-
IndítottaTémakör
-
2009.08.14.-12:45 #15700
Úgy tünik a baj nem jár egyedűl.Sajnos ismét segitségre,tanácsra volna szükségem.Miután az omnistoromat letépte KRK-en a szél-inkább csak fellazitotta -és a gáztüzhelyem is kormol mint a nyavalya-ennek orvoslása folyamatban-a kültéri lámpát babrálva sikerült ismét olyan helyre nyúltam-babráltam ami azt eredményezte hogy az egész lakókocsiban eltünt az áram.Semmi sem működik a a 12 V fogyasztók közül.Minden Biztositék át lett nézve,villamossági szaki kihivva.most látott először lakókocsit -én magyaráztam el melyik bizti mit működtetstb…Annyit sikerült kinyomoznia hogy a szekrény aljában lévő 12 V os dobozban nincs test,a test kábel ami az anyós ülés alatt van letestelve és ott műkszik,hátra már nem viszi a testet.Kapott egy másik testet-egy 30 Ah-biztositékot beiktatva,mnden működik ismét rajta,de 220 V-ra csatlakozva egy darabig-20-25 percig néha 2-5 óráig tölt aztán lecsapja a két 220-as automatát ami szintén ide van beépitve a szekrény alá.Egy kissé hosszúra eresztettem .elnézést. 🙁
-
IndítottaTémakör
-
SzerzőVálasz
-
2011.10.21.-01:34 #32044
A napelemre terve, itt olcsobbak az árak. Vagyis kb. 100.000 Ft-ból 250 w-os tablát beszerelve megvan. Azonban nem tudom, hogy mennyire sérülékenyek. Az eladó azt mondja, hogy nem, mivel erre készültek. Azonban ő szerintem csak eladni akarja.
Milyenek a tapasztalatok a tetőn levő napelemekkel, amit sokszor karcol levél,faág egyébb…?2011.10.21.-01:26 #32042Koszonom a felvilagositast. Engem az isemerosom vilagositott fel,aki azt mondta,hogy AGM aksi az munkaaksi es ciklikusan kell tolteni,vagyis picit tolt a tolto, utana merit. O egy lakoautoszervizben dolgozik. Azonben lehet,hogy en ertettem valamit felre.
Az aksim most valami Exide tipus, 100 Ah,a tipusat nem tudom, de szerintem nem teljesen zart, mert a folia alatt vannak kupakok.
Vagyis a kerdesem az, hogy mikor erdemes kidobnom a munkaaksimat,amikor mar allandoan a toltes ellenere is 10,8V ala esek a feszultseg?
Masik kerdesem az akis boltokban szerintem nincs munkaaksi se,vagy nem igy hivjak.Itt irani, ukran, es koreai aksikat arulnak. Csak parameterek vannak rajta, mit figyeljek hogy munkaaksit vegyek EN,vagy egyeb szakok alapjan kiderul, hogy az nem inito, hanem munkaaksi?
Koszi az infokat.[quote=”nemo25″:tzbp9a85]Indító aksit ne vegyél, az nagyon hamar ki fog feküdni. Azok nem bírják a ciklikus használatot. 2-3 lemerítés után tönkremehetnek. Mindenképpen munkaakkumulátort vegyél. Lehet az savas ólomaksi is. Azt azért talán kapsz ott is. Arra figyelj, hogy vezesd ki a szuszogóját egy kis csővel a szabadba, hogy a savgőz ne a lakótérbe kerüljön.
http://bolthely.hu/akkumulator/id/00389 … 00Ah_Jobb_
Ez csak egy példa, de ha megnézed akkor ez akár 800 ciklust is kibír, miközben még 60%-a megvan a névleges kapacitásnak.Ezt egy indító akku nem tudja.
Szerintem a napelem nem igazán jó megoldás, mert amellett hogy méregdrága, nagyon kicsi a teljesítménye[/quote]
2011.10.20.-14:22 #32039[quote=”csep88″:3i43w4na] Hányszór tudom utánatölteni ciklikus töltővel? Itt AGM aksit még nem találtam, de ha kifekszik teljesen az én aksim, inditóaksit is tehetek be a helyére? Akár nagyobb Ah-sat.[/quote]
Itt egy kis zavart érzek az erőben.
