Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

Egy lakóautósnak nem kell szakemberré válni, de az alapfokú ismeretek sok kellemetlenségtől és pénzkidobástól kímélhetik meg.

Az akkumulátorok típusai:
Az akkumulátorokat különböző szempontok alapján csoportosíthatjuk.


Gondozás szerint:

A gondozást igénylő akkumulátorokat a lakótértől jól elszigetelve, és a szabadba jól szellőző helyen szabad csak használni. Az ólomakkumulátorok töltése során oxigén és hidrogéngáz szabadul fel. Ez a durranógáz. Ha szúrósszagú gázképződést észlelünk, robbanásveszély áll fenn. Töltéskor a kupakokat el kell távolítani, mert az akkumulátor a túlnyomástól is felrobbanhat.

A gondozásmentes ( zárt kivitelű) akkumulátoroknál az úgynevezett gáz-rekombinációs technológia révén a töltés során képződő gázok (oxigén és hidrogén) nem szöknek el az elektrolitból, hanem egy porózus üvegpaplan rétegben újra vízzé egyesülnek. A „gondozásmentes” szó tehát lényegében csak annyit jelent, hogy a régi típusokkal ellentétben az ilyen akkumulátoroknak nem kell rendszeresen ellenőrizni a savszintjét, és nem szükséges, sőt nem is lehet őket desztillált vízzel feltölteni. Egyéb tekintetben viszont félrevezető a „gondozásmentes” jelző, hiszen az üzemeltetéssel és töltéssel kapcsolatos játékszabályokat ezeknél a korszerű akkumulátoroknál sem hagyhatjuk figyelmen kívül. Lakóautókba a teljesen zárt kivitelű akkumulátorokat javasoljuk.


Üzemmód szerint:

Először is szeretnénk eloszlatni egy tévhitet. Többször hallottuk már, hogy azért van a lakóautóknak külön fedélzeti akkumulátora, hogy nehogy lemeríthessük az indító akkumulátort, és emiatt ne tudjuk a motort beindítani.
Ebben van valami, de azért nem ennyire egyszerű.
Az akkumulátorokkal kapcsolatban a lakóautósoknak az egyik legfontosabb tudnivaló, hogy az akkumulátorok az üzemeltetésüket tekintve két csoportba sorolhatóak

A start akkumulátorok (más néven: indító akkumulátor) képesek rövid ideig, nagy áram leadására. Ilyen az önindító villanymotor használata. Azonban amint a jármű motorja beindul az elhasznált áram azonnal visszatöltésre kerül, és ennek köszönhetően a startakkumulátor töltöttsége csak szűk határok között változik.

A ciklikus akkumulátorok (más néven: meghajtó, munka vagy fedélzeti akkumulátor) feladata a huzamos ideig tartó áram leadás, de nem túl nagy árammal. Ezek az akkumulátorok több százszor is elviselik a kisütést és újratöltést, és többször is képesek elviselni az időnként előforduló mélykisütést. Az ilyen akkumulátorok vastagabb ólomlemezekkel készülnek, és drágábbak.

A lakóautókban tehát azért is van két akkumulátor, mert a két teljesen különböző üzemmód ellátására különböző üzemű akkumulátorokra van szükség.
Vagyis: be lehet tenni egy olcsóbb indító akkumulátort is fedélzeti akkumulátornak, de nagyon hamar fog tönkremenni, és nem is tud leadni annyi áramot, amennyit elvárnánk tőle.

Az akkumulátorban lévő anyag szerint:

A lakóautózás szempontjából már kevésbé fontos de nem árt ismerni a cellákban lévő anyagot, mert itt vannak a legnagyobb félreértések. Sokszor ugyanis azért neveznek zselésnek egy akkumulátort, mert nincsenek rajta kupakok (tehát csupán gondozásmentes). De időnként azért nevezik zselésnek, mert nem lötyög benne a sav (ettől még lehet száraz, AGM is).
Az anyagot tekintve az akkumulátorok 3 csoportba sorolhatóak:
-folyadékos (savas),
-száraz (felitatott, AGM) és
-zselés (géles) akkumulátorok.
Ezek mindegyike ólom akkumulátor, csupán az ólomlemezeket körülvevő anyagban vannak különbségek.

A folyadékos (savas) akkumulátor a hagyományos, egyszerű megoldás ahol az ólomlemezek elektrolit folyadékba merülnek. Ezen belül is létezik gondozást igénylő (kupakos) és gondozásmentes kivitel. Ezek az akkumulátorok a legolcsóbbak.

