-
IndítottaTémakör
-
2013.06.30.-17:21 #39321
Sziasztok!
Napelem/szolártöltés témában kérném a tanácsaitokat.
Két darab 85 amperórás fedélzeti aksim van. Tévénk, inverterünk nincs, a világításon, vízszivattyún kívül egy nagy fogyasztónk van rendszeres használatban, és az a laptop.
Igazából a számítógép üzemeltetését szeretném biztosabb alapokra helyezni, mert 12 voltos, szivargyújtós csatlakozással használom (a fedélzeti aksik adják a delejt), szóval a két akkumulátort szeretném tölteni extrában a napelemmel, vagy még azon is gondolkodom, hogy a kizárólag a laptopot működtetném napelemről (nem tudom, hogy ilyen közvetlen rákötésre van-e lehetőség, érdemes-e…)A számítógép paraméterei áramügyileg:input – 19V – 2.1A (40W)
A számítógép akkumulátoré: DC7.4V 48Wh (6600mAh)Azt vettem észre, hogy amikor a fedélzeti aksik töltésa alacsony szintre megy le, és bedugom a laptopot a 12 voltra, akkor nyüszögésszerű vinnyogások jönnek az adapteréből, gondolom, ingadozik vagy nem elégséges a feszültség, emiatt nem merem így használni a gépet. Tehát marad a kikapcsolás, hagyom, hogy a laptop aksija feltöltődjön, mert azzal még ilyenkor is megbirkóznak a fedélzeti aksik.
Mindeközben már erősen kell vadásznunk 220 voltos áramellátásra, aires-re, hogy fel tudjuk tölteni az aksikat.Lehetne ezen szolártöltéssel segíteni? A számítógép használata nagyon fontos nekünk a munkánk miatt, jó lenne olyan megoldást találni, ami környezetbarát, ár/érték arányban, hatékonyságban megfelelő. (Aggregátorban nem gondolkodom.)
Köszönöm a jó tanácsokat, kíváncsian várom, mit gondoltok, tapasztaltatok ez ügyben.
Jenő -
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2020.12.30.-01:11 #59822
[quote=”Coinhunter” post=56673]Köszönöm a segítséget.
És ebben az esetben mit javasoltok vegyek még 2 darab 70 Ah gel akkut, vagy eladjam a 2 hónapos 70 Ah -s aksit és vegyek kettő 110-120 Ah-at helyette?[/quote]
Erre a kérdésre, senki nem tud választ adni, hiszen rajtad kívül, senki nem tudja, mit szeretnél üzemeltetni, milyen teljesítményű fogyasztókat használnál, és azok használata milyen időintervallumra esik.
Nekünk, nincsen a lakón napelem, egy lassan 11 éves 100 Ah-ás, leghagyományosabb, sokat cikizett ólomsavas akku képzi az elektromos energiaforrást, mikor nem vagyunk 230-ra kötve, és így is, akár 6-7 napig tudunk minden töltés nélkül működni.
Én a helyedben, nem nyúlnék hozzá, hiszen túl sok tapasztalatod nincsen a járgány működését illetően. Kipróbálnám, és ha kevésnek bizonyul számodra a rendszer kapacitása, akkor költenék rá.2020.12.26.-02:12 #59812Köszönöm a segítséget.
És ebben az esetben mit javasoltok vegyek még 2 darab 70 Ah gel akkut, vagy eladjam a 2 hónapos 70 Ah -s aksit és vegyek kettő 110-120 Ah-at helyette?
2020.12.26.-00:07 #59811Szia.
Kérdésedre a válasz szerintem igen bővítheted a rendszer új panelekkel. Ehhez külön is csatolhatsz vezérlőt, vagy egybe is csatlakoztathatod egy új vezérlő segítségével. A teljesítmény adat amit ráírnak sok embert átver, mert ha korábbi hozzászólásomat megkeresed a ténylegesen termelt áram mennyisége lényegesen függ a napsütéstől árnyéktól, beesési szögtől, évszaktól stb. Ebben a hozzászólásban leírtam kb milyen napi teljesítménnyel lehet az év különböző hónapjaiban számolni. Az aksi kapacitását célszerű emelni, hiszen a megtermelt energia betárolását, ha nincs megfelelő kapacitás mögötte a vezérlő nem engedi az aksi védelmében. Az aksi bővítésénél párhuzamos kapcsolás esetén a szakirodalom az azonos korú, állapotú, gyártmányú, típusú. aksik összekapcsolását javasolják, mert ellenkező esetben az aksik kikészíthetik egymást. Kivétel, ha van megfelelő elektronika.Néhány új prémium kategóriás lakóban már láttam ilyen elektronikát. Sok sikert : Nyomi
[quote=”Coinhunter” post=56659]Sziasztok!Új vagyok mind a lakóautósok világában, mind itt a klubban.
