Főoldal Fórumok Lakóautók Elektromos bicikli / roller

Legutóbb frissítette woodoopilot 6 years, 7 months telt el
14angok
69 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #53319
    woodoopilot
    Felhasználó

      Mivel nem találtam elektromos roller topicot, itt dobnék fel egy ötletet, hátha valaki már próbálkozott hasonlóval.

      Mivel a mi lakóautónk semmilyen környezetvédelmi zónába nem hajthat be, kell valami megoldás ara, hogy be tudjunk menni a belvárosokba. A kerékpár jó ötletnek tűnik, de egy kamasz gyerekkel félünk az autók között tekerni. Arra gondoltam, egy elektromos rollerrel praktikusabb lenne a közlekedés, mert azzal mehetünk a járdán is. A készen kapható rollereknek túl kicsi a kereke, de nekünk van egy olyan, aminek 20″-os BM kerekei vannak. Azzal hordtam kisebb korában a gyereket iskolába, de még 2 felnőtt is tud vele menni. Arra gondoltam belefűzök egy villanymotort a hátsó kerékbe, és akkor kb. 20 km/h-val kényelmesen tudunk közlekedni. Nemrég láttam két német elektromos rollert Hajdúszoboszlón, azokon robogó rendszám volt. Németrországban az elektromos roller is rendszám köteles lenne? Elvileg egy magyar segédmotorra külföldön se kellene rendszám, de amikor egy ismerősöm gyereke kint tanult egy évig Németországban, és kivitte a robogóját, a német rendőrök megbüntették, és ki kellett neki váltani egy német rendszámot.

      A roller akkupakkjára két variációt gondoltam, a legegyszerűbb ha 3 db 17 Ah-s ólom aksiból csinálom, amiket rákötök a fedélzeti akkura. Az akkupakk tömege 18 kg lenne, amivel kb. 40 km hatótávot tudunk elérni. Ez nem kevés, de ha szükséges használhatom a plusz aksikat fedélzeti akkunak is, és a töltéssel sem kell külön bajlódni.

      A másik variáció, hogy beteszek 2db 16 Ah-s, 6 cellás li-po akkut, így csak 3 kg lenne az akkupakk. A li-po akkuk töltését egy modellező töltővel meg tudom oldani, azok 12V DC-ről működnek, az meg van a fedélzeten…

    • Szerző
      Válasz
    • #54126
      istozi
      Felhasználó

        Sziasztok
        Én is használtam erős invertert (Panelektron 1200 W). Az üresjárati áramfelvétele 12 V-on 0,087 A . Ez nem lehet tétel. Terhelés közben meg a veszteség, – azt írja a gyártó – hogy 10 %. Bár ezt nem mértem meg, de úgy tűnt, hogy tényleg ennyi.
        Lehet, hogy woodoopilot, nálad valami átmeneti ellenállás eszi az energiát. Sürgősen ellenőrizz le minden vezetéket (különösen vezetékcsatlakozást), mielőtt tűz lesz belőle. És mérd meg újra az áramokat.

        #54125
        woodoopilot
        Felhasználó

          [quote=”Srychy” post=51862][quote=”woodoopilot” post=51857] Sejtettem, hogy nem lesz valami jó a hatásfok, de azt nem gondoltam volna, hogy kb. 70% a veszteség. Az inverter betáp kábelén 17A-t mértem, amikor a 230V-os akkutöltő 10A-rel töltött. [/quote]
          Ezt azért mérd meg még-egyszer!!!
          Olvasd el amit írtál! Te sem fogod komolyan venni! Lehet a töltőd , vagy a műszered gagyi.
          Ne haragudj, hogy beszóltam, de már egyre több butasággal vakítod a hozzá kevésbé értőket.