A zselés (géles)akkumulátorokat kifejezetten ciklikus üzemeltetésre fejlesztették ki. Az ólomlemezekk között lévő elektrolitot szilikagéllel elgélesítik. Ennek köszönhetően sokkal lasabban szulfátosodik, elviseli a 100%-os kisütéseket. Különlegesen vezérelt, és lassú töltést (max 5%-os) igényelnek. Gyors töltés esetén ugyanis gázbuborékok jelenhetnek meg a gélben, és ezek megrövidítik az akku élettartamát is. A túltöltésre szintén érzékenyek. Tehát viszonylag lassú áramfelvétel és lassú áramleadás jellemző rájuk, ez azonban a kempingekben nem probléma, van idő a feltöltésre. Ezek az akkumulátorok a legdrágábbak, és nem megfelelő töltő használatával gyorsan tönkremennek, de megfelelő használat esetén jóval több ciklusra alkalmasak.

AGM (Absorbed Glass Mat, felitatott üvegszálas, száraz, ) Az AGM akkuban az elektrolit szintén folyékony kénsav, csak a lemezeket elválasztó üvegszövetbe van felitatva. A felitatásnak köszönhetően nem szulfátosodik, nem jön létre cellazárlat. További előnye, hogy akkor sem folyik ki belőlük elektrolit, ha a burkolat megsérül. A teljes kisütést is jól elviseli, de ha 50 és 100% töltöttség között használjuk, akkor akár ezer ciklust is megélhetnek.


Még néhány tudnivaló az akkumulátorokról:
Kapacitás
Az akkumulátorok kapacitását, vagyis, hogy mennyi elektromos áramot tud tárolni Amperórában (Ah) mérjük. 1 Ah = 1 A áramerősség 1 órán keresztül, Vagyis egy 80 Ah akkumulátor 20 órán keresztül tud biztosítani 4 A áramerősséget. Ez egy kb 48W-os fogyasztó. Ugyanezt a fogyasztót egy 100Ah-ás akkumulátor 25 órán keresztül tudja ellátni. Egy ilyen merítés végére az akkumulátor feszültsége lecsökken 10,5 V-ra. Ez már mélykisütött állapot. A kapacitást általában 20 órás ciklusra szokták megadni. Erre is érdemes odafigyelni, mert néhány gyártó 100 órára adja meg a kapacitást. Ez azonban nem ugyanazt jelenti, ugyanis az akkumulátoroknak van egy belső ellenállása, ami veszteséget okoz. Minél nagyobb az áramfelvétel, annál nagyobb ez a veszteség is. Ebből az is következik, hogy minél lassabban vesszük ki az áramot annál nagyobb Ah értéket kaphatunk. A 20 órás és a 100 órás Ah érték között általában több mint 10% az eltérés. Vagyis ha egy akkumulátorra 100 órára adják meg a kapacitást, akkor a megadott 90 Ah csupán 80 Ah-nak felel meg 20 órára. Az akkumulátorok kapacitása a bennük lévő anyagokkal együtt nőhet, ezért nem biztos, hogy a nagyobb kapacitású akkumulátor befér a régi helyére. Akku vásárlás előtt mindig nézzük meg a méreteket.
Szulfátosodás
Az akkumulátorok halála a szulfátosodás. Az elektrolitból szulfát molekulák válnak ki és lerakódnak az ólomlemezekre. A lerakódott szulfát szigetelőként az akkumulátor belső ellenállását növeli. Amikor ez már nagyon nagy mértékűvé válik, az akkumulátor tönkremegy, nem tud megfelelő teljesítményt leadni, és feltölteni sem lehet rendesen.

A szulfátosodás okai:
Túl sok pihenés (használat és töltés nélkül)
Mélykisütés Túlzott mértékű lemerítés. Sokszor van készenléti alapfogyasztása a lakóautójárműveknek akkor is, ha "áramtalanítva" vannak. Vannak úgynevezett fantom fogyasztók, melyeknek nem feltűnő a működése, de mégis folyamatos áramfelvételük van. Ilyen maga a fedélzeti computer kikapcsolt állapotban is, de pl a Truma fagytalanító-leeresztő mágnesszelep, vagy az inverter üresjárati fogyasztása is.
Gondozást igénylő akkumulátoroknál az alacsony elektrolit szint. Ha az ólomlemezek kilógnak az elektrolitból a levegőre került rész szulfátosodik.
Nem megfelelő minőségű töltő használata
Túl alacsony vagy túl magas hőmérsékleten történő tárolás.
A nem teljes mértékű feltöltés. Ha a lemerített akkumulátor nem kerül 100% ig feltöltésre, az is szulfátosodást indíthat meg, ugyanis marad olyan anyag az elektrolitban ami nem kerül ujraaktiválásra.
Lemerített állapotban tárolás. Ilyenkor egy savas akkumulátor még szét is fagyhat.

