-
IndítottaTémakör
-
2006.11.20.-15:33 #4056
Sziasztok!
A nyáron sokat bajlódtam a hűtőmmel.Ha gázról müködtettem gyakran kialudt a láng és nehéz volt a beindítás is.
Megelégelve a dolgot megnéztem közelebbről (az alsó szellőző felől).Néhány csavarral rögzitett fém dobozkában található amin látható egy állítható szellőző is (ennek állítgatása nem hozott változást).Jól látszott viszont,hogy a gázláng érzékelőnek éppencsak a hegye ér a lángba és az is,hogy az egészet három db aluminium (könnyen elvágható) alátét tartja távol a lángtól (a dobozkán kivűl).Két darab alátétet eltávolítva és a csövet újra rögzitve (kábelkötegelőkkel) azóta is kifogástalanul müködik.
Megjegyzem a gáz nem játék,de itt hál itennek nem kellett a rendszert megbontani.
A másik problémám a hűtővel,hogy akkuról (járó motor esetén) nem vagy alig megy (nehéz eldönteni).Tipusa THETFORD NH100L
Gázról (mostmár) és 230V-ról kifogástalanul megy és a bíztosítékok is jók.Van valakinek ötlete?Ha igen előre is köszönöm.Üdv Andy -
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2007.11.19.-22:55 #5904
[quote=”PacsoT”:b80lghur]Lehet egy nagyon buta kérdésem?
Gázról, (ami melegít) hűteni?
És hogyan működik a kombinlt? Komresszor megy a 12Vról… De a gáz?[/quote]Szerintem a kérdés nem buta 😆
Első hallásra valószínüleg mindenkinek érthetetlen a jelenség. Megpróbálom érthetően leírni.
A melegítés csupán az abszorber (pl.: ammónia) és az oldószer( pl.:víz) szétválasztásának érdekében történik. Ezután a forró, elpárologtatott abszorbert(az ammóniát) a kondenzátorban már a környzeti levegővel is vissza lehet hűteni, csepfolyóssá. Ezután megy be fojtószelepen keresztül az elpárologtatóba (ez a hűtőd belseje) ahol párolgásával lehűti a hűtendőt. Ezután az abszorber gőzét vízzel nyeletik el, amiből azután ismét melegítéssel lehet majd szétválasztani. A működés lényge itt is a halmazállapotváltozás, de itt létrehoznak egy magas hőmérsékletű szakaszt is, aminek hűtéséhez már elég a környezeti levegő hűtőhatása. Tehát ott történik a nagy hőleadás a kondenzátorban.
Természetesen összességében sokkal több hőt ad le a hűtő, mint amennyit a gázláng melegít rajta.
Remélem így érthető volt. 🙄2007.11.17.-00:16 #5891A 12V és a 230V is fűtőszálat hajt meg és fűt, akárcsak a gáz. Az abszorpció elvén aztán hőt von el a belsőtérből tudomásom szerint.
2007.11.16.-18:42 #5889Lehet egy nagyon buta kérdésem?
Gázról, (ami melegít) hűteni?
És hogyan működik a kombinlt? Komresszor megy a 12Vról… De a gáz?2007.07.29.-18:11 #5121[quote=”Brigi”:3k8r80rp]Igen, nekünk az előző lakóban ilyen hűtőnk volt, ami elvileg magtól kapcsolgatott át és manuálisan nem is lehetett kapcsolgatni. Csak sajnos időnként nem érzékelte, hogy a menet közbeni 12 V-ról át kellene kapcsolnia gázra, ilyenkor az összes lehetséges elektromos fogyasztót be kellett kapcsolni, hogy megnoszogassuk és átváltson. (A technikai részletekhez sajnos nem értek, csak a tapasztalatokat tudom.)
Persze a mai masinák már biztosan jobbak.[/quote]ahogy kiveszem a szavaitokbol nem favorizáljátok az inverteres rendszert,inkább a több funkciosra voksoltok.
akkor ezt a rendszert kell felujjitani és akkor müködni fog.1999-ben volt egy 1976-os brüszner 550,huuuuuuuu abban volt ám három funkcios hütö.kb 10 15 perc telt el és már jeges volt ,ha ezt elöre tudom hogy ennyi bajom lessz a többi hütövel biztos kivettem volna.
