-
IndítottaTémakör
-
2006.11.20.-15:33 #4056
Sziasztok!
A nyáron sokat bajlódtam a hűtőmmel.Ha gázról müködtettem gyakran kialudt a láng és nehéz volt a beindítás is.
Megelégelve a dolgot megnéztem közelebbről (az alsó szellőző felől).Néhány csavarral rögzitett fém dobozkában található amin látható egy állítható szellőző is (ennek állítgatása nem hozott változást).Jól látszott viszont,hogy a gázláng érzékelőnek éppencsak a hegye ér a lángba és az is,hogy az egészet három db aluminium (könnyen elvágható) alátét tartja távol a lángtól (a dobozkán kivűl).Két darab alátétet eltávolítva és a csövet újra rögzitve (kábelkötegelőkkel) azóta is kifogástalanul müködik.
Megjegyzem a gáz nem játék,de itt hál itennek nem kellett a rendszert megbontani.
A másik problémám a hűtővel,hogy akkuról (járó motor esetén) nem vagy alig megy (nehéz eldönteni).Tipusa THETFORD NH100L
Gázról (mostmár) és 230V-ról kifogástalanul megy és a bíztosítékok is jók.Van valakinek ötlete?Ha igen előre is köszönöm.Üdv Andy -
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2019.07.05.-09:38 #57820
[quote=”totya” post=55153][quote=”NagyPapa” post=55152]
Köszönöm a válaszokat és a magyarázatokat, az jó hír,hogy 60w-os a hűtő, nekem van 400w-os( 2×200)napelemem így vettem az autót, 2 db 80 Amh akksi van most töltve vele. Azt hiszem megnyugtató válaszokat kaptam, mégegyszer köszönet.
Ákos[/quote]A 2 x 200 Watt az már hibátlan, nekem még ennek csak a fele van…
Azt azért tudjad, hogy ezek a kínai -de a dometic is ilyen- hűtők 12 Voltos kompresszora eszméletlen módon érzékeny a feszültség esésére és ha kicsit is alacsonyabb, mint ami neki kéne, akkor egyszerűen kikapcsol.
Korábban olvashattad, hogy közvetlenül az akkupakkról kell megtáplálni, legalább 4 , de ha 3 méternél hosszabb a vezeték akkor 6 mm2 keresztmetszetű vezetékkel.
Még annyit tudjál, hogy a feszültség esés miatt egy ólomakkuból maximum a felét tudod kihasználni a hűtőd üzemeltetése során. Ezért verhetetlenek ilyen használathoz a Lítiumos akkuk, mert abból 1 db 100 Ah-s akku többet tud, mint a te 2 db 80 Ah-akkupakkod!!
Nekem 8 évesek (MOLL akkuk, ilyenkor még van bennük vagy 4-5 év) a fedélzeti akkuim, de már tervezem a cserét Lítiumosra…
Azokból is legalább 2-300 Ah- teljesítményüre..
:meghajol2019.07.05.-02:16 #57819[quote=”NagyPapa” post=55152][quote=”totya” post=55147]Köszönöm a tanácsot !
A hűtőt ott néztem ahonnan neked van csak elírtam a w-ot. Egy 118 l-es, 72w, néztem ki aug.-ban érkezne, meg merjem e venni az adott paramétereimmel, mi főleg bivakolunk vagy gyűjtsek egy abszor…ra?[/quote]:meghajol
Közben már olvashattad Döme és Gyusza pozitív véleményeit!
Nyugodtan megveheted a 118 litereset, annak csak 60 Wattos a kompresszora -hibásan van felírva a web oldalra- szolár panelekkel kiegészítve működni fog!!
Ha rám hallgatsz -no meg a többiekre- legalább 300 wattos szolár egységet tegyél fel, akár úgy is, hogy veszel egy normál, tetőre szerelhető panelből egyetlen darabot ami tud ennyit… Van olyan pl az LG-nek amelyik 360 wattot tud, egyetlen tábla…
Vagy veszel az EV-power-nél 3, vagy 4 db db 100 wattos flexibilist! Azoknak darabja csak 4 kg![/quote]Köszönöm a válaszokat és a magyarázatokat, az jó hír,hogy 60w-os a hűtő, nekem van 400w-os( 2×200)napelemem így vettem az autót, 2 db 80 Amh akksi van most töltve vele. Azt hiszem megnyugtató válaszokat kaptam, mégegyszer köszönet.
