-
IndítottaTémakör
-
2008.07.02.-12:35 #9930
Előre elmondom hogy nagyon kezdő vagyok lakoautó témában és volna pár olyan kérdésem amin egyesek jót fognak derülni,tessék:A fedélzeti akum egy 12V85Ah az anyós ülés alatt,nem vettem ki a télen,természetesen lemerült 0-ra.Ha rácsatlakozok 220V-ra külső kábellel,mennyi idő alatt kellene feltöltődjön?Ez tényleg feltőltődik vagy jobb ha kioperálom a trónus alól és a garázsban rendes töltőre teszem? 🙁 Ugyanis most semmmi sem működik a kocsiban csak a TV melyet egy szivargyújtó szerü valamibe kell bedugni a munkapulton….Ez hogy lehet?Nem ugyanarra van rákötve?Lehet ilyen?Nem szükséges nagyobb aku ide?Elég ez a 85 Ah?A beltéri egységem a TV hez meg nem műküödött,az valószinű hogy a másik körre lenne kötve?Tudna valaki tanácsot adni?Előre is köszönöm.Üdvözlet mindenkinek. 🙁
-
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2018.03.27.-01:03 #54932
Tisztelt Klubtársak !
Kezdő lakóautósként, nemrég vásárolt géppel, / mint később kiderült,/ össze-vissza bugerált fedélzeti
elektronikával,beleszaladtam a késbe.Műszakiként egy-két dolgot kiegyenesítettem, de a 2 db akku
töltésének szinkronba hozásával nem boldogulok. Kezdtem a munkaakku megfelelő tipusra cserélésével,
egy külső,T127K tipusú, 7 A töltőáramu folyamatos töltésre, és beépítésre alkalmas töltő telepítésével,
kiegészítve egy DUAL-80 töltés leválasztó kapcsoló beépítésével a két akku közé.Az autó indítóakksija
egy hét alatt csontra lemerül,/ nincs önindítózás, le van az autó állítva/ a munkaakkumulátor,bár az igénybevétele minimális,normál fesz. értéken marad.Tisztelettel kérem azt a klubtársat aki tudna segítséget adni az alábbi témában.Az akkuk töltése lehetséges-e a generátor, a központi elektronika, valamint az általam utólag beépített töltővel,egy vezetékrendszeren keresztűl,természetesen egymástól villamosan szétválasztva hogy mindig csak egy töltö,illetve a generátor töltése érvényesüljön.A D-80 leválasztó a leírás szerint a két akku egyidejű töltését kizárja,de a utólagosan beépített töltőt és a gyári töltőt nem válassza el egymástól.
Kérem ha segíteni tudnátok nagyon hálás lennék. Köszönettel: Dobosi György2018.03.18.-16:48 #54836Egy kis érdekesség, rövid ideig egy LiFePO4 cella akár 10-15C-vel is süthető károsodás nélkül. Ez egy 130 Ah-s cella, kb. 2000A-rel terhelve:
Egyszer véletlenül pont így zártunk rövidre egy ólom aksit egy villáskulccsal, az szinte azonnal felrobbant, mázlink volt, hogy csak a ruháinkat marta szét az akkusav…
Attachments:2018.01.25.-19:13 #54470Papa! Karcagra még a Brinkmannal megyünk (T3)
Az tuti, hogy nem hamis, autóalkatrészes cégtől van, ha ezt eljátszanák, akkor levágnák a fejüket előbb utóbb. 😀
A végén drágább lett, 30800 Ft/ db, annyiért van a webshopokban is. Ennek most ez az ára tulképp.
Azért bízom benne, hogy az új kocsiban 4-5 évet tud majd dolgozni….2018.01.25.-18:19 #54469[quote=”Döme” post=52187]Ma meghozta a futár a „delejdobozaimat”
A kedves EXIDE gyár vehetné a fáradtságot, hogy üt bele gyártási időt, vagy kódot.:smt209 Így kénytelen vagyok elhinni az eladónak, hogy nem betárolt cucc….[/quote]Döme!
