Főoldal Fórumok Lakóautók Napelem

Legutóbb frissítette apoka 2 years, 8 months telt el
95angok
685 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #39321
    benojeno
    Felhasználó

      Sziasztok!
      Napelem/szolártöltés témában kérném a tanácsaitokat.
      Két darab 85 amperórás fedélzeti aksim van. Tévénk, inverterünk nincs, a világításon, vízszivattyún kívül egy nagy fogyasztónk van rendszeres használatban, és az a laptop.
      Igazából a számítógép üzemeltetését szeretném biztosabb alapokra helyezni, mert 12 voltos, szivargyújtós csatlakozással használom (a fedélzeti aksik adják a delejt), szóval a két akkumulátort szeretném tölteni extrában a napelemmel, vagy még azon is gondolkodom, hogy a kizárólag a laptopot működtetném napelemről (nem tudom, hogy ilyen közvetlen rákötésre van-e lehetőség, érdemes-e…)

      A számítógép paraméterei áramügyileg:input – 19V – 2.1A (40W)
      A számítógép akkumulátoré: DC7.4V 48Wh (6600mAh)

      Azt vettem észre, hogy amikor a fedélzeti aksik töltésa alacsony szintre megy le, és bedugom a laptopot a 12 voltra, akkor nyüszögésszerű vinnyogások jönnek az adapteréből, gondolom, ingadozik vagy nem elégséges a feszültség, emiatt nem merem így használni a gépet. Tehát marad a kikapcsolás, hagyom, hogy a laptop aksija feltöltődjön, mert azzal még ilyenkor is megbirkóznak a fedélzeti aksik.
      Mindeközben már erősen kell vadásznunk 220 voltos áramellátásra, aires-re, hogy fel tudjuk tölteni az aksikat.

      Lehetne ezen szolártöltéssel segíteni? A számítógép használata nagyon fontos nekünk a munkánk miatt, jó lenne olyan megoldást találni, ami környezetbarát, ár/érték arányban, hatékonyságban megfelelő. (Aggregátorban nem gondolkodom.)

      Köszönöm a jó tanácsokat, kíváncsian várom, mit gondoltok, tapasztaltatok ez ügyben.
      Jenő

    • Szerző
      Válasz
    • #58411
      Srychy
      Felhasználó

        [quote=”Sala” post=55690][quote=”Lovi” post=55686][quote=”Sala” post=55683]Es mar el is koltottem amit sporoltam 🙂
        Remelem jol valasztottam, elvileg mar minden megvan, lehet felszerelni[/quote]

        Hány amperes?[/quote]

        30A -est rendeltem, mivel 280as Panel kerül fel.[/quote]

        Szeretném hozzátenni, hogy a töltésvezérlőnek két adata van.
        A feszültség és az áram. Pl vegyünk egy 75/20A-es vezérlőt példának.
        A 75 az V-ban értendő és annyit jelent, hogy mekkora feszültséget tud kezelni. Itt a szolárról jövő feszültséget kell nézni. A második adat, hogy a töltésvezérlőt mekkora árammal lehet terhelni.

        #58407
        Sala
        Felhasználó

          [quote=”Lovi” post=55686][quote=”Sala” post=55683]Es mar el is koltottem amit sporoltam 🙂
          Remelem jol valasztottam, elvileg mar minden megvan, lehet felszerelni[/quote]

          Hány amperes?[/quote]

          30A -est rendeltem, mivel 280as Panel kerül fel.

          #58404
          Lovi
          Felhasználó

            Akkor így elég lenne? 20191205_154322.jpg

            #58402
            Lovi
            Felhasználó

              [quote=”Sala” post=55683]Es mar el is koltottem amit sporoltam 🙂
              Remelem jol valasztottam, elvileg mar minden megvan, lehet felszerelni[/quote]

              Hány amperes?

              #58401
              Lovi
              Felhasználó

                [quote=”Srychy” post=55679][quote=”Lovi” post=55677]Így kellene?[/quote]

                Csak akkor kösd így, ha a töltésvezérlőd elbírja a tápot, és nincs szabályzó benne. A gyári lakóban elvileg szabályzott a 12V.
                De ezt meg is mérheted egyszerűen.
                Beindítod az autót és rámérsz az egyik 12V-os kimenetre. Ha 12Vot mérsz akkor nem kell rákötni, de ha 14V körül mérsz akkor kell így bekötnöd, mert akkor nincs az autóban stabil 12V-os szabályzó. (amit kétlek a Te autódat nézve.)[/quote]

                Azt gondoltam, hogy így az MPPT megvédi az akkut a mélymerülés ellen.