Ákos2019.07.03.-19:14 #57818[quote=”totya” post=55147]Köszönöm a tanácsot !
A hűtőt ott néztem ahonnan neked van csak elírtam a w-ot. Egy 118 l-es, 72w, néztem ki aug.-ban érkezne, meg merjem e venni az adott paramétereimmel, mi főleg bivakolunk vagy gyűjtsek egy abszor…ra?[/quote]:meghajol
Közben már olvashattad Döme és Gyusza pozitív véleményeit!
Nyugodtan megveheted a 118 litereset, annak csak 60 Wattos a kompresszora -hibásan van felírva a web oldalra- szolár panelekkel kiegészítve működni fog!!
Ha rám hallgatsz -no meg a többiekre- legalább 300 wattos szolár egységet tegyél fel, akár úgy is, hogy veszel egy normál, tetőre szerelhető panelből egyetlen darabot ami tud ennyit… Van olyan pl az LG-nek amelyik 360 wattot tud, egyetlen tábla…
Vagy veszel az EV-power-nél 3, vagy 4 db db 100 wattos flexibilist! Azoknak darabja csak 4 kg!2019.07.03.-12:55 #57817Szia! Számokba, méretezésekbe nem megyek bele mélyen. Nekem egy cca. 65 literes 12V kompresszoros hűtőm van, 2×100 Ah zselésnek titulált indító akksi munkára befogva, hozzá egy 285 W-os poli napelem, egy sima noname 30 A-s töltésvezérlővel. Mindez sziget üzemben. Erről mennek a szivattyúk, a teló töltés, és a lakórész világítása (max. 4x2W) is. Ez így hibátlanul és folyamatosan működik. Előtte amíg nem volt napelem, addig sokat szenvedtem a feszültség esése miatti ki be kapcsolgatások miatt. Akkor is hűtött rendesen, csak meg volt kicsit kergülve.
Talán lehet arányaiban támpont az én példám. :-)[/quote]Kb. ugyanez van nekem is, semmi gond vele. Napelem csodát tesz:)
2019.07.03.-12:34 #57815[quote=”totya” post=55140]Tisztelt Klubtagok !
Nagy dilemmám van ebben kérek segítséget. Ahogy az lenni szokott eldugult a jó kis „amúgy nagy ” hűttőszekrényünk, kuka. Elolvastam az írásokat előröl hátulról ebben a témában gondolta egy kompresszoros mellet tenném le a voksom de most ideiglenesen beleraktam egy 220v komp.. a hétvégére kempinges helyre és azt tapasztaltam,hogy bizony folyamatosan működött órákon át. Az a kérdésem,hogy a 12v os is így üzemel vajon meddig bírja a fedélzeti akksi,jó meleg volt a ezt mindenki tapasztalhatta. Van 400w napelemem 2x 80 Amp óra akksim de ha nem süt a nap mi lessz de, meleg az meg van. Amit néztem az 75W fogyasztású én nem értek ehhez az oldalához,hogy ez órára vagy mire van megadva ezért vagyok tanácstalan. Sajnos az eredetiét nem tudom bevállalni mert 800 ezer Ft.lenne. Kérek tanácsot tapasztalatot bármit Köszönettel! Ákos[/quote]Szia! Számokba, méretezésekbe nem megyek bele mélyen. Nekem egy cca. 65 literes 12V kompresszoros hűtőm van, 2×100 Ah zselésnek titulált indító akksi munkára befogva, hozzá egy 285 W-os poli napelem, egy sima noname 30 A-s töltésvezérlővel. Mindez sziget üzemben. Erről mennek a szivattyúk, a teló töltés, és a lakórész világítása (max. 4x2W) is. Ez így hibátlanul és folyamatosan működik. Előtte amíg nem volt napelem, addig sokat szenvedtem a feszültség esése miatti ki be kapcsolgatások miatt. Akkor is hűtött rendesen, csak meg volt kicsit kergülve.
