Főoldal Fórumok Lakóautózás sok, hosszu es unalmas kerdes

Legutóbb frissítette challenger 9 years, 4 months telt el
17angok
35 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #39862
    DonPi
    Felhasználó

      Kedves Lakóautó Guru-k!

      A véleményetekre, ötleteitekre lenne szükségem. Tudom, az következőkben kért információk jelentős része összeszedegethető a netről, a fórumból, ám így egyben nem nagyon láttam leírva, és kíváncsi vagyok az egyes részekhez kapcsolódó és az átfogó véleményetekre is.
      A szitu: 40 felé közeledve, néhány végighajtott év után, két gyerekkel és egy feleséggel a puttonyban tervezem, hogy átmenetileg, mondjuk fél évre, alacsonyabb fordulatszámra kapcsolok. Remélhetőleg kicsit több mint egy év múlva, mikor lejár a jelenlegi munkám, lesz rá ehetőségem, hogy napi 2-3-4 óra, tetszőleges – telefonnal, internettel megáldott és a jelenlétemmel megvert – helyről végzett munkával meg tudom keresni a betevőt. Ha jól időzítek, ez mondjuk egy februártól-augusztusig terjedő időszak lenne, ami alatt ha 1-2szer megjelenek Mo.-n, az bőven elég, de talán ez nem is szükséges. Nagyobbik gyerek az eltérő tanrend (ja – épp külföldön vagyunk) miatt úgyis vesztene egy tanévet ha Mo.-n folytatja a sulit, a kicsi még ovis lesz, feleségem is tud távolról dolgozni, szabadok leszünk, mint a madár 🙂
      Én szívem szerint elmennék a világ túlsó végére is, a nagyobbik fiam hasonlóan csavargó, de az asszony és a kisebbik srác nehezebben mozdul ki a komfortzónából, jobban igénylik az állandóságot, a napirendet, terített asztalt, stb. Kompromisszumos megoldásként fölmerült, hogy átcsavarogjuk Európát keresztbe, vagy hosszába, esetleg mindkettő. Lévén állandóságra (legalább a belső tér, alvóhely tekintetében) is törekszünk, és a hidegebb hónapokban is utazni tervezünk, mobilak is akarunk maradni – triviális választás a lakókocsi, vagy a lakóautó (bár nincs ilyen tapasztalatunk, idáig inkább sátraztunk). Olvasgatva a lakókocsizás (parkolás, utazás, városi cirkálás) nehézségeit, illetve nem vagyok biztos benne hogy az autóm (1.5 dízel) el tudna-e húzni hosszútávon ekkora terhet, ezt egyelőre redukáltam lakóautóra (cáfoljatok meg, ha rosszul gondolom).
      A nagy ötlet az, hogy a hidegebb hónapokban végig kóboroljuk a melegebb mediterrán vidéket – úgyse láttam még Sziciliát, Korzikát, Malagát télen, és talán akkor kevesebb a májzsugorító túrán lévő tinédzser is – a tavasz melegebb hónapjaiban át trappolunk Franciaországon, Svájcon, Hollandián, stb, és nyáron körbeszaglásszuk Skandináviát. A google maps-en ez már elég jól néz ki… legyen kb 20ezer km.
      És most jönnek a dilemmák:
      -venni, bérelni, vagy mi egyéb? Több hónap bérelni már nagyon sok pénz, de ugyanennyi venni meg elég kevés (hacsak nem szeretünk bele a dologba, adjuk el a házat és lakunk négy keréken életünk végéig), illetve ha visszatérünk a verklibe, alacsony kihasználtság mellett kéne fenntartani. A bérbeadó cégek oldalain lévő napidíjjak felszorozva mondjuk 180-al elég horror árat adnak ki. Szerintetek mekkora kedvezményt lehet érvényesíteni egy 6 hónapos bérlésnél? Venni ugyanakkor ennyiért meg elég idős lakóautókat lehet csak (nem mintha lenne ellenérzésem az öregebb autókkal szemben, csupán nem értek hozzájuk). Az új lakóautó árakon meg inkább csak mosolygok, a tények pontosabb ismerete nélkül, de azt feltételezem, hogy ezeket az árakat inkább státusszimbólumként és nem a bekerülési, vagy a használati értékük alapján alakították ki a gyártók. Nézegettem német használt oldalakat is, ott mintha jobb ár/érték arány lett volna, de fényképek alapján és gyakorlati ismeretek nélkül ez erősen szubjektív.
      -milyen felszerelési szintet, méretet érdemes tervezni? Ennyi idő alatt biztos kifog az ember pár nap rossz időt is, nekem is kell egy kis szeparáció napi pár órában dolgozni, ha nem akarunk mindig fix állomásokon aludni akkor kell víz, főzési lehetőség, stb… Apropó, zuhanyzó mennyire kritikus? Egy lavórral, szappannal és egy mosdószivaccsal még a legkoszosabb gyereket is meg szoktam tudni tisztítani ha túrázunk, és még nekem sem algásodott be soha a hónom alja, ha volt a közelemben pár liter meleg víz meg egy lavór… szerintetek mi az elfogadható minimumszolgáltatás, feltételezve, hogy amikor szükséges akkor persze kempingben állunk meg. Ugyanez a kérdés légkondi tekintetében. Munkához autót már nem vennék légkondi nélkül, de ha magam választhatom meg mikor utazok (pl reggel, este….), illetve alváshoz úgysem használnánk.
      -Milyen társaságra lehet számítani az úton, főleg a nyári szezonon kívül? Ha hónapokig úton van az ember, feltételezem, hogy megnő az igény a szűk utazó társaságon kívüli személyekkel történő interakcióra. Magyarul, hogy ne menjünk egymás agyára, szocializálódni kell. Kikkel lehet találkozni, cimborálni az úton? Vannak pl gyerekek, családok, akikkel lehet találkozni iskolaszüneteken kívül? Van élet tavasszal a kempingekben, vagy csak nyugdíjas svéd vámtisztviselőkkel lehet összefutni a zuhanyzónál?
      -Milyen karbantartási igénye van egy lakóautónak (mondjuk egy öregecske, 15-20 év fölöttinek)? Sajnos én – a mérnöki végzettségem ellenére – nem értek az autókhoz, nem szoktam bütykölni őket, nem szeretem, ha olajos a kezem és nem állnék neki egy biztosíték cserénél, vagy egy kerékcserénél bonyolultabb feladatnak profi segítség nélkül. Gondolom ez is jelentős mértékben pénz kérdése, de mennyi törődést, simogatást igényel egy lakóautó (mint autó és mint lakótér)? Mennyire húzzák le a szervizek a lakóautósokat (illetve érvényesítik-e az újkori árban meglévő presztizs-felárat)? Lehet műszaki segítséget szerezni, mondjuk egy lakóautó kiválasztásához, szervizeléséhez? Ha igen, hol?
      -Mennyi? Hol van szerintetek a megvásárolható (bérelhető) élettér minőségének, jármű műszaki állapotának, biztonságos használhatóságának (és még az általam nem ismert tényezőknek) és az árnak a közös optimuma? A fentiek ismeretében ti mire lőnétek?