3 hete vásároltam egy lakóautót amin van egy Mobile Technology napelem rendszer.
Az akku egy 70 AH-s új gel akku, a napelem a számla könyv szerint 180W-os.Mindenképpen szeretném bővíteni.
A kérdésem az lenne, hogy más teljesítményű panelt lehet pluszba feltenni?
Illetve egy nagyobb aksit solar 2. aksinak (külön van indító aksi) be lehet építeni a 70AH-s mellé?
Nyílván szabályzót is cserélnem kell, hiszen a mostani csak 200W-ig kezeli a napellemet.Köszönettel:
Gábor[/quote]2020.12.24.-17:10 #59802[quote=”Sala” post=56660]teljesen laikuskent egy 280W panel es epever 30A tolto, 100Ah akksi tarsasagaval boooooven elvagyunk, a szuk keresztmetszet mindig a viz.
az elso napsutestol szamitva 2ora alatt fullon vagyunk[/quote]2hete nem láttam napsütést! ,de most sem :sorry
2020.12.24.-17:07 #59801[quote=”Coinhunter” post=56659]Sziasztok!
Új vagyok mind a lakóautósok világában, mind itt a klubban.
3 hete vásároltam egy lakóautót amin van egy Mobile Technology napelem rendszer.
Az akku egy 70 AH-s új gel akku, a napelem a számla könyv szerint 180W-os.Mindenképpen szeretném bővíteni.
A kérdésem az lenne, hogy más teljesítményű panelt lehet pluszba feltenni?
Illetve egy nagyobb aksit solar 2. aksinak (külön van indító aksi) be lehet építeni a 70AH-s mellé?
Nyílván szabályzót is cserélnem kell, hiszen a mostani csak 200W-ig kezeli a napellemet.Köszönettel:
Gábor[/quote]
Üdvw a csapatban!Elméletileg rakhatol fel pluszba másik panelt külön vezérlővel. A vezérlők jól el vannak egymás mellett. Viszont a vezérlők kimeneteit közvetlenül az akksira érdemes kötni.
Vagy veszel egy ugyanolyan napelemet mint ami fennt van és ahhoz a kettőhöz vezérlőt.
Akksi? Jó kérdés! ,vegyél ugyanolyat mellé mint ami benne van. Már amennyiben tényleg új van benne ,vagy add el a meglévőt és vegyél bele min. AGM 100ah felettit(én halgattam Nagypapára és AGM-et raktam bele! nagyon nem bántam meg). De ahány ház annyi szokás. Kérdéses miket szeretnél üzemeltetni?!
(pl.: a lakások energiaigénye is más, Van akinek elég 1fázis 16A van akinek 1fázis 25A és van akinek a 3fázis 25A is karcsú)
Aztán majd kiegészítenek/kijavítanak ha valamit kihagytam ,vagy nem jól írtam le.
Azért visszamenőleg érdemes itt olvasgatni!Áldott békés boldog karácsonyt! ,és jó egészséget kívwánunk mindenkinek!
2020.12.24.-14:58 #59800Köszönöm szépen!
Én mindenképpen a bővítést tervezem.Kellemes ünnepeket és boldog Új évet kívánok mindenkinek.
2020.12.24.-04:05 #59799teljesen laikuskent egy 280W panel es epever 30A tolto, 100Ah akksi tarsasagaval boooooven elvagyunk, a szuk keresztmetszet mindig a viz.
az elso napsutestol szamitva 2ora alatt fullon vagyunk
2020.12.23.-23:44 #59798Sziasztok!
Új vagyok mind a lakóautósok világában, mind itt a klubban.
3 hete vásároltam egy lakóautót amin van egy Mobile Technology napelem rendszer.
Az akku egy 70 AH-s új gel akku, a napelem a számla könyv szerint 180W-os.Mindenképpen szeretném bővíteni.
A kérdésem az lenne, hogy más teljesítményű panelt lehet pluszba feltenni?
Illetve egy nagyobb aksit solar 2. aksinak (külön van indító aksi) be lehet építeni a 70AH-s mellé?
Nyílván szabályzót is cserélnem kell, hiszen a mostani csak 200W-ig kezeli a napellemet.Köszönettel:
GáborAttachments:2020.10.05.-23:19 #59595[quote=”zsozsy” post=56496][quote=”gattila” post=56495]Eddigi életemben több küszködés volt cellazárlatos Varta-kkal. Banner-rel még egy sem….[/quote]………másoktól is hallottam hasonlót. Köszönöm![/quote]Nos a hárombetűset rendeltem.
