Spanyol és főként francia részeken jártunk, első nagyobb túránkon, 2012 augusztusában...

A napokban tértünk vissza eddigi legnagyobb lakóautós túránkról. Hatalmas élmény volt, egyrészt mert ha lehet még jobban megszerettük az autót, meg ezt az egész életet, másrészt mert csodaszép helyeken jártunk: Pireneusok! Egy kicsit a spanyol, de főként a francia oldalon voltunk. Az egész út elképesztően gyönyörű volt, úgyhogy mindenki kímélendő a leírásomból mellőzni fogom a további tájleírást... :) Illetve igyekszem csak a lakóautós szempontból fontos dolgokat elmesélni, ha valakit még bármi egyéb érdekel, akkor kérdezzen nyugodtan! :)

Madridból indultunk (mivel jelenleg itt élünk), autópályán, Zaragozánál kanyarodtunk északra, itt már főúton haladtunk tovább (épülő autópálya). Innen már látszódnak a Pireneusok lábai. A Tena-völgyet (Valle de Tena), a végén a Pourtalet hágóval (Pic du Pourtalet) választottuk átkelésre. Lakóval kellemesen járható hágó...

A Tena völgy szép, bár mi nem sokat időztünk, csupán két éjszakát töltöttünk itt, Gavin-ban. Kedves kemping, az étterme kifejezetten jó! Ára: kb. 2x-3x több, mint a francia kempingeké! Gavinból kellemes, kanyargós út vezet Torlába, innen indul a túraút az Ordesa-völgybe. Az úton két alagút van, amik ugyan elég szélesek 2 autónak, nekünk viszont a magasságunk miatt a közepén kellett mennünk, közben izgulva, hogy senki ne jöjjön szembe. Nem jött. :)
Torla parkolójában - ahonnan busszal lehet bemenni az autósok elől lezárt völgybe - bár tilos lakóval éjszakázni, vagy 30 spanyol lakóautó biwakolt.

Átkeltünk a Pourtalet hágón, itt van a francia-spanyol határ. A hegytetőn van egy elég nagy bolt a spanyol oldalon: élelmiszer, bor, lakberendezés... Jól tettük, hogy itt alaposan bevásároltunk, mert a következő 3 napban nem nagyon találtunk nagyobb, sőt kisebb boltot sem. :) Amit nem kaptunk: hús. Mármint volt felvágott, meg társai, de hentes egy szál se. :( (benzikút sincs szinte csak Cauterets-ben.)
A határon átérve lefelé csorogtunk az Ossau völgyben (Valle d'Ossau) már fel is tűntek az első biwakolók! Messze az úttól, a patak partján, zöld fűben a hatalmas réten szépen elszórva álltak a lakók. Gondoltuk, mi se maradjunk ki a jóból, úgyhogy csatlakoztunk hozzájuk. Életünk első biwakolása igazán kellemes élmény volt. Igaz, reggelre 10 fok volt a kocsiban, de annyira nem bántuk a madridi hőség után!

Másnap Európa legmagasabban fekvő kisvasútjával mentünk egy kört, Fabréges-ból indul. Itt van egyébként egy valószínűleg gyönyörű tó is, ha épp nincs szinte teljesen kiszáradva. Hiába, augusztus közepe van. Rengeteg biwakoló volt a tó partján. Szennyvíz ürítés, víz és áramvételi lehetőség a felvonó parkolójában (1 óráig adja, zsetonos, mely a turista info-ban kapható, 4 EUR) Kisvasút: nem szabad kihagyni.

Lac de Bious-Artigues-hez fel szerettünk volna menni lakóval. A hozzá vezető alsóbbrendű út félénél úgy döntöttünk, hogy elhagyjuk a kocsit, inkább sétálunk. Kanyargós, másfél sáv szélességű utacska, nem akartunk kockáztatni és a séta is jólesett. (itt bár gyönyörű a parkoló, nem szabad biwakolni és ezt ellen?őzik is a nemzeti park dolgozói)

A séta után haladtunk tovább a völgyben Laruns felé. Hát, ez már egyáltalán nem volt kellemesen járható út. Szűk, benyúló sziklákkal, nagy forgalommal. Egy helyen mindenféle előjelzés nélkül hirtelen fölbukkanó tábla, hogy 2,6 m magasan sziklabenyúlás. Hát, a mi 3,1 m magasságunkkal vesztesnek tűntünk, de szerencsénkre épp nem jött senki szembe... Huh...

Larunsnál keletre fordultunk, kanyargós, de viszonylag széles úton, haladtunk felfelé. Későre járt, nekünk pedig nem volt francia biwak térképünk, úgyhogy megálltunk egy kiszélesedésnél, ahol már állt egy másik lakó is. Kérdeztük tőle, hogy biztonságos hely-e ez. Kinevetett minket... Tapasztalat: ne állj túl közel az úthoz mert reggel büdös lesz és hangos... Másnap mentünk tovább és rájöttük, hogy pár kilométerrel odébb volt egy hatalmas sícentrum (Gourette), nagy parkolóval, rengeteg lakóval. Úgy tűnik, ahol nagy parkoló van, ott aludni is simán lehet.

