-
IndítottaTémakör
-
2013.06.30.-17:21 #39321
Sziasztok!
Napelem/szolártöltés témában kérném a tanácsaitokat.
Két darab 85 amperórás fedélzeti aksim van. Tévénk, inverterünk nincs, a világításon, vízszivattyún kívül egy nagy fogyasztónk van rendszeres használatban, és az a laptop.
Igazából a számítógép üzemeltetését szeretném biztosabb alapokra helyezni, mert 12 voltos, szivargyújtós csatlakozással használom (a fedélzeti aksik adják a delejt), szóval a két akkumulátort szeretném tölteni extrában a napelemmel, vagy még azon is gondolkodom, hogy a kizárólag a laptopot működtetném napelemről (nem tudom, hogy ilyen közvetlen rákötésre van-e lehetőség, érdemes-e…)A számítógép paraméterei áramügyileg:input – 19V – 2.1A (40W)
A számítógép akkumulátoré: DC7.4V 48Wh (6600mAh)Azt vettem észre, hogy amikor a fedélzeti aksik töltésa alacsony szintre megy le, és bedugom a laptopot a 12 voltra, akkor nyüszögésszerű vinnyogások jönnek az adapteréből, gondolom, ingadozik vagy nem elégséges a feszültség, emiatt nem merem így használni a gépet. Tehát marad a kikapcsolás, hagyom, hogy a laptop aksija feltöltődjön, mert azzal még ilyenkor is megbirkóznak a fedélzeti aksik.
Mindeközben már erősen kell vadásznunk 220 voltos áramellátásra, aires-re, hogy fel tudjuk tölteni az aksikat.Lehetne ezen szolártöltéssel segíteni? A számítógép használata nagyon fontos nekünk a munkánk miatt, jó lenne olyan megoldást találni, ami környezetbarát, ár/érték arányban, hatékonyságban megfelelő. (Aggregátorban nem gondolkodom.)
Köszönöm a jó tanácsokat, kíváncsian várom, mit gondoltok, tapasztaltatok ez ügyben.
Jenő -
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2018.06.04.-01:56 #55176
Köszönöm! A solar kábel nem drága de az inverterhez bizony elég húzós, igaz, abba be van építve egy biztosíték is.
2018.06.04.-00:09 #55173A 2000 W-os akármi 12 V-on kb 160 A-t kér. Ehhez – ha nem nagy a távolság az inverter és az akkuk között, pl. az összesen 2 m vezetéknél nem kell több – elegendő 16 mm2-es kábel (ez még folyamatos üzemben is megfelelő). Én zöld-sárga kábelt szoktam ilyen célra venni, amire ráhúzok – az egyik felére piros, a negatívra szánt felére meg fekete zsugorcsövet és rámelegítem. Így a legolcsóbb.
A solárkábel sem egy csoda, hanem olyan rézvezeték, ami jelen körülmények mellett elég nagy keresztmetszetű. Pl. használj 2,5, vagy 4 mm2-es hangszórókábelt.
Jó barkácsolást.2018.06.03.-01:39 #55171Sziasztok,
kábel kérdéseim vannak. Tapasztalt kolléga tanácsára lassan megvan az electraplan 100 w os CIGS solar panel 2dbja, az Mppt töltésszabályozó, 2 db 95 amperes agm Varta akksi.
A kérdésem, hogy milyen solar kábelre van szükség, és hol célszerű a tetőről bevezetni?
A másik kérdés a panelectron 2000 w inverter és az akksik közé 35 mm es kábel kell.
Ide meg kell venni az inverter kábelt, vagy a hegesztésnél használt kábel is jó?
Az előírás 35 mm2 az árban van jócskán különbség. a padban lesz az egész így gondolom a 2 m elegendő.
Köszönöm a választ!2018.04.21.-19:50 #55054Igazad van, megkérdeztem a Sikás barátomat.
Bár nekem porszórás előtti fúró-vágó spray maradványának eltávolítására tökéletesen bevált.
A Sikának van zsírtalanítója jó pénzér.
A srác egyébként alkoholt ajánlott….Acetont viszont lehet kapni a Müllerbe.
2018.04.20.-02:05 #55048[quote=”Laccci” post=52719]Én zsírtalanításra féktisztítót használok.
Erre találták ki…[/quote]Igen, a fékekhez,….de nem ragasztáshoz. Mindkettőnek más a lelki világa. A féktisztítók jelentős része, (legalább a fele) szénhidrogének, no meg a propán, és bután hajtógáz, amik hagynak maguk után olajmaradványt. Ragasztásnál, már a nyomokban megtalálható olajszennyeződés is agyonütheti az eredményt, főleg egy amúgy is problémás felületen. Hidd el, jó az az aceton. 😉
2018.04.18.-01:28 #55044Én zsírtalanításra féktisztítót használok.