Holnap érkezik. Meglátjuk…….2020.10.01.-21:07 #59585[quote=”gattila” post=56495]Eddigi életemben több küszködés volt cellazárlatos Varta-kkal. Banner-rel még egy sem….[/quote]………másoktól is hallottam hasonlót. Köszönöm!
2020.10.01.-19:42 #59584Eddigi életemben több küszködés volt cellazárlatos Varta-kkal. Banner-rel még egy sem….
2020.10.01.-14:26 #59583Amikor azt mondjak enyi es enyi napelem eleg lesz , es van ra helyed lehetoseged ,tegyel 3x anyit mint amit elkepzeltel ,ne felejtsuk el hogy a napelem jo ha napi 1-2 orat teljesit a meghatarozott fokon……ez ugye deli 12 es du ketto kozott van, ez is csak akkor ha szerencses vagy…….. amugy meg septembertol aprilisig 5x anyi is elkelne:)
2020.09.30.-19:11 #59582Zsozsy!
Ember nincs aki el tud igazodni a három gyártó termékein, konkrét típusismeret nélkül.
Ha már ismered is a konkrét típust,időt kell szánnod arra, hogy utána nézzél a paramétereinek.
Ha mindezek megvannak akkor jöhet az összehasonlítás az árak/tudások alapján.
Mindhárom gyártónak vannak jó, kitűnő és kommersz termékei…
Ebbe még az is belejátszik melyik márka hol gyártatja adott termékét…2020.09.30.-14:16 #59581[quote=”NagyPapa” post=56491][quote=”zsozsy” post=56490][quote=”NagyPapa” post=56489][quote=”zsozsy” post=56488]Sziasztok!
Solarhoz komfortakksinak?
Esetleg vélemény?
Köszönöm!Ezek az akkuk akár jók is lehetnek, lévén, mindegyik AGM akku. Az, hogy mitől lesz egy AGM akku kifejezetten szolárrra való, arról nincs a szakirodalomban műszaki tartalmú leírás.
Az ára jónak mondható, -még a szállítási költséggel együtt is- érdekessége csak annyi csupán, hogy nincs megadva az áram terhelhetősége!
Valószínűleg ettől lett szolár
:woohoo:
A gyártója egy ismeretlen német(?) cég, a garanciával nem tudom mit tudsz kezdeni.
Alig kevéssel drágábban itthon is kapsz AGM akkut, ismert áramterhelhetőséggel, garanciával…
:meghajol[/quote] Köszönöm a hasznos infót! Vásárlás német címre a kontaktomhoz menne. Így picit másképp alakul a szállítási ktsg. + a gari.
Mondjuk egy 140ah AGM idehaza jóval drágább. Sajna…… Majd meglátom…….
Ja ,meg ami nagyon fontos az a méret!!! Ezek a 140ah-k pont jók! Idehaza a start-stopok amik méretileg jók lennének 105-110ah-ban végződnek. Sajnos fizikálisan nagyon be vagyok határolva akksi terén.
Ezért is kérdeztem rá a fenti termékre.
Üdvw Zsozsy[/quote]
Bocsánat, de a méretekre én nem is figyeltem így már más megvilágításba esik az a jelzés, ami csak az egyik akkun látható a „C100” ami a kapacitás megállapításánál fontos, ugyanis 100 órára próbálva, kisütve ennyi a kapacitásuk. A szabvány szerint ezeknek 20! órában kellene lenniük. Azaz húsz óra alatt mért kapacitást kell(ene) megadni!
Tudod, az ólom-savas akkukban nagy csodák nincsenek a 140 Ah-s akku nem tud beleférni a 90 -100 Ah-s (általában 353 mm) akku méretébe! Ilyen a világon nincs (még)!
Ha itthon veszel egy 100 Ah-s AGM akkut, majd leteszteled a kapacitását 100 Órára, azokról is kiderülne, hogy több, mint 140 Ah-s akkuk! Ez még nem a csalás tipikus esete, csak a csúsztatásé, az elhallgatásé! Engedélyezi ugyanis a szabvány a 100 órára történő tesztelést is, csak akkor azt fel kell(ene) tüntetni minden terméken, vagy a prospektusán, vagy az adatlapján, amit ugye Te nem láttál…!
:meghajol :sorry[/quote]
Igen! ,vakaróztam is ,hogy mi a f@sz van mikor a méreteket és tömegeket csekkoltam! Persze tökéletesen igazad van…….. Mint említettem idehaza nézegettem a 105Ah AGM-et. Ezek közül a Varta ,ZAP ,Banner került a látókörömbe(kb egy árfekvés). Ezek közül te melyiket ajánlanád? Esetleg más valakinek véleménye a fent említett három akksi közül?
