-
IndítottaTémakör
-
2017.09.27.-14:56 #53319
Mivel nem találtam elektromos roller topicot, itt dobnék fel egy ötletet, hátha valaki már próbálkozott hasonlóval.
Mivel a mi lakóautónk semmilyen környezetvédelmi zónába nem hajthat be, kell valami megoldás ara, hogy be tudjunk menni a belvárosokba. A kerékpár jó ötletnek tűnik, de egy kamasz gyerekkel félünk az autók között tekerni. Arra gondoltam, egy elektromos rollerrel praktikusabb lenne a közlekedés, mert azzal mehetünk a járdán is. A készen kapható rollereknek túl kicsi a kereke, de nekünk van egy olyan, aminek 20″-os BM kerekei vannak. Azzal hordtam kisebb korában a gyereket iskolába, de még 2 felnőtt is tud vele menni. Arra gondoltam belefűzök egy villanymotort a hátsó kerékbe, és akkor kb. 20 km/h-val kényelmesen tudunk közlekedni. Nemrég láttam két német elektromos rollert Hajdúszoboszlón, azokon robogó rendszám volt. Németrországban az elektromos roller is rendszám köteles lenne? Elvileg egy magyar segédmotorra külföldön se kellene rendszám, de amikor egy ismerősöm gyereke kint tanult egy évig Németországban, és kivitte a robogóját, a német rendőrök megbüntették, és ki kellett neki váltani egy német rendszámot.
A roller akkupakkjára két variációt gondoltam, a legegyszerűbb ha 3 db 17 Ah-s ólom aksiból csinálom, amiket rákötök a fedélzeti akkura. Az akkupakk tömege 18 kg lenne, amivel kb. 40 km hatótávot tudunk elérni. Ez nem kevés, de ha szükséges használhatom a plusz aksikat fedélzeti akkunak is, és a töltéssel sem kell külön bajlódni.
A másik variáció, hogy beteszek 2db 16 Ah-s, 6 cellás li-po akkut, így csak 3 kg lenne az akkupakk. A li-po akkuk töltését egy modellező töltővel meg tudom oldani, azok 12V DC-ről működnek, az meg van a fedélzeten…
-
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2018.02.16.-02:27 #54611
[quote=”woodoopilot” post=52320]Ha az első kereket ki kell venni, akkor valóban a hátsó kerékbe fűzött agymotor lesz a jó választás.
Túl nagy választék nincs ezekből a motorokból, vagy áttételest vehetsz, vagy áttétel nélkülit. Mindkettőre ugyan akkora racsnit lehet tenni, és a féktárcsa felfogatás is ugyan olyan, ha esetleg azt is akarsz.Az áttételes agymotor könnyebb, van benne szabadonfutó, nem fékezi a bringát ha nem hajt a motor. A kemping bringámban ilyen van most, egy 26″-os MTB kerékben kb. 24 km/h lenne a max sebessége egy 24V-os rendszerrel. 250/350W körüli teljesítményben lehet kapni, rásegítésnek az is elég.
Az áttétel nélküli agymotor kicsit nehezebb, több kW-os teljesítményben is lehet kapni, lejtőn vissza tud tölteni, ami dimbes-dombos terepen előny. Na meg üzembiztosabb is, mert nincs benne bolygómű amiben elkophatnak a műanyag fogaskerekek.
Az áttételes motorom csak 3,5 kg, 110$ volt szállítással együtt, plusz még jött rá egy kis vám és az áfa is. A vezérlő 10$, a gázkar 5$, ezek ingyen postával jönnek vám nélkül. A küllő lehet még macerás, itthon nem kaptam megfelelő méretet, azt is kínából kellett rendelnem.
250-350W teljesítményű áttétel nélküli agymotort 170$-ért találtam, ez sem nehéz, csak 5 kg. Kerékbe fűzve viszont már 300$-t kérnek érte.
Fűzött kerék szettben 400$ körül van, de ebben még nincs benne az akku.
Az akkunál két választás van, ólom, vagy lítium.
