Nagyon régen jártunk már Fertődön, az Eszterházy kastélyban. Az elmúlt években EU pénzből felújították, gondoltuk, hogy megnézzük az eredményt.  Az interneten láttam, hogy az eszterházi vigasságok programsorozatban szeptember 27-én klarinéthangversenyt tartanak.

Pénteken dél körül indultunk.  Nem siettünk, ezért hanyagoltuk az autópályát. Útközben megnéztem a www.travellina.hu oldalon, hogy Kisgyörgy Éva milyen látnivalókat javasol az országnak ezen a részén.

Először Öttevényben álltunk meg, de a Földváry kastélyt csak az utcáról tudtuk megnézni.

Innen kis GPS miatti kitérőt tettünk Mérgesbe, majd Ikrénybe látogattunk el. Itt egy romos kastélyt néztünk meg. Be lehet járni a szobáit, kicsit lerobbant, de a teteje ép, nem ázik és nincs szétrombolva belülről.

Már sötétedett, mire Hédervárra értünk. Megtaláltuk a kastélyt, de a csöpörgő esőben inkább helyet kerestünk éjszakára. A főútról nyíló csendes utcában álltunk be egy kis parkolóba. Szemben velünk a Szent Mihály templomban negyedóránként harangoztak, de éjszaka szünetelt a harangozás.

Szombaton reggel borús volt az idő, de szerencsére nem esett az eső. Nagyot sétáltunk a kastély parkjában. Felfedeztük, hogy a kastélyhoz is tartozik egy parkoló, akár ott is aludhattunk volna (nem láttunk tiltó táblát). A kastély szállóként üzemel. Nagyon tetszett a felújított épület. A kapuját két kőszfinx őrzi.

A kastéllyal szemben lévő parkban egy krumplibogár szobra áll, mivel Magyarországon itt találkoztak először ezzel az Amerikából származó kártevővel. Hédervárról Lébénybe vezetett az utunk. Pont elkezdődött a mise egy zarándokcsoportnak, amikor odaértünk. Megnéztük a látogatóközpontot és az ottani kiállításokat. Még egy kicsit beszélgettünk a látogatóközpont munkatársával, majd amikor befejeződött a mise a vezetésével megtekintettük belülről is a templomot. Érdekes adalékokat tudott az idegenvezető a templom múltjáról (pl. a kövekbe karcolt jelekről, ami a kőfaragók munkájának elszámolására szolgált).

Kora délután értünk Fertődre. Átvettük az esti hangversenyre az interneten vett jegyeket, majd az aznapi utolsó csoporttal megtekintettük a kastélyt. Gyönyörűen felújították, rengeteg aranyozás, szép padlók, érdekes berendezési tárgyak.

A hangverseny a Marionettszínházban volt. Bejött egy öregúr és hosszasan bemutatta a programot. Többször is említette, hogy egy suszter fiai lettek kiváló muzsikusok, Mozarttal együtt zenéltek. Aztán mindezt elmondta németül, majd angolul is. (Szerencsére a többi nyelvet kihagyta, mert különben a felvezetés hosszabb lett volna, mint a hangverseny.)

Szünetben Balu fedezte fel az öregúr fényképét az egyik falon, kiderült, hogy ő az az Eszterházy herceg, aki a kastély egyik szárnyában él. Így aztán megbocsátottam neki a kissé vontatott, időnként nehezen követhető beszédéért és a cseppnyi arisztokratikus gőgért, amivel rácsodálkozott a pórnép fiaira, hogy azok remek muzsikusok lettek.

Vasárnap reggel nagyot sétáltunk a kastélyparkjában. Hegykő felé indultunk tovább, de nem a kemping, hanem a Nádak útja tanösvény és a vasfüggöny emlékhely volt a célpont. Balunak meséltünk ifjú korunk emlékeiről, amikor pl. Kőszeg környékén az erdőben bolyongva a vasfüggöny kerítésére találtunk.

Innen már hazafelé indultunk, csak még egy ebédet akartunk közbeiktatni. Koppánymonostorban a főút mellett tábla és bábuk szüreti mulatságot hirdettek. Végigmentünk a roppant hosszú főutcán, de nem találtuk a mulatság jeleit. Rábukkantunk viszont a falun túl az út mentén egy hívogató gerendaházban a Fehér hód étteremre. A gyönyörű napsütésben a teraszon költöttük el bőséges ebédünket. A májgombócos fácánleves akkora adag volt, hogy én már azzal jóllaktam, kértem is, hogy a második fogás szarvaspörköltöt inkább csomagolják be. Laci se tudott megbirkózni az ő adagjával, így aztán Selyminek is jutott egy kis ínyenc falat. Balu is úgy jóllakott a 4 szeletes borjúbécsi adaggal, hogy még édesség se fért belé. Ebéd után sétáltunk egyet, hogy ne aludjunk el hazafelé az úton.

Innen már egyenesen haza vezetett az utunk.

Nagyon kellemes hétvége volt.