-
IndítottaTémakör
-
2008.07.02.-12:35 #9930
Előre elmondom hogy nagyon kezdő vagyok lakoautó témában és volna pár olyan kérdésem amin egyesek jót fognak derülni,tessék:A fedélzeti akum egy 12V85Ah az anyós ülés alatt,nem vettem ki a télen,természetesen lemerült 0-ra.Ha rácsatlakozok 220V-ra külső kábellel,mennyi idő alatt kellene feltöltődjön?Ez tényleg feltőltődik vagy jobb ha kioperálom a trónus alól és a garázsban rendes töltőre teszem? 🙁 Ugyanis most semmmi sem működik a kocsiban csak a TV melyet egy szivargyújtó szerü valamibe kell bedugni a munkapulton….Ez hogy lehet?Nem ugyanarra van rákötve?Lehet ilyen?Nem szükséges nagyobb aku ide?Elég ez a 85 Ah?A beltéri egységem a TV hez meg nem műküödött,az valószinű hogy a másik körre lenne kötve?Tudna valaki tanácsot adni?Előre is köszönöm.Üdvözlet mindenkinek. 🙁
-
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2017.11.28.-12:35 #53950
Köszi! Autó generátorral tölthetők? A mérete is érdekelne, hány fér be az ülés mögé, ahová szánom.
[quote=”woodoopilot” post=51687]A németországi forrásom elapadt pár éve, de nemrég összehaverkodtam egy magyar szervizes sráccal, aki elvileg szerdán vagy csütörtökön hoz 20 darabot. Ezek 17 Ah-s aksik, 4e Ft darabja. 6 kg a tömege, kicsit „sűrűbb” mit a hagyományos aksik, de a kivehető energia is ezzel arányos. Furcsa volt eleinte, hogy a névleges kapacitásukat tudják 5 órás kisütés esetén is. Általában az akkuk kapacitását 20 órás kisütésre adják meg, az jobban néz ki a prospektusban, de ha megnézzük az 5 órás kisütésnél is, akkor már csak kb. 75% kapacitást adnak meg. Mondjuk egy lakóautóban több nap alatt sütjük ki az akkut, így ennek annyira nincs nagy jelentősége, de járműhajtásnál nagyon is fontos szempont. Egy ismerősöm az elektromos biciklijében használja, nagyon meg van velük elégedve…
Párhuzamosan kötve 6 db-ot egy príma 100 Ah-s akkut kapunk, csak figyelni kell az egyforma áram utakra. Ezen a képen pl. egy 4,8 kWh-s akkupakkba vannak összerakva, igaz itt sorba vannak kötve, mert 300V DC kellett a frekiváltónak.[/quote]
2017.11.28.-01:23 #53948A németországi forrásom elapadt pár éve, de nemrég összehaverkodtam egy magyar szervizes sráccal, aki elvileg szerdán vagy csütörtökön hoz 20 darabot. Ezek 17 Ah-s aksik, 4e Ft darabja. 6 kg a tömege, kicsit „sűrűbb” mit a hagyományos aksik, de a kivehető energia is ezzel arányos. Furcsa volt eleinte, hogy a névleges kapacitásukat tudják 5 órás kisütés esetén is. Általában az akkuk kapacitását 20 órás kisütésre adják meg, az jobban néz ki a prospektusban, de ha megnézzük az 5 órás kisütésnél is, akkor már csak kb. 75% kapacitást adnak meg. Mondjuk egy lakóautóban több nap alatt sütjük ki az akkut, így ennek annyira nincs nagy jelentősége, de járműhajtásnál nagyon is fontos szempont. Egy ismerősöm az elektromos biciklijében használja, nagyon meg van velük elégedve…
Párhuzamosan kötve 6 db-ot egy príma 100 Ah-s akkut kapunk, csak figyelni kell az egyforma áram utakra. Ezen a képen pl. egy 4,8 kWh-s akkupakkba vannak összerakva, igaz itt sorba vannak kötve, mert 300V DC kellett a frekiváltónak.
Attachments:2017.11.28.-00:54 #53946Ilyet hol lehet elérni?
