- Hozzászólások: 693
"Nagyon alacsony belső ellenállás az egyik legfőbb jellemzőjük,"
A belső ellenállás egy nagyon jó mérőszám lenne az akkuk összehasonlítására, ha megadnák a gyártók. De az adatlapokon jellemzően azt nem tüntetik fel.
Egy komoly gyártó viszont nem titkolja a terméke adatait, pl. a Panasonic akkuk adatlapján meg van adva a belső ellenállás értéke is:
downloads.cdn.re-in.de/250000-274999/255...akku_LCR_12V17CP.pdf
Egy 17 Ah-s ólom akkunál a 12 mOhm hihetetlenül alacsony érték. A 6 éves, 20 Ah kapacitású LiFePO4 akkuimnál is hasonló értéket szokott mutatni a műszer. A hasonló belső ellenállás csalóka, az öregecske lítium akkukból még mindig 2x annyi energiát tudok kivenni 1 óra alatt.
Az alacsony belső ellenállás nem csak a kisütésnél számít, azt is lehetővé teszi, hogy sokkal gyorsabban tudunk tölteni, mert nem melegszik az akku. A régi "ökölszabály", hogy a töltőáram a kapacitás 10%-a lehet, de mi ritkán utazunk 10 órát naponta. Az én AGM akkuimat pl. 3 óra alatt fullra lehet tölteni, így sokkal sanszosabb, hogy a generátor a maximális töltöttség közelében tartja az akkut.
A lítium akkukat még gyorsabban lehet tölteni, biciklik akkuit kb. 1 óra alatt szoktam 100%-ra tölteni utazás közben.
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
gattila írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
Akkor ezek félrevezetők?
www.powergom.hu/akkumulatorok/fiamm-12FG...tor#page_artdet_tabs
lestiakku.hu/webaruhaz/meghajto-munka-ak...gm-12v-105ah-xt-bal/
NagyPapa írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
gattila írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
[quote="gattila" post=54295]Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(
[/quote]
Ja, hogy ólom aksihoz ajánlanak valami "töltőt" pluszban?
Annak az lehetne az értelme, hogy a ciklikus aksikat magasabb feszültségre szoktuk tölteni, mint az autó indító aksikat. Bár sok "szakember" azt mondja nem szabad az ólom aksikat a gázosodási határ fölé tölteni, de a tapasztalat mást mutat. Pl. a Panasonic AGM akkuimnál a CV szakaszban 14,9V a javasolt feszültség. Ha tehát 100% akarnám tölteni ezeket az aksikat, akkor be kellene raknom egy DC-DC konvertert, ami a generátor feszültségét megemelné. De azért a néhány százalék plusz töltésért és nem kínlódnék vele, az biztos.
Nagyon hezitáltam rajta, hogy lítium akkut teszek a csigánkba, de végül inkább 6 db 17 Ah-s AGM aksit raktam be lapjára fektetve a szekrény alá. Az ólom aksik tömege 36 kg, és kb. 30e Ft-ból megvolt az egész. Természetesen ezek azok az aksik, amiket szünetmentes tápokban cserélnek 2 évente, azért ilyen olcsó. Ha újonnan vettem volna, akkor 27e Ft lenne darabja, a jó AGM aksi se olcsó...
Az elektromos autóból kibontott lítium cellákból 50e Ft-ra jött ki egy 100 Ah-s akku, az se olyan horribilis összeg. Csak sok idő elmegy a cellák válogatásával/tesztelésével. Szerencsére a feleségem nagyon tütelmes, nem kapott frászt, amikor kiborítottam 530 db góliát elem méretű cellát a nappali közepére. Hetekig tartott mire kiméregettem egyenként a cellák belső ellenállását és a kapacitását, hogy egyforma modulokat tudjak összerakni, amiknek a feszültsége nem mászik el töltés közben. De végül úgy gondoltam, több haszna van a lítium akkuknak a biciklikben és a motorokban, azokat gész évben tudjuk használni, lakóautózásra meg sajnos csak kb. 1 hónapunk van évente.
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
gattila írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
portland írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
Enyit a lifepo4 aksirol,microban melegszik a kv,megy a futes a TV es minden mas
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
gattila írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
Köszi, ez hasznos volt, de amit kérdeztem, az egy AGM munkaakkumulátorhoz volt. A LiFePO4 nekem még odébb van :(
woodoopilot írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
gattila írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
Milyen töltőt ajánlottak a generátor mögé? Ez érdekelne.
szobrászok írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
"A 20%-os kisütési mélység pontosan mit jelent?"
