Dudotól kaptunk pár nappal ezelőtt egy jó gumitesztet lakóautóra való abroncsok összehasonlítása tárgyában.
Mivel német nyelven van, és kissé hosszú, készítettem belőle egy rövidebb kivonatot. A teszt német nyelven itt olvasható
A rövid összefoglaló ebből a hosszú cikkből.
Tehát a lényeg: lakóautókra ajánlott gumiabroncsok vizsgálata valós körülményeket jól modellezve. 4 típus téli abroncsot (Nokian WR C Cargo, Firestone Vanhawk Winter, Barum Snowvanis, BF Goodrich Activan Winter)és 5 féle négyévszakost (Goodyear Cargo Vektor 2, Dunlop SP LT 800, Hankook RA 10, Maloya Quadris, Michelin Agilis Camping) próbálgattak a ProMobil tesztelői még 2008 végén. Mindegyik gumi neves gyártó jó minőségű terméke és kifejezetten lakóautókra javasolt típusok. Mindegyik M+S jelzésű.
A mérések:
I/1.próba: havas úton vonóerő-mérés álló kerékkel:
Nagy átlagban jobbak a téliek, de nem minden esetben! Van 2 négyévszakos (Maloya és a Goodyear), amelyek egészen jól megközelíti a legjobb télinek az eredményét.
I/2. próba: Emelkedőn, kanyargós pályán, havas szakasz menetidejét mérték:
Kicsivel jobbak a téliek. Az eltérések egészen kicsik.
I/3. próba: Fékút, hóban, 50 km/ó sebességről
Egyértelmű a téliek előnye. Kivétel: a Maloya (4-évszakos), amely hasonló (sőt jobb!) eredményt mutat, mint a téliek többsége. A Michelin (4 évszakos) eredménye igen gyenge.
II/1. próba: Fékút nedves aszfalton:
Mivel ebben a kérdésben minden méter számít, jobban részletezem: A legjobb eredményt az a Nokian téli abroncs hozza, amelyik havas pályán végig a legjobb volt. A négyévszakosok közül 3 gyártmány (Dunlop, Maloya, Goodyear) jobb, a Hankook közel azonos, mint a többi téli. Kicsit gyenge a Michelin.
II/2. próba: Aquaplaning (az a jelenség, amikor az autó felúszik a vízen) 7 mm vízmélység! esetén az a sebesség, ahol megszűnik a tapadás: kiegyenlített küzdelem, bár a Dunlop eredménye tragikus. Viszont nagyon jó a Maloya!
FIGYELEM! Ez a kritikus sebesség átlagban vadonatúj abroncsok esetén is alig több, mint 80 km/ó. És az úton a nagyobb pocsolyák általában mélyebbek 7 mm-nél! Tessék nagyon vigyázni és esőben lassítani.
II/3. próba: Aquaplaning oldalirányban: Tapadóerő kanyarban (keresztirányú gyorsulást mértek) 6 mm vízmélység esetén:
Jobbak a téliek. A Dunlop megint gyenge.
II/4. próba: Oldalirányú tapadóképesség 55 m átmérőjű körpályán, nedves aszfalton.
Hasonló eredmények minden gumitípusnál, kisebb eltérésekkel a télieknél , nagyobbakkal a négyévszakosak esetén a mért értékekben. Legjobb a Goodyear, leggyengébb a Dunlop (mindkettő négyévszakos).
II/5. Kezelés (nem értem pontosan).
Az eredmények kiegyenlítettek, kicsi szórás mellett.
III/1. próba: Fékút száraz aszfalton
A négyévszakosok szerény, de egyértelmű előnyt mutatnak. A különbségek kicsik, tehát mindegyik gumira jól lehet számítani. Jelentősen legjobb a Michelin (négyévszakos).
III/2. próba: Külső zajmérés (álló motor, 80 km/ó sebesség):
Kiegyenlített küzdelem kis különbségekkel. Egyes téli gumik kicsivel halkabbak.
