Főoldal Fórumok Lakóautók Napelem

Legutóbb frissítette apoka 2 years, 8 months telt el
95angok
685 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #39321
    benojeno
    Felhasználó

      Sziasztok!
      Napelem/szolártöltés témában kérném a tanácsaitokat.
      Két darab 85 amperórás fedélzeti aksim van. Tévénk, inverterünk nincs, a világításon, vízszivattyún kívül egy nagy fogyasztónk van rendszeres használatban, és az a laptop.
      Igazából a számítógép üzemeltetését szeretném biztosabb alapokra helyezni, mert 12 voltos, szivargyújtós csatlakozással használom (a fedélzeti aksik adják a delejt), szóval a két akkumulátort szeretném tölteni extrában a napelemmel, vagy még azon is gondolkodom, hogy a kizárólag a laptopot működtetném napelemről (nem tudom, hogy ilyen közvetlen rákötésre van-e lehetőség, érdemes-e…)

      A számítógép paraméterei áramügyileg:input – 19V – 2.1A (40W)
      A számítógép akkumulátoré: DC7.4V 48Wh (6600mAh)

      Azt vettem észre, hogy amikor a fedélzeti aksik töltésa alacsony szintre megy le, és bedugom a laptopot a 12 voltra, akkor nyüszögésszerű vinnyogások jönnek az adapteréből, gondolom, ingadozik vagy nem elégséges a feszültség, emiatt nem merem így használni a gépet. Tehát marad a kikapcsolás, hagyom, hogy a laptop aksija feltöltődjön, mert azzal még ilyenkor is megbirkóznak a fedélzeti aksik.
      Mindeközben már erősen kell vadásznunk 220 voltos áramellátásra, aires-re, hogy fel tudjuk tölteni az aksikat.

      Lehetne ezen szolártöltéssel segíteni? A számítógép használata nagyon fontos nekünk a munkánk miatt, jó lenne olyan megoldást találni, ami környezetbarát, ár/érték arányban, hatékonyságban megfelelő. (Aggregátorban nem gondolkodom.)

      Köszönöm a jó tanácsokat, kíváncsian várom, mit gondoltok, tapasztaltatok ez ügyben.
      Jenő

    • Szerző
      Válasz
    • #58366
      apoka
      Felhasználó

        Ezen a mondaton én is elakadtam. Jelenleg az én rendszerem 40 A MPPT izzó piktogramos kimenetére semmi nincs rákötve. Azért mert valahol olvastam/hallottam hogy az csak minimális teljesítmény leadására pl: laptop ,telefon töltő ,1-200 watt terhelésre alkalmas. Tehát a régi meglévő fedélzeti akkuumlátorok kaptak a generátor vagy hálózatról származó töltés lehetőség mellé egy harmadik s.panelről származó töltési alternatívát. Amatőr értelmezésem szerint az energia-raktárt három
        féle módon táplálhatom víssza .Kivenni a gyári kiépített 12 voltos rendszeren keresztül vagy az 1500w tiszta sinus inverteren lehet.. .apóka

        #58364
        Sala
        Felhasználó

          Ez nekem sem volt teljesen vilagos
          A., siman rakotod a napelem betapot az akksira a meglevo kabelek melle
          B. Lekotsz mindent az akksirol, betapot rakotod az akksira, minden fogyaszto amk az akksin volt , atkerul az mppt fogyasztoi kimenetere

          Nekem alakul a project, hetfon elhoztam a felretett Amelisolar 280w modult, megrendeltem egy Epever MPPT XTRA 3210N 12V/24V 30A 100V toltesvezerlot meg vettem 2x4meter 4mm2 kabelpart.
          Mar csak a tetoatvezeto hibadzik, meg a 14oras hazaut az unnepekkor.

          Udv
          Sala

          #58363
          Lovi
          Felhasználó

            Üdv NagyPapa!
            Olvasom én is a szoláros instrukciódat, mivel én is belekezdtem a telepítésbe, bár igen lassan halad. Most télen sehogy.
            Ennél a mondatodnál megakadtam:
            „A többnyire izzólámpa szimbólumhoz pedig a fedélzeti tápellátó egység kimeneti pontjaira párhuzamosan kell kötni!”

            A fedélzeti tápellátó egység az elektronika halmaz, ami – nekem – az anyós ülés alatt a fedélzeti akkumulátor mellett található, és vannak rajta biztosítékok „hűtő, meg „lámpák” (meg most nem tudom mik még) megjelöléssel?
            És ezek lennének a kimenetek? Ezekre mindre rá kell kötni az MPPT „izzólámpa” kimenetét?

