Főoldal Fórumok Lakóautók Lakóautó gumiabroncsok

Legutóbb frissítette apoka 5 years, 6 months telt el
51angok
371 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #18071
    EdGaR
    Felhasználó

      Találtam egy cikket a négyévszakos gumiról. link
      Tudom, hogy sokan ezt használjátok, azért érdemes elolvasni.
      Több komolyabb gyártó (nem az összes) elhatárolódik az ilyen megoldásoktól és csak évszaknak megfelelő gumit gyártanak. Egy biztos az egyik hidegre,a másik melegre keményedik.
      Számomra a négyévszakos gumi olyan, mint a √-1 🙂

    • Szerző
      Válasz
    • #52864
      mikrobi
      Felhasználó

        És mi a helyzet akkor ha kb 40-50km/h-ig jó onnantól meg sokat mutat? 80km/h mutat és gps szerint nem megyek csak 72-74 körül.Vagy ez arányosan nő?

        #52859
        Srychy
        Felhasználó

          [quote=”istozi” post=50664]” szóval ezekből a jó ég se tudja kideríteni, hogy melyik lehet az igaz”
          Ha a jó méretű gumiabroncs van egy autón, akkor a km-óra szerinti megtett út nagyon pontosan megegyezik az út menti km-jelzők által mért úttal (0,5 %-on belüli a hiba, ami már a gumikopás miatt is lehet). Szóval már játszottam olyat, hogy autópályán lenulláztam a napi számlálót egyik km-jelző mellett (figyelem: menet közben csak az elektronikus számláló nullázható, a mechanikus CSAK álló autónál!) és 50, vagy 100 km után megnéztem, mit mutat a műszer. Ha jó a gumiméret, akkor csak párszáz méteres hiba lehet. Ha nem mutatnak egyformát, akkor egy kis matematika, hogy milyen méretű abroncs lenne a jó. Az út menti km-jelzők nagyon pontosan vannak telepítve.[/quote]
          Ugyan ezt azonnal megteheted egy jó gps-el.
          Az én autómon 10km/h a csalás. 130-at mutat az óra és csak 120-al megyek.
          🙂

          #52856
          istozi
          Felhasználó

            ” szóval ezekből a jó ég se tudja kideríteni, hogy melyik lehet az igaz”
            Ha a jó méretű gumiabroncs van egy autón, akkor a km-óra szerinti megtett út nagyon pontosan megegyezik az út menti km-jelzők által mért úttal (0,5 %-on belüli a hiba, ami már a gumikopás miatt is lehet). Szóval már játszottam olyat, hogy autópályán lenulláztam a napi számlálót egyik km-jelző mellett (figyelem: menet közben csak az elektronikus számláló nullázható, a mechanikus CSAK álló autónál!) és 50, vagy 100 km után megnéztem, mit mutat a műszer. Ha jó a gumiméret, akkor csak párszáz méteres hiba lehet. Ha nem mutatnak egyformát, akkor egy kis matematika, hogy milyen méretű abroncs lenne a jó. Az út menti km-jelzők nagyon pontosan vannak telepítve.

            #52850
            Tie
            Felhasználó

              Na, mosmá’ teljes a zűrzavar.

              Az autón lévő légnyomásos matrica alapján a rávaló kerék 195/70R15. Most van rajta 215/70R15, ami azért jóval nagyobb. Alá is mutat a km óra, mint amennyivel valójában megyünk.

              Ehhez képest találtam egy gyári brosurát, ami szerint erre eredetileg még ettől is nagyobb kerék való, 205/75R16. Meglepő…

              De amúgy nem csak ebben van tiszta zűrzavar, hanem az egészben. A prosi szerint a Viva Trotert a Böos Group Ducato 18 (azaz Maxi) alvázra építi, 3500kg összsúllyal. Ehhez képest a gyári plaketten lévő adatok szerint ez egy Ducato 14 alváz, 3200kg összsúllyal. Mivel az egyik brigád olasz, a másik spanyol, nyilván mindkét népség… khm, mondjuk úgy, hogy nem fordít akkora figyelmet a részletekre, mint mondjuk egy német (aka lusta disznó), szóval ezekből a jó ég se tudja kideríteni, hogy melyik lehet az igaz. 😀