                #58400
                Lovi
                Felhasználó

                  [quote=”apóka” post=55678]Csak menj fel valamelyik sípályán a felhők fölé mert akku nélkül ott süt a nap.[/quote]
                  Azt gondoltam, az MPPT-n keresztül összejátszik a táp és az akku.

                  #58399
                  Sala
                  Felhasználó

                    Es mar el is koltottem amit sporoltam 🙂
                    Remelem jol valasztottam, elvileg mar minden megvan, lehet felszerelni

                    Attachments:
                    • 20191205_113339_2019-12-05.jpg
                    #58397
                    Sala
                    Felhasználó

                      Elokaracsony

                      Attachments:
                      • 20191205_113339.jpg
                      #58395
                      Srychy
                      Felhasználó

                        [quote=”Sala” post=55675]Tehat leszurve az infot, gyari lakoautomban az akksit kiveve stabil 12V van, ergo ha most ledszallaggal akarom tuningolni a vilagitast, nem kell extra tapegyseg, siman radugom.
                        Megsporoltam egy tapot, vehetek mast helyette

                        Koszonom a sok infot[/quote]

                        igen. 🙂

                        #58394
                        Srychy
                        Felhasználó

                          [quote=”apóka” post=55678]Csak menj fel valamelyik sípályán a felhők fölé mert akku nélkül ott süt a nap.[/quote]

                          ezen a rajzon be van kötve az akku…

                          #58393
                          Srychy
                          Felhasználó

                            [quote=”Lovi” post=55677]Így kellene? [/quote]

                            Csak akkor kösd így, ha a töltésvezérlőd elbírja a tápot, és nincs szabályzó benne. A gyári lakóban elvileg szabályzott a 12V.
                            De ezt meg is mérheted egyszerűen.
                            Beindítod az autót és rámérsz az egyik 12V-os kimenetre. Ha 12Vot mérsz akkor nem kell rákötni, de ha 14V körül mérsz akkor kell így bekötnöd, mert akkor nincs az autóban stabil 12V-os szabályzó. (amit kétlek a Te autódat nézve.)

                            #58392
                            apoka
                            Felhasználó

                              Csak menj fel valamelyik sípályán a felhők fölé mert akku nélkül ott süt a nap.

                              #58391
                              Lovi
                              Felhasználó

                                Így kellene? 20191205_103531.jpg

                                #58388
                                Sala
                                Felhasználó

                                  Tehat leszurve az infot, gyari lakoautomban az akksit kiveve stabil 12V van, ergo ha most ledszallaggal akarom tuningolni a vilagitast, nem kell extra tapegyseg, siman radugom.
                                  Megsporoltam egy tapot, vehetek mast helyette

                                  Koszonom a sok infot

                                  #58384
                                  zsozsy
                                  Felhasználó

                                    [quote=”Srychy” post=55667]Kedves Zsozsy!
                                    Nem gúnyolódásnak szántam amit írtam.
                                    Ha úgy érzed akkor elnézésed kérem.
                                    [/quote] Semmi baj! Felejtős.

                                    #58380
                                    Srychy
                                    Felhasználó

                                      Kedves Zsozsy!
                                      Nem gúnyolódásnak szántam amit írtam.
                                      Ha úgy érzed akkor elnézésed kérem.

                                      Az én autómban is van áramtalanító.
                                      Azért írtam, hogy szakszerűen kell szerelni, hogy ne lehessen gond belőle. Nekem az inverterem egy méterre van az aksitól és minden vezeték, vezetékcsatornában van. Nem sérülhet meg. Nem lóg, nem lifeg, még ki sem dörzsölheti egymást. 350A-os biztit biztosan nem teszek bele.

                                      Viszont a tapasztalat az, hogy még a ledvilágításnak sem jó, ha nem stabil 12V-ot kap.

