Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Akkumulátor

Több
2018 ápr. 22 21:37 #52732

Nyomi írta:

Sziasztok.
Örömmel olvasom, hogy már megint felvetődött az akkumulátorokkal kapcsolatos......vita? Úgy gondolom a Papának abban igaza van, hogy alapvetően a felhasználás fogja meghatározni az akku fajtáját. Nemo25 érvelése abban sántít, hogy saját igényei és felhasználása alapján javasol. Én eddig sem tudtam inverter nélkül elképzelni az autómat, neki saját bevallása szerint még 230-as dugalja sincsen. Mindenkinek az ár és érték valamint felhasználás figyelembe vételével kell a vásárolt akkumulátor megválasztani. Minden tipp és információ, tapasztalat jól jöhet a döntés megfogalmazásában. Én mindkettőtöknek köszönöm az infókat.
Üdv: :smt204 Nyomi

Az ajánlást nem a saját igényeim szerint tettem, hanem egy rém egyszerű logika mentén. Amennyiben megnézed a Béla által feltöltött képet, azon jól látszik egy szép korú, 74Ah-ás, 680A leadására képes indító akku. Ezek alapján, ha ez sok-sok éven keresztül megfelelt, akkor ezután is tökéletes lesz egy 80Ah-ás Rakéta.

230-as dugalj van a kocsiban, kettő is, de igen ritkán használjuk. Az inverterre azért nincsen szükségünk, mert már minden eszközünk 12, vagy 5 voltos, így okafogyottá vált az inverter használata, és a kütyük töltésére is beépítettem USB aljzatokat, ami okán, az autós töltőket is száműztük a fedélzetről. Ezzel energiát spórolunk meg, nem kell cipelnünk, kerülgetnünk felesleges eszközöket, ami helyet is felszabadít.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 22 21:22 #52731

NagyPapa írta:

Zoli!
Félre értettél engem!
Én nem azt írtam, vagy akartam írni, hogy egy hagyományos akku nem jó, hanem ki szerettem volna élezni a munka-akku/start-stop-akku közötti anomáliákat...azt, hogy a "munka-akku" mint fogalom, ma már csak a gyártók -tartok tőle, hogy inkább a kereskedők- egyik marketing fogása, a komoly nagy gyártóktól ilyen kifejezést már egyre kevésbé, szinte nem is nagyon fogsz hallani. Ez a "munka-akku" kifejezés ma már idejét múlt, hamis, megtévesztő fogalom... Legjobb példának az elektromos kerékpárokba gyártott -egyébként messze nem rossz- kínai akkukat jelölik a kereskedők, mint munka-akkut, amelyek valójában igen jó minőségű start-stop akkuk...
Tudod, ha egy gyár tartós akkut akar gyártani, ahhoz igen magas szintű technológiai tudás kell, azt szinte biztos, hogy nem munka akkunak fogja nevezni...
:meghajol


Drága Barátom, Miklós!

Dehogy értettelek félre, csak olyan jó néha vitába szállni Veled. :woohoo: Tisztában vagyok azzal, hogy Nálad jobban senki sem ismeri ki magát az elektronika világában. :oops:
Egyedüli lelki fájdalmam a téma körül, hogy számtalan gyártó, ígér fűt-fát-virágot, és az ígéretek mögött, nincsen túl sok valós tartalom, de az árak viszont igen vastagok. Az ember elvárná, hogy a 3x-os ár takarjon hasonló mértékű többlet élettartamot. Persze lehet érvelni, hogy többet lehet belőle kivenni, talán jobb a teljesítménye, kisebb a belső ellenállása, meg nem kell karban tartani, de akkor is számomra igen domináns az ár-érték-teljesítmény viszony. Már párszor pofára estem a nagy ígéretek kapcsán, ezért számomra a bevált cuccok vonzóbbak, mint azok, amik nem bizonyítottak.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 21 19:19 #52729

Sziasztok.
Örömmel olvasom, hogy már megint felvetődött az akkumulátorokkal kapcsolatos......vita? Úgy gondolom a Papának abban igaza van, hogy alapvetően a felhasználás fogja meghatározni az akku fajtáját. Nemo25 érvelése abban sántít, hogy saját igényei és felhasználása alapján javasol. Én eddig sem tudtam inverter nélkül elképzelni az autómat, neki saját bevallása szerint még 230-as dugalja sincsen. Mindenkinek az ár és érték valamint felhasználás figyelembe vételével kell a vásárolt akkumulátor megválasztani. Minden tipp és információ, tapasztalat jól jöhet a döntés megfogalmazásában. Én mindkettőtöknek köszönöm az infókat.
Üdv: :smt204 Nyomi


Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 21 06:34 #52727

Zoli!
Félre értettél engem!
Én nem azt írtam, vagy akartam írni, hogy egy hagyományos akku nem jó, hanem ki szerettem volna élezni a munka-akku/start-stop-akku közötti anomáliákat...azt, hogy a "munka-akku" mint fogalom, ma már csak a gyártók -tartok tőle, hogy inkább a kereskedők- egyik marketing fogása, a komoly nagy gyártóktól ilyen kifejezést már egyre kevésbé, szinte nem is nagyon fogsz hallani. Ez a "munka-akku" kifejezés ma már idejét múlt, hamis, megtévesztő fogalom... Legjobb példának az elektromos kerékpárokba gyártott -egyébként messze nem rossz- kínai akkukat jelölik a kereskedők, mint munka-akkut, amelyek valójában igen jó minőségű start-stop akkuk...
Tudod, ha egy gyár tartós akkut akar gyártani, ahhoz igen magas szintű technológiai tudás kell, azt szinte biztos, hogy nem munka akkunak fogja nevezni...
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 20 22:26 #52726

Az öreg vasban nekem is Lesti feliratú indító akku van, igaz csak két és fél éves. Eddig OK.

Ezt: segitotars.hu/termekek/munka-akkumulator...ulator-12v-90ah-jobb savval töltögetni kell? Valóban teljesen lemeríthető?
nemo25 írta:

A történet lényege, hogy tisztában vagyok azzal, Bélának mire lenne szüksége, így számára, véleményem szerint, felesleges egy 70-80 ezresért osztogatott, AGM akku. Az elfáradt öreg savas helyett, ami ezidáig is kiszolgálta az igényeiket, tökéletesen megfelel egy ilyen megbízható koreai cucc, lényegesen alacsonyabb befektetés mellett. Az, hogy bent marad 30%, kit érdekel? Amíg elketyeg a technika ennyivel, minek költsön rá többet a vándor. Letilt az inverter? 2 éve kiszedtem a lakóból, mert nem volt rá szükségünk. Akkor minek kellene kihegyezni rá a rendszert? Ezzel együtt, nekünk működik minden hiba nélkül, mióta megépítettük a szekeret, ráadásul sokak kételkedése mellett, akár hét napot is el tudunk tölteni a lakóval úgy hogy nem töltünk vissza egy árva miliampert sem, mindezt még továbbra is a 2010-es gyártású óccó, őstechnológiás akkuval. Ezt meg én írtam le oly sokszor, hogy már cikinek érzem.....:huh:
Ezen tények alapján, érdemes lenne háromszoros áron akkut venni? Tudod, hogy a különbségből, mennyi gyros jön ki lent, nagyon délen? :woohoo: ;)

Még annyit hozzátennék, hogy Lesti Mester, már sok-sok évtizede az akkumulátorok világában dolgozik, és alkot, hatalmas tapasztalata van, és ismeri a lelkiviláguk mélységeit. Én még emlékszek az általa épített akkukra, amik elpusztíthatatlanok voltak, de azokat elnyelte a globalizáció, és multik világa. A 8-9 évig szolgáló erőforrások, nem voltak köztük ritka esetek. Sok tucat akkut vásároltam már nála, és még egyszer sem voltam átverve, vagy becsapva.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 20 22:18 #52725

A történet lényege, hogy tisztában vagyok azzal, Bélának mire lenne szüksége, így számára, véleményem szerint, felesleges egy 70-80 ezresért osztogatott, AGM akku. Az elfáradt öreg savas helyett, ami ezidáig is kiszolgálta az igényeiket, tökéletesen megfelel egy ilyen megbízható koreai cucc, lényegesen alacsonyabb befektetés mellett. Az, hogy bent marad 30%, kit érdekel? Amíg elketyeg a technika ennyivel, minek költsön rá többet a vándor. Letilt az inverter? 2 éve kiszedtem a lakóból, mert nem volt rá szükségünk. Akkor minek kellene kihegyezni rá a rendszert? Ezzel együtt, nekünk működik minden hiba nélkül, mióta megépítettük a szekeret, ráadásul sokak kételkedése mellett, akár hét napot is el tudunk tölteni a lakóval úgy hogy nem töltünk vissza egy árva miliampert sem, mindezt még továbbra is a 2010-es gyártású óccó, őstechnológiás akkuval. Ezt meg én írtam le oly sokszor, hogy már cikinek érzem.....:huh:
Ezen tények alapján, érdemes lenne háromszoros áron akkut venni? Tudod, hogy a különbségből, mennyi gyros jön ki lent, nagyon délen? :woohoo: ;)