III/3. próba: Gördülési ellenállás, kW-ban
Típustól függetlenül hasonló eredményeket mértek. Az eltérések %-ba átszámolva komolyak, de abszolút értékben nem sokat számítanak (a legjobb 2,6 LE-vel a Michelin, a legrosszabb 3,4 Le-vel a Dunlop).
III/4. próba: Az abroncsok súlya.
A mért értékek 13,7 kg és 15,3 kg között vannak. Nincs domináns előny egyik csoport javára sem.
A 4-évszakos abroncsok jól használhatóak nyáron is. A cikk írói a téli abroncsok esetében erről nem nyilatkoztak.
Amit még kiválasztottam az adatokból:
– Az egyes abroncsok profilmélysége 8,2 mm (Maloya 4-évszakos) és 11,8 mm (Dunlop, szintén 4-évszakos) között van. Érdekes módon ezekkel a legmélyebb hornyokkal a Dunlop mutatja a legrosszabb eredményt az aquaplaning teszten és a havon mért vonóerő esetén is. Viszont ez gumi a nedves aszfalton mérhető fékút tekintetében a kilenc versenyző közül a második legjobb.
A téliek profilmélysége 8,5 és 10,5 mm közti.
– A Barum, a BF Goodrich (mindkettő téli) és a Michelin (4-évszakos) futófelületének a mintázata hagyományos (középen 3 hosszanti széles horony és kívül erős keresztmélyedések. Hasonló, jellegű mintázatot használ a Firestone (téli) és a Dunlop (4 évszakos), azzal a különbséggel, hogy a hosszanti árkok kissé cikk-cakkosak. A Nokian (téli), a Maloya és Hankook (mindkettő 4-évszakos) mintázata bonyolult, erősen cakkozott. Sajnos ez a (könnyen felismerhető) jellemző sem segít annak kiválasztásában, melyik a legjobb.
A cikk szerzői egy pontozás alapján felállítottak egy sorrendet is. Ezzel nem foglalkozom, mert csak a szigorúan mérhető adatok összehasonlítása érdekelt. Szintén nem foglalkozom az árakkal (mivel élettartamra vonatkozó adatok nincsenek).
Következtetés: A vizsgált gyártmányok között a legtöbb jó eredményt a Maloya (4-évszakos) és a Nokian (téli) mutatja a – szerintem fontos – fékhatásmérések és az aquaplanig esetében.
Mindent összevetve azért nincs egy sem olyan, amit egyértelműen ajánlanék, vagy eltanácsolnék tőle bárkit is. Nekem úgy tűnik, hogy a gyártók jelentős kompromisszumok alapján hozták létre ezeket a termékeket. Néha felismerhető egy határozottabb irányvonal (pl. a vizsgáltak között a Michelin (4-évszakos) száraz aszfalton a legjobb, hóban a leggyengébb), de a többinél ilyen nem látható.
Magánvélemény: Az itt tesztelt 4-évszakos abroncsok lakóautók esetében minden tekintetben megfelelnek a téli üzemeltetés céljára is. A kifejezetten téli abroncsok tulajdonságai – neves gyártók termékei esetében is – erősen különböző mért értékeket mutatnak (tehát nem egyértelműen jobbak). Ebből a cikkből és más, korábbi (gyakorlatilag személygépkocsira való) gumitesztek elemzéséből is arra a következtetésre jutottam, hogy nem elegendő kimondani, hogy a Michelin, vagy a Goodyear (vagy bármelyik másik) a jó, hanem a konkrét ABRONCS TÍPUSÁT is ismerni kell a jó döntéshez, kiegészítve azzal, hogy milyen gépkocsin, milyen üzemeltetési körülmények között és melyik évben használta az a kolléga, aki elmondja a tapasztalatait. Ugyanis, ha sok tesztet összehasonlítunk, akkor évente más és más abroncsot hoznak ki a legjobbnak. Valószínűleg a gyártók is változtatják az új termékek jellemzőit (naná, hiszen folyamatosan költséget kell csökkenteni és van verseny is), ami nem könnyíti meg a mi döntéseinket.
Jó gumiválasztást kívánok mindenkinek.
Ozorák István (istozi)