Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Lakóautó építés SK (Saját Kezűleg)

Több
2017 okt. 26 23:36 #51386

Ez így van. Még egy "gyári" vonóhorgot sem tehetsz fel szakműhely nélkül.
Kerti írta:

istozi írta:
... A tervezés úgy megy, hogy előbb megcsinálod, aztán valaki illetékes megrajzolja és benyújtható engedélykérelem lesz belőle....

Ez nem teljesen így van, csak abban az esetben, ha hozzáértő szakműhely csinálja meg.

Az alap felállás ugyanúgy van, mint minden engedélyezésnél (például házépítésnél), hogy először egy szakember megtervezi, hogy hogynan kell szakszerűen megcsinálni, aztán egy szakműhely szakszerűen beépíti.
A szekműhely beépítése azért fontos, mert a vizsgán kérik a szakműhely igazolást is, hogy ki építette be.
Ez azokra vontatkozik aimik biztonságtechnikailag fontosak. Kasztni kivágások, ülések beépítése,biztonsági övek kiépítése, stb.
Nem lehet SK beépíteni a biztonságtechnikai berendezéseket. Hivatalosan!

Megköszönte: Kerti

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 26 23:16 #51385

vagyis hiába van autópályára a díj fizetve, ha egy főúton megyek akkor még kilométerenként 50-60Ft? Nem semmi.
összegezve:
Az össztömeg bőven 3,5t fölött van, ezen nem lehet változtatni. A szállítható személyek száma max. 8+1. De inkább csak 7+1 van tervben. Szóval ha 3,5t alatt lenne akkor elég lenne a "B".kat. Mivel fölötte van ezért C.kat minumum. De ha nem akarok km pénzt fizetni akkor D.kat amire nincs jogsim.
Vagy maradhat busznak vizsgáztatva 7+1 személlyel 3,5t fölött és vezethetem "C"-vel? Gyanitom, hogy nem és kénytelen leszek megszerezni a busz jogsit. Wáááá Még szerencse, hogy amúgy nem fizetünk sok adót...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 26 22:53 #51384

Gondolom azért ez a gyakorlatban tud úgy működni, hogy az ember megcsinálja amit tud és a szakműhely befejezi amihez valóban szakértelem kell. Vagy aminél ilyen nem kell azt csak átnézi, hogy minden rendben van-e és némi pénzösszegért ad egy igazolást.
Ha így nem lehet akkor, hogy működik Magyarországon az SK építés? Engedély nélkül varrhatok egy új üléshuzatot? :D
Az mondjuk persze alap, hogy gázhoz nem nyúlok és az elektromos bekötéseket is ellenőriztetem...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 26 22:04 #51383

Azt kalkuláld bele, hogy teherautóként kilométer szerinti útdíjat kell fizetni. És nemcsak autópályán.

Megköszönte: Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 26 21:34 #51382

istozi írta:

... A tervezés úgy megy, hogy előbb megcsinálod, aztán valaki illetékes megrajzolja és benyújtható engedélykérelem lesz belőle....

Ez nem teljesen így van, csak abban az esetben, ha hozzáértő szakműhely csinálja meg.

Az alap felállás ugyanúgy van, mint minden engedélyezésnél (például házépítésnél), hogy először egy szakember megtervezi, hogy hogynan kell szakszerűen megcsinálni, aztán egy szakműhely szakszerűen beépíti.
A szekműhely beépítése azért fontos, mert a vizsgán kérik a szakműhely igazolást is, hogy ki építette be.
Ez azokra vontatkozik aimik biztonságtechnikailag fontosak. Kasztni kivágások, ülések beépítése,biztonsági övek kiépítése, stb.
Nem lehet SK beépíteni a biztonságtechnikai berendezéseket. Hivatalosan!


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 26 20:41 #51381

Oh hát ez kezd úgy tűnni, hogy nem is olyan vészes :)

Tudsz vagy tud valaki ajánlani valakit aki megrajzolja? Pest környéki lenne a legjobb. Csepeltől délre lesz a "kicsike". Onnan már nehéz lenne megszervezni a mozgatását míg le nem vizsgázik...
Legkésőbb januárban kellene lezavarnom az egész procedúrát. :/

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 26 20:16 #51379

Kezdjük a végén: az átalakítás engedélyeztetése a (leánykori nevén) NKH-nál 18.000 Ft körül van. A tervezés úgy megy, hogy előbb megcsinálod, aztán valaki illetékes megrajzolja és benyújtható engedélykérelem lesz belőle. Ennek a díja kb 50.000 (lehet kevesebb is).
Minden ülésre kell a 3 pontos biztonsági öv. Ha nem az ülésen van, akkor az autóhoz kell rögzíteni, de kell.
Lehet típusidegen ülés, ha gépkocsiba volt tervezve.
Egyébként, ha átalakítod, akkor tgk. lesz. Illetve azt lehet kérni, h. az legyen.


A legjobb lakóautó az enyém!
Megköszönte: Neogyuri

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 26 19:33 #51377

Köszönöm a gyors választ!

