Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

MACEDÓNIA-ALBÁNIA LAKÓAUTÓS TÚRA 2019. 05. 26 – 06. 10.

A LEVANTER LAKÓAUTÓ KFT SZERVEZÉSÉBEN 14 LAKÓBUSZ KÜLÖN-KÜLÖN UTAZOTT MEGADOTT KOORDINÁTA CÍMEKRE.

 

Általános információk:

 

 Autópálya díjak: Szerbia: kapus fizetés, 2. kategória, EUR-ban összesen kb. 40 EUR, Macedóniában kapus fizetés EUR vagy MKD kb. 5 EUR.  

 

Üzemanyag árak: a legkedvezőbb az ár kb. 0,95 EUR Macedóniában, visszafelé érdemes tele tankolni Montenegróban (kb. 1,20 EUR/liter). Albánia kifejezetten drága: 1,40 EUR/l körül van a diesel ára.

 

Pénzhasználat: Készpénzt EUR-ban célszerű vinni, de a Change office-k váltanak USD-t, GBP-t, és CHF-t is.  Kártya használat korlátozott, ATM-ek vannak. Szerbia: nem érdemes dinárt váltani, csak ha átutazóban hosszabb ideig tartózkodik valaki.

Az autópályákon lehet EUR-ban fizetni. Macedónia: 1 EUR = 65 MKD, pénzváltást Skopjében az óvárosban Change office-ban érdemes elintézni, addig az autópálya EUR-ban fizethető. Albánia: pénzváltás lehetséges a határon, 1 EUR = 125 ALL. Montenegró: EUR a hivatalos pénznem.

 

Az utak állapota: egy szóval jellemezve: vegyes.

 

Telefonálás, internet: Néhol előfordulhat olyan hely, ahol nincs térerő. A kempingekben többnyire van ingyenes WI-FI hozzáférés, de általában gyenge jelerősséggel.

 

Nyelvhasználat: főképpen angolul lehet boldogulni, de az ex-jugoszláv államokban jól jön a valaha tanult orosz nyelv és a cirill betűk ismerete.

 

Helyi idő: közép-európai időzóna, ugyanaz, mint itthon.

 

Szükséges dokumentumok: az utazáshoz a Külügyminisztérium szerint a kártya típusú személyi igazolvány elegendő, fontos, hogy legalább 6 hónapig érvényes legyen. Célszerű az ingyenes EU egészségbiztosítási kártyát kiváltani, baleset- és poggyászbiztosítást is kötni. Az autó nemzetközi biztosítási kártyáját (zöld kártya) feltétlenül ki kell váltani, mert a határon előfordulhat, hogy anélkül nem engednek  át.

 

Térkép: a Freytag&Berndt 2018-as Dél-Balkán atlasza részletes és jól használható, én megvettem, egyszer használtam, az alábbi útvonal van bejelölve rajta, és most eladó!

 

1.   nap, 2019. május 26. vasárnap

 

Útvonal: Röszke (határátkelő) – Skopje  640 km E75-ös úton: Röszke – Novi Sad – Beograd – Nis – Kumanovo – Miladinovci-nél az M4-es autópályán Skopje-ig. Szerbiában kb. 80 km nem autópálya.

 

Lehet két részre osztani a távot, pl. megállni a  Camping Zemun, Beograd Cara Dušana 49, 11 080 Zemun, Szerbia    GPS: 44.87867, 20.35508 címen, ez egy nagyon jól felszerelt kemping, jó közlekedéssel Belgrád központjához.

