Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Lakóautó fűtés

Több
2017 jan. 27 22:05 #49208

Be akartam ma szerelni fali kéményt, de akadt egy kis probléma. A mi bódénknak 8 cm vastag a fala, ezért a vastag gégecsövet nem tudom belülről rábilincselni a kéményre, mert nem lóg ki eléggé a falból. Ha meg a külső oldalon rakom össze a kéményt, az AWAB bilincs nem fér át a 83 mm átmérőjű lyukon. Nem akartam nagyobbra reszelni a lyukat, mert akkor meg a csavarozással gyűlik meg a bajom.

Esetleg műanyag kábelkötegelővel lehetne rögzíteni az égési levegő csövét? Kívül nem lehet olyan meleg, hogy a műanyag megolvadjon, mert akkor a bódé is elolvadna. :)

Vagy még elférne a féltengely gumiharangoknál használt fém bilincs, abból láttam olyat, aminek nincs kiálló része.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 23 17:59 #49171

woodoopilot írta:

Olvastam, hogy víz nélkül is lehet üzemeltetni a kazánt, de akkor nem fog túl gyakran ki-be kapcsolni? Mert ha jól látom, a bojler fűtést nem lehet lekapcsolni. Téli és nyári üzemben is világít a bojler fűtést jelző sárga led, amikor letekerem a termosztátot, akkor is, ha nincs benne víz.

Igen, lehet víz nélkül üzemeltetni nyugodtan. A bojlet azért nem lehet kikapcsolni, mert ha akarjuk, ha nem akkor is fog melegvizet csinálni, ha megy a kazán. Fizikailag nem tud mit csinálni, hiszen egy égéstér van mindkét funkcióra. A téli üzemmódnál a külön választható 'csak fűtés' vagy 'fűtés és melegvíznél' is csak az a különbség, hogy melyik üzemmódot vegye figyelembe elsőként. Idővel mindkettőt elvégzi.


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?
Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 23 10:21 #49168

Amikor azt hittem hogy rossz a kazán, és robbantott ábrát kerestem, hogy lássam hogy is néz ki belülről, akkor akadtam egy olyan rajzra, ahol a levegő csőhöz odarajzoltak egy kinyomópisztolyt. De most hiába keresem, nem találom azt a rajzot, mert nem mentettem el. Az én kazánomnál műanyag karimák vannak a kifúvó nyílásokban, belül recés, kívül meg van rajta két fül, amik bekattannak az alu öntvénybe.

Olvastam, hogy víz nélkül is lehet üzemeltetni a kazánt, de akkor nem fog túl gyakran ki-be kapcsolni? Mert ha jól látom, a bojler fűtést nem lehet lekapcsolni. Téli és nyári üzemben is világít a bojler fűtést jelző sárga led, amikor letekerem a termosztátot, akkor is, ha nincs benne víz.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 22 19:57 #49167

A mult ejszaka teszteltuk az olajos futest mert minusz 14 volt az ejjel, hat egy szoval nagyon jo, persze volt egy bennti kabin vedo es egy kinti is, nem kell a gazpalackokkal zsongloroskedni. Igazan ajalom az olajos futest foleg akik a lakot telen is hasznaljak.


Eva-challenger

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 22 19:00 #49166

woodoopilot írta:

A 65-ös papírcsöveket be kell valamivel ragasztani a kazán alján lévő csatlakozó idomba? Az egyik beépítési utasításon oda rajzoltak egy kinyomópisztolyt, de a használati utasításban nem írnak semmilyen tömítő anyagról.

A vezérlődoboz tetején, középen, van egy kerek lyuk, olyan, mintha egy két pólusú csatlakozó aljzat lenne. Tudja esetleg valaki, hogy mit lehet oda csatlakoztatni? A beszerelési utasításban nem írnak róla semmit.

A szellőzőszelepes könyökcsatlakozó után van egy visszacsapó szelep a melegvíz csőben, de a leírás szerint nem oda, hanem a hideg vízcsőbe kell visszacsapó szelepet beépíteni. Az előző beépítést és a kiszerelést Nagyorosziban a Knausnál csinálták, gondolom nem véletlenül tettek a meleg vízcsőbe is visszacsapó szelepet, de nem tudom mi célból.

