Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

A gáz segítségével nagy energiát tudunk magunkkal szállítani viszonylag kis helyen.


A fűtés és vízmelegítés energiaigénye túl nagy ahhoz, hogy elektromos árammal oldjuk meg. 2db 11 kg-os gázpalack 253 db 100Ah-ás akkumulátornak megfelelő energiát tárol. Ennyi akkumulátort elég keserves lenne magunkkal cipelni.

A gázról:
Magyarországon a palackokban lévő cseppfolyós gáz általában probán/bután keverék, de egyes helyeken lehetséges tiszta propánnal is töltetni.
A PB-gáz propán és bután keveréke, amely legalább 40% propánt tartalmaz.
A PB-gáz normál légnyomáson légnemű, csak alacsony hőmérsékleten, vagy nagy nyomáson válik cseppfolyóssá. A gázt nagy nyomáson, cseppfolyós formában tárolják a gázpalackokban.
A nyomás csökkenésekor (vagyis amikor a gázcsapot kinyitjuk), a cseppfolyós gáz légneművé válik. A lakóautókban ezért használjuk kizárólag állítva a palackokat, mert így már csak a légnemű gáz kerül a rendszerbe.
A cseppfolyós gáz elpárologtatásához hőre van szükség, amelyet látens hőnek is szoktak nevezni. A cseppfolyós gáz forráskor (párolgáskor) hőt von el a környezetétől. Ez okozza, hogy a gázpalack felületét hidegnek érezzük, és ha a gáz nagyon gyorsan áramlik ki, a lehűlés következtében a palack felületére lecsapódó pára megfagy.
A szabadba kerülő cseppfolyós PB-gáz nagyon gyorsan párolog, és hirtelen lehűl. Ilyen esetben a súlyos fagyási sérüléseket okozhat.

A PB-gáz nagy fűtőértékű tüzelőanyag. 1 kg propán fűtőértéke 13.8 kWh, de csak akkor gyullad meg, ha levegővel keveredve a gáz levegő arány 1:50 és 1:10 között van (ez alacsonyabb, mint a földgázra vonatkozó határértékek).
Mivel a gyulladási hő határértéke ilyen alacsony, a legkisebb gázszivárgás is komoly következményekkel járhat. A gázszivárgás helyét SOHA ne próbálja nyílt lánggal megkeresni!

A PB-gáz nehezebb a levegőnél. A szivárgó gáz a légtér aljára süllyed, felhalmozódik a mélyen fekvő területeken, és nehezen oszlatható szét. Ezért a PB-gázpalackot soha ne tárolja pincében vagy alagsori helyiségben. Ugyanezen okból van a lakóautókba beépítve egy állandó szellőzés a padló szintjében, gyakran a lépcsőnél. Ezt nem szabad lezárni.
A földgázhoz hasonlóan a PB-gáz is szagtalan, ezért az esetleges gázszivárgás észlelése érdekében az értékesítés előtt szagosítóanyagot kevernek hozzá.
A PB-gáz bár nem mérgező, de nagy koncentrációban altató hatású, majd fulladást okozhat.

A PB-gáz tönkreteheti a természetes gumit és egyes műanyagokat, ezért a beépítéseink során kizárólag PB-gázhoz kialakított csöveket és szerelvényeket használunk.

A lakóautók gázrendszere a következő fő egységekből áll
Palack
Reduktor
Vezeték
Osztócsap
Fogyasztók (készülékek)

A gázpalack.
A nagynyomású cseppfolyós gáz tárolása a gázpalackokban történik. Magyarországon általában az 5 és 11 kg-os, német szabványú acélpalackok a legelterjedtebbek. Léteznek jóval drágább duplafalú alumínium, és újabban már műanyag gázpalackok is, ugyanis az acélpalackok üres súlya is elég tetemes. Egy feltöltött 11 kg-os palack bruttó súlya meghaladja a 25 kg-ot.

A jól ismert háztartási alumínium palackok használata a kempingjárművekben tilos, mert ezek fala gyenge, és egy karambol esetén életveszélyesek.

Ha csak a főzés üzemel gázról, úgy elegendő lehet egy 5 kg-os palack, akár egy teljes szezonra is. Amennyiben a fűtés gázról üzemel, a gázpalacktároló általában két darab 11 kg-os gázpalack befogadására alkalmas.
A téli hidegben egy 11 kg-os palack általában 3 napra elegendő, de ez nagyon nagymértékben függ mind a külső mind a belső hőmérséklettől, a lakó szigetelésétől és a kifűtött légtértől (ezzel a felület méretétől) is.

A palacktárolószekrénynek minden esetben szellőzést kell biztosítani (különös tekintettel a legalsó részére) a szabadba, és a lakótértől hermetikusan le kell választani. A palackokat a szekrényben egy erre a célra gyártott hevederrel rögzítjük.