              18.jpg

              #52845
              nemo25
              Felhasználó

                [quote=”TG” post=50650]:)
                Nem akartam kissebbet ajánlani, 🙂 csak ez is van Ducatón.(Talento)
                Én mindig igyekszem a gyári méretet tartani. Egy másik, nagyobb felni, lehet, hogy jobban néz ki, de figyelni kell a felni ET méretét is, mert nem mindegy, hogy a kerékcsapágy mekkora terhelést kap. Ha kintebb kerül a felni, az amúgy is túlterhelt kerékagyakon, komoly plusz igénybevételnek tehetjük ki az alkatrészeket és jöhetnek a csapágy, tengelycsonk törések. Egy nagyobb felni, nagyobb fékek miatt szükséges, de csak a jobb kinézet miatt, ráadásul peresebb gumikkal, melyek rontják a lakó utazási komfortját… A lakó, nem versenyautó, a gyári méretű gumi határait sem illik feszegetni velük!
                Persze, ez csak az én véleményem, és tapasztalatom! Mikor szervizben dolgoztam, volt, hogy egy idős holland házaspár nálunk töltötte a szabadságát, mert a hátsó csapágy megadta magát. Persze ez 20 éve volt. 🙂
                De a lényeg, hogy kerekekre fel, legyen az fa, fém, küllős, könnyűfém, vagy acél, kicsi, vagy nagy, vagy még annál is nagyobb, a lényeg, hogy guruljon!,[/quote]

                Szépen szóltál! Tökéletesen igazad van. Ugyan bizonyos határokon belül, lehet váltani felniméretet, és gumiméretet, de figyelni kell, hogy váltó méret legyen. Az eltérés nem lehet 3 %-nál nagyobb, és az ET számnak is gyári érték közelében kell lennie, máskülönben a stabilitás, és az alkatrészek élettartamár igen kedvezőtlen hatással lehet a sufni tuning.

                #52841
                TG
                Felhasználó

                  🙂
                  Nem akartam kissebbet ajánlani, 🙂 csak ez is van Ducatón.(Talento)
                  Én mindig igyekszem a gyári méretet tartani. Egy másik, nagyobb felni, lehet, hogy jobban néz ki, de figyelni kell a felni ET méretét is, mert nem mindegy, hogy a kerékcsapágy mekkora terhelést kap. Ha kintebb kerül a felni, az amúgy is túlterhelt kerékagyakon, komoly plusz igénybevételnek tehetjük ki az alkatrészeket és jöhetnek a csapágy, tengelycsonk törések. Egy nagyobb felni, nagyobb fékek miatt szükséges, de csak a jobb kinézet miatt, ráadásul peresebb gumikkal, melyek rontják a lakó utazási komfortját… A lakó, nem versenyautó, a gyári méretű gumi határait sem illik feszegetni velük!
                  Persze, ez csak az én véleményem, és tapasztalatom! Mikor szervizben dolgoztam, volt, hogy egy idős holland házaspár nálunk töltötte a szabadságát, mert a hátsó csapágy megadta magát. Persze ez 20 éve volt. 🙂
                  De a lényeg, hogy kerekekre fel, legyen az fa, fém, küllős, könnyűfém, vagy acél, kicsi, vagy nagy, vagy még annál is nagyobb, a lényeg, hogy guruljon!,

                  #52840
                  nemo25
                  Felhasználó

                    [quote=”TG” post=50643]És a 14″ is! 🙂
                    Nem mindenki lakik nagy lábon![/quote]

                    De akkora tengelytávolsággal, mint a miénk, kell a hasmagasság, kell a nagy láb. 😉

                    Mikor ki kellett fizetni az új garnitúrát, én is jobban örültem volna a kisebbeknek. :smt216

                    #52839
                    mikrobi
                    Felhasználó

                      Űdv! A régi.régi /94′-ig/ Ducato 5×118-as 14″és 16″, a régin /95′-től is volt 5×118-as de már 15″- ba és később ugyan erre a kasznira már 5×130-s tettek mint a legújabbakra 16″ átmérővel.Amúgy ha van ismerősöd Ukrajnában is megnézheted,nekem 15″-t hoztak 11000ft körül a tavasszal .Azért mondom ,hogy körül mert ez nagyon dollár árfolyam függő.De egy próbát megér.

                      #52838
                      istozi
                      Felhasználó

                        Ért már néhány meglepetés a FIAT-tól.

                        #52837
                        EvaMama
                        Felhasználó

                          [quote=”istozi” post=50642]A Ducato felnik lyukköre évtizedek óta nem változik. A 15″-os és a 16″-os egyformán jók.[/quote]
                          Üdv néked Istozi!
                          Nem jól tudod, mert a 250 – s alvázaknál nem azonos az osztókör a 15 és 16 felniken!!

                          #52836
                          istozi
                          Felhasználó

                            „205/65R16-ot keresgélek, vagy 215/60R16-ot.”