Kis teljesítményű motoroknál, ha nincs szükség extrém nagy hatótávra elég lehet az ólom aksi is. Legközelebb kipróbálom majd mennyit tudok menni 2 db 17Ah-s ólom aksival, ilyenből van most vagy 40 db a garázsban. A két aksi összesen 12 kg, ennyit még el lehet vinni a csomagtartón is, de ha oldaltáskába teszed, akkor lejjebb kerül a súlypont.
Az ólom aksik töltése nagyon egyszerű, töltéskor párhuzamosan rákötöd a fedélzeti aksira, a bringán meg sorba kötöd a kettőtt, és már meg is van a 24V. Sima XT60-as modellező csatival megoldható a soros-párhuzamos átkötés.Ma egy 3,5 kg-os lítium akkuval próbáltam ki a kemping bringát, több mint 20 km-t mentem vele. Lítium akkuhoz viszont külön töltő kell, meg akkufelügyelet. Modellező töltővel ez is egyszerűen megoldható, azok 12V-ról mennek, nem kell hozzá 230V. Az én 15A-es töltőm elfér a tenyeremben…
Első körben én kipróbálnám az ólom akkut a helyetekben, tudok adni kölcsön párat, ha túl nehéz, akkor majd lehet lítiumban gondolkodni.[/quote]
Köszi a választ! Jól hangzanak a felvázolt lehetőségek. Azt hiszem, az áttételes motor megfelelő lenne, mivel nem fogja vissza a lendületet mikor nem üzemel. Mivel csak időnkénti rásegítésnek kellene, szerintem kibír egy túrát, egy töltéssel.
Úgy érzem, foglak még ezzel a kérdéssel zaklatni. 🙂2018.02.16.-01:43 #54610Ha az első kereket ki kell venni, akkor valóban a hátsó kerékbe fűzött agymotor lesz a jó választás.
Túl nagy választék nincs ezekből a motorokból, vagy áttételest vehetsz, vagy áttétel nélkülit. Mindkettőre ugyan akkora racsnit lehet tenni, és a féktárcsa felfogatás is ugyan olyan, ha esetleg azt is akarsz.Az áttételes agymotor könnyebb, van benne szabadonfutó, nem fékezi a bringát ha nem hajt a motor. A kemping bringámban ilyen van most, egy 26″-os MTB kerékben kb. 24 km/h lenne a max sebessége egy 24V-os rendszerrel. 250/350W körüli teljesítményben lehet kapni, rásegítésnek az is elég.
Az áttétel nélküli agymotor kicsit nehezebb, több kW-os teljesítményben is lehet kapni, lejtőn vissza tud tölteni, ami dimbes-dombos terepen előny. Na meg üzembiztosabb is, mert nincs benne bolygómű amiben elkophatnak a műanyag fogaskerekek.
Az áttételes motorom csak 3,5 kg, 110$ volt szállítással együtt, plusz még jött rá egy kis vám és az áfa is. A vezérlő 10$, a gázkar 5$, ezek ingyen postával jönnek vám nélkül. A küllő lehet még macerás, itthon nem kaptam megfelelő méretet, azt is kínából kellett rendelnem.
250-350W teljesítményű áttétel nélküli agymotort 170$-ért találtam, ez sem nehéz, csak 5 kg. Kerékbe fűzve viszont már 300$-t kérnek érte.
Fűzött kerék szettben 400$ körül van, de ebben még nincs benne az akku.
Az akkunál két választás van, ólom, vagy lítium.
Kis teljesítményű motoroknál, ha nincs szükség extrém nagy hatótávra elég lehet az ólom aksi is. Legközelebb kipróbálom majd mennyit tudok menni 2 db 17Ah-s ólom aksival, ilyenből van most vagy 40 db a garázsban. A két aksi összesen 12 kg, ennyit még el lehet vinni a csomagtartón is, de ha oldaltáskába teszed, akkor lejjebb kerül a súlypont.
Az ólom aksik töltése nagyon egyszerű, töltéskor párhuzamosan rákötöd a fedélzeti aksira, a bringán meg sorba kötöd a kettőtt, és már meg is van a 24V. Sima XT60-as modellező csatival megoldható a soros-párhuzamos átkötés.Ma egy 3,5 kg-os lítium akkuval próbáltam ki a kemping bringát, több mint 20 km-t mentem vele. Lítium akkuhoz viszont külön töltő kell, meg akkufelügyelet. Modellező töltővel ez is egyszerűen megoldható, azok 12V-ról mennek, nem kell hozzá 230V. Az én 15A-es töltőm elfér a tenyeremben…
Első körben én kipróbálnám az ólom akkut a helyetekben, tudok adni kölcsön párat, ha túl nehéz, akkor majd lehet lítiumban gondolkodni.