Image


A reduktor:
A reduktor (nyomáscsökkentő) feladata, hogy a palackból nagynyomással kiáramló gázt a fogyasztók számára alkalmas, pontosan beállított és állandó nyomásúra csökkentse, annak érdekében, hogy a fúvókáknál létrejöhessen az ideális gáz-levegő keverési arány. Mivel a reduktort általában közvetlenül a palackra rögzítjük, így a csövekbe már csak a szabályozott kisnyomású gáz kerül. Régebben alkalmaztak 50 és 30 mbar os rendszereket. Az egységesítés érdekében az Európai Unió 2002-ben 30 mbar-ban határozta meg a járművekbe építhető készülékek működési nyomását.

Így új lakóautót már csak ilyen rendszerrel szabad építeni, de a régebbi lakóautók készülékcseréjének érdekében a mai napig kaphatóak olyan készülékek melyek az 50 mbar-os nyomással működnek.

Amennyiben a lakóautó 50 mbar-os rendszerrel lett kiépítve, és csak egy-két fogyasztót (pl egy új fűtőkészüléket) szeretnénk 30 mbarról működtetni, akkor beépíthetjük a Truma VDR 50/30 nyomáscsökkentőt, mely biztosítja az új fogyasztónak szükséges gáznyomást úgy, hogy a régi fogyasztóknak megmarad az 50 mbar-os rendszer.

Csőrendszer:
A reduktort követően a gáz már kisnyomáson áramlik a fogyasztókhoz.
A lakóautók felépítménye mozog, ezért a gázvezetékek csak előírásszerűen rögzített, fix csővezetékek lehetnek. A flexibilis csövek használata itt nem megengedett.
Flexibilis csövek csak nagyon rövid szakaszon szabad építeni (általában a palacknál ahol szükséges némi flexibilitás) Itt is figyelni kell arra, hogy léteznek olyan csövek, melyek nem bírják a fagyot, márpedig kevés lakóautónak adatik meg, hogy egész télen fűtött garázsban aludhasson.

Osztószelep:
A gáz az osztószelepen keresztül jut el a különböző fogyasztókhoz. Az osztószelepeken a különböző fogyasztók jelölve vannak.
Az elosztó csap használatával mindig csak az éppen használt fogyasztók kerülhetnek nyomás alá.
Image
Fogyasztók:
A lakóautókban általában a következő készülékek működhetnek gázról:
Fűtés
Bojler
Tűzhely
Hűtő
de működtethető még:
Külső grill
Gázgenerátor
És a teljes függetlenség érdekében még gázzal működő lámpákat is szerelhetünk a lakóautónkba.

Fűtés és bojler:
A lakóautókban található két legfontosabb gázfogyasztót ( fűtés és a bojler ) szinte kizárólag a német Truma cég gyártja.

Az utóbbi időben elterjedtek a kombi változatok, vagyis egy készülék melegíti a használati melegvizet, és a lakóteret is ez fűti. Tehát vizet és levegőt is tud melegíteni egyszerre vagy külön-külön is. A kombi készülékek beépítésének előnye, a kevesebb súly, kedvezőbb gázfelhasználás, kisebb a lakótértől elfoglalt hasznos térfogat.
A modern fűtőkészülékeket teljes mértékben elektronika vezérli.
Gyártják még a régebbi típusú, egyszerű égésterű fűtőkészülékeket is (Truma S sorozat), melyek előnye, hogy működésükhöz nem igényelnek elektromos áramot, konvektorként működnek. Ezekről ventillátorral lehet leszívni és körbevezetni a meleg levegőt.

Tűzhely:
Mind kinézetükben mind működésükben megfelelnek a háztartásokban használatos tűzhelyeknek. Ugyanakkor nem felcserélhetők azokkal, hiszen (mint minden lakóautós technika) bírniuk kell a lakóautó mozgásából adódó rázkódást. Természetesen PB gázra és a lakóautó üzemi nyomására vannak kialakítva.

Hűtő:
A gázzal csak az abszorpciós hűtőszekrények üzemeltethetők. Ennek igazán akkor van hatalmas jelentősége amikor huzamosabb ideig nem áll rendelkezésre külső hálózati rácsatlakozási lehetőség.

Gázhasználat menet közben:
2007 óta forgalomba helyezett járművek csak abban az esetben használhatnak menet közben gázkészüléket, ha balesetbiztos nyomáscsökkentővel vannak ellátva.
Francia országban szigorúbb a szabály, mert ott menet közben csak olyan járművekben lehet fűteni, melyeket 2006 január 1. után helyeztek forgalomba és integrált nyomáscsökkentővel vannak ellátva.

