Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

Csodaszép utazásban volt részünk, amelyből a Hollandiában töltött idő közel két hetet tett ki. Mivel a mi csigánk régi, rozzant és lassú jármű, útközben odafele Csehországban Kútna Hora-ban és Németországban Brémában néztünk körül, visszafele pedig a németországi Bamberben, és a cseh Cheb, Karlovy Vary és Jihlava jelentettek megállót. Hollandiában Északról haladtunk Dél fele, ám végül az igazán déli két országrészre már nem maradt időnk, energiánk. A látott városok között szép volt Groningen, Leeuwarden, Enkhuizen (skanzenje és hajói a közelmúltban kétszer is az "év múzeuma" lett Hollandiában, nem véletlenül), Schokland (a vízzel vívott küzdelem egyik szimbóluma), Urk (ha Hollandiát elöntené a tenger, csak ez a falu látszana ki belőle), Alkmaar (sajtpiac pénteken), Hága (volt ott többek között egy szívszorító interaktív menekültügyi kiállítás), Gouda (sajtpiac csütörtökön), Utrecht, kevésbé bizonyult látványosnak Leiden. Rotterdamból elegendőnek véltük a kikötők bejárását vízibusszal. Amersfoort mellett a Loo-i kastély tényleg nincs nyitva hétfőn. Arnhem városánál a skanzen lenyűgöző (benne saját veterán villamosokat közlekedtet). Delft viszont csalódást jelentett: porcelánjuk munkában töredékét sem jelenti pl. a herendi porcelánnak, PR-ja annál jelentősebb. S-Hertogenbosch városkának ugyancsak sajátos hangulata van, de ott már érződik a déli szegénység és szegényesség. Dordrecht kimaradt, ezt sajnáljuk. Amszterdamban közel négy napot időztünk, és megnéztük a szélmalom-telepet Zaandam, illetve a Kinderdijk szélmalmait. Ezek a vízátemelést szolgálták az alacsonyabban fekvő területekről a magasabban levő csatornákba (folyókba). Néhány kisebb helyre is eljutottunk. Részletes útibeszámoló helyett inkább néhány - vélhetően hasznos - megosztani valót írok. Hollandiában kicsik a távolságok (Dunántúlnyi a terület), így viszonylag gyorsan lehet eljutni egyik helyről a másikra. Az autópálya-hálózat fejlett - ezzel szemben az egyéb országúti kevésbé, és ez akkor szembetűnő, amikor elénk kerül egy folyó. A legfontosabb ruhadarab az esőköpeny (mi az egyik miskolci munkaruházati boltban szereztük be: strapabíró volt olcsón) - az ernyő felejtős, mert amikor esik, egyúttal fúj a szél. Bármely pillanatban tud esni, a napsütés és az eső kiszámíthatatlanul váltakoznak. Nyáron későn sötétedik és korán világosodik (ennek nyilvánvalóan meglesz télen a böjtje). A kempingárakat olcsónak tapasztaltuk: kettőnkre és a Fiat Ducato-nkra főidényben Amszterdamban kellett éjszakánként a legtöbbet kifizetnünk (29,- Euro), és Urk kempingjében volt a legolcsóbb (17,- Euro). Egyszer sikerült egy semmiféle kényelmi szolgáltatást sem nyújtó megállóhelyen tölteni az éjszakát, ahol a helyi önkormányzat munkatársa szedte be a várakozási díjat (10,- Euro). A kempingekben az áram sok helyen benne van az alapárban. Néhány szálláshelyen nyulak rágták körülöttünk a füvet. Mi a feleségemmel nagyon sok múzeumot nézünk meg egy-egy utazásunk során. Hollandiában kiváltottuk az éves Musemkaart-ot (2015-ben kb. 60,- Euro, az ára évről évre kb. 5,- Euro-val megy följebb). Ezt csak a nagyobb állami múzeumokban árusítják, és akkor éri meg, ha valaki a "vidéki" múzeumokat is felkeresi. Ha valaki csak Amszterdamba utazik, annak inkább az "I am Amsterdam" kártyát javasolnám. A hollandokat kedvesnek, figyelmesnek, segítőkészeknek ismertük meg. Anyanyelvükön kívül még két-három nyelven folyamatosan beszélnek (kivéve délen, ahol inkább csak németül). Angolul szinte mindenütt jól el lehet boldogulni. Tejtermékeik tényleg tejből készülnek: nagy adagokban árusítanak igen finomakat.

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.