                                      Nagypapa!
                                      :meghajol
                                      Abban igazad van, hogy a gyári lakóknak a vezérlő egységében stabil 12V van.
                                      De a régebbieket nem tudom. Itt a 30+ osokra gondolok…

                                      Én azoknak írtam le így ezt, akik barkácsolnak. Ismerjék meg, hogy mire való az a csatlakozási lehetőség. Sok házilag faragott lakó van, amiben direkt vannak bekötve a 12V-os fogyasztók az aksira. Azoknak ajánlatos kihasználni a töltésvezérlő adta előnyöket.

                                      Én még nem szereltem fel a napelemeket, de most is van feszültség stabilizátor az autómban.

                                      #58379
                                      zsozsy
                                      Felhasználó

                                        [quote=”Srychy” post=55664][quote=”zsozsy” post=55662][quote=”Srychy” post=55661]Sziasztok!
                                        Megpróbálom érthetően leírni………

                                        Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.
                                        [/quote]Bocsánat ,hogy beleszólok az istentiszteletbe. Miért is nem kell bizti???Az inverterig menő kábelt semmilyen mechanikai sérülés nem érheti ugye? Dehogy is nem! Na ezért ajánlott kapásból az akksi után biztosítani!!![/quote]

                                        És mekkora biztit teszel bele?
                                        Az én inverterem 2/4 KW-os, ami 17,5A csúcsban a szekunder oldalon! Ami kb 350A felvétele a 12V-os oldalon.

                                        Azért kell az invertert minél közelebb tenni az aksihoz és megfelelő vezeték keresztmetszettel szakszerűen szerelni.

                                        A Te logikád szerint akkor az önöndító motornak is kell bizti. A Te autódban hol van helyileg beszerelve?

                                        Csak, mert én még nem láttam olyan autót.[/quote] Nem kell gúnyolódni. Mindenki úgy csinálja ahogy akarja. Sajnos én már láttam elektromos hibából adódóan lángoló autót. Sőt! Kiscsikó koromban részese voltam majdnem. Az akkori autómon meghibásodott az önindító és gyönyörű szép fehér füstöt eregetve olvadozott az akksi kivezetés. 10-es villás a közelemben volt szerencsére és nagy kínlódás árán össze-vissza égetve a kezemet lebányásztam a sarut. Azóta az összes autómon van áramtalanító kapcsoló IS! Sőt a lakómban még a komfort akksimon is van áramtalanító kapcsoló.Tudod aki egyszer megégette magát…….Ne legyen benne részetek.

                                        #58378
                                        NagyPapa
                                        Felhasználó

                                          [quote=”Srychy” post=55661]Sziasztok!
                                          Megpróbálom érthetően leírni, hogy miért kell bekötni a napelem töltésvezérlőjét.

                                          1. Bekötjük az akkumulátort a a helyére, mert onnan megy a szabályzott töltő feszültség. És ezen keresztül figyeli a vezérlő az aksi állapotát, töltöttségét. Polaritásra figyelni!

                                          2. bekötjük a napelemet a megfelelő helyre. Polaritásra figyelni!

                                          [color=red]3. A töltésvezérlő fogyasztói kimenetre kell kötni azokat a fogyasztókat ami érzékeny a feszültségre.
                                          Ezen a kimeneten stabil 12V van! Ez a lényeg! Nem a töltési feszültség, ami ennél nagyobb.[/color]

                                          Erre kell kötni a ledes világítást, a rádiót, a 12Vos TV-t A dízel fűtést, motoros fellépő, vízszivattyúk stb… minden olyan készüléket, amit nem akarunk kitenni a folyamatos 14,4V töltőfeszültségnek.
                                          :sorry :sorry :sorry
                                          Sajnos nem egészen így van a dolog!
                                          Nagyon sok -az esetek döntő többségében- nincs a lakóautókba beépített un. fedélzeti 230 / 12 V tápegységeknek kettős kimenete! Csak egyetlen egy kimenete van, ez pedig az akku töltési karakterisztikájának megfelelően lehet akár 14,4 Volt feszültség is! A gyárilag épített járgányok zömében, egy elektronikus blokkal vannak felszerelve -a tápegységgel sorba kötve-, amelyek ebből a szuflából csinálnak 12 Volt stabil feszt, valóban, a „fedélzet” számára!
                                          Ha ezt az elektronikát szeretnéd kikerülni, csak akkor kellhet az MPPT izzó jelzését felhasználni! Egyéb esetekben az akkupakk és a fedélzeti táp így is úgy is össze van kötve!
                                          Ha általad, azaz maszek alapon épített a járgány villamos rendszere és nem építettél be külön a fedélzet számára stabil tápellátó blokkot, no akkor tökéletesen igaz amit írtál!
                                          :meghajol