                            Pl. itt keress: https://www.maxigumi.hu/auto-gumi-215-60-16/?s%5B0%5D=G&t=U

                            #52835
                            Tie
                            Felhasználó

                              [quote=”nemo25″ post=50641]

                              Akkor arra figyelj, hogy szerintem nem lesz jó számodra, mert a 16-os felnik lyukkiosztása más mint a 15-ösöké.
                              Viszont, ha mégis jó lenne, akkor van eladó 2 db 8 mm-es, és 2 db 4mm-es profilmélységű, 2011-es gyártású, Conti Vanco 2-es gumim, 215/75r16c méretben.[/quote]

                              Kösz, de az már tényleg túl nagy lenne. A gyári mérete 195/70R15, most van rajta 215/70R15, ez is jóval nagyobb, mint a gyári kerék. A 215/75R16-tal már nagyon lomha lenne, pedig így sem egy gyorsulásbajnok negyedikben-ötödikben. A minap kitúrtam a gyári ducato doksiból, hogy ebben a típusban van pont a létező leghosszabb váltó, amit nem bánok, sőt, szívem szerint még hosszabbat raknék fel, ha létezne.
                              16-osban vagy 205/65R16-ot keresgélek, vagy 215/60R16-ot.

                              #52834
                              TG
                              Felhasználó

                                És a 14″ is! 🙂
                                Nem mindenki lakik nagy lábon!

                                #52833
                                istozi
                                Felhasználó

                                  A Ducato felnik lyukköre évtizedek óta nem változik. A 15″-os és a 16″-os egyformán jók.

                                  #52832
                                  nemo25
                                  Felhasználó

                                    [quote=”Tie” post=50638][quote=”TG” post=50637]Sziasztok!

                                    Ez azért fontos, mert ha addig fújjuk a gumit, hogy szép, kerek legyen, akkor biztos, hogy túlfújjuk.[/quote]

                                    Na, ez mondjuk nekem pl. újdonság volt!

                                    De lehet gondolkozni tovább, egy barátomtól kaptam egy szett 16-os felnit a Ducato-ra, úgyhogy kezdhetek nézni hozzá 16-os méretben valami négyévszakosat is. :)[/quote]

                                    Akkor arra figyelj, hogy szerintem nem lesz jó számodra, mert a 16-os felnik lyukkiosztása más mint a 15-ösöké.
                                    Viszont, ha mégis jó lenne, akkor van eladó 2 db 8 mm-es, és 2 db 4mm-es profilmélységű, 2011-es gyártású, Conti Vanco 2-es gumim, 215/75r16c méretben.

                                    #52830
                                    Cimbi
                                    Felhasználó

                                      Szia Tie!
                                      Egy ismerős, próbálkozott hasonló megoldással, de olyan erős lett gumizaj, hogy levette a „terepesebb” gumit. (Egy ilyen méretű hátsó(!) túratanknál gondolkozz segéd légrugóban is!).

                                      #52829
                                      Tie
                                      Felhasználó

                                        [quote=”TG” post=50637]Sziasztok!

                                        Ez azért fontos, mert ha addig fújjuk a gumit, hogy szép, kerek legyen, akkor biztos, hogy túlfújjuk.[/quote]

                                        Na, ez mondjuk nekem pl. újdonság volt!

                                        De lehet gondolkozni tovább, egy barátomtól kaptam egy szett 16-os felnit a Ducato-ra, úgyhogy kezdhetek nézni hozzá 16-os méretben valami négyévszakosat is. 🙂

                                        #52828
                                        TG
                                        Felhasználó

                                          Sziasztok!

                                          Már szinte mindent leírtatok. Én csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy a radiál gumiabroncsnál, a szerkezete miatt, mindig van egy kis hasa a guminak, és egy kisebb lapos felület, ahol érintkezik az úttal. Menet közben kerekedik, de ez a szerkezetéből adódik, ellentétben a diagonállal. Ez azért fontos, mert ha addig fújjuk a gumit, hogy szép, kerek legyen, akkor biztos, hogy túlfújjuk. Az alap, mindig legyen gyári méret, gyári érték. Ha bizonytalanok vagyunk, kérjük egy szakember segítségét!

                                          #52823
                                          nemo25
                                          Felhasználó

                                            [quote=”repi” post=50612]Üdv a Klubban!

                                            A lakóautókra kitaláltak egy speciális Camper gumit. A guminyomás szerintem max: 4,5 bar. Amit ajánlok neked,hogy vedd figyelembe a súlyokat és a gumik legyenek újak. Ebben a méretben: 15 col max: 1000-1100 kg teherbírású gumit tudsz venni,véleményem szerint ez elég.

