-
IndítottaTémakör
-
2008.07.02.-12:35 #9930
Előre elmondom hogy nagyon kezdő vagyok lakoautó témában és volna pár olyan kérdésem amin egyesek jót fognak derülni,tessék:A fedélzeti akum egy 12V85Ah az anyós ülés alatt,nem vettem ki a télen,természetesen lemerült 0-ra.Ha rácsatlakozok 220V-ra külső kábellel,mennyi idő alatt kellene feltöltődjön?Ez tényleg feltőltődik vagy jobb ha kioperálom a trónus alól és a garázsban rendes töltőre teszem? 🙁 Ugyanis most semmmi sem működik a kocsiban csak a TV melyet egy szivargyújtó szerü valamibe kell bedugni a munkapulton….Ez hogy lehet?Nem ugyanarra van rákötve?Lehet ilyen?Nem szükséges nagyobb aku ide?Elég ez a 85 Ah?A beltéri egységem a TV hez meg nem műküödött,az valószinű hogy a másik körre lenne kötve?Tudna valaki tanácsot adni?Előre is köszönöm.Üdvözlet mindenkinek. 🙁
-
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2019.06.12.-21:10 #57769
Nekem a kisautomon volt egy ilyen bajom. Eleg regi, tobb mint negy eves volt. En is oxidalt kotesekre gondoltam, de mas akkuval nem volt baj. Az akkus mondta, lehet hogy belso hid szakadas az akkuban. Kivancsisagbol levagtam a tetejet: tenylegesen szakadas volt, a plussz csatlakozo alatt a bekoto olomhid le volt torve es az olvadasnyomokbol arra kovetkeztettem hogy mar eleg reg beteg volt!
2019.06.12.-20:19 #57767[quote=”KATAND” post=55102]Szakmai tanács,véleményt kérnénk.
3,5 éves 90 Ah Baren- savas inditó akkumlátor.
Egy pár lakalommal,elkezdte hogy egyszerüen hosszú útról megérkeztem
végig volt töltés,leállítottam a mosóba gyönyörűen újra inditot.,ahogy hazaértem rá öt percre amig a kaput nyitottam,már nulla feszültségre esett.Kivettem betettem egy másika automból aksit hogy be tudjak állni.
És miután kivettem az akksit megint már 0V-ról 12,7 v -t mutat ,minden töltés nélkül,.
Tehát néha 0v –és néha normál 12,7v
Tudom hogy 3,5 éves akksitól nem kell meglepődnöm ha vége van.De nem tudom biztosra,hogy itt a vége vagy valami más elektromos bajom lehet?mit tanácsoltok hogyan keressem a hibát?Vagy csak akkuteszterrel lehet?
Lehet ez cella zárlatra utaló jel is?[/quote]
Én a csatlakozásoknál és a testkábelnél keresném a hibát, nem biztos, hogy az aksid a ludas…2019.06.12.-15:37 #57765Szakmai tanács,véleményt kérnénk.
3,5 éves 90 Ah Baren- savas inditó akkumlátor.
Egy pár lakalommal,elkezdte hogy egyszerüen hosszú útról megérkeztem
végig volt töltés,leállítottam a mosóba gyönyörűen újra inditot.,ahogy hazaértem rá öt percre amig a kaput nyitottam,már nulla feszültségre esett.Kivettem betettem egy másika automból aksit hogy be tudjak állni.
És miután kivettem az akksit megint már 0V-ról 12,7 v -t mutat ,minden töltés nélkül,.
Tehát néha 0v –és néha normál 12,7v
Tudom hogy 3,5 éves akksitól nem kell meglepődnöm ha vége van.De nem tudom biztosra,hogy itt a vége vagy valami más elektromos bajom lehet?mit tanácsoltok hogyan keressem a hibát?Vagy csak akkuteszterrel lehet?
