Főoldal Fórumok Lakóautók Lakoautoban kettös akkurendszer töltese auto generatorrol teli napfeny mentes idöszakban.

Legutóbb frissítette zsozsy 4 years, 2 months telt el
10angok
15 hozzászólás
  • Indította
    Témakör
  • #59681
    Mikes Kelemen
    Felhasználó

      Üdvözlet mindenkinek!
      Mar regen szoltam hozza a forumhoz, de latva több helyen a felmerülö problemat, gondoltam nem tartom magamban.
      En magam a Ducatoban es a hajomon is ezt a rendszert hasznalom, igy batran mondhatom kivaloan müködik, csak tessek batran kialakitani!
      A teli rövid napokon elöfordul, hogy nem elegendö a töltes a napelemekröl, pedig a Ducato tetejen 3 db 190 Wattos is van. Termeszetesen a 240 literes hütö es a deLonghi kave automata nem kis fogyasztok.
      İme a megoldas: (különösen Utravelok Zoli figyelmebe!)

      Az indítóakkumulátortól elvárt tulajdonságok és a más eszközöket tápláló akkumulátorok tulajdonságai nagyon különböznek egymástól.Savas, zseles, elterö teljesitmeny…
      Az indító akkumulátorból nagyon rövid, de viszonylag nagy áram merül fel. Általában 80-90 Ah kapacitású akkumulátorok
      A motort 200 amper közötti áramokkal indítják. Ezt az áramot, amely csak 3-5 másodpercig fordul elő, nagyon rövid idő alatt ujra lehet termelni, amint a motor beindul.

      A mindennapi használat során azonban sokkal hosszabb áramra van szükség. Egy kisebb hajóban, nagyobb lakoban miközben a normál fogyasztás 3-10 amper között van,100, 200 Ah kapacitású elemeket használnak.
      A fő probléma az, hogy normál használat esetén ezeket az akkumulátorokat részleges töltéssel, ritkán teljesen feltölteni. Ezekben az alkalmazásokban előnyös a mélykisüléses akkumulátorok használata a hosszú élettartam érdekében. Deep Cycle.

      A motor akkumulátorához és a szerviz akkumulátorhoz két akkumulátorcsoportra van szükség, mind kapacitásukban, mind típusukban. Hogyan töltsük fel ezt a két elektromos rendszert, amelyeket különválasztunk a közös kisülés megakadályozása érdekében? Vagy az összes töltőnk kettős (vagy dupla kimenetű) lesz, vagy közösen létrehozunk egy mechanizmust, amely elválasztja a rendszereket a töltés kikapcsolásakor.
      Lassuk akkor!

      Egyenirányítók: Más szavakkal, olyan eszközök, amelyek az akkumulátorokat 220 V AC villamos energiával töltik fel. Szinte minden tengeri típusnak van két független kimenete. Miközben ezeket az aljzatokat külön töltik, nem teszik lehetővé, hogy a rendszerek átadják egymásnak az áramot, amikor a 220 V-ot megszakítják.
      Ha egyetlen kimenettel rendelkező eszközt kíván használni, akkor a következő megoldások egyikét kell használni.

      Generátorok: Olyan eszközök, amelyek a motor járása közben áramot termelnek. Ez az a forrás, amely általában egyetlen kijárattal rendelkezik, és a következő rendszerek egyikét igényli.
      A köztes részek, például a kapcsolók, relék és diódák amperértékeinek szintén magasnak kell lenniük.
      A szerviz akkuhoz hatramenö biztositek alacsony ertekü lehet hisz ott csak lassan es allandoan max 20 A folyik nekem a 200Ah akkuhoz. 10 szazalek.
      (A kettős generátorok használata is lehetőség, de ezt nem kivanom targyalni, en elvetettem.)

      Rendszerek

      Teljesen külön rendszerek

      kep1 a kepeket külön töltöm fel mert ide nem lehet

      Lehetőség van a motor akkumulátor-rendszerének és a szerviz akkumulátor-rendszereinek teljes elektromos elkülönítésére. Ehhez azonban minden töltőnek kettősnek (vagy kettős kimenetnek) kell lennie. Ezt a módszert ritkán alkalmazzák kis és közepes méretű jachtokban,fökepp lakoautokban különösen a generátor magas költségei miatt.

