Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

Kezdő lakóautósok érdeklődésére állítottam össze ezt a gyűjteményt. Ha valakinek van még egyéb ötlete hozzá tovább bővíthető.

A „Milyen költségekkel jár a lakóautózás?” kérdésre konkrét választ nehéz adni, annyi mindentől függ, hogy „mennyi?” mert mindjárt jön a válasz kérdés: „Mi mennyi?” Így aztán a következőkben inkább csak a kategóriákat és azok főbb jellemzőit próbáltam meg csokorba gyűjteni.

A lakóautózás költségeinek legnagyobb része azon múlik, hogy saját lakóautónk van-e, vagy bérlünk?

  1. Saját lakóautó költségei
    1. Saját lakóautó esetén a legnagyobb érvágás maga a vétel (vagy ha valaki maga készíti a lakóautót az alkotó elemek megvétele). Bár a lakóautó általában lassabban amortizálódik, mint pl. egy személyautó, azért ne várd, hogy többért fogod tudni eladni, mint amibe neked került (bár lehetnek kivételek). Azt, hogy ki milyen lakóautót készít, vagy vesz magának befolyásolják az igények, az anyagiak és a barkácsolási – szerelési tapasztalat. Sokféle méretben, elrendezéssel lehet látni lakóautókat. A klub lapján a linkek között nagy kínálatot találsz mind új, mind pedig használt lakóautókból.
    2. Gépjárműadót kell fizetni rá, aminél sajnos eltörölték a külön kategóriát, ami figyelembe vette a nem rendszeres használatot és ugyanúgy számítják, mint más autókra (3,5 tonnáig személyautó kategóriában).
    3. Kötelező biztosítás, szintén a kocsi kategóriája szerint. Ezen meg lehet takarítani, ha valaki télen nem használja a lakót és leadja a rendszámot. Ez is valamennyi költséggel jár, de kevesebb, mint a biztosítás. Viszont van vele ügyintézés és abban az időszakban olyan, mintha nem is lenne lakód, mert használni nem tudod. A Fórumon a „Mindenféle sarcok” témában vannak fenn 2006-os összehasonlító biztosítás adatok.
    4. Tárolás – ez opcionális költség, ha nincs lehetőséged a kertben, udvaron, ház előtt tárolni, jobb keresni valami biztonságos helyet neki. Azért viszont többnyire fizetni is kell.
    5. Szervizelés – amit használunk, az el is romlik néha, meg időnként vizsgáztatni is kell a lakóautót. Lakóautónál extra a személyautóhoz képest, hogy a vizsgához szükséges gáz és elektromos vizsgálat is. Szintén a Fórumon a „Mindenféle sarcok” témában vannak tájékoztató adatok a gáz és elektromos felülvizsgálat árára.
    6. Felszerelés – Megfigyeltem, hogy lakóautó tulajdonosok (beleértve magunkat is) nehezen tudnak ellenállni annak a késztetésnek, hogy lakójukat folyamatosan csinosítsák (pl. átfestés, matricázás), kütyükkel gazdagítsák (GPS, tolatókamera, inverter, gázérzékelő, még jobb riasztó, klíma, tempomat, téliesítés, edényszárító, speciális étkészlet, asztal, szék, árnyékoló, stb.) Ezekre elég szép összegeket el lehet költeni.

 

  1. Bérelt lakóautó költségei
    1. Maga a bérleti díj, ami függ a kocsi méretétől (hány személyes) és attól, hogy mikor akarjátok bérelni (főszezonban ez is drágább). Ha a google-ba beírod a "lakóautó" szót számtalan bérlési ajánlatot találsz, de a klub lapján a linkek között is sok szerepel. (Tapasztalatom szerint néhány órát igénybe vesz a bepakolás, majd az út végén a kipakolás, ezt célszerű figyelembe venni a bérlés időtartamának meghatározásakor.)
    2. Kaució - A lakóautó bérlésnél kauciót is kell fizetni az esetleges sérülésekre, de ezt a kocsi hiánytalan és sérülésmentes visszaadása esetén visszafizeti a bérbeadó.

 

  1. Az utazás költségei
    1. Üzemanyag - A lakóautók fogyasztása is függ a kocsi méretétől, meg persze a sebességtől is. Nagy járművek, ezért a légellenállás számottevő. (Nekünk 3,5 tonás, 7,15 m hosszú, 2,5 turbodízel lakóautóval 12-14 literes fogyasztás a tapasztalatunk.) A motor elég erős, de 100-110 km/h sebesség fölött erőteljesen megnő a fogyasztása. Szintén nagyobb a fogyasztás erős ellenszélben, márpedig valahogy többnyire szembe fúj a szél.
    2. Útdíjak - Autópálya díjnál általában személyautónak számít a lakóautó, de ez alól vannak kivételek. Egyrészt országok szerint van ahol nagyobb kategóriába sorolják, másrészt a súlya szerint, ha nem fér bele a 3,5 tonnás kategóriába, akkor drágább. A Fórumon a „Klubélet – Lakókocsis rendeletek, szabályok, előírások” témában lehet erről többet olvasni. Speciális eset a kompdíjak. Komppal való átkelésnél a lakóautó más kategória, mint a személyautók és drágább is. Általában a hossza és a magassága után is kell fizetni pótdíjat.
    3. Éjszakázás – Ez az, ahol megtakarításokat lehet elérni. A lakóautó-parkolók (lásd Linkek között) lehetnek ingyenesek, vagy fizetősek. Többnyire azonban ha fizetős is, nem nagy összeg 8-15 EUR/ éjszaka/ lakóautó. Ezeken a helyeken általában csak 1-2 éjszakát lehet eltölteni, tehát a "vándorló" átutazó lakóautósokat szolgálja. Ha hosszabb időt szeretnél egy helyen eltölteni, akkor a kemping a megoldás. Ez lakóautóval némileg drágább, mint sátorral (de mennyivel kényelmesebb!!!).
    4. Felszerelések (gázpalack töltés, WC vegyszer, speciális könnyen lebomló WC-papír).
    5. Utasbiztosítás (bár ez más utazási eszköz használatakor is felmerül)-

 

Összességében a lakóautóval utazásnak nem az a fő előnye, hogy olcsó, mert ha mindent összeszámolsz nem jössz ki jobban, mint ha kempingbe, vagy apartmanba mennél (a szállodánál azért olcsóbb).

A lakóautózásban a rugalmasság a legjobb, az, hogy semmihez nem vagy kötve, nem kell szállást keresgélni, nem kell naponta ki- és bepakolni és utazni is sokkal kényelmesebb, mint egy személyautóba, buszba, vagy vonatba bepréselve.

További előny, hogy a mérete miatt sok mindent magaddal tudsz vinni, ami más közlekedési eszközzel szinte lehetetlen (saját ágyad, ágyneműd, a gyerekek játékai, kedvenc kispárnája, biciklik, kismotor, felfújható csónak, grillsütő, faszén, enni- és innivalók, az egész család, még a kutya is, stb. kinek – kinek igénye szerint)

Egyébként az Irományok között találsz egy rövid összefoglalót arról, hogy „Mi is az a lakóautó, miért szeretjük és miért jött létre ez a klub?”

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.