Talán lehet arányaiban támpont az én példám. 🙂2019.07.03.-12:20 #57814Nekem is Az van amit venni szeretnek,tokeletes szerkezet
2019.07.03.-12:10 #57813Köszönöm a tanácsot !
A hűtőt ott néztem ahonnan neked van csak elírtam a w-ot. Egy 118 l-es, 72w, néztem ki aug.-ban érkezne, meg merjem e venni az adott paramétereimmel, mi főleg bivakolunk vagy gyűjtsek egy abszor…ra?2019.07.03.-01:52 #57811[quote=”totya” post=55140]Tisztelt Klubtagok !
Nagy dilemmám van ebben kérek segítséget. Ahogy az lenni szokott eldugult a jó kis „amúgy nagy ” hűttőszekrényünk, kuka. Elolvastam az írásokat előröl hátulról ebben a témában gondolta egy kompresszoros mellet tenném le a voksom de most ideiglenesen beleraktam egy 220v komp.. a hétvégére kempinges helyre és azt tapasztaltam,hogy bizony folyamatosan működött órákon át. Az a kérdésem,hogy a 12v os is így üzemel vajon meddig bírja a fedélzeti akksi,jó meleg volt a ezt mindenki tapasztalhatta. Van 400w napelemem 2x 80 Amp óra akksim de ha nem süt a nap mi lessz de, meleg az meg van. Amit néztem az 75W fogyasztású én nem értek ehhez az oldalához,hogy ez órára vagy mire van megadva ezért vagyok tanácstalan. Sajnos az eredetiét nem tudom bevállalni mert 800 ezer Ft.lenne. Kérek tanácsot tapasztalatot bármit Köszönettel! Ákos[/quote]Cseréld ki egy kisebbre. Az lényegesen olcsóbb, kevesebb velük a gond mint a nagyokkal, és nem kell mellé mázsányi akkupakk.
Épp tegnap kínáltak egy használt, de jó állapotú 80-90 literes készüléket 120 ezresért. Ha érdekel, írj privátba, és elküldöm a kolléga elérhetőségét!2019.07.03.-00:38 #57810[quote=”totya” post=55140]Tisztelt Klubtagok !
Nagy dilemmám van ebben kérek segítséget. Ahogy az lenni szokott eldugult a jó kis „amúgy nagy ” hűttőszekrényünk, kuka. Elolvastam az írásokat előröl hátulról ebben a témában gondolta egy kompresszoros mellet tenném le a voksom de most ideiglenesen beleraktam egy 220v komp.. a hétvégére kempinges helyre és azt tapasztaltam,hogy bizony folyamatosan működött órákon át. Az a kérdésem,hogy a 12v os is így üzemel vajon meddig bírja a fedélzeti akksi,jó meleg volt a ezt mindenki tapasztalhatta. Van 400w napelemem 2x 80 Amp óra akksim de ha nem süt a nap mi lessz de, meleg az meg van. Amit néztem az 75W fogyasztású én nem értek ehhez az oldalához,hogy ez órára vagy mire van megadva ezért vagyok tanácstalan. Sajnos az eredetiét nem tudom bevállalni mert 800 ezer Ft.lenne. Kérek tanácsot tapasztalatot bármit Köszönettel! Ákos[/quote]
Ha végigolvastad, akkor tudod, hogy én ugyan úgy jártam, mint Te!
Jó magam is a 230 Voltos lakásba való hűtőt tettem be a járgányba és használtam közel egy évig!
Ez kizárja a biwakolást, mert kötve vagy a hálózati táphoz.
Nem tudom milyen típusú 12 Voltos kompresszoros hűtőt néztél ki magadnak, ami 75 watt fogyasztású, mert az enyém ugyan 72 wattos, de 200 literes hűtőm, aminek ebből 70 literes! a mélyhűtője!
Ez sem megy folyamatosan még a mostani melegekben sem, kb 2/3 arányban megy 1/3 arányban áll!