A fűtéscsövet nem kell ragasztani. Elvileg van kettő darab kis fém köröm a kazán csőbemenetének az oldalán, ami oda fogja a fűtéscsövet. Arra beépítési utasításra kíváncsi lennék amelyik ragasztópisztolyt javasol.
A vezérlődobozon lévő csatlakozó hirtelen nem ugrik be, de ha nagyon kell, akkor holnap a műhelyben meg tudom nézi a dokumentációkban, hogy mi lehet az.
A hidegvíz oldalra akkor kell a visszacsapó szelep, ha a bojler magasabban van mint a frissvíztartály, mert abban az esetben folyamatosan visszafojna a bojlerből a víz és állandóan levegős maradna.
Azt, hogy a meleg oldalra mért tettek, nem tudom, mert a bojler után már csak a csapok vannak. Esetleg az lehet, hogy ha a bojlert lezárjuk és nem akarjuk feltölteni vízzel és a keverőcsaptelepeket közép állásba nyitjuk meg, akkor a hideg víz ne tudjon visszamenni a bojler felé.


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?
Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 22 17:21 #49165

A 65-ös papírcsöveket be kell valamivel ragasztani a kazán alján lévő csatlakozó idomba? Az egyik beépítési utasításon oda rajzoltak egy kinyomópisztolyt, de a használati utasításban nem írnak semmilyen tömítő anyagról.

A vezérlődoboz tetején, középen, van egy kerek lyuk, olyan, mintha egy két pólusú csatlakozó aljzat lenne. Tudja esetleg valaki, hogy mit lehet oda csatlakoztatni? A beszerelési utasításban nem írnak róla semmit.

A szellőzőszelepes könyökcsatlakozó után van egy visszacsapó szelep a melegvíz csőben, de a leírás szerint nem oda, hanem a hideg vízcsőbe kell visszacsapó szelepet beépíteni. Az előző beépítést és a kiszerelést Nagyorosziban a Knausnál csinálták, gondolom nem véletlenül tettek a meleg vízcsőbe is visszacsapó szelepet, de nem tudom mi célból.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 21 18:10 #49164

Megjavult a Trumatic kazánunk, illetve el se romlott tulajdonképpen, csak csatlakoztatni kellett a gégecsöveket a fali kéményhez, és rögtön jó lett. Először a palackot cseréltem ki, de az újjal sem ment, amíg csak a két gégecső volt a kazánon.

Megint tanultam valamit, nem kellett volna szétszedni a kazánt, de legalább kitakarítottam a belsejét, kicsit poros volt. A robbantott ábrán elég bonyolultnak tűnt, de meglepően jól szerelhető, logikusan összerakott szerkezet ez.

A meleg levegő kicsit gyengén jön a csövekből, azt hittem több levegőt fúj majd a ventilátor, de lehet ez is rendben van. Hamarosan kiderül befűti-e rendesen a bódét, ettől hidegebb nem kell a teszteléshez. :)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 19 21:42 #49160

Akkor kicserélem a palackot, meg kipróbálom mit csinál, ha felrakom a fali kéményt. Az is jelent valami fojtást. Akitől vettem a kazánt, azt mondta működött amikor kiszereltette a Truma szervizben, csak azért adta el, mert nem fért be a T4-be, amit a Sprinter helyett vett. Hihetőnek tűnt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 19 21:03 #49158

woodoopilot írta:

Kipróbáltam ma a Truma kombi kazánt, de sajnos nem működik. Bekapcsoláskor elindul a ventilátor, majd kis idő múlva bekapcsol a szikragyújtás, nyit a gáz szelep, de csak éppen begyullad a láng, aztán elalszik, újra bekapcsol a szikra gyújtás, de nem gyullad be újra a láng, pár másodperc után lezár a gázszelep, és kigyullad a piros hiba led.

A vezérléssel nincs gond, hidd el, hogy a készülék jobban tudja mint te. Azt ne piszkáljátok szerintem.
Abból amit leírsz arra következtetek, hogy a gáz/levegő keverési aránnyal van a gond. Elméletileg csak akkor működik a kályha, ha van rajta kipufogó és beszívott levegőcső, mert a keveréshez szüksége van a fojtásra.

