Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

Összevont beszámoló a 2013 nyári - öszi idöszak lakoautos turáinkrol friss nyugdijjasként

Ezuttal egy összevont beszámolot irok nyártól öszig a 2013-as év lakoautos túráiról. Friss nyugdijjasok révén végre sok szabadidönk van igy szinte állandoan uton voltunk.

2013 tavaszán lejelentkeztünk egy vezetett erdélyi körutra ami a 230-as beszámolonak felelt meg. Sajnos juniusban kevés résztvevö miatt a szervezök részéröl le lett mondva az út.

Igy Juliusban végül ugy döntöttünk ujra elmegyünk Szent Pétervárra lakoautoval és megnézzük azokat a részeket ahová 2009-ben idö hiányában nem jutottunk el meg túl rövid idöt töltöttünk el (lássd 137-es beszámolot). Az utat 5 hétre terveztük ebböl egy hét volt Oroszország. Odafelé Varsón, Litvánián, Lettországon és Észtországon keresztül jutottunk el az orosz határhoz Narva észtországi határvárosánál ami orosz oldalon Ivangorod, ahol a határra jött egy orosz idegenvezetö és vitt át minket a határon.

Még mindig hidegháborus viszonyok vannak 4 oráig tartott a határátkelés alapos orosz vizsgálattal a határon. Minden csak oroszul van, igy kellett az orosz idegenvezetö segitsége aki egy olasz utazási irodának dolgozott. Ö busszal jött Szent Pétervárról és velünk ment vissza. Elötte még az utleveleket elkellett küldenünk Milánoba ahol az olasz utazási iroda 2 hét alatt elintézte az orosz vizumokat. Szent Péterváron az olasz utazási iroda szervezésében egy sportpályán bekeritett örzött területen csatlakoztunk francia meg olasz lakoautos csoportokhoz többségében nyugdijjas koruakkal, ahol aludtunk is. Itt tudtuk használni a sportpálya zuhanyozoit meg wc-ket. Közel volt a metroállomás ugymint a Haller kemping a Nagyvárad térhez.

A csoporttal voltunk az Ermitázsban (téli palota) meg esti orosz népitánc rendezvényen vacsorával összekötve egy étteremben. Voltunk még a Puskin iró házában is ami szintén muzeum. Voltunk még az Alexander Puskin operaházban megnézni Csajkovszkij „Hattyuk tava“ balettjét, meg szárnyashajoval egy órás uton egy irányba oda vissza a nyilt tengeren Péterhof-ban egy egész napos kiránduláson a cárok nyári palotájában. Aztán jártuk a belvárost a sok palotával ami mindenütt olyan nagystílü mint Párizsban. Az idöjárás napos volt, de hüvös 15 és 20 fok között. A francia csoporttal (10 lakoauto egymás után) hagytuk el aztán Oroszországot és értünk ujra europai unios területre Észtországban. Oroszországban az utak állapota még mindig olyan rossz mint 2009-ben voltak, sokszor a lukak miatt csak lépésben lehet menni.

Ezután végigjártuk a balti államok fövárosait (Tallinn Észtországban, Riga Lettországban és Vilnius Litvániában). Tallinn ban találtunk egy magyar „Tenkes kapitánya“ éttermet is. A szállásunk meg egy Yachtklubban kialakitott lakoautoállomáson volt. Ezek az országok mint finnugor népek testvérnépnek tekintik a magyarokat meg a finneket, rengeteg romai katolikus templomaik vannak. Voltunk Litvániában ujra a keresztek hegyénél is ahol megtaláltuk a 2009-ben elhelyezett magyar keresztünket is. Nagyon szép rendezettek a városaik sétáloutcákkal sok étteremmel és cukrászdával. Utcán lako koldusokat sehol nem látni mert ezeket az embereket a turisták által látogatott városrészekböl kitiltották. Ugyanez a helyzet volt az oroszoknál meg lengyeleknél is. Csak a templomok bejáratánál voltak néha koldusok. Lengyelország szintén baráti népnek tekinti a magyarokat. A lakoautonkon kinn van a magyar koronás cimer meg az egyik hátso ablakban a piros fehér zöld zászló igy pozitivan álltak hozzánk. Lengyelországban voltunk a mazuri tavaknál meg Gdansk-ban (egykori Danzig). Itt 30 fokos meleg volt ugyhogy a Keleti tengerben fürödtünk is.