Ezek a kompresszoros hűtők biwakoláshoz bizony neccesek, a 2 x 80 Ah akkupakkodat hamar megeszik, mert a 73 Wattod az óránként 6 Ah-t jelent, ami 12 óra alatt már nullára fogyasztja az egyik akkudat, majd 12 óra múlva a másikat is azaz 24 óra alatt mindkettőt! Ráadásként egy savas akkuból maximum a háromnegyedét néha még annyit sem tudsz kiszedni, mert közben leesik az akku feszültsége és a kompresszor kikapcsol, mert védi önmagát és az akkut ! Ezen a helyzeten tud(na) javítani napcella ami akkor jó, ha az akku kapacitásodnak a napcella teljesítménye legalább a 4-5 szöröse, azaz 400 -500 wattal már elmész,és egy nagyobb akkupakkal!
Vagy Vállalod azt, hogy nem biwakolsz, mindig maradsz hálózati kapcsolattal! A 230 Voltos lakáshűtő alkalmazása is megfelelő lehet akár hosszú távon is ebben az esetben!
Én vettem kínai hűtőt, aminek az az előnye, -mert 12 Voltos kompresszoros- hogy menet közben is működik így hosszú távon sem kell félnem a leolvadástól… Nekem 2 x 100 Ah-m van 2 x 100 Wattos napcellával, ami bizony nálam is kevés… Most nem érek rá, de tervezem a napcella duplázását és egy 300 Ah-s Lítiumos akkupakk beszerzését…
:meghajol2019.07.02.-12:26 #57807A hűtőmben gáz fúvóka lett cserélve, mert a régi nem adott elég lángot. Most úgy hűt a hűtőm, hogy reggelre lemegy 0 fokra, de estére vissza megy 13 fokra. Ez így szokott működni?
2019.07.02.-11:46 #57806eyg lakoautos biblijaban az elso oldalon szerepel: Ha 10 liter vizet hasznalok …….20 at viszek………ha 100 ampert hasznalok……200 at viszek…………..
koszonom2019.07.01.-00:43 #57805Tisztelt Klubtagok !
Nagy dilemmám van ebben kérek segítséget. Ahogy az lenni szokott eldugult a jó kis „amúgy nagy ” hűttőszekrényünk, kuka. Elolvastam az írásokat előröl hátulról ebben a témában gondolta egy kompresszoros mellet tenném le a voksom de most ideiglenesen beleraktam egy 220v komp.. a hétvégére kempinges helyre és azt tapasztaltam,hogy bizony folyamatosan működött órákon át. Az a kérdésem,hogy a 12v os is így üzemel vajon meddig bírja a fedélzeti akksi,jó meleg volt a ezt mindenki tapasztalhatta. Van 400w napelemem 2x 80 Amp óra akksim de ha nem süt a nap mi lessz de, meleg az meg van. Amit néztem az 75W fogyasztású én nem értek ehhez az oldalához,hogy ez órára vagy mire van megadva ezért vagyok tanácstalan. Sajnos az eredetiét nem tudom bevállalni mert 800 ezer Ft.lenne. Kérek tanácsot tapasztalatot bármit Köszönettel! Ákos2019.06.15.-23:20 #57777Nekünk volt Lehel C35K hűtőnk. 3 kg-os Lengyel kempingpalackkal használtuk többször 1-2 heteket nyaranta és nem fogyott ki. Szinte csak őrláng pislákolt folyamatosan. Nekünk gázon hűtött a legjobban.
12 voltnál vigyázz, mert nagyon szeret fogyasztani. Ja és zárt térben nem ajánlott az üzemelése gázról.2019.06.15.-13:41 #57776A múlt hétvégén kipróbáltam : jelentősen melegedett,de a h.boxban továbbra is a kinti hőmérséklet volt változatlanul. Figyeltem a polaritásra ,mégsem jó ? Ha megfordítom a hűtő vezeték szinezéséhez képest (12volt) leégetek valamit ? Hűtőközeg NH3. A hálózatról -3 ig hűt ,gázról is megy éjszaka 0+1,nappal +3,+4 ig tud folyamatos üzemben már ötödik napja.Gázfogyasztást próbálok kalkulálni biwakoláshoz. Ismeri valaki ezt a C 35 k typ /jászberény/ hűtőládát.?
