Szemüveg + lakóautós szemlencsével.

Második,igazi komolyabb turánk beszámolója előtt,villanásnyi visszatekintés a tavaly nyári elsőről,mely Franciaországban volt.Utólag igazat adva  első lakóautónk  épitőjének,hogy egy év azért kell ahhoz,hogy "belakjuk" a kocsit,az uj turázási életformát  magunkévá tegyük, de végül is sikeres,tapasztalatokkal teli utunk volt.Kifürkésztük az ideális /értsd.veszélytelen /leállóhelyeket,melyek közül máris és örökre kizártuk a lakott terület nádassal,bozótossal határos parkolóit,mert 10 perc távollét után kishiján feltörték,még megúsztuk egy zárjavittatássalA Riviéra persze gyönyörű volt,, Bezierstől délre a hires és méreteiben is hatalmas szabadidős komplexumban Cap de Agde kempingjében voltunk,mely meglehetősen drága,melyhez képest elég  nagyvonalú  volt az ellátás,az autópályadijak méregdrágák,a német Promobil lakós  magazin mostani számában  külön utvonalakat ajánlanak  az arra  tartóknak ,merre ajánlatos kikerülni,mert  ők is rettenetesen sokallják.Elmentünk Lourdes-be is,lenyügöző,áhitatos és monumentális  minden, az eladhatóság  szentségével minden mélyen átitatva.

Nos, a mostani Németalföld-kis skandináv  turánk, a nyugat felé tartók szokásos utvonalával kezdődött.Első megálló,éjszakázással közvetlen  München után Stuttgart felé ,Sulzemoos volt./85254,Ohmstr.16,GPS cim/ez egy igazi lakós-bogarászós centrum/közvetlen az autópálya mellett/,üzlettel,sok látnivalóval, a keritésen kivül ingyen parkolóval,belül néhány Euróért villannyal,vizzel,WC-vel.Kiválóan megközelithető innen Dachau is,kb.3o km-re,korábban jártunk  már ott.

Németországban  eléggé otthonosak/családi kapcsolatok,hely-,ill.nyelvismeret/vagyunk,igy egy rokonlátogatást is megejtettünk ,Stuttgart környékén.Idős vendégfogadóinknak  roppant tetszett a ház udvarán leparkolt lakóautó és abban az éjszakát töltők látványa.A reggeli kávé után, irány felfelé,de -mit csináljunk-ha egyszer utba esik  Heilbronn alatt a 27 -es főut mentén Kircheim, egy még nagyobb  lakós világgal,ahová éveken keresztül jártam korábban-virtuálisan- épitgetni és berendezni a leendő autót.A bevásárlást is a szomszédos áruházban  tudtuk le,amit a célországokba -az előrejelzések alapján- csak drágábban lehetett volna.A parkolóban töltöttük az éjszakát,hogy másnap,komolyabb lendülettel Hollandiát vegyük célba.