Mi nem álltunk itt meg, délebbre kinéztem még itthon egy kempinget, a web lapjáról kiírtam a koordinátákat, megérdeklődtem mail-ban, hogy nyitva lesznek-e, és mivel minden O.K. volt, Belgrádon átmentünk és ezt akartuk megtalálni, ami nem sikerült. Nis előtt volt elvileg, és amikor a koordináta szerinti címre érkeztünk, az egy faluvégi utca volt elegáns házakkal, kemping sehol. Viszont nagyon kedves Svájcban dolgozott tulajdonosok voltak, akik ebben az utcában felvásárolták az üres telkeket, és gyönyörű házakat építettek rá. Volt még egy üres telek, beintettek oda, hogy nyugodtan éjszakázzunk ott és egyébként kérünk-e kávét a hosszú út után! :) :)  Így is történt, csendes, nyugodt éjszakánk volt.

 

Reggel haladtunk tovább, találkozási pont volt a lakóbuszok részére:  Bellevue Camping, Street 32 No. 24, 1000 Skopje, Macedonia (a Bellevue Hotel mellett) GPS: 41.99613, 21.55088

Kemping jellemzők: a kemping a hotel kertjével szomszédos, szép környezet, rendben tartott kemping, jó vizesblokkok, töltés-ürítési lehetőség, ingyenes Wi-Fi a hotel kertjében, ahol egy szép kis tó is volt vadkacsákkal, szaletlikkel, kerthelyiséges étteremmel, nyugodt, csendes hely, a kemping ebben az időben negyedéig sem volt elfoglalva.

 

 

2. nap, 2019. május 27. hétfő

  

Maradtunk a Camping Bellevue-ben, Skopje-ban.

Közös program volt: Skopje városnézés. 13.00-ig idegenvezetővel bejártuk a város nevezetességeit, utána szabad program volt 18.00 h-ig.

Skopje nagy meglepetés volt számomra, 25 évvel ezelőtt voltam utoljára itt, és akkor a város erősen hasonlított egy nagy karavánszerájra, most viszont egy látványosan kiépített belváros és szépen megőrzött óváros fogadott bennünket. Annyi a látnivaló, hogy folyamatosan mentünk a szabad program végéig, a lábunkban volt estére 7 km.

Délelőtt az óvárosban kávéztunk, egy fennmaradt karavánszeráj épületében lévő kávézóban igazi török kávét kaptunk. Délben egy étterem teraszán ebédelt a csapat együtt, igazi macedón ételeket kaptunk, előételként salátát, kecskesajtot, padlizsános lecsó-szerűséget, főételként grillezett húsokat, kolbászokat.

Esténként a csapat összeült kis közös beszélgetésre, koccintásra, ismerkedésre a kempingben. Számunkra már voltak ismerősök a csapatban.

 

 

3. nap, 2019. május 28. kedd

 

Maradtunk a Camping Bellevue-ben, Skopje-ban, innen volt  egész napos buszos kirándulás idegenvezetővel. Kokino: túra a 3800 éves csillagvizsgálóhoz, Kuklica, „Kőbabák” megnézése, Kratovo városnézés, hagyományos macedón ebéd Kratovo-ban. 17.00h-ig.

A Kokino túra erősen igénybe vette energiánkat, gyakorlatilag kb. 4-5 km-t kellett felmászni egy hegy tetejére, ahol a Stonehenge-hez hasonló csillagvizsgáló van, a sziklacsúcsok elhelyezkedését és réseit használták anno arra, hogy meghatározzák a tavaszi és őszi napfordulókat. Viszont ami kárpótolt, a csodálatos panoráma körben.

Kuklica, a kőbabák ehhez képest egy laza séta volt, aranyos mese társult hozzájuk a csalfa vőlegényről, amit ülve végighallgattunk és megmosolyogtunk.