Köszönöm Szépen!2020.09.30.-14:02 #59580[quote=”zsozsy” post=56490][quote=”NagyPapa” post=56489][quote=”zsozsy” post=56488]Sziasztok!
Solarhoz komfortakksinak?
Esetleg vélemény?
Köszönöm!Ezek az akkuk akár jók is lehetnek, lévén, mindegyik AGM akku. Az, hogy mitől lesz egy AGM akku kifejezetten szolárrra való, arról nincs a szakirodalomban műszaki tartalmú leírás.
Az ára jónak mondható, -még a szállítási költséggel együtt is- érdekessége csak annyi csupán, hogy nincs megadva az áram terhelhetősége!
Valószínűleg ettől lett szolár
:woohoo:
A gyártója egy ismeretlen német(?) cég, a garanciával nem tudom mit tudsz kezdeni.
Alig kevéssel drágábban itthon is kapsz AGM akkut, ismert áramterhelhetőséggel, garanciával…
:meghajol[/quote] Köszönöm a hasznos infót! Vásárlás német címre a kontaktomhoz menne. Így picit másképp alakul a szállítási ktsg. + a gari.
Mondjuk egy 140ah AGM idehaza jóval drágább. Sajna…… Majd meglátom…….
Ja ,meg ami nagyon fontos az a méret!!! Ezek a 140ah-k pont jók! Idehaza a start-stopok amik méretileg jók lennének 105-110ah-ban végződnek. Sajnos fizikálisan nagyon be vagyok határolva akksi terén.
Ezért is kérdeztem rá a fenti termékre.
Üdvw Zsozsy[/quote]
Bocsánat, de a méretekre én nem is figyeltem így már más megvilágításba esik az a jelzés, ami csak az egyik akkun látható a „C100” ami a kapacitás megállapításánál fontos, ugyanis 100 órára próbálva, kisütve ennyi a kapacitásuk. A szabvány szerint ezeknek 20! órában kellene lenniük. Azaz húsz óra alatt mért kapacitást kell(ene) megadni!
Tudod, az ólom-savas akkukban nagy csodák nincsenek a 140 Ah-s akku nem tud beleférni a 90 -100 Ah-s (általában 353 mm) akku méretébe! Ilyen a világon nincs (még)!
Ha itthon veszel egy 100 Ah-s AGM akkut, majd leteszteled a kapacitását 100 Órára, azokról is kiderülne, hogy több, mint 140 Ah-s akkuk! Ez még nem a csalás tipikus esete, csak a csúsztatásé, az elhallgatásé! Engedélyezi ugyanis a szabvány a 100 órára történő tesztelést is, csak akkor azt fel kell(ene) tüntetni minden terméken, vagy a prospektusán, vagy az adatlapján, amit ugye Te nem láttál…!
:meghajol :sorry2020.09.30.-13:15 #59579[quote=”NagyPapa” post=56489][quote=”zsozsy” post=56488]Sziasztok!
Solarhoz komfortakksinak?
Esetleg vélemény?
Köszönöm!Ezek az akkuk akár jók is lehetnek, lévén, mindegyik AGM akku. Az, hogy mitől lesz egy AGM akku kifejezetten szolárrra való, arról nincs a szakirodalomban műszaki tartalmú leírás.
Az ára jónak mondható, -még a szállítási költséggel együtt is- érdekessége csak annyi csupán, hogy nincs megadva az áram terhelhetősége!
Valószínűleg ettől lett szolár
:woohoo:
A gyártója egy ismeretlen német(?) cég, a garanciával nem tudom mit tudsz kezdeni.
Alig kevéssel drágábban itthon is kapsz AGM akkut, ismert áramterhelhetőséggel, garanciával…
:meghajol[/quote] Köszönöm a hasznos infót! Vásárlás német címre a kontaktomhoz menne. Így picit másképp alakul a szállítási ktsg. + a gari.
Mondjuk egy 140ah AGM idehaza jóval drágább. Sajna…… Majd meglátom…….
Ja ,meg ami nagyon fontos az a méret!!! Ezek a 140ah-k pont jók! Idehaza a start-stopok amik méretileg jók lennének 105-110ah-ban végződnek. Sajnos fizikálisan nagyon be vagyok határolva akksi terén.
Ezért is kérdeztem rá a fenti termékre.
Üdvw Zsozsy2020.09.30.-12:34 #59578[quote=”zsozsy” post=56488]Sziasztok!
