Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Lakóautó építés SK (Saját Kezűleg)

Több
2019 jún. 27 17:20 #55137

kedves kolegák,

sk lakóautó építési projekthez keresek tervezőt, aki engedélyeztetésben is járatos.

köszönöm!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 19 19:08 #55121

Kedves építők.
Mindig leírom, mert hivatalos helyeken ezt mondták: a teherautóba új ablakot bevágni, szerkezetet átalakítani, bútort fixen beépíteni engedélyköteles. Ha a bútort a gyári rögzítési pontokhoz rögzíted és ezért kivehető az rakomány. Az engedélyes átalakításnál is keresik az E minősítést az ablaknál stb. Ezért mindenkinek javaslom a beruházások megkezdése előtt hiteles forrásból, és ne szóbeszédből tájékozódjon. Én már ezt mindkét verzióban végigjártam. Ha tudok segítek , de levélben nehézkes személyesen, találkozón többen is tudunk.
;)


Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 19 16:17 #55120

Pont hasonló cipőben járok...amíg van válaszfal addig tehergépkocsi hivatalosan. Én mindenféleképpen át fogom minősíteni lakóautóvá (ami valójában személygépkocsi). A szállítható személyes száma attól függ majd, hány biztonsági öves ülésed van.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 12 16:42 #55105

Igen, egyetértek. Válaszfallal teherautó marad.


A legjobb lakóautó az enyém!
Megköszönte: tszepesi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 12 16:16 #55103

tszepesi írta:

Igen. hosszú távon mindenképpen át szeretném minősíteni. Csak mivel most történt a vásárlás, szinte az összes pénzem elment rá ezért amennyire csak lehet szakaszolni szeretném az átépítést. A terv h először a rakteret le
szigetelem és rakok bele egy ágyat ezek szerint járható. Viszont Írtad ezt a sorrendet hogy Engedélykérés, tervezés, átépítés, regadó megfizetése, majd egy KPM vizsga. Itt az átépítést be lehet venni az első helyre úgy hogy első körben csak néhány dolgot csinálok meg a tervek szerint ( mint egy lakóház nál amikor a padlás teret csak később építik be) és a teljes regadót befizetem mint lakóautó?
Amíg a válaszfal bent van addig szerintem járható a beépítés.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 12 08:01 #55101

Igen. hosszú távon mindenképpen át szeretném minősíteni. Csak mivel most történt a vásárlás, szinte az összes pénzem elment rá ezért amennyire csak lehet szakaszolni szeretném az átépítést. A terv h először a rakteret le
szigetelem és rakok bele egy ágyat ezek szerint járható. Viszont Írtad ezt a sorrendet hogy Engedélykérés, tervezés, átépítés, regadó megfizetése, majd egy KPM vizsga. Itt az átépítést be lehet venni az első helyre úgy hogy első körben csak néhány dolgot csinálok meg a tervek szerint ( mint egy lakóház nál amikor a padlás teret csak később építik be) és a teljes regadót befizetem mint lakóautó?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 12 05:47 #55100

tszepesi írta:

Köszönöm a választ! Mi van akkor ha a gyári térelválasztó fal helyett, térelválasztó hálót rakok be? Milyen minimum módosítás fér még bele ebbe a teherautó kategóriába?
Elvileg egy ülés ki illetve beszerelése is engedélyköteles.
Van aki úgy építi be, hogy a hátfal marad és a raktér van módosítva, ez nem engedélyköteles, mert a beépített bútor az "rakomány".

Az autódat elnézve szerintem megérdemelné, hogy hivatalosan átminősítve legyen lakó.
Szép csiga...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 11 23:23 #55099

Köszönöm a választ! Mi van akkor ha a gyári térelválasztó fal helyett, térelválasztó hálót rakok be? Milyen minimum módosítás fér még bele ebbe a teherautó kategóriába?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 11 19:59 #55098

tszepesi írta:

Sziasztok! Most vettem egy Fiat Ducato -t (2009, 2.3 mjet, lwb) ami kicsit már át van építve "lakóautónak" (van benne egy ágy illetve omnistor). Papíron 5 üléses teherautó, de az előző gazdája 2 üléssel használta hátfal nélkül. Én viszont vissza akarom tenni a második sor 3 személyes ülést, ami mögé bemegy a hátfal is. Kérdésem az, hogy mennyire megengedett hátfal nélkül használni az ilyen teherautót, illetve engedélyköteles-e (kell-e újra terveztetetni és műszakiztatni) az olyan minimális módosítás mint tetőablak beszerelés, külső 220-s csatlakozó beszerelés belső aljzatokkal illetve lámpákkal? Milyen minimum módosítás fér még bele ebbe a kategóriába? Köszönöm
Mint ahogy már többször leírtuk. A hátfal kiszerelése nem megengedett.
Ha belefutsz egy nagyobb ellenőrzésbe akkor a járművet kivonják a forgalomból és jogosulatlan átépítés miatt feljelentenek.
A menete a következő:
Engedélykérés, tervezés, átépítés, regadó megfizetése, majd egy KPM vizsga.
Az engedélyeztetés, nem olcsó, de ha megfognak sokkal többe van.
Neked kell mérlegelned!

