Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Akkumulátor

Több
2009 febr. 06 08:19 #11559

Fischer! Köszi a válasz. Örülök hogy ilyen bő lére eresztetted!
Gabor apa! Lehetséges hogy felugrok a kiállításra,tervezgetem.Ha igen akkor mindenképp felkereslek.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 06 01:01 #11556

Elsősorban a napi igényt kell kitalálni, és ehhez méretezni a rendszert. (na meg sajnos a pénztárcához is :cry: )
Nagyon nem mindegy, hogy csak akkut akarsz szinten tartani, vagy TV-zel videózol több órát. Télen is használni akarod, és akarsz-e áramot tárolni a borult napokra is.
Elég ha csak napsütésben tölt, vagy már borult időben esetleg félárnyékban is működjön.
A választási lehetőség elég nagy.
A katalógusban több mint 10 oldalon vannak napelemek, 34-3200 euróig.
Ha kijössz a kiállításra, keress meg, és adok katalógust. :wink:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 05 22:49 #11551

lui írta:

A szabadban tárolom a lakót és jó ötlet a napelem!
Nyáron itthol lessz a kocsi és akkor beszerelhető.
Tudsz esetleg ajánlani, hogy hol érdeklődjek? Esetleg kb árat is ha tudnál írni.
Köszönet mindenkinek a jó tanácsokért.

egy céget ismerek, akik foglalkoznak ezzel, ez korántsem a teljes hazai repertoár, de egyelőre nálam is elméleti síkon mozog a történet.

a napelemek idehaza 50 ezertől 250 ezerig terjedő árban találhatóak a netes árlisták alapján. 20Watt - tól 250 Wattig terjedő névleges teljesítménnyel...

a bibliát, a mobile.de - t sokat nézegettem, ott a max. névleges teljesítmény, amit lakó tetejére tettek, az 2x100 Watt volt, de az átlagos a 2x70 - 2x80 watt volt.
persze én állat vagyok, tehát ha lesz rá pénz, akkor 2x250Watt lesz a tetőmön... :D
Igaz, mi ebben lakunk majd munkaszezonban, meg szándékomban áll 2 - 3 hétre eltűnni majd némi horgászatra is valami isten háta mögötti helyre... :D
azon is agyaltam már, hogy ez megoldhatja a lakó téliesítésének a problémáját is, csak a legnagyobb hóban is tisztán kell tartani a napelemek felületét... :wink:

egy töltésvezérlő, némi kábel és a felfogatás elemei szükségesek még hozzá.

töltésvezérlőt 2000 és 90000 forint közti áron láttam, a kábelezés és a felfogató elemek rendszertől függően 5 - 40 ezerből jönnek ki nagyjából...

egy átlag 80 - 90 wattos napelem és mondjuk 200 Ah - s akku esetében a napelem olyan 100 - 130 ezer közt mozog a különböző árlistákon, a töltésvezérlő mondjuk egy 10A - os, processzoros 10 - 15 ezer ft, a kábelek max. 500ft/méter árban futnak, a lakóautóhoz a szerelőkeretet nem látom át, de az alumínium profil, ami gondolom a napelem köré a befogató keretet adja, az 5000 - 6000ft/méter

minimum költség ideális esetben
napelem 100 ezer
töltésvezérlő 10 ezer,
kábel az én lakómra kb. 10 méter - 5 ezer
szerelőkeret aluprofil 80 watt - 1224mmx545mm - 12 ezer
plusz pár csavar, anya, alátét
felkerekítve 130 ezer

és a legnagyobb rejtély:-a munkadíj!...

persze csak ha nem saját beszerelés... :)

...mindenesetre én nem vagyok villamossághoz értő ember, így nem tudom, milyen fogyasztó rendszerhez és lakóautó-használati szokásokhoz milyen akkurendszer és napelemrendszer ajánlott, a példa tehát sántíthat, főleg, mert nem a rendszer fogyasztásából és a használat időtartamából indultam ki...

mindenesetre aki ért hozzá, remélem, majd kijavít... :wink:


na, ezt jó bő lére eresztettem... :oops:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 05 21:20 #11547

fischer írta:

ha szabadban áll az autó, akkor egy napelem megoldja az akku kondícionálását, bár az alapgondot nem szünteti meg

A szabadban tárolom a lakót és jó ötlet a napelem!
Nyáron itthol lessz a kocsi és akkor beszerelhető.
Tudsz esetleg ajánlani, hogy hol érdeklődjek? Esetleg kb árat is ha tudnál írni.
Köszönet mindenkinek a jó tanácsokért.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 04 12:25 #11526

lui írta:

