Főoldal Fórumok Lakóautók Állóhelyzeti klíma

Legutóbb frissítette Stridom 4 years, 11 months telt el
27angok
94 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #35388
    Pezmen
    Felhasználó

      Kedves klubtagok,

      Új vagyok az oldalon és a sok túrázás ellenére, aránylag új vagyok a lakóbuszozásban is.
      Remélem ezt a gondolatsort jó helyre írom, ha nem, akkor nézzétek el nekem, még ismerkedem az oldallal.

      Először is örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra, mert már sokkal okosabban fogok elindulni a következő utamra, mint eddig tettem.

      Abban az ügyben kérném a tapasztalatotokat, hogy nekem nincs álló klíma a kocsimban és szeretnék valami megoldást találni, hogy ne csak 220V-ról, kempingben tudjam hűteni a lakóteret, hanem menet közben is.

      Sok véleményt hallottam már, de főleg a forgalmazóktól, akik azt mondják, hogy a kifejezetten a lakóautó klíma nem való menet közbeni hűtésre, mert a 12V-os rendszert nem egyszerű kiépíteni, drága is és nem biztosított, hogy a 2. akkumulátor győzni fogja, ha más fogyasztó is üzemel és nincs kellő motorfordulat ami töltené.

      Ha valakinek van tapasztalata és tudna ebben segíteni, az jól jönne, hogy ne vágjak bele olyan kivitelezésbe, ami drága és rossz is lesz a végén…

      Előre is köszönöm mindenkinek a segítségét

      Üdv:
      Pezmen

    • Szerző
      Válasz
    • #51229
      NagyPapa
      Felhasználó

        [quote=”gattila” post=49187]Az autóm alig került többe. De azért kösz!
        Már találtam is egyet, de ez valami nagy űrhajó. Kérdés, hozzá tud-e valaki nyúlni Magyarországon, ha nem üres dobozt árul…. 🙂
        http://www.jofogas.hu/heves/Tetoklima_lakokocsihoz_60630870.htm?first=1%5B/quote%5D

        Ilyen tetőklíma több klubtársunknak is van, iszonyatosan jól hűt, iszonyatosan nagy hangerő mellett….
        :rohog

        #51228
        woodoopilot
        Felhasználó

          Ennek a hordozható klímának egész korrekt az ára, pláne ha azt nézem, csak a BD350GH kompresszor 1000 euro körül van listaáron. A 37A-es áramfelvétel azért nem kevés, jó sok napelem kell még ehhez is.

          #51226
          TG
          Felhasználó
            #51221
            TG
            Felhasználó

              🙂
              A Star Wars forgatásához is kibérelhetik!

              #51220
              gattila
              Felhasználó

                Az autóm alig került többe. De azért kösz!
                Már találtam is egyet, de ez valami nagy űrhajó. Kérdés, hozzá tud-e valaki nyúlni Magyarországon, ha nem üres dobozt árul…. 🙂
                http://www.jofogas.hu/heves/Tetoklima_lakokocsihoz_60630870.htm?first=1

                #51218
                TG
                Felhasználó

                  Keresd Viesa Holiday néven! 🙂

                  #51217
                  TG
                  Felhasználó
                    #51216
                    gattila
                    Felhasználó

                      Ha találsz még egy ilyet, szóljál! 🙂

                      #51215
                      TG
                      Felhasználó

                        Rendben, igazad van! 🙂
                        Ezért kerestem én is más megoldást. És szerencsémre, találtam.

                        #51214
                        woodoopilot
                        Felhasználó

                          Nem a te megoldásodat kritizáltam, 3-5 amper nem nagy fogyasztás.
                          Visszaolvasva láttam, hogy téma volt korábban a napelemről működtethető kompresszoros klíma, méghozzá inverterről működtetve. Na az aztán zabálná az energiát, erre írtam, hogy ha már mindenképpen kell a klíma, akkor is legalább olyat kellene beépíteni, ami egyenáramról működik. De még ahhoz is rengeteg napelem kellene.

                          Lehetne kísérletezni a fázisváltó vakolat adalékanyagával is, ha esetleg meg lehet vásárolni a kapszulákat a BASF-től. A hőszabályozó vakolatot a könnyűszerkezetes épületekhez fejlesztették ki, mert azoknak kicsi a tömege, és hiába jó a hőszigetelés, nyáron nagyon felmelegszik a belső tér.