 

Kratovo helység házai, lakosai és önkényuralkodója  itt maradt a múltból. Egy diktatórikus módszereket alkalmazó vezetőjük van, aki kitalálta, hogy csak nála lehet dolgozni,mivel minden munkahely az ő tulajdonában van, és cserébe zsetonokkal fizet, amit viszont csak az ő boltjaiban lehet beváltani. Szóval a kör bezárult....Mi meg körbesétáltuk a régi utcácskákat, hidakat a folyón, majd beültünk ennek a jóembernek az éttermébe, ahol viszont katonás rend, fegyelem volt. A szokásos sült padlizsán, lecsó, saláta előételek után macedón pizzát kaptunk, ami egy csónak alakú pizzatésztán sűrűn elhelyezett füstölt csülök kockák voltak savanyú paprikával.  Bár az olasz pizzához egyáltalán nem hasonlított, de nagyon jóízű volt, és hatalmas adag. Utána csapatunk még több napig azt vacsorázta a lakóbuszban.

 

        4. nap, 2019. május 29. szerda

 

Tovább álltunk a skopjei kempingből, a következő útvonalon: Skopje – Struga 190 km M4 – E-65 úton Skopje – Tetovo – Gostivar – Kicevo – Struga,  

Találkozási pont: Camping AS, Ezerski Lozja bb 6330 Struga GPS: 41.17233, 20.71595

 

Az útitervben szereplő látnivalók erre a napra, ha valaki útközben letér ezekhez:

 út  közben:

 _Pantelejmon kolostor (Skopje), GPS: 41.97651, 21.374441

– Matka szurdok, GPS: 41.95901, 21.29559  (kb. 3 óra)

– Tetovo: festett mecset, GPS: 42.00603, 20.96641  dervis kolostor,

    GPS: 42.00279, 20.95769

 – Jovan Bigorski kolostor, GPS: 41.62005, 20.60925

 – Mavrovo Nemzeti Park

 

Mi ezekből a tetovoi festett mecsetet néztük meg, és Tetovo-ban sétáltunk. A mecset gyönyörű, szép kis kerttel, a város közepén. Parkolóhelyet elég nehezen lehet találni, főként lakóbusznak, kb. 1 km-rel arrébb egy mellékutcában találtunk nagy nehezen.

Viszont a mecset meglátogatása után Tetovo-ban sétáltunk, nagyon kellemes főutcája van, tele üzletekkel és étkezési lehetőséggel. Visszafelé vettünk egy grillcsirkét, friss kenyeret, hatalmas jóízű paradicsomot, gyümölcsöt és a lakóbuszban gyorsan ezeket el is tüntettük....

 

A camping AS egy tó parti régi kemping, nagy fák alatt, nagy, hagyományos vizesblokk,  fizetős Wi-Fi-vel, a hátsó részen fixen telepített nagy lakósátrakkal, amiknek a felét már elhagyták a tulajdonosaik és lassan mentek tönkre, az Ohrid tó partján lévő szabad területeket adják ki, mi is ott telepedtünk le a kerítés mellett, panorámával a tóra.  A kerítésen túl bicikliút húzódik, ahova a kempingből kapu nyílik, a bringaút másik oldalán vízparti kifekvő plázs van, éppen rakták ki a napágyakat, bár még a víz hideg volt.

 A vizesblokk 'csöppet' elhanyagolt, de működőképes.

 

 

5.    nap, 2019. május 30. csütörtök

 

 Maradtunk az AS Campingben, Strugaban. Délelőtt szabadidő, vagy Struga városnézés, 14.00h-kor hajó kirándulás az Ohrid tavon találkozó Ohridban, odautazás lakóautókkal (kb. 11 km) parkolás GPS: 41.11333, 20.80035 (fizető, 50 MKD/óra)

 

Mi egy korai lakóbuszban elköltött saját ebéd után taxival bementünk Ohridba, és körbe sétáltuk. Felmentünk a tó partján lévő domb tetejére, a St. John at Kaneo templomhoz, ahonnan körpanoráma volt a tóra, majd lejöttünk a partra, ahol a vízbe épített fajárdákon elsétáltunk a hajókikötőbe, ami a központban van. A tó partján sok étterem, bár terasza van kiépítve a vízre, kifejezetten romantikus volt.

A csapattal a központba érve találkoztunk, éppen gyülekeztek a hajózáshoz.