Az ut zavartalan volt, a kötelező megállókon kivül  Amsterdam alatt,kb. 18 km-re  található kiszemelt   családi farm+kempingbe landoltunk és 2 napot töltöttünk el./"De Wilgenborgh" 3646,AM Waverween,Proostdijerdwarsweg 12/Elhatároztuk,mi is kitüzünk egy kis magyar zászlót ,ahogyan nálunk is legtöbbször teszik főleg a skandinávok,némi várakozással a megmérettetés élményére is  némi kiváncsisággal.Nagyon kedvesek,érdeklődők voltak,a szomszédok/főleg svédek/és a házigazdák is,akik közben ellátták a farmot,kaszáltak,traktorral közlekedtek,miután megmutattak nekünk mindent.Takaros kis vendéglő-étkezőbe becsületkassza jellegü önkiszolgálás  van,mindenféle ital/kiméred magadnak a whiskyt ! !/ félkész kajákkal a hütőben...Mi  otthonról,ill. németbe feltankoltunk -és távozz Sátán -,tehát ezt nem vettük igénybe, a kemping 28 Euróba került  kettőnknek egy napra,de itt találkoztunk először a meleg- és ivóviz nekünk  ma még szokatlan gyakorlati megközelitésével is.A zuhanyzóban  2o Centet kellet bedobni az autómatába, kb.3-4 szeri tusoláshoz.Az ivóviz egyetlen külön csapon volt,mert  a kis farmnak már önálló/!/ viztisztitó berendezése volt.Mosogatáshoz,kinti zuhanyzókhoz,ill. iváson/főzésen kivül csak ezt használnak.A továbbindulás reggele igazán stilszerű meglepetés volt:tekintélyes vadlibasereg rikoltozó jellegű gágogására ébredtünk.Előre kinéztük a közelben a gyorsvasuthoz legközelebbi  vasutállomást,mely Abcoude kis-majdnem elővárosa   Amsterdamnak.A közeli parkoló ugyan dijmentes,de 18 óráig vehető csak igénybe.Megtudtuk a helyiektől azt is,hogy a kék szinnel csikozott  helyek csak egy órára engedélyezettek.A  közelben egy Peugeot kereskedés van, ők készséggel biztositottak arról,hogy az előttük levő parkolóba nyugodtan hagyhatjuk a kocsit, sőt ott is éjszakázhatunk.És kis hátizsákkal,némi segitségkérés után  a jegykiadó autómatánál,irány a  főváros,S-Bahnnal és fél  órán belül a belváros  főpályaudvaron voltunk.,mely szinte a cityben van.Ott nemhogy lakóval,még személykocsival is alig lehet közkekedni,hátmég leállni.A kerékpár ugye nem véletlenül annyi,mint itt Baján igazi inváziókor a szunyog.A látnivalókról nem irnánk,ezeket lehetőség-érdeklődés-idő-pénz stb. függvényében  egyénileg szelektáljuk.

Mi a városnéző-jelen esetben-vizibuszt választottuk fő tájákozódási  alapnak,a gyalogturákat mi nemigen tudjuk vállalni nejem térdmütét operációja miatt.Egy tengeri ebédet engedtünk meg magunknak,szerényebb helyen 18 Euró volt kettőnknek.Vásárlás kertes házban lakó barátainknak tulipánhagymák, ill. az igazi holland sajtcsemegék.Az egész napot ott töltöttük, este értünk vissza és jó pihenés után indultunk tovább.Kis ország lévén és hogy minél többet lássunk,Hollandia belseje felé az A-6,ill.A-7 -es  autópályán / a GPS-be a német Oldenburg utasitással/ gyönyörködtünk  útközben a tengert is többször megközelitő tájakban.A hiányolt klasszikus szélmalmokat ma már felváltó modern szélerőművekben,az asztalsimaságu legelőkön a rengeteg kövér birkákkal és marhákkal.Egy idő után bevillant egy nemrégi tudományos hir,mely szerint az esetleges emelkedő tengervizszint Hollandiát fenyegeti először.Lementünk az autópályáról egy különösen alacsonyanak tűnő lehajtónál és bizony elámultunk,mert mert a kis keskeny töltésszerű ut két oldalán a farmok  udvarában is a legtöbb helyen viz van.Leálltunk és sikerült  németül egy idős emberrel beszélgetni,bizony félnek is ettől,figyelmeztetett,hogy az utról lemenni már veszélyes,az autó tengelyig is  leül,nagyon sok helyen.Búcsuzóul olyan anekdótát adott elő,melyet közre kell adnom:Az Úr a 6.napon már nagyon fáradt volt,azt mondta a hollandoknak:" Ti okosnak tartjátok magatokat,rátok bizom ,méricskéljetek,épitsétek meg országotokat !"És ezért lett a legkritikusabb terület itt...Jobbnak is láttuk vissza az autópályára.