            #58362
            Lovi
            Felhasználó

              Üdv NagyPapa!
              Olvasom én is a szoláros instrukciódat, mivel én is belekezdtem a telepítésbe, bár igen lassan halad. Most télen sehogy.
              Ennél a mondatodnál megakadtam:
              „A többnyire izzólámpa szimbólumhoz pedig a fedélzeti tápellátó egység kimeneti pontjaira párhuzamosan kell kötni!”

              A fedélzeti tápellátó egység az elektronika halmaz, ami – nekem – az anyós ülés alatt a fedélzeti akkumulátor mellett található, és vannak rajta biztosítékok „hűtő, meg „lámpák” (meg most nem tudom mik még) megjelöléssel?
              És ezek lennének a kimenetek? Ezekre mindre rá kell kötni az MPPT „izzólámpa” kimenetét?

              #58318
              Sala
              Felhasználó

                nagyon szépen köszönöm!:smt056

                remélem lesz lehetőségem személyesen is egyszer meghálálni!
                Akkor fúrjuk ki a tetőt cimű műsor következik 🙂

                #58315
                f3r1
                Felhasználó

                  Szia Sala!
                  Minden úgy van ahogy NagyPapa leírta. Nálam egy ilyen MPP 350-es Votronic vezérlő van beépítve, nem használok a főáramkörökön és a kijelzőn kívül mást belőle. Kifogástalanul működik a 3 x 100 W napelem.
                  Üdv:Feri

                  Attachments:
                  • votronic.jpg
                  #58303
                  NagyPapa
                  Felhasználó

                    [quote=”Sala” post=55590]Először is köszöntök mindenkit, köszönöm, hogy itt lehetek, nagyon sok infóval gazdagodhattam.

                    Nálam tapasztaltabbak segítségére lenne szükségem MPPT bekötéssel kapcsolatban, nem teljesen világos nekem 🙂
                    Az addig ok, hogy akksit +- rákötöm a vezérlőre utána pedig a napelemet a megfelelő bemenet +- ra. Na de a harmadik fogyasztói kimenetre mit szabad kötni? A töltésvezérlőt simán rákötöm +- , a meglévő kábeleket rajta hagyva, vagy a csupasz akksira csak az mppt csatlakozik és minden fogyasztót az akksiról áthelyezek az mppt fogyasztói kimenetére?
                    remélem világosan fogalmaztam, bár igy másodszorra átolvasva neki kell futni többször is.

                    2.Ha a napelem tölt, lehetséges, hogy a hűtőszekrény hajlandó álló motornál is hűteni? jelenleg ugye csak menetközben megy ( ha van elég kraft)

                    köszönöm, hogy elolvastad, ha segíteni tudsz annak legjobban örülnék
                    Üdv
                    András[/quote]
                    :meghajol

                    Üdv Néked, Sala!
                    Elsőként tájékoztatni szeretnélek, hogy egy korszerű lakóautó teljes villamos rendszere sokkal összetettebb, mint, azt sokan gondolják!
                    A szolár egység bekötése viszont ennél sokkal egyszerűbb!
                    hurrá
                    Az általam eddig látott MPPT egységek mindegyike egyértelműen, piktogramokkal jelzi a bekötést!
                    A szolár panel jelzéshez kell kötni -vigyázat polaritás helyesen- a szolár panel(eke)t, az Akkumulátor jelzéshez természetszerűleg az akku(ka)t. A többnyire izzólámpa szimbólumhoz pedig a fedélzeti tápellátó egység kimeneti pontjaira párhuzamosan kell kötni!
                    Így lesz biztosítva az a helyzet is, hogy ha nem a hálózaton lógsz, akkor a szolár rendszer látja el a fedélzetet árammal!
                    Azt kell még ehhez tudni, hogy majd mindegyik ilyen töltésvezérlő korlátozza a rajta átfolyó áramot -pl 10 Amper, 20 Amper, 30 Amper, 40 Amper,-, egyúttal mindig arányban van a szabályzóra köthető maximális panelteljesítmény, a rajta átfolyó árammal! Azaz: egy 10 Amperes szabályzóra kb 100-120 watt-nyi szolárpanel csatlakoztatható, míg egy 40 Amperesre már akár 600 Watt is csatlakozhat! Ezek az adatok a szabályzó gépkönyvében többnyire benne vannak!
                    Abszorpciós hűtőszekrény 12 Voltról álló helyzetben -álló motor mellett- nem üzemeltethető, több ok miatt sem:
                    1., Az abszorpciós hűtők legjobb hűtési teljesítményükkel gázláng mellett üzemelnek, ahol a gázláng kb 300-400 wattot szolgáltat
                    2. A hálózati üzemeltetés során a 230 V AC-s fűtőpatronja átlagban csak 220-280 Wattot teljesít, azaz a hűtés is alacsonyabb szinten megy! Nyári nagy melegekben ezért kapcsoljuk át a hűtőt gázüzemre, hogy ne olvadjon ki a fagyi a mélyhűtőben!
                    3. A 12 Voltos fűtőpatron -általában- nem tud nagyobb teljesítményt, mint 170-200 Watt, ez viszont már csak hőntartásra alkalmas a hűtőnél. Ez a teljesítmény 12 Volt esetében ugyanakkor, már túl sok lenne tartósan egy szolár rendszernek, vagy fedélzeti tápegységnek is, pláne sok lenne egy fedélzeti akkupakknak.