2007.07.29.-16:08 #5120[quote=”GaborApa”:15cto5bw]
A legújabb hűtők automatikusan kapcsolgatnak attól függően, hogy észlelnek-e töltőáramot a generátortól, vagy 230V hálózati feszültséget, (de ezzel kapcsolatban Brigiéknek volt már kellemetlen tapasztalatuk)[/quote]
Igen, nekünk az előző lakóban ilyen hűtőnk volt, ami elvileg magtól kapcsolgatott át és manuálisan nem is lehetett kapcsolgatni. Csak sajnos időnként nem érzékelte, hogy a menet közbeni 12 V-ról át kellene kapcsolnia gázra, ilyenkor az összes lehetséges elektromos fogyasztót be kellett kapcsolni, hogy megnoszogassuk és átváltson. (A technikai részletekhez sajnos nem értek, csak a tapasztalatokat tudom.)
Persze a mai masinák már biztosan jobbak.2007.07.29.-15:07 #5119[quote=”Red”:2tjrcg8o]ha jól emléxem az elektro órákon valami olyat mondtak, hogy az inverter elég sok áramot fogyaszt, ráadásúl akkor is szívja az akksit, ha nem is üzemel róla semmi, csak be van kapcsolva
ergo, igen rossz lenne a hatásfok
szerintem ez tulzottan terhelné az akksidat, igazából csak menet közben tudnád használni
akkor meg ott a 12V …[/quote]Az inverter ha nincs rajta fogyasztás, akkor minimálisat fogyaszt, de amikor korlátozott mennyiségű áram van, akkor a minimális is rengeteg. 😥
Nekünk gázról megy legerősebben a hűtőnk, nem alszik el menet közben, és jól bírja a napsütést is, pedig nincs ventillátora. A gázfogyasztása minimális, ezért már csak hosszabb utaknál kapcsolgatjuk át 12V-ra.
A legújabb hűtők automatikusan kapcsolgatnak attól függően, hogy észlelnek-e töltőáramot a generátortól, vagy 230V hálózati feszültséget, (de ezzel kapcsolatban Brigiéknek volt már kellemetlen tapasztalatuk)2007.07.29.-13:43 #5117[quote=”medmad”:3qdavggy] apcorciost tegyünk-e bele?
[/quote]ha jól emléxem az elektro órákon valami olyat mondtak, hogy az inverter elég sok áramot fogyaszt, ráadásúl akkor is szívja az akksit, ha nem is üzemel róla semmi, csak be van kapcsolva
ergo, igen rossz lenne a hatásfok
szerintem ez tulzottan terhelné az akksidat, igazából csak menet közben tudnád használni
akkor meg ott a 12V …én a következő képpen oldottam meg ezt
van a gyári 220/12/gáz hűtőm, illetve plusszban van bent egy ugyanilyen rendszerű felhajtható tetejű láda kivitelben isha állunk a beépített hűtőt használjuk gázról, ebben olyan cuccok vannak, mint pl kaja, vagy ami miatt nem kell sokat nyitogatni
a láda a fedélzeti akksikról megy, ehez nekem van egy napkollektor a tetőn, ami tölti 10A-al
így ha nem kap semmi más töltést, akkor is napokig képes nagyon jól hűteni
ebben tartjuk a FONTOS dolgokat, mint pl a sör 😉szerintem a 220/12/gáz 1-2 ventillátorral remekűl működik
2007.07.29.-12:56 #5116[quote=”Red”:3sys8p1a]lehet, hogy butaságot kérdezek, de csak nekem vannak ventillátorok a felső szellőzőben?
márpedig ha az megy, akkor nálam nem egyenlítődik ki…[/quote]
sziavégtére is nem mondtál butaságot azzal a ventilátoros dologgsl,nekem is van a felsö szellözöben egy ami ki tolja a meleget,csak az is a gond hogy ez még egy öskövület,egy egy csillagos lehel ami erre képes.a csere már régota tervbe van véve csak azt nem döntöttük még el hogy megint apcorciost tegyünk-e bele.ezért érdeklödök itt is és más hol is hogy az inverteres kompresszoros megoldás mennyire jönbe.