      Kicsit hosszú lett, illetve a fenét, nagyon hosszú lett, de ez van. Ha úgy érzitek, hogy egyik-másik kérdéshez, vagy állításhoz hozzá tudtok tenni a saját tapasztalatotokból, bölcsességetekből, előre is köszönöm.
      Üdv,
      DonPi

    • Szerző
      Válasz
    • #49706
      repi
      Adminisztrátor

        [quote=”Kerti” post=47851]Erre nem lehet túl okosat mondani, mert rengeteg mindentől függ, hogy miért robban le az ember. Egyébként lakóautóval a legjobb lerobbanni, mert akkor is helyben van mindened és nem kell szállást, stb keresgélni.
        Természetesen mindenki rémálma ez, de valahogy mindig meg lehet oldani. Volt már olyan is, hogy valaki beírta ide az oldalra, hogy lerobbant és segítséget kér, és egy közelben lévő klubtag azonnal segített neki. Ja és ez természetesen külföldön volt.
        Erre találtuk ki pl az S.O.S. Azonnali Kérdések Topikját.
        Ha sürgősen kell válasz akkor azt ide lehet írni és mindenki tudja, hogy valaki bajban van.[/quote]

        Az is lerobbanás ha nincs meg a kulcs ugye??? hurrá :smt058 :ny

        #49703
        Kerti
        Adminisztrátor

          Erre nem lehet túl okosat mondani, mert rengeteg mindentől függ, hogy miért robban le az ember. Egyébként lakóautóval a legjobb lerobbanni, mert akkor is helyben van mindened és nem kell szállást, stb keresgélni.
          Természetesen mindenki rémálma ez, de valahogy mindig meg lehet oldani. Volt már olyan is, hogy valaki beírta ide az oldalra, hogy lerobbant és segítséget kér, és egy közelben lévő klubtag azonnal segített neki. Ja és ez természetesen külföldön volt.
          Erre találtuk ki pl az S.O.S. Azonnali Kérdések Topikját.
          Ha sürgősen kell válasz akkor azt ide lehet írni és mindenki tudja, hogy valaki bajban van.