Solarhoz komfortakksinak?
Esetleg vélemény?
Köszönöm!Ezek az akkuk akár jók is lehetnek, lévén, mindegyik AGM akku. Az, hogy mitől lesz egy AGM akku kifejezetten szolárrra való, arról nincs a szakirodalomban műszaki tartalmú leírás.
Az ára jónak mondható, -még a szállítási költséggel együtt is- érdekessége csak annyi csupán, hogy nincs megadva az áram terhelhetősége!
Valószínűleg ettől lett szolár
:woohoo:
A gyártója egy ismeretlen német(?) cég, a garanciával nem tudom mit tudsz kezdeni.
Alig kevéssel drágábban itthon is kapsz AGM akkut, ismert áramterhelhetőséggel, garanciával…
:meghajol2020.09.30.-10:26 #59577Sziasztok!
Solarhoz komfortakksinak?
Esetleg vélemény?
Köszönöm!2020.08.17.-11:30 #59528[quote=”milaci” post=56444]Szia!
Köszi a választ! Olaszba mennénk az autóval 2 hét múlva, szerintem a napsütéssel nem lesz gond (megnéztem sokéves átlagokat és abból kalkuláltam). Amitől tartok, bár a napi teljes energia felvétel fedezi a napi teljes igényt, ami gond lehet, hogy az akksi nem tudja olyan gyorsan eltárolni az energiát (egyszerre 10-20Ah-val lehet tölteni), mint ahogy a napelem azt leadja mondjuk egy ideális déli esetben.Biztosítékokat hova tennétek a rendszerbe?
Köszönöm! :)[/quote]
A napcella és az akkumulátor viszonya messze nem olyan, mint amit mi felhasználók szeretnénk, hogy legyen! A töltés úgy működik, hogy a szabályzó figyeli az akku feszültségét, és ha az emelkedik, akkor csökkenti a bele tölthető áramot, azaz csak és kizárólag a feszültség különbség tölti az akkut. Más nyelven leírva: ha az akkud 30 % töltöttségi szinten van, akkor tud tölteni 20 Amperrel, ha az akkud elérte a 70%-t akkor már az 5 Amper körül fog csak valószínüleg belemenni az akkupakkba, ami 90 % töltöttségnél már csak 1-2 amperre lecsökken…:meghajol2020.08.16.-23:51 #59527Sziasztok!
Kíváncsi vagyok a véleményetekre. Amennyiben van ,esetleg valakinek működik-e ily módon:
-szóval két különböző teljesítményű ,18v napelem ,egy mono és egy polikristályos ,külön-külön PVM vezérlővel.
(nem érdekel az MPTT ,tudom………….. de…..)Köszönöm :smt039
2020.08.14.-15:54 #59526Szia!
Köszi a választ! Olaszba mennénk az autóval 2 hét múlva, szerintem a napsütéssel nem lesz gond (megnéztem sokéves átlagokat és abból kalkuláltam). Amitől tartok, bár a napi teljes energia felvétel fedezi a napi teljes igényt, ami gond lehet, hogy az akksi nem tudja olyan gyorsan eltárolni az energiát (egyszerre 10-20Ah-val lehet tölteni), mint ahogy a napelem azt leadja mondjuk egy ideális déli esetben.Biztosítékokat hova tennétek a rendszerbe?
Köszönöm! 🙂
2020.08.14.-00:59 #59525[quote=”milaci” post=56442]Sziasztok!
egy mini napelemes rendszert szeretnék építeni egy nagyobb személyautóra, a terveim megvannak, de mielőtt belevágok a vásárlásba, szeretném, ha valaki hozzáértő jóváhagyná, amit építettem (holnap már rendelném az alkatrészeket, szóval viszonylag sürgős 🙂 )Napi fogyasztók (maximum):
– 2db ~50W laptop kb 5 órán keresztül
– 1db termoelektromos hűtő 40W 16h-n keresztül
– 2db mobiltöltő 30W 2 órán keresztül
– LED világítás 5W 4 órán keresztül
(- esetleg egy hajszárító 800W egy 1500W-os inverterről, de lehet veszünk egy 12V 120W utazó hajszárítót)
Ez így összesen 53Ah akkuról és 58Ah a töltésvezérlő Load kimenetéről közvetlenül.Olyan MPPT-s töltésvezérlőt telepítenék, ami bírja a napelem felől érkező relatíve magas (33,3V) feszültséget, és kis veszteséggel a 12V-os akkumlátorokat tudná tölteni, emellett a LOAD kivezetésén a napközben használt fogyasztókat működtetni. 30A bemeneti áramot bír, és 30A-val tud tölteni, illetve emellett 30A-t leadni a LOAD ágon. Védi az akksit és a napelemet a túltöltéstől stb. A LOAD ágra még egy 12V DC biztosítéktábla kerülne, de ezt még nem néztem meg melyik legyen.