                                            https://www.bujakigumi.hu/Continental1/VancoCamper_215_70R15_3.html#F164703%5B/quote%5D

                                            A Camper gumik valóban alkalmasabbak lakóautókra, mert erősebb, merevebb az oldalfal kialakításuk, ezért jobban tűrik a hosszabb ideig tartó egy helyben állást, cserébe egy kicsit több üzemanyagot fogyasztanak.
                                            A Conti Vanco Camper-je vígan elviseli a 5.5 bar-os nyomást. Nekem a régi szekéren, gyári előírás volt az 5.5.
                                            Nagyon oda kell figyelni a guminyomásokra, mert ha túlzottan alacsony, az tönkre teheti a gumit rövid idő alatt.

                                            #52822
                                            nemo25
                                            Felhasználó

                                              [quote=”Tie” post=50606]Sziasztok,

                                              tök új vagyok a klubban, két hete vettem meg egy klubtag autóját, egy 2.5TDI Fiat Ducato (1995) Viva Troter-t.
                                              Négy napja olvasom a fórumot, csak úgy gyűlnek a témák a jegyzetfüzetemben (meg a limlomok az ebayes bevásárlólistán), de ez a gumitéma engem is érint. [/quote]

                                              Mielőtt bármit teszel, vagy veszel, menj el, és egy pontos mérlegen mérd meg a lakó tömegét. Ellenőrizd, hogy a tartályok milyen töltöttségi szinten állnak, és az eredmény tudatában számold ki, hogy mennyi is a menetkész önsúlyod!!!!! Utána add hozzá a szállítható személyek súlyát, a további cuccok súlyát, (ruhák, eszközök, kegytárgyak, és mindenféle egyéb kütyü) számolj rá a túratáp készletek tömegére, add össze őket, és miután megvakartad a fejed búbját elgondolkodva,(hidd el, meg fogsz lepődni) akkor tervezz gigantikus méretű álom tartályokat, és egyéb cifra extrákat a lakóba. 😉 Csak mellékesen megsúgom neked, hogy január első napjától indul élesben, a nagy nemzeti súlymérő hálózat nevezetű össznépi móka, ami sok lakóautós kollégának okoz mostanság álmatlan éjszakákat.

                                              #52802
                                              repi
                                              Adminisztrátor

                                                Üdv a Klubban!

                                                A lakóautókra kitaláltak egy speciális Camper gumit. A guminyomás szerintem max: 4,5 bar. Amit ajánlok neked,hogy vedd figyelembe a súlyokat és a gumik legyenek újak. Ebben a méretben: 15 col max: 1000-1100 kg teherbírású gumit tudsz venni,véleményem szerint ez elég.

                                                https://www.bujakigumi.hu/Continental1/VancoCamper_215_70R15_3.html#F164703

                                                #52801
                                                istozi
                                                Felhasználó

                                                  „de ez a gumitéma engem is érint.”
                                                  A lakóautóra (és furgonokra) „C” jelű abroncsok kellenek, a normál, személygépkocsis gumikat nem szabad feltenni (azok nem bírják a nehezebb felépítményt). A terepjárós abroncs kérdésében a terhelhetőség és a sebességi index a meghatározó. A gumiabroncsok jellemzőiről itt, a lakóautós honlap „Magazin” fejezetében az „irományok” pontban „A gumiabroncsokról” szóló írásomat javaslom elolvasni, abban pontos adatok és táblázatok vannak a kiválasztáshoz (feliratok értelmezése, terhelési számok, sebességindexek, stb).
                                                  A gyári mérettől (elvileg nem szabad) eltérni kisebb mértékben lehet, de a feltűnő átalakítást néha nehezményezi a hatóság, akár útközben is, de vizsgán biztosan.
                                                  Az én (személyes) véleményem szerint lakóautóra leginkább a 4 évszakos gumiabroncs a jó. Elsősorban azért, mert egy hosszabb úton nemritkán előfordul, hogy jelentősen megváltozik az időjárás (volt, hogy szeptemberben fürödtünk az Adrián, aztán az Alpokban már hó volt). Másrészt környezet- és pénztárcakímélés, mert ha az abroncs úgy éri el a 8-10 éves kort (amikor már elveszíti a tapadásának jelentős részét és veszélyes használni), hogy nem koptattam el, és mégis ki kell dobni, akkor azt felesleges környezetkárosításnak tartom.