- A mozgatás nem probléma az megoldható persze.

- így már érthető a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, 16. § (3) Az átalakítás során a jármű fajtája csak abban az esetben változtatható meg, ha
a) — különleges indokolt esetben — speciális rendeltetésű tehergépkocsi keletkezik.

de ott van még az "f"
"f) autóbusz átalakítását követően trolibusz keletkezik"

Ha jól tudom a TGK-nak is van valami meghatározása (miért ne lenne :) )
Ha az nem teljesül akkor is TGK lesz a buszból?
Ez több szempontból is jó lenne.

Az ülések az erdeit ülések lennének viszont a legtöbb nem, hogy 2 pontos de semmilyen biztonsági övvel nincs szerelve. Akkor is követelmény a 3 pontos? Mert ha a tervben nyilatkozni kell az eredeti ülésekről akkor gyanítom, hogy a típusidegen ülések beszerelése egy újabb akadály.

A terveztetés meg ez az egész procedúra nagyságrendileg mekkora költség? Ok a tervezés nyilván a bonyolultságtól függ de ez első körben csak a legalapabb lenne. (felesleges ülések "ki", ágy(ak) "be")

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 25 22:30 #51372

Ez jó sok kérdés. Egy részükre próbálok válaszolni.
- Ha ki van vonva forgalomból, akkor nem közlekedhet az úton. Átminősíteni, vizsgáztatni lehet, de a vizsgahelyre szállítani kellene, vagy próbarendszámmal mehet.
- 3,5 to felett nincs olyan, hogy követelmény. Speciális felépítmény bármilyen lehet (ilyenek pl. a műszerkocsik). Terv kell, engedélyeztetni kell. Közlekedésbiztonsági feltételeknek kell megfelelni.
- Az 1. vizsgán ha átment, akkor a következő vizsgára vagy ugyanúgy viszed, vagy ha valamit átépítesz (és a vizsgán úgy hagyod), akkor módosítani kell a műszaki dokumentációját és akkor az új szerint fog vizsgázni.
- Ha az ülések az eredeti buszülések (erről nyilatkozni kell a tervben), akkor elfogadják. Az ülések rögzítése az eredetivel egyenrangú, vagy annál erősebb legyen. 3 pontos biztonsági öv kell minden üléshez.
- Úgy tudom, hogy nálunk 8+1 ülésig nem kell buszos jogosítvány.


A legjobb lakóautó az enyém!
Megköszönte: Neogyuri

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 25 20:58 #51371

Sziasztok!

Új vagyok itt, szerencsére rátaláltam erre a fórumra. A tapasztalataitokra lenne szükségem. Már írtam egy pár helyre meg gugliztam rendesen de még mindig nem világos 1-2 dolog.
Az M3 katekóriás buszt szeretnék lakónak átalakítani. Hogy miért azzal most nem untatnék senkit.
A lényeg: Igaz, hogy mivel 3,5t felett van ezert TGK lesz és nem busz ha max 8+1 üléssel lesz vizsgáztatva?

Ha ideiglenesen ki van vonva a forgalomból akkor át lehet vizsgáztatni vagy előbb vissza kell helyezni?
A buszban van gyárilag szék, asztal, kis konyha, wc/mosdó. A minimális lakóautó követelménybe még az ágy van benne ha jól tudom. Vagy van még valami? Ennek a beépítéséhez is kell valaki aki megtervezi vagy SK beépíthető?
Egyelőre plusz elektromosság, gáz és hasonló huncutságok nem lennének beépítve. Viszont ha úgy alakul, hogy idő közben mégis kellene akkor muszáj megint előbb engedélyeztetni, terveztetni. Vagy me lehet építeni/építtetni és utólag ellenőriztetni/engedélyeztetni.

remélem érthetően írtam le. Van még egy pár kérdés a fejemben de egyelőre ennyi lenne a legfontosabb.
Ja meg, hogy C.kat jogsi elég-e. Egy német cikket olvastam amiben ha jól értettem akkor jan.1-től már D.kat kell akkor is ha csak 8+1 személyes.

A válaszokat előre is köszönöm.
Gyuri

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 okt. 11 17:31 #51204

Kicsit instabil az asztalláb a csigánkban, jó lenne valami fixebb megoldás. Most egy 90 fokban meghajlított vas cső tartja az asztal lapot, amit egy marokcsavarral lehet rögzíteni.
Sajnos a falra és az asztal lapra csavarozható profil nekem nem jó, mert nem a fal mellett van az asztal.
Csak a kávához vagy a padlóhoz tudok valamit rögzíteni...

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 21 18:19 #51026

nemo25 írta:

Én inkább az EMFI Tradifixét ajánlanám kárpitozáshoz.

A műszaki adatlapja szerint ez csak 80 fokig hőálló...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 21 18:16 #51025

woodoopilot írta:

Kerti írta:
Sajnos saját tapasztalatunkból tudom, hogy a 110 fokos is kevés. Az is elválik. Autóba nekünk csak a 130 fokos ragasztók bírják. Ilyet viszotn kiskereskedelemben elég nehéz találni.