          Én méregettem az inverterem, mert mindenki azt állítja, hogy nem gazdaságos. kb 14VA a napi veszteség. Nem kevés, de szerintem megéri, az, hogy van szinuszos 230V-om, 2 KW teljesítményben.[/quote]

          Egy elég drága dc lakatfogóval mértem az áramokat, nem hinném hogy számottevő lenne a mérési hiba, pláne hogy mindkét oldalt ugyan azzal a műszerrel mértem…

          Nem tudom miért tűnik hihetetlennek, hogy ha egy 10A-es kapcsoló üzemű töltőt egy inverterről működtetünk, akkor jóval nagyobb áramot fogunk mérni az inverter betápján. Azt nem mértem, hogy 230V AC-ről mekkora a töltő teljesítményfelvétele, de nyilván már ott is van veszteség, amihez még hozzáadódik az inverteré. Az inverterre 88% hatásfokot ír a gyártó, a töltőre 82%-ot, 0,88X0,82 már mindjárt csak 72%, tehát már „papíron” is van 28% veszteség…

          De ha precízek akarunk lenni akkor ne az áramokkal számoljunk, hanem a teljesítményekkel. Az inverter betápján 12,8V feszültséget és 17A-t mértem, az 218W. A töltő 10A-es, a feszültséget vegyük 14V-nak, akkor a kimenő teljesítmény 140W. Tehát a veszteség 78W, ami 36%…

          Szerintem sokkal kisebb a veszteség, ha egy lakóautóban menet közben dc betápról működő töltővel töltünk, mint egy hálózatiról. Vagy ezzel sem értesz egyet? Nem tudom mi ebben a vakítás…
          4-nél nagyobb cellaszámú lítum akkut nem lehet az autó generátoráról közvetlenül tölteni…

          #54124
          gattila
          Felhasználó

            Inkább százalékszámítási probléma. A 41 % veszteség (7 amper a 17-ből) azért összeadódhat. De én nem vagyok elektromos szaki.

            #54123
            Srychy
            Felhasználó

              [quote=”woodoopilot” post=51857] Sejtettem, hogy nem lesz valami jó a hatásfok, de azt nem gondoltam volna, hogy kb. 70% a veszteség. Az inverter betáp kábelén 17A-t mértem, amikor a 230V-os akkutöltő 10A-rel töltött. [/quote]
              Ezt azért mérd meg még-egyszer!!!
              Olvasd el amit írtál! Te sem fogod komolyan venni! Lehet a töltőd , vagy a műszered gagyi.
              Ne haragudj, hogy beszóltam, de már egyre több butasággal vakítod a hozzá kevésbé értőket.

              Én méregettem az inverterem, mert mindenki azt állítja, hogy nem gazdaságos. kb 14VA a napi veszteség. Nem kevés, de szerintem megéri, az, hogy van szinuszos 230V-om, 2 KW teljesítményben.

              #54116
              woodoopilot
              Felhasználó

                Kicsit lassan halad a roller project, a vázat már összeállítottam, de az awi hegesztőre még várnom kell pár napot.

                Az akkupakk töltését közben kikísérleteztem, a modellező töltő tökéletesen boldogul a 20Ah/25,6V-os lifepo akkupakkal. A hatásfoka sokkal jobb, mint a 230V-os hálózati elektromos kerékpár töltőnek, és sokkal hatékonyabban balanszolja cellákat is.

                Mivel az a terv, hogy többnyire útközben töltjük a roller akkukat, kipróbáltam hogyan működne inverterről a hálózati töltő. Sejtettem, hogy nem lesz valami jó a hatásfok, de azt nem gondoltam volna, hogy kb. 70% a veszteség. Az inverter betáp kábelén 17A-t mértem, amikor a 230V-os akkutöltő 10A-rel töltött. Persze ha valaki ólom aksikat használ, ahhoz nem kell külön töltő, rá lehet kötni a jármű aksira is, igaz akkor sosem lesz 100%-ra töltve. Viszont ólom aksiból egy 20Ah/24V-os akkupakk kb. 20 kg. Kicsivel nagyobb kapacitású lífepo akkum csak 7 kg, a modellező lítium-polimer cellák meg még könnyebbek…

                A modellező töltőhöz nem kell inverter, 7-32V DC-ről működik. Ha a töltőáramot 10A-re állítottam, a töltő betápján csak 11A-t mértem, tehát a modellező töltő vesztesége csak 10%. Ráadásul ez a töltő csak 12 dkg, elfér a tenyeremben. Ingyen postával 50 $ körül volt az ára, nem gondoltam, hogy ilyen olcsón ennyire okos töltőt lehet venni.