[quote=”woodoopilot” post=51684]
Egy időben nagyon sok Panasonic AGM aksit vettem, újonnan ezek nagyon drágák, de a lélegeztető gépek szünetmentes tápjában 2 évente kötelező cserélni, így kb. negyed áron tudtam megvenni. Ezek az aksik tovább bírják, mint a vadonat új Banner Energy Bull aksik, ráadásul teljesen karbantartás mentesek, nincs gázképződés, zárt térbe én nem tennék savas aksit, az tuti.
[/quote]2017.11.28.-00:22 #53944A lítium aksikat is CC-CV töltőkkel kell tölteni, ezt tudja minden processzoros töltő. Elvileg 3,65V-ig kellene tölteni a cellákat, akkor érik el a 100%-ot, az 4 cellánál 14,6V végfeszültség, de én pl. csak 3,6V-ig töltöm, az csak 14,4V.
A lítium aksikhoz akkufelügyelet kell (BMS), ami figyel minden cellát, és megakadályozza a túltöltést, és a mélykisülést. Ha nem is ballanszolunk, legalább egy olcsó cell loggert illik betenni. Új cellák között nem szokott túl nagy különbség lenni, de egy idő után a belső ellenállások közötti kis különbségek miatt, elmásznak egymástól. Lehet kapni lítiumos autó indító aksikat is, azokban mondjuk pont nincs BMS, de állítólag így is jól működnek.
https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-90Ah-WB-LP12V90AH.html
Nekem alapból mániám az újrahasznosítás, de láttam már komoly cégeknél is, hogy az elektromos autókból kiselejtezett akkukból építenek nagy szünetmentes tápokat. Az autókban nagy áramokkal terhelik az akkukat, amit azok már nem bírnak, de kis áramokkal terhelve, még sokáig jók lehetnek.
Egy időben nagyon sok Panasonic AGM aksit vettem, újonnan ezek nagyon drágák, de a lélegeztető gépek szünetmentes tápjában 2 évente kötelező cserélni, így kb. negyed áron tudtam megvenni. Ezek az aksik tovább bírják, mint a vadonat új Banner Energy Bull aksik, ráadásul teljesen karbantartás mentesek, nincs gázképződés, zárt térbe én nem tennék savas aksit, az tuti.
[quote=”gattila” post=51682]Ezeket mivel lehet tölteni? (éppen munka-akku vásárlás előtt állok)
[quote=”woodoopilot” post=51678]A hétvégén 105Ah kapacitású 12,8V-os lítium-vasfoszfát akkukat teszteltem,
Az nyilván nem kérdés, hogy jobb-e a lítium aksi az ólomnál, többnyire az árát sokalljuk. Ezek a bontott akkuk darabonként 40e Ft-ba kerültek ennyiért szerintem nem volt rossz vétel. Újonnan most 4 db 100 Ah-s cella 130e Ft lenne, az se olyan vészes összeg, ha azt nézem, hogy egy lakóautóban min. 10 évet kibírnak.[/quote][/quote]
2017.11.27.-20:56 #53942Ezeket mivel lehet tölteni? (éppen munka-akku vásárlás előtt állok)
[quote=”woodoopilot” post=51678]A hétvégén 105Ah kapacitású 12,8V-os lítium-vasfoszfát akkukat teszteltem,
Az nyilván nem kérdés, hogy jobb-e a lítium aksi az ólomnál, többnyire az árát sokalljuk. Ezek a bontott akkuk darabonként 40e Ft-ba kerültek ennyiért szerintem nem volt rossz vétel. Újonnan most 4 db 100 Ah-s cella 130e Ft lenne, az se olyan vészes összeg, ha azt nézem, hogy egy lakóautóban min. 10 évet kibírnak.[/quote]
2017.11.27.-16:09 #53938A hétvégén 105Ah kapacitású 12,8V-os lítium-vasfoszfát akkukat teszteltem, ezeket még 2011-ben gyártották, kíváncsi voltam mit tudnak 6 éves korukban. Az akkupakkot egy elektromos autóban használták pár évig, utána meg évekig egy raktárban tárolták. A lítium akkuk tárolása elég sok kockázattal jár, a BMS le tudja meríteni a cellákat, ha nem figyelnek rá, és tönkre mennek. A helyszínen csak a cellák feszültségét lehetett megmérni, de az sajnos a kapacitásra nem jelent garanciát. Tehát benne volt a pakliban, hogy kidobtam az ablakon 200e Ft-ot…
A tesztelésre egy 1200W-os invertert használtam, amire egy 1000W-os fűtőventilátort kötöttem. Az inverter betápján kb. 80A-t mértem lakatfogóval. Ezt a terhelést 60 percig bírták, tehát ilyen nagy kisütő áramnál is van még legalább 80Ah kapacitásuk. Nem merítettem le teljesen az akkukat, 3V cella feszültségnél abbahagytam a kisütést, elvileg le lehet meríteni 2,5V-ig is
Ja és a lényeg, ezek a LiFePO akkuk csak 13 kg tömegűek, egy hasonló kapacitású ólom akku min. a duplája lenne. Arról nem is beszélve, hogy ha egy 100 Ah-s ólom aksit sütünk ki 80A-rel, akkor 30-40 percnél már sípol az akkuvédelem.