Erre találták ki…2018.04.18.-00:54 #55043Nagyon köszönöm! Olvastam, csak nem tudtam ez-e a tuti. Ha ez így működik, az remek.
2018.04.18.-00:07 #55040[quote=”Nyomi” post=52712]azért megjegyezném, hogy a hígítók jelentős része tartalmaz egyéb adalék anyagokat, mint pl: oszlató, habzásgátló stb. A legcélszerűbb, és legbiztosabb a gyári zsírtalanító és tapadásfokozó, vagy alapozó pl: a szélvédő ragasztóhoz használatos. ezeregy-kétszáz forintért kapható kis tégelyek nagyon sok helyre elég, és tuti. Úgy gondolom ez az amivel nem szabad spórolni. :meghajol [quote=”Döme” post=52709][quote=”nemo25″ post=52707]
A felület zsírtalanítására figyel oda. Az absz. aceton a legmegfelelőbb zsírtalanításra, de ellenőrizd, hogy a festéket oldja-e!!!![/quote]
Észter hígitó nem fogja megmarni a felületet, és hasonlóan gyorsan párolog.[/quote][/quote]Azért javasoltam a közel 100-as acetont, mert az nem tartalmaz adalékot. Gyógyszertárakban, szépen kérve, hozzá lehet jutni kis mennyiséghez, kis befektetéssel. Az észter viszont tartalmaz adalékokat, és szerintem hagy maga után olajos nyomot.
A festék megmarása sem olyan hatalmas probléma, sőt, olykor még jól is jöhet. Precízen kimaszkolva a kezelendő felületet, csak a kívánt részt húzzuk át az acetonnal. Ezzel el tudjuk érni, hogy a kopott, UV égette felső réteget leszedjük vékonyan!!!!!!!, ezzel lényegesen jobb minőségű alapot kapva a ragasztáshoz. Tulajdonképpen eltávolítjuk a már sérült, rossz alapot szolgáltató, károsodott felső mikronokat.
Primerrel lehet fokozni a tapadást, tapadóhidat létrehozva, de ezt inkább a problémás felületeknél szoktuk alkalmazni. Azok többnyire a műanyagok, üvegek, amiknél valóban sokat javítanak a tapadáson. Egy jó minőségű ragacsnál, nem számottevő a javulás a fém, fa, festett felületek esetében, ellenben a tapadó hidaknál, azt is érdemes tudni, hogy rendkívül magas a diizocianát tartalmuk, ami nem éppen egészséges, ha valaki nem tudja miképpen lehet azokat szakszerűen alkalmazni. Egyébként hozzátenném, hogy a primerek, az esetek túlnyomó többségében, megoldják a festett felületeket, és a műanyagoknál is előfordul, hogy marják a felületet.2018.04.17.-23:40 #55038azért megjegyezném, hogy a hígítók jelentős része tartalmaz egyéb adalék anyagokat, mint pl: oszlató, habzásgátló stb. A legcélszerűbb, és legbiztosabb a gyári zsírtalanító és tapadásfokozó, vagy alapozó pl: a szélvédő ragasztóhoz használatos. ezeregy-kétszáz forintért kapható kis tégelyek nagyon sok helyre elég, és tuti. Úgy gondolom ez az amivel nem szabad spórolni. :meghajol [quote=”Döme” post=52709][quote=”nemo25″ post=52707]
A felület zsírtalanítására figyel oda. Az absz. aceton a legmegfelelőbb zsírtalanításra, de ellenőrizd, hogy a festéket oldja-e!!!![/quote]
Észter hígitó nem fogja megmarni a felületet, és hasonlóan gyorsan párolog.[/quote]2018.04.17.-02:53 #55035[quote=”nemo25″ post=52707]
A felület zsírtalanítására figyel oda. Az absz. aceton a legmegfelelőbb zsírtalanításra, de ellenőrizd, hogy a festéket oldja-e!!!![/quote]
Észter hígitó nem fogja megmarni a felületet, és hasonlóan gyorsan párolog.2018.04.17.-02:30 #55033[quote=”Neogyuri” post=52689]Sziasztok!
Napelem rögzítéssel kapcsolatban milyen talasztakataitok vannak? Hogy érdemes rögzíteni?