Még annyit hozzátennék, hogy Lesti Mester, már sok-sok évtizede az akkumulátorok világában dolgozik, és alkot, hatalmas tapasztalata van, és ismeri a lelkiviláguk mélységeit. Én még emlékszek az általa épített akkukra, amik elpusztíthatatlanok voltak, de azokat elnyelte a globalizáció, és multik világa. A 8-9 évig szolgáló erőforrások, nem voltak köztük ritka esetek. Sok tucat akkut vásároltam már nála, és még egyszer sem voltam átverve, vagy becsapva.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 20 05:11 #52724

nemo25 írta:

jaszaibela írta:
Sziasztok!

Tonkre ment a kepen lathato fedelzeti aksi. Sokaig birta megerett a cserere. Tudnatok javasolni milyet es hol vegyek helyette??
Kimerettem egy szaki bacsival a rendszert es azt mondta rendben van, az aksi faradt el.

A valaszokat elore is koszonom...


A mostani kínálatból, én ezt választanám:

segitotars.hu/termekek/munka-akkumulator...mulator-12v-82ah-bal

A méretei alapján, ellenőrizd, hogy elférjen az adott helyen.
A cég, rendkívül megbízható!!!!! A koreai gyártó, simán veri minőségben a nálunk ismert, márkásabb, drágább fajtákat.

:meghajol

Na, de Zoli!

Én ilyenkor szoktam hangosan felröhögni, amikor megnézem a "munka" akkumulátor műszaki adatait...
Vastagított cellalapok, az utolsó 30 %-t nem lehet belőle kivenni...
Ennek az akkunak akkora a belső ellenállása, hogy magázni kell!
:woohoo: :sir

Tudod Zoli: iszonyatosan nagy a káosz a "MUNKA" akku és a START-STOP akku fogalmak között!
Példának okaként: az elektromos kerékpároknak szánt "munkaakkunak" becézett, de -szerintem inkább marketing fogásként annak nevezett- igen kicsi belső ellenállású, folyamatosan nagy áramokat rövid idő alatt leadni képes, -többnyire AGM- akkukat neveznek "munka" akkunak, amik valójában nagyon jó minőségű start-stop akkuk!!

Mire jó és mire semmi esetre sem jó a lakóautóban az ilyen akku??
Egy biztos: ha egy akár közepes teljesítményű invertert is akarsz róla működtetni esetleg később, akkor ezt semmi esetre se vedd meg, mert nagyon hamar le fog oldani az invertered védelme...

:meghajol :rohog :sir :sorry

Érdemes lenne munka akku tárgyában korábban írt megjegyzéseimet hangosabban elolvasni!
Lakóautóban való használatok során döntő részben alkalmatlanok a gyártók által munkaakkunak nevezett, vagy gyártott ilyen szörnyek. Ettől még ez az akku hosszú évekig ép és működőképes maradhat, de nagyon függ attól, hogy mire kell, mire szeretnéd használni... Világítgatni, TV-t nézni örök életű lesz, vagy lehet...

:meghajol :meghajol :evil:


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 19 22:20 #52723

jaszaibela írta:

Sziasztok!

Tonkre ment a kepen lathato fedelzeti aksi. Sokaig birta megerett a cserere. Tudnatok javasolni milyet es hol vegyek helyette??
Kimerettem egy szaki bacsival a rendszert es azt mondta rendben van, az aksi faradt el.

A valaszokat elore is koszonom...


A mostani kínálatból, én ezt választanám:

segitotars.hu/termekek/munka-akkumulator...mulator-12v-82ah-bal

A méretei alapján, ellenőrizd, hogy elférjen az adott helyen.
A cég, rendkívül megbízható!!!!! A koreai gyártó, simán veri minőségben a nálunk ismert, márkásabb, drágább fajtákat.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 ápr. 19 21:56 #52720

Sziasztok!

Tonkre ment a kepen lathato fedelzeti aksi. Sokaig birta megerett a cserere. Tudnatok javasolni milyet es hol vegyek helyette??
Kimerettem egy szaki bacsival a rendszert es azt mondta rendben van, az aksi faradt el.