Két kisebb hajóval mentünk, olyanok voltak, mint a felfújt nagy gumicsónakok, kényelmes puha ülésekkel a két oldalán, tettek velünk egy kört Ohrid városa és a Kaneo hegy előtt.

Utána besétáltuk a belvárost, ahol hosszabb időt is el lehet tölteni shoppingolással, és megállapítottuk, hogy ez a hely kifejezetten kellemes üdülésre, nyaralásra.

Miután megint sikerült teljesíteni a napi átlagos 5-6 km-es távunkat, beestünk egy taxiba és vissza a kempingbe.

 

       6. nap, 2019. május 31. péntek

 

Maradtunk ebben a kempingben, egész napos kirándulás volt a Prespa-tóhoz autóbusszal, idegenvezetéssel.                                 

Első megállónk a 'Csontok öble' múzeum, majd megnéztük a St. Naum ortodox székesegyházat és kolostort. Utána átkeltünk a Livada-hágón. Ebéd és borkóstoló a Prespa-tó partján.

 

A Csontok öble egy vízre épült cölöpfalu. Pontosabban az időszámításunk előtt itt állt falu rekonstrukciója. Maga a látvány lenyűgöző: a víz türkizes árnyalatú és hihetetlenül átlátszó. A fölé magasodó kunyhók szinte Zanzibárra emlékeztetnek. A mesterséges sziget minden zuga látogatható.

A St.Naum ortodox székesegyház nagyon látványos, már a bevezető kert is csodálatos, benne hosszú bazársorral, éttermekkel a víz partján, majd pedig a székesegyház aminek belseje csoda szép, az udvarát is körbe lehet sétálni, kinézni a tóra és barátkozni a kék-zöld tollú pávákkal, akik mintha modellek lennének úgy illegetik magukat a fotókhoz.

 

 Az út a hágón át a hegyek között lenyűgöző volt ebben az időszakban, mindenhol virágzott a sárga koronafürt a cserjéken, egész hegyoldalakat beleptek a virágok.

Megérkeztünk a Prespa tó partjára, egy étterem nagy teraszán volt megterítve ebédhez, ami a környezethez képest nem volt kiemelkedő. Ez egy hotel étterme volt, egyike azon helyeknek, ami a világ egyik eldugott szegletében egy jó kis pihenőhely.

 

       7. nap, 2019. június 1. szombat

 

Megint továbbálltunk ezen az útvonalon: Struga – Ksamil 350 km M4-en átlépve az albán határt az E852-n (SH3) irány Elbasan-ig majd az SH7-en Rrogozhine-ig.

Az SH4 autópályán délre Gjirokaster-en túl kb. 30 km-t, ahol jobbra fordulva az irány Saranda. A várostól tovább délre, a tengerparton fekszik Ksamil.

Találkozási pont: Ksamil Caravan Camping, a városban a KÉK kemping táblákat kell követni! GPS: 39.77806, 20,00571

 

Ha valaki meg akarja találni ezt a kempinget, akkor nagyon figyeljen, mert kemping több is van ezen az útvonalon, több táblával, a kék tábla meg az után kis földút után van kirakva, ahol már jobbra kellett volna fordulni. A GPS is hosszasan gondolkodott, végül aztán egy másik lakóbusz után mentünk, aki már ismerte a járást.

Ksamil-ban több privát kempinget létesítettek a tengerparton, a falu szélétől kb. hármat is találtunk, ezekhez mind földutak vezetnek, kettőbe be is hajtottunk, majd továbbálltunk.....:)

 

A Ksamil Caravan Camping egy domb tetején van, egy magánház udvarán és a szembeni telken. Elég szűk a behajtás és a terület is, a tengerpartra lépcsőkön lehet lesétálni, viszont családias kis kemping, barátságos háziak, szép, új, de kicsi vizesblokkok, amik inkább különálló fürdőszobák az udvaron, ingyen Wi-Fi, elektromos csatlakozási és töltés-ürítési lehetőség.