https://szakadjle.hu/toltesvezerlo/44-xtra-series10-40a.htmlAz akksi 2db 100Ah AGM VLRA –>> párhuzamosan! <<-- kötve. Azért szeretném párhuzamosan kötni, mert jóval olcsóbban tudnék 2db (teljesen egyforma egyszerre gyártott és még sosem használt) 100Ah-s akksit megszerezni, mint egy 200Ah-sat újonnan. Sorosan nem köthetem, mert a fogyasztók 12V-osak és akkor 24V-ra összeadódna a feszültség. Ha vki tudna jobb megoldást, vagy a párhuzamos kötés tényleg problémát okoz, szóljatok. Én annyit láttam, hogy ha nem teljesen egyformán öregednek az akksik, akkor kiegyenlítési áram fog folyni a kettő között ami nem tesz jót az akksinak és kb a rosszabb akksi mindig lerontja a saját szintjére a jobbikat. Én azt feltételezem, hogy két új, egyidőben vásárolt akksinál nem lehet olyan nagy különbség az öregedésben sem, hogy ez számottevő lenne, de nem vagyok biztos ezen a ponton. Milyen kábellel, saruval kötnétek össze az akksikat? Vagy 1db akksi is elég, és cserélgessem őket, amikor az egyik feltöltött, betenni a másikat? Sajnos csak 1 napelem fér el a tetőn, emiatt a napelem egy Canadian Solar 320W CS3K-320MS High efficiency Mono PERC module, ami 33.3V operating Voltage és 9.61A OP áramon megy. Én azt számoltam, hogy egy napos nyári időben egy nap alatt 1365 Wh, azaz 114Ah-t tud tölteni (itt már a napsütés reggeli/esti veszteségeit így beleszámítottam), de ebből még lejön, hogy nem mindig áll ideális szögben (minusz 25-30%), illetve a MPPT és kábelveszteségek (minusz 1-2%). Szóval 80Ah-t tud leadni a rendszer egy nap alatt, ami majdnem fedezi a napi maximumot, de a tartalék akku kapacitás miatt egy gyengébb fogyasztású napon kiegyenlítődik. Mire kell még figyelni? Hova tennétek még biztosítékokat? Jók a számolásaim? Vagy valamit másképp csinálnátok? Akár ha valaki jártas ilyesmiben és szívesen segítene a hétvégén személyesen telepíteni a rendszert (Budapest 9.ker), természetesen megfizetném a munkáját. +36204056675 Köszönöm szépen! Mindenkinek kellemes lakóautózást kívánok! 🙂 Laci[/quote] Ez így átlagban igaz lehet, májusban. A többi hónapban a sokéves átlagokat figyelembe véve már kétséges. Ha meg borult az idő, árnyékban állsz meleg van, stb lehet vele gond. A töltésvezérlő figyeli az aksi töltötségi szintjét, és kapacitását, valamint melegedését ( némely típusnál ) így nem minden energia jut el az aksihoz, és a betáplált, a hasznosuló, és a kivehető energia között is van lényeges különbség. Bocsi Nyomi
2020.08.13.-21:31 #59524Sziasztok!
egy mini napelemes rendszert szeretnék építeni egy nagyobb személyautóra, a terveim megvannak, de mielőtt belevágok a vásárlásba, szeretném, ha valaki hozzáértő jóváhagyná, amit építettem (holnap már rendelném az alkatrészeket, szóval viszonylag sürgős 🙂 )Napi fogyasztók (maximum):
– 2db ~50W laptop kb 5 órán keresztül
– 1db termoelektromos hűtő 40W 16h-n keresztül
– 2db mobiltöltő 30W 2 órán keresztül
– LED világítás 5W 4 órán keresztül
(- esetleg egy hajszárító 800W egy 1500W-os inverterről, de lehet veszünk egy 12V 120W utazó hajszárítót)
Ez így összesen 53Ah akkuról és 58Ah a töltésvezérlő Load kimenetéről közvetlenül.Olyan MPPT-s töltésvezérlőt telepítenék, ami bírja a napelem felől érkező relatíve magas (33,3V) feszültséget, és kis veszteséggel a 12V-os akkumlátorokat tudná tölteni, emellett a LOAD kivezetésén a napközben használt fogyasztókat működtetni. 30A bemeneti áramot bír, és 30A-val tud tölteni, illetve emellett 30A-t leadni a LOAD ágon. Védi az akksit és a napelemet a túltöltéstől stb. A LOAD ágra még egy 12V DC biztosítéktábla kerülne, de ezt még nem néztem meg melyik legyen.
