Főoldal Fórumok Lakóautók Napelem

Legutóbb frissítette apoka 2 years, 2 months telt el
95angok
685 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #39321
    benojeno
    Felhasználó

      Sziasztok!
      Napelem/szolártöltés témában kérném a tanácsaitokat.
      Két darab 85 amperórás fedélzeti aksim van. Tévénk, inverterünk nincs, a világításon, vízszivattyún kívül egy nagy fogyasztónk van rendszeres használatban, és az a laptop.
      Igazából a számítógép üzemeltetését szeretném biztosabb alapokra helyezni, mert 12 voltos, szivargyújtós csatlakozással használom (a fedélzeti aksik adják a delejt), szóval a két akkumulátort szeretném tölteni extrában a napelemmel, vagy még azon is gondolkodom, hogy a kizárólag a laptopot működtetném napelemről (nem tudom, hogy ilyen közvetlen rákötésre van-e lehetőség, érdemes-e…)

      A számítógép paraméterei áramügyileg:input – 19V – 2.1A (40W)
      A számítógép akkumulátoré: DC7.4V 48Wh (6600mAh)

      Azt vettem észre, hogy amikor a fedélzeti aksik töltésa alacsony szintre megy le, és bedugom a laptopot a 12 voltra, akkor nyüszögésszerű vinnyogások jönnek az adapteréből, gondolom, ingadozik vagy nem elégséges a feszültség, emiatt nem merem így használni a gépet. Tehát marad a kikapcsolás, hagyom, hogy a laptop aksija feltöltődjön, mert azzal még ilyenkor is megbirkóznak a fedélzeti aksik.
      Mindeközben már erősen kell vadásznunk 220 voltos áramellátásra, aires-re, hogy fel tudjuk tölteni az aksikat.

      Lehetne ezen szolártöltéssel segíteni? A számítógép használata nagyon fontos nekünk a munkánk miatt, jó lenne olyan megoldást találni, ami környezetbarát, ár/érték arányban, hatékonyságban megfelelő. (Aggregátorban nem gondolkodom.)

      Köszönöm a jó tanácsokat, kíváncsian várom, mit gondoltok, tapasztaltatok ez ügyben.
      Jenő

    • Szerző
      Válasz
    • #49083
      Névtelen

        Korábban gondolkodtam tv-n,akkor láttam vmelyik multiban Technika 40cm-est 30eFt körül,12v bemenettel.Ha árukeresőn rákeresel,vagy árgépen,sztem találsz.Hogy milyen-fogalmam sincs-letettem róla,nem kéne bódézás közben is azon csüngeni a gyerekeknek címszóval.

        #49082
        woodoopilot
        Felhasználó

          Nem találtam külön tv kategóriát, ezért itt kérdezném meg, hogy ki milyen tv-t használ?

          Bár tabletet vagy laptopot biztosan vinnénk magunkkal, de azokon én nem szívesen nézek filmet. A kempingvilág katalógusban láttam 12V-os led tv-ket, de bőven 100e Ft felett van az áruk, annyit meg sokallok érte. Egy 230V-os tv sokkal olcsóbb lenne, de csak amiatt nem szívesen építenék be egy invertert, meg nem is gazdaságos ide-oda konvertálni az áramot, ha kevés van belőle.

          A hálószobánkban lévő led tv-nek külön tápegysége van, aminek a kimenete DC 19V és 2,5A. Az autós laptop töltők között vannak pont ilyen feszültségű és áramú töltők, esetleg valaki próbált már ilyenről tv-t működtetni? Ha ez járható út, akkor még külön tv-t sem kellene venni, csak vinnénk magunkkal az otthonit, mindössze egy 7e Ft-os autós laptop töltő kellene hozzá.

          Ja és hogy a témánál is maradjak, a hajlékony, 3 mm vastag, napelem nem lenne jobb választás, mint a nehéz, üveglapos? 150$-ért már lehet kapni 100 Wp teljesítményű, flexibilis monokristályos napelemet, ami csak 2 kg, és csak fel kell ragasztani a tetőre, nem kell hozzá fúrni faragni egy tartószerkezetet.