2018.02.15.-04:09 #54607[quote=”woodoopilot” post=52316]Milyen bringát szeretnél átalakítani?
Kerékméret, sebesség, hatótáv?[/quote]Egy 26-os Mongoos MTB. A lényege a dolognak, hogy mindenképpen a hátsó agyba kellene a motort telepíteni, mivel ez az egyik bringa, ami rendszeresítve van a lakóautóhoz. Méretpontosan kialakított helyre kell beállítani, oly módon, hogy első kerék kiszed, ülés kiszed, és úgy megy a helyére, 3 ponton rögzítve a garázsban.
Emiatt, az a jobb, ha nem kell macerálni a csatlakozásokat.
Csak rásegítésre kellene, emelkedőkön, ellenszélben. 20-25 km bőven elegendő, és a 25 km/h sebességnél sem kell több.
Viszont jó lenne, ha esetleg lehetne tölteni a lakó generátoráról. Nálunk gyakran előfordul, hogy hetekig nem csatlakozunk 230-ra.2018.02.14.-20:32 #54605Milyen bringát szeretnél átalakítani?
Kerékméret, sebesség, hatótáv?2018.02.13.-02:33 #54604[quote=”woodoopilot” post=52308]Van egy régi kemping biciklink, még a feleségem kapta a 7. szülinapjára, most átalakítottam elektromosra. A hátsó kerékbe fűztem be ezt a motort:
https://www.aliexpress.com/item/High-Quality-48V-350W-brushless-gear-hub-motor-Electric-bicycle-rear-wheel-motor/1864612360.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.FY8yykA 20″-os kerék miatt a max. sebesség csak 20 km/h lett 25V feszültségnél, cserébe a fogyasztás is kedvező, kb. 10 Wh/km-t mértem. Egy 10Ah-s akkupakkal 20 km-t simán elmegy. Szerintem egy 26″-os kerékkel is megbírkózik ez a kis motor, akkor gyorsabb lesz, de nyilván többet is fogyaszt.
Ebben az agymotorban van egy szabadonfutó, emiatt motorfék és visszatöltés nincs, viszont nem is fékez, ha esetleg lemerül az aksi. Aki szeret pedálozni, de néha szüksége van egy kis rásegítésre, pl. emelkedőn, vagy szembeszélben, annak jó választás lehet.[/quote]
Ez komolyan érdekelne engem. Ez pont az, amire szükségem lenne. Én kimegyek a világból pedálozva, de szegény párom, sokszor nem bírja a tempómat, ezért már régóta azon agyaltam, miképpen tudnék neki egy ehhez hasonló szerkezetet beépíteni a hátsó agyba, de nem találtam megfelelő készletet hozzá. Kérlek írd le, hogy pontosan mi kell még a projekt megépítéséhez! Esetleg az árakat is kérhetem?
Előre is köszi!
2018.02.11.-19:36 #54597Van egy régi kemping biciklink, még a feleségem kapta a 7. szülinapjára, most átalakítottam elektromosra. A hátsó kerékbe fűztem be ezt a motort:
https://www.aliexpress.com/item/High-Quality-48V-350W-brushless-gear-hub-motor-Electric-bicycle-rear-wheel-motor/1864612360.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.FY8yykA 20″-os kerék miatt a max. sebesség csak 20 km/h lett 25V feszültségnél, cserébe a fogyasztás is kedvező, kb. 10 Wh/km-t mértem. Egy 10Ah-s akkupakkal 20 km-t simán elmegy. Szerintem egy 26″-os kerékkel is megbírkózik ez a kis motor, akkor gyorsabb lesz, de nyilván többet is fogyaszt.
