Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Lakoautoban kettös akkurendszer töltese auto generatorrol teli napfeny mentes idöszakban.

Több
2020 nov. 18 15:00 #56591

Üdv!
Bar emailben jött a kerdes, itt irom meg a valaszt, hatha masokat is erint a tema. Tisztelt kerdezö a sajat beepitett rendszeremet kerdezi...ime:
A legegyszerübb es meg eleg biztonsagos megoldas. Mivel egy hajot is vezetek a nyilt tengeren, ugyanez a biztonsagos megoldasom van ott is a ket akku miatt. Ott napelem nincs, csak a csonak motor tölti a fö akkut es a tartalek vesz akkut. Nagyon fontos, hogy kint a messzesegben ha a hasznalt elektromos berendezesek miatt, viz szivattyu, jelzö fenyek, zuhany pumpa, zene,stb esetleg lemeritenek a fö akkut, ne maradjunk bajban. İgy minden rendes hajoban ket akku van, hasonloan a lakoautokhoz.
A mi megoldasunk a következö, Victron Energy okos rele 120A leiras:
Intelligens akkumulátor-figyelés a nem kívánt kapcsolás megelőzésére
Néhány akkumulátor-kombinátor (más néven feszültségvezérelt relé vagy osztott töltésű relé) rövid, nagy amperterhelés esetén leválasztja az akkumulátort. Előfordulhat, hogy az akkumulátor-kombinátor nem képes csatlakoztatni egy nagy méretű, de lemerült akkumulátort, ha az egyenáramú feszültség az elemek csatlakoztatása után hirtelen a kivágási érték alá csökken. A Cyrix-ct 12/24 az általános trendet (feszültség emelkedés vagy csökkenés) vizsgálja, és egy korábbi műveletet csak akkor fordít meg, ha a trend egy bizonyos idő alatt megfordult. Késleltetés,
Ez a tendencia függvényében a feszültség eltérésétől függ.
Védelemet nyujt a magas hőmérséklet ellen (pl. Hosszan tartó túlterhelés miatt) A Cyrix túlzott érintkezési hőmérséklet esetén kikapcsol és a hőmérséklet csökkenésekor újra bekapcsol.
A 12/24 V-os automatikus tartományú Cyrix-ct automatikusan felismeri a rendszer 12/24-es feszültségét.
Nulla feszültségveszteség A Cyrix akkumulátor-kombinátorok kiválóan helyettesítik a dióda-leválasztókat.
Ez azt jelenti, hogy szinte nincs feszültségveszteség, nem kell növelni a generátorok vagy az akkumulátor töltők kimeneti feszültségét.Nem kell csalni a megfelelö töltes erdekeben.
Ha a Cyrix észleli, hogy az indító akkumulátor elérte a kapcsolati feszültséget, akkor bekapcsol és lehetővé teszi más elemek párhuzamos töltését.
Kétirányú feszültségérzékelés és mindkét elem tápellátása.
A Cyrix érzékeli mindkét csatlakoztatott elem feszültségét.
Így a kiegészítő akkumulátor akkor is aktiválódik, ha akkumulátortöltővel töltjük kivülröl, halozatrol. A Cyrix-ct 12/24 kettős tápegységgel rendelkezik. Ez akkor is kikapcsol, ha az akkumulátor feszültsége túl alacsony a Cyrix működéséhez.
A ct 12/24 nem kapcsol ki, ha a két elem csatlakozásának egyikénél a feszültség kevesebb, mint 2 V (12 V elem) vagy 4 V (24 V elem).
Párhuzamos csatlakoztatás vészhelyzet esetén lehetseges. (Starter Aid) A Cyrix aktiválható egy gombbal (a Cyrix 30 másodpercig aktív marad) vagy egy kapcsolóval az elemek manuális párhuzamos csatlakoztatásához. Ez a funkció különösen hasznos olyan vészhelyzetekben, amikor az indító akkumulátor lemerült vagy megsérült. Hajoknal pont ezert alkalmazzak, kint a nyilt vizen ha nem indulna az egyik akkurol, van lehetöseg a masikat hasznalni.
A beköteshez a mellekletben csatolok egy rajzot.
A rele gondolom Magyarorszagon is beszerezhetö, ha nem, ahhoz is csatolok segitseget.Ahogy latom mar itt is dragabb lett az Euro arfolyam miatt.

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 nov. 14 19:42 #56575

Ja, es akkor meg nem is irtam a hatra menö kabelek belsö fem sodrata vastagabb, mint az ujjam, mindket szalon megvedve egy egy 30 A es bitositekkal. A kabel 7 USD meterenkent es 10 meter ment bele.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2020 nov. 14 17:36 #56573

Üdvözlet mindenkinek!
Mar regen szoltam hozza a forumhoz, de latva több helyen a felmerülö problemat, gondoltam nem tartom magamban.
En magam a Ducatoban es a hajomon is ezt a rendszert hasznalom, igy batran mondhatom kivaloan müködik, csak tessek batran kialakitani!
A teli rövid napokon elöfordul, hogy nem elegendö a töltes a napelemekröl, pedig a Ducato tetejen 3 db 190 Wattos is van. Termeszetesen a 240 literes hütö es a deLonghi kave automata nem kis fogyasztok.
İme a megoldas: (különösen Utravelok Zoli figyelmebe!)


