Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Akkumulátor

Több
2019 jan. 21 00:40 #54342

Én raktam már össze jó néhány lítium akkut, de csak LiFePO4 cellákból építettem eddig. Az elv amúgy ugyan az a Li-ion celláknál is, semmi ördöngősség nincs benne, csak más fajta BMS kell hozzá.
Ez itt pl. 4 db 105Ah kapacitású 12V-os akku, 12,5 kg darabja.



A Li-ion cellákat 4,2V-ig lehet tölteni, Nissan Leaf akku moduljaiban két cella van sorbakötve, tehát ha két modult kötünk sorba, akkor 16,8V-nak kell lenni a töltési feszültségnek. Az autó generátort valószínűleg fel lehetne húzni magasabb feszültségre, de akkor kinyírná az indító aksit, tehát a Li-ion akku töltéséhez kell egy DC-DC konverter is.

Mellékletek:
Megköszönte: szobrászok

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 20 23:16 #54341

Az a helyzet hogy ha jó akkor nekem kellene de én asszem nem mennék bele az összeépítésébe, bár ha valaki segít mert már ő is rakott össze akkor okés.
De eddig nem találtam senkit aki csinált ilyet.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 20 22:42 #54340

A Nissan is csinál a használt akkukból energiatárolót furgonokba:
www.vezess.hu/hirek/2019/01/20/nissan-nv...aJUrXTeoatlB3IT67XzY

Néhány hónapja én is ajánlottam 10e Ft-ért bontott Nissan Leaf cellákat, de akkor nem kellett senkinek...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 20 00:08 #54334

Azonnal menj fel a fórumukra és vegyél tőlük bontott cellákat és csinálj belőle nekem is, megfizetem.
Nem értek hozzá sajnos, de ott több szaki magának épít belőle akkupakkot.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 19 20:09 #54328

Azonnal vegyel,nekem is kellene,es komolyan irom

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 19 17:40 #54325

Van elképesztően csodálatosan frenetikusan boldogságos hír! A nissan leaf bontott 70% os cellákból lehet 110.000 ft önköltséggel kreálni egy 12voltos 200Ah lithiumos akkupakkot védelemmel. Ez ár érték arányban eléggé ott van, és majd ti megmondjátok miért szar az egész ötlet. Vagy jó.

Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 18 21:48 #54315

NagyPapa, meggyőztél. Teljesen világos, amit irtál. De LiFePo4 akkura nincs pénzem. Ha muszáj lesz vennem valamit, majd kérdezlek privátban :)

Megköszönte: szobrászok

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 18 11:59 #54310

"Nagyon alacsony belső ellenállás az egyik legfőbb jellemzőjük,"

A belső ellenállás egy nagyon jó mérőszám lenne az akkuk összehasonlítására, ha megadnák a gyártók. De az adatlapokon jellemzően azt nem tüntetik fel.
Egy komoly gyártó viszont nem titkolja a terméke adatait, pl. a Panasonic akkuk adatlapján meg van adva a belső ellenállás értéke is:

downloads.cdn.re-in.de/250000-274999/255...akku_LCR_12V17CP.pdf

Egy 17 Ah-s ólom akkunál a 12 mOhm hihetetlenül alacsony érték. A 6 éves, 20 Ah kapacitású LiFePO4 akkuimnál is hasonló értéket szokott mutatni a műszer. A hasonló belső ellenállás csalóka, az öregecske lítium akkukból még mindig 2x annyi energiát tudok kivenni 1 óra alatt.

Az alacsony belső ellenállás nem csak a kisütésnél számít, azt is lehetővé teszi, hogy sokkal gyorsabban tudunk tölteni, mert nem melegszik az akku. A régi "ökölszabály", hogy a töltőáram a kapacitás 10%-a lehet, de mi ritkán utazunk 10 órát naponta. Az én AGM akkuimat pl. 3 óra alatt fullra lehet tölteni, így sokkal sanszosabb, hogy a generátor a maximális töltöttség közelében tartja az akkut.