ebböl adodoan kérdésem is lenne azokhoz akik értik ezt a dolgot, hogy 90 vagy 110 literes kompresszoros hütöhöz aminek ugy 120w a névleges energia szükséglete. gndolom hogy az inditáshoz több kell,és itt a kérdés lényege hogy hány wattos inverter szükséges ahoz hogy gond nélkül müködjön.
vagy maradjak az apcorciosnál,csak egy ujjabb kivitelnél????
medmad
jandra
2007.07.29.-12:02 #5115A Norvégiai út ugy jőt össze,hogy julius 3-átol vártak minket Göteborgban egy 25-éve kinlevö barátnönk akihez szerencsésen megis érkeztünk semmi féle probléma nélkül egy pár Göteborgban én környékén eltöltött nagyon esös nap után ugy határoztunk a Nejemel,hogy elmegyünk Norvégiába de csak Osloig jutottunk aholegy nagyon szép napon be bicigliztük a várost és ugy határoztunk másnap hajora üllünk és elmegyünk a fjord-okmegnézéséhez.Azonban az idöjárás közbeszolt mert torenciális esök kezdödtek igy vissza fordultunk.Az ut nagyon szép és ajánlom mindenkinek még,ha esik is.Ez idö allat egyfojtában ment a hütö gázrol igaz,hogy14-16 fok volt a hömérö higanyszála.
2007.07.29.-02:18 #5114[quote=”medmad”:gc5eiwwh]az igaz hogy állo helyben mehet,de az is igaz hogy ha ugy állsz meg hogy süti a gáz oldalt akkor nem akar hüteni mivel ki egyenlitödik a hö.[/quote]
lehet, hogy butaságot kérdezek, de csak nekem vannak ventillátorok a felső szellőzőben?
márpedig ha az megy, akkor nálam nem egyenlítődik ki…2007.07.29.-01:06 #5113Béla, nektek valószínűleg Norvégiában nem volt 45 C mint nekünk Athénben. Neked ilyen melegben is jó szokott lenni?
2007.07.28.-19:37 #5112[quote=”fazekasbela”:3sksa8cu] Én és nejem juliusban tértünk haza egy 13 napos Norvégiai utrol [/quote]
Nagyon örülnék, ha lakóautós tapasztalataitokat megírnátok Norvégiáról. Valamikor mi is szeretnénk arrafelé menni (különösen, ha errefelé ennyire melegszik a klíma 😉 )
2007.07.28.-19:21 #5111Nekem egészen máv a véleményem a hütöszekrényel kapcsolattal Én és nejem juliusban tértünk haza egy 13 napos Norvégiai utrol és a gyári beszereltDometik tip.30l.nagyon jól birta a feladatát még egész uton jégkockát is szolgáltatot.A hütö egyfolytában csak gázrol müködöt a 4000Km.-en és ha gyárilag van beszerelve akkor nem oltodhat elmenet közben sem Az Én autom egy 22-éves Fiat Dukáto Eriba Csak minden indulás elöt portalanitom vagyis levegövel kifujatom ezeket az érzékeny pontokat.További Jó nyaralást Mindenkinek.
2007.07.27.-00:44 #5107[quote=”tclar”:29k02zaw]Nekem még nem volt gázos mert azt hallottam rossz a hatásfoka. Most állóhelyben miért nem jó?Gázüzemben mehet bármeddig nem?[/quote]
az igaz hogy állo helyben mehet,de az is igaz hogy ha ugy állsz meg hogy süti a gáz oldalt akkor nem akar hüteni mivel ki egyenlitödik a hö.
2007.07.27.-00:32 #5106Nekem még nem volt gázos mert azt hallottam rossz a hatásfoka. Most állóhelyben miért nem jó?Gázüzemben mehet bármeddig nem?