                #53830
                woodoopilot
                Felhasználó

                  Kipróbáltuk a rolleres városnézést Rómában, nagyon jól beváltak. Bár csak hagyományos, lábbal hajtós rollert vittünk, ezekkel is 30-40 perc alatt bent voltunk a Colosseumnál. Legalább 2x olyan gyorsan tudtunk haladni, mint gyalog. A zsúfolt utcákon is gond nélkül tudtunk haladni, csak ritkán kellett leszállni és tolni, sokkal praktikusabbnak tűnt a roller, mint egy kerékpár.
                  A gyári, 8-10″-os kerekű rollerek szerintem nem olyan praktikusak, mint a 16″-os és a 20″-os bicikli kerekesek, amiket mi barkácsoltunk. A macskaköves utcákon a kis kerék könnyen elakad, és hiába rugózottak a kerekek, mégis sokkal rosszabb azzal közlekedni, mint a nagykerekűvel.
                  Rómában sok a domb, felfelé toltuk a rollereket, de cserébe a lejtőkön hasíthattunk, mintha motor vitte volna. A télen 250W-os, felnibe fűzhető motort akarok a kerekekbe építeni, egy ekkora motor 20-30 km/h-val simán elvisz egy rollert, még lehet túl gyors is lesz. Egy motort már rendeltem az aliexpreszről, de rosszat küldtek, nekem a keskeny, első villába szerelhető kellett volna, de olyat küldtek, amit a hátsó villába lehet szerelni.

                  A biztonságérzetünket is nagyban növelték a rollerek, egyik este egy pályaudvar környékére tévedtünk, ahol sok gyanús fickót láttunk, de úgy hasítottunk át közöttük, mint forró kés a vajon. Ha gyalog lettünk volna, lehet inkább visszafordulunk…

                  Attachments:
                  • RollerrelRmban.jpg
                  #53383
                  Parejgabi
                  Felhasználó

                    Szerintem nem elírás ,de ha mégis az akkor mi van? ha érdekel kikeresed a telszámukat felhívod megkérdezed .Ennyi….Ezen felesleges agyalni….

                    #53382
                    istozi
                    Felhasználó

                      „A 40 kg akku nem elírás véletlenül?”
                      Igen. Nekem a 130 Ah-ás akku volt kb 35 kg.

                      #53381
                      woodoopilot
                      Felhasználó

                        Az ólom akkunál 35-40 Wh/kg energiasűrűséggel számolhatunk, egy 40 kg akkupakk kapacitása kb. 1500 Wh.
                        Egy elektromos roller fogyasztása 10-15 Wh/km, tehát a 40 kg aksival 100-150 km hatótávolság jönne ki. Szóval valami nagyon nem stimmel, érzésem szerint az akkupakk tömegével, mert még a robogó formájú elektromos kerékpárokba se tesznek 15-20 kg-nál nagyobb ólom akkupakkot. Egy ilyen drága rollerben meg csak néhány kg lítium akku szokott lenni…

                        #53377
                        Parejgabi
                        Felhasználó

                          Sajnos nem

                          #53371
                          woodoopilot
                          Felhasználó

                            Ennyi pénzért már lítium akkus rollereket lehet venni, azokban néhány kg csak az akku tömege.
                            A 40 kg akku nem elírás véletlenül?

                            #53370
                            Parejgabi
                            Felhasználó

                              Sziasztok.
                              Tegnap voltam Tökölön a Motobatt kft nél a motoromhoz aksit venni.
                              Láttam náluk ,hogy elektromos rollert is forgalmaznak,a kicsi 160ezer kb 25km bir,a nagy 180 ezer az csak 15-20km bír de akár50-nel is megy.Az akkupakk 40kg benne.kicsire össze lehet hajtani az egészet.ha valakit érdekel……

                              #53332
                              woodoopilot
                              Felhasználó

                                Egy elektromos járműnél a legfontosabb komponens az akkupakk. Az ólom aksit elvetettem, mert túl nehéz, egy 48V/17Ah-s AGM akkupakk 24 kg. Az egyszerű töltés, és a párhuzamos kötés esetén rendelkezésre álló extra 68Ah kapacitás előnyös lenne, de emiatt nem akarok felesleges súlyt cipelni.