      Egykulcsos rendszer

      kep2

      A szerviz és motor akkumulátorok csatlakoztatásának legegyszerűbb megoldása az, ha magas amperálló kapcsolót tesz a két akkumulátor közé. A motor beindításakor az üzemi akkumulátorok úgy töltődnek fel, hogy a két akkumulátorcsoportot ezzel a kapcsolóval összekötik. Amikor a motor leáll, az üzemi akkumulátorokat leválasztják, megakadályozva, hogy a háztartási terhelések lemerítsék a motor akkumulátorát.

      Előnyök

      Olcsó
      Egyszerű
      Nincs dióda vs .. veszteség
      Az indító indítható az elemek kombinálásával, ha szükséges.

      Hátránya

      Rossz helyzetben hagyva a motor akkumulátorának lemerülésének veszélye

      Négyállású kapcsolt rendszer (mindkét kapcsoló)

      kep3

      Lényegében a logika megegyezik az egyetlen kulcsos rendszerrel. A 3. ábrán látható három billentyű funkciói azonban egyetlen kulcsra vannak gyűjtve. A kapcsoló négy pozíciója:

      Ki: Az elemeket sehol sem csatlakoztatták
      1: Az első akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.
      2: A második akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.
      Mindkettő (1 + 2): Mindkét akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.

      Ebben az alkalmazásban nagyon fontos, hogy ne kapcsolja ki a kapcsolót, miközben a motor jár. A generátor károsodhat, ha nincs csatlakoztatva egyetlen elemhez sem. Ez a figyelmeztetés mindkét kapcsolón megtalálható.

      kep4

      Előnyök

      Viszonylag olcsó
      Egyszerű, három kulcs helyett egy kulcs.
      Nincs dióda vs .. veszteség
      Az indító indítható az elemek kombinálásával, ha szükséges.

      Hátrányok

      Rossz helyzetben hagyva a motor akkumulátorának lemerülésének veszélye

      Izoláló diódák

      kep5

      A diódák olyan eszközök, amelyek az elektromos áramot az egyik irányba továbbítják, és a másik irányba elvágják. Mechanikai berendezésekben elmondhatjuk a visszacsapó szelep elektronikus megfelelőjét. Ha két dióda van csatlakoztatva oly módon, hogy az energiát átadja a generátorról az elemekre, de megakadályozza a visszafelé haladást, a két elemcsoport automatikusan elszigetelődik.
      A legfontosabb probléma a dióda ~ 0,7 – 1,0 volt vesztesége. Ez komoly veszteség, mivel a töltési feszültség sem vegtelen. A kompenzálás egyik módja az, hogy a generátor érzékelő végét csatlakoztatja a diódához vagy akár az akkumulátoroszlophoz. Ily módon a generátor automatikusan magasabb feszültségen működik, hogy elérje a pólus célfeszültségét.
      Fontos, hogy ezek a diódák jelentős mennyiségű hőt termelnek nagy töltőáram mellett. Megsérülhetnek, ha nincsenek megfelelő hűtessel biztositva.

      kep6

      Előnyök

      Automatikus működés
      Nincs veszély a rossz helyzetbe felejtésre
      Könnyű montázs
      Nincsenek kopó mechanikus alkatrészek, nincsenek érintkezők

      Hátrányok

      Feszültségesés a diódákon
      Jelentős mennyiségű felmelegedés
      Viszonylag drága

      kep7

      Nagy áramerősségű relével automatikus egykapcsolós rendszert lehet készíteni. Fontos részlet ebben a rendszerben a relé olyan módon történő csatlakoztatása, hogy az a motor beindulása után aktiválódjon. Ehhez a generátor töltőjel kimenete használható, de ez beavatkozást jelent az eredeti motorbeállításban.
      A relé kapacitásának legalább a generátor kapacitásának kell lennie. Bár csak az üzemi akkumulátor lesz túltöltve, a generátor teljes energiája áthalad a relén, mivel a motor akkumulátora rövid idő alatt feltöltődik.

      Előnyök

      Automatikus működés
      Viszonylag olcsó

      Hátrányok

      Viszonylag bonyolult szerelés, különösen a generátor csatlakozása

      Intelligens relé (feszültségérzékeny relé)

      kep8

      Ezek a relék figyelemmel kísérik a feszültséget mindkét oldalon, összekapcsolják az elemcsoportokat, amikor valamelyik elem feszültsége a kioldási szint (általában 13,3 V) fölé emelkedik, és leválasztja az elemeket, amikor a feszültség csökken (~ 12,8 V). Amikor a generátor aktiválódik és a feszültség emelkedik, befejezi az áramkört, és biztosítja, hogy az üzemi akkumulátor is fel legyen töltve
      Amikor a motort kikapcsolják és a feszültség 12,8 voltra csökken, az áramkör levágásával védi a motor akkumulátorát.

      kep9

      Előnyök

      Automatikus működés
      Könnyű összeszerelés, nem kell beavatkozni a generátorba.
      A legtöbb modellben lehetőség van akkumulátorok kombinálására az indításhoz, ha szükséges.