Megköszönte: tszepesi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 11 19:35 #55097

Sziasztok! Most vettem egy Fiat Ducato -t (2009, 2.3 mjet, lwb) ami kicsit már át van építve "lakóautónak" (van benne egy ágy illetve omnistor). Papíron 5 üléses teherautó, de az előző gazdája 2 üléssel használta hátfal nélkül. Én viszont vissza akarom tenni a második sor 3 személyes ülést, ami mögé bemegy a hátfal is. Kérdésem az, hogy mennyire megengedett hátfal nélkül használni az ilyen teherautót, illetve engedélyköteles-e (kell-e újra terveztetetni és műszakiztatni) az olyan minimális módosítás mint tetőablak beszerelés, külső 220-s csatlakozó beszerelés belső aljzatokkal illetve lámpákkal? Milyen minimum módosítás fér még bele ebbe a kategóriába? Köszönöm

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 05 23:07 #55083

Nem vagyok híve a túlbonyolított rendszereknek, de az indító akkuk (a Transitban 2db 75 Ah-s indító akku van gyárilag) nálam is le vannak választva a fedélzeti akkuról, ha áll a motor. Ezt azért tartom jó megoldásnak, mert az indító aksik nem szeretik a ciklikus használatot. Csábító lehet kihasználni az indító akkuk kapacitását is, előfordult már, hogy a bicikli akkukat én is azokról töltöttem, amikor 6 nap biwak után kezdett merülni a fedélzeti akku, de a rendszeres használatot nem tartom jó ötletnek. Kivéve, ha olyan indító akkut veszünk, amit ilyen vegyes használatra terveztek...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 04 07:20 #55071

rlacika írta:

Kedves gyuszaT3...nem akarlak én lebeszélni arról hogy összemadzagold ahogy akarod a töltést és az akkuidat. Csak nem ajánlom senkinek. És te se tedd! Mert azon kivül hogy lemerülhet az inditó aksid egy hosszab offkempingezés után, TŰZVESZÉLYES!!! Saját tapasztalatom: amikor megvettem egy némettől a csigámat, a rádióját kivette. Nem érdekelt mert volt egy nagyon jó itthon. Eszembe se jutott hogy a standard csatlakozó abszolut idiótán, rögtönözve van bekötve. Itthon megkapta az új rádiót. Müködött minden probléma nélkül. A motor idult mindig "pöccre" , mégis néha, inditózás után enyhe "amperszag" érződött a vezetőfülke táján. Tudván hogy ilyen szagot csak megmelegedő kábel okoz, végigtapogattam az elérhető kábeleket, kábelkötegeket de nem jöttem reá hogy mi okozza. Amig egy gázolaj szűrő cseréje után szükség volt hosszab ideig inditózzak. Nó....akor hirtelen megtelt a vezetőrész füstel, ami láthatóan a fülkét fedő gumiszönyeg alól dült! Gyorsan feltéptem, a már parázsló hangszigetelő gyapjuszerü valamit meg eloltottam. Alatta találtam egy vékony kábelt, amelynek müanyag szigetelése már szénné vált! Megvizsgálva megkaptam honnan hová visz: direkt a lakrész akkujáról a radió csatlakozójának az "állandó" pluszára. A másik pluszt a gyujtásról (helyesen) kapta. Csakhogy...az a főakkuról jön! Igy, amikor a rádió be volt kapcsolva, ezen a madzagon keresztül a két akku össze volt kötve. Rövid önindtózásnál nem történt baj, de amikor a 75 amperes inditóakku kezdett elfáradni, a fizika törvénye szerint "kölcsön kért" delejt a lakrész 90 amperes akkujából, megvolt a baj! Ezért (is) kell a két rendszert szétválasztani! Megoldás van bőven, az egyszerű kézi kapcsolástól a mikroproceszoros, inteligens rendszerig!