Lehet ez cella zárlatra utaló jel is?2019.05.01.-00:46 #57602[quote=”manoci” post=54935][quote=”woodoopilot” post=54910]Nekem 6 db 17 Ah-s AGM akku van párhuzamosan kötve a Transitban, így fértek el lapjára fektetve a szekrény alatt. Tökéletesen működnek, egy hétig is tudunk biwakolni, napelemek nélkül is.[/quote]
Ezt hogy csinálod? Ha jól számolok, az 102Ah. Nálam gyárilag 2X95Ah AGM van a csigában, és egy nap után már 50%-ot mutatott a központi kijelző (fűtés, kompresszoros hűtő, mindenütt LED).[/quote]
Ez nem olyan nagy mutatvány. Nekünk is gond nélkül megy 6-7 nap vadkemping napelem nélkül, pedig „csak” egy 100-Ah-ás ólomsavas tök hagyományos, nyolcadik évét betöltött akku adja az energiát.
2019.04.30.-01:51 #57598[quote=”manoci” post=54935]Ezt hogy csinálod? Ha jól számolok, az 102Ah. Nálam gyárilag 2X95Ah AGM van a csigában, és egy nap után már 50%-ot mutatott a központi kijelző (fűtés, kompresszoros hűtő, mindenütt LED).[/quote]
Ha kompresszoros a hűtőd, pláne ha inverterről megy, akkor nem csoda, hogy lemerül az aksi.
A ledes világításra, meg az abszorpciós hűtő szellőző ventilátorának elég lehet egy hétre az az 1 kWh, amit ki lehet venni egy 100Ah-s akkuból. A vizet pet palackokban melegítettük, nem sokat ment a kombi kazán meg a szivattyú. Filmet, tv-t nem nézünk, laptopot se viszünk már, elég a telefon, annak meg van plusz powerbank…
2019.04.29.-15:54 #57588[quote=”woodoopilot” post=54910]Nekem 6 db 17 Ah-s AGM akku van párhuzamosan kötve a Transitban, így fértek el lapjára fektetve a szekrény alatt. Tökéletesen működnek, egy hétig is tudunk biwakolni, napelemek nélkül is.[/quote]
Ezt hogy csinálod? Ha jól számolok, az 102Ah. Nálam gyárilag 2X95Ah AGM van a csigában, és egy nap után már 50%-ot mutatott a központi kijelző (fűtés, kompresszoros hűtő, mindenütt LED).
2019.04.26.-00:18 #57562Nekem 6 db 17 Ah-s AGM akku van párhuzamosan kötve a Transitban, így fértek el lapjára fektetve a szekrény alatt. Tökéletesen működnek, egy hétig is tudunk biwakolni, napelemek nélkül is.
A fagyiskocsikban 24 db akku van párhuzamosan kötve, 3 szezont simán kibírnak, úgy, hogy évente kb. 100x addig merítjük, amíg sípolni kezd az inverterben az akkuvédelem, de van amikor már le is tilt a nap végére.Az akkukat én nem szoktam szétkötögetni, meg egyenként töltögetni, a vezetékek megoldják a töltés kiegyenlítést. 🙂
Vannak profi töltéskiegyenlítőim, amik néhány mV-on belül tartják az akkukat, de azokat sorba kötött akkuknál szoktuk használni…
2019.04.25.-10:54 #57549„Két kisebbhez olcsóbban jutok, mint egy nagyobbhoz”
Kipróbáltam az egyszerű párhuzamos kapcsolást és kipróbáltam azt is, hogy diódákkal választottam le egymástól a 2 db akkut. Természetesen egyszerre vásárolt, egyforma darabokról beszélek. Az eredmény ugyanaz, egyszerre ment tönkre a páros.