A lítium akkukat még gyorsabban lehet tölteni, biciklik akkuit kb. 1 óra alatt szoktam 100%-ra tölteni utazás közben.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 18 08:05 #54307

gattila írta:

Akkor ezek félrevezetők?

www.powergom.hu/akkumulatorok/fiamm-12FG...tor#page_artdet_tabs

lestiakku.hu/webaruhaz/meghajto-munka-ak...gm-12v-105ah-xt-bal/

NagyPapa írta:
gattila írta:
Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(

Üdv néked és másoknak!!

Csak a tisztánlátás végett jelzem: az AGM típusú akkumulátorok között nem létezik "munkaakkumulátor"!
Az AGM, és vagy EFB akkumulátorok a többi -hagyományos technológiával készült- akkukkal ellentétben start-stop akkumulátorok.
Helyesebb használni a "fedélzeti" akkumulátor szót!
:sorry

De, csak ezek az én véleményem szerint marketing fogások az eladások növelése érdekében... Ennyi erővel bármelyik AGM és EFB akkura rá lehet fogni, hogy munkaakku...
Az AGM technológia az üvegszövetben felitatott savas megoldás, az EFB ennek továbbfejlesztett változata rendkívül alacsony párolgási-forrási hajlandósággal, extrém magas hőmérsékleti klímatikus körülmények közötti használatra is.
Nagyon alacsony belső ellenállás az egyik legfőbb jellemzőjük, az ólom lemezek között a deformációt védő segédlemezek is találhatók benne, iszapképződés a felitatott szövet miatt nem jöhet létre, vagy rendkívül kevés képződhet...
De! A én olvasatomban minden esetben arról írtam, hogy az akkumulátorok lakóautóban való használatánál felejtsük el még a szó használatát is, mert bár elsősorban a kereskedők, de sokszor még a gyártók is javasolnak munkaakkumulátort lakóautóba, amelyekről az alábbi paramétereket lehet tudni:nagyon nehéz őket tönkre tenni, mert nem lehet, vagy nagyon nehéz őket teljesen lemeríteni, mert nagyon nagy a belső ellenállása!
Máshol olyat olvastam róluk, hogy 30% kapacitás mindíg megmarad bennük! Ezek számomra döbbenetes adatok melynek alapján írom, mondom, hogy ezek lakóautóba rendkívül korlátozott használati mód esetén használhatók csak. Nagyon sok kütyü van a járgányban ami feszültség függő, azaz az akku feszültségének csökkenésére kikapcsol, nem műkszik, hibajelzéssel leáll. Ha egy akkunak nagy a belső ellenállása akkor ez ott törvényszerű. Az inverterek használata csak teletöltött akkunál lehet, amely így nagyon hamar leold, védi magát és az akkut! A dieseles fűtések szintén nagyon érzékenyek a feszültség esésére.
Ma már egyre több olyan kütyünk van ami bizony érzékeny ezekre.
Nem véletlen, hogy a Lítiumos akkuk kerültek előtérbe ma már az újabb -most még csak a nagyobb méretű, minőségi lakóautóknál- járgányoknál gyárilag beépítve. A lítiumos akkuk szinte a teljes kapacitásukat, jelentős feszültség esés nélkül képesek kiadni magukból.
Régen bocsánat még ma is ezt csak a spirálcellás Exide tudta, tudja. Ezek az akkuk képesek 45 Ah vagy 75 Ah kapacitással hatalmas diesel gépeket is elindítani!
Láttam olyan hirdetést amely az ilyen akkut is, munkaakkuként hirdette!!

Az én szakmailag védhető véleményem mellett kitartok, hogy egy mai korszerű igényekkel rendelkező lakóautóba "munkaakkumulátort" istenkáromlás beletenni, ezekért a szarokért nem szabad pénzt adni.

Van egy utólagos kérdésem: A jó minőségű akkuknak szinte minden paramétere ismert, megtekinthető nyilvános, akár karakterisztikákkal is!
Miért nincsenek szinte semminemű, konkrét paraméterek a "munkaakkumulátorok" adatairól, olyanokról melyekről azok közötti minőségi különbség kiderüljön??