                          http://www.lb-knauf.hu/hirek?newsID=112
                          http://index.hu/tech/2017/01/11/hofalo_vakolat_lasselsberger_knauf/

                          #51212
                          TG
                          Felhasználó

                            Ebben pont az a jó, hogy biwakolhatunk, de amíg várost nézünk, a parkolóban állva sem melegszik fel a lakó. A 3-5 Amperhez, nem kell sok napelem. Nekem menet közben is csak ez hűt, mert nincs más, régi a lakó és kicsi a motor is. 🙂

                            #51211
                            woodoopilot
                            Felhasználó

                              Lehet bennem van a hiba, de én feleslegesnek érzem az állóhelyzeti klímát. Mi biwakolni szeretünk, de egy klímához irreálisan sok napelemre lenne szükség. De nem is jellemző, hogy napközben a csigánkban pihennénk, vagy utazunk, vagy várost nézünk, vagy ha a tűző napon héderelünk, akkor azt inkább egy vízparton tesszük.

                              Ha mondjuk egy sivatagi túrára mennénk, akkor biztosan másképp gondolnám, de az egyelőre nem valószínű, a hegyeket jobban szeretjük.

                              #51210
                              TG
                              Felhasználó

                                Te is könnyen beépíted, ha egyszer odáig jutsz. Aki lakót épít…!
                                Egy tetőablak helye kell, 12 V, víz és annak vezérlése. Egy bő fél nap.
                                🙂

                                #51208
                                woodoopilot
                                Felhasználó

                                  Most látom, lehet kapni teherautókhoz is állóklímát, ennek „csak” max. 22A az áramfelvétele 24V-ról.

                                  http://www.antarktisz-webaruhaz.hu/termekek/reszletes/1/9100100021_Waeco_RT-880_Stralis_AS_specifikus_teherauto_alloklima_.html

                                  Nekem túl drága lenne, de ha azt nézem, hogy a Dometic egy hűtőért is elkér 600e Ft-ot, akkor már nem is olyan irreális az ára.

                                  #51207
                                  woodoopilot
                                  Felhasználó

                                    Ez egy akkuról működő raktérhűtő, 1,2 kW-os:

                                    https://www.webasto.com/hu/szegmensek-termekek/transzporter/hutesrendszerek/termekek/frigo-battery/

                                    Nem olcsó, de akkuról/napelemről egy ilyet lehet a leggazdaságosabban üzemeltetni, és talán bontottat is lehet már találni.

                                    #51206
                                    woodoopilot
                                    Felhasználó

                                      Látom volt itt téma régebben az akkuról működtethető klímakompresszor.
                                      Miért gondolkodik mindenki 230V-os kompresszorban? Azt csak egy nagyméretű inverterről lehet meghajtani, aminek viszont túl nagy a vesztesége.

                                      Szerintem ha már mindenképpen szükség van akkuról (is) működtethető klímára, akkor én inkább vennék egy autós klímakompresszort, és meghajtanám egy 12V-os motorral. Lehetőleg BLDC-vel, annak jobb a hatásfoka, mint egy kefés motornak. A BLDC motorokhoz kell egy vezérlő, amivel a fordulatszám is szabályozható, így mindig a hűtési igényhez lehetne állítani a kompresszor fordulatszámát, nem kellene ki-be kapcsolgatni. Így ki lehet küszöbölni az újraindítási problémákat, és az energiafogyasztás is kedvezőbb lenne.

                                      De lehet kapni 12V-os raktérhűtőket is furgonokhoz, azokhoz sem kell inverter, csak kicsit drágák.

                                      #51205
                                      gattila
                                      Felhasználó

                                        Szerencséd van, hogy tudtál szerezni egyet, és ügyes, hogy be is építetted! 🙂 Nem is tudtam, hogy van ilyen is. Nekem még ez nagyon messze van…

                                        #51203
                                        TG
                                        Felhasználó

                                          Kaufberatung-Klimaanlagen-fotoshowImage-e3d140f5-48098.jpg

                                          #51201
                                          TG
                                          Felhasználó

                                            Sziasztok!

