-
IndítottaTémakör
-
2013.06.30.-17:21 #39321
Sziasztok!
Napelem/szolártöltés témában kérném a tanácsaitokat.
Két darab 85 amperórás fedélzeti aksim van. Tévénk, inverterünk nincs, a világításon, vízszivattyún kívül egy nagy fogyasztónk van rendszeres használatban, és az a laptop.
Igazából a számítógép üzemeltetését szeretném biztosabb alapokra helyezni, mert 12 voltos, szivargyújtós csatlakozással használom (a fedélzeti aksik adják a delejt), szóval a két akkumulátort szeretném tölteni extrában a napelemmel, vagy még azon is gondolkodom, hogy a kizárólag a laptopot működtetném napelemről (nem tudom, hogy ilyen közvetlen rákötésre van-e lehetőség, érdemes-e…)A számítógép paraméterei áramügyileg:input – 19V – 2.1A (40W)
A számítógép akkumulátoré: DC7.4V 48Wh (6600mAh)Azt vettem észre, hogy amikor a fedélzeti aksik töltésa alacsony szintre megy le, és bedugom a laptopot a 12 voltra, akkor nyüszögésszerű vinnyogások jönnek az adapteréből, gondolom, ingadozik vagy nem elégséges a feszültség, emiatt nem merem így használni a gépet. Tehát marad a kikapcsolás, hagyom, hogy a laptop aksija feltöltődjön, mert azzal még ilyenkor is megbirkóznak a fedélzeti aksik.
Mindeközben már erősen kell vadásznunk 220 voltos áramellátásra, aires-re, hogy fel tudjuk tölteni az aksikat.Lehetne ezen szolártöltéssel segíteni? A számítógép használata nagyon fontos nekünk a munkánk miatt, jó lenne olyan megoldást találni, ami környezetbarát, ár/érték arányban, hatékonyságban megfelelő. (Aggregátorban nem gondolkodom.)
Köszönöm a jó tanácsokat, kíváncsian várom, mit gondoltok, tapasztaltatok ez ügyben.
Jenő -
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2017.12.22.-21:46 #54170
Hali, mi is lakóautóban élünk, eddig fix helyen de most vettünk újat és januártól folyamatos mozgóban. A fűtést sikerült megoldani kemping palackkal, bárhol állsz Bp-n ingyen (töltés árán) házhoz viszik a cserepalackot 1 napon belül.
Most mi is a napelem felszerelést tervezzük, az előzőn 100w-os volt, és rendkívül elégedettek voltunk, Egy Svájci telepítésű rendszer volt, de még télen, hóban is úgy töltött, hogy senki nem akarta elhinni. Ha gondolod, privátban szívesen cserélnénk tapasztalatot, hátha tudnánk egymást tanácsokkal, ötletekkel segíteni.2017.12.15.-19:42 #54115Az elektromos lakóautónak szerintem lesz realitása néhyán évtizeden belül. Nem tudom hány éves korig szoktak lakóautózni az emberek, de az az orvosi alkalmassági megadásáig biztosan lehet. Addig nekem még hátra van kb. 30 év, de gyanítom az öreg diesel autókat hamarabb kitiltják az utakról. Szoktam nézegetni az elektromos teherautókat, egy ismerősömnek pl. van egy gyári elektromos Renault Masterja, abból szuper lakóautót lehetne faragni. Egy 80-100 kWh-s Tesla akkupakkal már egészen használható lenne…
2017.12.15.-13:53 #541132017.11.28.-16:30 #53952sziasztok! sk lakóautó építő project-hez keresek lakóautóban és solar-ban is jártas autóvillamosság szerelőt. tudtok ilyet ajánlani? köszönöm!
2017.11.28.-00:47 #53945Vállal e valaki (vagy lenne e kedve segíteni benne) Budapesten vagy környékén napelem fel- és töltésszabályzó beszerelést néhány héten belül? Köszönöm.
2017.11.19.-22:43 #53907[quote=”portland” post=51646]Nekem van egy 1000 wattos honda generator,melette 3meterre egesznap :meghajol kavezhatok,eppen hogy hallani anyira csendes,napi 2 liter benzinnel barmilyen korulmenyek kozott AZ akkukat, rendbe tartja,Nagy on jo befektetes
..[/quote]Látod, nem vagyunk egyformák…
Nekem is van, í10 generátorom, amit a Horváth Papa birtokán is használtuk, ott három csigát akasztottunk rá, hogy a hűtőket, töltést elvigye.