Cauterets: A központban elég nagy betonos placc, napi 10 EUR-ért lehet ott állni (bankkártyával automatánál lehet fizetni, rendőrök ellenőrzik esténként) , cserébe adnak vizet, villanyt, szürkevizet, meg WC-t lehet üríteni. Mi inkább az egyik kempinget választottuk (kb. 8 van összesen), napi 14 EUR-ért villannyal. Hihetetlen, milyen lakóautóbarát itt minden. Éjszaka nincs senki a recepción, a kapu nyitva, úgyhogy ha valaki későn érkezik csak beáll, aztán majd reggel rendezik a dolgokat. Igaz, ha van recepció, akkor előre kell fizetni. :) Cauterets környékén vizet venni, vizet leereszteni szinte az összes kemping előtt szabadon lehet, esetleg az utak mentén pénzbedobós alkalmatosság (2 EUR).
Szép kisváros, rengeteg turistával, túrázóval. Igen érdemes itt -sok túraútvonal indul innen, ideális hely túrázgatni, de nem folyok bele... :)
Ja a város végén is 10 EUR-os placc és a Pont d' Espagne felső parkolóban is lehet biwakolni, azt hiszem szintén ennyiért.

Col d'Aubisque: A parkolót közösen használják az autók, motorosok, biciklisek, lakósok egy nagyobbacska ménessel. Ez első körben nagyon vicces, pláne, hogy a lovak konzekvensen a lakók árnyékába állnak hűsölni. Akkor kezdtünk el aggódni, amikor az egyik kanca kitűnő vakaródzóalkalmatosságot talált a biciklitartónkon, illetve a visszapillantón... Kiálláskor sem volt egyszerű átvágni a ménesen...

Gavarnié: a városkába belépve fizetni kell (autó-motor 4 EUR, lakó 5 EUR), ezért cserébe egy napot lehet maradni (abszolút + kivételezés a lakókkal szemben). A városka felett alakítottak ki egy parkolót a lakóknak. Zúzottköves, vizet lehet venni (nincs slag, azt hozni kell, vagy kölcsönkérni), vizet, WC-t lehet üríteni. Rengetegen voltak itt, olyan volt, mint egy lakóautó vásár! Innen egy kanyargós, de belátható út visz tovább az út felfelé a völgyben, rengeteg sífelvonó, mormoták, a végén parkoló. Innen rövid, de meredek sétával át lehet menni Spanyolhonba.
Gavarnié cirkuszvölgy: látni kell, de senki ne induljon útnak papucsban, kéretik túracipőt húzni... :)

Tourmalet hágó: kanyargós, szűk, korlát, védőfal nincs, viszont van szakadék, meg rengeteg biciklis... A sofőrnek elég kellemes, az utasnak néha vérfagyasztó. De aki nem bírja, az akár fel is tekerhet..... Tour de France állandó útvonala egyébként.

Pic du Midi: fel kell menni, franciául tudók előnyben Európa legmagasabban fekvő múzeumában. Egyébként a felvonó parkolója hatalmas, és simán lehet aludni ott. Ingyenes, viszont se víz, se villany. A turista irodában van free wi-fi :) 15 percig, - de szerintem tovább is :)

Mivel nem volt kedvünk a parkolóban éjszakázni kerestünk egy kellemes, medencés kempinget (20 EUR - villannyal) az Aspin hágó felé vezető út mellett. Itt kaptunk 5 %-os kupont a Pic du Midi felvonóhoz.

Aspin hágó: lehet, hogy mi voltunk fáradtak, de elég borzasztó volt. Nagyon szép, de rettentő szűk, kanyargós. Hatalmas szerencsénkre nem találtuk szembe magunkat egy lakóval sem....

Arreau: nagyon kellemes városka, egy aranyos patak folyik át rajta. A Municipal Kemping kíváló! Csak ajánlani tudjuk. 5 perc sétával a városban van az ember, és a 4-es számú pitch kitűnő :) medence, folyópart és zuhanyzó egyaránt 20 méter csupán :)

Bielsa tunnel, Bielsa völgy: nagyon szép út, ráadásul kellemesen autózható még nekünk is. :)

Hát, nagyjából ennyi volt a túránk, reméljük tudtunk segíteni egy picit azoknak, akik ide terveznek egy rövidebb-hosszabb utat.

Ja, még egy fontos! Amíg a spanyoloknál szinte csak lakókocsival találkoztunk, a francia Pireneusokban nem is láttuk őket, kizárólag lakóautóznak. Látva a hágókat, a kanyarokat, az utak szélességét ezen semmi csodálkoznivaló nincs! Aki lakókocsival tervez ide utat, az tényleg alaposan nézze meg a hágókat, vagy otthon gyakorolja sokat a 3 m széles visszafordító kanyarokat 5 m szintemelkedéssel... :)

Viszont Franciaország lakóautós paradicsom, szinte ingyen szállással, víz- és akár áramvételi lehetőségekkel úton-útfélen, és bizonságos biwak helyekkel. Éjszakázás: szinte bárhol, ahol nem tiltott. (nemzeti parkban tilos).
Felvonók 10 EUR környékén, a Pic du Midi 32
Minden közlekedő maximálisan toleráns a lakókkal, mert úgy tűnik majd minden franciának van lakóautója, kisbusza, vagy csak egy kombi autója amivel (vad)kempingezik...élelmiszer árak sem vészesek, gázolaj automata-diszkont kúton cca 1,5 EUR...