Az nyilván nem kérdés, hogy jobb-e a lítium aksi az ólomnál, többnyire az árát sokalljuk. Ezek a bontott akkuk darabonként 40e Ft-ba kerültek ennyiért szerintem nem volt rossz vétel. Újonnan most 4 db 100 Ah-s cella 130e Ft lenne, az se olyan vészes összeg, ha azt nézem, hogy egy lakóautóban min. 10 évet kibírnak.
2017.11.18.-15:37 #53886[quote=”lucien” post=51628]TÉMA: FEDÉLZETI AKKU TÖLTÉSE AGGREGÁTORRAL
Kinek van erről tapasztalata? Mekkora teljesítményű aggregátorral működne ez, hány óra alatt tudná feltölteni a fedélzeti aksimat fullra? Mennyivel zajosabb, mint a lakóautó motor? Prok és kontrák? Köszönöm.[/quote]
Nekem személyes tapasztalatom egy ilyen életformáról nincs, de segítek számolni.
Ahogy „Istozi” írta, egy ilyen életmódhoz 3 de inkább 5 KWH energiát kellene tárolnod akkupakkban.
Egy „í10” inverteres aggregátor -mással mint inverteres ne is próbálkozzál- 1000 wattot tud így egy telejs lemerítést követő feltöltés, -figyelembe vége a töltési karakterisztika laposodó görbéjét tele állapothoz közelítve- alsó hangon akár 6 – 8 óra is lehet!!
Akkupakkot ha összeállítasz arra nagyon figyelj, hogy teljesen egyforma -típus-életkor-teljesítmény-belső ellenállás- legyen, mert ha nem azok akkor mindig a leggyengébb állapotú határozza meg a feltöltést-kisütést, hiszen a különbözőek egymás ellen hatnak, rontják egymással szemben a hatásfokot.
Ez alapvető szakmai adat ezen nem lehet vitázni sem.
A tartós BIWAK során el kell felejteni az inverteres hálózati kütyüket, azaz a 230 VAC berendezéseket is, mert egyrészt rontanak a hatásfokon, másrészt az inverterek a teljesítmény növekedésével nő a saját fogyasztása is, azaz ha nen elkerülhető csak akkor kapcsold rá az invertert is a rendszerre amikor nagyon muszáj.
A gázos fűtésnél sokan arra gondoltak, hogy a régi járgányokban a gázfűtések nem körbe-fúvósak, hanem mint a parapet kályha csak melegítő típusúak voltak, ami semminemű villamos energiát nem fogyaszt.
A DIESEL fűtés valóban kissé több villamos energiát kér, mint a gázos, de csak akkor, ha sokat kell újra indulnia, mert ilyenkor izzítószálas a begyújtása..
Magával a nagy motorral történő alapjáratos-terhelésmentes töltési módot örökre felejtsd el, mert ahogy Istozi írta egyetlen télen kinyíródik a motorod!!.
A generátorral való töltés a járgányokban alapból biztosított egyébként minden járgánynál, ha nem olyan a kiépítés, amit én vitatnék, egy 40 Amperes dióda -ami 2,000.- Ft- a generátor és az akkupakk között ezt megoldja..2017.11.18.-14:54 #53885TÉMA: FEDÉLZETI AKKU TÖLTÉSE AGGREGÁTORRAL
Kinek van erről tapasztalata? Mekkora teljesítményű aggregátorral működne ez, hány óra alatt tudná feltölteni a fedélzeti aksimat fullra? Mennyivel zajosabb, mint a lakóautó motor? Prok és kontrák? Köszönöm.