          #49073
          Nyomi
          Felhasználó

            Nem a vita kedvéért, de jó lenne pár dolgot tisztába tenni. Mindenki napelemről beszél, de most saját tapasztalatból mondhatom szigorúan el kell választani a monokristályost, ami szórt fényben jól teljesít, és a polikristályost ami igazán csak napsütésben dolgozok.Saját tapasztalataim alapján a vízszintesen elhelyezett napelem teljesítménye a 10-15%-al kevesebb mint az ideális szögbe állítotté. A napelemek teljesítményének megadását optimális bevilágítás mellet 25 fokon mérik. A hőmérséklet emelkedése esetén a teljesítmény nyáron 25%-ot is eshet. További veszteség, ha a töltésvezérlő a megtermelt töltőáramnak nem az egészét engedi az akkumulátorba, mert annak töltötsége, kapacitása a vezérlő szerint ezt nem teszi lehetővé. Az én „lakómon” monokristályos napelem van (190W ).Hozzá 95 AH munkaakkumulátor, 230 voltos 60 literes hűtő, szivattyú, világítás, és a rendszer működik. Ha tv is kell az már necces, pláne nagy melegben. Szerintem aki rendszeresen külső áramforrás nélkül önellátásra rendezkedik be jól járhat a napelemmel, de megfelelően kell méretezni, monokristályossat kell használni, és 12 voltos fogyasztókat jól átgondolva.

            #49072
            Kerti
            Adminisztrátor

              [quote=”nemo25″ post=47375]Számolgattam egy kicsit, és szerintem ez a dolog nem elképzelhetetlen, amit a gyakorlat is igazolt párszor. EdGaR is el van kényelmesen 3 napot az 55-ös cuccal, így a mi 100-asunkkal a kicsit több mint a duplája is benne van a pakliban. Ellenben, ez a dolog nagyban függ az akkumulátortól, és annak karbantartásától. Sajnos manapság, már szerencse dolga korrektül működő egységhez hozzá jutni. :smt216[/quote]

              EdGaR-nak Optimája van ami spirálcellás, tehát ne hasonlítsuk egy sima aksihoz és nem használ semmit csak maga a lakóautó működését.

              Bocsi de én akkor sem hiszem el, hogy 1db 100 Ah-s aksival el tudsz lenni 6-7 napot úgy, hogy TV-zel, DVD-zel, töltöd a kütyüket és még alkalomadtán fűtesz is.
              :sorry

              Lehet, hogy csinálhatnánk egy olyan találkozót, ahol megérkezés után csak akkor lehetne áramra csatlakozni, ha már lemerült az aksi. Kiderülne, hogy kinek mennyit bír a lakója 😀

              #49071
              woodoopilot
              Felhasználó

                A mi Transitunkban gyárilag 2 db 75 Ah-s indító aksi van a motortérben, viszont nincs külön munkaaksi.
                Az elektromos központ vezérlő paneljén van egy kapcsoló, amivel lehet választani, hogy a kijelző az indító, vagy a fedélzeti aksi töltöttségét mutassa, gondolom nem lenne nehéz bekötni egy külön fedélzeti aksit a rendszerbe. De ha neked 5-6 napra elég egy 100 Ah-s munkaaksi, akkor 1-2 napot ki kell bírni a 2 db 75 Ah-s indító aksinak is, 20% kisütés még nem árt nekik. Ha nem építek be külön fedélzeti aksit, megspórolok kb. 30 kg súlyt, de akkor kb. 2 naponta odébb kell állni. Vagy felszerelek annyi napelemet, ami megtermel naponta kb. 200 Wh-t, nagyjából ennyi lehet nálatok is a fogyasztás.

                Lehet kapni olyan indító aksikat, amik alkalmasak ciklikus használatra is, később majd olyanokat veszek, bár lehet többe kerülnek, mint 2 db sima indító aksi, meg egy külön munka aksi.

                #49070
                nemo25
                Felhasználó

                  [quote=”Kerti” post=47359][quote=”EdGaR” post=47358]Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)[/quote]

                  Maga a lakóautó mindenféle kütyük nélkül még el is lenne de én azon csodálkoztam el, hogy TV, DVD, telefontöltés, plusz még olykor a fűtés is.
                  Ehhez szerintem már kevés a 100 Ah 6-7 napra.[/quote]

                  Számolgattam egy kicsit, és szerintem ez a dolog nem elképzelhetetlen, amit a gyakorlat is igazolt párszor. EdGaR is el van kényelmesen 3 napot az 55-ös cuccal, így a mi 100-asunkkal a kicsit több mint a duplája is benne van a pakliban. Ellenben, ez a dolog nagyban függ az akkumulátortól, és annak karbantartásától. Sajnos manapság, már szerencse dolga korrektül működő egységhez hozzá jutni. :smt216

