások még a rendőröknek sem:P
                                                      DEP76
                                                      .

                                                      [/quote]

                                                      #24371
                                                      fischer
                                                      Felhasználó

                                                        [quote=”DEP76″:381c8d6k]Nem akarok vitát, de a Köhém rendelet azt szabályozza hogy a jogsid mire jó és nem azt hogy az adott autóval mit húzhatsz. A vontatási tömeget mindíg a gyártó adja meg, ezeket írják rá a kis lapocskákra a kocsiba.
                                                        Pl : nekem lehetne 2.3 at húzni a kocsimmal de a jogsim ezt alul írja, mivel B, így csak 1830 kg önsúllyal 1670 max terhelést húzhatnák de még levonják a vonó jármű terhelését ami 1 tonna. Itt a jogsi a bibi.
                                                        De ha ezen esetben a B-E jogsi feljogosíthatná az általad írt 3100 kg alatti vontatásra , itt a gyári adat számít , mert mindíg a kisebb értéket kell figyelembe venni, a forgalmi és a jogsi egyeztetésénél. Nem annyira egyszerű hogy csak teszek egy komolyabb horgot. A gyári adat megadásánál figyelembe veszik a fékrendszer teljesítményét ,alváz szilárdságát , motorteljesítményt, önsúly arányt, vonohorog rögzítés helyét és módját. Ezek alapján adnak egy értéket, kissebb is lehet mint az önsúly, vagy Land Roveréknél és Navarráéknál Pl: 3.5 tonna is lehet, hála a masszív alváznak és a bivaly mociknak, gondolom a fékjük se rosszabb.

                                                        DEP76[/quote]

                                                        a jogosítvány is kérdés volt, azért érintettem.

                                                        tisztában vagyok a műszaki részleteivel.
                                                        az azonban minden autónál más, viszont van egy vonatkozó törvény, ami általánosan megfogalmazza a korlátokat, hogy mi az, ami maximumként megengedett.
                                                        azt kerestem/keresem…

                                                        a landy és a nissan navara érdekes példa, ugyanis lehet, hogy a gyártói ajánlásokban szerepel 3,5 tonnás horog lehetősége, de azt tudomásom szerint az unióban közúton nem használhatják, mert a saját megengedett össztömegük kevesebb.

                                                        navara adattábla valahol az utolsó harmadban írja az össztömeget és a gyártói ajánlást a vontathatóságról

                                                        land rover defender adattábla a végén vannak vontathatósági ajánlásról számadatok, kicsit följebb az össztömegek.

                                                        a landy pont beleillik a képbe, a 130-as változat gyári ajánlása erősített felfüggesztéssel 3,5 tonna, míg az össztömege csak 3, tehát nem vontathat, csak max. 3 tonnás lomot maga mögött.

                                                        discovery adattáblaDiscoverynél 3230 kilogramm össztömeg, és 3,5 tonnás horog lehetősége, ami szintén a törvényi maximum fölött van…

                                                        nem hivatalos range rover adattábla de a hivatalos oldalról származnak az adatai. a range is max 3125 kg és elvileg 3,5 tonnás gyártói vontathatósági ajánlása van.

                                                      25 hozzászólás megtekintése - 1-25 / 34

                                                      You must be logged in to reply to this topic.