Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Házilag is könnyen beszerelhető, kipróbált biwak riasztó tapasztalatai !
 

Kedves lakóautósok!

Sok biztonsági berendezést építettünk be már a kocsinkba, mint például a távirányítható,  radaros műkutya. Mégis ki ne ismerné a problémát, hogy biwakolás közben, vagy a csigát bárhol magára hagyva jól jönne valamilyen jól kitalált védelmi rendszer. 

Egy olyan, ami nem fogyaszt sok áramot, figyelmezteti a közeledőt és a bentlakókat is. Egy jól működő közeledés érzékelő, ami nem túl  hangos (hogy ne váljon kellemetlenné a hangjával), de ugyanakkor egyértelműen jelezze a közeledőnek, hogy valaki figyeli őt, és ottlétéről már a bent lévők is tudnak. Aminek használata közben belül nyugodtan lehet mozogni.  Ez  javítaná a biztonságérzetünket,  jobban éreznénk magunk tőle és jobban tudnánk aludni. Van már hasonló ötlet az oldalon, de talán ez is egy megoldás. Foglalkozásomból adódóan figyelmembe  került egy újdonság, mellyel költséghatékonyan, viszonylag gyorsan építhetünk magunk köré védőburkot.

A recept hozzávalói : Egy egyszerű, akár kínai tolatóradar (U-301 Back-Up Parking Sensor 9990ft), kb 15 méter 2,5-ös szigetelt sodrott rézdrót, műanyag ragasztó pisztoly, egy tubus sziloplaszt és két ember egy napos munkája: amely azzal telik, hogy jókedvűen beépítik ezt a fél kiló súlyt a kocsiba. És kész a közeledésérzékelő. Ez a berendezés tulajdonképpen egy közönséges parkolást segítő berendezés működésén alapul,  ami  nem klasszikus kivitel radarérzékelő szenzorokkal,hanem az érzékelést gyárilag egy öntapadós ragasztóval rögzíthető szalagantennával végzi. Így tulajdonképpen fúrás, roncsolás nélkül elhelyezhető tetszés szerint a jármű első, vagy hátsó lökhárítójában, folyamatos teljes szélességű érzékelést lehetővé téve HOLTTÉR NÉLKÜL!

 

Lakóautók esetén a központi berendezést (kb. cigarettás doboz méret) 12V-hoz és testhez való csatlakozási lehetőséghez közel kell elhelyezni elsősorban az autó padlóvonalával azonos magasságban például az egyik konyhai szekrény alsó részében. A tápellátást célszerű egy visszajelzős kapcsolóval működtetni, hogy  akár távolabbról is lássuk,védve vagyunk-e.  Az érzékelő csatlakozási pontra való gyári szalagantenna helyett  -  a bevált kísérlet szerint - megfelelő hosszúságú 2,5-es sodrott, szigetet rézhuzalt érdemes használni  érzékelővezetékként.  A vezetékkel ki kell állni a felépítmény alján, és körbe kell  venni  a kocsit térdmagasság  felett  a díszburkolat mögött. A lakóautó minél hatékonyabb védelme érdekében a két oldalán és a hátulján U alakban célszerű a védőburkot kiépíteni.   A kábel rögzítését zsíroldóval megtisztított felületre végezzük el. Rögzítés céljára tökéletes megoldást jelent a Pattex-féle műanyagrudas ragasztópisztoly és egy tubus fekete szilikonos sziloplaszt. A vezetéket elegendő 15-20cm-enként lehetőség szerint egyenes vonalban rögzíteni a műanyagburkolat belső oldalára. Ha a felépítmény mindkét oldalán  egészen az első ajtókhoz legközelebb elvezetjük a vezetéket, akkor az ajtók  is védelem alá kerülnek. A központi egységről érkező  vezetékdarabot a „T” elágazásnál alapos forrasztással biztosítsuk a hosszú antennavezetékhez, illetve a későbbi korrózió elkerülése végett célszerű vékonyan gépzsírral megkenni a forrasztást, és csak ezután szigeteljük le alaposan. A hosszú vezeték két végét méretre vágjuk le, kenjük meg vékonyan zsírral és vékony rámelegített zsugorcsővel zárjuk le. Ezután következhet a próba. Bekapcsolás után rövid hangjelzés hallható, mely a készenlétet jelzi. Ha valaki megközelíti a járművet először lassabb szakaszos csipogás, majd tovább közeledve gyorsuló csipogás, 20 cm-en belüli megközelítés esetén folyamatos sípoló hangjelzés tudatja velünk és az érdeklődővel, hogy tudunk egymásról. Nagyobb hatékonyság eléréséhez két darab hangjelzőt célszerű elhelyezni; egyet beltérben, egyet pedig védett (támadástól, víztől, sártól...) helyen kívül az autó alján, párhuzamosan a másikra kötve. Így nem kell relé sem, tökéletesen bírja.  A rendszer kb. 80cm-ről kezd csipogni. A mi csigánkon már egy éve működik ez a dolog. A központja nem melegszik, áramfelvétele 1W. Azóta sokkal jobban alszunk biwakon, és nyugodtabbak vagyunk, ha magára hagyjuk a kocsit. Megfigyeltük távolabbról, ki hogyan reagál a jelzésre. A valóságban csak jó szándékú véletlenül arra járókat láthat az ember. Az a tapasztalat, hogy ez a távolság pont megfelel arra, hogy a véletlen közeledő is úgy találja, hogy közel került a kocsihoz. Egy sziréna fejbe a kocsi alján elhelyezett gyárilag hozzávaló csipogó hangja éppen jó, nem ijeszti meg az arra járót, és nem is dühíti fel. Mindenki azzal reagál, hogy egy kicsit távolabbira veszi az ívet, és ennyi nekünk már elég is. De nincsen rózsa tövis nélkül. Ha a kocsi alja tiszta víz, akkor az antennát ez olyan mértékben leárnyékolja, hogy a berendezés nem működik. Ez meleg időben nem jelent gondot, mert a kocsi alja igen hamar megszárad. De ha hideg őszi vagy téli időben jól megáztatjuk a kocsi alját, akkor keresztet vethetünk jó ideig a közelítésérzékelőnkre. Erre a problémára sajnos nemigen van megoldás, de azért gondolkodás nélkül még egyszer is beszerelném, akár már holnap. Kicsit félve írtam le ezt az ötletet, de talán nem fognak túl sokan szidni miatta, mindenesetre a jószándék vezérelt.

Csörömp Norbi

Tolatóradar

Ma

2024. március 29. péntek
Auguszta napja van
Napkelte: 05:23-kor,
Napnyugta: 18:09-kor.
Kos
Holnap Zalán .

Fórum

A fórum nem elérhető

Apróhirdetés

Fiat Ducato szélvédő hőszigetelő thermo paplan eladó
(Eladó / Felszerelés)

Fiat Ducato szélvédő hőszigetelő thermo paplan eladó

KIADÓ LAKÓAUTÓT KERESEK
(Keres / Lakóautó)

noimage

THULE Omnisztor
(Eladó / Felszerelés)

THULE Omnisztor

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.