                  #49066
                  EdGaR
                  Felhasználó

                    [quote=”rellg” post=47363]…es terveink között szerepel hogy full time -ozzunk, lehetőleg nem campsitokon…[/quote]

                    Ha full time-ozol, akkor leszel igazán off the grid, ha campsite-on kívül még offroad-ozol egy energy-saving mountain-bike-al… és felejts el minden média lejátszót, mert az elég sticky B) … nyugodtan írhatsz ám itt magyarul… elég sokan megértik :rohog

                    #49064
                    nemo25
                    Felhasználó

                      [quote=”Kerti” post=47359][quote=”EdGaR” post=47358]Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)[/quote]

                      Maga a lakóautó mindenféle kütyük nélkül még el is lenne de én azon csodálkoztam el, hogy TV, DVD, telefontöltés, plusz még olykor a fűtés is.
                      Ehhez szerintem már kevés a 100 Ah 6-7 napra.[/quote]

                      Bocsi, elfelejtettem mondani, hogy van az egyik tetőablakban egy szellőztető ventilátoros egység. Fülledtebb éjszakákon, azok azért hosszú órákon keresztül szokták kergetni a levegőt. Mivel a fogyasztásuk ezeknek is minimális, ( cirka 1.2 Watt) ezért még a 2 darab sem üti ki az akkut.

                      #49063
                      nemo25
                      Felhasználó

                        [quote=”rellg” post=47363]A Napelemtrade.com-al probaltam felvenni a kapcsolatot e-mailben es telefonon de semmi válasz. Azt hittem hogy mar megszűntek, de akkor próbálkozom tovább.
                        Általánosságban mindent próbálok takarékos ra átalakítani amit lehet, a világítás mar kész LED-es, azon sokat lehet megtakarítani a halogénekhez képest 🙂
                        Az Inverter azert kell mert vannak olyan eszközeink amik csak 230v -al mennek es terveink között szerepel hogy full time -ozzunk, lehetőleg nem campsitokon. Ha mar utazunk akkor utazzunk es éljünk, ne legyen sok szomszéd :-)[/quote]

                        AZ inverter csak végszükség esetén használandó!!! Kimondott energiavámpír. Sok kütyü, eleve 5-12 Volttal működik, csak a 230-as csatlakozás miatt van bennük egy trafó, ami biztosítja a készüléknek a megfelelő feszültséget. Az nagy pazarlás, ha azért felhúzod 230-ra, hogy aztán visszaalakítsd 12-re. Inkább keress hozzájuk autós töltőket!

                        #49062
                        nemo25
                        Felhasználó

                          [quote=”Kerti” post=47356][quote=”nemo25″ post=47355]….. Nekünk nincsen napelem a lakóban. Egy 100 Ah-ás fedélzeti akku van beépítve, ami lehetővé teszi, hogy 6-7 napot élhessünk a kocsiban, töltés nélkül. Használjuk a tévét, DVD-t, világítunk, töltjük a kütyüket, készül meleg víz(gázzal, de ahhoz is kell áram, hogy működjön), megy a fűtés (ha kell), megy a szivattyú.
                          Ebből látszik, ha jól össze van hangolva a technika, akkor működik a rendszer, erőművek nélkül is…… [/quote]

                          Erre azért én nagyon kíváncsi lennék a valóságban, mert bár nem vitatkozni szeretnék de szvsz ez még laboratóriumi körülmények között is necces.

                          Abban persze egyet értek veled, hogy a jól megtervezett kis energiát fogyasztó rendszer a cél és nem az energianyerés vagy tárolás.[/quote]

                          Hidd el működik. Eleinte nekem is voltak kétségeim, de már több esetben is bebizonyosodott, hogy működik a fent leírtak szerint. A világításunk mindenhol LED, a jobbik fajtákból, a C4 szintén takarékos, a tv is LED-es, max 20 Wattot fogyaszt (Antenna nincs hozzá,csak, és kizárólag, a DVD fejegységről üzemeltetjük, így cenzúrázva a műsort!!! 🙂 ), és a fejegység sem zabálja az energiát. Még egyszer sem fordult elő, hogy vészesen leesett volna a töltés, dacára a hosszú egy helyben állásoknak sem.
                          A fedélzeti akku, egy márkamegjelölés nélküli, mindenféle hókusz-pókusz mentes, ólomsavas darab, ami elmúlt 5 éves. Éppen a napokban ellenőriztem, és még köszöni szépen, remekül tartja a töltést.