Én ragasztással szeretném. A tetőm (fém) nem teljesen sík. Arra gondoltam, h nem veszek műanyag sarkokat vagy élet, hanem 2db 4m-es alumínium „L” profilt ragasztok fel és azokra csavarozom a paneleket. Olyan magasra tenném, hogy a tetőablak elferjen alatta. Működhet? Milyen ragasztóval?[/quote]Tökéletesen működhet. Legalább lesz rendes kiszellőzése a napelemnek. 🙂
A ragasztást járműipari ragasztóval végezd, lehetőleg MS hibridet használj, azok UV állóak általában. Ilyen például a SABA 780, Soudal FixAll. Azért a látható ragasztási felületet, érdem lefesteni vékonyan, mert ugyan UV állóak ezek, de nem az idő végtelenségéig. A festékréteg megvédi a káros sugárzástól.
A felület zsírtalanítására figyel oda. Az absz. aceton a legmegfelelőbb zsírtalanításra, de ellenőrizd, hogy a festéket oldja-e!!!!2018.04.16.-13:16 #55029[quote=”Tiborc” post=52702]Köszönöm!
Próbáltam valamennyire, amit összeszedtem az alapján próbáltam, amit olvastam, de igazad van, a dolog összetett. Persze először az egyik céget kerestem meg, akik ezzel foglalkoznak ahol rögtön lebeszéltek mindenről és rábeszéltek a saját igényeikre, ahol 2 perc alatt 1 milliónál tartottunk. Lehet igazuk van, ők a szakik, na de hogy ellenőrzöm? Valahogy az volt az érzésem én eszköz vagyok egy nagy exluzív üzletmenet fenntartásában.[/quote]Ahogy olvasgatlak, a legfontosabbakat nem olvastad el!
Nemrég írtam, pontos címmel, árakkal, hogy CIGS technológiás -nekünk talán a legmegfelelőbb- 100 wattos panelek kaphatók Érden, 20.- eFt/db pénzért.
Ebből 2 kell, -pontosabban, annyi már elég szokott lenni- azaz már 40.- eFt pénznél tartunk!
Kell, hozzá egy töltés-szabályzó, ami kb 25.- eFt, ez megrendelhető az interneten, -vigyázz 100 Voltos bemenetű kell, hozzá- ez így eddig összesen 65.- eFt magyar pénz.
(www.ev-power.eu -ez egy Cseh oldal- ott keresni: GWL/Power MPPT Solar Regulator Tracer 2210 A -t az ára: 62,04 Euro = 19,235.- Ft, 3 napon belül leszállítják a Csehek)
Kell hozzá 2 db 100 Ah kapacitású fedélzeti akku, ha jól keresed, megkapod darabját 30.- eFt körül…
Ez így mindösszesen 125.- eFt BRUTTÓ!!!
A bekötési rajzok a szabályzón egyértelműek, össze kell őket kötni, őket, ‘oszt annyi…
Ha neked nem megy, bármelyik villamossághoz kicsit is értő emberke beköti… -műszerész, villanyszerelő…
Igen a kempinges oldalakon el szoktak menni nagyon-nagyon az árakkal….
:meghajol2018.04.16.-13:02 #55028Köszönöm!
Próbáltam valamennyire, amit összeszedtem az alapján próbáltam, amit olvastam, de igazad van, a dolog összetett. Persze először az egyik céget kerestem meg, akik ezzel foglalkoznak ahol rögtön lebeszéltek mindenről és rábeszéltek a saját igényeikre, ahol 2 perc alatt 1 milliónál tartottunk. Lehet igazuk van, ők a szakik, na de hogy ellenőrzöm? Valahogy az volt az érzésem én eszköz vagyok egy nagy exluzív üzletmenet fenntartásában.2018.04.16.-02:30 #55023Sziasztok.
Javaslom, hogy a korábbi hozzászólásainkat is olvassátok el. Kis szerszámgép ,lámpa, hűtő stb mind más kategória, energia tárolás előállítás szempontjából. Ezekkel már többen foglalkoztunk, még ha nem is teljes részletességgel. Javaslom, hogy pontos igény felméréssel solár rendszer tervezőt megkeresni, mert a mi általunk általában használt rendszerek használatban igen nagy szélsőségek is előfordulhatnak, melynek leírásához sok sok idő és azért nagyobb szaktudás kellene. A tapasztalatainkat már itt és a lakóépítés sk. rovatban megosztotuk. Érdemes átnézni.
Üdv Nyomi:meghajol2018.04.15.-21:53 #55016Sziasztok!
Napelem rögzítéssel kapcsolatban milyen talasztakataitok vannak? Hogy érdemes rögzíteni?
