Ausztriai kirándulás, Olaszország, Svájc, Németország érintésével.

Végre eljött a nap, hogy sikerült elindulnunk 2008. szept.12.-én

Első nap, tekintettel, hogy délben indultunk rövidre volt szabva, Így csak Sopronig mentünk. András kellemes helyet „foglalt” nekünk. Útközben hívott Fecsi, hogy Ők is arra bóklásznak és szívesen találkoznának velünk. Ennek nem volt akadálya, így hármasban

(Fecsi, Andraás LMC és Mi) töltöttük az estét. András rögtönzött Soproni város, illetve „Könyvtárnézést” szervezett.

Reggel Andrást kávéra invitáltuk (otthonról) rövid beszélgetés után elváltunk tőle és Fecsiéktől. indulás Ausztriába.

2008. szept.13.

Az út első szakaszát átrohantuk tekintettel arra, hogy azt egy hosszú hétvégén is megnézhetjük.

Kapfenbergnél megnéztük (-volna) a várat de sajnos a vár nem látogatható, mert szálloda lett belőle de a felette levő régi vár romjait (1180körül épült), és ennek a területén lévő kápolnát azért megnéztük. Innen tovább már nem a tervezett úton haladtunk, mivel sikeresen eltévedtünk.  Így a 20-as úton Mariazell fele vettük az irányt. Itt több kényszerpihenőnk is volt, mivel a marhacsordákat hajtották le a téli legelőkről és teljes útzár volt. Gusswerknél a 24úton befordultunk a Salza völgyébe, a rohanó folyó mellet, az „égig érő” Hochschwab lábánál haladtunk, és néztük a gyönyörű táj mellet azt a sok ŐRÜLT rafftingolót. Első esténk egy sátras Campig mellet volt, ugyanis az egész völgyben, szinte csak itt lehetett kicsit eltávolodni az úttól, hogy éjszakázó helyet találjunk (47.58993 14.62900).  Nem mentünk be ugyan a campingbe, de azért reggel levettek rólunk 5€, de a mosdót lehetett használni.

Szept.14.

Reggel Hieflau fele vettünk utunkat, ahol 146-os útra tértünk rá. Ez az Enst mentén (Gesäuse nemzetipark) vezet Admont felé. Természetesen itt is letértünk Johnsbach felé. Jonsbach arról nevezetes, hogy itt van a hegymászók temetője egy kis templomocska kertjében, és természetesen innen is sok túraútvonal indul. A templomot és a temetőt nem néztük meg, csak messziről, mivel akkor kezdődött a vasárnapi mise, és ízléstelennek tartottuk volna ott bámészkodni. Úgy gondoltuk, hogy azért sétálunk egy nagyot, és felmegyünk egy kisebb vízeséshez. Hiba volt. Ugynis előzőnap itt is lehajtották a hegyi legelőkről a marhákat, és természetesem a mi túránk útvonalán, amitől az ösvény és környéke sárdagonyává változott, de azért mi felmentünk, ami ismét hiba volt, mert lefele rosszabb volt, mint felfele. Ép bőrrel és csak kissé sáros ruhával megúsztuk, és a túristáskodás kényelmesebb formájában lakóval folytattuk utunkat Admont felé.

Admontban egy majd ezer éves, ma is működő Bencés apátság van, aminek a temploma és könyvtára is látogatható. A könyvtár egy 70 m hosszú 13m magas barokk díszítésű terem, a falak mentén a könyvespolcokkal, igazán impozáns.

Egy másik teremben klimatizált tárlókban vannak kiállítva a több százéves kódexek.

Tovább mentünk a146-os úton, és Admonttól nem messze, ráakadtunk Frauenbergben, egy magaslaton lévő templomra, melynek parkolójában szerintünk nyugodtan lehet éjszakázni (47.58340  14.40141), kilátással Admontra, és az Enns völgyére.

Lienzentől a 320, a 163, és a 311-es úton haladtunk Gasteiner szurdokig itt rövid sétát tettünk a függőleges falak között, de mivel nem találtuk Kerti-ék vas szögeit a falakban, és az eső is esett, és hideg szél fújt így tovább álltunk. Éjszaka a Zell am See északi partján, a SeeCamp-ben aludtunk.

Az idő eddig nem volt kegyes hozzánk mivel lent esett fent meg havazott.

Szept.15

Reggel hótól szikrázó hegyek között ébredtünk és K.. hideg volt, de sütött már a nap.

Elindultunk első komolyabb utunkra a Grossglocknerre, amihez szép út vezet és autóval sem találkoztunk útközben. Egy helyen villogott a hólánc tábla (ezt nem értettük még miért)  1150m.magasságig jutottunk ugyanis itt kell fizetni az útdíjat. Kapuk lezárva én közöltem velük hogy fel szeretnék menni, ők közölték, hogy kell hólánc és mellesleg 1/2m hó van,   nem tanácsolják. Megegyeztünk, és szomorúan visszafordultunk.