                          #49060
                          raczt
                          Felhasználó

                            Szia!
                            Nekem 2db 150W-os panel van az autó tetején 20 amperes töltővel, és 2db 100Ah-ás akku. Kompresszoros hűtő, Webasto, és ledes világításom van. TV-t nem használunk, mikrót (1kw) a töltöttség figyelembe vételével. Két éve megyünk vele, hálózaton még nem volt az autó. Mi sem kempingbe járunk vele.

                            #49058
                            rellg
                            Felhasználó

                              A Napelemtrade.com-al probaltam felvenni a kapcsolatot e-mailben es telefonon de semmi válasz. Azt hittem hogy mar megszűntek, de akkor próbálkozom tovább.
                              Általánosságban mindent próbálok takarékos ra átalakítani amit lehet, a világítás mar kész LED-es, azon sokat lehet megtakarítani a halogénekhez képest 🙂
                              Az Inverter azert kell mert vannak olyan eszközeink amik csak 230v -al mennek es terveink között szerepel hogy full time -ozzunk, lehetőleg nem campsitokon. Ha mar utazunk akkor utazzunk es éljünk, ne legyen sok szomszéd 🙂

                              #49056
                              NagyPapa
                              Felhasználó

                                [quote=”Kerti” post=47359][quote=”EdGaR” post=47358]Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)[/quote]

                                Maga a lakóautó mindenféle kütyük nélkül még el is lenne de én azon csodálkoztam el, hogy TV, DVD, telefontöltés, plusz még olykor a fűtés is.
                                Ehhez szerintem már kevés a 100 Ah 6-7 napra.[/quote]

                                Akkor nem kevés, ha közben naponta, vagy két naponta tovább állok, azaz teletöltöm újra az akksikat!
                                :rohog

                                Azt azért szeretném tudni, hogy az inverter minek,mihez is kell???:huh:

                                #49054
                                Kerti
                                Adminisztrátor

                                  [quote=”EdGaR” post=47358]Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)[/quote]

                                  Maga a lakóautó mindenféle kütyük nélkül még el is lenne de én azon csodálkoztam el, hogy TV, DVD, telefontöltés, plusz még olykor a fűtés is.
                                  Ehhez szerintem már kevés a 100 Ah 6-7 napra.

                                  #49053
                                  EdGaR
                                  Felhasználó

                                    [quote=”Kerti” post=47356]
                                    Erre azért én nagyon kíváncsi lennék a valóságban, mert bár nem vitatkozni szeretnék de szvsz ez még laboratóriumi körülmények között is necces.

                                    Abban persze egyet értek veled, hogy a jól megtervezett kis energiát fogyasztó rendszer a cél és nem az energianyerés vagy tárolás.[/quote]
                                    Nekem sincs napelem a lakóban. Egy 55Ah spirálcellás Optimával 2-3 napot kényelmesen elvagyok árramforrás nélkül. Hozzáteszem LED-es világítás van mindenhol és nem használok televíziót, mert öli az agysejteket kikapcsolódáskor B)

                                    #49051
                                    Kerti
                                    Adminisztrátor

                                      [quote=”nemo25″ post=47355]….. Nekünk nincsen napelem a lakóban. Egy 100 Ah-ás fedélzeti akku van beépítve, ami lehetővé teszi, hogy 6-7 napot élhessünk a kocsiban, töltés nélkül. Használjuk a tévét, DVD-t, világítunk, töltjük a kütyüket, készül meleg víz(gázzal, de ahhoz is kell áram, hogy működjön), megy a fűtés (ha kell), megy a szivattyú.
                                      Ebből látszik, ha jól össze van hangolva a technika, akkor működik a rendszer, erőművek nélkül is…… [/quote]

                                      Erre azért én nagyon kíváncsi lennék a valóságban, mert bár nem vitatkozni szeretnék de szvsz ez még laboratóriumi körülmények között is necces.

                                      Abban persze egyet értek veled, hogy a jól megtervezett kis energiát fogyasztó rendszer a cél és nem az energianyerés vagy tárolás.