2007.07.26.-23:03 #5105[quote=”tclar”:2exbes0s]Én egy 70L-es Zanussi sima 230V-os kompresszoros hűtőt használok, a kompresszora 55 W-os, ehhez építettem egy 400 W-os modifikált színuszos automata invertert. A Transitomban alapból 150 Ah akku van plussz vettem 3000 Ft-ért a bontóban egy 55 Ah-st vésztartaléknak. Két napot állóhelyben simán kibír a 150 Ah, a harmadik napon kellett indításhoza tartalék akksi. 5 L fagyasztós, a normál hűtő része viszont túl nagy, igazából nem is kellene ekkora, lehet eladom az egész szettet (hütő+inverter)[/quote]
szia
bocs hogy bele vauuuu,de ilyen össze állitásban engem is érdekelne ez a hütö dolog.ugyan is nagyon tele van a tö…..m
a mostani gázossal ,ami menet közben ugye mindig elalszik ,amikor meg meg állunk az meg nem mindig elég a hütéshez. na a lényeg hogy mindig szopi van vele.
persze ez nem azonnali segitség kérés hiszen sajna csak jövöre lessz rá igazán szükség.de valamelyik lakos találkozon dumcsizhatnánk rola.elöre is köszi
üdv medmad
Károly2007.05.05.-21:38 #4904Én egy 70L-es Zanussi sima 230V-os kompresszoros hűtőt használok, a kompresszora 55 W-os, ehhez építettem egy 400 W-os modifikált színuszos automata invertert. A Transitomban alapból 150 Ah akku van plussz vettem 3000 Ft-ért a bontóban egy 55 Ah-st vésztartaléknak. Két napot állóhelyben simán kibír a 150 Ah, a harmadik napon kellett indításhoza tartalék akksi. 5 L fagyasztós, a normál hűtő része viszont túl nagy, igazából nem is kellene ekkora, lehet eladom az egész szettet (hütő+inverter)
2006.11.21.-12:50 #4077[quote=”GaborApa”:1mal7g3w]Egy kis átkötés után lehetséges lenne (a hűtő a 230-at közvetlenül a csatlakozótól kapja az inverter pedig egy relével leválasztott áramkörre adja a feszültséget)
De nekünk nem volt még bajunk az alacsonyabb teljesítménnyel. Mindig tele hűtővel indulunk és a cucc eleve lehűtve kerül bele (megérkezős jager a persze fagyasztóból :D/ ). Ha véletlenül útközben hozzáteszünk, akkor besegít a hűtésbe a már benne lévő hideg holmi is.
Úgy tapasztaltuk, hogy nagyon jó a hűtőnk szigetelése is. Előfordult, hogy elfelejtődött a megálláskor a gázra kapcsolás (a lanovkán felfelé jutott a hűtőfelelős eszébe) és a 4-5 órás napon állás után is minden hideg volt és a fagyasztó sem olvadozott.[/quote]Köszönöm a kielégítő választ /a jager nevében is / :smt030
András
2006.11.21.-00:42 #4075[quote=”LMC”:2frcmu5v]Kérdésem, hogy menet közben inverteren keresztül használtad már?
Vagy nem is lehetséges?[/quote]
Egy kis átkötés után lehetséges lenne (a hűtő a 230-at közvetlenül a csatlakozótól kapja az inverter pedig egy relével leválasztott áramkörre adja a feszültséget)
De nekünk nem volt még bajunk az alacsonyabb teljesítménnyel. Mindig tele hűtővel indulunk és a cucc eleve lehűtve kerül bele (megérkezős jager a persze fagyasztóból :D/ ). Ha véletlenül útközben hozzáteszünk, akkor besegít a hűtésbe a már benne lévő hideg holmi is.
Úgy tapasztaltuk, hogy nagyon jó a hűtőnk szigetelése is. Előfordult, hogy elfelejtődött a megálláskor a gázra kapcsolás (a lanovkán felfelé jutott a hűtőfelelős eszébe) és a 4-5 órás napon állás után is minden hideg volt és a fagyasztó sem olvadozott.2006.11.21.-00:01 #4072Sziasztok!
Az abszorbciós hűtőknél (amiben nincs kompresszor) nem lehet probléma az inverteres táplálással (az akkura vigyázni kell,bár a mostanában gyártott inverterek alapszolgáltatása,hogy 10.5V alatt lekapcsolnak megakadályozva a mélykisütést).A kompresszoros hűtőknél (és klímáknál) már nem ilyen egyszerű a helyzet,mert a kompresszor indulási árama sokszorosa is lehet a névlegesnek (néhány másodpercig)amit az inverternek el kell viselni.Nem ritka,hogy a 2kW-os inverternél azt írják hogy hűtőgép 160W-ig!