Mi is jártunk már úgy, hogy bármit csináltunk, nem tudtuk elindítani a kályhát. Mindent kimértünk és mindent rendben találtunk, de a kályha csak nem akart elindulni. Rájöttünk, hogy ha az égési levegő csövét leszűkítjük, akkor beindul. Ez abból adódott, hogy a németek azt feltételezték a készülék gyártásánál, hogy a gázpalackban gáz van és nem valami egyéb keverék. Mivel a rendszer teljesen zárt, ezért nagyon érzékeny az arányra. Ha a gázpalackban a gázon kívül más is van, akár levegő, akár más, akkor már az általa kevert gáz/levegő, már nem lesz abban az arányban ami az égéshez kell, ezért nem fog begyulladni. Miután rájöttünk, ezt elég egyszerűen tudtuk javítani, mert csak a palackot kellett kicserélni. Szerintem mielőtt belenyúlsz a vezérlésbe, járd végig ezt az utat is.


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?
Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 19 20:08 #49156

Nagy barkácsoló vagyok, de ezt inkább elvinném értő emberhez. A sztöchiometrikus égés nem rossz dolog, és azt "fülre" nehéz beállítani. Szóval itt tudni kell értékeket, amit mérni is kell. Persze a láng színe sokat elárul ha valaki jóban van vele :)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 19 19:05 #49154

Kipróbáltam ma a Truma kombi kazánt, de sajnos nem működik. Bekapcsoláskor elindul a ventilátor, majd kis idő múlva bekapcsol a szikragyújtás, nyit a gáz szelep, de csak éppen begyullad a láng, aztán elalszik, újra bekapcsol a szikra gyújtás, de nem gyullad be újra a láng, pár másodperc után lezár a gázszelep, és kigyullad a piros hiba led.

Arra gondoltam, biztosan valami dugulás van a gázrendszerben, de a szelepek előtt tiszta minden. Kivettem a mágnes szelepeket, a fúvókákon jön a gáz, ezek szerint ott sincs dugulás. Kizárásos alapon, akkor a levegővel lehet gond. Levettem a vastag gégecsövet, amin az égési levegőt szívja a ventilátor, anélkül is kipróbáltam és így már nem aludt el a láng, illetve folyamatosan visszagyulladt, mert hangos robajjal égett. Úgy hallottam a szikra gyújtás folyamatosan ment, a vezérlő dobozban meg valami hangosan kattog, mint egy relé. Ebből arra következtettem, hogy kevés lehet az égési levegő. Szétszedtem a ventilátort, kitakarítottam belül az égőt is, de nem volt nagyon poros, dugulást meg pláne nem találtam. Összeraktam újra a kazánt, de továbbra is hangos robajjal ég a friss levegő cső nélkül, ha meg felteszem a vastag gégecsövet is, épp csak begyullad, aztán egyből kialszik.

Azt gyanítom az égési levegő lehet kevés, talán a ventilátor vezérlésével van valami gond. Ha bekapcsolom a kazánt, de nem várom meg a gyújtást, hanem hamarabb lekapcsolom, akkor hallatszik, ahogy felpörög az égési levegő ventilátora. Lehet az a baj, hogy a ventilátornak égés közben magasabb fordulatszámon kellene mennie? Lehet emiatt nincs elég levegő, a folyamatos égéshez?

Az égési levegő ventilátor motorja nem egy közönséges DC motor, 4 vezeték megy a fordulatszám szabályzóba, gondolom a nagy vezérlődobozban lévő elektronika adja a parancsot, hogy mennyit kell forogni a ventilátornak.

Szóval én arra gyanakszom, hogy a vezérléssel lehet valami gond. Debrecenben nem találtam szakembert, aki értene a Truma kazánhoz. Van egy nagyon ügyes elektronikai műszerész barátom, esetleg próbáljam meg vele átnézetni a vezérlő dobozt?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 02 09:49 #49087

Ha elfér, akkor tegyél a palack alá egy fürdőszoba-mérleget. Állandóra. Üzemekben a nagy gáztartályok tartalmát is úgy ellenőrzik, hogy mérlegre vannak építve és a mérlegelt értéket nézik.


A legjobb lakóautó az enyém!
Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 01 22:22 #49084

woodoopilot írta:

Na erre a vízoszlopos módszerre nem gondoltam volna, sokszor a pofon egyszerű dolgok a legeredményesebbek. A gázszivárgás vizsgálatához is van már elektromos kütyü, de a szappanhab is ugyan úgy kimutatja ha szivárog a gáz...