https://szakadjle.hu/toltesvezerlo/44-xtra-series10-40a.htmlAz akksi 2db 100Ah AGM VLRA –>> párhuzamosan! <<-- kötve. Azért szeretném párhuzamosan kötni, mert jóval olcsóbban tudnék 2db (teljesen egyforma egyszerre gyártott és még sosem használt) 100Ah-s akksit megszerezni, mint egy 200Ah-sat újonnan. Sorosan nem köthetem, mert a fogyasztók 12V-osak és akkor 24V-ra összeadódna a feszültség. Ha vki tudna jobb megoldást, vagy a párhuzamos kötés tényleg problémát okoz, szóljatok. Én annyit láttam, hogy ha nem teljesen egyformán öregednek az akksik, akkor kiegyenlítési áram fog folyni a kettő között ami nem tesz jót az akksinak és kb a rosszabb akksi mindig lerontja a saját szintjére a jobbikat. Én azt feltételezem, hogy két új, egyidőben vásárolt akksinál nem lehet olyan nagy különbség az öregedésben sem, hogy ez számottevő lenne, de nem vagyok biztos ezen a ponton. Milyen kábellel, saruval kötnétek össze az akksikat? Vagy 1db akksi is elég, és cserélgessem őket, amikor az egyik feltöltött, betenni a másikat? Sajnos csak 1 napelem fér el a tetőn, emiatt a napelem egy Canadian Solar 320W CS3K-320MS High efficiency Mono PERC module, ami 33.3V operating Voltage és 9.61A OP áramon megy. Én azt számoltam, hogy egy napos nyári időben egy nap alatt 1365 Wh, azaz 114Ah-t tud tölteni (itt már a napsütés reggeli/esti veszteségeit így beleszámítottam), de ebből még lejön, hogy nem mindig áll ideális szögben (minusz 25-30%), illetve a MPPT és kábelveszteségek (minusz 1-2%). Szóval 80Ah-t tud leadni a rendszer egy nap alatt, ami majdnem fedezi a napi maximumot, de a tartalék akku kapacitás miatt egy gyengébb fogyasztású napon kiegyenlítődik. Mire kell még figyelni? Hova tennétek még biztosítékokat? Jók a számolásaim? Vagy valamit másképp csinálnátok? Akár ha valaki jártas ilyesmiben és szívesen segítene a hétvégén személyesen telepíteni a rendszert (Budapest 9.ker), természetesen megfizetném a munkáját. +36204056675 Köszönöm szépen! Mindenkinek kellemes lakóautózást kívánok! 🙂 Laci
2020.05.17.-19:00 #59304Köszönöm a gyors választ, információt, megfogadjuk. A szerelővel megkonzultálom és remélem mielőbb használhatom a rendszert.
Jó egészséget, várom a mielőbbi találkozást.
Üdv. Géza2020.05.17.-17:55 #59303[quote=”vip001″ post=56258]SZIASZTOK! Géza vagyok, mostt rakatnék fel solar rendszert a lakómra. NAGYPAPA ha segítenél szakmiai véleményeddel nagyon megköszönném.
Ipari napelem 350W Q-PEAK DUO-G8 monokristályos röv. zárl áram 10,74 A, üresjárati fesz. 40.7 V, áram MPP-nél10,17A fesz MPP-nél 34,24V
TÖLTÉSVEZÉRLŐ 12v lakóautóhoz Corbest 25A MPPT max. bemeneti fesz 50V
MUNKAAKSI 110 A
INDÍTÓAKSI 100Ah
D+SZIMULÁTOR két aksi közé
220-as 10A töltő a munkaaksira, ha töltöm akkor a két aksít egy kapcsolóval szét kell kapcsolni?
Kapcsolót hova kell rakni? Mi van ha az inditóaksit akarom tölteni?
Küldök egy rajzot is talán érthető. jó lesz ez a rendszer,?55W-os Dometic termoelektromos hűtő. pár led, autórádió erősítővel menne róla. Majd egy 2000W-os invertert akarok rákötni.
Mire kell figyelni szereléskor? A szerelőm nem nagyon jártas lakóautós témában.
Üdv Géza[/quote]:meghajol
Üdv Néked Géza!
A szolár panel és az MPPT töltésvezérlővel nem látok gondot, talán a panel súlya az ami nekünk lakóautósoknak gondot szokott jelenteni.. Tudod, a túlsúly miatt minden kiló számít.