                    Ez az oka annak, hogy csak menet közben, járó motor generátoráról működtethető a hűtő 12 Volt egyenáramról, szinte minden lakóautó így is van lekábelezve gyárilag!
                    Vigyázat! A 12 Voltos rendszerekben a vezetékek villamos árammal való terhelhetősége NEM azonos a lakásokban megszokott keresztmetszetekkel!
                    Ennek sok-sok oka van, itt, most legyen elég annyi, hogy lakóautóban két-három fokozattal nagyobb keresztmetszetekkel kell számolni, mint egy lakásban: azaz 15 Amperre legalább 2,5 de inkább 4,0 mm2 szükséges, de a 6 mm2 keresztmetszet sem istenkáromlás!

                    Ha megnézed az MPPT szabályzódat, ott, még a 10 Ampereshez is 16 mm2 keresztmetszetű vezeték csatlakoztatható, a 40 Amperesre bizony legalább a 6 mm2, de inkább a 10 mm2 szükséges!!

                    Remélem Neked és tán másoknak is tudtam segíteni!

                    :meghajol :meghajol

                    #58302
                    Haty
                    Felhasználó

                      Nekem ettől a cégtől származó rendszer van a tetőn. Soha semilyen gondom nem volt vele.
                      https://www.buettner-elektronik.de/produkte/solar-komplettanlagen-fuer-wohnmobile-und-wohnwagen.html

                      #58300
                      Sala
                      Felhasználó

                        Először is köszöntök mindenkit, köszönöm, hogy itt lehetek, nagyon sok infóval gazdagodhattam.

                        Nálam tapasztaltabbak segítségére lenne szükségem MPPT bekötéssel kapcsolatban, nem teljesen világos nekem 🙂
                        Az addig ok, hogy akksit +- rákötöm a vezérlőre utána pedig a napelemet a megfelelő bemenet +- ra. Na de a harmadik fogyasztói kimenetre mit szabad kötni? A töltésvezérlőt simán rákötöm +- , a meglévő kábeleket rajta hagyva, vagy a csupasz akksira csak az mppt csatlakozik és minden fogyasztót az akksiról áthelyezek az mppt fogyasztói kimenetére?
                        remélem világosan fogalmaztam, bár igy másodszorra átolvasva neki kell futni többször is.

                        2.Ha a napelem tölt, lehetséges, hogy a hűtőszekrény hajlandó álló motornál is hűteni? jelenleg ugye csak menetközben megy ( ha van elég kraft)

                        köszönöm, hogy elolvastad, ha segíteni tudsz annak legjobban örülnék
                        Üdv
                        András

                        #58200
                        NagyPapa
                        Felhasználó

                          [quote=”Sala” post=55498]Nagyonszépen köszönöm! Kiprobálom, egyszer élünk alapon.
                          Mindenesetre mppt bol megveszem a jobbat, igy megmarad az upgrade lehetosege.
                          Koszi megegyszer. HA egyszer erre jarsz, vendegem vagy.[/quote]

                          :meghajol :meghajol
                          Köszönöm, de egyrészt nem tudom, hogy merre van az „erre”
                          másrészt a közvetlen közelemben -külhonban- biztosan nincs 7% ÁFA,
                          így szinte biztos, hogy nem megyek „arra”
                          :sorry

                          #58199
                          Sala
                          Felhasználó

                            Nagyonszépen köszönöm! Kiprobálom, egyszer élünk alapon.
                            Mindenesetre mppt bol megveszem a jobbat, igy megmarad az upgrade lehetosege.
                            Koszi megegyszer. HA egyszer erre jarsz, vendegem vagy.