                                      #49050
                                      nemo25
                                      Felhasználó

                                        [quote=”rellg” post=47353]Sziasztok,
                                        Nem meglepő módon napelemet szeretnénk az lakoautonkra. Sokat szeretnénk vad kempingezni, illetve off the grid lenni. Két laptopot, telefonokat szeretnénk legfőképp tölteni illetve az esti világítás a téma(éjjeli baglyok vagyunk), esetleg a hűtő de az mehet gázról is. Ehhez en legalabb 100ah akit tervezek használni de inkabb nagyobbat, az árától függ. Ehhez kellene napelem, töltés vezérlő illetve egy jo kis Inverter. Tudnátok adni tanácsot a méretet illetően illetve beszerzését helyeket? Az autó egy hymer 644 92′ es van eleg hely a tetőn 🙂
                                        Elore is koszonom a valaszokat/tanacsokat.[/quote]

                                        A napelem kérdésnek a lényege a megközelítés. Számtalan esetben tapasztalom, hogy a lakóautósok, telepakolják a csigát brutális energiavámpírokkal, és utána nem győzik fejleszteni az energia utánpótlást. Egymás után kerülnek fele a napelemek a tetőre, és pótaksik a fedélzetre, elképesztő mértékben megterhelve ezekkel a szekeret, feleslegesen. Szerény véleményem szerint, ez nem egy követendő iskolapélda. Lényegesen kifizetődőbb, ha ezekkel ellentétben, takarékosra építjük, vagy alakítjuk át a lakót. Törekedni kell arra, hogy az elérhető, legkedvezőbb fogyasztással bíró készülékeket, és berendezéseket alkalmazzuk, ezzel lecsökkentve az energiaigényünket. Ezzel nem azt mondom, hogy nem teljesen felesleges a napelem, mert bizonyos esetekben hasznos lehet, hanem azt, hogy vizsgáljuk meg, hol lehet redukálni a fogyasztást, hol lehet spórolni ésszerű határok között, és utána lehet méretezni az energia termelő részleget.
                                        Ami a tapasztalatunk. Nekünk nincsen napelem a lakóban. Egy 100 Ah-ás fedélzeti akku van beépítve, ami lehetővé teszi, hogy 6-7 napot élhessünk a kocsiban, töltés nélkül. Használjuk a tévét, DVD-t, világítunk, töltjük a kütyüket, készül meleg víz(gázzal, de ahhoz is kell áram, hogy működjön), megy a fűtés (ha kell), megy a szivattyú.
                                        Ebből látszik, ha jól össze van hangolva a technika, akkor működik a rendszer, erőművek nélkül is.

                                        Itt lehet napelemet rendelni:

                                        http://www.napelemtrade.com/

                                        Mindenképpen MPPT töltésvezérlőt szerezz be, és lehetőleg jelentősen méretezd túl a névleges értékhez képest!

                                        #49048
                                        rellg
                                        Felhasználó

                                          Sziasztok,
                                          Nem meglepő módon napelemet szeretnénk az lakoautonkra. Sokat szeretnénk vad kempingezni, illetve off the grid lenni. Két laptopot, telefonokat szeretnénk legfőképp tölteni illetve az esti világítás a téma(éjjeli baglyok vagyunk), esetleg a hűtő de az mehet gázról is. Ehhez en legalabb 100ah akit tervezek használni de inkabb nagyobbat, az árától függ. Ehhez kellene napelem, töltés vezérlő illetve egy jo kis Inverter. Tudnátok adni tanácsot a méretet illetően illetve beszerzését helyeket? Az autó egy hymer 644 92′ es van eleg hely a tetőn 🙂
                                          Elore is koszonom a valaszokat/tanacsokat.

                                          #47245
                                          rlacika
                                          Felhasználó

                                            [quote=”degler” post=45735]Nagyon kedves vagy, hogy már írtál is. Sajnos ez nekem kínaiul van, annyira nem értek hozzá. Van egy 750kg-os lakókocsink, Renault Espace-el vontatjuk. Nos ehhez kellene az agregátor helyett valami modernebb kütyü, hogy egy közepes méretű hűtőszekrényt, a világítást , indukciós főzőlapot és az esténkénti internetezést elbírja. Megmutatom a páromnak, amit írtál, ő ért ezekhez, csak most ideje nincs még ezzel foglalkozni, azért írok én.[/quote]