      Hátrányok
      Viszonylag drága

      Eredmény

      Nincs minden hajó, lakoauto számára egyforma megoldás.
      Az akkumulátor és az elektromos szerelés preferenciái nagyon összefüggenek a csónak, lakoauto használatának módjával. Valakinek, aki egy napig használja a hajóját, vagy hetvegi lakoautosok, mint mi is és annak, aki hetekig elhagyatott öblökben vándorol, vagy nonstop bivakol egészen másra van szüksége.

      Figyelembe véve az elterjedtséget, a tengeren a legtöbb hajó mind kapcsolt, mind diódás rendszert használ. Ez a tendencia némileg a költségszámításból származik. Mi a lakoautoban Victront hasznalunk ha jol emlekszem 165A es es 270 török lira volt.

      Hat ennyi, remelem segit!

      Attachments:
      • kep9.png
      • kep8.png
      • kep7.png
      • kep5.png
      • kep4.png
      • lep3.png
      • kep2.png
      • kep1.png
      • kep6.jpg
    • Szerző
      Válasz
    • #59996
      zsozsy
      Felhasználó

        [quote=”Veltakor” post=56847] – ez arra jó, hogy a fedélzeti akkumulátorról indítsuk el a járművet, ha az indító behalt volna. Vigyázat! Ha pl. az izzításhoz (dízel autók) több, mint 120A kell, akkor ez a relé kicsi, a nagyobb testvérére van szükség.[/quote]…………azért ez így egy picit sántít ,vagyis inkább kiegészíteném. Benyás autóknál álltalában 80-200Amper az önindító áramfelvétele. 80A az 1000ccm környékieknél. Viszont közvetlen indításkor (igaz csak egy pillanatra ,mivel az indítót rövidzárnak tekinthetjük induláskor) sokkal többet vesz fel. Igen tudom ,hogy ez a kütyü 5sec-ig 180A-t tud ,folyamatosan pedig 120A-t. A másik dolog ,hogy a bekötése 6os csavar. Nos ehez megfelelő saru kiválasztása nagyon fontos! Ajánlott min. saru legalább 25mm2 6os furattal és 25mm2 kábel(de inkább 35mm2)! Sajnos elég karcsú saruk is vannak ,amiknek többnyire a kábel csatlakozási pont és a csavar rögzítési pont közt igencsak kicsi a keresztmetszet.
        Azért én kíváncsi lennék ,hogy kinek milyen keresztmetszetű kábellel van összerakva a starter és a komfort akksi. És arra is ,hogy 120A terhelésnél mekkora feszültség esik a kütyün. Az sokmindent elárulna…………

        #59995
        Veltakor
        Felhasználó

          Pontosítanék: a képen alul az első) nem az a Victron relé van, ami ide kell. Ide vagy Victron Energy Cyrix-ct 12/24V-120A intelligent battery combiner kell (cikkszáma: CYR010120011) , ha a várható áram nem nagyobb, mint 120A. Ára nálunk 45 EUR+ÁFÁnak megfelelő Ft, ma bruttó 21.355 Ft (iroda@veltakor.com). Ezen van egy kontaktus, aminek a két lába közé nyomógombot kötve a relé akkor is zár, ha egyébként nincs oka rá – ez arra jó, hogy a fedélzeti akkumulátorról indítsuk el a járművet, ha az indító behalt volna. Vigyázat! Ha pl. az izzításhoz (dízel autók) több, mint 120A kell, akkor ez a relé kicsi, a nagyobb testvérére van szükség.

          #59903
          apoka
          Felhasználó

            [quote=”Coinhunter” post=56703]Nem, csak a munkaaksi, de az indítót nem bántja![/quote].

            #59844
            Coinhunter
            Felhasználó

              Nem, csak a munkaaksi, de az indítót nem bántja!

              #59841
              Lovi
              Felhasználó

                [quote=”Coinhunter” post=56700]Nekem a 230V tölti mindkét aksit.[/quote]
                És használat közben nem merül mind a kettő?