Ebben az agymotorban van egy szabadonfutó, emiatt motorfék és visszatöltés nincs, viszont nem is fékez, ha esetleg lemerül az aksi. Aki szeret pedálozni, de néha szüksége van egy kis rásegítésre, pl. emelkedőn, vagy szembeszélben, annak jó választás lehet.
2018.02.01.-15:07 #54506„A totalcar.hu-n van egy riport is róla”
Néztem a videót és nem csodálom, hogy a járgány nem tetszik a hatóságnak. Mivel – nekem úgy tűnik –
nem lehet vele bedőlni a kanyarban, csak egyenesben lehet vele száguldani. Mert bedőlés nélkül egész kicsi kormánymozdulatra borul (szerintem).2018.02.01.-14:28 #54505Az a baj, hogy a rendőrök is nézik az ilyen videókat, pláne amikor a a Totalcar címlapra is kiteszik.
Évekig furikáztam gond nélkül egy saját építésű elektromos quaddal, ha hébe-hóba meg is állítottak a rendőrök, simán ki tudtam dumálni, hogy egy elektromos kerékpár. De legutóbb villogó lámpával jöttek utánam a rendőrök, és feljelentettek. Annyi mázlim volt, hogy nem foglalták le a járgányt, csak a saját telefonjukkal körbe fotózták, de azokat a képeket a szabálysértési eljárásban nem tudták felhasználni. Mire meg kijöttek szemlézni, már megfelelt az előírásoknak a járgány. Pedig az én quadom egészen szelíg járgány, csak 40 km/h (volt) a max sebessége…
Újabban már az elektromos fagyiskocsikba is be kell szerelnünk a pedált:2018.02.01.-01:49 #54501Hiába,na, leleményes a magyar! A totalcar.hu-n van egy riport is róla ,azt hiszem Fonyódra való a fiatalember.
2018.02.01.-00:12 #54500woodoopilot tesztel? 🙂
https://www.snotr.com/video/19790/Insane_electric_mobility_scooter_over_100km_h_topspeed
2018.01.08.-23:23 #54324Mentem ma 25 km-t a rollerral, így „lebutítva” nekem eléggé unalmas volt, ezért csak kb. 50%-ig merítettem le az akkut. A 18Ah-s akkupakkal 40 km-t biztosan el lehet menni még ebben a hideg időben is. De szerintem nincs szükség ekkora hatótávra, ezért átkonfigurálom az akkupakkot elég lesz 32 cella is, 8s4p elrendezésben. Nem hinném hogy 10 km-nél messzebb kellene parkolnunk a belvárosoktól. Rómában is 30 perc alatt berollereztünk a Colosseumig, pedig azokban motor se volt.
A 25 km-es távon 0,3 kWh volt a fogyasztás, és ebben már a töltés vesztesége is benne van…2018.01.08.-01:48 #54316Ma kicseréltem az elektromos rollerben a 48V/30A-es szabályzót egy 24V/15A-esre, mert a nagyobbal csak én tudtam használni. Sajnos ezeknél az olcsó kínai vezérlőknél nem lehet lágyindítást programozni, a hüvelykujjas gázkar meg kicsit érzékeny, ezért a feleségem nem mert vele menni. A kisebb vezérlővel sokkal kezesebb lett a roller, sajnos a sebesség is kisebb lett, de azért a biciklisek többségét még most is lehagyjuk vele a kerékpárúton. 🙂
A kisebb max. sebesség kellemes mellékhatása, hogy a fogyasztás is sokkal kisebb lett. A 40 km/h sebeséghez 750W teljesítmény kellett (15A-50V), most a 20 km/h-hoz elég 200W is (8A-25V). Akkuból is kevesebb kell, most egy 8s6p pakkot raktam össze 3Ah-s cellákból, azzal 30-40 km körül lehet a hatótáv, de majd holnap azt is kipróbálom…2018.01.01.-16:12 #54229[quote=”gattila” post=51954]Én egy ilyet építenék át:
[/quote]
Nagyon szép retro motorod van, de az elektromos hajtásnál sokat számít a tömeg, egy ekkora robogóba sokkal nagyobb villanymotor és akku kell, a szállítása is macerásabb, mint egy rollernak vagy egy biciklinek. A nagyobb akkupakk újratöltése is nehézkesebb, ha biwakolunk.