Az egyszerű, rég bevált eszközök mindig jobbak, mint az agyonbonyolított, túltervezett, parasztvakító, csillogó méregdrága vackok. A vízoszlop, nem fog tévedni, az tudja a fizikát. Az elektromosnál már nem lennék meggyőződve erről.... :-)

A gázpalack mérésére, a legmegbízhatóbb eszköz, egy pontos mérleg.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 01 20:12 #49083

Én infrás hőmérő el próbálkoztam...De -4fokban nem tudtam különbséget mérni.

Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 01 18:38 #49082

Sziasztok!

Én egy egyszerű, digitális bőröndmérleget használok. Még a LIDL-ben vettem és teljesen jól bevált. A palackot sem kell kivenni.

www.provitamin.hu/beurer-ls-10-borond-merleg-c49-p47823.html

Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 jan. 01 14:22 #49080

Nekem van, ezért merem leírni: SEMMIRE


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: nemo25, woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 dec. 31 19:14 #49075

A gázpalackban a gázszint mérésére melyik módszer vált be a legjobban? Digitális mérlegen szoktam mérni a palackot, de ahhoz mindig ki kell vennem.

A Dometic GasChecker 11e Ft körül van az ebay.de-n, gondolom annyiért már jó lehet, de láttam olcsóbb megoldásokat is.

Pl. 1000 Ft-ért van színváltó szalag: www.ebay.com/itm/Gas-Level-Indicator-Liq...c:g:40oAAOSwOVpXaBX2

Vagy itt van egy másik szintjelző kínából ingyen postával 350 Ft-ért:
www.ebay.com/itm/1PC-Propane-Butane-LPG-...9:g:7bsAAOSwcUBYHN6L

Ezek jók valamire?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 dec. 31 19:05 #49074

Na erre a vízoszlopos módszerre nem gondoltam volna, sokszor a pofon egyszerű dolgok a legeredményesebbek. A gázszivárgás vizsgálatához is van már elektromos kütyü, de a szappanhab is ugyan úgy kimutatja ha szivárog a gáz...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 dec. 30 22:47 #49065

woodoopilot írta:

Kerti írta:
Ami viszont nagyon fontos és azt házilag már nehezebben kivitelezhető, hogy a beépítés után nyomáspróbát kell végezni, hogy nem szivárog e valahol a gáz.

A fagylalt hűtőket nitrogénnel szoktuk nyomáspróbázni, ha az jó a gázrendszer ellenőrzéséhez, akkor akár meg is tudnánk csinálni, de nem feltétlenül akarok ezen spórolni. Gondolom akkor érdemes a nyomáspróbát megcsinálni, ha már a helyén van a tűzhely és a hűtő is. Hány Bar nyomással szoktátok megnyomni a rendszert?

Jövő nyáron jár le a műszakija a Transitnak, a vizsgához meg úgy is kell egy gáztömörségi vizsgálat, csak nem tudom mennyi annak az érvényessége. Amikor honosítottuk a járgányt, a pár hónapos német jegyzőkönyv nem volt jó az NKH-nak, csináltatnunk kellett egy új vizsgálatot itthon. De a szerelő rá se nézett akor, azt mondta ha a németeknek megfelelt 3 hónapja, akkor jó az most is, és 5e Ft-ért adott egy friss papírt.

A gáztömörségi vizsgálatot, nem megnyomják több bárral, hanem 1600 mm magas vízoszloppal vizsgálják. Amennyiben esik a vízszint, nyitott a rendszer, viszont ha kibuggyan egy kicsit a cső tetején, akkor megfelelő.
Ehhez a vizsgálathoz, a műszernek, és a mérést végző szakinak is érvényes vizsgával kell rendelkeznie.
Természetesen a vizsgálatot, a teljes gázhálózat kiépítése és végleges bekötése után érdemes elvégezni.


"Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás."
Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2016 dec. 30 08:25 #49056

A legegyszerűbb megoldás, ha egy olyan "T" idomot teszel be függőleges állásban, amibe bele lehet tekerni a kifúvót és a "T" idomba felülről vezeted be a fűtéscsövet az alsó részét pedig ledugózod. Így ha bele is megy a víz, akko a műanyagban lesz csak. Ha a kifúvóra teszel lamellás fedelet, akkor nagyon kicsi az esélye, hogy bele menjen a víz.

"T" idom:



Végzáró:


Lakóautó nélkül lehet élni...... de minek?
Megköszönte: woodoopilot

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.