Köszönöm mindenkinek a gyors választ.Igazán segítőkész csapat!Mivel minden hónapban egy hetet Hollandiában töltök így a lakóm kint van és általában 3 hetet pihen 1 hetet használjuk.December közepén leraktuk és jan 25-ére teljesen lemerült a fedélzeti aksi(kb 5 hét alatt).Fél éves aksi, volt vagy 40 ezer ft.Teljesen áramtalanítva hagytunk mindent,de a sarut nem vettem le.A hideg miatt totál lemerült.A motor elsőre indult,tehát a főaksi jó.250 km után valamit töltődött a fedélzeti akku, mert ment a fűtés egy jó órát még.Azután alvás a hotelban.Másnap kb 7-8 órát volt a villanyhálózaton és teljesen feltöltődött a fedélzeti aksi.Egész éjszaka volt fütés és reggelre se merült le.Biztonságból azért mindennap (napközben)hálózathoz csatlakoztattam.Most ismét pihen 3 hetet a hidegben,de most levettem a sarukat,sőt kivettem az egész aksit és beraktam a fülkébe.Kiváncsi leszek febr utolsó hetében hogyan találom majd.Amatőr logikám szerint a generátornak jónak kell lenni mert akkor a főaksi is merült volna.Ugy gondolom az új aksi is jó, mégha lemerült is, mert villannyal teljesen feltöltődött.Mivel a renszert én sem ismerem ezért kértem segítséget.Jó ötletnek tünik a relé megnézése,mert lehet hogy egy ilyen apró hiba okoz bosszuságot.Csak még ki kell nyomoznom hol találom.Nem vagyok műszaki ember,de inkább megtanulom mert már lakóm nélkül élni sem tudnék! :lol:
Köszönet mindenkinek a segítségért!

ha szabadban áll az autó, akkor egy napelem megoldja az akku kondícionálását, bár az alapgondot nem szünteti meg

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 04 11:23 #11524

lui írta:

Köszönöm mindenkinek a gyors választ.Igazán segítőkész csapat!Mivel minden hónapban egy hetet Hollandiában töltök így a lakóm kint van és általában 3 hetet pihen 1 hetet használjuk.December közepén leraktuk és jan 25-ére teljesen lemerült a fedélzeti aksi(kb 5 hét alatt).Fél éves aksi, volt vagy 40 ezer ft.Teljesen áramtalanítva hagytunk mindent,de a sarut nem vettem le.A hideg miatt totál lemerült.A motor elsőre indult,tehát a főaksi jó.250 km után valamit töltődött a fedélzeti akku, mert ment a fűtés egy jó órát még.Azután alvás a hotelban.Másnap kb 7-8 órát volt a villanyhálózaton és teljesen feltöltődött a fedélzeti aksi.Egész éjszaka volt fütés és reggelre se merült le.Biztonságból azért mindennap (napközben)hálózathoz csatlakoztattam.Most ismét pihen 3 hetet a hidegben,de most levettem a sarukat,sőt kivettem az egész aksit és beraktam a fülkébe.Kiváncsi leszek febr utolsó hetében hogyan találom majd.Amatőr logikám szerint a generátornak jónak kell lenni mert akkor a főaksi is merült volna.Ugy gondolom az új aksi is jó, mégha lemerült is, mert villannyal teljesen feltöltődött.Mivel a renszert én sem ismerem ezért kértem segítséget.Jó ötletnek tünik a relé megnézése,mert lehet hogy egy ilyen apró hiba okoz bosszuságot.Csak még ki kell nyomoznom hol találom.Nem vagyok műszaki ember,de inkább megtanulom mert már lakóm nélkül élni sem tudnék! :lol:
Köszönet mindenkinek a segítségért!


Javasolt próba:
a fedélzeti akku saruját hozzáérintgeted az akkupólushoz. Ha minden ki van kapcsolva, akkor nem szabad szikrázást látni-hallani. Ha mégis van szikra, akkor valami leszívja az akkut (pl óra, vagy olyan berendezés, ami készenléti állapotban maradt, esetleg rossz szigetelés miatti szivárgó áram). Aki rendelkezik árammérő műszerrel (mA tartományban), az pontosabb adathoz juthat, mint a szikra keresése, ha megméri az akkuról és a levett saru felé menő áramot.
Jó munkát


A legjobb lakóautó az enyém!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 04 08:08 #11519