                                            Uhaj! Nem keveset akarsz! Hütőszekrény ha 12V-os kompreszoros, számitásba jöhet, azt egy jo aksival lehet járatni. Ha 220V-os vagy abszobciós akkor el is lehet felejteni. Az indukcios főzőlap pedig szoba se jöhet napelemes+akku felállásban! Elméletileg termeszetesen lehet, de hát ahhoz kb a csigád összsúlyát meghaladó akkutelep és a hozzávaló pártiz négyzetméteres napelemek kellenek… De ahoz hogy világitás /tv/vizpumpák/laptop/rádió müködjön egy 150-180W-os napelem és egy 100-150A-es akku elégséges, természetesen ha süt a nap 🙂 ! Valahol talán itt a forumon volt egyszer egy számitási menet is , amivel ki lehetett számolni milyen fogyasztokhoz mekkora nagyságu napelem és akku szükséges. De meglehet hogy máshol találkoztam ezzel…utána nézek és felteszem ide.

                                            #47244
                                            degler
                                            Felhasználó

                                              Nagyon kedves vagy, hogy már írtál is. Sajnos ez nekem kínaiul van, annyira nem értek hozzá. Van egy 750kg-os lakókocsink, Renault Espace-el vontatjuk. Nos ehhez kellene az agregátor helyett valami modernebb kütyü, hogy egy közepes méretű hűtőszekrényt, a világítást , indukciós főzőlapot és az esténkénti internetezést elbírja. Megmutatom a páromnak, amit írtál, ő ért ezekhez, csak most ideje nincs még ezzel foglalkozni, azért írok én.

                                              [quote=”NagyPapa” post=45733][quote=”degler” post=45728]Na akkor most kérek megint segítséget: mint korábban már írtam, áramfejlesztőről volt tavaly áramunk, ami természetesen bedöglött…lassan itt a nyár, szeretnék tájékozódni, milyen napelem megoldást találhatunk a lakókocsira, hogy legyen áramunk. Hol, mennyiért érdemes keresni? Konkrétan miket kell mindenképpen megvenni?[/quote]

                                              Üdv Néked!

                                              Elsőként el kéne döntened, hogy:

                                              1. Mit szeretnél használni napelemes akkumulátoros rendszerről?
                                              2. Mennyi ezek összteljesítménye?
                                              3. Milyen időközönként szeretnéd használni?
                                              4. Mennyi ideig?
                                              5. Szükséges a használati igényeidhez a 230 VAC?
                                              6. Mekkora a fedélzeti akkumulátorod, most?
                                              7. Mennyi pénz gondoltál mindezekre rászánni?
                                              8. Ha mindezekre tudod a választ és megírod, szívesen felvázolunk néhány alternatívát rá!

                                                :meghajol

                                              [/quote]

                                              #47242
                                              NagyPapa
                                              Felhasználó

                                                [quote=”degler” post=45728]Na akkor most kérek megint segítséget: mint korábban már írtam, áramfejlesztőről volt tavaly áramunk, ami természetesen bedöglött…lassan itt a nyár, szeretnék tájékozódni, milyen napelem megoldást találhatunk a lakókocsira, hogy legyen áramunk. Hol, mennyiért érdemes keresni? Konkrétan miket kell mindenképpen megvenni?[/quote]

                                                Üdv Néked!

                                                Elsőként el kéne döntened, hogy:

                                                1. Mit szeretnél használni napelemes akkumulátoros rendszerről?
                                                2. Mennyi ezek összteljesítménye?
                                                3. Milyen időközönként szeretnéd használni?
                                                4. Mennyi ideig?
                                                5. Szükséges a használati igényeidhez a 230 VAC?
                                                6. Mekkora a fedélzeti akkumulátorod, most?
                                                7. Mennyi pénz gondoltál mindezekre rászánni?
                                                8. Ha mindezekre tudod a választ és megírod, szívesen felvázolunk néhány alternatívát rá!

                                                  :meghajol

                                                #47237
                                                degler
                                                Felhasználó

                                                  Na akkor most kérek megint segítséget: mint korábban már írtam, áramfejlesztőről volt tavaly áramunk, ami természetesen bedöglött…lassan itt a nyár, szeretnék tájékozódni, milyen napelem megoldást találhatunk a lakókocsira, hogy legyen áramunk. Hol, mennyiért érdemes keresni? Konkrétan miket kell mindenképpen megvenni?