Erre jó a két akku közötti 30amperes biztosíték.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 03 20:27 #55069

Kedves gyuszaT3...nem akarlak én lebeszélni arról hogy összemadzagold ahogy akarod a töltést és az akkuidat. Csak nem ajánlom senkinek. És te se tedd! Mert azon kivül hogy lemerülhet az inditó aksid egy hosszab offkempingezés után, TŰZVESZÉLYES!!! Saját tapasztalatom: amikor megvettem egy némettől a csigámat, a rádióját kivette. Nem érdekelt mert volt egy nagyon jó itthon. Eszembe se jutott hogy a standard csatlakozó abszolut idiótán, rögtönözve van bekötve. Itthon megkapta az új rádiót. Müködött minden probléma nélkül. A motor idult mindig "pöccre" , mégis néha, inditózás után enyhe "amperszag" érződött a vezetőfülke táján. Tudván hogy ilyen szagot csak megmelegedő kábel okoz, végigtapogattam az elérhető kábeleket, kábelkötegeket de nem jöttem reá hogy mi okozza. Amig egy gázolaj szűrő cseréje után szükség volt hosszab ideig inditózzak. Nó....akor hirtelen megtelt a vezetőrész füstel, ami láthatóan a fülkét fedő gumiszönyeg alól dült! Gyorsan feltéptem, a már parázsló hangszigetelő gyapjuszerü valamit meg eloltottam. Alatta találtam egy vékony kábelt, amelynek müanyag szigetelése már szénné vált! Megvizsgálva megkaptam honnan hová visz: direkt a lakrész akkujáról a radió csatlakozójának az "állandó" pluszára. A másik pluszt a gyujtásról (helyesen) kapta. Csakhogy...az a főakkuról jön! Igy, amikor a rádió be volt kapcsolva, ezen a madzagon keresztül a két akku össze volt kötve. Rövid önindtózásnál nem történt baj, de amikor a 75 amperes inditóakku kezdett elfáradni, a fizika törvénye szerint "kölcsön kért" delejt a lakrész 90 amperes akkujából, megvolt a baj! Ezért (is) kell a két rendszert szétválasztani! Megoldás van bőven, az egyszerű kézi kapcsolástól a mikroproceszoros, inteligens rendszerig!


Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni
Megköszönte: NagyPapa, Nyomi, Srychy, gattila, apóka

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 03 18:33 #55067

tölthetné akár egyszerre is mindkét akkudat, de itt az a gond jelentkezhet, hogy abba tölt nagyobb áramot amelyik jobban le van merülve,
Válasz: Miért baj, ha azt tölti jobban (pontosabban nagyobb áramot vesz fel) amelyik jobban le van merülve?
Fizika, amerre könnyebb arra megy. Az akku állítja be az áramot (ohm bácsi).

Így előfordulhat az az eset, hogy a motor-indító akkud nincs teljesen soha feltöltve.
Válasz: De fel van töltve mivel mindig tölti, pont annyira mint normál autóknál, a fedélzeti akku csak plusz.

Ennél nagyobb baj akkor keletkezhet, hogy leállsz, és nincs szétválasztva a fedélzeti és a motor akkud, majd fogyasztasz a fedélzeten és lemeríted a motorindító akkudat is, ami majd nem fogja elindítani a motort sem..
Válasz: Egyetlen hűtőm van ami nagyobb fogyasztó, abban van fesz. figyelés ergo indul az autó. Amúgy ilyen fesz. figyelő beépíthető a fed. és indító akku közé.
..
Az is gond lehet, hogy az egyszerre töltött fedélzeti akkut (akkukat) ugyanolyan nagy keresztmetszetű kábellel kéne kábelezni, mint a motorindítódat.
Válasz: Miért kellene nagy keresztmetszetű kábel? Ha jó az indító akku és az autód motorja is megfelelő 3 másodperc az indítózás. Ideje nincs megolvadni, lásd elég a 30 a bizti, azt se küldi ki nekem. Nagyobb a vékony kábel ellenállása, mint az indító akkunak, egyértelmű, hogy onnan veszi az energiát.

Ha így csinálod akkor is javasolnák néhány különböző módszert a töltéshez
1., Forex relével védem a motor indító akksit a mélymerülés ellen,
Válasz: Ennek lehet értelme, szabadon választott, de bizonyos szintig miért ne használjam az indító akkut is. Ez nem engedi.(sajna), de a legokosabb megoldás.