Honnan fogom és eldönteni róluk, hogy melyik a jobb??

Látott már valaki valamilyen adatot, táblázatot, hogy mit KELL tudnia egy munkaakkumulátornak, hogy az, az legyen??
Mennyivel, mivel kell más(abb)nak lennie, mint egy jó start-stop akkunak, hol a határ??
Látott már valaki valahol valamilyen táblázatot, konkrét paraméterekkel?
Én, már túl a hetvenedik évemen, szakirányú képzettséggel, a mai napig a szakmában dolgozva, ilyet még nem láttam.
De! A jó pap is holtig tanul.... Győzzetek meg!!

Valamikor azt írtam egyszer, hogy véleményem szerint a gyártók is, a gyártósor végén mikor bemérik a termékeiket, akkor, amelyik nem tudja teljesíteni a kívánt paramétereket, -nagyobb a belső ellenállása, nagyobb, a terhelés hatására a feszültség esése- azt félrelökik, majd hatalmas reklámmal eladják "munkaakkumulátor" néven!
Természetesen semminemű -a minőséget jelző- adatot nem ír rá, nem ad meg róla szinte semmit!!!
Nekem ez a véleményem!!
Egy gyártó, szerintem, nem akarhat tudatosan ilyen gagyi szarokat gyártani...
Vagy ha igen, akkor annak, valami nagyon szűk tartományú, speciális felhasználási célja van!
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 18:01 #54304

Akkor ezek félrevezetők?

www.powergom.hu/akkumulatorok/fiamm-12FG...tor#page_artdet_tabs

lestiakku.hu/webaruhaz/meghajto-munka-ak...gm-12v-105ah-xt-bal/

NagyPapa írta:

gattila írta:
Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(

Üdv néked és másoknak!!

Csak a tisztánlátás végett jelzem: az AGM típusú akkumulátorok között nem létezik "munkaakkumulátor"!
Az AGM, és vagy EFB akkumulátorok a többi -hagyományos technológiával készült- akkukkal ellentétben start-stop akkumulátorok.
Helyesebb használni a "fedélzeti" akkumulátor szót!
:sorry

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 17:09 #54303

gattila írta:

Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(

Üdv néked és másoknak!!

Csak a tisztánlátás végett jelzem: az AGM típusú akkumulátorok között nem létezik "munkaakkumulátor"!
Az AGM, és vagy EFB akkumulátorok a többi -hagyományos technológiával készült- akkukkal ellentétben start-stop akkumulátorok.
Helyesebb használni a "fedélzeti" akkumulátor szót!
:sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 16:26 #54302

[quote="gattila" post=54295]Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(
[/quote]

Ja, hogy ólom aksihoz ajánlanak valami "töltőt" pluszban?
Annak az lehetne az értelme, hogy a ciklikus aksikat magasabb feszültségre szoktuk tölteni, mint az autó indító aksikat. Bár sok "szakember" azt mondja nem szabad az ólom aksikat a gázosodási határ fölé tölteni, de a tapasztalat mást mutat. Pl. a Panasonic AGM akkuimnál a CV szakaszban 14,9V a javasolt feszültség. Ha tehát 100% akarnám tölteni ezeket az aksikat, akkor be kellene raknom egy DC-DC konvertert, ami a generátor feszültségét megemelné. De azért a néhány százalék plusz töltésért és nem kínlódnék vele, az biztos.

Nagyon hezitáltam rajta, hogy lítium akkut teszek a csigánkba, de végül inkább 6 db 17 Ah-s AGM aksit raktam be lapjára fektetve a szekrény alá. Az ólom aksik tömege 36 kg, és kb. 30e Ft-ból megvolt az egész. Természetesen ezek azok az aksik, amiket szünetmentes tápokban cserélnek 2 évente, azért ilyen olcsó. Ha újonnan vettem volna, akkor 27e Ft lenne darabja, a jó AGM aksi se olcsó...