                                                  #47107
                                                  NagyPapa
                                                  Felhasználó

                                                    [quote=”Nyomi” post=45596]Nagypapa.
                                                    Tudom, hogy a szulfátmentesítővel ellátott töltőt hogyan kell bekötni, viszont egy jó szinuszos invertert a DC oldalon fizikailag nem lehet csak közvetlen az akkumulátorra kapcsolni ,mert a töltő max 6 mm2 keresztmetszetű sorkapoccsal rendelkezik, míg egy 1200 w-os inverter min. 25 mm2 keresztmetszettel kell bekötni ellenkező esetben az inverter el sem indul. Így viszont a a töltő nem érzékeli a DC ponton a fogyasztót, és az inverter elektronikáját leamortizálhatja. Persze ez nem az én szakmám, de eddig információm szerint sajna ez a helyzet.

                                                    [quote=”NagyPapa” post=45590]NYOMI!
                                                    Létezik olyan MPPT töltés szabályozó is amely nem végez szulfátmentesítést, azaz nincs ellenkező polarítással végzett „regenerálás” funkciója.

                                                    A vásárlás előtt erre érdemes rákérdezni!

                                                    DE! Ha szulfátmentesítős változatot veszi valaki csak annyi a teendője, hogy jól kösse be!
                                                    Azaz a terhelést és az akkutöltést a készüléken található jól jelölt sorkapcsok szerint különválasztottan KELL bekötni!!!![/quote][/quote]

                                                    Ez így teljes mértékben így van!!
                                                    Ha Te, vagy Valaki színuszos invertert is akar használni, oda a nem regenerálós MPPT kell!!
                                                    A PANELECTRON képviselője nekem személyesen azt mondta, hogy az Ő általuk szállított regenerálós MPPT és az Ő inverterük jól megfér együtt….Én ebben finoman fogalmazva KÉTELKEDEK!! Ő elsősorban eladni szeret….meg javítani….

                                                    #47099
                                                    Nyomi
                                                    Felhasználó

                                                      Nagypapa.
                                                      Tudom, hogy a szulfátmentesítővel ellátott töltőt hogyan kell bekötni, viszont egy jó szinuszos invertert a DC oldalon fizikailag nem lehet csak közvetlen az akkumulátorra kapcsolni ,mert a töltő max 6 mm2 keresztmetszetű sorkapoccsal rendelkezik, míg egy 1200 w-os inverter min. 25 mm2 keresztmetszettel kell bekötni ellenkező esetben az inverter el sem indul. Így viszont a a töltő nem érzékeli a DC ponton a fogyasztót, és az inverter elektronikáját leamortizálhatja. Persze ez nem az én szakmám, de eddig információm szerint sajna ez a helyzet.

                                                      [quote=”NagyPapa” post=45590]NYOMI!
                                                      Létezik olyan MPPT töltés szabályozó is amely nem végez szulfátmentesítést, azaz nincs ellenkező polarítással végzett „regenerálás” funkciója.

                                                      A vásárlás előtt erre érdemes rákérdezni!

                                                      DE! Ha szulfátmentesítős változatot veszi valaki csak annyi a teendője, hogy jól kösse be!
                                                      Azaz a terhelést és az akkutöltést a készüléken található jól jelölt sorkapcsok szerint különválasztottan KELL bekötni!!!![/quote]

                                                      #47096
                                                      Nyomi
                                                      Felhasználó

                                                        lehet kapni 12 voltos 30 Amperes relét 500 Ft,-, melyet be tudsz oly módon kötni,hogy ha a menet közbeni töltő,vagy a hálózati töltő megy a napelemes töltőt kapcsolja le ( persze minden kapcsoláshoz kell egy relé..

                                                        [quote=”rlacika” post=45591]Hát jól elkalandoztunk a topik cimétől…de talán majd Kerti Mester átpakolja valami tehnikai részhez.
                                                        Én vettem a tavaly egy 180W-os napelemet, hozzá egy egyszerü töltőt (nem érdemes méregdrága MPPT-t venni) és most azon töröm az agyam hogy légozzam össze a naptöltőt, a hálozati töltőt, és a menetközbeni töltést … mindezt két, külömböző kapacitásu akkuhoz :smt217 ](*,) . Persze ezt sajátkezü megoldással mert a gyári elektroblokk (ami mindezt tudja) ára a fél csiga ára!!![/quote]

                                                      25 hozzászólás megtekintése - 626-650 / 685

                                                      You must be logged in to reply to this topic.