Egy 20 méteres hosszabítóval betettük az erdő szélére, hogy ne zavarjon minket..
Nappal még elment, nem zavart minket, de estére le kellett kapcsolni, mert nem lehetett elviselni azt az alacsony zajt sem, amit produkált.
A benzintartálya ha jól tudom 2,5 liter körüli, azt azért naponta minimum kétszer néha háromszor is tölteni kellett.Más a helyzet ha csak pöfög és más ha termelnie kell.
Ha nem kell termelnie akkor meg minek??
Azóta sem használtam….
Igaz három csiga volt ráakasztva…Ennél jobb befektetés a napcella….
2017.11.19.-15:39 #53906Nekem van egy 1000 wattos honda generator,melette 3meterre egesznap kavezhatok,eppen hogy hallani anyira csendes,napi 2 liter benzinnel barmilyen korulmenyek kozott AZ akkukat, rendbe tartja,Nagy on jo befektetes
..2017.11.19.-15:31 #53905Ez lehet a vadkempigezok alma, mekkora helyet foglal kb,es a totes hogy tortenik?esetleg a beszerzesi forras?
Koszonettel2017.11.19.-15:13 #53904NagyPapa ezt ajánlotta, de sajnos jelenleg nem kapható. Olvasd el az előnyeit.
http://www.napelemmarket.hu/napelem_modul/solar_frontier_170s
2017.11.19.-12:08 #53903[quote=”Nyomi” post=51641]alapjában azért felhívnám figyelmedet, hogy télen a polikristályos napelem termelése;) a nyári 8-10 % eshet vissza. Árak figyelembevételével monokristályos napelemet kell venned, de az általad remélt teljesítményt nem tudod napelemből fedezni ( nincs elég hely a tetőn ). Az áramfejlesztő vásárlásánál figyelj a hangerőre, és a rezgésre mert megőrülsz a zajtól és a rezgéstől ha a közeledben órákig dübörög. [quote=”lucien” post=51640][quote=”raczt” post=47365]Szia!
Nekem 2db 150W-os panel van az autó tetején 20 amperes töltővel, és 2db 100Ah-ás akku. Kompresszoros hűtő, Webasto, és ledes világításom van. TV-t nem használunk, mikrót (1kw) a töltöttség figyelembe vételével. Két éve megyünk vele, hálózaton még nem volt az autó. Mi sem kempingbe járunk vele.[/quote]Melyik országban? (Azért kérdezem, mert kíváncsi vagyok, hogy vajon ez a konstrukció magyarországi időjárási körülmények között hogyan viselkedne). Köszi. :)[/quote][/quote]
Ennek a fura srácnak termeli, igen csak rossz időben is, ez számomra gondolatébresztő (Igen, látom, hogy nagyobb méretűek): https://www.youtube.com/watch?v=6gj87gBACzs&t=2s
Ahol most tartok: átgondolva, tulajdonképpen én csak a laptopom használom a munkámhoz, és a fűtés ventillátora kell, hogy menjen. Ennyi. Tényleg kisigényű vagyok, ezek a fogyasztóim, meg persze ledes belső lámpáim (persze télen ez több idő) és a vízpumpa, amikor kell. Nem főzök és most nem is hűtök. Találtam a neten a laptopomhoz autó adapteres töltőt, ha működik a dolog, akkor kiiktathatom az invertert (az egyik megértésem ebből a topicból). Ezenkívül pedig elkezdem növelni a napelemek felületét, s ha majd a mérések és a számok alapján szükséges, az akkupakkot is. Az érdekelne, hogy ki milyen konkrét beszerzési helyet és árat mond olyan napelem beszerzésére, ami ebben az időben is termel. Azért van a tetőn még hely, illetve nem látom akadályát oldalra ragasztott elemeknek sem, ha szükséges. Tehát a cél: egy laptopot és a diesel/gázfűtést kell fenntartanom viszonylag folyamatosan…
Köszönöm a segítségeket. Egységben a Napenergia! 🙂
2017.11.19.-04:10 #53902Egy ismerősömnek van egy elektromos Renault Mastere, alig van benne 30e km, olyan mintha új lenne. Az egyik akkupakk tönkrement benne, így most gyakorlatilag használhatatlan, egy nagyobb gázadásnál letilt az elektronika, max. pár 10 km-t lehet vele menni. Kb. 2M Ft lenne így az ára, de kellene bele min. 3M Ft-ért aksi.