          #49700
          tom0919
          Felhasználó

            Ennyien ne tolongjatok!:sorry

            [quote=”tom0919″ post=47830]Sziasztok!
            Egy picit még távol vagyok a lakóautózástól, de megpróbálnám jól körbejárni a dolgot. Így jönnek föl bennem a kérdések.
            Gondolom mindenkinek az a rémálma, ha külföldön felmondja a szolgálatot a masina. Tudjátok… az ördög nem alszik. Ez ügyben mit lehet, mit tanácsos tenni? Gondolom bármiféle kinti segítség nem olcsó szórakozás.[/quote]

            #49681
            tom0919
            Felhasználó

              Sziasztok!
              Egy picit még távol vagyok a lakóautózástól, de megpróbálnám jól körbejárni a dolgot. Így jönnek föl bennem a kérdések.
              Gondolom mindenkinek az a rémálma, ha külföldön felmondja a szolgálatot a masina. Tudjátok… az ördög nem alszik. Ez ügyben mit lehet, mit tanácsos tenni? Gondolom bármiféle kinti segítség nem olcsó szórakozás.

              #48207
              nemo25
              Felhasználó

                [quote=”laciapu0104″ post=46613]Tisztelt Clubtagok!
                Azt szeretném ha valaki megközelítően megírná hagy milyen költségek és kiadások merülnek fel egy lakóautó fenntartására. Most tervezem a nyugdíjas éveimet és szeretném lakóautóval összekötni a családomat. Szajol;Székesfehérvár; Szeged;Tapolca. Később a gyerekekre hagynám kirándulni, nyaralni. Szeretnék abban is segítséget kérni,hogyan érdemes lakóautót venni vagy építeni.
                Érdeklődéssel várom megtisztelő segítőkész válaszaitokat!

                Németh László[/quote]

                A sarcokat, és biztosítást illetően, nem drágább, mint egy nagyobb személyautó. Ezt lakhely, és a motor teljesítménye befolyásolja. A szervizelést illetően, a gépes karbantartása javítása is a kisteherautók árait kell figyelembe venni, amit megint csak a típus adottságai befolyásolnak. A felépítmény karbantartása jár többletköltségekkel, a normál, hétköznapi autókhoz képest. Ha rendben van és nem leharcolt a bódé, akkor éves szinten néhány tízezer ráfordításával lehet üzemeltetni. A gond akkor van, ha a berendezések elhasználtak, leharcoltak, akkor bizony komolyabb ráfordításokkal is lehet számolni. Amiatt nagyin meg kell nézni, hogy mit, és mennyiért veszel. Mindenképpen, megbízható, hozzáértő szakira van szükséged, hogy ne tenyerelj bele egy pénznyelő szekérbe. Sajnos a használt lakók között, sok a komoly problémákkal küzdő példány. Azért lehet találni jókat is, de azért tenni kell, hogy megtaláld, azok hamar találnak új gazdit, még ha kicsit borsosnak is tűnik első ránézésre az áruk.
                A s.k. építés is szóba jöhet, de ha nincsen tapasztalatod, akkor az sem egyszerű móka. Sőőőőtt! Rendkívül szerteágazó, sok ismeretet, komoly felkészültséget igénylő feladat, továbbá rengeteg munkát igénylő folyamat.
                Bármelyik irányú gondolat felé mész, szívesen segítünk a megvalósításba, kérdezz nyugodtan, de ahhoz, hogy érdemben tudjunk segíteni, több infó szükséges, hogy mekkorát, milyet, miképpen, mire, hány főre szeretnél használni.

                #48206
                laciapu0104
                Felhasználó

                  Tisztelt Clubtagok!
                  Azt szeretném ha valaki megközelítően megírná hagy milyen költségek és kiadások merülnek fel egy lakóautó fenntartására. Most tervezem a nyugdíjas éveimet és szeretném lakóautóval összekötni a családomat. Szajol;Székesfehérvár; Szeged;Tapolca. Később a gyerekekre hagynám kirándulni, nyaralni. Szeretnék abban is segítséget kérni,hogyan érdemes lakóautót venni vagy építeni.
                  Érdeklődéssel várom megtisztelő segítőkész válaszaitokat!

