Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

Összegyűjtöttem néhány szerintem hasznos tapasztalatot kezdő lakóautósoknak. A fórumon találhatókon kívül már más megkeresésére is összegyűjtöttem néhány szerintem hasznos tapasztalatot kezdő lakóautósoknak. Íme egy csokorral, használjátok egészséggel:

Szerintem érdemes kipróbálni a lakóautós utazást. Nagyon kényelmes és rugalmas ez a megoldás. Egyrészt nem kell az embernek mindig kipakolni - bepakolni, időre érkezni valahova, másrészt bármikor meg lehet gondolni, hogyha valami nagyon tetszik, ott tovább maradni, ha valami kevésbé, onnan továbbállni.

A lakóautókat nagyon kényelmes vezetni, csak ahhoz kell egy kis idő, hogy megszokja az ember a méreteit. A tolatást általában tolató kamera segíti, tehát az elvileg nem okoz gondot. Amire ügyelni kell, azok a bekanyarodások, mert mögöttünk még egy hosszú szerelvény jön és többnyire a hátsó tengely után is elég nagy még a kinyúlása, szűk helyeken vigyázni kell, hogy ne sodorjon el valamit az ember. (Ez például olyan helyeken izgalmas, amikor benzinkútnál a két kútsor közé kell bekanyarodni, vagy onnan kikanyarodni.) A másik, ami személyautó vezetőknek szokatlan, a magassága. Ez az út fölé belógó ágak, bokrok esetében okozhat gondot, illetve olyan esetekben, amikor nagyon domború az út. (Egyszer ha jól emlékszem Amalfiban az omnisztorunk - kitekerhető előtető - összeakadt egy üzletnek a járda fölé kinyúló árnyékoló előtetejével. Szerencsére lassan mentünk és nem lett különösebb baj, de félelmetes volt hallani.) Így aztán célszerű az út közepe táján haladni.
Mi általában 90-100 km-es sebességgel szoktunk utazni, autópályán néha többel, de akkor erőteljesen megnő a fogyasztás is. Országúton az útviszonyoktól függően inkább kevesebbel.
Az éjszakázó helyeket illetően javaslom, hogy minden elérhető forrást gyűjtsetek össze, mert mi már jártunk úgy az eurocampingcar néhány megjelölt helyével, hogy nem találtuk meg. Ha tudjátok, hogy merrefelé szeretnétek menni, lehet hogy konkrét éjszakázó helyeket is tudunk ajánlani.

Igazán a biztonságra nem tudok tévedhetetlen tippeket adni (pláne amióta itt a fórumben is olvastam, hogy mik meg nem esnek az utakon). Mi mindig azt szoktuk nézni amikor már helyet keresünk éjszakára, hogy hol látunk más lakóautókat. A lakóautósok ugyanis keresik egymás társaságát. Ha sikerül megtalálni valamelyik lakóautós szervizállomást, ott nagy valószínűséggel lesznek mások is.

Nyáron fűteni nem kell, nem fogy sok gáz. Csak álló helyzetben fogyasztja a frizsider, a vízmelegítéshez a bojler és a főzéshez a gáz főzőlapok. Tapasztalatunk szerint teli gázpalackkal indulva két hetet simán kibír egy palack (a nagyobb fajtából, talán 11 kg-os). Mi több palackot szoktunk vinni, de a kölcsönzőben azt hiszem csak egyet szoktak adni. Ha elfogy, általában kempingekben töltik őket. Emlékszem, amikor még lakókocsival voltunk, akkor töltöttünk Franciaországban gázt kempingben. A palackcsere sajnos nem megoldás, mert általában más fajta palackot használnak.

Az áram töltődik útközben. A lakóautókban két akku van, egyik a motorhoz, a másik az utastérhez. Az utastérben levő is töltődik menet közben és ez rendszeres haladásnál bőven elég a fogyasztásra. Kb. 2-3 napot, nyáron többet is kibír egyhelyben állva is. Ez azonban álló klíma használata nélkül igaz, mert az nagyon leszívja az akkut.

Ehhez kapcsolódóan jut eszembe egy gyakorlati dolog. A hűtő menet közben 12 voltról működik. (Elvileg mehetne gázról is, de félő, hogy a menetszél elfújja a lángot.) Megálláskor viszont át kell kapcsolni gázra, mert a hűtő 12 voltról csak menet közben üzemel. Ezt különösen a nyári nagy melegben nem jó elfelejteni. (Az egyik lakóautónkban olyan hűtő volt, ami magától átkapcsolt a megfelelő üzemmódra, de többnyire nem ilyenek a hűtők.)