Hollandiától bucsut intve,de már Dániához igen közel ,Hamburg hatalmas tengeri kikötője mellett is elautózva Kiel mellett ,kempingben szálltunk meg,2 napot  töltöttünk ott /"Lffl" 24796.Gross-Nordsee,Strohweg/ .Szép természeti,tavacskás környezetben és olyan irgalmatlan -ugye ez az északi- szélben,hogy éjszaka félig visszatekertük az Omnistort.Első magyar vendégek voltunk itt-nagy becsben volt részünk-ragyogó tisztaság,rend,25 Eurós napi ár,de a melegvizes mosogatás és fürdésért +1 Euró naponta,szauna 3 Euro.Viztisztitó brendezés itt  is,mely  már értelemszerüen azt is jelenti,hogy az ivóviz -jó messze a többitől -egyetlen csapból nyerhető,további raffinált, takarékosságra ösztönző módszerekkel.A terület nagy részén letelepitett főleg kimustrált lakókocsik és nagy sátrak vannak,sajátosan németes  üzemelési rendszerrel.A kemping előtti parkolóban a személykocsikkal leállnak,fognak a mellette levő szinben,egy csakis erre rendszeresitett pirosra festett talicskát,ebben viszik a birodalmukba a cuccot,de a fünyirót és sövényvágót is,mert  a tartós bérletesek maguk tartanak rendet.No és ennyivel olcsóbb a tarifa is.Családias hangulat,szinte kötelező szóváltás,de legalább mosoly minden találkozásnál,aki járt már nálunk azoktól a Balaton,a gulyás dicsérete, az autópályák még kevés volta,a közlekedési morál finom kritikája.A szomszéd német házaspár segitségünkre volt,mert valamiért kimentek Kielbe és váltottak nekünk Dán koronát.Kifaggattuk  őket a dán viszonyokról,igazuk is volt érdemesebb volt még,ami szükséges itt németbe megvenni,tankolni stb.

Másnap fel,irány a  mindkettőnknek eddig ismeretlen országba.Ez már Skandinávia, konstatáltuk,de a rénszarvascsordák és nyári mikulások még feljebb lehetnek,mert ilyenek erre még nincsenek,de szembeötlő volt a táj, az épitészet, a természet északibb jellege.Az országba vezető autópályán 8o km-t magunk mögött,már jó bent voltunk,mi Koldingnál Koppenhága felé vettük az irányt.Onnan,hogy a német turisták egyenesen tovább mentek és a helyieken kivül egy -két svédet láttunk csak az uton,felmerült a gyanú,hogy a tengert átivelő 17 km-es -Nyborg utáni gyönyörű- hid átkelési dija tekitélyes lehet.Igen,11.5oo Ft-ba került.Az autópálya egyébként dijmentes.Kisebbek a  benzinkutak  és pihenők a németekéhez viszonyitva,de kompletten felszereltek  a nagyobbaknál külön lakós parkingok,szabadtéri/de kulturált/ WC üritési és viznyerési lehetőséggel,ingyen.

Közeledve Koppenhágához be kell vallanunk,hogy a város előtti kemping,majd onnan tömegközlekedéssel való bejutása most nem jött be,ugyanis a GPS jelzéstől ,vagy 400m-re,a hazaiknál is rosszabb dűlőut vezetett,ráadásul az ár is irgalmatlan sok lettvolna.Gyors helymeghatározás után ,a fővárostól alig 16 km-re, Ballerup kisváros busz és vasuti állomását kerestük meg,onnan 200 m-re a polgármesteri hivatal jó nagy parkolója ideálisnak tünt,leállásra is.Kellően azért informálódtunk,hétvége lévén nyugodtan maradhattunk.Mellette az éjjel-nappali büfések megigérték oda is figyelnek.Talán számitottak arra,hogy ott  is kajálunk,de az áraik riasztóak voltak:hot dog -forintban- 1.200,jobb hamburger,vagy gyros 5.000 körül.Inkább nem ,de cserébe megigértem,ha magyarba jönnek,szivesen segitek tájékozódni...Másnap reggel azonban  kopogás az ajtón,gondoltuk mégse olyan jó ez a hely,de csak egy helybéli kereskedő kért meg bennünket- az összes európai nyelv kombinációjával-sürü bocsánatkérésekkel,hogy lennénk szivesek a tér másik oldalára átparkolni,mert iezen a helyen bolhapiacos kirakodóvásár lesz.És legalább 5 utánfutós autó várt még türelemmel.