Arra ügyelj, hogy a sima párhuzamos kapcsolásnál, ha hosszabb ideig nem használod a gépezetet, akkor kösd le a kábelezést és időnként mérd meg külön-külön a feszültségeket. Amíg hasonló értéket mutat a műszer, addig minden jó. Az utántöltést is célszerű külön végezni.2019.04.24.-22:15 #57547Üdv,
Van esetleg előnye-hátránya párhuzamosan kötni a munka akkumulátorokat? Természetesen teljesen egyforma paraméterekkel!
Két kisebbhez olcsóbban jutok, mint egy nagyobbhoz.2019.03.31.-05:02 #57371[quote=”adamdenes” post=54679]kaptam tesztelésre TS-LFP 200 AHA tipusu akukak Amit tudok róluk a 1 aku 200 AH 3,2 V-s hogyn tudok ebből lakóautóba intágráni egy megfelelő akucsomagot.
Az akuk eddig egyszer voltak feltöltve és nem voltak használva kb 4 évesek. Van most nálam belőle ha db ha tudtok segíteni kapcsolási rajzokkal elvi leírásokkal akkor azt megköszönöm.[/quote]Ha 4 év alatt csak 1x voltak feltöltve a cellák, akkor sajnos lehet már tönkrementek. A LiFePo aksik önkisülése csekély, de azért évente 1x fel kell tölteni. Mérd meg a cellákat, ha 3V felett vannak, akkor még van esély, hogy használhatók. Ha 2,5V alatt vannak, akkor valószínűleg tönkrementek. Először is le kellene tesztelni a cellák kapacitását, ha 50% alatt vannak, akkor én nem kínlódnék velük.
Szerezni kell egy töltőt, vagy labortápot, amivel 3,65V-ra tudod tölteni a cellákat. Lehet venni kifejezetten a cellák formázására való 1 cellás töltőt, de neked kár ezért megvenni, kölcsön kell kérni valahonnan. Ha fel vannak töltve a cellák, akkor kicsit pihentesd őket, kb. 1 óra múlva mérj rá, jó lenne, ha legalább 3,4V lenne bennük. A kapacitás méréshez kb. 0,5C-vel (100A) kellene megterhelni, és mérni kell az időt, amíg a feszültség leesik 2,7-2,8V-ra. Ebből ki lehet számolni a kapacitást.
Az ilyen nagy cellákhoz egy 1 kW-os fűtőventilátort szoktam használni terhelésnek. 4 cellát sorbakötök, és rákötök egy 1200W-os invertert, így a terhelés kb. 80A körül van. A cellák feszültségét egy loggerrel figyelem kisütés közben, ami sípol, ha bármelyik cella feszültsége a beállított érték alá esik. Egy sima multiméterrel is meg lehetb oldani a mérést, csak arra kell vigyázni, nehogy 2,5V alá csökkenjen a cellák feszültsége, mert az már károsítja a cellákat, 2V alatt még ki is gyulladhat. Az fontos, hogy ne zárt helyen teszteld a cellákat, mert ha kigyulladnak, nem lehet eloltani semmivel, a lítium cellák a víz alatt is égnek. A cellák hőmérsékletét töltés és kisütés közben is figyelni kell, ha nagyon melegszenek, akkor le kell állítani a töltést és a kisütést.
Ha a cellák kapacitása 70% felett van, akkor még sokáig jók lehetnek. Nekem vannak 7 éves celláim, amik még kb. a 80%-át tudják az eredeti kapacitásuknak, pedig gyakran naponta 2x is töltve vannak.
Az akkupakk megépítése nem bonyolult, a 12V-os rendszerhez 4 cellát kell sorbakötni. Kell hozzá egy jó BMS, esetleg pluszban balansz modulok, ha nagyobb kiegyenlítő áramokra van szükség. Az autó generátora nem tudja 100%-ra tölteni a lifepo akkut, de szerintem elég az a kb. 90% is.
100%-ra hálózati töltővel tudsz tölteni, ahhoz én ezt javaslom: https://www.ev-power.eu/Chargers-6V-to-36V/Charger-12V-10A-for-LiFePO4-cells-4-cells-1-batt-1-2.html
Cseh cég, a garival nem lesz gond, és nem sokkal olcsóbb a kínai töltő sem.