A szerintem gyanúsan alacsony ár alatt nem lehet valamilyen hamisítvány, aminek semmi köze az EXIDE céghez?? Közben szídjuk az EXIDE céget…
Nekem a motor akksim bizonyíthatóan eredeti EXIDE AGM, -a tiedhez képest többszörös áron- Karcagon megnézzük ha tudjuk, hogy mi a kettő között a különbség, vagy egyáltalán van vagy nincs különbség…
:smt204 :meghajolUtóiratként jelzem, hogy vannak cégek akiknél 50% a kedvezményem, van egy másik cég akinél 70 % a kedevezményem…. El lehet képzelni mennyit keresnek az utcáról „beeső” vevőn…
:sir :smt2082018.01.25.-17:06 #54468Ma meghozta a futár a „delejdobozaimat”
A kedves EXIDE gyár vehetné a fáradtságot, hogy üt bele gyártási időt, vagy kódot.:smt209 Így kénytelen vagyok elhinni az eladónak, hogy nem betárolt cucc….2018.01.21.-17:21 #54436[quote=”SzFeri” post=52153]Valóban hasznos az infó. Most már csak keresnem kell valakit, aki meg tudja mérni, hogy működik-e. Levéve a fedelét, eléggé össze van kormozódva egy helyen. Ez meg elég drága ahhoz, hogy azonnal kinyírjak egy újat.[/quote]
Meg kell keresni a „kormozódás” okát. Ha megégett akkor sanszos, hogy cserélni kell.
2018.01.21.-16:57 #54434Valóban hasznos az infó. Most már csak keresnem kell valakit, aki meg tudja mérni, hogy működik-e. Levéve a fedelét, eléggé össze van kormozódva egy helyen. Ez meg elég drága ahhoz, hogy azonnal kinyírjak egy újat.
2018.01.19.-10:35 #54422[quote=”kertesz” post=52125]Üdv Ez mire is jó,és hogy működik?
[/quote]
Ez egy jó és hasznos kütyü.
olvasd el!2018.01.18.-21:45 #54419[quote=”NagyPapa” post=52137]
Az 1600 számú ciklusról pedig külön topikot lehetne nyitni….mármint, hogy ezt melyik akku tipus tudja,(a Lítiumosok igen)..
:meghajol :meghajol[/quote]A „lítiumos” akku megnevezés is csalóka, annyi féle típus van ezekből, hogy valóban megérne egy külön topicot. Még ha eltekintünk a lakóautókban felejtős lítium-polimer akkuktól, akkor is marad négyféle kémia, amivel a boltokban(webshopokban) találkozhatunk, és ezeknek mind más-más tulajdonságai vannak (ciklusszám, terhelhetőség, energiasűrűség, stb)
Az átlag ember leggyakrabban a telefonokban, laptopokban használt Lítium-kobalt-oxid cellákkal találkozik, ezeknek a legnagyobb az energiasűrűsége, de a legalacsonyabb a ciklusszáma (kb. 300), és kicsi a terhelhetősége. Ezek miatt terjedt el az a tévhit, hogy a lítium akkuk 2 év alatt tönkremennek, hidegben megfagynak, stb. A cellafeszültségük 3,7-3,8V, egy átlagos 18650 méretű cella kapacitása 2400 mAh.
Főleg kéziszerszámokban használják a Lítium-mangán-oxid cellákat, ezeknek kisebb az energiasűrűsége, viszont brutális áramokat tudnak, a feszültségük 4,0V, egy átlagos 18650-es cella kapacitása 1100-1500 mAh
Az elektromos autókban jelenleg többnyire Lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid cellákat használnak, az ötvözők arányainak változtatásával tudnak játszani a kapacitással és a kisütő áramokkal. A feszültség 3,6V,átlagos 18650 méretű cella kapacitása 2.000-2.800 mAh; kisütési árama ezzel fordítottan arányos: míg a 2.000 mAh-s akkut akár 20 A-el is lehet terhelni, addig a 2.800 mAh kapacitású már „csak” 4-5 Amperrel terhelhető.