                  Németh László

                  #40349
                  DonPi
                  Felhasználó

                    Köszönöm a nagyon hasznos infókat!
                    Peter_Nizza blogját megnéztem, mondjuk náluk kicsit más a szitu, gyerek nélkül lazább napirendet tartanak, mint azt mi szoktunk. Persze nem is melegíti őket olyan kellemesen a mocorgó-taknyos-lázas gyerek a hitvesi ágyat bitorolva a hideg őszi éjszakákon 🙂
                    Időközben vettük a fáradtságot és mivel épp Belgiumban vagyunk, elmentünk az aktuális lakóautó(kocsi-mobilehome-stb) kiállításra (http://www.mobicar.be/), hogy körbeszaglásszunk minél több autót, legyen minél szélesebb rálátásunk a lehetőségekre (feltételezvén, hogy már hasonló elrendezésű autókat gyártottak 15-20 évvel ezelőtt is ugye).
                    Ami gyorsan egyértelművé vált, az az, hogy a méret nagyon számít. 7, de inkább 7,5 méter alatt nem nagyon találtunk olyan dobozt, amiben szerintünk el lehetne lakni huzamosabb ideig 4 embernek. Még akkor is, ha időnk nagy részét szabadban tölthetjük, napi több óra összezártság elviseléséhez szerintem ez a minimum tér, ami megbuggyanás nélkül elégséges lehet. Lévén az iskoláskorú gyerek okítását sem akarjuk felfüggeszteni hónapokra – neki tanulnia kell napi 2-3 órát – célszerűen egy asztal mellett, a kisebbik gyerek szórakoztatását is meg kell oldanunk közben és a feleségemmel akár egyszerre is képesnek kell lennünk leülnünk a laptopunk elé – vagy napközben, vagy miután a gyerekek lefeküdtek – gyorsan leszűkültek a lehetőségek.
                    Az elrendezés, ami leginkább megfelelőnek tűnt, az alkóvos, 1 vagy két asztalos, egyik oldalon wc+zuhanyzós, másik oldalon konyhapultos, hátul emeletes ágyas, 6 személyesnek titulált verzió volt. Ebben nem kell az asztalokat csukogatni, van hely főzni, és az alvó gyerekeket függönnyel, vagy ha van, ajtóval el lehet szeparálni kicsit.
                    Viszont az asszony látván, hogy mekkora rajcsúrt csaptak a srácok minden egyes autóban (még az ötvenedikben is megpróbáltak bebújni minden egyes lukba, szekrénybe, rekeszbe, kinyitottak minden fedőt, csapot, megmásztak minden létrát és bukfenceztek minden ágyon) kissé elbizonytalanodott 🙂 . Lehet, hogy először mégis bérelnünk kéne egy lakót egy hétre, jó biztosítással…

                    #39877
                    KToM
                    Felhasználó

                      Peter_Nizza kb 2 éve tervezte ugyanezt. Most úton vannak, immár több mint 1 éve.
                      Az ő tapasztalatai aranyat érhetnek Nektek.
                      Én úgy tudom egy öreg Fiat-ot vettek (melyet rendbe hozattatott), alkóvosat, körüléssel, mely elszeparálható egy ajtóval.
                      Ők is távmunkáznak.

                      Itt olvashatsz Róluk: régóta nincs új beírás sajna 🙁
                      http://www.utazasramentem.blogspot.hu/

                      Az autóról:
                      http://utazasramentem.blogspot.fr/2013/ … ozott.html

                      Ha érdekel meg tudom privátban adni SKYPE-jukat, ott esetleg időnként el tudod érni Őket.
                      T