Itt már a görögországi Korfu szigetével szemben voltunk a szárazföldön, indulnak is kompok oda.

 

        8. nap, 2019. június 2. vasárnap

 

Maradtunk a Ksamil Kempingben, és innen egész napos autóbuszos kirándulás Gjirokaster-be (UNESCO Világörökség része), idegenvezetővel. Gjirokaster-ben városnézés, ebéd, múzeum látogatás, majd rövid szabad program. Végül a Kék Szem forrás megnézése.

Elindultunk visszafelé a hegyen át, amerről ide jöttünk Ksamil-ba. Útközben rövid szünetre megálltunk egy benzinkútnál, ahol ki volt írva, hogy éjszakai leállóhely is, zuhanyozóval és kis konyhával.

Az út másik oldalán a hegyoldalban vegyesen tehenek, bocik, lovak, kecskék legeltek, arra lettem figyelmes, hogy időnként valamelyik eltűnik egy mélyedésben. Felmentem megnézni és kiderült, hogy egy kis hegyi tó van ott, amiben fürödtek ezek az állatok, vagy ittak belőle.

Megérkezve Gjirokasterbe körbe sétáltuk a városkát, van pár utcája az óvárosi részben, ami sétálóutca üzletekkel, jobbára a saját népművészeti áruk vannak, illetve kávézók, büfék. A házaikat megtartották eredeti formájukban, sokat fel is újítottak és most újítják fel az utcákat is.

Egy hotel legfelső emeletének éttermében ebédeltünk, a szokásos előételek voltak, majd nagyon finom sült pisztráng. Saját sörüket szolgálták fel, ami szintén jóízű volt.

Ebéd után elsétáltunk megnézni Enver Hodzsa házát, most múzeum, az eredeti berendezéssel.

Hazafelé bekanyarodott buszunk a Kékszem forráshoz, azonban az előző napi nagy eső miatt a bevezető úton nem lehetett teljesen megközelíteni, csak gyalog egy 500 m-es saras, dágványos úton. Mire visszaértünk a cipőnk majdnem teljesen saras volt. De ezzel együtt érdemes volt megnézni, mert csodálatos!

 

A Kék szem vízforrás különleges természeti jelenség Albániában, a Vlora megyei Muzina  közelében. A forrás tiszta, kék vize egy több mint ötven méter mély medencéből tör fel – a búvárok ötven méterig ereszkedtek le, de a karszt lyuk pontos mélysége még nem ismert.

Innen ered a Bistrica folyó, amely 25 km hosszú és Sarandától délre torkollik a Ión-tengerbe.

A forrás a tengerszint fölött 152 méterre fekszik és környezete természetvédelmi terület. A víz olyan tiszta, hogy iható, a forrásnál a feljövő víz feldomborodik, úgy néz ki, mint egy kék szem, erről nevezték el.

 

      9. nap, 2019. június 3. hétfő

Megint továbbálltunk,  útvonal: Ksamil – Butrint – Himara 85 km

Volt aki először délnek indult Butrintba, majd az ásatások megnézése után indult észak felé. Mi reggel elindultunk a parttal párhuzamosan Himara-ig.

Találkozási pont:  Camping Kranea, Livadh, Himara Ehez Himara-n túl kellett menni, a benzinkutat is el kellett hagyni, majd a tábla szerint balra fordulni. Az út végén ismét balra és a tengerparttal párhuzamosan a kerítés mellett kb. 500 m a kemping. GPS: 40.10746, 19.72717

Himara-n áthajtva több modern hotelt láttunk a tengerparton, ez egy üdülővároska, a domboldalban az alsó út a parton halad, a felső valamivel feljebb, mi ezen mentünk, majd a célpont előtt megálltunk kis vásárlásra. Egy kis privát vegyesboltban szép kenyeret, tojásokat, gyümölcsöt vettünk, a kempingbe könnyen odataláltunk, ahol étterem is volt, közvetlenül a tengerparton, olajfák alatt, kavicsos strand, kulturált, új vizesblokk, dús virágú leánderekkel elválasztott parcellák.