Programunk szerint a Krimml vízeséhez mentünk.( 4€/fő)

1010m magasról indultunk felfele (gyalog) az első magasság 1300m itt nagy gondolkodás következett, hogy bírjuk-e még nekivágtunk a második szakasznak (mondtam Juditnak, hogy Edit néni felmenne), így aztán kis pihenő és egy kávé után nekiveselkedtünk. 1465m magasságig jutottunk, ami gyakorlatilag a vízesés teteje, de tovább is lehetett volna menni, csak nem volt nálunk túlélő felszerelés, és az idő sem volt maradéktalanul kegyes hozzánk, így hát visszafordultunk. A látvány fantasztikus volt csak mi nem vagyunk kellően edzve az út 15 km oda vissza. Estére Campingbe vonszoltuk magunkat.

Szept.16.

Utunkat a 165-ös, 169-es úton át,az Inn völgyében folytattuk Insbruck irányába.Hall in Tirolnál megakartuk nézni a sóbányát, amit nem találtunk meg így beértük Hall óvárosával, ami egy aranyos, kesze-kusza középkori városrész. Parkolni szinte lehetetlen de a Camping bejárata előtt van ~ 10 lakónak hely. itt lehet vizet és áramot is kapni (10€/nap) ez csak stallplatz , de a parkolás erre a pár órára ingyen volt.

Innen a Brenner hágó fele vettük az irányt. Irány Olaszország az Alpok. Vipiteno-nál nekünk jött a lanovka, hát felmentünk. 2100m re vitt fel. Gondoltuk hogy itt Biwakolunk a Biwak nevű pizzeriánál, de ki voltunk tiltva fura nem?

Ettől délebbre rátértünk a 44 útra ami nem gyenge idegzetű és nem gyenge teljesítményű autóknak való. Ez az út a Jaufenpass meredéjein kanyarog St Leonárdnál újra északnyugatnak fordultunk, hogy átmenjünk vissza Ausztriába, a Timmelsjoch-on keresztül.  Az útért a hegy tetején, 2509m.-en kell fizetni (13 €). Kedves gesztus az emlék matrica, hogy megmásztad ezt a szerintünk ámulatba ejtően csodás, ámde sok helyen életveszélyes szakadékkal tűzdelt (korlát sehol)utat. A víz átfolyások jegesedve (erre táblák is figyelmeztetnek), a szerpentin itt-ott hajmeresztő, de azért gyönyörű.

Ez az Ötzi Alpok keleti széle kilátás a 3000 m feletti havas hegyekre. Az útra 20-07.-ig nem lehet ráhajtani.

Estére Söldenbe érkeztünk, ahol szintén kellemes hideg várt, ellenben a camping helységeit fűtötték, és úgy tűnt, hogy a síelők minden igényét kielégítik.

Szept.17

Innen az utunk a Trisanna völgyébe vezetett Tirol és Vorarlberg határa. Kicsit féltünk az úttól mert sűrűn lezárják, de nem ez történt, mivel isten kegyeibe fogadott és gyönyörű időnk volt.(útdíj 15€) Csodálatos úton jutottunk fel a 2032 m magasan fekvő Silvretta víztárolóhoz, ahol a havas hegyek között selymesen simogattak a nap sugarai. A víztárolóhoz vezető úton legszívesebben 10m-ként megálltunk volna bámészkodni.

A Montafoni oldal is fantasztikus. Partenenben (1027m) rövid megállót terveztünk de ez sem így sikerült. A Tafamuntbahn-ra vettünk retúrt, de mégis lejöttünk gyalog „egészségi okokból” (én nem voltam hajlandó erre a 30 személyes lélekvesztőre még egyszer felszállni). Később kiderült, hogy visszajönni gyalog még annyira sem veszélytelen. A gyalog út helyenként 50-70% meredekségü hegyoldalba volt be vágva (korlát: semmi) Messziről láttunk a hegyoldalban vízszintes vonalakat (lefotóztuk, hogy majd itthon kinagyítva kiderítjük, hogy mi lehet ez? Hát a gyalogutunk során kiderült. Kidöntöttek fákat, amit lefektettek a facsonkokra keresztben, és hát helyenként ez volt a gyalogösvény.

Útközben Gargallennél észrevettünk egy kabinos felvonót amit nem akartunk kihagyni. Tekintettel hogy a nap leáldozóban volt megszálltunk egy közeli Campingben .

Szept.18

Reggel visszamentünk Gargallenbe ahol a felvonó 2210m magasra vitt fel. Az idő és a kilátás csodás volt nagyot sétáltunk a szikrázó napsütésben.

Következő megálló Feldkirch. Annak középkori várát, dómját néztük meg. Itt látható az úgynevezett Macska torony mely 40m magas 38m kerületű és Vorarlberg tartomány legnagyobb 7,5T harangját rejti. Megnézni csak kívülről lehetett, és sajnos a hangját sem hallottuk a harangnak.