Nektek van valami bevált anyagotok?

Sabaspray FR AV
Nem tudom milyen kiszerelésben van. Mi 25 kg-osat veszünk.


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 21 18:10 #51024

Megkérdeztem egy autókárpitost, azt mondta, ők Körapren FU 35-öt használnak a tetőn.

ragasztastechnika.com/termekek/korapren-fu-35/

Ez 130 fokig hőálló, 250-300 g/m2 az anyagigény, nekem kellene egy 3 kg-os vödörrel belőle, ami kb. 10500 Ft.
Nem tudom ez mennyire számít drágának...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 20 21:49 #51006

woodoopilot írta:

nemo25 írta:
A másik történet, hogy a PU ragasztót, elhúzod fogas glettvassal, és akkor teljes felületen tapad a cucc a lemezhez. .

A gletvasas módszert a ragasztóhabra értetted, vagy arra a pur ragasztóra, amit kartusból lehet kinyomni?

A PU járműipari, fóliatömlős, kenőmájas állagú, sötétszürke kenőcsére értettem. ;)


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 20 21:45 #51005

mikrobi írta:

A tetőkárpitot pálmatex-szel rakjuk fel.de az se olcsó! és hát a kiadóssága ,hát pl opel corsa 0.75l kb.de egy astra kombira már sporolni kell ,hogy 1 kg elég legyen.4-5000ft között van az ára

Én inkább az EMFI Tradifixét ajánlanám kárpitozáshoz, amit cirka 5-7 %-ban felhigitunk folttisztító benzinnel, 4 részletben, hozzáadva , és erőteljesen kavarva. Amennyiben egyszerre adod hozzá a nyálat a ragacshoz, kicsapódik, és egy trutymógombóc lesz belőle. Viszont higitva sokkal kiadósabb, és lényegesen könnyebb a felhordása a felületekre. A Tradifixnek, jelentősen magasabb a gyantatartalma, ami erősebb kötést biztosít.
5 kg-al, kikárpitoztuk a hosszú magas Vitonak a teljes rakterét.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 20 21:17 #51004

nemo25 írta:

A másik történet, hogy a PU ragasztót, elhúzod fogas glettvassal, és akkor teljes felületen tapad a cucc a lemezhez. .

A gletvasas módszert a ragasztóhabra értetted, vagy arra a pur ragasztóra, amit kartusból lehet kinyomni?

Használtam régebben egy kétkomponensű Körapur ragasztót, azt nagyon jól lehetett kenni gletvassal, kb. olyan állaga volt, mint egy híg tejbegríznek, de nem folyt meg a függőleges felületen se. Jó volt vele dolgozni, mert az edző adagolásával a fazékidőt 5-től 90 percig be lehetett állítani. De azt inkább keményhabok és fémek ragasztásához ajánlották.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 20 20:43 #51003

A tetőkárpitot pálmatex-szel rakjuk fel.de az se olcsó! és hát a kiadóssága ,hát pl opel corsa 0.75l kb.de egy astra kombira már sporolni kell ,hogy 1 kg elég legyen.4-5000ft között van az ára


ármós lászló. hi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 20 20:27 #51000

woodoopilot írta:

Parejgabi írta:
Szia,esetleg szélvédő ragasztó?

A hőt biztosan bírja a szélvédő ragasztó, de azzal csak pontokban vagy hullámvonalban tudnám rögzíteni a kaucsuk hablemezt, én meg jobban szeretném teljes felületen felragasztani. Még beszélek egy autó kárpitossal, hogy ők mit használnak a tetőkárpit rögzítéséhez.

Rém egyszerű a képlet. Tudok neked adni egy címet, ahol lehet kapni vízbázisú kenhető öntapi ragacsot. Amennyiben felkened mind a két oldalra, nem kell izgulnod, hogy elengedi az egyoldalas öntapis kaiflex. Ráadásul a gyári öntapis, nagyon drága a simához képest. Nekem már 6 éve be van építve a lakóba, és még nem engedte el sehol sem. 3 ezres belőle 1 kg, és rendkívül kiadós. Felkened, megvárod, hogy megszáradjon, majd összenyomod.
A másik történet, hogy a PU ragasztót, elhúzod fogas glettvassal, és akkor teljes felületen tapad a cucc a lemezhez.
2000-2200 forint között tudok neked beszerezni 600 ml-es, foliatömlős járműipari ragacsot, ami brutálisan jól teljesít. A Sika méregdrága termékeit simán túlteljesíti harmad áron.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 szept. 20 16:49 #50997

Parejgabi írta:

Szia,esetleg szélvédő ragasztó?

A hőt biztosan bírja a szélvédő ragasztó, de azzal csak pontokban vagy hullámvonalban tudnám rögzíteni a kaucsuk hablemezt, én meg jobban szeretném teljes felületen felragasztani. Még beszélek egy autó kárpitossal, hogy ők mit használnak a tetőkárpit rögzítéséhez.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.