 Itt ebédeltünk és a délutánt kis sétának és pihenésnek áldoztuk, kifeküdtünk a kemping előtti tengerpartra napozni.

 

10. nap, 2019. június 4. kedd

 

 

Maradtunk a Kranea kempingben, Himara-ban, nem volt szervezett program, mi sétáltunk, pihentünk, majd pedig este az egész csapat beült az étterembe egy halas grillvacsorára és némi sörözésre.

 

               

                11. nap, 2019. június 5. szerda

 

Megint arrébb tettük magunkat a Himara – Karpen  útvonalon, 180 km. a tengerparti úton, majd Vlore után az autópályán észak felé haladunk Kavaje-ig.

Találkozási pont: Camping Pa Emer, Karpen 1, Golem, Albania (Letérés a Kavaje-t elkerülő autópályáról: 41°12.148', 19°32.336' követni a barna táblát! Innen kb. 10 km, a világ végén!) Rossz út! GPS: 41.18209, 19.47801

 

Hát ezen az úton nem csak a kempinghez vezető út volt szánalmas, hanem útközben kb. 60 km is földes, köves, zötyögős út volt, amin max. 30 km-re lehetett haladni, így is majdnem szétesett a lakó.

És az úton volt egy kis bökkenő....vagy bukkanó....a Llogara hágón át.

Az átkelés a hágón megér egy misét. Az utakról annyit, hogy aki nem bírja a szakadékokat, a szűk utakat és még szűkebb kanyarokat, annak javasoljuk, hogy vigyen szemtakarót. (Szemfedőt még ne vigyen, lehet, hogy megússza....:):):)  A sofőrök meg vigyenek ködvágót, mert a hágó fenn van a ködben, és bár ott van két kilátóhely is, de semmi nem lehet látni lefelé.

 

De a végcél után úgy gondoltuk, hogy megérte! Ez egy csodálatos kemping, egy domboldalon, a parti sávban vannak a leállóhelyek, a lakóból akár két lépésre be lehet rongyolni a tengerbe. A kemping közepén a vízen keresztülvezet egy magas, fából ácsolt út egy szigethez, amin étterem van. Ciprusok, cédrusok, leánderek, olajfák, és homokos part. Csodás naplementék a tenger felett.

 

A vizesblokk a domboldalban volt, fel lehetett kapaszkodni egy kis ösvényen keresztül, viszont normális volt és a wifi jel is elfogadható volt a teljes parton.

 

Útközben ide aki akarta, megnézhette az Apollonia, ókori romokat GPS 40.720937, 19.471264  vagy Bashtoves várát GPS: 41.08850, 19.61193. Mi ezeket kihagytuk, mert a skóciai körutunk után már eléggé untuk a romokat és várakat.

 

       12. nap, 2019. június 6. csütörtök

 

Maradtunk a Pa Emer kempingben és innen volt  közös program, egész napos autóbuszos kirándulás Berat-ba,  idegenvezetővel. Berat-ban közös városnézés majd tradicionális albán  ebéd.

Berat, a sokablakos város Albánia egyik legősibb települése .Először a fölé magasodó várat néztük meg, ami elég  nagy kiterjedésű volt, gyakorlatilag egy városfal és bástyák közé épült város egy kisebb hegy tetején, sok megmaradt épülettel, múzeummal, templommal, panorámás presszóval és teraszával. Lenézve a városra alattunk kanyargott a folyó, aminek túlpartján volt éttermünk. Innen lesétáltunk a városba, át a hídon és felgyalogoltunk az étterembe, mivel az is dombon volt, több szintes terasszal, mi a legfelsőn kaptunk helyet. Kiváló ebéd után megnéztük a várost és miután begyűjtöttük megint a kilométereket a lábunkba, a buszon visszafelé kialudtuk magunkat....