A lakóautókba szerintem a legjobb választás a Lítium-vas-foszfát cella, bár ezeknek a legkisebb az energiasűrűségük, de a ciklusszámuk kiemelkedően magas (2-3000), és ezek a legbiztonságosabbak. Nem gyulladnak ki még akkor sem, ha rövidre zárják, vagy ha összetörik. A LiFePO4 cellák feszültsége 3,2V, ha 4 darabot sorba kötünk, beszerelhetők az ólom akkuk helyére.
Mind a négyféle kémiából létezik zacskós, hengeres, és téglatest cella. A zacskóst szerintem nem szabad venni, sokat szívtak vele ismerőseim, nem éri meg azon spórolni. A hengeres cellák a legbiztonságosabbak, de azokból sokat kell párhuzamosan összekötni, mert csak kis méretekben gyártják. A legpraktikusabbak a téglatest cellák, azokból lehet venni több 100 Ah kapacitásút is.
Egy akku ciklusszámánál mindig meg kellene adni, hogy milyen kisütés mellett értendő. Mert akár egy ólom aksi is kibírhat 1600 ciklust, ha nem töltik 90% fölé, és nem merítik 80% alá. A lítium akkuknál a ciklusszámot 100% DOD-ra szokás megadni, ilyen körülmények között tudnak a telefon aksik 300 ciklust, a LiFePO4 cellák meg 2000-t. Az elektromos autóknál az akkufelügyelet sosem engedi 100%-ra tölteni az akkut, és nem lehet 20% alá se meríteni, így nem használják ki a teljes kapacitást, ezért mernek egyes gyártók 6-8 év garanciát adni rá. Lehet van aki nem hallotta még, amikor a hurrikán elől kellett menekülni, a Tesla szoftveresen távolról „megnövelte” az akkuk kapacitását. Természeresen nem a kapacitás nőtt, hanem megengedték az akkufelügyeletnek, hogy jobban kihasználja az akkut.
Szóval ha okosan használjuk az akkukat, nem sütjük ki nagyon, amikor lehet azonnal feltöltjük, akkor sokat tehetünk a hosszabb élettartamért. A lítium akkuknál meg pláne figyelni kell a kisütésre és a töltésre, akkufelügyelet nélkül nem szabad akkupakkot építeni…
2018.01.18.-18:49 #54418Ugyanilyen elektromos elosztó van az én lakómban is az ülés mellett, de levettem a fedelét, és hát vannak ott igencsak összekormozódott részek is,. Szerintem nem is biztos hogy működik. De az autóban mindenhol van áram, ha 220V-os hálózatra kötöm, akkor azonnal tölti is az akkukat. Amit viszont észrevettem, és talán nem kellene így lennie, hogy a két akku biztosítja a gépészetet, amik párhuzamba vannak kötve, vagy is nem külön-külön működnek, hanem csak is együtt, egyszerre, hatalmas (2 x 75) amperórával. Amúgy nekem a motor nem tölti a munkaakksikat, csak a hálózati beépített töltő. Nem lehet hogy pont e-miatt nem tölti a generátor?
2018.01.18.-17:42 #54417[quote=”jocibacsi” post=52134]Érdeklődnék, erröl az akkuról mi a véleményetek? https://upsakku.hu/termekek/Leaftron/LTC_100Ah_12V_ciklikus_akkumulator/
Nekem méretbe, mindenbe megfelelne.[/quote]Üdv Néked „jocibácsi”!
Nem akarlak elkeseríteni, de ennyi pénzért én biztosan nem leértékelt (túltárolt? besült?) akkut vennék, különösen nem Leaftront!!
Kezdjük azzal, hogy nem találsz róla egyáltalán semmi olyan műszaki adatot amely bizonyítani tudná a minőségét, belső ellenállását, terhelhetőségét, maximális töltőáramát….
Az, hogy egy akkumulátor AGM. az még nem azt jelenti, hogy az csak és kizárólag ciklikus üzemű, ugyanis pontosan ezen típusok az egyik legjobb start-stop akkuk, ha jó -azaz nagyon alacsony- a belső ellenállásuk.Ennyi pénzért, ekkora kapacítással, már kapsz VARTA SILVER Dynamic AGM típust, vagy akár Exide AGM 950, kicsivel többért Exide AGM 1050 típust is!!