Varázsszem:
Folyadékos akkumulátorokon előforduló, beépített eszköz. Az akkumulátorok töltöttségét a sav sűrűségével is lehet ellenőrizni. A feltöltött akku savsűrűsége magasabb. A varázsszem nem más, mint egy zöld golyó. Ha a sav sűrű, akkor a golyó feljön a sav tetejére, és a kémlelőnyílást zöldnek látjuk. Ha az akku lemerül, azaz a sav sűrűsége csökken, akkor a golyó lesüllyed, és ekkor fekete a kémlelőnyílás. Tudni kell, hogy a varázsszem csak egy cellában méri a savsűrűséget. Ez a mérés jó állapotban lévő akkumulátoroknál valószínűleg a többi cellára is igaz, de öregebb, szulfátos akksiknál előfordulhat, hogy a varázsszem zöld, de a többi cella akár zárlatos is lehet. A varázsszem fehér is lehet, ha túltöltés miatt elektrolit távozott az akkumulátorból. Ilyenkor a bejutó és visszaverődő fény miatt látjuk fehérnek.
Karbantartás:

A zárt gondozásmentes akkumulátoroknál az elektrolitra már nem kell figyelni, de a töltöttségre igen.
Mindig legyen feltöltve az akkumulátor. Kisütés után mihamarabb töltsük újra.
Az ideális töltés érdekében használjunk processzorvezérlésű töltőt
Rendszeresen ellenőrizzük a feszültséget, főleg nagy melegben és hidegben.
Hosszabb leállás esetén vegyük le az akkusarukat, nehogy a fantomfogyasztók mélykisülést okozzanak.
Lehetőség szerint vegyük ki az akkumulátort, és tároljuk fagymentes helyen. 


Beküldve: 2015 ápr. 08 06:59 írta EdGaR #45873
EdGaR profilkép
repi írta:
Kedves Klubtársunktól, kaptam egy akkumulátort, hogy próbálgassam. Két éve a lakóban van. Néha - néha rámérek és nagyon pici feszültség esést tapasztalok. =D> Ki kéne már fizetnem neki. Nem tudjátok kitől kaptam ?? hurrá :rohog
Kedves Ritkán Látott Babakék Barátom! Találkozzunk a Fehérholló emlékhelyen. Kámfor színű kabátban leszek! :rohog ... Te pedig kapcsold ki az álcázót a Babakék Csillagrombolón, hogy észrevegyünk végre :evil: ;)
Beküldve: 2015 ápr. 08 06:48 írta repi #45872
repi profilkép
Kedves Klubtársunktól, kaptam egy akkumulátort, hogy próbálgassam. Két éve a lakóban van. Néha - néha rámérek és nagyon pici feszültség esést tapasztalok. =D> Ki kéne már fizetnem neki. Nem tudjátok kitől kaptam ?? hurrá :rohog
Beküldve: 2015 márc. 31 06:54 írta EdGaR #45786
EdGaR profilkép
11.4V alatt az kevés. Ha nem tudod tölteni akkor valamelyik cellád lehet, hogy megadta magát. A töltött cellák 6x2.15V, azaz 12.9 Volt körül kellene lenni. Ha egyik elszunnyadt, akkor kerül 11V alá.
Beküldve: 2015 márc. 30 21:46 írta Kerti #45785
Kerti profilkép
Attila9 írta:
A munkaakumulátorom nem sokat ér a szabadban. 11,4
volt alatt nem lehet tölteni sem a kocsi motorjával, sem a napelemmel! Van valami ötleted?

Ezt pontosan hogy érted, hogy "nem sokat ér a szabadban"?
A 11,4, még nem vészes és azt még simán lehet tölteni. Máshol lesz a probléma.
Beküldve: 2015 márc. 30 21:22 írta Attila9 #45784
Attila9 profilkép
A munkaakumulátorom nem sokat ér a szabadban. 11,4
volt alatt nem lehet tölteni sem a kocsi motorjával, sem a napelemmel! Van valami ötleted?

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.