Innen a Bódeni tó irányába mentünk, hogy azt megkerüljük. Ezért átmentünk Svájcba. Ez a rész kicsit csalódást okozott nekünk mivel se nem szép se nem tiszta a tó közelébe nem is jutottunk. Rövidke itt tartózkodás után átértünk Németországba. Annak ellenére, hogy sikeresen eltévedtünk azért a GPS-re hagyatkozva kijutottunk Konstanzból, ugyanis itt két határátkelőhely is van így majdnem visszamentünk Svájcba a másikon. Estére a Bódeni tó partján egy kellemes campingbe vonultunk.( Villam Camping) A kevéske campingező nagy örömmel fogadott és nagyon sajnálták, hogy másnap odébbállunk.

Szept.19

Elindulásunk után hamarosan egy újabb vízesés jött szembe Ostkimbergnél. Ezt sem hagytuk ki. A parkolás 1€ mely tartalmazza az éjszakázást is ( 47.59269 9.84275) kellemes helynek ígérkezett de még dél sem volt, így miután rövid sétát tettünk a vízesésnél tovább mentünk. Ennek a vízesésnek az az érdekessége, hogy van egy kis hidrodinamikai bemutató park (átemelőszivattyúk, malomkerekek, archimedesi spirál)

Lindenbergben egy templomot néztünk meg. .Oberjoch  csúcs közelébe léptünk Ausztriába. Ezután a Lech völgyében autóztunk majd az Alberg hágón át egész Lech-ig mentünk. Itt esteledett ránk, így kiválasztottunk egy kellemesnek tűnő helyet ( az is volt) IV Parkoló sajnos a GPS megszakadt így koordináta nincs de könnyen megtalálható. A város nagyon szép de kicsit rongyrázós .

Szept.20.

„Kora” reggel visszamentünk Tannheimbe, mert előző nap láttuk, hogy valami fesztivál van, mellesleg itt is van felvonó. Mire odaértünk a hangulat már a csúcson volt. A parkolók dugig úgy hogy nekünk (több száz autó és sok lakó) a szántóföld lett a parkolónk.( én egy kicsit tartottam ettől de volt néhány traktor a közelben) Először felmentünk a csúcsra lanovkával itt sajnos keveset láttunk a felhők miatt, viszont volt egy tanösvény ami aranyos volt.

Leérkezésünkkor még nem fogyott el sem a sör sem a würst így megebédeltünk és megnéztük a marha bemutatót (marha felvonulást vagy díjazást ( ezt nem tudjuk) közben persze szólt egyfolytában a shramli zene. Utunk a hagyományos Tiroli fafaragó falvakon vezetett, ahol mi is megvettük suvenirunkat.

Estére a Brégenzi erdőbeli  Au-ban térünk nyugovóra újból campingben.
Szept.21

A változatosság kedvéért reggel újból lanovkázás következett 850m-ről 2020m.-re ez volt a leghosszabb út melyet lanovkával megtettünk. Az utolsó 70m-t gyalog tettük meg. A csúcson leírhatatlan szépség és csodálat várt bennünket. Hatalmas távolságra ellehetett látni, szóval csodaszép volt.

Délután Wolfurtba érkeztünk, itt még megnéztünk egy templomot és egy kastélyt kívülről mivel kiderült hogy lakják. Aztán neki álltunk éttermet keresni, mivel kenyerünk elfogyott, és mint minden rendes helyen, az üzletek nem voltak nyitva, mivel vasárnap volt. Az étterem keresés nem volt egyszerű, mert, az meg nem nagyon volt. A végén sikerült és benyomtunk egy kis wienersnitzét. Éjszakánkat, egy parkolóban töltöttük.

Szept.22

Indulás padló gázzal haza fele. Érkezés  a Sárvári thermál előtti parkoló ahol az  éjszakát töltöttük .(Csendes nyugodt hely volt) persze tele gödrökkel úgyhogy ismét sikerült levenni a pótkereket alulról akaratunk ellenére.

Szept. 23.

Kis pacsálás Sárváron, hogy kipihenjük az őszelés fáradalmait. Utunkat a 8-ason folytattuk így útba ejtettük Herendet ahol többszöri próbálkozás után most viszonylag rövid időn belül sikerült bejutnunk a manufaktúrába és a múzeumba. Mindkettő nagy élmény volt .

Estére érkeztünk haza.

Ha valaki nem siet és szereti a vadregényes tájat, a hegyeket, számlálhatatlan vízesést, robogó folyókat, nem zavarja, ha az út a szakadék szélén halad itt a helye.

Mi nem síelünk, ezért nem tudjuk milyen ausztria télen, de ősszel csodás volt.

A campingekben a zuhany és a mosogató használatáért külön kell pénz bedobni, de ez minket nem zavart, mert többnyire itthon fürödtünk.

A lanovkáért általában 10-15€ kérnek (ez retúr).