Azt pedig higyj nekem, hogy felejtsd el, lakóautós használatra a „munka-akkumulátor” szót is!!
Jó akku kell oda is, azok pedig nem a nagy belső ellenállású akkuk között találhatók.
Az 1600 számú ciklusról pedig külön topikot lehetne nyitni….mármint, hogy ezt melyik akku tipus tudja,(a Lítiumosok igen)..
:meghajol :meghajol2018.01.18.-17:28 #54416Ez egy mezei elektromos elosztó, ami szétosztja különböző helyekre a szuflát, némely ágat le is biztosít…
:meghajol[quote=”kertesz” post=52125]Üdv Ez mire is jó,és hogy működik?
[/quote]
2018.01.18.-15:31 #54415Ahogy Kerti írta, valami ilyesmi lehet.
[quote=”Vincsenzo” post=51968]A munka akumlátorhoz tartozik egy relé. Mi célt szolgál, hogyan van be kötve?[/quote]
Attachments:2018.01.18.-14:34 #54413Érdeklődnék, erröl az akkuról mi a véleményetek? https://upsakku.hu/termekek/Leaftron/LTC_100Ah_12V_ciklikus_akkumulator/
Nekem méretbe, mindenbe megfelelne.2018.01.18.-00:41 #54404Üdv Ez mire is jó,és hogy működik?
2018.01.02.-20:50 #54246[quote=”Vincsenzo” post=51968]A munka akumlátorhoz tartozik egy relé. Mi célt szolgál, hogyan van be kötve?[/quote]
Elvileg járó motornál összekapcsolja a start akkumulátorral, hogy menet közben legyen töltésed a generátoron keresztül.
2018.01.02.-17:33 #54240A munka akumlátorhoz tartozik egy relé. Mi célt szolgál, hogyan van be kötve?
2017.12.22.-21:03 #54169[quote=”woodoopilot” post=51904]Nem csak az indító akkura vonatkozik a 2 év?
Munkaaksikra csak 6 hónapot szoktak adni…[/quote]
Gondolom de. Viszont egy AGM indító akksi teljesen tökéletesen megfelel munka akksinak. 🙂
És igen, ebben ez az előremutató, hogy nem fél ill. egy évet adnak végre.
Meg remélem emiatt a többiek is bevezetik, hogy nem fogják 6 hónappal kiszúrni a szemünket.2017.12.22.-20:57 #54168Nem csak az indító akkura vonatkozik a 2 év?
Munkaaksikra csak 6 hónapot szoktak adni…2017.12.22.-10:00 #54167[quote=”Döme” post=51902]Most olvastam egy hírdetést, miszerint a Bárdi autó innentől 24 hónap garanciát ad az Exide AGM akkumulátorokra.
Innentől lépéskényszerben lesz a többi forgalmazó is. hurrá[/quote]Korábban is volt olyan, hogy a jobb minőségű akkumulátorokra „járt” a két év gariancia.
Az egy évre történő „visszaminősítés” uniós javaslatra történt, rengeteg egyéb alkatrésszel együtt!A szűkebb értelemben vett szakma azért eddig is pontosan tudta, hogy melyek azok a termékek amelyek könnyedén tudják ezt a terminust produkálni, pl.: MOLL, BANNER csúcsgyártmányai, típusai, PANASONIC…
Általános alapadat, hogy a sokkal nehezebben gyártható, nagyon magas technológiai szintet tudó gyártmányok már eleve tudják ezeket a feltételeket, ilyenek az AGM és az EFB technológiával készült termékek, gyártótól függetlenül. Aki ezen technológiával készült gyártásokat nem tudja teljesíteni, attól szerintem necces más típust is megvenni…2017.12.22.-03:27 #54166Most olvastam egy hírdetést, miszerint a Bárdi autó innentől 24 hónap garanciát ad az Exide AGM akkumulátorokra.
Innentől lépéskényszerben lesz a többi forgalmazó is. hurrá2017.12.14.-20:55 #54107Van aki Nissan Leaf akkupakkból faragott magának fedélzeti akkut.