Ennyit hagysz benn. Ezek az új akkuk (majdnem mindegyik) akkor érzi jól magát (akkor hozza a leghosszabb élettartamot, stb), ha 20 % és 80% között mozgatod a töltöttség mértékét. Pl. 80%-ig gyorsan tölthető, utána már több időt igényel.
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
A 20%-os kisütési mélység pontosan mit jelent? 20%-ot veszek ki, vagy annyit hagyok bent?
szobrászok írta:
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
Koszonom,jol
Leirtal mindent
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
Csodák nincsenek, a lítium akku drága, de ha nagy áramokra van szükség, nem nagyon van más választás. Persze kérdés, hogy valóban kellenek-e akkora áramok...
Egy módon lehet spórolni a lítium akkun, hogy veszünk bontott elektromos autó aksit. Az elektromos autós csoportban pl. egy srác most is árul 50 Ah kapacitású, 7,2V névleges feszültségű Nissan Leaf cellákat 12e Ft-ért. Ezeknek ugyan a ciklusszáma a töredéke a LiFePO4 cellákénak, a feszültségük sem ideális, de olcsó és könnyű.
Az ólom akkukra írt kapacitás egy elméleti érték, amit csak ideális körülmények között lehet kivenni, ami a gyakorlatban nem létezik. Pont úgy, mint az autók szabványos fogyasztása...
A szabvány szerint 20 órás kisütésre adják meg az ólom akkuk kapacitását, pl. egy 100 Ah-s akku szabványos terhelése 5A, ezt tudja ideális esetben 20 órán keresztül. Ugyan ez az akku 15A-es tehelést már csak 5 órán keresztül bír (75Ah), de ez is csak elméleti érték, mert az akkuvédelem hamarabb letilt. Ahogy nő az áram, drasztikusan csökken az ólom aksik ténylegesen kihasználható kapacitása.
A lítium akkuk kapacitását viszont 1 órás kisütésre adják meg, azaz egy 100 Ah-s lítium akku a 100A-es terhelést 1 órán keresztül tudja, kisebb terhelésnél meg a névleges kapacitásánál többet is ki lehet belőle venni.
A "ceruza" akku, azzaz a 18650-es cellák felejtősek egy lakóautónál, azoknak ott van értelme, ahol kis helyre kell bepréselni az akkut, pl. az elektromos bicikliknél. Sokan hegesztik maguknak az akkupakkot, de kell hozzá ponthegesztőt venni/bérelni, venni kell nikkel szalagot, és kéne hozzá rutin, amit sajnos nem árulnak sehol. Ja meg a jó minőségű hengeres cellák fajlagosan drágábbak, mint a nagy prizmatikus cellák. A kínából rendelt "olcsó" cella meg rendszerint átverés, a végén sokkal drágább lesz még a monoblokk 12V-os lítium akkunál is.
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
Tokeletes pelda Amit it mutatsz aksit 1200cciklust igernek,egy lithium aksinal ez a szam 4 ezer, ha csak a sulyt vesszuk figyelembe mar akkor megerte az arkulobseg, Az Aram minosege Amit kapsz a lithiumtol megfizethetetlen,
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
amig a Honda ket literrel 8 orat megy El addig a kipor vagy egy masik 3-4 orat, enyit a nevrol,a megbizhatosagrol nem is beszelve,olajcsere eloirt idoben,enyit ker Az enyem,tobb mint 10 eve mukodik,kozben en is beugrottam a Nev nelkulieknek, ra is fizettem mint sokan masok akik azt gondoljak fel aron meglehet kapni valamit is Ami elfogadhato minoseg
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
A teslát csak emlitettem.
Egy céggel beszéltem, AGM akksikat forgalmaz. Ezt ajánlotta.
www.powergom.hu/akkumulatorok/fiamm-12FG...ntes-ups-akkumulator
És hozzá egy specko töltőt amit be kell rakni az autó generátora után hogy ne csessze el az akksit. Köszönöm szépen a hozzászólásodat!!!
Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!
Elektromos csatlakozó átalakító |
lakóautó kisbusz |
MLK Póló |