Persze amugyis keltünk volna már, kezdem szokni az eddigi 61 éves  életemből valahogy teljesen kimaradt hátizsák  lezser használatát és irány a főváros.Szintén a büfésektől tudtuk meg a legideálisabb jegyvásárlási megoldás:4.6oo Ft-ba került egy napijegy,de 24 órán át bárhová,bármennyit,minden jármüvel lehet nenni.Jó is volt,mert a gyorsvasútról át kellett buszra szállni és onnan egy másikkal tovább,de mindez jó fél óráig tartott csak.A cityben  városnéző hajóval körbe, 2.850 ft.a jegy.Kimentünk a hires  "Kis hableány " szoborig,a királyi rezidenciák, vitorlások,kikötők részletes több nyelvű idegenveztése után városnézés gyalogosan,mely egyébként jól áttekinthető és nem nagy.Szines forgatag,mindenféle létező embertipussal,lezserség,nejem Julia megállapitotta,hogy itt aztán nem ismerik a divattrendít,mert valami elképesztő összevisszaság jellemzi az öltözékeket.A helyiek ráérős serege igencsak a vendéglők teraszain -egy feles egyhörpintéses Aalborg  névre hallgató tömény után -hatalmas sörök  mellett  értékelte az olimpiai eseményeket,nem nagyon tulzás,de ugy délután 5-6 körül szép,egyenletes mólés állapot jellemezte a vasárnap délutáni belvárost.
Kezünkben a kis városi térképpel,bárkihez fordultunk segitettek,ha nem tudták kerestek valakit..Az árak nekünk nagyon magasak, a kirakatban levő női táska 200.000 ft körüli ára-akármilyen bőrből is lehetett- több,mint ijesztő .Egy németes jellegü hosszú kávét ittunk,1.200 Ft-ért,mást nem.Visszatérve a saját birodalmunkba szépen mindent rendben találtunk,elő a hazai kajákat ,pihenés után másnap irányt vettük vissza/hazafelé.Az átkelő hidon szó nélkül,csak magunkba  motyogva fizettünkés próbáltuk mielőbb elfelejteni,persze a látványt nem.Utközben a parkolóban ,-mit is nézzünk- egy furcsa  autórendszámra lettem figyelmes ,egy koronás jellegű cimer és egy 4 jegyű szám ,helyiek elmondták ,a dán érdekeltségű  Feröer szigetekről való volt.Itthon utánanéztem,hát ez sem lesz mostanában nekünk lakóautós célország...Mivel a  dán koronánk nagy része megmaradt,hát eltankoltuk.Mindig tanul az ember...,mert  a töltő csak akkor működik,ha előre jelezzük a megfelelő dán feliratu gombbal,hogy kártyával,vagy kp-ban fogunk-e fizetni.

És lassan irány visszafelé,ismét Németország , Hamburg,Berlin érintése után jóleső alvás egy benzinkútnál,majd a tervezett Drezda bevétele.Koncepciónk az eddig beváltak szerint,alig 11 km-re a várostól egy kemping/"FSB" 01468,Volkersdorf,Am Niederen Waldteich/,erdei környezetben,természetes tóval,kifogástalan ellátással és magyarságunkat illetően,-ne tünjön szerénytelenségnek- de mi voltunk a sztárvendégek.Hogy mennyire általános és statisztikailag igazolható,nem tudjuk,de itt, a volt NDK bázison igy volt.Utunk utolsó, fő  állomásán -és beszámolónk vége felé- összegezésként mi olyan dolgokat állapitottunk meg,tul azon,hogy utazni, más országokat,embereket megismerni roppant jó :vállalva önmagunkat/magyarságunkkal  ne féljünk a Világ elé állni,de irgalmatlan sokat kellene tanulnunk,pl.az ivóviz megbecsülését,az önmagunk tevékenysége utáni hátratekintést,mert olyan tisztaságban adta itt tovább mindenki  bármelyik berendezést,hogy szinte takaritani is alig kellett.Nekünk többnyire drága itt azért a legtöbb ar és szolgáltatás,mi is felpakoltunk rendesen, Dánia különösen drága ország./1 liter ásványviz 5-600 Ft.../