Az egyik fogalom a szerkezetre utal a másik az üzemmódra.
AGM aksi létezik start és munka üzemre is.
Munka aksi is van savas, AGM és zselés is.
Anno írtam az akkukról egy kis összefoglalót ami itt is megvan az irományok között.A lényeg, hogy ott ahol jársz ne úgy keresd, hogy AGM akkut akarsz, hanem munka akkumulátort. pl elektromos csónakmotorhoz is ugyanez kell.
Persze ha nincs más, betehetsz egy bármilyen startaksit is hazáig, de ahogy Nemo is mondta az nem fog sokáig tartani.2011.10.20.-01:33 #32031[quote=”csep88″:snob0jpg]Megint kérdezni, szeretnék. Az Exide AGM 100 Ah munkaaksim gyengélkedik, mivel, csak menet közben kap töltést, néha agregátorról is. Valamikor leesik 11 V-ra is a feszültség. Hányszór tudom utánatölteni ciklikus töltővel? Itt AGM aksit még nem találtam, de ha kifekszik teljesen az én aksim, inditóaksit is tehetek be a helyére? Akár nagyobb Ah-sat.
A napelemem jelenleg nincsen, mivel féltem tőle, hogy a faágak és a rossz utak összetörik. Napelemekkel, max. hány W-ot tudok termelni, ha befedek kb. 8-9 m2-rt a tetőn? Milyenek a tapasztalataitok a napelemek sérülései, karcolásai ás időjárási viszontagságai végett?[/quote]
Indító aksit ne vegyél, az nagyon hamar ki fog feküdni. Azok nem bírják a ciklikus használatot. 2-3 lemerítés után tönkremehetnek. Mindenképpen munkaakkumulátort vegyél. Lehet az savas ólomaksi is. Azt azért talán kapsz ott is. Arra figyelj, hogy vezesd ki a szuszogóját egy kis csővel a szabadba, hogy a savgőz ne a lakótérbe kerüljön.http://bolthely.hu/akkumulator/id/00389 … 00Ah_Jobb_
Ez csak egy példa, de ha megnézed akkor ez akár 800 ciklust is kibír, miközben még 60%-a megvan a névleges kapacitásnak.Ezt egy indító akku nem tudja.
Szerintem a napelem nem igazán jó megoldás, mert amellett hogy méregdrága, nagyon kicsi a teljesítménye
2011.10.19.-23:27 #32023Megint kérdezni, szeretnék. Az Exide AGM 100 Ah munkaaksim gyengélkedik, mivel, csak menet közben kap töltést, néha agregátorról is. Valamikor leesik 11 V-ra is a feszültség. Hányszór tudom utánatölteni ciklikus töltővel? Itt AGM aksit még nem találtam, de ha kifekszik teljesen az én aksim, inditóaksit is tehetek be a helyére? Akár nagyobb Ah-sat.
A napelemem jelenleg nincsen, mivel féltem tőle, hogy a faágak és a rossz utak összetörik. Napelemekkel, max. hány W-ot tudok termelni, ha befedek kb. 8-9 m2-rt a tetőn? Milyenek a tapasztalataitok a napelemek sérülései, karcolásai ás időjárási viszontagságai végett?
2011.08.31.-17:24 #31264[quote=”benojeno”:21rzycjs]Ja, logikus! Most mar. 🙂 Az jutott eszembe, hogy kiszedem a biztositekot a fedelzeti aksi aramkorebol, ott van valahol a sarura meno vezeteken, az ules alatt. Aztan figyelem, hogy folytatodik-e a kattogas, meg egyuttal az aksik is kezdhetik a merulest…[/quote]
Ha jól értem, akkor az akku és a töltő között van egy biztosítékod?
A lemerítést a voltmérő nélkül inkább hagyd! Annyira nem fontos, mint amekkora kárt tehetsz egy mélykisütéssel.
Persze amit írtál azt kipróbálhatod, de ne várd meg, hogy teljesen lemerítsd az akksit (11,8V).
Semmi fedélzeti feszültségmérő nincs a lakódban?2011.08.31.-16:36 #31261[quote=”GaborApa”:d8kg2bvr]A laptopon nem is fogod látni a feszültség ingadozását.