2019.06.14.-03:02 #57774DC csatlakozónak szerintem a legjobbak a modellező csatlakozók. Én XT60-as és XT90-est használok az elektromos járgányaimban. ezek kicsik, aranyozottak, 60, ill. 90A terhelést bírnak melegedés nélkül, és még olyan is van belőle, ami nem szikrázik, ha terhelés alatt dugod össze.
2019.06.08.-12:24 #57756MÉG aznap estére megvettem hozzávalókat .Fekete és kék 6m2 1eres vezeték 8m-nyi . Hozzá vízhatlan kültéri ajzat és dugó ezeken is jelöltem a polaritást .Egy előző Szipka-tanács alapján betettem egy 10 Amp biztit is a 12+ szárába.Másnapra meg is csináltam. Fotó szerint. Ma kipróbálom hogy a 2X 100 Watt s.panel röl mppt kivezetésen /akkut kikerülve/ működik-e 12 volt/9,5 amp. hűtőbox.
Ha valamikor majd összefutok a Nyomival beszélünk a dologról, mert ha bejön az alkotás akkor később a bútorzaton keresztül is telepíthetnék ilyet a lakó végéhez fixen.Utána 1-2 m lengő vezetéken.Attachments:2019.06.08.-01:21 #57752[quote=”NagyPapa” post=55088]Van speciális alacsony feszültségű csatlakozó! Én a Nyomitól kaptam 2 párat de nem építettem be, hanem visszaadtam neki, keresd Őt, hátha megvan még neki!
Vagy:https://hu.rs-online.com/web/p/nagy-teherbirasu-tapcsatlakozo-keszletek/6120150/
:meghajol[/quote]A targoncák akkumulátor csatlakozói is megfelelnek. Akár 350 A-es is kapható, ami ezért már bírja a terhelést. :woohoo: :sorry
2019.06.07.-01:05 #57749[quote=”NagyPapa” post=55088]Van speciális alacsony feszültségű csatlakozó! Én a Nyomitól kaptam 2 párat de nem építettem be, hanem visszaadtam neki, keresd Őt, hátha megvan még neki!
Vagy:https://hu.rs-online.com/web/p/nagy-teherbirasu-tapcsatlakozo-keszletek/6120150/
:meghajol[/quote]
Még megvan. Ha valakinek kell. Egyébként autóvillamossági üzletben lehet kapni, és 30 A-ral tartósan terhelhető, polarítás felcserélése alakja miatt nem lehetséges. Dugalj csapfedeles, vízmentes.;)2019.06.06.-21:58 #57748Van speciális alacsony feszültségű csatlakozó! Én a Nyomitól kaptam 2 párat de nem építettem be, hanem visszaadtam neki, keresd Őt, hátha megvan még neki!