BMS-t viszont inkább kínából rendelnék, ennek pl. jobbak a védelmi szintjei, mint azoknak, amit a csehek árulnak:
https://www.aliexpress.com/store/product/Deligreen-4S60A-12V-PCM-for-lithum-battery-pack-3-2v-rated-Lithion-Battery-Pack-LiFePO4/3481062_32851879215.html?spm=2114.12010612.8148356.13.1b205dbc93UEfmSzerintem 60A bőven elég egy lakóautóban, de ha kell vannak nagyobbak is.
A BMS megvédi a cellákat a túltötés és a mélykisülés ellen, enélkül nem szabad lítium akkut használni, pláne egy lakóautóban…
2019.03.24.-15:03 #57312kaptam tesztelésre TS-LFP 200 AHA tipusu akukak Amit tudok róluk a 1 aku 200 AH 3,2 V-s hogyn tudok ebből lakóautóba intágráni egy megfelelő akucsomagot.
Az akuk eddig egyszer voltak feltöltve és nem voltak használva kb 4 évesek. Van most nálam belőle ha db ha tudtok segíteni kapcsolási rajzokkal elvi leírásokkal akkor azt megköszönöm.2019.02.21.-17:39 #57177Napelemes powerbank:
Nem olcsó, de a Dometic ennyi pénzért csak egy 100 Ah-s lítium akkut ad, ebben meg van egy1500/3000W-os szinuszos inverter, 12V-os és USB csatlakozók, és még egy 100W-os összecsukható napelemet is adnak hozzá.
2019.02.20.-14:51 #57171Íme a woodoopilot-tól beszerzett akkumulátorokból összeállított „csomag”. Sajnos csak 6 db. fért be egy euro ládába, de így van hely az összekötő kábeleknek és egyebeknek.
2019.02.19.-16:21 #57167azert van anapelem, hogy utanna toltson,
2019.02.18.-23:23 #57166Az ötlet nem rossz, de egy 700 Wh kapacitású akku neccesen elég egy hétre. Ha a hűtő is akkuról megy, akkor kb. 1 napot bírhat…
2019.02.01.-10:04 #57064[quote=”woodoopilot” post=54465][quote=”Srychy” post=54460]
Engem érdekelne, tesztelés céljából..[/quote]Debrecenben vannak az aksik, a legjobb lenne, ha valaki el tudná vinni kocsival. De küldtem már DPD-vel is…[/quote]
Én el tudok menni érte
2019.01.31.-23:41 #57062Üdv Nekem is jól jönne vagy 6db Debreceni vagyok.Az akkum 5 éves és nagyon igényli a törődést.Köszi
2019.01.31.-20:03 #57061Ha nekem is jut 5-6 db, boldog leszek 🙂
[quote=”woodoopilot” post=54459][quote=”gyusza T3″ post=54426]
jelige: jó nekem a szar is, ha olcsón műkszik[/quote]Tudok adni néhány akkut kvázi ingyen, és szerintem még nem is szarok.
Ősszel kivettem 24 db 17 Ah-s AGM aksit az egyik fagyiskocsimból, mert a műszak vége felé már sípolt az inverter akkuvédelme. De ilyenkor az aksik egy része még használható szokott lenni. Most is csak 6 db volt felpúposodva, azokat bedobtam a leadandó kupacba, de 18 db-ot félre tettem, mert egy horgász ismerősöm el szokta vinni 1000 Ft-ért darabját. Nem tudom mire használja, gondolom valami lámpához kell neki. 6 kg egy ilyen aksi, kb. 1000 Ft-ért szokták átvenni az akkuboltban is.