                            #58198
                            NagyPapa
                            Felhasználó

                              [quote=”Sala” post=55496]Köszönöm a gyors választ!

                              Mivel itt élek, igy sem a garanciaval, sem az afaval nem lehet baj. A termek muszaki adatlapja alapjan, vagy a marka utan erdeklodtem, hogy jo valasztas lehet e.

                              Az megvan, hogy itt 7% az afa?

                              [quote=”NagyPapa” post=55495]Az utóbbi időben előfordult több társunknál is, hogy a szolár panel meghibásodott, s mint ilyen nem javítható!
                              Az egyik klubtársunk az 5 éves garanciaidőt -mert itthon vette- kihasználva, ki tudta cseréltetni a meghibásodott panelt!
                              Tekintettel arra a tényre, hogy egy járgányon lényegesen több fizikai hatás éri a panelt, mint egy háztetőn, én óvakodnék az olcsón (180 Euróért már nem annyira olcsó, pláne, ha megkínálnak még az ÁFA összegével) beszerzett panelektől.
                              De ismeritek a mottómat,idézet tőlem: „mindig a szegény ember pocsékol”
                              :meghajol[/quote][/quote]

                              Az utóbbi infód, -hogy ott élsz- korábban nem volt ismert.
                              A műszaki adatai alapján a válaszom: igen, alkalmas arra, hogy ellásson egy járgányt napfényből termelt szuflával.
                              Maga a termék: egy viszonylag ismeretlen kínai gyártó, akikről nem sok adat, tapasztalat áll rendelkezésünkre, pláne nem , itthon… A gyártási technológia feltételezhetően az LGNEON2 -nek felelhet meg, amit más gyártók -feltételezhetően az LG jogvédelmei miatt- újabban „PERC” technológiaként gyártanak és árulnak, lényegesen olcsóbban, mint az LG. Igaz nem is tudnak annyit, mert az LG már 395 Watt/ tábla teljesítménynél tart a 60 modulos táblákkal…
                              A 7% ÁFA azért nagyon szíven ütött, megpukkadok az irigységtől…
                              :sir :meghajol

                              #58197
                              Sala
                              Felhasználó

                                Köszönöm a gyors választ!

                                Mivel itt élek, igy sem a garanciaval, sem az afaval nem lehet baj. A termek muszaki adatlapja alapjan, vagy a marka utan erdeklodtem, hogy jo valasztas lehet e.

                                Az megvan, hogy itt 7% az afa?

                                [quote=”NagyPapa” post=55495]Az utóbbi időben előfordult több társunknál is, hogy a szolár panel meghibásodott, s mint ilyen nem javítható!
                                Az egyik klubtársunk az 5 éves garanciaidőt -mert itthon vette- kihasználva, ki tudta cseréltetni a meghibásodott panelt!
                                Tekintettel arra a tényre, hogy egy járgányon lényegesen több fizikai hatás éri a panelt, mint egy háztetőn, én óvakodnék az olcsón (180 Euróért már nem annyira olcsó, pláne, ha megkínálnak még az ÁFA összegével) beszerzett panelektől.
                                De ismeritek a mottómat,idézet tőlem: „mindig a szegény ember pocsékol”
                                :meghajol[/quote]

                                #58196
                                NagyPapa
                                Felhasználó

                                  Az utóbbi időben előfordult több társunknál is, hogy a szolár panel meghibásodott, s mint ilyen nem javítható!
                                  Az egyik klubtársunk az 5 éves garanciaidőt -mert itthon vette- kihasználva, ki tudta cseréltetni a meghibásodott panelt!
                                  Tekintettel arra a tényre, hogy egy járgányon lényegesen több fizikai hatás éri a panelt, mint egy háztetőn, én óvakodnék az olcsón (180 Euróért már nem annyira olcsó, pláne, ha megkínálnak még az ÁFA összegével) beszerzett panelektől.
                                  De ismeritek a mottómat,idézet tőlem: „mindig a szegény ember pocsékol”
                                  :meghajol

                                  #58195
                                  KATAND
                                  Felhasználó

                                    [quote=”Sala” post=55492]Köszi a linket, máris kiderült, hogy a 30A verziót kell megvennem…. örök hálám
                                    Max. napelem teljesítmény 12V-os akku töltése esetén: 120 / 240 / 360 W (MPPT10 / MPPT20 / MPPT30 tipus)

                                    esetleg a linkelt panelről valaki?