A laptop alapvetően a saját akkumulátoráról működik, még akkor is ha azt közben töltöd. Másrészt valószínűleg a 230-ról töltöd, tehát az a másik kör.
A „kattogó” pedig valószínüleg a 12V os rendszeren kapcsolgat, de ezt így, ennyi infóból nem lehet megállapítani.[/quote]Ja, logikus! Most mar. 🙂 Az jutott eszembe, hogy kiszedem a biztositekot a fedelzeti aksi aramkorebol, ott van valahol a sarura meno vezeteken, az ules alatt. Aztan figyelem, hogy folytatodik-e a kattogas, meg egyuttal az aksik is kezdhetik a merulest…
2011.08.31.-16:01 #31260[quote=”benojeno”:a19jylaw]Gaborapa!
Koszonom a tanacsokat. Nincs nekem mivel merni, max. a szememmel. 🙂 Szoval nem lattam pl. a laptopon, hogy kimaradt volna.
akkor tovabb figyelek. Vagy csak [-o< Udv! Jeno[/quote] A laptopon nem is fogod látni a feszültség ingadozását. A laptop alapvetően a saját akkumulátoráról működik, még akkor is ha azt közben töltöd. Másrészt valószínűleg a 230-ról töltöd, tehát az a másik kör. A "kattogó" pedig valószínüleg a 12V os rendszeren kapcsolgat, de ezt így, ennyi infóból nem lehet megállapítani.
2011.08.31.-15:36 #31259Gaborapa!
Koszonom a tanacsokat. Nincs nekem mivel merni, max. a szememmel. 🙂 Szoval nem lattam pl. a laptopon, hogy kimaradt volna.
akkor tovabb figyelek. Vagy csak [-o< Udv! Jeno
2011.08.30.-22:24 #31251[quote=”benojeno”:3m86ay2m]…. Semmi nyoma aramingadozasnak, csak a kattanast hallani….[/quote]
:-k
Ezt mérted, vagy csak a működő fogyasztókon nem lehet észrevenni?A porral oltóval akkor számolj, ha melegszik is a rendszered
, de ez nem valószínű ha ennyi ideje áram alatt van. A kattanás valószínüleg egy relé.
A hűtő ebben nem játszik szerepet, az közvetlenül kapja a 230-at.
Az akksid valószínűleg nem lesz túltöltve, a töltésvezérlőd lemegy csepptöltésbe.
Az állandó feltöltöttségtől sem lesz komoly baja, de lustulni fog. Minimimum havonta egy lemerítés majd azonnali feltöltés az jót tesz neki. Kondicionálja az ólom akkukat.A fontos az, hogy lemerülve ne maradjon hosszabb ideig. Főleg ne hidegben.
2011.08.30.-19:31 #31250Sziasztok!
A lakonk honapok ota 220V-ra van kapcsolva, a huto uzemel folyamatosan aramrol, amugy csak a lampak meg a laptop neha. Par hete figyeltem fel arra, hogy van, amikor a hatso fertalybol kattanast hallok, ott van a biztositek is, vagy a fokapcsolo-doboz, akarminek is hivjak, ahol bejon az aram.
Ugy 10 percenkent kattan egyet, de van, amikor orakig nem hallani. Semmi nyoma aramingadozasnak, csak a kattanast hallani.Nem szeretnem, ha valami elektromos zur tuzet okozna, de nem igazan tudom, mihez kezdjek ezzel a jelenseggel. Van valami megnyugtato valasz, vagy tegyem a labamhoz a porraloltot?
Masik kerdes, jo-e az a fedelzeti aksinak, ha folyamatosan toltesen van, vagy a toltesvezerlo teszi a dolgat, es levalasztja az aramrol, amikor szukseges?
Koszi a segitseget!
Jeno
2011.03.01.-01:16 #29020[quote=”GaborApa”:2en6wzo3]Inkább úgy mondanám, hogy csak akkor kapja meg a 12-V-ot, ha tölt a Generátor (van D+jel) és ezáltal biztosítva van, hogy nem meríti az aksikat.