Visszafelé még pár napot Berlinben is töltöttünk ahol megnéztük a Friedrichstadtpalast szinház nagyrevüjét (Europa legnagyobb revüszinháza). Szeptember elsö hetére ujra meleg lett az idöjárás igy utnak indultunk a Balatonhoz. Sopronon meg Sümegen keresztül értük el a Balaton északi oldalát. Tihanynál átmentünk a komppal Szántódra és igy jutottunk el az Aranypart kempingbe Balatonszabadiba. 28-30 fokos melegben 24 fokos vizben 1 hétig strandoltunk. Sokan voltak holland, német, osztrák meg olasz lakoautosok többségében 60-as 90-es korosztály. A kempingekben mellékszezonban a mai világban a nyugdijjas korosztály van többségben. Ettünk sokszor sülthalat a büfékben, meg az éttermekben hortobágyi palacsintát, jókai bablevest, cukrászdákban dobos tortát, Rákoczy turóst, kardinálist. Szeptember 2.-ik hetére hideg esös idö lett, átmentünk a komppal a Balatonon Tihanyba, sétáltunk a templomnál csodáltuk a kilátást a Balatonra, Tapolcán a tavasbarlangban csonakáztunk, megnéztük Keszthelyen a Festetich hercegek kastélyát és végül Hévizen töltöttünk egy hetet, mindennap fürödtünk a világ legnagyobb meleg gyogyvizes tavában. Majd Székesfehérváron megnéztük az árpádházi királyok sirját a romkertben, az országalmát és a Szent István muzeumot. Pont akkor volt ott egy mangalica fesztivál is vásárral. Ezután Esztergomban aludtunk. Megnéztük a Bazilikában a Mindszenty sírt aztán Visegrádot végül aztán Szentendrén a Papszigeten aludtunk ujra, ahol végigsétáltuk Szentendrét ott is zenés fesztivál volt vásárral.

Budapesten megint a Haller kempingben voltunk. Ezuttal nem béreltem autot. Felfedeztük hogy a 24-es villamos a kemping elött áll meg igy mentünk mindig a Duna felé ahol átszálltunk a 2-es villamosra és a Dunaparton mentünk be mindig a belvárosba (a villamosról szép látvány a város, metroval nem látni semmit). Voltunk a Bazilika kupolájának a tetején (lifttel is fel lehet menni) ahonnan olyan a kilátás a városra mint Párizsban az Eiffel toronyról. Megnéztük a Szent Jobbot (Szent István jobb kézfejét). Érdekes volt megtudni hogy Mária Terézia császárnö rendelte el az 1700-as években hogy Augusztus 20.-a legyen Szent István ünnepe Magyarországon és ilyenkor legyen körmenet a Szent Jobbal. Horthy 1927-ben rendelte el munkaszüneti ünnepnappá augusztus 20.-át és 1928-ban rendelte el hogy minden évben tüzijátékot kell rendezni augusztus 20.-án. Igy Horthy-nak köszönhetjük az ünnepet a mai formájában és a tüzijátékot amit a kommunisták sem mertek megszüntetni (csak átnevezték a kenyér ünnepévé). A várban voltunk a barlangrendszerben a Sziklakorházban amit szintén Horthy parancsára hoztak létre. Az ostrom alatt 1944-45-ben meg 1956-os forradalom idején ez volt az utolso müködö korház. A kortermek és mütök be vannak rendezve. Vezetéssel magyaráznak el mindent. 60-as években atombunkert is épitettek azt is megmutatják. Végül az operettszinházban láttuk a Ghost (szellem) musicalt. Majd Nagycenken megnéztük a Széchényi grófok mauzoleumát és a kastélyukat meg Fertödön az Eszterházy hercegek kastélyát. Egész Magyarországon mindenhová kedvezményes nyugdijjas belépökkel mentünk a muzeumokba.

Ezután Bécsben töltöttünk pár napot, megnéztük a bécsi palotában Ferenc Jozsef és Erzsébet királynö lakosztályát magyar nyelvü vezetéssel. Itt is fesztivál volt a városban, a városháza elött nagy nemzetközi lovas ugrato meg lovas dreszzur zenére verseny volt. Ajándékba kaptunk 2 db. 80 euros (24 ezer forintos összesen 2 jegyért tehát 48 ezer forintos) belépöjegyet (személyzetnek szoló jegyek voltak amiket nem vettek igénybe és pont akkor ajándékozták szét amikor oda sétáltunk a pénztárhoz), igy végignéztük a nemzetközi lovastorna egy részét. Oktoberben egy hetet megint Berlinben töltöttünk, a belvárosi Reisemobiltstation Mitte-n (lakoautoállomáson) már törzsvendégek vagyunk igy teltház esetén is kapunk mindig helyet meg árengedményt. Novemberben viztelenitettük és leállitottuk a lakoautot. Áprilisban fogjuk ujra használni. Tavaly átjelentettük a lakoautot szezonális rendszámra. A rendszám végén meg a forgalmipapiron az áll: 4/10. Ez azt jelenti hogy április elejétöl oktober végéig lehet vele menni. Novembertöl márciusig meg 5 honapra nem számitanak fel autobiztositási dijjat, meg kocsiadót. November 24.-én aztán 4 hétre Thaiföldre meg Kambodzsába (Angkor Wat öserdöben templomvárosrendszer) repültünk, ami majd egy másik beszámoló témája lesz. 

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.