                      #39876
                      Brigi
                      Felhasználó

                        Akkor én folytatom.
                        Szerintem is venni érdemes, ha belekóstoltok a lakóautózásba és bejön nektek, akkor később se hagyjátok kihasználatlanul. (Mi minden évszakban használjuk, évi 10-15 ezer km-t megyünk vele, pedig még korlátozott a szabadidőnk.) Annak alapján, amit leírtál elképzelést, a lakóautót javasolom. Lakókocsi elsősorban azoknak jó megoldás, akik egy helyben szeretnek letelepedni (többnyire kempingben) és legfeljebb onnan csillagtúrákat tenni. A vándorlásra – minden nap egy kicsit odébb menni – a lakóautó alkalmasabb. Felszereltségben – a mai nagyobb lakóautókban már széria felszereltség a fürdőszoba zuhanyzóval, úgyhogy ebben nem kell kompromisszumot kötni – legfeljebb a zuhany kényelmi foka különböző (fixen leválasztott zuhanykabin, mobilan leválasztható zuhanykabin, a fürdőből nem leválasztható zuhany).
                        Mivel hosszú időt terveztek eltölteni benne szerintem felépítményben praktikus, ha van garázs, ami nagy rakodóteret jelent, ha az első ülések visszaforgathatóak, ami tágasabb érzetet ad a belső térnek, gyerekeknek ideális alvó, játszó, elvonulóhelyet biztosít az alkóv, a nagy tetőablak világossá teszi az egész belső teret. Motorklíma jól jön utazás közben, állóklíma helyett (amihez kempingbe kell menni, hogy áramra tudj csatlakozni) a ventillátoros tetőablak jó megoldás (lehetőleg az ágy fölé szerelve).
                        Persze pont olyan lakóautót nehéz találni, amilyet szeretne az ember. Az új lakóautók tényleg horror áron vannak és azokkal is lehet probléma. Egy jól karbantartott, szeretgetett használt lakó jó megoldás lehet. Biztos, hogy Németországban, Olaszországban nagyobb a választék, de itthon is ki lehet fogni jó vételt. Mivel első lakóautótok lesz, mindenképpen célszerű valaki tapasztalt lakóautóssal közösen megnézni (saját tapasztalat, az első lakónkkal nagyon befürödtünk).
                        Mi idén Olaszországban azt tapasztaltuk, mintha kevesebb lakóautó járná az utakat, mint néhány éve. Nyári csúcsszezonban a tengerpart kivételével mindenhol bőven volt hely a lakóparkolókban. Nem tudom, hogy holt szezonban mennyien kalandoznak mostanában, de várhatóan többnyire idősebbek, nyugdíjasok utazgatnak elsősorban, nekik van rá elég szabadidejük.
                        Változó, hogy hol milyen társasági életre nyílik lehetőség. Dél-Európában általában nem nehéz ismerkedni, de Norvégiában is előfordult, hogy szóba elegyedtünk más lakóautósokkal, akikkel együtt éjszakáztunk.

                        #39864
                        EdGaR
                        Felhasználó

                          Szia DonPi!

                          Már az elején szeretném elmondani, hogy mind műszaki, mind lakóautós téren nem én vagyok a megoldás kérdéseidre, azonban valakinek el kell kezdeni, hogy a többiek felbátorodjanak 😆

                          Első olvasatra úgy érzem Te most többünk álmát készülsz valóra váltani, mégis azt mondom gondold át jól a terved.
                          Amiket írok az kizárólag az én szubjektív véleményem.

                          Kezdve az autónál, amit – ha jól értettem – állandó lakásként használnátok:
                          Bármennyire azt vallom, hogy a lakóautózás nem feltétlenül pénz kérdése, amire Ti készültök érdemes jobban „rákészülni”.
                          A bérlés jó ötlet… egy két-három hetes utazásra, hogy megtapasztaljátok, milyen kompromisszumokkal kell szembesülnötök, mennyire bírjátok, hogy kb. 10-15 négyzetméteren élitek mindennapjaitokat.
                          Nem vagyok naprakész az árakban, de egy három hetes bérlés igencsak 2-300.000 Ft (ha nem kérnek kauciót).
                          (Mi minden kempinges előélet nélkül vágtunk bele a vásárlásba).
                          Ha vásárolsz, vigyél magaddal Valakit, akinek van ilyen téren tapasztalata. Az „öreg” lakóautók is lehetnek jó állapotban – ezek az autók általában nem napi használatban „élték” korábbi életüket. Azonban lényegesen nagyobb figyelmet igényelnek mind a jármű, mind a felépítmény tekintetében. Ha nincs affinitásod a lelkes amatőr szereléshez, vagy megelőzöd a problémát, vagy szakemberhez fordulsz…
                          Újabb jármű esetében természetesen a problémák kisebb arányban fordulnak elő, de szerintem nem árulok el titkot azzal sem, hogy a mai járműipar nem az örökkévalóságnak alkot.
                          Ha van lehetőségetek, gyertek el bármelyik talákozóra. Bejelentkezés nélkül. Szerintem mindenki szívesen megmutatja a saját csigáját… nem kevés elfogultsággal 😆 A személyes tapasztalat és a beszélgetések szerintem hasznosabbak bármilyen szubjektív leírt jótanácsnál. 😉
                          Sajnos ha jól értettem külföldön éltek… ez egy kicsit nehezít a fent leírtakon.

                        10 hozzászólás megtekintése - 26-35 / 35

                        You must be logged in to reply to this topic.