Ma a felső sor aksira rámértem, a többségükben még 13V körül van a feszültség, pedig hónapok óta nem voltak töltve. Ezek szerintem kisebb terhelés esetén pár évet még kibírhatnak. A fagyiskocsiban gyorsításkor 90-100A körül van az áramfelvétel, egy kis hűtő tized akkora áramokkal elmegy.
Ha 6 db-ot párhuzamosan kötsz, kapsz egy 100 Ah-s aksit. Ezeket az aksikat bármilyen helyzetben be lehet építeni, teljesen zártak, még biztonsági szelep sincs bennük, azért púposodnak fel, amikor tönkre mennek.[/quote]
2019.01.31.-13:55 #57056[quote=”Srychy” post=54460]
Engem érdekelne, tesztelés céljából..[/quote]Debrecenben vannak az aksik, a legjobb lenne, ha valaki el tudná vinni kocsival. De küldtem már DPD-vel is…
2019.01.31.-09:59 #57051[quote=”woodoopilot” post=54459][quote=”gyusza T3″ post=54426]
jelige: jó nekem a szar is, ha olcsón műkszik[/quote]Tudok adni néhány akkut kvázi ingyen, és szerintem még nem is szarok.
Köszönöm a felajánlást, de nekem rendben működnek az ólom aksik. Napelem is tölti mindkettőt (indító-fedélzeti).
Nincs panaszom rájuk.2019.01.31.-09:17 #57050[quote=”woodoopilot” post=54459][quote=”gyusza T3″ post=54426]
jelige: jó nekem a szar is, ha olcsón műkszik[/quote]Tudok adni néhány akkut kvázi ingyen, és szerintem még nem is szarok.
Ősszel kivettem 24 db 17 Ah-s AGM aksit az egyik fagyiskocsimból, mert a műszak vége felé már sípolt az inverter akkuvédelme. De ilyenkor az aksik egy része még használható szokott lenni. Most is csak 6 db volt felpúposodva, azokat bedobtam a leadandó kupacba, de 18 db-ot félre tettem, mert egy horgász ismerősöm el szokta vinni 1000 Ft-ért darabját. Nem tudom mire használja, gondolom valami lámpához kell neki. 6 kg egy ilyen aksi, kb. 1000 Ft-ért szokták átvenni az akkuboltban is.
Ma a felső sor aksira rámértem, a többségükben még 13V körül van a feszültség, pedig hónapok óta nem voltak töltve. Ezek szerintem kisebb terhelés esetén pár évet még kibírhatnak. A fagyiskocsiban gyorsításkor 90-100A körül van az áramfelvétel, egy kis hűtő tized akkora áramokkal elmegy.
Ha 6 db-ot párhuzamosan kötsz, kapsz egy 100 Ah-s aksit. Ezeket az aksikat bármilyen helyzetben be lehet építeni, teljesen zártak, még biztonsági szelep sincs bennük, azért púposodnak fel, amikor tönkre mennek.[/quote]
Engem érdekelne, tesztelés céljából.
Most halt meg a lakóban az aksim. Az egyik cella zárlatos lett.
Leírom az okát, hátha tanultok belőle:
Két és fél éve vettem. Beszereltem az ágy alá, de mivel macerás volt kiszedni, sosem néztem rá.
Most amikor állt az autó, néha rátöltöttem, de észrevettem, hogy gyakorlatilag egy nap alatt 11Vra lement a feszültsége. Lakatfogóval rámértem, nem fogyaszt-e valami… Bizony nem…. a lakóval minden rendben.
Kiszereltem az aksit és látom, hogy folyadékszintet nem látni. Közel 2 liter desztvizet elnyelt.
Úra töltés után a cellákat kimértem. Az egyik menthetetlen.
A tanúlság az, hogy legalább fél évente ellenőrizni kell az aku állapotát!
Az nem ellenőrzés, hogy néha ránézünk a műszerre, hogy mennyi a villany benne. A folyadékszintet is ellenőrizni kell. Így jártam (villamos szaki létemre)
🙁Szóval most a felújításkor aksit is kell cserélnem….