Lakóautónak szuper lenne, mivel zöld rendszámos, ingyen lehet vele parkolni, és per pillanat még ingyen van az áram is. Ha pl. esténként rá van dugva egy töltőre, akkor az energia ellátás fullra megoldott. Reggel meg csak arrébb kell állni, ha nem kell sokat menni, akkor az akkuban tárolt kb. 40 kWh jó sokáig elég lehet, 1 napot szerintem még villany fűtéssel is kibírna.Vagy lehetne venni egy olcsó villanyautót, azt napközben fel kell tölteni, este meg rá kell dugni a lakóautóra. Olyan lenne, mint egy guruló Tesla Powerwall… 🙂
2017.11.19.-02:02 #53901alapjában azért felhívnám figyelmedet, hogy télen a polikristályos napelem termelése;) a nyári 8-10 % eshet vissza. Árak figyelembevételével monokristályos napelemet kell venned, de az általad remélt teljesítményt nem tudod napelemből fedezni ( nincs elég hely a tetőn ). Az áramfejlesztő vásárlásánál figyelj a hangerőre, és a rezgésre mert megőrülsz a zajtól és a rezgéstől ha a közeledben órákig dübörög. [quote=”lucien” post=51640][quote=”raczt” post=47365]Szia!
Nekem 2db 150W-os panel van az autó tetején 20 amperes töltővel, és 2db 100Ah-ás akku. Kompresszoros hűtő, Webasto, és ledes világításom van. TV-t nem használunk, mikrót (1kw) a töltöttség figyelembe vételével. Két éve megyünk vele, hálózaton még nem volt az autó. Mi sem kempingbe járunk vele.[/quote]Melyik országban? (Azért kérdezem, mert kíváncsi vagyok, hogy vajon ez a konstrukció magyarországi időjárási körülmények között hogyan viselkedne). Köszi. :)[/quote]
2017.11.18.-23:32 #53900[quote=”raczt” post=47365]Szia!
Nekem 2db 150W-os panel van az autó tetején 20 amperes töltővel, és 2db 100Ah-ás akku. Kompresszoros hűtő, Webasto, és ledes világításom van. TV-t nem használunk, mikrót (1kw) a töltöttség figyelembe vételével. Két éve megyünk vele, hálózaton még nem volt az autó. Mi sem kempingbe járunk vele.[/quote]Melyik országban? (Azért kérdezem, mert kíváncsi vagyok, hogy vajon ez a konstrukció magyarországi időjárási körülmények között hogyan viselkedne). Köszi. 🙂
2017.11.18.-23:26 #53899[quote=”rlacika” post=45736][quote=”degler” post=45735]Nagyon kedves vagy, hogy már írtál is. Sajnos ez nekem kínaiul van, annyira nem értek hozzá. Van egy 750kg-os lakókocsink, Renault Espace-el vontatjuk. Nos ehhez kellene az agregátor helyett valami modernebb kütyü, hogy egy közepes méretű hűtőszekrényt, a világítást , indukciós főzőlapot és az esténkénti internetezést elbírja. Megmutatom a páromnak, amit írtál, ő ért ezekhez, csak most ideje nincs még ezzel foglalkozni, azért írok én.[/quote]
Uhaj! Nem keveset akarsz! Hütőszekrény ha 12V-os kompreszoros, számitásba jöhet, azt egy jo aksival lehet járatni. Ha 220V-os vagy abszobciós akkor el is lehet felejteni. Az indukcios főzőlap pedig szoba se jöhet napelemes+akku felállásban! Elméletileg termeszetesen lehet, de hát ahhoz kb a csigád összsúlyát meghaladó akkutelep és a hozzávaló pártiz négyzetméteres napelemek kellenek… De ahoz hogy világitás /tv/vizpumpák/laptop/rádió müködjön egy 150-180W-os napelem és egy 100-150A-es akku elégséges, természetesen ha süt a nap 🙂 ! Valahol talán itt a forumon volt egyszer egy számitási menet is , amivel ki lehetett számolni milyen fogyasztokhoz mekkora nagyságu napelem és akku szükséges. De meglehet hogy máshol találkoztam ezzel…utána nézek és felteszem ide.[/quote]
Ez a számítási mód érdekelne. Megtaláltad végül? 🙂 Köszönöm.