A valaszokat elore is koszonom...

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 márc. 27 11:26 #52621

Tisztelt Nyomi !
Nagyon köszönöm gyors segítségedet, a DUAL-80 adataival kapcsolatosan, nem tudtam erről az adat ról/napi 7.2 A áramfelvétel üresjáratban./A netről beszerzett info ezt nem tartalmazta,vagy felületes voltam.Bennem is megfordult egy másik leválasztó kapcsoló beszerzése /LK-BI 12.8/ de úgy találtam ,hogy a m tortérben az ind.akku mellett előzőleg egy ugyanazt a funkciót betöltő relé be van már épít ve.Tanácsodat megköszönve megpróbálom az általad ajánlott FOREX relével megoldani a problé mát, mert Szombathely közelében lakóautó elektromosságához érdemben hozzáértő szerelőt nem találtam. Segítségedet hálásan köszönöm. Tisztelettel: Dobosi györgy

Megköszönte: Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 márc. 26 21:40 #52607

Tisztelt klubtárs. Te is abba a hibába estél, hogy nem olvastad el a DUAL 80 műszaki paramétereit. Én is csak megrendeltem, és utána olvastam ( majd telefonon is rákérdeztem ), hogy álló helyzetben is 1,2 w vesz fel 1 akkumulátor esetén, míg 2 akkumulátornál 3,6 w. Ha a rendszerbe kötöd álló helyzetben ami 7,2 amper / nap. Számold ki hány napot bír ki. Nekem is itt áll a polcon, mert először beszereztem az átépítéshez, és csak 1,5 hónap múlva vettem elő, hogy beépítsem. Talán van még egy lehetőség, de ki kellene mérni, hogy a vezérlés test vezetékét kézi kapcsolón, vagy 30 kapcsolt pluszról vezérelt relén keresztül lehetne vezérelni. Így lehet, hogy leállított állapotban nem fogyasztana. Hangsúlyozom előzetesen ki kellene mérni. Én magam részéről Nagypapa javaslatára végül is a FOREX vezérlője mellet döntöttem. A 12,8-13,4 jelű erre az alkalmas. Ennek is van áramfelvétele, de csak 1mA!!! Ráadásul ha az indító akku feszültsége nagyon leesik indításnál a munka aksit 30 másodpercre bekapcsolja segítségül. A másik a 11,0-12,6 mélymerülés elleni védelemre alkalmas. Én is így kötöttem be őket.
Remélem segítettem.
Üdv Nyomi
:smt039DOBOSI írta:

Tisztelt Klubtársak !
Kezdő lakóautósként, nemrég vásárolt géppel, / mint később kiderült,/ össze-vissza bugerált fedélzeti
elektronikával,beleszaladtam a késbe.Műszakiként egy-két dolgot kiegyenesítettem, de a 2 db akku
töltésének szinkronba hozásával nem boldogulok. Kezdtem a munkaakku megfelelő tipusra cserélésével,
egy külső,T127K tipusú, 7 A töltőáramu folyamatos töltésre, és beépítésre alkalmas töltő telepítésével,
kiegészítve egy DUAL-80 töltés leválasztó kapcsoló beépítésével a két akku közé.Az autó indítóakksija
egy hét alatt csontra lemerül,/ nincs önindítózás, le van az autó állítva/ a munkaakkumulátor,bár az igénybevétele minimális,normál fesz. értéken marad.Tisztelettel kérem azt a klubtársat aki tudna segítséget adni az alábbi témában.Az akkuk töltése lehetséges-e a generátor, a központi elektronika, valamint az általam utólag beépített töltővel,egy vezetékrendszeren keresztűl,természetesen egymástól villamosan szétválasztva hogy mindig csak egy töltö,illetve a generátor töltése érvényesüljön.A D-80 leválasztó a leírás szerint a két akku egyidejű töltését kizárja,de a utólagosan beépített töltőt és a gyári töltőt nem válassza el egymástól.
Kérem ha segíteni tudnátok nagyon hálás lennék. Köszönettel: Dobosi György


Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 márc. 26 21:03 #52606

Tisztelt Klubtársak !
Kezdő lakóautósként, nemrég vásárolt géppel, / mint később kiderült,/ össze-vissza bugerált fedélzeti
elektronikával,beleszaladtam a késbe.Műszakiként egy-két dolgot kiegyenesítettem, de a 2 db akku
töltésének szinkronba hozásával nem boldogulok. Kezdtem a munkaakku megfelelő tipusra cserélésével,
egy külső,T127K tipusú, 7 A töltőáramu folyamatos töltésre, és beépítésre alkalmas töltő telepítésével,
kiegészítve egy DUAL-80 töltés leválasztó kapcsoló beépítésével a két akku közé.Az autó indítóakksija
egy hét alatt csontra lemerül,/ nincs önindítózás, le van az autó állítva/ a munkaakkumulátor,bár az igénybevétele minimális,normál fesz. értéken marad.Tisztelettel kérem azt a klubtársat aki tudna segítséget adni az alábbi témában.Az akkuk töltése lehetséges-e a generátor, a központi elektronika, valamint az általam utólag beépített töltővel,egy vezetékrendszeren keresztűl,természetesen egymástól villamosan szétválasztva hogy mindig csak egy töltö,illetve a generátor töltése érvényesüljön.A D-80 leválasztó a leírás szerint a két akku egyidejű töltését kizárja,de a utólagosan beépített töltőt és a gyári töltőt nem válassza el egymástól.
Kérem ha segíteni tudnátok nagyon hálás lennék. Köszönettel: Dobosi György

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 márc. 18 12:48 #52515

Egy kis érdekesség, rövid ideig egy LiFePO4 cella akár 10-15C-vel is süthető károsodás nélkül. Ez egy 130 Ah-s cella, kb. 2000A-rel terhelve:



Egyszer véletlenül pont így zártunk rövidre egy ólom aksit egy villáskulccsal, az szinte azonnal felrobbant, mázlink volt, hogy csak a ruháinkat marta szét az akkusav...

Mellékletek:
Megköszönte: nemo25, gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 25 15:13 #52189

Papa! Karcagra még a Brinkmannal megyünk (T3)
Az tuti, hogy nem hamis, autóalkatrészes cégtől van, ha ezt eljátszanák, akkor levágnák a fejüket előbb utóbb. :D
A végén drágább lett, 30800 Ft/ db, annyiért van a webshopokban is. Ennek most ez az ára tulképp.
Azért bízom benne, hogy az új kocsiban 4-5 évet tud majd dolgozni....

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 25 14:19 #52188

Döme írta:

Ma meghozta a futár a "delejdobozaimat"
A kedves EXIDE gyár vehetné a fáradtságot, hogy üt bele gyártási időt, vagy kódot.:smt209 Így kénytelen vagyok elhinni az eladónak, hogy nem betárolt cucc....

Döme!

A szerintem gyanúsan alacsony ár alatt nem lehet valamilyen hamisítvány, aminek semmi köze az EXIDE céghez?? Közben szídjuk az EXIDE céget...

Nekem a motor akksim bizonyíthatóan eredeti EXIDE AGM, -a tiedhez képest többszörös áron- Karcagon megnézzük ha tudjuk, hogy mi a kettő között a különbség, vagy egyáltalán van vagy nincs különbség...
:smt204 :meghajol

Utóiratként jelzem, hogy vannak cégek akiknél 50% a kedvezményem, van egy másik cég akinél 70 % a kedevezményem.... El lehet képzelni mennyit keresnek az utcáról "beeső" vevőn...
:sir :smt208


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Döme

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 25 13:06 #52187

Ma meghozta a futár a "delejdobozaimat"
A kedves EXIDE gyár vehetné a fáradtságot, hogy üt bele gyártási időt, vagy kódot.:smt209 Így kénytelen vagyok elhinni az eladónak, hogy nem betárolt cucc....

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 21 13:21 #52155

SzFeri írta:

Valóban hasznos az infó. Most már csak keresnem kell valakit, aki meg tudja mérni, hogy működik-e. Levéve a fedelét, eléggé össze van kormozódva egy helyen. Ez meg elég drága ahhoz, hogy azonnal kinyírjak egy újat.

Meg kell keresni a "kormozódás" okát. Ha megégett akkor sanszos, hogy cserélni kell.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 21 12:57 #52153

Valóban hasznos az infó. Most már csak keresnem kell valakit, aki meg tudja mérni, hogy működik-e. Levéve a fedelét, eléggé össze van kormozódva egy helyen. Ez meg elég drága ahhoz, hogy azonnal kinyírjak egy újat.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 19 06:35 #52141

kertesz írta:

Üdv Ez mire is jó,és hogy működik?