                                    köszönöm szépen
                                    Üdv
                                    Sala

                                    Nekem ez van már egy éve,és tökéletesen működik.Az MT50 nem fontos ,a vezérlőn ugyan ezek az agatok megtalálhatóak.Lehet külön is rendelni

                                    https://www.ebay.com/itm/EPEVER-10-20-30-40A-MPPT-Solar-Controller-Charge-Wifi-Serial-Server-OR-WIFI-MT50/352392444593?hash=item520c39fab1:m:mMXAvkePRwybpy8XjxtvooQ

                                    [quote=”jocibacsi” post=55490]Nekünk ötödik éve hiba nélkül megy ugyan ilyen vezérlő, csak a 30-as.
                                    Itt olvashatsz bővebben róla
                                    http://www.panelectron.hu/gepkonyvek/MPPT10-20-30_napelemes_szabalyzo_hasznalati_utasitas.pdf%5B/quote%5D%5B/quote%5D

                                    #58193
                                    Sala
                                    Felhasználó

                                      Köszi a linket, máris kiderült, hogy a 30A verziót kell megvennem…. örök hálám
                                      Max. napelem teljesítmény 12V-os akku töltése esetén: 120 / 240 / 360 W (MPPT10 / MPPT20 / MPPT30 tipus)

                                      esetleg a linkelt panelről valaki?

                                      köszönöm szépen
                                      Üdv
                                      Sala

                                      [quote=”jocibacsi” post=55490]Nekünk ötödik éve hiba nélkül megy ugyan ilyen vezérlő, csak a 30-as.
                                      Itt olvashatsz bővebben róla
                                      http://www.panelectron.hu/gepkonyvek/MPPT10-20-30_napelemes_szabalyzo_hasznalati_utasitas.pdf%5B/quote%5D

                                      #58191
                                      jocibacsi
                                      Felhasználó

                                        Nekünk ötödik éve hiba nélkül megy ugyan ilyen vezérlő, csak a 30-as.
                                        Itt olvashatsz bővebben róla
                                        http://www.panelectron.hu/gepkonyvek/MPPT10-20-30_napelemes_szabalyzo_hasznalati_utasitas.pdf

                                        #58190
                                        Sala
                                        Felhasználó

                                          bocsánat az mppt link lemaradt
                                          https://panelectron-shop.hu/spd/MPPT20/MPPT20-Napelemes-szabalyozo-20A

                                          köszönöm

                                          [quote=”Sala” post=55488]Kedves mindenki
                                          Először is üdvözlök minden kedves lakóautótársat. Segitség kellene Napelem rendszer kialakításában. Miután átolvastam mind a 25 oldalt, felmerűlt pár kérdés.
                                          Ezt néztem ki , jó választás lehet?
                                          https://www.ricardo.ch/de/a/jinko-solarmodul-mono-305-w-solarpanel-1088670546/

                                          Láttam közeli német ebay en feltünően olcsó mppt vezérlőket, meg szabad venni vagy inkább az ajánlott 30ezer körüli magyar beszerzés mellett tegyem le a voksom?

                                          rögzítéssel szerencsém van, van hátul létra, fent pedig körbe alu „csomagtartó” keret , amihez csavarozható és a légrés is kb 200mm.

                                          Jól gondolom, hogy csak vezérlő bemenetre megy a panel kimenetre pedig a munka akksi és kész?

                                          Áramhasználat kevés, csak a hűtő meg telefonok, tablet

                                          megköszönöm, ha világosságot gyújtatok egyszerű fejemben
                                          üdv
                                          Sala[/quote]

                                          #58189
                                          Sala
                                          Felhasználó

                                            Kedves mindenki
                                            Először is üdvözlök minden kedves lakóautótársat. Segitség kellene Napelem rendszer kialakításában. Miután átolvastam mind a 25 oldalt, felmerűlt pár kérdés.
                                            Ezt néztem ki , jó választás lehet?
                                            https://www.ricardo.ch/de/a/jinko-solarmodul-mono-305-w-solarpanel-1088670546/

                                            Láttam közeli német ebay en feltünően olcsó mppt vezérlőket, meg szabad venni vagy inkább az ajánlott 30ezer körüli magyar beszerzés mellett tegyem le a voksom?