A WC-t nyáron 2-3 naponta még akkor is célszerű üríteni, ha nincs tele. A vegyszer ugyan szagtalanít és lebontja a keletkező szennyvizet (speciális, gyorsan lebomló WC-papírt kell használni), de nagy hőségben, a zötyögős utakon egy idő után azért mégiscsak előjönnek nem kívánatos szagok. A lakóautós parkolóhelyek listájában mindig szerepel, hogy az adott helyen lehet-e WC-t üríteni. Erre vagy egy elmozdítható, esetleg rácsos nagyobb csatornafedél szolgál, vagy WC. (Sajnos velünk is előfordult már, hogy sehol nem találtunk leeresztési lehetőséget és már megtelt a tartály, nos ha nincs más megoldás, akkor valami elhagyott, gazos, szemétlerakós helyen gazdagítottuk a talajt.) A WC ürítéshez nem kell külön szerszám, de a bérbeadótól kérjétek meg, hogy mutassa meg, hogyan működik. A leggyakoribb megoldás szerint a felső szelep elzárását követően egy szervizajtón keresztül kiemelhető a szennyvíz tartály, amin van egy leeresztő cső, amit elfordítva és a kupakját lecsavarva lehet üríteni, utána kiöblíteni és kis vizet és megfelelő mennyiségű vegyszert beletölteni. Ha a WC öblítése külön víztartályból történik, akkor abba is lehet tenni egy másik fajta vegyszert. Vegyszert gondolom, hogy a bérbeadó ad hozzá, vagy lehet nála venni egy flakonnal (ami sokáig elég, mi átlag évente fogyasztunk el egy flakonnal).

A lakóautó víztartályából nem szoktuk közvetlenül ivásra fogyasztani a vizet (főzéshez, felforralva már igen), mert a tartály nem igazán tisztítható jól és lehet, hogy korábbról némi víz benne marad, szóval jobb az üveges víz inni. A vízhasználat nagyon egyéni. Mi kis 20 literes vizestartályú lakóautókkal kezdtük és akkor megtanultunk víztakarékosan zuhanyozni, mosakodni. Így általban elég 3-4 naponta vizet vételezni. Biztonsági tartaléknak férjem be szokott tenni még egy 10 literes kannában vizet, volt már, hogy jól jött. A víz betöltő nyílása az autó oldalán található, ha sikerül csapot találni és arról tölteni (lakóautó szervizállomásokon általában ez a helyzet), akkor slaggal könnyen feltölthető (egy néhány méteres slag darab hasznos segítség). Előfordulhat azonban az is, hogy csak valami nyomós, vagy más típusú kút akad. Ilyenkor jó szolgálatot tesz a műanyag kanna, amiben a tartalék vizet visszük és egy tölcsér. A töltést meg lehet próbálni kívülről a beöntőnyíláson keresztül is, de kannával könnyebb belül a víztartály letekerhető tetején keresztül (ügyesen kell célozni, mert különben nagy locs-pocs tud lenni és ez az autóban nem igazán örvendetes).

A szennyvíz tank az autó alján található, lehet hogy egy, de az is lehet, hogy külön a konyhánál és külön a fürdőszobánál. Egy nem tudom hányas kulccsal lehet elfordítani a reteszt és aztán folyik. Gondolom, hogy szerszámot szintén adnak a kölcsönzőnél. Férjem már mindenféle hosszabbítókat szerkesztett, meg téliesítette a szennyvíz tartályokat, de ez bérelt autónál nem szükséges. Azért a leeresztés két emberes művelet (vagy sokat kell kiugrálni). Az a jó, ha a leeresztő csappal pont a csatorna nyílás fölé sikerül állni (ez egyébként lehet sima út menti esőcsatorna nyílás is), a csap megnyitása után pedig gyorsan odébb ugrani, mert a cső teljes keresztmetszetén ömlik a szennyvíz, amíg el nem fogy és bizony spriccel mindenfelé, ha nem sikerült jól becélozni a nyílást.

Én csak ajánlani tudom a lakóautós utazás kipróbálását. Persze ez egy életforma, nem biztos, hogy mindenkinek bejön. Aki azt szereti, hogy kiszolgálják, összkomfortos, tágas szállásra vágyik, annak nem biztos, hogy ez az ideális megoldás, mert bár tényleg minden kényelemmel felszereltek a lakóautók, azért mégis kicsit nomád megoldás. Annak viszont, aki élvezi az utazást, magát az "úton levést" is, nem szereti a kötöttségeket ideális utazási forma.

_______________________________________
Judit

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.