                                                                     

13.  nap, 2019. június 7. péntek

 

Karpen – Omaraj útvonalon 140 km,  folyamatosan északnak tartottunk az autópályán, majd az SH1-es főúton: Durres-Vore-Lezhe-Shkodra az útvonal. Shkodra-ból a montenegrói határ felé a tó keleti partján a kemping jelzésig.

Találkozási pont: Lake Shkodra Resort Camping, Rruga E Liqenit, Omare/Grile, Albánia. (a főútról a tó felé balra a letérést tábla jelzi) GPS: 42.13871, 19.46692

 

 A kemping közvetlenül a tó parton fekszik, fű-fa-virág, ágyak, napernyők, szép tiszta, angol tulajdonossal, étterem van,  jó vizesblokk de nem túl nagy, víz vételezés, WC ürítési lehetőség van, ingyen wi-fi, ingyenes horgászási lehetőség, kajak, kerékpár bérelhető.

 

Ez volt az utunkon a legmodernebb és legjobban felszerelt kemping. Füves, fás, a tóparton plázs, teljesen felszerelve hintaágyakkal és napágyakkal, a tóba bevezető faléces híddal a stégig, ahonnan már a mély vízbe lehet csobbanni.

A tó partján nagy étterem, terasszal, választékos étlappal.

 

 

Idefelé látnivalók útközben:

- ottomán kori, bakhátú híd megnézése Mes-ben, GPS: 42.11412, 19.57434

- Kruje: Skander Bég vár és falumúzeum, 11 km-re a főúttól  parkolás GPS: 41.51082, 19.79237

–      Lezhe: Skander Bég mauzóleum, parkolás: 41.78233, 19.64381

–      - séta Shkodrában és a Rozafa vár megnézése  parkolás a városban: 42.06737, 19.51325, a várnál: 42.04781, 19.49783

–      - Durres amfiteátrum.

 

Mi megnéztük a bakhátú hídat, ami egy türkizkék színű folyó felett ível át, utoljára ilyen színt a Neretva folyón láttam: Maga a híd  Mes falu közelében áll.  A terméskőből emelt átkelő körülbelül 110 méter hosszú, és a Kir folyó medrét íveli át,a Skhodrát és az északi albán településeket Koszovóval  összekötő, évszázadok óta fontos kereskedelmi útvonalon áll.

  

14. nap, 2019. június 8. szombat

 

Egész napos kirándulás innen és túrázás Theth-be, az Albán Alpok szívébe, autóbusszal, vezetővel. Közös ebéd egy helyi vendégházban.

 

Reggel megérkeztek idegenvezetőink erre az útvonalra alkalmas két kis busszal, erre a területre csak képzett vezetővel lehet bemenni. Az út Theth felé borzalmas volt. Hegyi kanyargós keskeny sziklás utak, sokszor szilaomlásokkal, a max. sebesség 30-40 km lehet. Tény viszont, hogy a theth-i Alpok gyönyörű. Amennyiben lenne befektető, itt csodálatos sí és túraterepet, üdülőhelyeket lehetne kialakítani. Télen jelenleg megközelíthetetlen, a theth-i lakosok bespájzolnak ősszel és tavasszal jönnek le csak a hegyről.

A lakosok egyik bevételi forrása az idegenforgalom, a családok ifjai képzik ki magukat idegenvezetőnek, akiknek megfelelő járgányaik vannak és sofőrök is egyben. Ezeken a rettenetes utakon ők azok, akik behunyt szemmel is végigmennek.

Theth egy kis falu, amiben van egy pár ház, iskola és templom és a szintén türkiz színű Theth hegyi folyócska.