Az elektromos autóból kibontott lítium cellákból 50e Ft-ra jött ki egy 100 Ah-s akku, az se olyan horribilis összeg. Csak sok idő elmegy a cellák válogatásával/tesztelésével. Szerencsére a feleségem nagyon tütelmes, nem kapott frászt, amikor kiborítottam 530 db góliát elem méretű cellát a nappali közepére. :) Hetekig tartott mire kiméregettem egyenként a cellák belső ellenállását és a kapacitását, hogy egyforma modulokat tudjak összerakni, amiknek a feszültsége nem mászik el töltés közben. De végül úgy gondoltam, több haszna van a lítium akkuknak a biciklikben és a motorokban, azokat gész évben tudjuk használni, lakóautózásra meg sajnos csak kb. 1 hónapunk van évente.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 16:24 #54301

errol beszelek :))

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 16:14 #54300

gattila írta:

Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(

Ja, hogy ólom aksihoz ajánlanak valami "töltőt" pluszban?
Annak az lehetne az értelme, hogy a ciklikus aksikat magasabb feszültségre szoktuk tölteni, mint az autó indító aksikat. Bár sok "szakember" azt mondja nem szabad az ólom aksikat a gázosodási határ fölé tölteni, de a tapasztalat mást mutat. Pl. a Panasonic AGM akkuimnál a CV szakaszban 14,9V a javasolt feszültség. Ha tehát 100% akarnám tölteni ezeket az aksikat, akkor be kellene raknom egy DC-DC konvertert, ami a generátor feszültségét megemelné. De azért a néhány százalék plusz töltésért és nem kínlódnék vele, az biztos.

Nagyon hezitáltam rajta, hogy lítium akkut teszek a csigánkba, de végül inkább 6 db 17 Ah-s AGM aksit raktam be lapjára fektetve a szekrény alá. Az ólom aksik tömege 36 kg, és kb. 30e Ft-ból megvolt az egész. Természetesen ezek azok az aksik, amiket szünetmentes tápokban cserélnek 2 évente, azért ilyen olcsó, ha újonnan vettem volna, akkor 27e Ft lenne darabja. A jó AGM aksi se olcsó...

Az elektromos autóból kibontott lítium cellákból 50e Ft-ra jött ki egy 100 Ah-s akku, az se olyan horribilis összeg. Ezeket az akkkat úgy teszteltem, hogy rákötöttem egy 1200W-os invertert, amivel egy fűtőventilátort működtettem, ami 1-es fokozaton 1000W teljesítményű. Az inverter bemenetén 8
Csak sok idő elmegy a cellák válogatásával/tesztelésével. Szerencsére a feleségem nagyon tütelmes, nem kapott frászt, amikor kiborítottam 530 db góliát elem méretű cellát a nappali közepére. :) Hetekig tartott mire kiméregettem egyenként a cellák belső ellenállását és a kapacitását, hogy egyforma modulokat tudjak összerakni, amiknek a feszültsége nem mászik el töltés közben.
Nem volt haszontalan a sok munka, sikerült olyan akkukat összerakni, amik egy 1 kW-os fűtőventilátort 1 órán keresztül tudtak működtetni. Próbálj meg 80A-rel beterhelni egy ólom aksit, még a 200 Ah-s akkunál is letilt fél órán belül az inverter.

Megköszönte: istozi, gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 15:44 #54299

portland írta:

Enyit a lifepo4 aksirol,microban melegszik a kv,megy a futes a TV es minden mas

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 15:39 #54298

Enyit a lifepo4 aksirol,microban melegszik a kv,megy a futes a TV es minden mas

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 15:38 #54297

gattila írta:

Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(

woodoopilot írta:
gattila írta:
Milyen töltőt ajánlottak a generátor mögé? Ez érdekelne.

LiFePO4 aksinál nem kell semmi a generátor mögé, pláne nem egy töltő. Az akkura kell egy BMS, ha nagyon akarjuk, arra éppenséggel mondhatjuk, hogy a generátor "mögött" van.