2017.11.18.-22:58 #53898Velence
2017.11.18.-21:47 #53890[quote=”lurko” post=51631]Szia! Én is abban „élek” nyár óta—de most télen áramra csatlakozva…[/quote]
Merre tanyázol? 🙂
2017.11.18.-21:20 #53889Szia! Én is abban „élek” nyár óta—de most télen áramra csatlakozva…
2017.11.18.-12:49 #53884Lucien
Nekem a hozzászólásodra ez ugrott be: https://www.lazydays.com/rvs/tampa-fl/class-a/tiffin-motorhomes-allegro-red-21016904
Nem azt mondom, hogy ilyet vegyél, csak a felsorolt kívánalmaknak egy ilyen nagyságú és felszerelésű lakó lenne megfelelő.
Független energiaellátás, generátor és napelem, megfelelő nagyságú akkupakkal.
Ha gázos fűtés, akkor nem elég egy két palack, tartály kell. Ha gázolajos, akkor ott a kocsi tartálya, de abból se elég 70-80 literes.
Tiszta és szennyvíztartály (fűthető), több száz liter. Nem beszélve a wc típusáról, hogy ne kelljen 3 naponta üríteni a tartályt.
Nem elhanyagolható a súly kérdése sem. Nagyon gyorsan meghaladja a 3,5 tonnát és akkor már gond van.
Azt kell (szerintem) eldöntened, hogy mennyi időt akarsz eltölteni egy helyben és ahhoz kell méretezned a felszerelést.
Az ötlet szerintem jó, csak néhány dologba meg kell alkudni és felöltözni anyagilag.A nyáron találkoztunk egy hasonló felszereltségű, de öreg lakóautót használó hölggyel egy parkolóba élt, napi 5 euró volt a díj. Ő hetente mozdult, hogy tölthessen, üríthessen és rá volt kötve a 220 V hálózatra.
Jó tervezgetést
2017.11.18.-12:46 #53883végig olvasva mindent én a helyedben vennék egy jó minőségű ‘silent’ aggregátot amit beépítve (szigetelve,kivezetve,bevezetve) használhatsz bármikor amikor a solar már kevés és ez nagyon rövid idő alatt megvalósítható.
2017.11.18.-12:41 #53882„7. Víz: ezt eddig pont nem tapasztalom problémának, egyedül nyomom, így nem nagyon van szűk keresztmetszet….”
Akkor megoldandó feladat, hogy ha nem akarsz a vízvezetékre kapcsolódni, honnan nyered az iható, tiszta vizet. Van forrás a telkeden? Vagy saját kút, ám akkor szivattyúzni kell. Bár, ahol én felnőttem, kezdetben csak gémeskút volt, később a kerekeskút már a jólét jele volt (tény, hogy emiatt sokkal-sokkal kevesebb szennyvizet termeltünk). Ha mégis rákapcsolódsz a vízvezetékre, akkor fagymentesített megoldást kell kiépíteni.
Néha kell pl. mosni is. Nem csak pár gatyát, hanem akár ágyneműt is. Szóval lesznek problémáid.
WC: van pár jó megoldás. A lakóautókban szokásos kemikál-WC output-ját viszont CSAK zárt szennyvíztartályba szabad gyűjteni.2017.11.18.-11:59 #53881[quote=”istozi” post=51610]Megpróbálom neked sorban megválaszolni:
1. Elvileg lehetséges a motort járatni, és annak a generátoráról tölteni, de egy 100 A-os generátort, ami 1,2 kW-os egy 80 kW-os motor járatásával forgatni nem a legjobb megoldás. Napi 3 óra alapjáraton tavaszra kikészíti a motorodat.
2. Mindenképpen erősebb akkucsomag kell. Becslésem szerint 3 – 5 kWh energiát kell megtermelned-tárolnod, hogy mondjuk a téli napforduló környékén, amikor 16 órányi sötét van, akkor is menjen mindened.