Én ragasztással szeretném. A tetőm (fém) nem teljesen sík. Arra gondoltam, h nem veszek műanyag sarkokat vagy élet, hanem 2db 4m-es alumínium „L” profilt ragasztok fel és azokra csavarozom a paneleket. Olyan magasra tenném, hogy a tetőablak elferjen alatta. Működhet? Milyen ragasztóval?Attachments:2018.04.13.-03:07 #55011Kedves solarban jártas lakóautósok,
most kezdem a dolgot, próbáltam tájékozódni Elnézést ha nem jól kérdezek.
A következő igényekhez keresek megoldást:
6 személyes lakóautó hűtővel-ezt tanácsolták külön körre kötni, felmerült egy hordozható, amit a hűtőhöz használhatnék, vagy az macera?
tv nincs de laptop igen
elsősorban biwak
fotós lámpák időnként vagy valami kis szerszámgép- a fotós lámpát megkérdeztem, az ínverter bírja.ehhez néztem invertert
panelectron magyar gyártmáy sw 2000 w 12 v valódi sinusos-
de milyen solar elemet használjak?
Elvileg télen is használnám- ezért a monikristályos lenne jobb
néztem a Elfenland El 45 250 W
itt azt hallottam, hogy a legkisebb teljesítmányű cella teljesítményét hozza az egész modul, tehát az íves alkóvra ragasztással eleve csökkentem a hatékonyságot. Ez ígaz? Ha igen, a CIS szisztéma nem ilyen?
Néztem még a Frontier 170 s 47625-is
Ez így hülyeség? Nem tudom mi kompatibilis és mi kapható.
A tetőn elvileg van hely tobbféle méretnek is . Részben keresnék valakit, aki megtervezné, és esetleg egy útmutatást is ad az elektromos rész szereléséhez.
Köszönöm a választ!2018.04.11.-10:51 #54992[quote=”portland” post=52657]Koszonom,
Mivel a lajtanal is meszebb elek,nem tudom mi az,pontosan leirnad?ezeket a 40 ezer ft os neve sincsen aksikat NE is nezzem?[/quote]:meghajol
A „Lajta” kis hazánk nyugati kapujának folyója, -az osztrák határnál-, azaz ez Ausztriát jelenti, pontosabban Bécs városát….
Én a kérdésedre válaszoltam, -szakmai ismereteim alapján, villamos üzemmérnökként- de a zsebeddel Te gazdálkodsz…
Már többször olvashattad tőlem:”Mindig a szegény ember pocsékol”:meghajol :meghajol
:sorry
2018.04.11.-00:29 #54988[quote=”portland” post=52657]Koszonom,
Mivel a lajtanal is meszebb elek,nem tudom mi az,pontosan leirnad?ezeket a 40 ezer ft os neve sincsen aksikat NE is nezzem?[/quote]Mérlegeld az ár-érték-élettartam viszonyát. Egy nevenincs 100-ast, már meg tudsz vásárolni 35 ezresért, ami elketyeg 5-6 évet, ha megfelelően használod. Na nem nagy mutatvány, csak ismerni kell a lelki világát.
Persze Miklósnak igaza van, hogy a MOLL egy kiváló akku, és verhetetlen, de kérdés, ezt milyen anyagi ráfordítás árán teszi. Nekem egy nyolcadik életévét taposó, noname akku van beépítve, és nyoma nincsen annak, hogy gyengélkedne, pedig annak idején mindösszesen 26 ezres értéket képviselt a vételára. Ezzel, mi gond nélkül elvagyunk egy hetet töltés nélkül, és még napelem sem támogatja.
Ez az érem másik fele. A döntés nálad van. 🙂2018.04.10.-23:51 #54987Szerintem egy „mezei” AGM Bannert nyugodtan nézegethetsz.
[quote=”portland” post=52657]Koszonom,
Mivel a lajtanal is meszebb elek,nem tudom mi az,pontosan leirnad?ezeket a 40 ezer ft os neve sincsen aksikat NE is nezzem?[/quote]2018.04.10.-19:57 #54984Koszonom,
Mivel a lajtanal is meszebb elek,nem tudom mi az,pontosan leirnad?ezeket a 40 ezer ft os neve sincsen aksikat NE is nezzem?2018.04.10.-18:37 #54983[quote=”portland” post=52655]Erdeklodom hogy melyik 100 amperes akku a legjobb ………AGM………lakoautoba,minosegileg es arban,
Koszonom[/quote]Jó a kérdés, mármint idehaza.
A jegjobb, -toronymagasan- a MOLL AGM, vagy EFB típusú akkumulátora!
