-
Témakör
-
Üdvözlet mindenkinek!
Mar regen szoltam hozza a forumhoz, de latva több helyen a felmerülö problemat, gondoltam nem tartom magamban.
En magam a Ducatoban es a hajomon is ezt a rendszert hasznalom, igy batran mondhatom kivaloan müködik, csak tessek batran kialakitani!
A teli rövid napokon elöfordul, hogy nem elegendö a töltes a napelemekröl, pedig a Ducato tetejen 3 db 190 Wattos is van. Termeszetesen a 240 literes hütö es a deLonghi kave automata nem kis fogyasztok.
İme a megoldas: (különösen Utravelok Zoli figyelmebe!)Az indítóakkumulátortól elvárt tulajdonságok és a más eszközöket tápláló akkumulátorok tulajdonságai nagyon különböznek egymástól.Savas, zseles, elterö teljesitmeny…
Az indító akkumulátorból nagyon rövid, de viszonylag nagy áram merül fel. Általában 80-90 Ah kapacitású akkumulátorok
A motort 200 amper közötti áramokkal indítják. Ezt az áramot, amely csak 3-5 másodpercig fordul elő, nagyon rövid idő alatt ujra lehet termelni, amint a motor beindul.A mindennapi használat során azonban sokkal hosszabb áramra van szükség. Egy kisebb hajóban, nagyobb lakoban miközben a normál fogyasztás 3-10 amper között van,100, 200 Ah kapacitású elemeket használnak.
A fő probléma az, hogy normál használat esetén ezeket az akkumulátorokat részleges töltéssel, ritkán teljesen feltölteni. Ezekben az alkalmazásokban előnyös a mélykisüléses akkumulátorok használata a hosszú élettartam érdekében. Deep Cycle.A motor akkumulátorához és a szerviz akkumulátorhoz két akkumulátorcsoportra van szükség, mind kapacitásukban, mind típusukban. Hogyan töltsük fel ezt a két elektromos rendszert, amelyeket különválasztunk a közös kisülés megakadályozása érdekében? Vagy az összes töltőnk kettős (vagy dupla kimenetű) lesz, vagy közösen létrehozunk egy mechanizmust, amely elválasztja a rendszereket a töltés kikapcsolásakor.
Lassuk akkor!Egyenirányítók: Más szavakkal, olyan eszközök, amelyek az akkumulátorokat 220 V AC villamos energiával töltik fel. Szinte minden tengeri típusnak van két független kimenete. Miközben ezeket az aljzatokat külön töltik, nem teszik lehetővé, hogy a rendszerek átadják egymásnak az áramot, amikor a 220 V-ot megszakítják.
Ha egyetlen kimenettel rendelkező eszközt kíván használni, akkor a következő megoldások egyikét kell használni.Generátorok: Olyan eszközök, amelyek a motor járása közben áramot termelnek. Ez az a forrás, amely általában egyetlen kijárattal rendelkezik, és a következő rendszerek egyikét igényli.
A köztes részek, például a kapcsolók, relék és diódák amperértékeinek szintén magasnak kell lenniük.
A szerviz akkuhoz hatramenö biztositek alacsony ertekü lehet hisz ott csak lassan es allandoan max 20 A folyik nekem a 200Ah akkuhoz. 10 szazalek.
(A kettős generátorok használata is lehetőség, de ezt nem kivanom targyalni, en elvetettem.)Rendszerek
Teljesen külön rendszerek
kep1 a kepeket külön töltöm fel mert ide nem lehet
Lehetőség van a motor akkumulátor-rendszerének és a szerviz akkumulátor-rendszereinek teljes elektromos elkülönítésére. Ehhez azonban minden töltőnek kettősnek (vagy kettős kimenetnek) kell lennie. Ezt a módszert ritkán alkalmazzák kis és közepes méretű jachtokban,fökepp lakoautokban különösen a generátor magas költségei miatt.
Egykulcsos rendszer
kep2
A szerviz és motor akkumulátorok csatlakoztatásának legegyszerűbb megoldása az, ha magas amperálló kapcsolót tesz a két akkumulátor közé. A motor beindításakor az üzemi akkumulátorok úgy töltődnek fel, hogy a két akkumulátorcsoportot ezzel a kapcsolóval összekötik. Amikor a motor leáll, az üzemi akkumulátorokat leválasztják, megakadályozva, hogy a háztartási terhelések lemerítsék a motor akkumulátorát.
Előnyök
Olcsó
Egyszerű
Nincs dióda vs .. veszteség
Az indító indítható az elemek kombinálásával, ha szükséges.Hátránya
Rossz helyzetben hagyva a motor akkumulátorának lemerülésének veszélye
Négyállású kapcsolt rendszer (mindkét kapcsoló)
kep3
Lényegében a logika megegyezik az egyetlen kulcsos rendszerrel. A 3. ábrán látható három billentyű funkciói azonban egyetlen kulcsra vannak gyűjtve. A kapcsoló négy pozíciója:
Ki: Az elemeket sehol sem csatlakoztatták
1: Az első akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.