3. Ha fix helyen állsz, akkor mindenképpen mozgatható napelemrendszer kell. A függőlegeshez képest 45 fokban és minimum naponta 3 állásba forgatni (reggel kelet felé, napközben délnek és délután nyugatra). Ha nem mozgatod, akkor több napelem kell.
4. Mivel Magyarországon nem ritka, hogy november-decemberben akár hetekig is felhős az ég, célszerű egy áramfejlesztő generátor beállítása. 2 – 2,5 kW-os célszerű. Sajnos, ezek nem dolgoznak hangtalanul. És minél olcsóbb, annál hamarabb elromlik.
5. Sok pénzért biztos lenne vállalkozó, ám jobb, ha magad csinálod meg. Tanuld meg ezt a szakmát. Annál is inkább, mert ha valami elromlik, csak magadra számíthatsz.
6. Nem tartom valószínűnek, hogy már ebben az évben komplett megoldást tudnál megvalósítani. Kezdetnek fogadd el, hogy lógsz a konnektoron és próbálj fokozatosan, egyre hosszabb időkre leválni.
7. Az ilyen projektek a víz-szennyvíz kérdésen szoktak megbukni. Ebből a szempontból gondold végig a várható életedet (különösen, ha nem egyedül akarsz belevágni).[/quote]Köszönöm a szuper-hasznos hozzászólásodat. Reakciók:
1. Meggondolandó, ezek alapján tényleg hasznosabb lehet egy erre fejlesztett aggregátor megvétele, ami még befér a raktérbe.
2. Aksik: Nagyobb/jobb minőségű aksik, vagy lehet a meglévőket is bővíteni? Egyáltalán: működőképes több aksi összekötése? Mert erről eddig csak negatív kritikákat hallottam…
3. Napelem: lehetséges a fixemet mozgathatóra csinálni valamiféle erre kapható motorral? Milyen specifikációkra kell figyelni, és van e preferált márka? Ha „a több a jobb”, akkor miben kell többnek lennie?
4. Aggregátor: rendben, jó és új gondolat, a hang meg Van, de a motor-generátor kombó használatánál is lenne..
5. Hát igen, mindenképpen elkezdem tanulni, de az elején örülnék egy szakinak, aki segítene. Még akár dolgoznék is a keze alá a projektben, hogy így tanuljam…. Itt főleg a tervezés, átlátás része ami érdekelne, hogy minden Watt, amper, Volt stb tényezőt megértsek és hosszabb távon mérhetővé is szeretnék tenni az autóban, hogy optimalizálhassam majd a rendszerem…. Ehhez tök jó lenne egy szakértő, Akitől tanulhatok, persze nem ingyen. Erre van ötleted?
6. Rendben, köszönöm, ez az alázat pontja…
7. Víz: ezt eddig pont nem tapasztalom problémának, egyedül nyomom, így nem nagyon van szűk keresztmetszet….Szép napot, lucien
2017.11.18.-11:45 #53880[quote=”Döme” post=51608]Tök jó elképzelés!
Pár technikai kérdés merült fel bennem: Télen, ha ráesik a hó, akkor napközben ha távol vagy a járműtől, akkor hogyan lesz munkára fogva a napelem?
Az új járművemet amit főleg Biwakolásra építek, pont emiatt lesz gázos fűtésű meg a hűtője is arról fog menni, hogy a megtermelt napenergia inkább ne legyen kinyerve az akkukból, mint, hogy ne álljon rendelkezésre. 🙂
Nem lenne megoldás egy télre beszerelt gázos fűtésrendszer? Persze annak is vannak hátulütői (helyigény, pb. gáz ledermedése, stb) de az áram rendszertől függetlenül üzemeltethető.
Pót generátor: Pl. a klímakompresszorod, szervó szivattyúd helyére be lehet építeni újabb generátort (a mostani autóknál elég zsufi az ékszíj környéke, nem egyszerű plusz egységet elhelyezni) Ennek a megoldásnak nem sok a rezsije? alapjáraton pötyögve 1,5-2L nyál kell egy motornak átlagosan óránként.
Akksik: a hideg ellen hőszigetelném is az akkukat, mert ugye hidegben kisebb a kapacitásuk. Minimális, de lehet, hogy nyersz egy kis plusz rendelkezésre álló időt ezzel is.
Hirtelen ezek jutottak eszembe ezzel kapcsolatosan.[/quote]Szia, köszönöm az értékes gondolatokat.