Ez egy jó és hasznos kütyü.
olvasd el!


translate.google.hu/translate?hl=hu&sl=i...P-CAMPER&prev=search

Megköszönte: NagyPapa, kertesz, Nyomi, gattila, Laccci, Vincsenzo, SzFeri

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 18 17:45 #52139

NagyPapa írta:

Az 1600 számú ciklusról pedig külön topikot lehetne nyitni....mármint, hogy ezt melyik akku tipus tudja,(a Lítiumosok igen)..
:meghajol :meghajol

A "lítiumos" akku megnevezés is csalóka, annyi féle típus van ezekből, hogy valóban megérne egy külön topicot. Még ha eltekintünk a lakóautókban felejtős lítium-polimer akkuktól, akkor is marad négyféle kémia, amivel a boltokban(webshopokban) találkozhatunk, és ezeknek mind más-más tulajdonságai vannak (ciklusszám, terhelhetőség, energiasűrűség, stb)

Az átlag ember leggyakrabban a telefonokban, laptopokban használt Lítium-kobalt-oxid cellákkal találkozik, ezeknek a legnagyobb az energiasűrűsége, de a legalacsonyabb a ciklusszáma (kb. 300), és kicsi a terhelhetősége. Ezek miatt terjedt el az a tévhit, hogy a lítium akkuk 2 év alatt tönkremennek, hidegben megfagynak, stb. A cellafeszültségük 3,7-3,8V, egy átlagos 18650 méretű cella kapacitása 2400 mAh.

Főleg kéziszerszámokban használják a Lítium-mangán-oxid cellákat, ezeknek kisebb az energiasűrűsége, viszont brutális áramokat tudnak, a feszültségük 4,0V, egy átlagos 18650-es cella kapacitása 1100-1500 mAh

Az elektromos autókban jelenleg többnyire Lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid cellákat használnak, az ötvözők arányainak változtatásával tudnak játszani a kapacitással és a kisütő áramokkal. A feszültség 3,6V,átlagos 18650 méretű cella kapacitása 2.000-2.800 mAh; kisütési árama ezzel fordítottan arányos: míg a 2.000 mAh-s akkut akár 20 A-el is lehet terhelni, addig a 2.800 mAh kapacitású már „csak” 4-5 Amperrel terhelhető.

A lakóautókba szerintem a legjobb választás a Lítium-vas-foszfát cella, bár ezeknek a legkisebb az energiasűrűségük, de a ciklusszámuk kiemelkedően magas (2-3000), és ezek a legbiztonságosabbak. Nem gyulladnak ki még akkor sem, ha rövidre zárják, vagy ha összetörik. A LiFePO4 cellák feszültsége 3,2V, ha 4 darabot sorba kötünk, beszerelhetők az ólom akkuk helyére.

Mind a négyféle kémiából létezik zacskós, hengeres, és téglatest cella. A zacskóst szerintem nem szabad venni, sokat szívtak vele ismerőseim, nem éri meg azon spórolni. A hengeres cellák a legbiztonságosabbak, de azokból sokat kell párhuzamosan összekötni, mert csak kis méretekben gyártják. A legpraktikusabbak a téglatest cellák, azokból lehet venni több 100 Ah kapacitásút is.

Egy akku ciklusszámánál mindig meg kellene adni, hogy milyen kisütés mellett értendő. Mert akár egy ólom aksi is kibírhat 1600 ciklust, ha nem töltik 90% fölé, és nem merítik 80% alá. A lítium akkuknál a ciklusszámot 100% DOD-ra szokás megadni, ilyen körülmények között tudnak a telefon aksik 300 ciklust, a LiFePO4 cellák meg 2000-t. Az elektromos autóknál az akkufelügyelet sosem engedi 100%-ra tölteni az akkut, és nem lehet 20% alá se meríteni, így nem használják ki a teljes kapacitást, ezért mernek egyes gyártók 6-8 év garanciát adni rá. Lehet van aki nem hallotta még, amikor a hurrikán elől kellett menekülni, a Tesla szoftveresen távolról "megnövelte" az akkuk kapacitását. Természeresen nem a kapacitás nőtt, hanem megengedték az akkufelügyeletnek, hogy jobban kihasználja az akkut.

Szóval ha okosan használjuk az akkukat, nem sütjük ki nagyon, amikor lehet azonnal feltöltjük, akkor sokat tehetünk a hosszabb élettartamért. A lítium akkuknál meg pláne figyelni kell a kisütésre és a töltésre, akkufelügyelet nélkül nem szabad akkupakkot építeni...

Megköszönte: jocibacsi, istozi, NagyPapa, Srychy, gattila, Döme, Laccci

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.