2: A második akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.
Mindkettő (1 + 2): Mindkét akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.Ebben az alkalmazásban nagyon fontos, hogy ne kapcsolja ki a kapcsolót, miközben a motor jár. A generátor károsodhat, ha nincs csatlakoztatva egyetlen elemhez sem. Ez a figyelmeztetés mindkét kapcsolón megtalálható.
kep4
Előnyök
Viszonylag olcsó
Egyszerű, három kulcs helyett egy kulcs.
Nincs dióda vs .. veszteség
Az indító indítható az elemek kombinálásával, ha szükséges.Hátrányok
Rossz helyzetben hagyva a motor akkumulátorának lemerülésének veszélye
Izoláló diódák
kep5
A diódák olyan eszközök, amelyek az elektromos áramot az egyik irányba továbbítják, és a másik irányba elvágják. Mechanikai berendezésekben elmondhatjuk a visszacsapó szelep elektronikus megfelelőjét. Ha két dióda van csatlakoztatva oly módon, hogy az energiát átadja a generátorról az elemekre, de megakadályozza a visszafelé haladást, a két elemcsoport automatikusan elszigetelődik.
A legfontosabb probléma a dióda ~ 0,7 – 1,0 volt vesztesége. Ez komoly veszteség, mivel a töltési feszültség sem vegtelen. A kompenzálás egyik módja az, hogy a generátor érzékelő végét csatlakoztatja a diódához vagy akár az akkumulátoroszlophoz. Ily módon a generátor automatikusan magasabb feszültségen működik, hogy elérje a pólus célfeszültségét.
Fontos, hogy ezek a diódák jelentős mennyiségű hőt termelnek nagy töltőáram mellett. Megsérülhetnek, ha nincsenek megfelelő hűtessel biztositva.kep6
Előnyök
Automatikus működés
Nincs veszély a rossz helyzetbe felejtésre
Könnyű montázs
Nincsenek kopó mechanikus alkatrészek, nincsenek érintkezőkHátrányok
Feszültségesés a diódákon
Jelentős mennyiségű felmelegedés
Viszonylag drágakep7
Nagy áramerősségű relével automatikus egykapcsolós rendszert lehet készíteni. Fontos részlet ebben a rendszerben a relé olyan módon történő csatlakoztatása, hogy az a motor beindulása után aktiválódjon. Ehhez a generátor töltőjel kimenete használható, de ez beavatkozást jelent az eredeti motorbeállításban.
A relé kapacitásának legalább a generátor kapacitásának kell lennie. Bár csak az üzemi akkumulátor lesz túltöltve, a generátor teljes energiája áthalad a relén, mivel a motor akkumulátora rövid idő alatt feltöltődik.Előnyök
Automatikus működés
Viszonylag olcsóHátrányok
Viszonylag bonyolult szerelés, különösen a generátor csatlakozása
Intelligens relé (feszültségérzékeny relé)
kep8
Ezek a relék figyelemmel kísérik a feszültséget mindkét oldalon, összekapcsolják az elemcsoportokat, amikor valamelyik elem feszültsége a kioldási szint (általában 13,3 V) fölé emelkedik, és leválasztja az elemeket, amikor a feszültség csökken (~ 12,8 V). Amikor a generátor aktiválódik és a feszültség emelkedik, befejezi az áramkört, és biztosítja, hogy az üzemi akkumulátor is fel legyen töltve
Amikor a motort kikapcsolják és a feszültség 12,8 voltra csökken, az áramkör levágásával védi a motor akkumulátorát.kep9
Előnyök
Automatikus működés
Könnyű összeszerelés, nem kell beavatkozni a generátorba.
A legtöbb modellben lehetőség van akkumulátorok kombinálására az indításhoz, ha szükséges.Hátrányok
Viszonylag drágaEredmény
Nincs minden hajó, lakoauto számára egyforma megoldás.
Az akkumulátor és az elektromos szerelés preferenciái nagyon összefüggenek a csónak, lakoauto használatának módjával. Valakinek, aki egy napig használja a hajóját, vagy hetvegi lakoautosok, mint mi is és annak, aki hetekig elhagyatott öblökben vándorol, vagy nonstop bivakol egészen másra van szüksége.Figyelembe véve az elterjedtséget, a tengeren a legtöbb hajó mind kapcsolt, mind diódás rendszert használ. Ez a tendencia némileg a költségszámításból származik. Mi a lakoautoban Victront hasznalunk ha jol emlekszem 165A es es 270 török lira volt.
Hat ennyi, remelem segit!
You must be logged in to reply to this topic.