Vagy:https://hu.rs-online.com/web/p/nagy-teherbirasu-tapcsatlakozo-keszletek/6120150/
:meghajol2019.06.05.-14:49 #57742koszonom a hozzaszoloknak a hutogeppel kapcsolatos tanacsok jok voltak, mindenen vegig mentem ,mindent megmozgattam, kikotottem,ujra kotottem,csatlakozasokat vegig neztem, a compressorhoz uj controllert rendeltem,amikor az aksit felnyomtam 14.4 V ra minden helyreallt ,de aztan kozben csak meregettem a feszultseget,megallapitottam hogy lemegy 11.2V ra ha meg a huto….ahogy Nagy Papa is tanacsolta uj vezeteket kelett kihuznom amit a vezeto ules mogotti charge controllrol van leveve….. ulesek mogott a lakoresznel levo kuszob alatt , es a konyhapult alatt be tudtam fuzni es elvinni a hutugephez…… az egesz herce hurcat elkerulhettem volna h aazzal kezdem hogy egy vezeteket csak direktbe elvittem volna es azzal beinditani a hutot….. 6 os vezeteket huztam be….. a hutonel a kozvetlen most anyi a feszultseg mint az aksinal…….mindezt ejszaka elokeszitettem es reggel mar csak meg kelett vennem a vezeteket es behuzni……uj vezetek volt az utolso ami tortenhetett, remelem olvassak sokan es tanulnak belole……amit en utoljara csinaltam, legyen az az elso dolog ,ha ilyen eset tortenik valakivel……. megjegyzem hogy a huto sokkal de sokkal csendesebben fut, modhatnam hangtalanul……….koszonom a hozzaszolasokat tanacsokat………most van egy controller extraba, ha valakit erdekel allok rendelkezesere
koszonettel
2019.06.05.-14:13 #57741Az amatőrök bizonyosságával a solár 4 m2 vezetéke a dupla szig. miatt. vastagabb mint a hálózatban használt 1 eres 6 m2 vezeték. Emiatt utóbbival a vezetékelés és bújtatás könnyebb lehet. Továbbá a vastagabb átmérőn kisebb a feszültség esés. Neked annyi S.panel mellet a mppt-én nincs 12 V fogyasztó kimenet? Hasonló problémám. Eladó Waeco 40lit / 230 volt hűtőládám kiváltására szereztem biwak-hoz könnyebb, 35lit / három funkcióst (110W/ 9,5 amp/ 12volt) . Az /40 A /mppt-én van direkt 12 volt kimenet üresen. Miért kellene levinni a fedélzeti akkuhoz esetleg vissza veszteséggel inverteren keresztül. A vezérlő bal oldal közepéről hátra 3,5 le 1,5 át 2,3 azaz összesen min. 7,4 m vezeték mire a hátsó nagy garázsba betáp lesz .Lehet-e kapni spéci 12 voltos
dugó/villa szettet vagy a háztartási 230 szerelékeit kell használni és jelölni mert egyforma lesz a
Hűtőn lévő igazi 230 as villával ?! Ha nem jó írjatok. köszönöm.2019.06.05.-01:30 #57739[quote=”portland” post=55078]Ezek szerint solar vezeteket vittel Oda a hutonek?[/quote]
Az is megfelelő lehet, ráadásul annak dupla szigetelése van!
A cégem villamos, műszeres kivitelezéssel foglalkozik, levettem a polcról egy hajlékony vezetékdarabot…..
:sorry2019.06.04.-20:11 #57738Ezek szerint solar vezeteket vittel Oda a hutonek?
2019.06.04.-20:07 #57737Koszonom a hozzaszolast,valoszinu nekem is kell ezt csinalnom, Az eredeti kabel szerintem masfeles,de a legjobb esetben is csak 2.5 mm, 6 mm- t hogy tudtal elvezetni¿?nekem is kb 3m sajnos az aksi a vezeto ules alatt van,a hutovel ellentetes oldalon, most mertem megint,V anyi mint az aksinal,de ha uzemel a huto akkor 11.3V
Koszonom2019.06.04.-19:55 #57736[quote=”portland” post=55075]Talan uj kabel lenne a megoldas kozvetlenul Az aksitol,de Az legalabb anyira zuros elvinni mint vegig menni az aksitol a hutoig, talan lassankent,szakaszosan kimerem,arra is gondoltam hogy amikor a hutogep elott rakotottem a csoki foglalattal,lehet a szigetelest is ala csavartam es mivel 50x atneztem vegen jo lett az erintkezes, koszonom mindenesetre[/quote]
Közben rájöttél néhány dologra, de azért még leírom: Ezek a kompresszoros hűtők iszonyatosan érzékenyek a tápfeszültségre, (nekem is ilyen van, kínai gyártmány, 200 literes 130+70) emiatt nagyon ajánlott közvetlenül az akkupakkra kötni őket egy zárlatvédő biztosítón (50 Amper) keresztül, nagy keresztmetszetű vezetékkel, ami legalább 6, de inkább 10 kvadrátos legyen!!
Nekem 6 mm2 a kábelem, pedig csak 3 fm a teljes kábelhosszam!
:meghajol -
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.