Tél-hó: én legtöbbször „otthonról” dolgozom neten, így még ha elmegyek is, előtte le tudom takarítani az éjjel/előtte esett havat.
Gáz fűtő rendszer: nekem van, és használom is, ott ugyanúgy pörög a körfűtés ventillátora (ha bekapcsolom, már pedig sokkal hatékonyabb a felfűtés vele, mint nélküle), bár a dieseles ventillátora többet fogyaszt, ahogy látom.
Pót generátornak helye: ez egy 1991-es Peugeot J5-ös, nincs klíma, nem is szeretnék, hely viszont van a motorházban. Viszont egy másik, értékes tanács alapján, akkor már tényleg egyszerűbb lehet egy aggregátor vétele, amit ugye csak erre találtak ki, és akkor nem koptatnám vele a motort. Hangja mindkettőnek van. – Igen, van ára, de ha nincs jobb, valamelyikre mindenképpen szükség lesz a kettő közül…
Aksi szigetelés: A fedélzeti aksik ugye bent vannak, és ha minden nap az autóban vagyok, itt nem nagyon lesz 15 fok alatt a hőmérséklet, max ha esetleg egy napra elmennék…. Felírom azért ezt is a listámra! 🙂
2017.11.18.-02:00 #53867Megpróbálom neked sorban megválaszolni:
1. Elvileg lehetséges a motort járatni, és annak a generátoráról tölteni, de egy 100 A-os generátort, ami 1,2 kW-os egy 80 kW-os motor járatásával forgatni nem a legjobb megoldás. Napi 3 óra alapjáraton tavaszra kikészíti a motorodat.
2. Mindenképpen erősebb akkucsomag kell. Becslésem szerint 3 – 5 kWh energiát kell megtermelned-tárolnod, hogy mondjuk a téli napforduló környékén, amikor 16 órányi sötét van, akkor is menjen mindened.
3. Ha fix helyen állsz, akkor mindenképpen mozgatható napelemrendszer kell. A függőlegeshez képest 45 fokban és minimum naponta 3 állásba forgatni (reggel kelet felé, napközben délnek és délután nyugatra). Ha nem mozgatod, akkor több napelem kell.
4. Mivel Magyarországon nem ritka, hogy november-decemberben akár hetekig is felhős az ég, célszerű egy áramfejlesztő generátor beállítása. 2 – 2,5 kW-os célszerű. Sajnos, ezek nem dolgoznak hangtalanul. És minél olcsóbb, annál hamarabb elromlik.
5. Sok pénzért biztos lenne vállalkozó, ám jobb, ha magad csinálod meg. Tanuld meg ezt a szakmát. Annál is inkább, mert ha valami elromlik, csak magadra számíthatsz.
6. Nem tartom valószínűnek, hogy már ebben az évben komplett megoldást tudnál megvalósítani. Kezdetnek fogadd el, hogy lógsz a konnektoron és próbálj fokozatosan, egyre hosszabb időkre leválni.
7. Az ilyen projektek a víz-szennyvíz kérdésen szoktak megbukni. Ebből a szempontból gondold végig a várható életedet (különösen, ha nem egyedül akarsz belevágni).2017.11.17.-23:53 #53865Tök jó elképzelés!
Pár technikai kérdés merült fel bennem: Télen, ha ráesik a hó, akkor napközben ha távol vagy a járműtől, akkor hogyan lesz munkára fogva a napelem?
Az új járművemet amit főleg Biwakolásra építek, pont emiatt lesz gázos fűtésű meg a hűtője is arról fog menni, hogy a megtermelt napenergia inkább ne legyen kinyerve az akkukból, mint, hogy ne álljon rendelkezésre. 🙂
Nem lenne megoldás egy télre beszerelt gázos fűtésrendszer? Persze annak is vannak hátulütői (helyigény, pb. gáz ledermedése, stb) de az áram rendszertől függetlenül üzemeltethető.
Pót generátor: Pl. a klímakompresszorod, szervó szivattyúd helyére be lehet építeni újabb generátort (a mostani autóknál elég zsufi az ékszíj környéke, nem egyszerű plusz egységet elhelyezni) Ennek a megoldásnak nem sok a rezsije? alapjáraton pötyögve 1,5-2L nyál kell egy motornak átlagosan óránként.