A SecuMotion:
A SecuMotion egy olyan nyomáscsökkentő, mely gázáramlás figyelő rendszerrel van ellátva, ami megakadályozza a gáz esetleges palackból való szökését baleset vagy gázvezeték szakadás esetén, a hozzá kapcsolódó magasnyomású gumi gázcső pedig beépített csőszakadás védelemmel van ellátva az EU normáknak megfelelően. Vagyis figyeli az átáramló gáz mennyiségét és ha nagyobb gázmennyiség indulna meg mint amire kalibrálva van, akkor azonnal lezárja a gázpalackot.
A SecuMotion nyomáscsökkentő nem közvetlenül, hanem egy magasnyomású gumicsővel kapcsolódik a palackra. A biztonság érdekében ezeket a gumicsöveket is ellátták egy beépített csőszakadás védelemmel, az EU normáknak megfelelően.
Image

Gázhasználat két palackról:
A lakóautós kellemetlen feladatai közé tartozik a gázpalackok éjszakai cserélgetése.
Ugyanis a gázpalackok mindig éjszaka ürülnek ki, és mire észrevesszük, már fázik az egész család.
Ennek elkerülésére fejlesztette ki a Truma a Duo Comfort és a Duo Control készülékeket melyek a palack kiürülésekor automatikusan átkapcsolnak a másik palackra, úgy hogy a készülékek folyamatos üzemben maradnak.

A Duo Comfort a Secu Motionnal együtt építhető, tehát a menet közbeni használati rendszer része. Ennél a rendszernél a Secu-Motion készülék a reduktor. A Duo Comfort csak az átkapcsolást végzi. A palackra csatlakozásnál csőszakadás védő szelepek találhatóak. Ez a tökéletes megoldás a teljes kényelem érdekében.
Image


A Duo Controll átkapcsoló pedig a menet közben nem használt gázrendszerekhez építhető.
Image


Truma Controll CS reduktor:
A legújabb fejlesztés (2011-től kapható). Ez már nem a gáz hirtelen nyomásváltozása alapján (csőszakadáskor) zár le, hanem ütés hatására. Ennek köszönhetően a szerkezet biztonságosabb és egyszerűbb is. Gyártanak mind az 50 mind a 30 mBar-os rendszerekhez is, és van 1 és 2 palackos megoldása is, mindez vízszintes és függőleges beépítésű verziókban, így szinte minden lakóautóba utólag is beépíthető.
Image


Távkapcsoló:
Létezik a gázrendszerbe beépíthető távkapcsolót is, melynek segítségével a lakótérből nyithatóak és lezárhatók a gázpalackok. Ezzel megoldható, hogy a fedélzet áramtalanításával a gázrendszert is lezárjuk, de az is megoldható, hogy a motor indulásával zárjuk le automatikusan a gázrendszert.
Image


Tudnivalók a téli üzemről:
Téli üzemeltetéshez mindig tiszta propánt töltessünk a palackjainkba.
A PB gáznak 60%-a butángáz, mely nem alkalmas a téli üzemeltetésre, ugyanis a butángáz forráspontja (amikor a gáz folyékonyból légneművé tud válni) -0,5 Cfok. Ez azt jelenti, hogy -fél fok alatt a bután cseppfolyós marad, és nem hajlandó kijönni a palackból. Tehát amikor a palackunk jeges, akkor abból már csak a propán része távozik a gáznak. Ez az állapot sajnos már 5-6 fokos levegőhőmérsékletnél bekövetkezhet, hiszen a palackból kiáramló gáz hőelvonása miatt a palack mindig hidegebb, mint a környező levegő. A palackban maradt butánt csak magasabb külső hőmérséklet esetén tudjuk majd kinyerni.

A reduktorok a téli üzem során elfagyhatnak. Ezt a Truma Eis-Ex készülékével kerülhetjük el, mely 12 V-ról működik és melegíti a reduktort.

Gázérzékelő:
Ezek a kis készülékek folyamatosan figyelik a lakótér levegőjét, és ha „gáz” van, riasztanak.
Jelezni tudják a pb gáz szivárgását, de alkalmasak az altatógázos rablás megelőzésére is. Az áruk (100 euro körül) elenyésző a bajhoz képest, amit megelőzhetünk velük.

Gáztömörségi vizsgálat:
A gázrendszer fontos része a lakóautónak és kényelmünknek. Megfelelő karbantartás és az időszakos ellenőrzések betartásával gyakorlatilag veszélytelen, de ezek nélkül életveszélyes is lehet, ezért az előírt ellenőrzéseket mindenképpen végeztessük el rajta.
A gázrendszer megbontását, szerelését csak szakember végezheti, aki a szerelési munkák után azonnal el tudja végezni az előírt gáztömörségi próbát is.
Ezt a próbát és a teljes vizsgálatot egyébként kétévente el kell végezni, és ez szükséges a lakóautó műszaki vizsgájához is, de tőlünk nyugatabbra állítólag az is előfordulhat, hogy a kempingben kérik a gáztömörségi vizsgálat igazolását. 

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.