Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

EU előírással minden új autón kötelező tartozék a nappali menetfény, éppen ezért egyre többen szeretnének a használt autójukra is. Vannak azonban buktatók.

Sokan tévesen gondolják, hogy a BMW kezdte a nappali menetfény őrületet, ugyanis az E39-es 5-ös sorozaton debütáló fénygyűrűk csak ötletes helyzetjelzők voltak. Kétségtelen azonban, hogy a müncheniek egyedi megoldása hatással volt az időközben kialakult trendre, és idén már Európai Uniós előírás, hogy minden újonnan bevezetett modellnek rendelkeznie kell nappali menetfénnyel, amely a motor beindítása - pontosabban már gyújtás - után önműködően azonnal működésbe lép. Sokan utólagosan, akár otthoni szereléssel barkácsolnak ilyen, szaknyelven Daytime Running Lights (DRL) világítást, és figyelmen kívül hagyják a szabályokat. A hatályos EU előírás szerint ilyen világítóeszközt minimum 25, maximum 150 cm magasan lehet elhelyezni, és a két lámpa között legalább 60 centiméteres távolságot kötelező tartani - ellenkező esetben a műszaki vizsgán kifogásolhatják a megoldást. Ugyancsak előírás, hogy a ködlámpa, a tompított vagy a távolsági fényszóró bekapcsolásakor a nappali menetfénynek vagy ki kell kapcsolnia, vagy halványabban kell világítania.
Jelenleg kétféle kategóriát különböztetünk meg. Az egyik az úgynevezett dekorációs gyöngysor, amely azonban illegális, mert nem rendelkezik E minősítéssel, és emiatt a vizsgán előszeretettel (és jogosan) kötnek bele. A másik a bevizsgált DRL készlet, amelyen megtalálható a karikába tett E betű, valamint az "RL" jelzés is. Mint megtudtuk, egyre nagyobb az érdeklődés ezen eszközök iránt, így a közeljövőben szélesedhet a termékkínálat, de most még döntően az egyszerű, csíkszerű világítótestek kaphatók, amelyek esztétikus elhelyezése sokszor nehézséget okoz a formatervezett karosszérián - szerelésnél bevett gyakorlat a ködlámpa körüli rész, vagy a hűtőrács alja. A "noname" termékek az 5-12 ezer forintos ársávban mozognak, viszonylag tág minőségi szórással, így ne lepődjünk meg azon, ha a vezetékek sarui leesnek, netán a rosszul szigetelt lámpatestek beáznak. Elegánsabb megoldásokat kínálnak a speciális, lámpákra szakosodott márkák, mint a Hella vagy a Philips, de az esztétikának ára van - 35-50 ezer forintos összegekre lehet számítani.
Beszerelésnél kapcsolási rajz nélkül nem sokra megy az amatőr otthoni barkácsoló, és adódhatnak egyéb technikai meglepetések. Megeshet (elsősorban a nem LED technológiás eszközöknél), hogy a helyzetjelzőre kötött DRL megzavarja a hibakereső áramkört, és ilyenkor kétféle probléma is adódhat: vagy be sem kapcsol a helyzetjelző, vagy tévesen izzóhibát jelez a rendszer. Az autóvillamossági szerelők szerint ugyan nem túlzottan bonyolult feladat egy-egy ilyen utólagos DRL szett felszerelése, mi azonban azt mondjuk, hogy ne sajnáljuk a munkadíjat a profi, jó minőségű kivitelezésért.

Forrás: autonavigator.hu  

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.