Azt hittem, már megoldódott a problémád 😕 [/quote]
A hűtő működik 12V-on valóban. Ettől függetlenül járt az agyam helye egy töltésvezérlőn. Nagypapa megvilágosított, már csak a bátorság és egy kis szabadidő hiányzik a megvalósuláshoz. 😉2011.03.01.-01:13 #29019[quote=”EdGaR”:3vcdwlkc]…a hűtőszekrény 12V-ja közvetlen a generátorról külön áramkörről működik…[/quote]
Inkább úgy mondanám, hogy a fűtőtekercs csak akkor kapja meg a 12-V-ot, ha tölt a generátor (van D+jel) és ezáltal biztosítva van, hogy nem meríti az aksikat.Azt hittem, már megoldódott a problémád 😕
2011.02.28.-23:15 #28994[quote=”rlacika”:iw4u4oze]Nézd csak meg itt: http://www.campingcar-bricoloisirs.net/electricite.html[/quote]
Eszerint Repinek mégis igaza volt, hogy a hűtőszekrény 12V-ja közvetlen a generátorról külön áramkörről működik.
Holnap multimétert ragadok. 😀
A francia tudásom sajnos csak a webforditas.hu-ig terjed 😳 , de a lényeget azt hiszem értem.
Köszi Rlacika!2011.02.28.-20:51 #28990Nézd csak meg itt: http://www.campingcar-bricoloisirs.net/electricite.html
2011.02.27.-23:37 #28972[quote=”NagyPapa”:1rez8iol]Üdv EdGár! :smt039
A te gépedet ugyan nem ismerem, de a töltés lényege a következő:
Járó motornál az indító akku töltése az elsődleges, a generátor által, amit vettél cuccot, tökéletesen teljesíti ezt a funkciót! A fedélzeti akksit csak akkor fogja tölteni, ha az indító akksid tele van!Álló motornál, hálózatra kapcsoláskor a fedélzeti akksit használod, az elektronikus töltő elsősorban ezt az akksit kell, hogy töltse, ez ha tele van akkor tölti az indító akkut is.
Ezért a három vezeték létjogosultsága a rendszerednél jogos lehet, a 30 Amperes áramérték is jogos, ha a 230/12 V töltődre megy!
Ha ezt neked korábban egyetlen egység vezérelte -és ilyen egység ma már beszerezhetetlen- ezt te most ennek hiányában úgy tudod megoldani, (elötte mérd ki multiméterrel, hogy erről van-é szó) hogy bármennyire fáj, veszel egy második Panelektric cuccot, amivel a töltő fő pozitív kimenetére kötve fordítva osztod a vezetékeket, azaz az elsődleges a fedélzeti akksi, a másodlagos, pedig az indító!
Ehhez azért még ki kellene mérni, hogy a fedélzeti töltőd nincs eleve rákötve mindkettőre, ebben az esetben ezeket a kötéseket bontani kell!
Így az alapfeladat megoldottá válik! Ez a „cucc” nélkül nem ily elegánsan, teljesítménydiódákkal, egyszerűbben is megoldható, csak a diódás módszerrel nem teljesíthető a mindenkori elsődlegesség!!Remélem érthető, ha igen, akkor másoknak is sikerült segíteni, ha nem hívjál fel, megbeszéljük!
A mai, korszerűnek tekinthető (max 5-6 éves) akksi töltők intelligensek, azaz ezt a kettős töltési feladatot ellátják, sőt, az akksik feltöltését követően a töltőfeszültségük automatikusan visszaesik, átvált un. csepptöltésre!
Ezért maradhat állandó hálózatra, köldökzsinórra kötve a járgány, akár hónapokra!!Üdv NagyPapa!
:2010_igen2.gif :2010_igen2.gif [/quote]
Köszönöm… és a telefonos segítséget is!!! 😉2011.02.27.-20:17 #28960[quote=”EdGaR”:47aoevgj]Egy kis műszaki segítséget szeretnék kérni, hátha már valaki látott ilyet.