2017.10.19.-01:36 #53532Köszönöm. Akkor marad a bérlés . 🙂
2017.10.19.-01:26 #53531Bontott cellákat lehet „találni” olcsón, vagy áfa nélkül tudunk venni újakat, de ki fogja összeépíteni a pakkot, és az akkufelügyeletet? Nem nagyon van cég aki ezt „emberi áron” megcsinálja, ahhoz meg túl drágák a lítium cellák, hogy összerakasd valakivel gari nélkül…
2017.10.18.-14:57 #53528Szia !
Van egy Renault Twizy elektromos „kisautónk ” jelenlegi akupackot egy Francia cégtől bérlem . Ez kicsit macerás emberi áron szívesen vennék egy sajátot. Ebben nem tudsz segíten ?
2017.10.09.-15:06 #53390Frankfurt mellett vannak a cellák, egy csomagban 504 db van. Az a baj, hogy csak személyesen lehet intézni az üzletet, de a sógorom Sprinterje mindig este felé jár arra, ezért nem tudják elhozni. Ki kellene menni érte, de akkor már több csomagot kellene hozni…
2017.10.08.-17:09 #53386Szia
engem érdekelne az akkupakk vagy cellák2017.09.17.-00:10 #531575 Ah-s 32650-es lítium-vasfoszfát cellák érdekelnek valakit kb. 1,5 euro/db áron?
A GWL-nél egy 3Ah-s 26650-es LiFePO4 cella kb. 3$Úgy néz ki, lenne egy németországi forrás, ahonnan tudnánk behozni max. 3000 km-t futott elektromos autó akkupakkokat, amiket 3265-ös cellákból raktak össze. Ilyen cellák vannak az akkupakkokban: http://www.optimumnanolithiumbattery.com/single-cells-cylindrical-lifepo4-batteries/32650-lifepo4-battery-cells/lifepo4-32650-rechargeable-cell-3-2v-5000mah.html
Egy 100 Ah-s 12V-os akkuhoz 80 db cella kell, aminek kb. 12 kg lenne a tömege. Házilag is össze lehet forrasztgatni a cellákat, 20s4p konfigurációban, de jobb ponthegeszteni az átkötéseket. Lehet bérelni is ponthegesztőt. Plusz kell egy BMS is.
2017.05.26.-20:11 #52291[quote=”Viking75″ post=50131]Köszi a gyors reagalast. De meg nem vagyok kepbe mit is kell vennem! Adott az lifepo4 akksi 12v90ah napelem 270w (mpp fesz;30v csak ilyen van nekik raktaron) voltage monitor . Mit kell vennem ahoz hogy jaro motorral tudjam tölteni az akksit ha a napelem keves lenne ? Ev power oldalarol szeretnem a hozzavalokat megrendelni . Linknek örulnek. Köszönöm ha tudsz segiteni ![/quote]
:meghajol
A legfontosabb dolog a menet közbeni akku töltéshez az, hogy legyen a járgányban a motorodhoz tartozó generátor!
Ha nincs, akkor bajban leszel, mert nem lesz mivel tölteni!
A lítium-vasszulfátos akkuk valóban jók, csak tudjál róla, hogy kb négyszerese az ára egy normál akkunak, és kétszerese egy AGM akkunak is. A még maradék gondod az lehet, hogy az EW-POWER oldalon hirdetett vasszulfátos akkuban nincs töltőáram szabályozó elektronika, ami önállóan nem is kapható csak komplett
töltőként.
:sir2017.05.24.-20:40 #52273Köszi a gyors reagalast. De meg nem vagyok kepbe mit is kell vennem! Adott az lifepo4 akksi 12v90ah napelem 270w (mpp fesz;30v csak ilyen van nekik raktaron) voltage monitor . Mit kell vennem ahoz hogy jaro motorral tudjam tölteni az akksit ha a napelem keves lenne ? Ev power oldalarol szeretnem a hozzavalokat megrendelni . Linknek örulnek. Köszönöm ha tudsz segiteni !
2017.05.19.-02:28 #52239[quote=”Viking75″ post=50088]Sziasztok! Még uj vagyok a forumon. Nemrég vásároltunk egy lakóautó és le szeretném cserelni a regi 100ah agm akut egy lifepo4 60 ah aksira .A tetöre napcellat tennek kb 120w-150w-ost . Fogyasztok tv ,parabola ,gazfütes, vizpumpa .Tudnatok ajanlani termekeket amikkel meg tudnam oldani ,vagy tanacsot az epiteshez . A segitséget elöre is köszönöm .[/quote]
Mi a Cseh Ev-Powertől szoktuk venni a LiFePo4 cellákat, uniós adószámra áfa nélkül meg lehet venni náluk.