Akksik: a hideg ellen hőszigetelném is az akkukat, mert ugye hidegben kisebb a kapacitásuk. Minimális, de lehet, hogy nyersz egy kis plusz rendelkezésre álló időt ezzel is.
Hirtelen ezek jutottak eszembe ezzel kapcsolatosan.2017.11.17.-23:19 #53864Sziasztok! Én vagyok az a srác, aki úgy döntött, hogy lakóautóban élve folytatja az életét. És hogy a lúd legyen kövér: mindezt most, ezen a télen kezdem, ráadásul két nehezítéssel: a) egyelőre maradok Magyarországon (ergo alig van napsütés), b) teljesen off-grid szeretnék lenni (ne kelljen áramra csatlakoznom), azaz fullos biwak üzemmód. (Nekem ez az életmód eleve nem egy kempingben való parkolást jelenti.) Néhányatok már ismer a klubból, és rengeteg segítséget kaptam eddig is. A jelenlegi kihívásommal az a gond, hogy még nem találtam olyan lakóautóst, aki a full-time benne élést Magyarországi körülmények között, és télen megvalósította. Remélem viszont, hogy legalább tudásmorzsákat, kompetens iránymutatást, szövetségeseket találni fogok – ahogy eddig is találtam itt és rendkívül hálás is vagyok érte!!! Rólam tudni kell, hogy addig fogok menni, amíg meg nem lesz, amit szeretnék – a megoldások embere vagyok, és ilyeneket keresek. Tehát ha valaki azt szeretné itt írni, hogy ez lehetetlen, az ne is fárassza az ujjait. 😛
Jelenleg van napelemem, két fedélzeti aksim, amin a két fő fogyasztó az inverterem és a diesel fűtésem. Sajnos a jelenlegi konstrukcióm off-grid ezt így együtt csak néhány óráig bírja (aztán az automatikák, ahogy merülnek az aksik, 10 voltnál szépen lekapcsolják önmagukat). Ha 220Voltra csatlakozom, természetesen nincs gond, de ezt szeretném most kiváltani. Íme a jelenlegi dilemmáim kérdéseim, melyeket az a cél motivál, hogy ne kelljen konnektor mellett dekkolnom télen: (Mellesleg még a nyár végén is frankón elég volt a napelem+2 aksi felállás a fogyasztáshoz, persze fűtenem akkor még ugye nem kellett. Tehát ez csak egy téli és itthoni probléma.). A kérdések és nézőpontok a következők:
1. Irány lehet e (ezt egy profi autovillamossági szerelő tanácsolta) a generátor befogása a fedélzeti aksik napi plusszos töltésére is (pl. úgy, hogy mondjuk naponta egy órát járatom ezért a motort), vagy akár egy dedikált második generátor beszerelése a fedélzeti aksik töltésére. Mennyit tudna ez tölteni, kiszámolható e ez előre, meddig kellene járni a motornak stb…….
2. Ha ez az első megvan (vagy anélkül is), előrelépés lehet-e egy akkubank kiépítése (nagyobb, több, vagy jobb minőségű, spirálcellás, munka- stb. aksikkal). Vagy ezt tök mindegy? Most azt gondolom, hogy nem ez a szűk keresztmetszet, hiszen inkább a bejövő, utántöltő energiám a kevés, de lehet, rosszul gondolom…
3. A napelem felület bővítése, és esetleg mozgathatóvá tétele (a szögváltoztatás miatt) mennyit számítana (befektetés – kivett energia arányában). A jelenlegi napelemem fixen rögzített.
4. Tegyek meg minden lépést és ezek összege számíthat? Vagy van egy „érvágásnak” számító ütős megoldás?
5. Ki az, aki egy ilyen rendszert meg tudna tervezni, és lehetőleg nem 2 hónap múlva, hanem tegnap meg is meg is csinálni. 🙂
6. Mivel az „otthonomról” van szó, ezért inkább a hosszútávú megoldás és a hatékonyság a fő szempont és nem az ár (persze ésszerű keretek között).
7. Van-e olyan nézőpont, technikai megoldás, ami itt egyáltalán nem lett megemlítve, és nagyban segítené a megoldást?Nagyon köszönöm a konkrét, előrevivő gondolatokat tartalmazó hozzászólásokat! 🙂
-
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.