Az új szabályzókkal szeretném levinni a rollerem fogyasztását 10-15 Wh/km-re. Ha 2 rollerrel és 20 km-s távval számolok, akkor 600 Wh-t kell tölteni. Ennyit 2-2,5 óra alatt tudok beletölteni a modellező töltővel, de valamivel elő is kell állítani ezt az energiát. Ha van 230V-os hálózat akkor persze ez nem gond, de ha napelemmel, vagy az autó generátorával kell az akkut tölteni, akkor a fogyasztás sokkal fontosabb szempont.
A Ponny átépítésnél én egy agymotort használnék, de nem csúnyítanám el egy villanymotorral a hátsó kerekét, inkább a benzinmotor helyére szereném az agymotort. Azt a típust kellene venni, ami küllőzhető, a féktárcsa helyére fel lehet csavarozni egy lánckereket, és lánccal lehetne meghajtani a hátsó kereket. A rolleremben most 500W-os motor van, 30A-es szabályzóval, az akkufeszültség 48-51,6V, így a max. teljesítmény kb. 1500W. Ez éppen elég ahhoz, hogy a lámpánál induláskor tudjam tartani a lépést az autókkal. A Ponny-ba min. 2x ekkora teljesítmény kellene szerintem. Első körben egy 1,5 kW-os agymotorral próbálkoznék, annak még nem vészes az ára, és néhány percig 45A-t az is tud. A feszültséget felvinném min. 72V-ra, így a max. teljesítmény 3,2 kW lenne. A nagyobb feszültség miatt a fordulatszám is magasabb, de azt a lánccal vissza lehet áttételezni. Így nyernénk plusz nyomatékot, ami a nagyobb tömeg miatt szükséges, de meglenne az a minimális sebesség is, ami kell ahhoz, hogy ne tapossanak el a forgalomban. Mert egy ekkora robogóval necces lenne a kerékpárúton közlekedni…
2017.12.31.-19:55 #54224Én egy ilyet építenék át:
[quote=”woodoopilot” post=51953]Ha nem gödrös az út, rá lehet ülni a csomagtartóra, úgy kényelmesebb. Pláne ha tennék még egy szivacsot is az akkucellák tetejére. 🙂
Egészen jó kis járgány lett ez a roller, a körforgalomban egészen addig lehet dönteni, amíg a lábtartó leér. Már mentem vele több mint 100 km-t a fogyasztása 20-22 Wh/km körül alakul.[/quote]Attachments:2017.12.31.-15:54 #54221Ha nem gödrös az út, rá lehet ülni a csomagtartóra, úgy kényelmesebb. Pláne ha tennék még egy szivacsot is az akkucellák tetejére. 🙂
Egészen jó kis járgány lett ez a roller, a körforgalomban egészen addig lehet dönteni, amíg a lábtartó leér. Már mentem vele több mint 100 km-t a fogyasztása 20-22 Wh/km körül alakul.2017.12.30.-22:38 #54215Ügyes. Nem semmi másfél órát álldigálni rajta 🙂
[quote=”woodoopilot” post=51947]Teszteltem tegnap a rollert a lejjebb szerelt csomagtartóval és a könnyebb lítium akkuval, így sokkal stabilabb lett. 48 km-t mentem 34 km/h átlagsebességgel, az aksi még bírta volna, de elkezdett esni az eső, meg eléggé át is fáztam.[/quote]
2017.12.30.-00:38 #54213Teszteltem tegnap a rollert a lejjebb szerelt csomagtartóval és a könnyebb lítium akkuval, így sokkal stabilabb lett. 48 km-t mentem 34 km/h átlagsebességgel, az aksi még bírta volna, de elkezdett esni az eső, meg eléggé át is fáztam.
2017.12.26.-03:33 #54193Már a BMW-nek is van elektromos rollere:
2017.12.21.-16:08 #54164Nem tenném lejjebb, rá lehet ülni! 🙂
[quote=”woodoopilot” post=51896]3,00×10-es gumi van az agymotoron. Kicsit ugyan nehezebb, mint egy bicikli kerék, de sokkal masszívabb, és ilyenek vannak kimaradva.