                                                  #52800
                                                  Tie
                                                  Felhasználó

                                                    Na, végigrágtam ezen a topikon is magamat, meg közben megnéztem egy-két terepjárógumi típust.
                                                    Nekem a Range-en BF Goodrich-ok vannak, azok valóban brutálisan terhelhetőek, 123-as terhelési indexűek, valami 1.5 tonnát tudnak 5BAR nyomással, nem csoda, ha a 2.8tonnás autón elvoltak 2-2,2 környékén.
                                                    CSAKHÁT a probléma ezzel az, hogy azok a kerekek baromi nagyok volnának a lakóautókra. Amiről beszélek, az 235/85R16 méret. 215/70R16 méretben ez a típus is csak 100 körüli terhelést tud, az meg kevés.

                                                    Ami az ideális lenne ezekre a lakókra az egy 116-os terhelési indexű gumi, az bírja az 5.5BAR-t is, meg kb 1100kg-t szólóban. Csakhogy 15-ös felnire ilyen gyakorlatilag nem is létezik.
                                                    Nekem a 215-nél nagyobb fel se férne, épp a minap néztem, a hátsó tengelyen a 215-ös gumi és a hátsó lengéscsillapító porvédője között maradt 2mm hely. 🙂

                                                    [quote=”KToM” post=50608]Szia,

                                                    egy dolgot ellenőrizz le szerintem:
                                                    mennyi a maximális megengedett nyomása a guminak, ennek rajta kell lennie.
                                                    (nekem szétment a gumi, mert nem bírta a gépnek előírt nyomást)[/quote]

                                                    #52798
                                                    KToM
                                                    Felhasználó

                                                      Szia,

                                                      egy dolgot ellenőrizz le szerintem:
                                                      mennyi a maximális megengedett nyomása a guminak, ennek rajta kell lennie.
                                                      (nekem szétment a gumi, mert nem bírta a gépnek előírt nyomást)

                                                      #52795
                                                      Tie
                                                      Felhasználó

                                                        Sziasztok,

                                                        tök új vagyok a klubban, két hete vettem meg egy klubtag autóját, egy 2.5TDI Fiat Ducato (1995) Viva Troter-t.
                                                        Négy napja olvasom a fórumot, csak úgy gyűlnek a témák a jegyzetfüzetemben (meg a limlomok az ebayes bevásárlólistán), de ez a gumitéma engem is érint.

                                                        1. Ennek a Ducatonak a gyári mérete 195/70R15, erre a méretre írja a matrica az A-oszlopon, hogy előre 4.1, hátulra 4.5 BAR nyomás. ok.
                                                        Az autón viszont nagyobb kerekek vannak (amit amúgy nem bánok), 215/70R15 van rajta, Matador C-s kerék. Elöl most 4.5 van benne, hátul meg 5.5. Ezzel a nyomással mutat normálisan a kerék, nincs behasasodva (a bal hátsóban csak 4.5 van, az hasas, csak még nem találtam olyan kutat, ahol a kompresszor tudott volna még bele tuszkolni levegőt).
                                                        Az autó súlyát se tudom még pontosan, bár forgalmi szerint 2860/3200, de ezen változtatunk majd, mert csináltatni akarok egy 170liter körül műanyag tankot az alváz legvégébe egy kis extra gázolajnak.

                                                        Namármost, amiatt, hogy nem a gyári méretű kerék van rajta, eleve lövésem sincs, hogy mekkora nyomásnak kéne lennie a kerekekben, de egylőre így hagyom. Nem gondolnám, hogy úgy volna ideális járni vele, hogy hasas a kerék, inkább úgy, hogy normálisan áll.

                                                        Ami viszont az eszembe jutott, mivel én másik vonalon terepjárózok sokat, elgondolkoztam terepjárókra való gumikon.

                                                        Az egyik Range Roverem pl. mérlegelés szerint menetkészen volt 2850kg, azaz ugyanannyi, mint elvileg papíron ez a nagy batár, és a BF Goodrich MT gumi (235/85R16 méretben) 2BAR nyomással sem volt különösebben hasas. Ergo, a terepjáró gumik borzalmasan vastag, erős oldalfala a jelek szerint sokkal jobban bírja a terhelést, mint az ilyen méretű C-s kerekek.
                                                        Nem-e lehet-e 🙂 érdemes elgondolkodni, keresgélni egy kicsit valami nem túl durva mintájú terepjárógumit nézegetni a lakókra? Sokkal kisebb nyomással is sokkal kevésbé hasasodnak meg ugyanakkora teher alatt…
                                                        Csatolok egy képet, itt volt kb 2.8t a Landy, és 2BAR volt a gumikban. Nem 4.5-5, csak 2BAR!!!

                                                        Attachments:
                                                        • 1915200_1260738754241_8278633_n.jpg
                                                      25 hozzászólás megtekintése - 26-50 / 371

                                                      You must be logged in to reply to this topic.