                #59840
                Coinhunter
                Felhasználó

                  Nekem a 230V tölti mindkét aksit.

                  #59838
                  Lovi
                  Felhasználó

                    [quote=”Coinhunter” post=56674]Nem tudom milyen megoldás van az én autómban, de minden gyári beszerelés, az előző tulaj úgy rendelte a lakót, hogy mind a solar rendszert mind a töltő rendszert a gyárban tették bele és így szállították le az autót, a gyári kapcsolási rajzán minden rajta van. (Mondjuk ez nekem teljesen kínai)
                    Azt tudom, ha megyek az autóval akkor feltölti mind a munka mind az indító akkut.[/quote]
                    Ez nálam is így van. Viszont, ha áll az autó, és rádugom a 230-ra, akkor a gyári töltő csak a munkaaksit tölti. Ezért be kellett tenni egy másik töltőt. Így, ha itthon áll télen, akkor csepptöltésen van mind a kettő.

                    #59816
                    Sala
                    Felhasználó

                      Ez mindnel igy van ahol munkaakksi is van. Ez visszafele is mukodik ha van napelem, eloszor a munkaakksit tolti fel , ha tele feltolti a motor akksit is.

                      #59813
                      Coinhunter
                      Felhasználó

                        Nem tudom milyen megoldás van az én autómban, de minden gyári beszerelés, az előző tulaj úgy rendelte a lakót, hogy mind a solar rendszert mind a töltő rendszert a gyárban tették bele és így szállították le az autót, a gyári kapcsolási rajzán minden rajta van. (Mondjuk ez nekem teljesen kínai)
                        Azt tudom, ha megyek az autóval akkor feltölti mind a munka mind az indító akkut.

                        #59781
                        Mikes Kelemen
                        Felhasználó

                          Kedves leveliro! İtt irom a valaszt, remelem megtalalod!
                          Ez azt jelenti, hogy a rele önmagat szabalyozza, mikor kell atvaltani a szerviz akkumulatorok töltesere. Ez akkor törtenik meg, amikor a generetorrol az indito akku töltese befejezödött, miutan fullon van. A rele fele egy a müszerfalon elhelyezett nyomogomb megnyomasaval jelet adva, a fullra töltes elött is direktbe köti a szervizakku rendszeret es azonnal azt kezdi el tölteni.
                          Peldaul egy bivak alkalmaval telen napfeny nelkül, beinditva a motort, megnyomva a nyomogombot egy orat jaratva üresben elegendö feltölteni a szerviz akkukat, miközben az indito akku tovabbra is fullon, hisz csupan egyszer inditoztam, egyeb fogyasztas nem volt.

                          #59728
                          gattila
                          Felhasználó

                            Azt hiszem, nekem kéne….

                            [quote=”Nyomi” post=56601]Célszerű álló helyzetben leválasztani, mert igen nagy a fogyasztása. Nekem is van egy vadi új, de én végül más mellett döntöttem. Ha valakit érdekel fél áron eladnám.
                            Üdv Nyomi

                            [quote=”Zolko76″ post=56597]Dual80 masodlagos tolto. Nekem tokeletesen bevalt.
                            https://panelectron-shop.hu/Masodlagos-akkutolto-DUAL-80%5B/quote%5D%5B/quote%5D

                            #59725
                            Nyomi
                            Felhasználó

                              Célszerű álló helyzetben leválasztani, mert igen nagy a fogyasztása. Nekem is van egy vadi új, de én végül más mellett döntöttem. Ha valakit érdekel fél áron eladnám.
                              Üdv Nyomi

                              [quote=”Zolko76″ post=56597]Dual80 masodlagos tolto. Nekem tokeletesen bevalt.
                              https://panelectron-shop.hu/Masodlagos-akkutolto-DUAL-80%5B/quote%5D

                              #59718
                              Zolko76
                              Felhasználó

                                Dual80 masodlagos tolto. Nekem tokeletesen bevalt.
                                https://panelectron-shop.hu/Masodlagos-akkutolto-DUAL-80

                                #59706
                                Mikes Kelemen
                                Felhasználó