A gyári elektromos rollereknek túl kicsi a kereke, sokkal praktikusabb az ilyen nagykerekű, ezzel még a macskaköves utakon is lehet közlekedni. Elől egy 16″-os Babetta kerék van, de majd visszarakom az eredeti bmx kereket a villába, az is elég erős. A bmx kormányt is kicserélem egy magasabbra, a csomagtartót meg lejjebb teszem, úgy jobban fog kinézni.
[/quote]2017.12.21.-01:48 #541603,00×10-es gumi van az agymotoron. Kicsit ugyan nehezebb, mint egy bicikli kerék, de sokkal masszívabb, és ilyenek vannak kimaradva.
A gyári elektromos rollereknek túl kicsi a kereke, sokkal praktikusabb az ilyen nagykerekű, ezzel még a macskaköves utakon is lehet közlekedni. Elől egy 16″-os Babetta kerék van, de majd visszarakom az eredeti bmx kereket a villába, az is elég erős. A bmx kormányt is kicserélem egy magasabbra, a csomagtartót meg lejjebb teszem, úgy jobban fog kinézni.Attachments:2017.12.20.-23:51 #54157A hátsó kerékben van az agymotor – ha jól látom. Mekkora a kerék, 10-es?
[quote=”woodoopilot” post=51893]Összedobtam a rollert egy próba erejéig. Még nem jöttek meg a 24V-os vezérlők, csak 48V-os volt itthon, ezért 4 db 17 Ah-s ólom akkut kötöztem a csomagtartóra. Emiatt nagyon magasra került a súlypont, de a lítium akku negyed annyi tömegű, azzal sokkal stabilabb lesz. A max. sebesség most 40 km/h, a hatótávot a hideg miatt nem tudtam tesztelni, mert lefagyott a kezem. A mérések alapján min. 50 km-t tudnia kell. A lítium akkuval a megengedett 25 km/h alatt lesz majd a max. sebesség, de az is bőven elég a bicikli úton. A roller arányai azért ilyen furák, mert így pont befér az ágy alatti tárolóba.[/quote]
2017.12.20.-22:25 #54156Összedobtam a rollert egy próba erejéig. Még nem jöttek meg a 24V-os vezérlők, csak 48V-os volt itthon, ezért 4 db 17 Ah-s ólom akkut kötöztem a csomagtartóra. Emiatt nagyon magasra került a súlypont, de a lítium akku negyed annyi tömegű, azzal sokkal stabilabb lesz. A max. sebesség most 40 km/h, a hatótávot a hideg miatt nem tudtam tesztelni, mert lefagyott a kezem. A mérések alapján min. 50 km-t tudnia kell. A lítium akkuval a megengedett 25 km/h alatt lesz majd a max. sebesség, de az is bőven elég a bicikli úton. A roller arányai azért ilyen furák, mert így pont befér az ágy alatti tárolóba.
2017.12.16.-15:18 #54129[quote=”istozi” post=51865]Sziasztok
Én is használtam erős invertert (Panelektron 1200 W). Az üresjárati áramfelvétele 12 V-on 0,087 A . Ez nem lehet tétel. Terhelés közben meg a veszteség, – azt írja a gyártó – hogy 10 %. Bár ezt nem mértem meg, de úgy tűnt, hogy tényleg ennyi.
Lehet, hogy woodoopilot, nálad valami átmeneti ellenállás eszi az energiát. Sürgősen ellenőrizz le minden vezetéket (különösen vezetékcsatlakozást), mielőtt tűz lesz belőle. És mérd meg újra az áramokat.[/quote]Egy 1200W-os szinuszos Volcraft invertert használtam, nem a kocsiban, hanem a nappaliban. Nem melegedtek a vezetékek, 25 mm2-es kábelek vannak az inverteren, annak meg se kottyan 17A…
Az inverter gyári adatlapja szerint az üresjárási teljesítményfelvétele 10,8W. Az általad mért 87 mA kevésnek tűnik, szerintem kikapcsolt állapotban fogyaszthat annyit. Bekapcsolt inverternél én 600 mA áramfelvételt mértem terhelés nélkül, de még az is kisebb, mint a gyártó által megadott érték. De ezt a 7,2W teljesítményt sem mondanám elhanyagolható tételnek, a ledes világítás se fogyaszt sokkal többet…2017.12.16.-14:58 #54128A téma címe elektromos bicikli/roller, gondoltam mindenkinek egyértelmű, hogy itt a bicikli/roller akkuk töltéséről lesz szó, nem pedig az inverter hatásfokáról. Gondolom van inverteres topic is, de én nem oda írtam…
Mint ahogy korábban is írtam, a 36% veszteség nem az inverterre vonatkozott, hanem a töltésre. A 70% veszteség valóban rossz megfogalmazás volt, úgy lett volna helyes, hogy a töltő kimenetén mért 10A-es áramnál 70%-al nagyobb (17A) áramot mértem az inverter betápján.