Vannak náluk 12V-os akkuk is, a sárgákban nincs cellafelügyelet, de állítólag elég jól bírják anélkül is.https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/?force_sid=jdtbr0uh7m7koo169jm27odc96
Én azért mindenképpen tennék BMS-t az akkupakkra.
2017.05.18.-13:19 #52226Sziasztok! Még uj vagyok a forumon. Nemrég vásároltunk egy lakóautó és le szeretném cserelni a regi 100ah agm akut egy lifepo4 60 ah aksira .A tetöre napcellat tennek kb 120w-150w-ost . Fogyasztok tv ,parabola ,gazfütes, vizpumpa .Tudnatok ajanlani termekeket amikkel meg tudnam oldani ,vagy tanacsot az epiteshez . A segitséget elöre is köszönöm .
2017.05.06.-02:06 #52111A MeanWell PB-600 40A-rel tölt, az sem kevés. Nettóban 50e körül van, de szokott lenni papír nélkül is 55e-ért. 3 év gari van rá, és elég „okos” töltő.
http://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=pb-6002017.05.04.-02:57 #52109Itt találtam a topic-ban. Akkor ezt benéztem 🙂
[quote=”woodoopilot” post=49994]Bocsi, de tavaly eladtam. Úgy emlékszem, töröltem a hirdetést…[/quote]
2017.05.04.-01:51 #52108Bocsi, de tavaly eladtam. Úgy emlékszem, töröltem a hirdetést…
2017.05.03.-18:44 #52105Utána nézek a dolognak, lehet, hogy érdekel 🙂
[quote=”woodoopilot” post=47904]Lakóautó építéshez vettem 2 éve egy 60A-es töltőt, de végül kész csigát vásároltunk, amiben van beépített töltő, így feleslegesség vált.
Két külön akkupakkot (indító, munka akku) is tud tölteni. 200-600 Ah közötti kapacitáshoz ajánlja a gyártó. Profi cucc, 3 év garit adnak rá. Sajnos a számla már nincs meg, de még sosem volt használva. Féláron eladnám.http://tapegysegaruhaz.hu/spd/91144/Mean-Well-PB-1000-12#page_artdet_tabs
http://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=pb-1000
[/quote]
2017.05.03.-12:29 #52101Névtelen
Sziasztok!
Valószínűleg téli hanyagságomnak köszönhetően a meghibásodott szolár töltésvezérlő miatt mélykisüléssel sikerült kinyitom mindkét akksimat.
Töltésvezérlő megy,de az indító akksi totál halott,a fedélzeti sem fényes,egy éjjelt nem bír végigfűteni….
Szolár+generátor töltésen van.Mit ajánlottak?Válasszam külön,egy indító,és egy ún.munkaakksi oldalra,azaz szolár+pl banner energy bull,vagy tegyek két azonos akkut összekapcsolva,hogy mindkettöt töltse mindkét mód?Erre az akksira(banner energy bull) a gyártó nem nagyon ír indító áramot,sőt,külön indító akksit ajánl erre a célra.2016.05.03.-21:20 #49806A napelemekről készítettem egy kis videót.
Már 4 éve vagyunk Full Time lakósok napi szeinten benne élünk az autóban télen-nyáron.
[video]https://youtu.be/gXEYlQ2423I[/video]
2016.04.28.-13:52 #49776Sziasztok!
Mi Katand-al egy 12V-os generátort építünk. Egy japán nagyon profi nyomásos permetező 3-400W-os motorja lesz a meghajtása. Minden megvan már, össze kell szerelni egy alaplapra.
Végszükség esetén zümmög majd néhány órát és feltölti az aksikat. Elég halk motor. Nem kell 230V tulajdonképpen. Esetleg a hűtőhöz jó lenne.
A 230 V os 4 ütemű inverteres profi generátorok nagyon drágák, 150 ezernél kezdődik. Bár láttam 75 ezerért két üteműt ami megfelelne a célra. Nem inverteres generátorral nem szabad kisérletezni. -
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.