                                            rögzítéssel szerencsém van, van hátul létra, fent pedig körbe alu „csomagtartó” keret , amihez csavarozható és a légrés is kb 200mm.

                                            Jól gondolom, hogy csak vezérlő bemenetre megy a panel kimenetre pedig a munka akksi és kész?

                                            Áramhasználat kevés, csak a hűtő meg telefonok, tablet

                                            megköszönöm, ha világosságot gyújtatok egyszerű fejemben
                                            üdv
                                            Sala

                                            #58128
                                            NagyPapa
                                            Felhasználó

                                              [quote=”Flash01″ post=55429]Köszönöm! Attól tartok nem a dióda a hibás, kiforrasztottam és semmit nem termel a napelem, valahol szakadás lehet. Nekem fura volt a diódán lévð ábra, a dióda jelek szemben állnak egymással, sajnos nem sikerült csatolni képet,[/quote]

                                              Az a túlfeszültség védő egység(ek) jele, csak bizonyos feszültség felett nyitnak, mindkét irányból, így védik a panelt is és az azt fogadó invertert is!
                                              Nagyon nehéz megtalálni egy esetleges fólia leválást, forrasztási hibát a panelen…
                                              :meghajol

                                              #58121
                                              Flash01
                                              Felhasználó

                                                Köszönöm! Attól tartok nem a dióda a hibás, kiforrasztottam és semmit nem termel a napelem, valahol szakadás lehet. Nekem fura volt a diódán lévð ábra, a dióda jelek szemben állnak egymással, sajnos nem sikerült csatolni képet,

                                                #58119
                                                NagyPapa
                                                Felhasználó

                                                  [quote=”Flash01″ post=55424]Az egyik napelemem (fólia) nem termel semmit, sérülést nem látok rajta, a cellára ragasztott kábelcsatlakozó dobozkájában van egy számomra diódának látszó. Lehet, hogy ez ment tönkre? Egyáltalán mire való ez a dióda?[/quote]
                                                  Egy nagyobb méretű/teljesítményű napcellában több, (akár sok is lehet, cellánként) dióda is van, amelyek a visszramokat gátolják, vannak un by-pass diódák is -amelyek kizárnak egyes cellákat, vagy az egész panelt.
                                                  A kötődobozban levő dódá(k)nak is ilyen szerepe van. Egy közönséges multiméterrel ki lehet őket mérni, egyik irányban vezetnek, másik irányban zárnak! Ha ezt méred akkor jó!:meghajol

                                                  #58116
                                                  Flash01
                                                  Felhasználó

                                                    Az egyik napelemem (fólia) nem termel semmit, sérülést nem látok rajta, a cellára ragasztott kábelcsatlakozó dobozkájában van egy számomra diódának látszó. Lehet, hogy ez ment tönkre? Egyáltalán mire való ez a dióda?

                                                    #58089
                                                    istozi
                                                    Felhasználó

                                                      Az egész lakó befűtése elektromos energiával akkor jó, ha konnektorra van kötve a csiga. Bivakolás, vagy útközbeni (parkolóban) alvás esetén nekem jól bevált az ágybetét fűtése. Egy 12 V-os üléspárna-melegítő kb 2 A-t vesz fel. 2 személy esetén egy éjszakai fogyasztás nem több, mint 40 Ah. Kemény mínuszokat meg otthon vésztelem át.

                                                      #58087
                                                      nemo25
                                                      Felhasználó

                                                        [quote=”Demeter” post=55384]L2H2 Fiat Ducato a donor, amit beépítünk, amennyite lehet, sk. A szigetelést és fűtést tervezzük épp, ez az első lépés. Ez az infrapanel nagyon csábítónak tűnt, de eszerint nincs az a nagy solár és akku, amivel működtetni lehetne. Folytatjuk tovább az olvasgatást és a megkopott fizika tudásunk csiszolgatását. Köszönet minden jótanácsért![/quote]

                                                        Akkor első körben a hőszigetelésre fektessetek erős hangsúlyt!!!!!! A megtakarítás a legjobb megoldás.

                                                        Az elektromos fűtést felejtsd el a lakóautóban, nem életképes történet.
                                                        Sokak képzeletében, takarékos technikaként él az infrapanel, de ez a marketingesek nagy átverése.

                                                      25 hozzászólás megtekintése - 176-200 / 685

                                                      You must be logged in to reply to this topic.