2019.01.31.-01:27 #57049[quote=”gyusza T3″ post=54426]
jelige: jó nekem a szar is, ha olcsón műkszik[/quote]Tudok adni néhány akkut kvázi ingyen, és szerintem még nem is szarok.
Ősszel kivettem 24 db 17 Ah-s AGM aksit az egyik fagyiskocsimból, mert a műszak vége felé már sípolt az inverter akkuvédelme. De ilyenkor az aksik egy része még használható szokott lenni. Most is csak 6 db volt felpúposodva, azokat bedobtam a leadandó kupacba, de 18 db-ot félre tettem, mert egy horgász ismerősöm el szokta vinni 1000 Ft-ért darabját. Nem tudom mire használja, gondolom valami lámpához kell neki. 6 kg egy ilyen aksi, kb. 1000 Ft-ért szokták átvenni az akkuboltban is.
Ma a felső sor aksira rámértem, a többségükben még 13V körül van a feszültség, pedig hónapok óta nem voltak töltve. Ezek szerintem kisebb terhelés esetén pár évet még kibírhatnak. A fagyiskocsiban gyorsításkor 90-100A körül van az áramfelvétel, egy kis hűtő tized akkora áramokkal elmegy.
Ha 6 db-ot párhuzamosan kötsz, kapsz egy 100 Ah-s aksit. Ezeket az aksikat bármilyen helyzetben be lehet építeni, teljesen zártak, még biztonsági szelep sincs bennük, azért púposodnak fel, amikor tönkre mennek.
2019.01.28.-17:29 #57039Nem „beszólás”, a végén ott a mosolygó – ezek után max. egy barátságos „hátbaveregetés” 🙂
[quote=”portland” post=54420]Attol hogy nem,azert a minosegi kulonmbseg megmarad, aksirol irunk,semmi szemelyeskedes[/quote]
2019.01.28.-17:27 #57038A fordulatszámot meg pláne nem szabad állítgatni, mert az nem úgy működik, hogy ha feljebb vesszük, akkor majd jobban fog hűteni a hűtő. A kapiláris cső, az elpárologtató és a kodenzátor egy adott szállító teljesítményre van tervezve, ha belepiszkálunk, borul az egyensúly, és nem lesz jó vége.[/quote]
Fordulatot nem is piszkálnám.
Amúgy a táblázatban van egy furcsaság, lehet csak nekem:)
A resistror (R2) ellenállásnál, a 0 KΩ és a 200 KΩ ugyanazt hozza (cut in-out)
Végre egy hozzáértő, nem szószaporító válasz.
köszönöm!!!2019.01.28.-15:30 #57035Közben megnéztem a kapcsolási rajzot, rosszul gondoltam, természetesen lehet egyszerre állítani a fordulatszámot és az akkuvédelem szintjét.
Kb. 10 éve vettem utoljára BD80-as kompresszort, én csak a fordulatszámot állítottam fel a maximumra, az akkuvédelmet nem piszkáltam soha, csak rémlett, hogy arra is van lehetőség. 40 kg fagylalt hűtéséhez kicsit karcsú volt a 2,5 cm3-is lökettérfogat.Mindenesetre én továbbra is azt javaslom, ne vigye le senki 10,4V alá az akkuvédelmet, az a néhány Wh energia amit még ki lehet csikarni az akkuból, max. 1-2 órával hosszabbíthatja meg a hűtés idejét, szerintem nem ér annyit az akku gyilkolása.
A fordulatszámot meg pláne nem szabad állítgatni, mert az nem úgy működik, hogy ha feljebb vesszük, akkor majd jobban fog hűteni a hűtő. A kapiláris cső, az elpárologtató és a kodenzátor egy adott szállító teljesítményre van tervezve, ha belepiszkálunk, borul az egyensúly, és nem lesz jó vége.
-
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.