A kempingből,-az egyik drezdai alkalmazott jóvoltából-oda-vissza eljutottunk  a városba, egy hosszu napot eltöltve.Talán az egyik legszebb német várost ismerhettük meg a Zwingeren kivül persze kiváncsian fürkésztük a letünt korszak maradványait is,hát bizony van még,de mára nem sok.Az ismerősnek tünt lakótelepi blokkok legtöbbje hőszigetelt és szépen burkolt,a régi épületeket folyamatosan  restaurálják, vagy lebontják és ujakat épitenek helyükbe,az emberek jól öltözöttek és kiegyensúlyozottak,de ők is elégedetlenek sok mindennel.

Még egy napot maradtunk a kempingben,most már a teljes hazakészülés jegyében/maradék élelmiszertartalékok számbavétele/,majd a végső utvonal, a lehető legrövidebben,Csehországon keresztül/ 7 napos matrica 10,50 Euro/Prágának,majd Szlovákia/átutazó 24 órás 5,50 -ért/Pozsony mellett elhaladva a vár szép esti kivilágitása  volt a befejező látványos külföldi  élmény.

Összesen 3 hét alatt,kb.5.000 km-t tettünk meg, közelsem olyan rekordokat döntögető hőségben,amilyenek itthon voltak ugyanekkor,de nem is  ezen volt a hangsúly,a meleget valóban a mediterrán vidékeken kell keresni.

Igyekeztünk előre az utvonalakat,megállókat megtervezni,de csak nagy vonalakban,az adott hely és szituáció a döntő.A GPS szerintünk is nagyon jó,de nem mindenható, a fő  irányvonalak ismerete, a térkép sem nélülözhető.A hollandoknál a némettel,a dánoknál elsősorban angollal boldogulunk.Kitünő térképek,leirások, Stellplatzfüherek vannak,most kint járva láttam egy német kiadásu uj sorozatot, országonként kb."Lakóautóval XY országba",közöttük volt kis hazánk is,legközelebb megnézem közelebbről is.Sajnos a ténylegestől is szolidabb kinálattal és hiányosan  vagyunk jelen ezekben a kiadványokban.A kempigek meg/kiválasztásánál  mi az "FKK reiseführer Európa" katalógus ajánlatai közül -igy a mostani utunk cimmel jelölt kempingjeit is -  abból  választottuk.

Megemliteném, hogy a németeknél a környezetvédelmi nagyvárosi -de egyre szélesedő-zónákba történő behajtáshoz szükséges matricát én kinti rokonom segitségével intéztem:kiküldtem a forgalmi másolatát,de a kocsi gyári vásárlás számláját /másolatát/ is kérték,tehát az első tulajdonos esetében intézhető a gyakorlatban  igy,5 Euró ellenében,levelező uton./Személyesen bármelyik TÜV állomáson is kiadják,ill.itthoni klubbok is intézik./Pl.Stuttgart belvárosi főpályaudvar mögötti buszállomás parkolója ideállis lakós leálló,de már csak a matricával.Fővárosokat egy,vagy két nap alatt persze lehetetlen megismerni,azért  az is tud maradandó élnény lenni,hogy pl.elhuztunk az Ajax stadionja előtt,a  vizibuszról láttuk Anna Karenina háza előtt kigyózó hosszú sort,Koppenhágában Andersen házát,vagy a királyi család őrzés nélküli ,lilára festett,graffity mentes szabadidős mólóját.

A bevezető sorok is saját,egyéni látásmódunkra kivántak utalni, természetesen,mindannyian másként  közelitünk,figyelemmel olvassuk mások beszámolóit

mi is,abban a reményben kivánunk a kedves Olvasónak mielőbbi jó utat,hogy némi hasznositható adalékkal mi is tudtunk szolgálni.