2., Diódákon keresztül töltöm mind a fedélzeti akkupakkot, mind a motorindító akkut, így nem tudod lemeríteni egyszerre mindkét rendszert,
Válasz: Ennek az a baja, hogy csak egy irányban enged, megint csak magára marad a fedélzeti akku. Amúgy ez a legegyszerűbb megoldás, csak jó minőségű és nagy áramú dióda kell. Nagy áramú dióda egyik hibája, hogy lassan "visszacsorgat" tehát nem zár teljesen. Ettől még működik és pofon egyszerű.

3. Használod a szétválasztó kütyüt.
Ha hálózaton vagy, ugyanígy léteznek töltés-szétválasztók (pl a Panelectron) de azoknak sajnos viszonylag magas a saját fogyasztásuk is. -
Válasz. Panelectron, jaj csak azt ne. Egyszer vettem, egy nap után repült a kukába, Folyamatos ki-be kapcsolás, relé zörög állandóan, beállíthatatlan kaki. Aki kitalálta elmegy a francba (én voltam a hülye mert hallgattam fórum írásokra és megvettem).


Majd el feledem. Van napelem a tetőn, ha külön van választva a két akku(fedélzeti-indító)nem tudná mindkettőt tölteni. Tehát, semmit nem rakhatok a két akku közé:), a legolcsóbb megoldás.
Ja, hogy én álltában is töltődöm? :))))

Remélem, hogy nem gond, hogy így válaszoltam, ez volt a legegyszerűbb:)
üdv,
Gyusza

Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 03 17:29 #55065

gyusza T3 írta:

Márciusban teszteltem le. Nem ment egy ideig az autó, mindkét aksim 12V alá merült. A töltőt bekapcsoltam, a start aksira. Pár óra múlva, amikor feltöltött elkezdte tölteni a fedélzeti aksit is.

Üdv,
Nem látom semmi értelmét a külön töltésnek.
Ha jó és megfelelő teljesítményű (120A) a generátor nyugodtan mehet egyszerre a kettő párhuzamosan.
számoljunk:
Van 2 db 100Ah akku. Ezek összesen max 30A-t vesznek fel töltéskor, ami töltéskor folyamatosan csökken. Az autó felvesz még kb. 30A-t az üzemeléskor. 30+30=60A, még mindig van 60 Ampernyi tartalék.
Ha a generátor pl 120A-t tud, minek megosztva külön tölteni.
A külön-külön töltésnek kis teljesítményű generátornál lenne értelme (40A), de itt se sok. Ez az egész relékombináció felesleges bonyolítás.
Párhuzamos üzemben pont fele annyi idő alatt töltöm fel a két akkut, mint ha vezérelgetnék össze-vissza-.


Gyusza[/quote]

Ez azért így messze nem jó ötlet!
Gyusza! Gondold végig: a töltésnél igen, tölthetné akár egyszerre is mindkét akkudat, de itt az a gond jelentkezhet, hogy abba tölt nagyobb áramot amelyik jobban le van merülve, és vagy amelyiknek kisebb a belső ellenállása! Ha kettő darab jó minőségű fedélzeti akkud van és azok le vannak merülve, akkor azokat fogja elsőként tölteni!
Így előfordulhat az az eset, hogy a motor-indító akkud nincs teljesen soha feltöltve.
Ennél nagyobb baj akkor keletkezhet, hogy leállsz, és nincs szétválasztva a fedélzeti és a motor akkud, majd fogyasztasz a fedélzeten és lemeríted a motorindító akkudat is, ami majd nem fogja elindítani a motort sem....
Az is gond lehet, hogy az egyszerre töltött fedélzeti akkut (akkukat) ugyanolyan nagy keresztmetszetű kábellel kéne kábelezni, mint a motorindítódat.
Ha így csinálod akkor is javasolnák néhány különböző módszert a töltéshez
1., Forex relével védem a motor indító akksit a mélymerülés ellen,
2., Diódákon keresztül töltöm mind a fedélzeti akkupakkot, mind a motorindító akkut, így nem tudod lemeríteni egyszerre mindkét rendszert,
3. Használod a szétválasztó kütyüt.
Ha hálózaton vagy, ugyanígy léteznek töltés-szétválasztók (pl a Panelectron) de azoknak sajnos viszonylag magas a saját fogyasztásuk is.
Ott is inkább a Forex relét javasolnám...:
Nekem diódás (és kissé összetettebb) a rendszerem
meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 03 11:59 #55064

rlacika írta:

Töltésnél nincs semmi probléma a párhuzamos kötéssel. De a leválasztó relé kötelező amikor a motor áll. Máskülömben ha nem hajszálpontosan (ilyen pedig nem létezik) egyforma a két akku, egymást fogják fogyasztani. És inditáskor mindkettőből nagy áramfelvétel lessz, aminek tűz a vége, ha az összekötő kábel nem ujnyi vastagságú!