Nagyon figyeljetek oda a panel tetőre történő rögzítésére, a menetszél nagyon csúnya dolgokat képes tenni, ha alákap a panel alá! Ha átfúrva rögzítitek, akkor a tömítésekre figyelni kell…
A panel és aZ MPPT bekötése egyértelmű, ha van kialakított csatlakozó pontja a 230/12 fedélzeti tápegységen a 12 V stabil tápnak, akkor az MPPT terhelés jelzésű kapcsait oda kössétek, ha nincs akkor sincs gond, ha nincs bekötve. akkor csak a fedélzeti akkut tölti a rendszer.
Amik fontosak: A paneltől az szabályzóig minimum 4 mm2 keresztmetszetű kábelszálakkal menjetek, de jobb a 6 mm2 keresztmetszetű un. szolárkábel. Sok helyen kapható!
A szabályzó és a fedélzeti akku közé már legalább 6 de inkább 10 mm2 keresztmetszetű kábel szükséges. Sok gyártó 16 mm2 kábelt ír elő, nem véletlenül, mert itt már tized Voltok is számítanak!
A 110 Ah fedélzeti akku jó, de vigyázz, mert az 55 wattos thermoelektromos hűtő ezt (is) egyetlen éjszaka (délutáni napsütés végétől – másnap délelöttig) 14 órája alatt, képes az akkudat lemeríteni!
Vigyázat a 110 Ah egy elméleti érték, ennek kb max csak 50 – 60 % val szabad tartósan, rendszeres áramterhelésenként számolni!!
Mi lakóautósok ezeket a hűtőket csak és kizárólag köldökzsinóron -230 V hálózatra dugva- üzemelve használjuk, továbbá csak és kizárólag szükségmegoldásnak!
A D3 szimulátor többnyire fordított esetben használatos, azaz csak akkor kapcsol be, amikor érzékeli a járó motort a generátor emelkedett feszültségét, ezen a módon lehet menet közben tölteni a fedélzeti akkupakkot is. Ha jól értettem neked fordítva kell(ene) azaz a start-stop akkut szeretnéd vele töltetni akkor, ha köldökzsinóron vagy! Ebben az esetben a fedélzeti tápegység kimeneti oldalára kell kötnöd így azt fogja érzékelni!
Nem szerencsés dolog ez a fajta összekötési mód, mert így egy érték fölött (13,7 Volt) gyakorlatilag párhuzamosan összekötöd a két akkupakkot! Ez akkor gond, ha jelentős a feszültség különbség a két akku között, mert ekkor hatalmas áramok szaladgálhatnak akár oda, akár vissza! Ezt el kell dönteni mi a fontosabb és egy minimum 40 Amperes diódát kell sorba kötni a fedélzeti és a start-stop akku közé! Nekem itt egy 120 Amperes szilicium diódám van ami kb 0,6 V nyitófeszültséggel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy csak akkor nyit ki, ha a fedélzeti pakkom feszültsége ennyivel magasabb, mint a start-stop akkum.
Ugyanazon módszerrel történik a generátorról egy 120 Amperes diódán keresztül a fedélzeti akkupakkom töltése is, azaz csak akkor tölt, ha jár a motorom, és 0,6 Volt feszültséggel magasabb a generátorom feszültsége, mint a fedélzeti akkupakk feszültsége! Ha süt a nap és tölt a napcellám, ez a dióda ki sem tud nyitni, mert a napcella is tölt menet közben is!
Vezeték keresztmetszetek itt is minimum 16 mm2! Egy 100 Amperes bizti jó ha van a körben! Ezzel a módszerrel üemeltettem menet közben is az inverteremet, amikor230 Voltos hűtőm volt beépítve! Ezt azóta lecseréltem egy 200 literes kompresszoros 12 Votl egyenáramú hűtőre!
Inverter! Egy 2000 wattos inverterrel egyetlen 110 Ah akkut csak kinyírni lehet, arról üzemelni már nem igazán tudsz!
Oda minimum 200 Ah akkupakk kell, és az is csak rövid idejű terheléseket hajlandó elviselni!
Az inverter és az akkupakk között a lehető legrövidebb legyen a távolság, maximum 1,5 méter vezetékhossz alatt és minimum 35 de inkább 50 mm2 keresztmetszetű kábelek kellenek hozzá, nagyos jó sarukkal, kontakhibamentes szereléssel.
Ide a sajtolt aranyozott akkusarú a jó választás. Autó HI-Fi boltokban kapsz ilyeneket! Kábeleket is, ugyanott, HI-Fi tápkábel néven!
Remélem tudtam segíteni!
:meghajol :meghajol -
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.