Li-ion akkunál viszont nem megfelelő a generátor feszültsége, de azt az autó elektromos rendszere miatt nem lehet átállítani, ezért ebben az esetben be kell építeni egy DC-DC konvertert. De azt egy szakember nem nevezi töltőnek...

Az is egy lehetőség, hogy a generátor feszültségét a Li-ion akkuhoz állítják, ami lehet akár 24-25V-os is, és a jármű 12V-os rendszerét működtetik egy DC-DC konverterrel. Az elektromos autóknál is így csinálják, a nagyfeszültségű (3-400V) akkupakk mellett van egy kis 12V-os akku, amiről a világítás, a szervók, stb működnek.

Nekem az utóbbi megoldás a szimpatikusabb, mert ha nagyobb a feszültség, kisebb az áramerősség, ami miatt kisebbek a veszteségek is. 24V-os teherautó generátort lehet venni olcsón, és a járműipari minősítésű DC-DC konverterek sem drágák.

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 14:52 #54295

Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(

woodoopilot írta:

gattila írta:
Milyen töltőt ajánlottak a generátor mögé? Ez érdekelne.

LiFePO4 aksinál nem kell semmi a generátor mögé, pláne nem egy töltő. Az akkura kell egy BMS, ha nagyon akarjuk, arra éppenséggel mondhatjuk, hogy a generátor "mögött" van.

Li-ion akkunál viszont nem megfelelő a generátor feszültsége, de azt az autó elektromos rendszere miatt nem lehet átállítani, ezért ebben az esetben be kell építeni egy DC-DC konvertert. De azt egy szakember nem nevezi töltőnek...

Az is egy lehetőség, hogy a generátor feszültségét a Li-ion akkuhoz állítják, ami lehet akár 24-25V-os is, és a jármű 12V-os rendszerét működtetik egy DC-DC konverterrel. Az elektromos autóknál is így csinálják, a nagyfeszültségű (3-400V) akkupakk mellett van egy kis 12V-os akku, amiről a világítás, a szervók, stb működnek.

Nekem az utóbbi megoldás a szimpatikusabb, mert ha nagyobb a feszültség, kisebb az áramerősség, ami miatt kisebbek a veszteségek is. 24V-os teherautó generátort lehet venni olcsón, és a járműipari minősítésű DC-DC konverterek sem drágák.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 13:25 #54293

gattila írta:

Milyen töltőt ajánlottak a generátor mögé? Ez érdekelne.

LiFePO4 aksinál nem kell semmi a generátor mögé, pláne nem egy töltő. Az akkura kell egy BMS, ha nagyon akarjuk, arra éppenséggel mondhatjuk, hogy a generátor "mögött" van.

Li-ion akkunál viszont nem megfelelő a generátor feszültsége, de azt az autó elektromos rendszere miatt nem lehet átállítani, ezért ebben az esetben be kell építeni egy DC-DC konvertert. De azt egy szakember nem nevezi töltőnek...

Az is egy lehetőség, hogy a generátor feszültségét a Li-ion akkuhoz állítják, ami lehet akár 24-25V-os is, és a jármű 12V-os rendszerét működtetik egy DC-DC konverterrel. Az elektromos autóknál is így csinálják, a nagyfeszültségű (3-400V) akkupakk mellett van egy kis 12V-os akku, amiről a világítás, a szervók, stb működnek.

Nekem az utóbbi megoldás a szimpatikusabb, mert ha nagyobb a feszültség, kisebb az áramerősség, ami miatt kisebbek a veszteségek is. 24V-os teherautó generátort lehet venni olcsón, és a járműipari minősítésű DC-DC konverterek sem drágák.

Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jan. 17 12:30 #54290

Milyen töltőt ajánlottak a generátor mögé? Ez érdekelne.

szobrászok írta:


És hozzá egy specko töltőt amit be kell rakni az autó generátora után hogy ne csessze el az akksit. Köszönöm szépen a hozzászólásodat!!!

Egy céggel beszéltem, AGM akksikat forgalmaz. Ezt ajánlotta. www.powergom.hu/akkumulatorok/fiamm-12FG...ntes-ups-akkumulator

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.