Köszönöm mindenkinek a gyors választ.Igazán segítőkész csapat!Mivel minden hónapban egy hetet Hollandiában töltök így a lakóm kint van és általában 3 hetet pihen 1 hetet használjuk.December közepén leraktuk és jan 25-ére teljesen lemerült a fedélzeti aksi(kb 5 hét alatt).Fél éves aksi, volt vagy 40 ezer ft.Teljesen áramtalanítva hagytunk mindent,de a sarut nem vettem le.A hideg miatt totál lemerült.A motor elsőre indult,tehát a főaksi jó.250 km után valamit töltődött a fedélzeti akku, mert ment a fűtés egy jó órát még.Azután alvás a hotelban.Másnap kb 7-8 órát volt a villanyhálózaton és teljesen feltöltődött a fedélzeti aksi.Egész éjszaka volt fütés és reggelre se merült le.Biztonságból azért mindennap (napközben)hálózathoz csatlakoztattam.Most ismét pihen 3 hetet a hidegben,de most levettem a sarukat,sőt kivettem az egész aksit és beraktam a fülkébe.Kiváncsi leszek febr utolsó hetében hogyan találom majd.Amatőr logikám szerint a generátornak jónak kell lenni mert akkor a főaksi is merült volna.Ugy gondolom az új aksi is jó, mégha lemerült is, mert villannyal teljesen feltöltődött.Mivel a renszert én sem ismerem ezért kértem segítséget.Jó ötletnek tünik a relé megnézése,mert lehet hogy egy ilyen apró hiba okoz bosszuságot.Csak még ki kell nyomoznom hol találom.Nem vagyok műszaki ember,de inkább megtanulom mert már lakóm nélkül élni sem tudnék! :lol:
Köszönet mindenkinek a segítségért!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 04 05:24 #11517

GaborApa írta:

Azt írta, hogy ment egy órát a fűtése, ebből én azt értettem, hogy útközben volt töltése, csak hamar lemerült. :-k

Az biztos, hogy valami nem stimmel, de több ok is lehetséges.
A garazsos feleseg tapasztalatom az hogy ket fele akkumlator van a mi lakonkba ami a motort inditja meg ami a lakoosztalyt aramositja az specialis mert lassan toltodik le...de gyorsan toltodik fel ami a motort inditja az nagy aramot ad az inditashoz...ezt olyanak irom mint en aki nem jartas a dolgokban ami a lakoosztalyban van az sokkal dragabb mert ebbol kevesebbet hoznak a piacra nem azert mert aranybol van...az indito akkumlatorbol meg milliokat keszitenek...kulomben is ami a lakokba valo allkatreszek azok mind dragabbak mint az autoba valok. Sok lakoepito rendes eros akkumlatort tesz be a lakojukba mar ujjonan is...mert olcsobb de azert ez is megfelel ha a tolto jol mukodik...de a tolto vagy mukodik vagy nem szerintem itt az akkumlatorral van a problema foleg voltak jo hidegek es az meg megrongalja az akkukat amik nem szeretik a nagy minuszokat [-X ...remelem nem irtam hulyeseget mert ezt a ferjem mondta mikor meglattam a lakonak vett uj akkumlator arat azt hittem aranybol van es ezt meselte nekem hogy legyeljen a pilulat...meg szerencsere neki van 40%-kos kedvezmenye hi hi hi erre tett kettot is a lakoreszbe...


Eva-challenger

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 03 23:45 #11516

rlacika írta:

Nem, nem normális! 250 km után már nem lett volna szabad töltetlenül maradnia. ...

Azt írta, hogy ment egy órát a fűtése, ebből én azt értettem, hogy útközben volt töltése, csak hamar lemerült. :-k

Az biztos, hogy valami nem stimmel, de több ok is lehetséges.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 03 22:57 #11515

lui írta:

Szeretném kérdezni hogy ha lemerül a fedélzeti aksi,akkor normális az hogy 250 km megtétele után alig töltődött valami kicsit...
Nem, nem normális! 250 km után már nem lett volna szabad töltetlenül maradnia. De nem az áramgenerátorral van baj, mert akkor a főaksi is lemerült volna az úton. A két akkut egy relé köti össze, amelynek többek közt az a feladata hogy álló motornál lekapcsolja a főakkut a fedélzeti akkuról (ezt persze azért hogy egy hosszab kempingezés után még induljon a motor :D ). Ennek a relének a kapcsoló pogácsái elég könyen beégnek, oxidálódnak és akkor a fedélzeti aksi gyengébben vagy egyáltalán nem kap töltést. Azt a fránya relét ha van egy kis kézügyességed (és nincs túl beégve)egy finomreszelővel ujá varázsolhatod.
Hogy biztos legyél hogy nem az akkuval hanem a töltéssel van a baj, egy digitális műszerrel mérd le alapjáraton a feszültséget a főakun és a fedélzeti akun, minden fogyasztóval kikapcsolt állapotban (lámpák, trumavent,inverter stb). Ha a két feszültség között 0,5V-nál nagyobb eltérést tapasztalsz akkor keresd a relét!
És nem árt ha az összes ehezszóló csatlakozót és biztositékot tünetesen átnézed és é egy kontaktsprayal kezeled.


Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 03 22:27 #11514

Ha az akkud túl volt merítve, akkor az a 2-3 órás út (2-3 órányi töltés) nem biztos hogy elegendő ahhoz, hogy rendesen feltöltődjön.

Az, hogy az akkud új, az bizony gyorsan elmúlhat :cry: . Ha kritikus szint alá kerül a töltöttsége, elkezd szulfátosodni, és jön a cellazárlat.

Az ilyen akkuk már nem tudnak annyi áramot felvenni és tárolni sem, Hamar lemerülnek.

Ha hosszabb időre laállítod a kocsit, azt mindig jól feltöltött akkumulátorokkal tedd. (egy lemerült savas akku még szét is fagyhat)
Érdemes legalább az egyik sarut leszedni, mert még az áramtalanított lakónak is lehet egy alapfogyasztása. (rendszerfüggő)

Ezek persze mind általánosságok, a rendszered ismerete nélkül nem lehet biztosat mondani.


Oldi!
Bocsi, de bele kell köhögnöm kicsit, majd jövő pénteken :smt206 .
Járó motornál a fedélzeti töltőnek semmi szerepe sincs. A töltő az csak a hálózati töltésnél dolgozik. Hacsak nem a generátort nevezted fedélzeti töltőnek :-k ?

Menet közbeni töltésnél az ún D+ jel alapján (ezt a generátor adja ki, és ezzel jelzi azt, hogy Ő most megfelelően pörög tehát tölt)
tehát a töltésjel alapján, egy relé összeköti a fedélzeti áramkört (és ezzel a fedélzeti akkut is) az autó rendszerével, vagyis a két akku tulajdonképpen egy áramkörbe kerül egymással és a generátorral.
Ebből adódik az is, hogy mivel ilyenkor ez az egész egy áramkör, ezért a mért feszültségek ilyenkor azonosak.
Ha leáll a motor, akkor a relé szétválasztja a két áramkört.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 03 21:31 #11512

lui írta:

Szeretném kérdezni hogy ha lemerül a fedélzeti aksi,akkor normális az hogy 250 km megtétele után alig töltődött valami kicsit.A fütés csak kb 1 órát működött és már le is merült ujra az aksi.Kénytelen voltam Hotelben aludni,de másnap volt áram, feltöltöttük és onnatól nem volt probléma.Egyébként új aksi, de egy hónapi állás után a hidegben lemerült.csak árammal tudom feltölteni ebben az esetben?
Előre is köszi a válasz és bocs az amatőr kérdésért!

Hali!

Ha inverter is rá van kötve, vagy egyéb fogyasztó, akkor lemerül egy hónap alatt.
Egyébként a savas aksi önkisülése ca. 1%/nap, tehát egy hónap alatt az 1/3-át elvesztheti a teljesítményének.

Ha, jó a fedélzeti töltőd 250km elég kell hogy legyen, hogy újra töltse.
Én megmértem járó motornál, egyformán mind a két aksit, 13,6 V-al töltötte.
Szerintem. (Ez csak tapasztalat, nem vagyok szaki.) :wink:

:smt039


Mindenhova odaérek, csak id

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 03 21:25 #11510

lui írta:

Szeretném kérdezni hogy ha lemerül a fedélzeti aksi,akkor normális az hogy 250 km megtétele után alig töltődött valami kicsit.A fütés csak kb 1 órát működött és már le is merült ujra az aksi.Kénytelen voltam Hotelben aludni,de másnap volt áram, feltöltöttük és onnatól nem volt probléma.Egyébként új aksi, de egy hónapi állás után a hidegben lemerült.csak árammal tudom feltölteni ebben az esetben?
Előre is köszi a válasz és bocs az amatőr kérdésért!


nehéz kérdés látatlanban, a rendszer ismerete nélkül..

a generátor töltését mindenesetre ellenőrizném a helyedben.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2009 febr. 03 21:09 #11509

Szeretném kérdezni hogy ha lemerül a fedélzeti aksi,akkor normális az hogy 250 km megtétele után alig töltődött valami kicsit.A fütés csak kb 1 órát működött és már le is merült ujra az aksi.Kénytelen voltam Hotelben aludni,de másnap volt áram, feltöltöttük és onnatól nem volt probléma.Egyébként új aksi, de egy hónapi állás után a hidegben lemerült.csak árammal tudom feltölteni ebben az esetben?
Előre is köszi a válasz és bocs az amatőr kérdésért!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2008 dec. 26 21:09 #10607