                                Lítium akkukból lehet venni könnyű Li-ion cellákat, sok elektromos kerékpárban használják azokat, de néha kigyulladnak, amit nem szeretnék megkockáztatni az ágy alatti tárolóban, ahol a gázpalack is van. A Li-po biztonságosabb valamivel, de biztos nem véletlen, hogy a modellező boltban tűzálló zacskókat is árulnak.
                                A LiFePO akkuk ugyan nehezebbek, de teljesen biztonságosak. Azokból szerintem a legjobbak a Headway cellák, a 15Ah-s 480 gramm, abból kell 16 db, az csak 8 kg.
                                Elvileg kapok hamarosan 5Ah kapacitású 32650-es Optimum Nano cellákat, azoknak 145 gramm a tömege, ha 64 db-ból rakok össze egy pakkot, (4P/16S) akkor az is még csak 9 kg, viszont 48V/20ah-s lesz.

                                Az én elektromos rollerem kicsit túlméretes lesz, de nem hinném, hogy 10A-nál nagyobb lenne a motor áramfelvétele még max. sebességnél se. A reményeim szerint közel lesz a 40 km-hez a hatótáv, de majd kiderül. Az ülés alatti tárolóban van hely nagyobb akkupakknak is, ha valamit elszámoltam volna. 🙂

                                #53331
                                woodoopilot
                                Felhasználó

                                  Én a kerékpár híve vagyok, motor nélkül is simán körbetekerem a Tisza tavat. De a feleségem nem ilyen fitt, a gyerek meg még kicsi ahhoz, hogy a közúton egyedül közlekedjen, ezért lenne praktikus valami kétszemélyes megoldás. Van egy Schwinnn Csepel alu tandem bringánk, de az olyan nagy, hogy nem tudom feltenni a kerékpártartóra. Van 20″-os kerekű rollerünk is, azzal még a járdán is jól el tudunk ketten közlekedni, a gyalogosok között sokkal praktikusabb, mint egy kerékpár. A villanymotor azért kell, hogy nem izzadjunk le, amikor megállunk. A pedelec bringa is nagyon jó, vettem már tavaly egy kisméretű áttételes agymotort, a versenybringámba terveztem befűzni, de még nem volt időm vele foglalkozni.

                                  Sok országban komolyan veszik azt az előírást, hogy csak akkor számít kerékpárnak egy jármű, ha a villanymotor csak akkor hajt, amikor tekerjük a pedált. Azok a kerékpárok, amiken gázkar is van, az Németországban segédmotor, akár csak az elektromos roller. Itthon a rendőrök azzal sem foglalkoznak, hogy van-e egyáltalán pedál egy elektromos biciklin, ahogy az is unikum, hogy nincs rendszám a 2 és 3 kerekű segédmotorokon. De nem nagyon van kedvem egy német rendőrnek bizonygatni, hogy a magyarok rendszám nélkül furikázhatnak náluk a rendszám nélküli robogóikkal. Van egy olyan szabály is, hogy ha egy jármű sebessége nem nagyobb 10 km/h-nál, akkor az gyalogosnak minősül, márpedig egy elektromos jármű sebességét egy (rejtett) kapcsolóval könnyű korlátozni. Azt azért nem hinném, hogy radarral bemérnének…

                                  Próbáltam több gyári elektromos rollert is, de azoknak túl kicsi a kereke, és az akkupakk méretéhez képest túl kicsi a hatótávolsága. Elég régóta építgetek mindenféle elektromos járgányt, vannak kimaradva 10″-os 500w-os robogó agymotorjaim, amiből 2 db 38 km/h-val visz egy 400 kg tömegű fagyiskocsit, és a 48V/100Ah akkupakkal kb. 80 km-t tud elmenni. Ez az agymotor simán elbír két személyt, a 380 mm átmérőjű kerék nem akad el minden repedésben, kicsit gyors ugyan, de a vezérlőben van felező kapcsoló, majd átkapcsolom, ha nem én használom. Az első keréknek találtam egy alu küllős Babetta kereket, az pont belefért egy profi BMX első villába, így az első kerék teherbírásával se lesz probléma. A hasmagasságot 100 mm-re terveztem, annyinak már elégnek kellene lenni. A roller méretét úgy terveztem, hogy ha kiveszem az első kereket és lehajtom a kormányt, pont befér az ágy alá.
                                  Kb. ilyen lesz:

                                  Attachments:
                                  • elektromosroller2_2017-09-28-2.jpg
                                  #53329
                                  Lazy
                                  Felhasználó

                                    Bocsánat mi egy pár éve pedelec kerékpárral nézzük a városokat kényelmes gyors bármilyen terepen a nap végére nem döglesz ki jó 120 km t bír az aksi vagy csak a roller jöhet szóba?

                                    lazy

                                    #53327
                                    Nyomi
                                    Felhasználó

                                      saját tapasztalataim alapján ( mivel van gyári elektromos rollerom ) a hatótávolságot eltúloztad. Az enyém 15-20 km megtételére alkalmas ideális viszonyok között egy töltéssel ( 48 v, 15 Ah ). Ha szabad ezt mondanom a dolog nagyon függ a vezetési stílustól pl: fékezések, gyorsításoknál rásegítés, terepviszonyok, szél stb. A másik fontos dolog az utazó plató távolsága a talajtól. Minél magasabb annál jobban boldogulsz a padkákon és annál kényelmetlenebb a hagyományos használat, ha az aksi feladja. Egyébként utána kellene a rendszámnak nézni, mert nálunk a segédmotoros kerékpár és az elektromos rásegítésű nem jogosítvány köteles kerékpár közötti egyik feltétel a a sebesség elektronikus leszabályozása 25 km/órára. Nem tudom hogy kint hogy van.
                                      [quote=”woodoopilot” post=51107]Régebben itthon balhéztak a mopedautókkal, mert akkor még nem kellett rá rendszám, de a rendőrök állandóan feljelentettek. Gondoltam akkor majd intézek egy német moped rendszámot, hátha akkor békén hagynak. Csak egy német lakcím kellett hozzá, és minden évben küldték az alumínium táblácskát, amin a kötvény száma volt. A betűk színe évente változott, így a rendőr látta messziről, hogy rendben van a biztosítás. Nem volt drága, ha ezen múlik, hogy lehet-e rollerezni Németországban, akkor éppenséggel ki lehet bírni.
                                      Elvileg a magyar segédmotorokkal lehetne külföldön is közlekedni, de gondolom nem sokan mernek rendszám nélkül furikázni…[/quote]

                                      #53324
                                      woodoopilot
                                      Felhasználó

                                        Régebben itthon balhéztak a mopedautókkal, mert akkor még nem kellett rá rendszám, de a rendőrök állandóan feljelentettek. Gondoltam akkor majd intézek egy német moped rendszámot, hátha akkor békén hagynak. Csak egy német lakcím kellett hozzá, és minden évben küldték az alumínium táblácskát, amin a kötvény száma volt. A betűk színe évente változott, így a rendőr látta messziről, hogy rendben van a biztosítás. Nem volt drága, ha ezen múlik, hogy lehet-e rollerezni Németországban, akkor éppenséggel ki lehet bírni.
                                        Elvileg a magyar segédmotorokkal lehetne külföldön is közlekedni, de gondolom nem sokan mernek rendszám nélkül furikázni…

                                        #53322
                                        mikrobi
                                        Felhasználó

                                          van egy német ismerősöm Königswinterben és neki is van egy ilyen kis rollerje.szomorú de van azon is rendszám,illetve nem szomorú ,sajnos!

                                          #53321
                                          Kerti
                                          Adminisztrátor

                                            Csináltam neki saját topikot, hogy most már legyen.
                                            Főleg, mert engem is érdekel a téma. Majd tájékoztass a fejleményekről, hogy hogy sikerült a projekt.

                                          19 hozzászólás megtekintése - 51-69 / 69

                                          You must be logged in to reply to this topic.