Két akkumulátoros rendszerről beszélünk. Van egy (azt hiszem) töltésvezérlő elosztó panel a tűzfalon (a motortérben az indító akku felett), ami egy kicsit eldeformálódott, valószínűleg kontakt hiba miatt. Szétszedtem, igen gatya állapotban volt, ezért úgy döntöttem veszek helyette egy ilyen cuccot. A bekötésével nem is lenne gond, de az előző panelből nem csak az indító (sziluett: alváz) és a fedélzeti (sziluett: fedélzet) aksihoz vezetett pozitív kábel, hanem egy harmadik is volt. Ennek a sziluettje a panelon egy világító izzó volt.
A régi panelon minden egyes kivezetéshez tartozott egy 30A-es villás biztosíték. Na most: vagy nem jó cuccot vettem és ennek a régi panelnak nem a töltés vezérlés a funkciója, vagy nem értem minek a harmadik áramkör.
Nem tudom mennyire voltam érthető lehet, hogy inkább le kellene fényképezni miről beszélek.[/quote]Üdv EdGár! :smt039
A te gépedet ugyan nem ismerem, de a töltés lényege a következő:
Járó motornál az indító akku töltése az elsődleges, a generátor által, amit vettél cuccot, tökéletesen teljesíti ezt a funkciót! A fedélzeti akksit csak akkor fogja tölteni, ha az indító akksid tele van!Álló motornál, hálózatra kapcsoláskor a fedélzeti akksit használod, az elektronikus töltő elsősorban ezt az akksit kell, hogy töltse, ez ha tele van akkor tölti az indító akkut is.
Ezért a három vezeték létjogosultsága a rendszerednél jogos lehet, a 30 Amperes áramérték is jogos, ha a 230/12 V töltődre megy!
Ha ezt neked korábban egyetlen egység vezérelte -és ilyen egység ma már beszerezhetetlen- ezt te most ennek hiányában úgy tudod megoldani, (elötte mérd ki multiméterrel, hogy erről van-é szó) hogy bármennyire fáj, veszel egy második Panelektric cuccot, amivel a töltő fő pozitív kimenetére kötve fordítva osztod a vezetékeket, azaz az elsődleges a fedélzeti akksi, a másodlagos, pedig az indító!
Ehhez azért még ki kellene mérni, hogy a fedélzeti töltőd nincs eleve rákötve mindkettőre, ebben az esetben ezeket a kötéseket bontani kell!
Így az alapfeladat megoldottá válik! Ez a „cucc” nélkül nem ily elegánsan, teljesítménydiódákkal, egyszerűbben is megoldható, csak a diódás módszerrel nem teljesíthető a mindenkori elsődlegesség!!Remélem érthető, ha igen, akkor másoknak is sikerült segíteni, ha nem hívjál fel, megbeszéljük!
A mai, korszerűnek tekinthető (max 5-6 éves) akksi töltők intelligensek, azaz ezt a kettős töltési feladatot ellátják, sőt, az akksik feltöltését követően a töltőfeszültségük automatikusan visszaesik, átvált un. csepptöltésre!
Ezért maradhat állandó hálózatra, köldökzsinórra kötve a járgány, akár hónapokra!!Üdv NagyPapa!
:2010_igen2.gif :2010_igen2.gif
2011.02.27.-15:52 #28949Egy kis műszaki segítséget szeretnék kérni, hátha már valaki látott ilyet.
Két akkumulátoros rendszerről beszélünk. Van egy (azt hiszem) töltésvezérlő elosztó panel a tűzfalon (a motortérben az indító akku felett), ami egy kicsit eldeformálódott, valószínűleg kontakt hiba miatt. Szétszedtem, igen gatya állapotban volt, ezért úgy döntöttem veszek helyette egy ilyen cuccot. A bekötésével nem is lenne gond, de az előző panelből nem csak az indító (sziluett: alváz) és a fedélzeti (sziluett: fedélzet) aksihoz vezetett pozitív kábel, hanem egy harmadik is volt. Ennek a sziluettje a panelon egy világító izzó volt.
A régi panelon minden egyes kivezetéshez tartozott egy 30A-es villás biztosíték. Na most: vagy nem jó cuccot vettem és ennek a régi panelnak nem a töltés vezérlés a funkciója, vagy nem értem minek a harmadik áramkör.