A másik dolog,hogy ezekhez célszerű szinuszos invertert használni (amúgy nagy lesz a hangja),de ezek kb 5X annyiba kerülnek és még érzékenyebbek a túláramokra!Hónapok óta foglalkoztat ez a gondolat (mármint a tetőklima 12V-os használata) de nagyon úgy tűnik,hogy bíztos sikert csak a kempingkatalógusokban is megtalálható kifejezetten a klimákhoz gyártott inverterek hoznak (800-1100 euróért).Üdv Andy2006.11.20.-21:23 #4066[quote=”LMC”:ylxaqdux]Szia Gábor.
Nekem is hasonló tapasztalataim vannak hogy menet közben alacsony a hatásfok.
Kérdésem, hogy menet közben inverteren keresztül használtad már?
Vagy nem is lehetséges?András[/quote]
Az előző kocsiban egy ősrégi Lehel hűtőszekrényem volt. Miután azt rendszeresen kellett javítgatnom, láttam, hogy egy fűtőtest (12 V-os) van benne, meg egy 220/12V trafó, azaz a teljesítménye kb. azonos volt mindkét feszültségen. Aztán kicseréltem egy újabb modellre, és azt hittem, az is így működik. De jött a gond, hogy 12V-on nem az igazi. A modernizálásnál ti. már ebbe is két fűtőtestet szereltek.
Idén nyáron menet közben már inverterről, 220-ról járattam, ez bevált. (Csak ne felejtsem rajta álltában hosszú ideig, mert nekem teljesen le lehet meríteni a fedélzeti akkumat, nincs semmi automatikám, ami megakadályozná, az inverter direktbe rá van kötve az akkura, és az csak akkor kapcsol ki, ha az akkut már lemerítette.) Az, hogy az inverter így a töltésről megy menet közben, nekem nem okozott semmi problémát.
2006.11.20.-21:12 #4065[quote=”Andy”:eem915st]Sziasztok!
A nyáron sokat bajlódtam a hűtőmmel.Ha gázról müködtettem gyakran kialudt a láng és nehéz volt a beindítás is.
… Jól látszott viszont,hogy a gázláng érzékelőnek éppencsak a hegye ér a lángba [/quote]
Nekem ezen a nyáron kezdte ezt a hűtőm, többször is kialudt a gázláng. Kösz a tippet, télen meg fogom nézni az érzékelőt.2006.11.20.-19:23 #4063[quote=”GaborApa”:1zjraqqy]Itt irogassunk a hűtővel kapcsolatos problémákról, megoldásokról.
Igen fontos része ez a lakónak.mint azt jól tudjuk: :smt201 [/quote]
Szia Gábor.
Nekem is hasonló tapasztalataim vannak hogy menet közben alacsony a hatásfok.
Kérdésem, hogy menet közben inverteren keresztül használtad már?
Vagy nem is lehetséges?András
2006.11.20.-18:53 #4062Itt irogassunk a hűtővel kapcsolatos problémákról, megoldásokról.
Igen fontos része ez a lakónak.mint azt jól tudjuk: :smt201
2006.11.20.-18:47 #4061[quote=”Andy”:t4ts0or5]Szia Gáborpapa,sziasztok!
Köszönöm a reakciót és nagyon érdekelne mások véleménye is!
Tényleg nehéz eldönteni,hogy müködik-e mert a fagyasztó tartalmát nem akartuk veszélyeztetni.Amit sikerült szakszervíztől megtudni,hogy a 12V-os fűtőpatron kissebb teljesítményű (100W) mint a 230V-os (140W) és csak járó motornál müködik.Lehet,hogy csak ennyit tud és nincs is baja?Üdv. Andy[/quote]A teljesítmény kb igaz lehet. Ez így is ugye 8 A felett van.
Ki lehet próbálni, csak be kell csapni a töltésvezérlőt. Azon van ugyanis egy olyan bemenet ahol érzékeli, hogy van töltés, és akkor engedi a hűtő 12 V kimenetre az áramot.
Vagy hagyod a alapjáraton 10 percet. Szerintem ez alatt a fagyasztórésznek le kell hűlnie annyira hogy egy hőmérővel könnyen megnézheted. -
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.