                                            Tudom, hogy az ablakon kitekintve, még korainak tűnik a téma, de én is egy évvel ezelőtt kezdtem keresni a megoldást, hogy hogyan hűtsem a lakót nyáron.
                                            Egy öreg Fiat Talento, amiben semmilyen klíma nem volt és a műszaki lehetőségek is korlátozottak. Mit szerettem volna? Álló klímát, amit menet közben is tudok használni, ill. külső áramforráshoz se kelljen alkalmazkodnom.
                                            A véletlen szerencsének köszönhettem, hogy rátaláltam egy elfekvő, de vadonatúj vizes klímára. Mielőtt belevágtam, tartva tőle, nemzetközi fórumokon olvastam utána a tapasztalatoknak. Most már nekem is van! A műszaki részét nem írom le, mellékelem. Beszereltem és raktam mellé egy 110 W-os napelemet is. Így folyamatosan működhet, a motortól és a külső áramforrástól függetlenül, amíg a víz el nem fogy a tartályból. Pontosabban, akkor is működik, csak akkor sima szellőző ventilátorként. Csöndes és meglepő módon, de hatékony. Vigyázat, nem klíma! Nem szárítja a levegőt, így nem szárítja a nyálkahártyát és nem ad hidegérzetet sem. Csak csendben teszi a dolgát és azt vesszük észre, hogy nincs melegünk, jó a közérzetünk, tiszta a levegő, még nyitott ablaknál, vagy ajtónál is. Programozható és biztonságos. Figyeli az feszültségesést, az áramfogyasztást, a vizet, így automatikusan lekapcsol, ha hibát észlel. Meglepő, de nem nyirkos a lakótér, 40-60 % között tartja a páratartalmat és 5-8 fokkal hűti le a levegőt.
                                            Persze vannak korlátai, de azt mi még nem tapasztaltuk. Menet közben is működik, így kellemes az utazás is. Nagy melegben, 1-2 liter vizet fogyaszt óránként. Ha nem ő, akkor én.
                                            Talán jó megoldást jelenthet másoknak is!

                                            http://www.lorry-felepitmeny.hu/viesa/viesa-holiday

                                            #39503
                                            Spider
                                            Felhasználó

                                              Kaptam privátban is megkeresést ez ügyben, köszönöm 🙂

                                              Szóval a téma úgy jött, hogy a tesco-kban már olyan hűtő fűtő rendszer van, ahol a napkollektor által melegített vízzel hajtják meg a nagyüzemi abszorpciós klímákat!
                                              Miért ne lehetne ilyet kicsiben a lakókban használni?
                                              És akkor mehetne gázról is…

                                              #39499
                                              Spider
                                              Felhasználó

                                                [quote=”istozi”:1oripwh0]Mit nevezel kicsinek? Ami a hűtőszekrényt működteti, az 100 W körüli felvett elektromos tejesítményű. A legkisebb állóhelyzeti klíma, amit kisebb lakókocsiba és kamionba ajánlanak, kb 450 W elektromos teljesítményű (Dometic CA 1000)és ez kompresszoros. Valószínűleg lehet építeni abszorpciósat is 600 – 1000 W elektromos teljesítménnyel, de nem láttam még ilyet. Valószínűleg elég terjedelmes lenne.[/quote]

                                                amit láttam eddig, az 7Kw-os, annyi azért nem kell egy lakóba 😀
                                                1-2K elég szerintem.
                                                És a lényeg nem is a 12v-os rész, hanem a gáz meghajtás…

                                                #39497
                                                istozi
                                                Felhasználó

                                                  Mit nevezel kicsinek? Ami a hűtőszekrényt működteti, az 100 W körüli felvett elektromos tejesítményű. A legkisebb állóhelyzeti klíma, amit kisebb lakókocsiba és kamionba ajánlanak, kb 450 W elektromos teljesítményű (Dometic CA 1000)és ez kompresszoros. Valószínűleg lehet építeni abszorpciósat is 600 – 1000 W elektromos teljesítménnyel, de nem láttam még ilyet. Valószínűleg elég terjedelmes lenne.

                                                  #39496
                                                  Spider
                                                  Felhasználó

                                                    kis teljesítményű abszorpciós klímával már találkozott valaki?