Nem tudom mennyire voltam érthető lehet, hogy inkább le kellene fényképezni miről beszélek.2010.09.29.-00:40 #25834[quote=”nemo25″:2j88ljzr]Alapszabály. Amikor csak lehet szabadulj meg a szennyvíztől.Természetesen legális keretek között, leengedő csatornánál. Sose tudhatod mikor lessz legközelebb alkalmad ezen művelet elvégzésére. Ez persze igaz a vételezésre is.[/quote]
Értettem! :2010_sapka_kapitany.gif Nyáron oda is figyeltem erre, de mostanában alig mentünk, így alig használtunk vizet. Leeresztettem a tartályt, volt benne pár liter, de nem ettől nem jelezhet be. Sajnos mire hazaértem besötétedett ezért a kontakt ellenőrzés holnapra marad…2010.09.28.-03:03 #25826[quote=”EdGaR”:tq4r59im]:oops: Ajaj… ez lesz az… lehet, hogy mégis tele van? De ciki…[/quote]
Alapszabály. Amikor csak lehet szabadulj meg a szennyvíztől.Természetesen legális keretek között, leengedő csatornánál. Sose tudhatod mikor lessz legközelebb alkalmad ezen művelet elvégzésére. Ez persze igaz a vételezésre is.2010.09.28.-00:59 #25825[quote=”rlacika”:qu5g36vq]…eleinte gyengén, sokszor csak este, sötétben vehető észre….aztán mind erösebben.[/quote]
😳 Ajaj… ez lesz az… lehet, hogy mégis tele van? De ciki…
2010.09.28.-00:41 #25824[quote=”EdGaR”:2pt534qp]Megnézem, köszi… de a visszajelzése a tisztavíz tartály panellel közös lenne? Nekem két funkció „lekérdezésére” van lehetőség: az akkumulátor és a víztartály 😮 [/quote]
Nállam a szenyviztartály nem „lekérdezhető”. Van a panelen egy piros led….valami rajz is van felette …de most meg nem tudnám mondani hogy néz ki 🙄 . Amikor már majdnem tele van elkezd világitani…eleinte gyengén, sokszor csak este, sötétben vehető észre….aztán mind erösebben.2010.09.28.-00:30 #25823[quote=”rlacika”:2l3hfl52]Van biza! Legalábis a Chausson.ban…de gondolom a többiből se hiányzik 🙄 [/quote]
Megnézem, köszi… de a visszajelzése a tisztavíz tartály panellel közös lenne? Nekem két funkció „lekérdezésére” van lehetőség: az akkumulátor és a víztartály 😮
2010.09.27.-20:19 #25821[quote=”EdGaR”:2062ci9m]
Amúgy a szennyvíztartályban is van szintjelző?[/quote]
Van biza! Legalábis a Chausson.ban…de gondolom a többiből se hiányzik 🙄2010.09.27.-16:13 #25817[quote=”nemo25″:1y111l6i]Valószinű a szintjelző szenzorokon lelazultak az érintkezők és megzavarja a kontakthiba az infópanelt. Ez a kis hiba nálam is jelentkezett, sőt még a szivattyúról is lerázkódott a saru és egyszer csak megállt a technika. (Azok a „remek” szerbiai autópályák kirázták a szuszt a szerkezetből, de némi törődéssel helyrehoztam a kicsikét.)Húzd meg a csavarokat, és egy kis kontaktolaj sem árthat neki.Hazatérvén én is meghúztam az összes csavart amihez csak hozzáfértem. Ezt amúgy is minden évben illik megejteni, karbantartás címszó alatt a felépítményen. 🙂
Még esetleg a szenzorok vízkövesedése is okozhat eféle gondot. Esetleg egy vízkőmentesítő átmosás és tisztítás is jótékony hatásssal lehet a zavartalan működésre. Ezt sem árt évente elvégezni.[/quote]Köszönöm! Akkor mégsem látomásunk volt a csajoknak. Az a baj, hogy én sosem láttam a tünetet, menet közben nem tudok hátramenni 😆 … mert félek.
Azért ismét köszönöm a segítséget, ebben talán nem vallok kudarcot, mint múltkor a hűtőszekrénynél.
Amúgy a szennyvíztartályban is van szintjelző? Minden kirándulás után leeresztem, ha sok cucc van benne, ha nem :smt217 -
SzerzőVálasz
You must be logged in to reply to this topic.