A roller akku töltésénél nem érdekel az inverter vesztesége, csak arra voltam kíváncsi, hogyan tudom a leghatékonyabban tölteni menet közben a roller lítium akkupakkját. Mivel a lítium akkut közvetlenül nem lehet az autó generátoráról tölteni, vagy egy hálózati töltőt használunk inverterről, vagy egy olyan modellező töltőt, ami közvetlenül a fedélzeti akkuról is működik.
A mérés és a hozzászólásom is erre a speciális esetre vonatkozott, és amint láthattad, kiszámoltam a be és kimenő teljesítményeket is. A mérést a nappaliban végeztem, az egyik lítium akkuról ment az inverter, és úgy töltöttem a másikat, ezért a feszültségek között nincs túl nagy különbség. A roller 8 cellás akkuját két 4 cellás modulra osztva töltöttem, mivel ez a modellező töltő csak max. 6 cellát tud balanszolva tölteni. Arra is kíváncsi voltam ugyanis, hogy a néhány Ah kapacitású modellező akkukhoz tervezett töltő, ki tud-e balanszolni egy 40Ah-s bicikli akkut is. A modellező akkukat néhány perc alatt kisütik, és max. fél óra alatt töltik újra, nem ilyen nagy akkukhoz tervezték, amit több óra alatt tud csak feltölteni. De végül is ez a kis töltő jól vizsgázott, nagyon szépen balanszolta a 40Ah-s cellákat is, és a több órás töltés alatt sem melegedett túl.
Az inverter jó dolog, nem vagyok ellene, használom is, amikor szükség van rá. Pl. a laptop szervizben azt mondták, ne vegyek szivargyújtó aljzatról működő laptop töltőt, mert tönkreteszi a gépem. Vegyek inkább egy kis invertert, és használjam a gyári hálózati töltőt. Így is volt, egészen addig, amíg véletlenül rá nem jöttem, hogy az én laptopom simán működik 12V-ról is, pedig a töltője 19V-os. Gondolom nem vitatja senki, hogy gazdaságosabb a laptopot közvetlenül 12V-ról használni, mint egy inverterről és a hálózati töltőről. De majd kimérem ezt is kíváncsiságból, csak ez a téma nem ide tartozik…
2017.12.16.-13:13 #54127[quote=”woodoopilot” post]
De ha precízek akarunk lenni akkor ne az áramokkal számoljunk, hanem a teljesítményekkel. Az inverter betápján 12,8V feszültséget és 17A-t mértem, az 218W. A töltő 10A-es, a feszültséget vegyük 14V-nak, akkor a kimenő teljesítmény 140W. Tehát a veszteség 78W, ami 36%…[/quote]
Nos… egy gyors számolással is a 70%-ból „csak” 36% lett…
🙂
De ez még mindig nem jó érték.
A helyes értéket úgy kapod meg, hogy megméred az inverter betápját: A 12V körüli értéket (pontosan) és az áramot. Ezt összeszorozva (P=UxI) megkapod a felhasznált teljesítményt. Ugyan ezt a mérést elvégzed a 230V-os oldalon! Számolsz és kapsz egy értéket. A kettő közötti teljesítménykülönbség lesz az inverter vesztesége.Te helytelenül a töltő leadott oldalán levő teljesítményből számoltál. Ami nem gond, ha a töltési rendszeredre akarsz eredményt. De abból az adatból kijelenteni, hogy az Inverter 70, később 36% veszteséget okoz az nem szerencsés.
-
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.