Az egyik magánház legnagyobb szobájában volt megterítve csapatunknak és a ház népe szolgált fel, szintén a szokásos salátát, sült padlizsánt, főtt húst főtt krumplival.      A  menü nem volt valami fenomenális, de a friss levegő megtette a hatását, jóízűen ettünk.

Elsétáltunk a falu másik végére megtekinteni egy lakótornyot, ahova anno a népesség bezárkózott támadások esetén, itt a folyó partján egy deszkákból ácsolt teraszon söröket lehetett rendelni, amivel éltünk is.

Visszafelé az út talán még borzalmasabb volt, mint oda, alig vártuk, hogy megérkezzünk a kempingbe.

 

15. nap, 2019. június 9. vasárnap

 

Ebből a kempingből egész napos kirándulás idegenvezetővel, a Koman tóhoz. Oda- és  visszautazás „rosszúttűrő” autóbusszal, majd két hajóval felmentünk a kanyonban a folyón, a tóhoz.

 Útközben  megebédeltünk egy öbölben álló fogadó teraszán..

Ha nem lett volna az oda és visszaút nagyon hosszú, ez egyébként egy gyönyörű hely!

Csodálatos tiszta viz, két oldalán hatalmas sziklákkal, közben igény esetén kitettek társaságokat a folyó partján lévő homokos padokon, öblökben, akik ott fürödtek, bár a víz hideg volt.

Szuper ebédet kaptunk, majd visszafelé kiderült, hogy az egyik hajómotor lerobbant, ezért a mi hajónk vitt vissza egy másik csoportot. Páran befértünk még, és minket pár száz méterrel arrébb kirakott egy part menti barlang öblében. Ott vártuk meg a következő hajót, ami a saját csapatunkat vitte vissza.

 

 

Este búcsú vacsora volt a kemping éttermében, a tó partján, szintén minőségi ételekkel.

 

16. nap, 2019. június 10. hétfő

 

 

Indulás hazafelé, Omaraj – Röszke 650 km Az SH1-en Montenegró felé átléptük a határt, majd Podgorica után északnak fordultunk a hegyek közé és az E65-E80-ast követve megyünk át az országon. Montenegróban sokáig a Lim folyó partján kanyarog az út, ami nagyon szép útvonal. Szerbiába érve Uzice – Cacak – Belgrad  felé jöttünk, Belgrádban megálltunk a  Camping Zemun, Beograd Cara Dušana 49, 11 080 Zemun, Szerbia    GPS: 44.87867, 20.35508 címen 1 éjszakára, majd hazafelé a szegedi Öreg Kiskőrössy halászcsárdát, illetve halászlevét nem feledve betértünk ebédelni.

 

Az út jól szervezett volt, ennek a fajta utazásnak nagy előnye, hogy nem kell előre  tervezni, minden hely le van foglalva, a kempingekből buszokkal visznek bennünket, idegenvezetőkkel, az étkezések is le vannak foglalva, szóval nincs gondja az embernek azzal, ami egy magánútnál felmerül. És könnyen előfordulhat, hogy már ismerőssel, vagy lakóbuszos barátokkal utazol együtt.

 

Mi nagyon jól éreztük magunkat, és örülünk, hogy megnéztük Albániának egy részét ezen a körúton, amit önállóan egy magánúton nem valósítottunk volna meg. Meglepődtünk Albánia fejlettségén, a népe szorgalmán, a megművelt földeken, az ápolt tájakon és városokon, a jó ételeken, a tiszta tengerpartokon és a csodás természeti tájakon.

 

 

Ma

2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna, Hanna napja van
Napkelte: 05:25-kor,
Napnyugta: 18:08-kor.
Kos
Holnap Auguszta .

Fórum

A fórum nem elérhető

Apróhirdetés

CBC-Kn3-V1 töltő
(Keres / Felszerelés)

CBC-Kn3-V1 töltő

Lakókocsi ablak csere javítás
(Keres / Egyéb)

noimage

Ventilation
(Eladó / Lakóautó)

Ventilation

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.