Jaaaaa! Köszönöm.Hát kutakodni fogok ,ha nincs valami üvegszál vagy műanyag doblemez akkor szerintem kimegyek egy teherautó bontóba és valami hasonló méretüt vadászok és megpróbálom befaragni a hátsó kerekek fölé....még egyszer köszönöm a felvolágositást.Szép ünnepeket. :D

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2008 dec. 26 20:17 #10606

cv2adi írta:

...Teljesen tanácstalan vagyok.... :roll:

Látatlanban elég nehéz véleményt mondani. Az biztos, hogy találkoztunk már különböző lakóautógyártók "érdekes megoldásaival". De persze léteznek vizálló forgácslapok is. :roll:

Amit láttál azok az ún. fülke-alvázas teherautók voltak. Ezek mennek különböző felépítményesekhez (plató-hűtőkocsi..) A közúton azonban nem közlekedhetnek sárfogó nélkül ezért eszkábálnak rájuk ilyesmit, de ez csak a kresz miatt van, és ideiglenes megoldás, amíg rá nem kerül a felépítmény.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2008 dec. 21 19:53 #10556

köszönöm az infót!Vedrem az midig van a fedélzeten az amúgy is halas veder mert ebben szoktuk a fogott halakat néha pucolni és mosni....igazán kinti szerszám,a külső hátsó lökháritó alatti ládában keresztben van.A peca botok de még a siléceknek is kiváló hely az.Egy mások kérdésem :A Ti laqkoautótoknak sincs műanyag doblemeze a hátsó kerekei járatánál?Megdöbbenve láttam hogy a nagy műanyag szoknyája alatt ennek a felépitménynek semmi védelme sincs a kerekek szórta sár,só viz stb ellen,ezek felcsapódnak a fa padlólemezre kivűlről ami gondolom ezért rövidebb életű.Nem lehet ilyen doblemezeket venni valahol ami jó a Ducato-C 25-J5 -ös generációra ?Ha nem csal emlékezetem pár éve láttam az autópályán hoztak konvojban 15-20 db vadiúj Ducatót pucér alvázzal.semmi felépitmény nem volt rajta és ezeknek a hátsó kerekeik fölé egy szabályos fa doboz volt összeszegelve.Gondolom ha felépitmény kerül rá csak tesznek rá valamit műanyagból,vagy tévednék?Leszerelhette a volt tulaj?Teljesen tanácstalan vagyok.... :roll:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2008 dec. 21 18:37 #10555

LMC25 írta:

Köszi a tanácsokat,nem mertem fagyállót tenni a szviztartályba mert attól tartottam hogy megeszi a gumitömitést a leeresztő csapnál,vagy egyébb helyen ha van ilyesmi a rendszerében.Igy mostmár nyugodtabban indulunk el még ha minuszok is döngetnek. :D
Környezetkímélési szempontból talán a vödör a nyitott tartály alá a legjobb.
Lehet kapni benzinkutaknál olyan fagymentesítőt útszóráshoz, amire rá van írva, hogy környezetkímélő. ha jól láttam 5kg-os kiszerelésben.
Végső esetben ha nincs más tegyél sót a lefolyóba.
A kocsik hűtőrendszeréhez árult fagyálló szerintem a legdrágább megoldás.
Hivatalosan, a profi megoldás az elektromos fűtőpatron, 64 euró.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2008 dec. 21 15:05 #10552

Köszi a tanácsokat,nem mertem fagyállót tenni a szviztartályba mert attól tartottam hogy megeszi a gumitömitést a leeresztő csapnál,vagy egyébb helyen ha van ilyesmi a rendszerében.Igy mostmár nyugodtabban indulunk el még ha minuszok is döngetnek. :D

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2008 dec. 21 12:29 #10547

LMC25 írta:

Ja és még valami :hogyan lehet téli üzemmódban használni a vizberendezést anélkűl hogy az reggelre megfaggyon a tartályban?
Kellemes ünnepeket.Cv2adi-alias LMC25 :(

A frisvíz nem fagy meg, mert gondolom az űlés alatt van és bent megy a fűtés.
A szenyvíz elvileg befagyhat,de nem jellemző, inkább a lefolyó ürítő csap ami elfagy. Sót teszel a szenyvizes tartályba, vagy fagyálót és megoldottad.Esetleg nyitvahagyod a csapot és vödröt rax alá, és üríted.
Még lehet kapni 12 voltos melegítőt, de -10 felett nem használ.

András


" Mindenhol jó de legjobb útk

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.