                                          A többi fogyasztót (pl 12V-os bojler az abszorpciós hűtő 12V-os bemenetét, 12Vos padlófűtés stb…) ami nem érzékeny a nagyobb feszültségre az köthető az aksira közvetlenül. (természetesen biztosítékkal.)
                                          Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.
                                          :sorry
                                          De bizony kell oda is, vezetékzárlat védelmére, ha kisebb a teljesítménye az inverternek és kicsit hosszabb a vezeték!
                                          Valóban egy 2/3 KW teljesítményű inverternél max 1-1,5 méter kábelhossz lehet ahova nem nyerő biztit tenni, bár én oda is tettem, mindkét akkusarunál egy-egy 200 Amperest!!
                                          Mi van ugyanis akkor, ha az egyik akkudnál, pontosan a nagy terhelések miatt cellazárlat lesz??
                                          :meghajol

                                          A bekötésnél egy kicsit matekozni kell, mert nem szerencsés túlterhelni a töltésvezérlő kimenetét.

                                          Meglévő 12V-os központot is ráköthetünk direktbe, de előtte nézzük meg, hogy mekkora teljesítményű a gyári központ. Ha pl 100W-os akkor akkora, vagy nagyobb töltésvezérlőt kell venni.[/quote]

                                          #58377
                                          Srychy
                                          Felhasználó

                                            [quote=”zsozsy” post=55662][quote=”Srychy” post=55661]Sziasztok!
                                            Megpróbálom érthetően leírni………

                                            Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.
                                            [/quote]Bocsánat ,hogy beleszólok az istentiszteletbe. Miért is nem kell bizti???Az inverterig menő kábelt semmilyen mechanikai sérülés nem érheti ugye? Dehogy is nem! Na ezért ajánlott kapásból az akksi után biztosítani!!![/quote]

                                            És mekkora biztit teszel bele?
                                            Az én inverterem 2/4 KW-os, ami 17,5A csúcsban a szekunder oldalon! Ami kb 350A felvétele a 12V-os oldalon.

                                            Azért kell az invertert minél közelebb tenni az aksihoz és megfelelő vezeték keresztmetszettel szakszerűen szerelni.

                                            A Te logikád szerint akkor az önöndító motornak is kell bizti. A Te autódban hol van helyileg beszerelve?

                                            Csak, mert én még nem láttam olyan autót.

                                            #58375
                                            zsozsy
                                            Felhasználó

                                              [quote=”Srychy” post=55661]Sziasztok!
                                              Megpróbálom érthetően leírni………

                                              Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.
                                              [/quote]Bocsánat ,hogy beleszólok az istentiszteletbe. Miért is nem kell bizti???Az inverterig menő kábelt semmilyen mechanikai sérülés nem érheti ugye? Dehogy is nem! Na ezért ajánlott kapásból az akksi után biztosítani!!!

                                              #58374
                                              Srychy
                                              Felhasználó

                                                Sziasztok!
                                                Megpróbálom érthetően leírni, hogy miért kell bekötni a napelem töltésvezérlőjét.

                                                1. Bekötjük az akkumulátort a a helyére, mert onnan megy a szabályzott töltő feszültség. És ezen keresztül figyeli a vezérlő az aksi állapotát, töltöttségét. Polaritásra figyelni!

                                                2. bekötjük a napelemet a megfelelő helyre. Polaritásra figyelni!

                                                [color=red]3. A töltésvezérlő fogyasztói kimenetre kell kötni azokat a fogyasztókat ami érzékeny a feszültségre.
                                                Ezen a kimeneten stabil 12V van! Ez a lényeg! Nem a töltési feszültség, ami ennél nagyobb.[/color]

                                                Erre kell kötni a ledes világítást, a rádiót, a 12Vos TV-t A dízel fűtést, motoros fellépő, vízszivattyúk stb… minden olyan készüléket, amit nem akarunk kitenni a folyamatos 14,4V töltőfeszültségnek.