                                  Üdv!
                                  Bar emailben jött a kerdes, itt irom meg a valaszt, hatha masokat is erint a tema. Tisztelt kerdezö a sajat beepitett rendszeremet kerdezi…ime:
                                  A legegyszerübb es meg eleg biztonsagos megoldas. Mivel egy hajot is vezetek a nyilt tengeren, ugyanez a biztonsagos megoldasom van ott is a ket akku miatt. Ott napelem nincs, csak a csonak motor tölti a fö akkut es a tartalek vesz akkut. Nagyon fontos, hogy kint a messzesegben ha a hasznalt elektromos berendezesek miatt, viz szivattyu, jelzö fenyek, zuhany pumpa, zene,stb esetleg lemeritenek a fö akkut, ne maradjunk bajban. İgy minden rendes hajoban ket akku van, hasonloan a lakoautokhoz.
                                  A mi megoldasunk a következö, Victron Energy okos rele 120A leiras:
                                  Intelligens akkumulátor-figyelés a nem kívánt kapcsolás megelőzésére
                                  Néhány akkumulátor-kombinátor (más néven feszültségvezérelt relé vagy osztott töltésű relé) rövid, nagy amperterhelés esetén leválasztja az akkumulátort. Előfordulhat, hogy az akkumulátor-kombinátor nem képes csatlakoztatni egy nagy méretű, de lemerült akkumulátort, ha az egyenáramú feszültség az elemek csatlakoztatása után hirtelen a kivágási érték alá csökken. A Cyrix-ct 12/24 az általános trendet (feszültség emelkedés vagy csökkenés) vizsgálja, és egy korábbi műveletet csak akkor fordít meg, ha a trend egy bizonyos idő alatt megfordult. Késleltetés,
                                  Ez a tendencia függvényében a feszültség eltérésétől függ.
                                  Védelemet nyujt a magas hőmérséklet ellen (pl. Hosszan tartó túlterhelés miatt) A Cyrix túlzott érintkezési hőmérséklet esetén kikapcsol és a hőmérséklet csökkenésekor újra bekapcsol.
                                  A 12/24 V-os automatikus tartományú Cyrix-ct automatikusan felismeri a rendszer 12/24-es feszültségét.
                                  Nulla feszültségveszteség A Cyrix akkumulátor-kombinátorok kiválóan helyettesítik a dióda-leválasztókat.
                                  Ez azt jelenti, hogy szinte nincs feszültségveszteség, nem kell növelni a generátorok vagy az akkumulátor töltők kimeneti feszültségét.Nem kell csalni a megfelelö töltes erdekeben.
                                  Ha a Cyrix észleli, hogy az indító akkumulátor elérte a kapcsolati feszültséget, akkor bekapcsol és lehetővé teszi más elemek párhuzamos töltését.
                                  Kétirányú feszültségérzékelés és mindkét elem tápellátása.
                                  A Cyrix érzékeli mindkét csatlakoztatott elem feszültségét.
                                  Így a kiegészítő akkumulátor akkor is aktiválódik, ha akkumulátortöltővel töltjük kivülröl, halozatrol. A Cyrix-ct 12/24 kettős tápegységgel rendelkezik. Ez akkor is kikapcsol, ha az akkumulátor feszültsége túl alacsony a Cyrix működéséhez.
                                  A ct 12/24 nem kapcsol ki, ha a két elem csatlakozásának egyikénél a feszültség kevesebb, mint 2 V (12 V elem) vagy 4 V (24 V elem).
                                  Párhuzamos csatlakoztatás vészhelyzet esetén lehetseges. (Starter Aid) A Cyrix aktiválható egy gombbal (a Cyrix 30 másodpercig aktív marad) vagy egy kapcsolóval az elemek manuális párhuzamos csatlakoztatásához. Ez a funkció különösen hasznos olyan vészhelyzetekben, amikor az indító akkumulátor lemerült vagy megsérült. Hajoknal pont ezert alkalmazzak, kint a nyilt vizen ha nem indulna az egyik akkurol, van lehetöseg a masikat hasznalni.
                                  A beköteshez a mellekletben csatolok egy rajzot.
                                  A rele gondolom Magyarorszagon is beszerezhetö, ha nem, ahhoz is csatolok segitseget.Ahogy latom mar itt is dragabb lett az Euro arfolyam miatt.

                                  Attachments:
                                  • victronrelesakkurendszerrajza.jpg
                                  • victronrelebeszerzesenetrl.png
                                  • kep9_2020-11-18.png
                                  #59683
                                  Mikes Kelemen
                                  Felhasználó

                                    Ja, es akkor meg nem is irtam a hatra menö kabelek belsö fem sodrata vastagabb, mint az ujjam, mindket szalon megvedve egy egy 30 A es bitositekkal. A kabel 7 USD meterenkent es 10 meter ment bele.

                                  You must be logged in to reply to this topic.