                                                    #39000
                                                    udna
                                                    Felhasználó

                                                      Tehát akkor az én esetemben (amennyiben egy autóbuszt szeretnék átalakítani) érdemesebb inkább egy olyan modellt választani alapnak, amiben már van klíma kiépítve. A kempingben meg a 6A-ről elketyeg egy inverteres klíma. Az még gondolom a szomszéd lakókat sem zavarja, mégsem teker full gázon… 🙂

                                                      #38876
                                                      NagyPapa
                                                      Felhasználó

                                                        [quote=”olah80″:1kzemcau]no akkor komolyra fordítva a szót.

                                                        neked ha menetközben szeretnéd használni szigetüzemű rendszerre van szükséged.Nagyjából leírom mi kell.

                                                        -modul 0,78€ – 1,3€ / watt 1000watt 780€ min.
                                                        -inverter SMA 1300TL 713€
                                                        -töltésvezérlő Sunny Island 12/24/48V 771€
                                                        -akkumukátorok (ismét egy kisebb vagyon)
                                                        -egyébb szerelési, vill.szerelési anyagok
                                                        -modulok rögzítése

                                                        és most a tárolt stabil 12/24/48V ismét 240V-ra alakítjuk egy inverterrel (kisebb vagyon ismét)

                                                        jah és legyen a tetőn hova rakni 1000watt olyan 6,5m2 helyigényű

                                                        Nem akkarom elvenni a kedved de nyugodtan rendezkedj be fix
                                                        240V ra és max 6A-ra mert ritka hogy több van a kempingben.

                                                        üdv
                                                        és ne csügedj[/quote]

                                                        Üdv Nektek!
                                                        Még komolyabbra fordítva a szót!

                                                        András a ma kapható legolcsóbb modulok árával számolt amely 5 -6 cm magas, alu keretbe szerelt, ütésálló üveglappal borított, nagy szériában gyártott modulokból áll! Csak ezekre igaz a közölt ár!
                                                        De! egy 280 Wattos modul súlya komplett, a tartókkal kb 32-35 kg! Ez úgye alsó hangon minimum 120 kilót jelent amit felteszel a járgány tetejére!!
                                                        Ez ugye stabilitási gondokat is jelent, valamint már 100 kilóval léped túl az amúgy is kényes súlyhatárokat.
                                                        Létezik „semiflexibile” modul is ami lényegesen könnyebb, csak 4 mm vastag, egy 100 wattos modul kb 5-6 kiló komplett, de jobb ha meg sem kérdezed az árát!
                                                        Ezek sajnos nagyrészt csak kemping-katalógusokból kaphatók hajókra, lakóautókra, ha gondolod nézd meg az árukat, szerintem dobsz egy hátast!!

                                                        A kempingekben valóban egyre több a „csak” 6 amperrel szerelt aljzat.
                                                        A kisebb 1500 – 2200 wattos klímákat (figyelem hűtőteljesítmény!!) ez még éppen hogy, de elviszi, ha a kisautomata „C” jelleggörbéjű, azaz ilyen tipussal szerelték a kempingben. Sok helyen láttam „B” karakterisztikával szerelt tipust is, mert a „falusi” villanyszerelő „nagy hozzáértéssel” ezt ajánlotta a kempingnek!! Ez már bizony nagy melegben bedobja a törülközőt!

                                                        A villamos motorok indulási áramlökése 5 – 7 szerese -igaz csak néhány tized másodpercig- a már felfutott állandó áramának!!

                                                        Ennél olcsóbb egyszerűbb megoldás lehet az erősített nagy teljesítményű generátor beépítése, az eredeti kicserélése!
                                                        Eredetileg, tipustól függően 60 – 90 Amperes generátorokkal szerelik az alapjárműveket! Létezik 160- 180 Amper terhelhetőségű generátor is 12 Voltosban, vagy 120 – 140 Amperes 24 Voltos feszültségű. Az inverter még itt sem úszható meg, no meg a több újjnyi vastag rézkábeles huzalozás sem, annak ugyancsak horror árával!

                                                        Jó böngészést!

                                                        Csak utólag jegyzem meg, a jövő valóban a napelemes megoldás lesz, a jelenlegi piacon kaphatók hatásfoka 12 – 17 % max, ugyanakkor tudok már 40 – 45 % hatásfokú modulról is, igaz azok még messze vannak a szériagyártástól!

                                                        Üdv NagyPapa[/b]

                                                      25 hozzászólás megtekintése - 26-50 / 94

                                                      You must be logged in to reply to this topic.