                                                A többi fogyasztót (pl 12V-os bojler az abszorpciós hűtő 12V-os bemenetét, 12Vos padlófűtés stb…) ami nem érzékeny a nagyobb feszültségre az köthető az aksira közvetlenül. (természetesen biztosítékkal.)
                                                Az Invertert csakis az aksira szabad kötni. (figyeljünk a vezeték keresztmetszetekre!) Az inverternek van saját védelme ezért nem kell biztosíték a körbe.

                                                A bekötésnél egy kicsit matekozni kell, mert nem szerencsés túlterhelni a töltésvezérlő kimenetét.

                                                Meglévő 12V-os központot is ráköthetünk direktbe, de előtte nézzük meg, hogy mekkora teljesítményű a gyári központ. Ha pl 100W-os akkor akkora, vagy nagyobb töltésvezérlőt kell venni.

                                                #58373
                                                zsozsy
                                                Felhasználó

                                                  Sziasztok!

                                                  Nekem épített lakóautóm van. Zéró komfort elektronikai áramkörrel vásároltam. Magam terveztem ,építettem ki.
                                                  Mivel egy VW T3-ról van szó ,túl sok igény nem igazán merült fel. Legyen: fűtés ,világítás ,zene meg hűtött sör. Szóval ennek fejében raktam fel egy (igen tudom kevés meg…..) 100W-s solar panelt ami bőven szinten tartja a komfort akksimat. Meg hát menet közben a generátorom is tölti a komfort akksit. Ez így nekem pont elég ,hogy a gázolaj üzemű állófűtésemet (ami üzem közben 800-1200mA-t vesz fel ,induláskor 10A!) és a LEDes világításomat ,egyéb apróságokat kiszolgálja. A hűtő egyébként abszorpciós ami menet közben 12V-ról üzemel ,kempingben 230v-ról egyébként meg gázról.De visszatérve a solar vezérlőhöz: én a lámpával jelzett piktogramhoz nem kötöttem semmit! A vezérlőm csak a komfort akksi töltésére figyel. A komfort akksi felügyeletét saját magam építettem ki egy feszültség monitoring egységgel. Szóval nagy vonalakban ennyi. Köszi hogy elolvastad!
                                                  Üdvw Zsolt

                                                  #58372
                                                  NagyPapa
                                                  Felhasználó

                                                    :meghajol
                                                    Akkor, amikor nagyon precízen szeretnénk valamit kōzōlni, na akkor születnek az ilyen mondatok!
                                                    Az ominózus mondat más képpen a fedélzeti 12 Voltot adó tápegység kimenetét jelenti!
                                                    Így vajh most érthetőbb?
                                                    Erre azért lenne szükség, hogy ha nem hálózaton, köldökzsínóron vagyunk, azaz nincs 230 Volt tápunk, akkor a napcella képes legyen -napsütésnél persze- utánozni, pótolni a fedélzeti 12 Voltos tápegységet!
                                                    A gyártóknak ezzel az lehetett a céljuk szerintem, hogy a fedélzet tápellátása felügyelet alatt maradjon ezen kialakítással!
                                                    Ha ez egyáltalán nincs bekötve akkor is lesz táp, a fedélzeten, az akku pontjairól direktben!
                                                    Az inverterek bekötése minden esetben közvetlenül az akkupakk saruira kell, hogy menjen, azok teljesítményétől függetlenül!
                                                    A szolár töltésvezérlők nem képesek egy nagyobb invertert ellátni, kisebbeket sem célszerü innen megtáplálni!
                                                    :meghajol

                                                    #58371
                                                    Srychy
                                                    Felhasználó

                                                      [quote=”Sala” post=55654]Koszonjuk a valaszt, en is ugy gondolom, hogy ez a pici gyász nem kepes a teljes buszt ellatni.[/quote]

                                                      A töltő kimenetére annyi fgyasztót lehet kötni ahány amperos. Tehát a 40A-os MPPT kimenetére 40A-t lehet kötni.

                                                      #58367
                                                      Sala
                                                      Felhasználó

                                                        Koszonjuk a valaszt, en is ugy gondolom, hogy ez a pici gyász nem kepes a teljes buszt ellatni.

                                                      25 hozzászólás megtekintése - 151-175 / 685

                                                      You must be logged in to reply to this topic.