Ezt itthon megvenni azonban már nem tudod, ugyanis egy éve a forgalmazó (T-Markt) nem hoz be belőle, mert a gyártó csak úgy hajlandó szállítani, ha egy komplett raklapnyi akkut -akár különbözőeket is- rendelnek tőle. Ennyit -mármint 750 kilónyit azonban a T-MARKT még nem tudott egyetlen évben sem eladni belőle, no nem a jó minősége, hanem az ára miatt. Tudod, a szegény ember pocsékol..
Ha ilyenre vágysz a Lajta túlsó felén bármikor kapsz belőle, korábban megírtam a címet is ide valahova…
Ha ennél alább akarod adni, akkor bármelyik márkás cég AGM, vagy EFB akkuját megveheted.
Ezek a típusok már eleve szelektálják a gyártót, mert az aki tudja a két technológia szerinti akkut gyártani azok már nem kispályások… Csak jelzem a „Jászakku”-nak nincs ilyen technológiával gyártott akksija…
Remélem tudtam segíteni…
:meghajol2018.04.10.-16:14 #54982Erdeklodom hogy melyik 100 amperes akku a legjobb ………AGM………lakoautoba,minosegileg es arban,
Koszonom2018.03.30.-21:15 #54959Sziasztok!
Már 6-7-éve lakózok, de eddig csak olvastam a fórumot. Most regisztráltam. Mert kéne valami. (nyilván)
Napelemes „rendszer” kellene a lakómra. Azért hogy az akku ne merüljön le 2-3 hét állásban, amikor néha használom a szivattyút, töltöm a telefont, használom a laptopot, picit világítok, picit rádiózok. De semmi extra. Nincs fúrás faragás, hűtőhasználat, hősugárzó. Szeretném ha tölthetném a belső és a külső aksit is. De totál nem értek hozzá. Nem mond semmit a Volt, a Watt, meg egyáltalán semmi ami a tárgyhoz tartozik.
Az kellene, hogy valaki a hozzáértők közül éppen lecserélné a régebbi gyengébb, de nekem éppen megfelelő rendszerét, amit én átvennék, megvennék, boldogan használnék.
De komplett működő rendszer kellene, mert ha nekiállok, csak tönkreteszem. Ha esetleg van aki be is szerelné, az maga lenne a megvalósult álom. 🙂
Köszönettel Szántó István (Boombaba)
2018.02.06.-19:25 #54567Akiket még érdekel a CIGS (réz-iridium-gallium-szelén) technológiával készült napcella, igen jó 18 % körüli hatásfokkal: 100 wattos panel, 1234 x 652 x 35 mm méretben, 12,9 kg/db kapható 16.- eFt + ÁFA pénzért 5 éves garanciával, az Elektraplan Kft.-nél, (ÉRD, Budafoki út 10. +36 23 300 480)
Én ma vettem 4 db-t, belőle, mert a saját szememmel láttam, hogy a mai teljesen napfény mentes ronda szürke napon a 4000 Wattos ilyen elemekből összerakott komplett blokk a kimenetén adott le 0,46 KW-nyi pillanatnyi teljesítménnyel, szuflát!!!
Ilyen időben a NYOMI polikristályos 5,5 KW teljsítményű rendszere szerintem ennek töredékét sem tudja… de mindjárt hívom…Ezeknek a paneleknek egyetlen hátránya van számunkra, éspedig az, hogy 76 Volt az üresjárati feszültségük, míg a nálunk megszokott MPPT szabályzók max 50 – 70 Voltot tudnak…..
Azaz keresni kell hozzá 100 Voltos bemenetű szabályzót!!
Vigyázat minden szabályzónál a kimeneti teljesítmény és a fogadott, fogadható teljesítmény szinkronban van, azaz egy 10 Amperes szabályzó nem tud fogadni még 200 Wattos panelcsoportot sem!!:meghajol :meghajol
2018.01.07.-22:07 #54314Az már bizonyos, hogy a flexibilis napelemek tökéletesen rögzíthetőek megfelelő ragasztóval sík felületekre még ha íveltek is ( lásd Nagypapa ). Az ” üveges ” napelemeket sem lehet elvetni, hiszen a furgonok hullámlemez tetőjére felrögzíteni lényegesen egyszerűbb a gyári csomópontok felhasználásával. Legalábbis szerintem, és tapasztalataim szerint. Hogy milyen típusú legyen azt meg a pénztárca és elérhető technológia kérdése.
Rettentő nagy különbség nincsen, vagy nagyon drága.
😉 -
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.