"nem hajszálpontos akku" mitől fogyasztaná egymást, feszültség kiegyenlítődik és statikussá válik a rendszer, megállnak az elektronok.
Indításkor a fő akku adja le a nagyobb áramot, itt vannak az ujjnyi vezetékek, a segédakkunak vékonyabb a kábelezése és messzebb van az indítómotortól, tehát nagyobb az ellenállása. Max. kissé be tud segíteni, de nagy áram nem tud folyni. Biztonság kedvéért egy 30 amperes bizti elé. Nekem a négy év alatt nem kellett akkut cserélni nem sikerült kinyírniuk egymást, és a 30 amperes biztit is csak egyszer tolta ki.
De ha biztonságosabbnak érzi valaki leválasztóval nem beszélem le róla. :)

Gyusza

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 03 11:28 #55063

Töltésnél nincs semmi probléma a párhuzamos kötéssel. De a leválasztó relé kötelező amikor a motor áll. Máskülömben ha nem hajszálpontosan (ilyen pedig nem létezik) egyforma a két akku, egymást fogják fogyasztani. És inditáskor mindkettőből nagy áramfelvétel lessz, aminek tűz a vége, ha az összekötő kábel nem ujnyi vastagságú!


Soha se hajts gyorsabban mint ahogy az őrangyalod tud repulni

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 03 07:30 #55062

Márciusban teszteltem le. Nem ment egy ideig az autó, mindkét aksim 12V alá merült. A töltőt bekapcsoltam, a start aksira. Pár óra múlva, amikor feltöltött elkezdte tölteni a fedélzeti aksit is.[/quote]

Üdv,
Nem látom semmi értelmét a külön töltésnek.
Ha jó és megfelelő teljesítményű (120A) a generátor nyugodtan mehet egyszerre a kettő párhuzamosan.
számoljunk:
Van 2 db 100Ah akku. Ezek összesen max 30A-t vesznek fel töltéskor, ami töltéskor folyamatosan csökken. Az autó felvesz még kb. 30A-t az üzemeléskor. 30+30=60A, még mindig van 60 Ampernyi tartalék.
Ha a generátor pl 120A-t tud, minek megosztva külön tölteni.
A külön-külön töltésnek kis teljesítményű generátornál lenne értelme (40A), de itt se sok. Ez az egész relékombináció felesleges bonyolítás.
Párhuzamos üzemben pont fele annyi idő alatt töltöm fel a két akkut, mint ha vezérelgetnék össze-vissza-.


Gyusza

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 02 16:57 #55060

csekl írta:

Én is azt hittem, hogy nem engedélyköteles, de sajnos rendőr is mondta, hogy átalakításnak minősül. Ha esetleg valaki játszik ilyennel, hogy kivette, szívesen fogadnám, hogy hogyan magyarázhatom ki a rendőrnél, ha valamiért kivesznek.
Ja, és Szlovéniában és Horvátországban van valami információja valakinek, hogy átalakított járművel mennyire szabályos?
Átalakítás alatt csak annyit értek, hogy a hátsó 2, esetleg 3 ülést kiveszem, és egy könnyen kivehető ágyszerkezetet rakok bele.

"Viszont tudjad, hogy utast csak a maradó (szabályosan beépített) ülésen vihetsz" Ezt tudom, köszönöm!

Ilyen erővel a kalaptartó kiszedése is már átalakításnak minősülne. ](*,)
Ezek szerint az Espace üléseit sem szabad kiszedni, csak akkor tudnám, hogy a gyárban miért építették úgy, hogy szerszám nélkül ki lehessen szedni a 7-ből 5-öt, 2 perc alatt???????? Ebből a nézőpontból, én csibészként jártam be Európát a 7 helyett 4 üléssel a fedélzeten????? Nevetséges, és egyben szánalmas hozzáállás. Amihez nem ért az egyszerű rendőr, azt nem szabad.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: Kerti

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 jún. 02 09:58 #55058

Rendben.
Ma nem akarnám zavarni, de holnap délelőtt felhívom önt hogy tulajdonképpen milyen autóról van szó. Hivatalosan ez egy teherautó 3 személyes bemutatoautová alakítva.
Ha megirná az emailcímét az emailemre, akkor átküldeném a hivatalos átalakítási dokumentumokat.
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.