Egy komplett 30 kWh-s akkupakk ára 4000 euro körül van, de lehet kapni egyesével is cellákat, egy 7,6V-os 60Ah-s cellát 30-35e Ft között adnak…
2017.11.29.-15:19 #53960Hívják AGM-nek, VRLA-nak, a lényeg ugyan az. Az elektrolit üveggyapotban van felitatva (nem zselés), és van egy szelep, ami elengedi a túlnyomást. Nem folyik ki, teljesen gondozásmentes, és nincs gázképződés sem, tehát zárt térben is biztonságosan használható.
https://www.victronenergy.hu/upload/documents/Datasheet%20-%20Batteries%20-%20rev%2002%20-%20HU.pdf
Tegnap beszereltem az 50 kg-os lítium akkupakkot egy elektromos quadba, amiben korábban 150 kg ólom aksi volt. A változás brutális, bár a 40 km/h végsebesség csak kicsit nőtt a néhány V-al magasabb kapocsfeszültség miatt, de a gyorsulás sokkal jobb lett, és az áramok is kisebbek lettek. Az ólom aksikkal induláskor 90A volt az áramfelvétel, mert annyi az áramkorlát, most meg 80A-nél nem vesz fel többet. Tegnap 3 órán keresztül motoroztam, hogy lemerítsem az aksit, de nem sikerült, a kezem hamarabb lefagyott… 🙂
[quote=”gattila” post=51695]Nem vagyok egy nagy szaki, de ahogy néztem az általad megadott oldalakat, ez egy AGM akkumulátor. Szerintem a tavaszi forduló lesz aktuális, de addigra lehet, már egy elektromos robogóba is 🙂
.[/quote][/quote]
2017.11.28.-23:24 #53956Nem vagyok egy nagy szaki, de ahogy néztem az általad megadott oldalakat, ez egy AGM akkumulátor. Szerintem a tavaszi forduló lesz aktuális, de addigra lehet, már egy elektromos robogóba is 🙂
[quote=”woodoopilot” post=51693]Ciklikus használatnál 14,5-14,9V között kell lennie elvileg a végfeszültségnek, akkor van 100%-ra töltve. Az autó generátorok, nem tudnak ennyit, de legfeljebb nem lesz fullra töltve, csak akkor, ha hálózatról töltöd.
A max. töltőáram 6,8A, ez egy akkura vonatkozik, ha több van párhuzamosan kötve, akkor értelemszerűen nagyobb lehet a töltőáram.
Az akku szélessége 76 mm, a hossza 181 mm, a magassága 167 mm., és 6,5 kg.
A típusa Panasonic LC-RD1217P
Az adatlapja szerint 20 órás kisütésnél tud 17 Ah-t, de 55W-os halogén izzókkal teszteltem, és azt több mint 3 órán keresztül bírták.
https://na.industrial.panasonic.com/products/batteries/rechargeable-batteries/lead-acid-vrlaMegjött ma a 20 db, az idén már nem lesz több, de februárban várható egy újabb „szállítmány”…[/quote]
2017.11.28.-21:27 #53954Ciklikus használatnál 14,5-14,9V között kell lennie elvileg a végfeszültségnek, akkor van 100%-ra töltve. Az autó generátorok, nem tudnak ennyit, de legfeljebb nem lesz fullra töltve, csak akkor, ha hálózatról töltöd.
A max. töltőáram 6,8A, ez egy akkura vonatkozik, ha több van párhuzamosan kötve, akkor értelemszerűen nagyobb lehet a töltőáram.
Az akku szélessége 76 mm, a hossza 181 mm, a magassága 167 mm., és 6,5 kg.
A típusa Panasonic LC-RD1217P
Az adatlapja szerint 20 órás kisütésnél tud 17 Ah-t, de 55W-os halogén izzókkal teszteltem, és azt több mint 3 órán keresztül bírták.
https://na.industrial.panasonic.com/products/batteries/rechargeable-batteries/lead-acid-vrlaMegjött ma a 20 db, az idén már nem lesz több, de februárban várható egy újabb „szállítmány”…
-
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.