Az indítóakkumulátortól elvárt tulajdonságok és a más eszközöket tápláló akkumulátorok tulajdonságai nagyon különböznek egymástól.Savas, zseles, elterö teljesitmeny...
Az indító akkumulátorból nagyon rövid, de viszonylag nagy áram merül fel. Általában 80-90 Ah kapacitású akkumulátorok
A motort 200 amper közötti áramokkal indítják. Ezt az áramot, amely csak 3-5 másodpercig fordul elő, nagyon rövid idő alatt ujra lehet termelni, amint a motor beindul.

A mindennapi használat során azonban sokkal hosszabb áramra van szükség. Egy kisebb hajóban, nagyobb lakoban miközben a normál fogyasztás 3-10 amper között van,100, 200 Ah kapacitású elemeket használnak.
A fő probléma az, hogy normál használat esetén ezeket az akkumulátorokat részleges töltéssel, ritkán teljesen feltölteni. Ezekben az alkalmazásokban előnyös a mélykisüléses akkumulátorok használata a hosszú élettartam érdekében. Deep Cycle.

A motor akkumulátorához és a szerviz akkumulátorhoz két akkumulátorcsoportra van szükség, mind kapacitásukban, mind típusukban. Hogyan töltsük fel ezt a két elektromos rendszert, amelyeket különválasztunk a közös kisülés megakadályozása érdekében? Vagy az összes töltőnk kettős (vagy dupla kimenetű) lesz, vagy közösen létrehozunk egy mechanizmust, amely elválasztja a rendszereket a töltés kikapcsolásakor.
Lassuk akkor!

Egyenirányítók: Más szavakkal, olyan eszközök, amelyek az akkumulátorokat 220 V AC villamos energiával töltik fel. Szinte minden tengeri típusnak van két független kimenete. Miközben ezeket az aljzatokat külön töltik, nem teszik lehetővé, hogy a rendszerek átadják egymásnak az áramot, amikor a 220 V-ot megszakítják.
Ha egyetlen kimenettel rendelkező eszközt kíván használni, akkor a következő megoldások egyikét kell használni.

Generátorok: Olyan eszközök, amelyek a motor járása közben áramot termelnek. Ez az a forrás, amely általában egyetlen kijárattal rendelkezik, és a következő rendszerek egyikét igényli.
A köztes részek, például a kapcsolók, relék és diódák amperértékeinek szintén magasnak kell lenniük.
A szerviz akkuhoz hatramenö biztositek alacsony ertekü lehet hisz ott csak lassan es allandoan max 20 A folyik nekem a 200Ah akkuhoz. 10 szazalek.
(A kettős generátorok használata is lehetőség, de ezt nem kivanom targyalni, en elvetettem.)

Rendszerek

Teljesen külön rendszerek

kep1 a kepeket külön töltöm fel mert ide nem lehet

Lehetőség van a motor akkumulátor-rendszerének és a szerviz akkumulátor-rendszereinek teljes elektromos elkülönítésére. Ehhez azonban minden töltőnek kettősnek (vagy kettős kimenetnek) kell lennie. Ezt a módszert ritkán alkalmazzák kis és közepes méretű jachtokban,fökepp lakoautokban különösen a generátor magas költségei miatt.



Egykulcsos rendszer

kep2

A szerviz és motor akkumulátorok csatlakoztatásának legegyszerűbb megoldása az, ha magas amperálló kapcsolót tesz a két akkumulátor közé. A motor beindításakor az üzemi akkumulátorok úgy töltődnek fel, hogy a két akkumulátorcsoportot ezzel a kapcsolóval összekötik. Amikor a motor leáll, az üzemi akkumulátorokat leválasztják, megakadályozva, hogy a háztartási terhelések lemerítsék a motor akkumulátorát.

Előnyök

Olcsó
Egyszerű
Nincs dióda vs .. veszteség
Az indító indítható az elemek kombinálásával, ha szükséges.


Hátránya

Rossz helyzetben hagyva a motor akkumulátorának lemerülésének veszélye

Négyállású kapcsolt rendszer (mindkét kapcsoló)

kep3

Lényegében a logika megegyezik az egyetlen kulcsos rendszerrel. A 3. ábrán látható három billentyű funkciói azonban egyetlen kulcsra vannak gyűjtve. A kapcsoló négy pozíciója:

Ki: Az elemeket sehol sem csatlakoztatták
1: Az első akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.
2: A második akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.
Mindkettő (1 + 2): Mindkét akkumulátorcsoport csatlakozik a motorhoz és az elosztóhoz.

Ebben az alkalmazásban nagyon fontos, hogy ne kapcsolja ki a kapcsolót, miközben a motor jár. A generátor károsodhat, ha nincs csatlakoztatva egyetlen elemhez sem. Ez a figyelmeztetés mindkét kapcsolón megtalálható.


kep4

Előnyök

Viszonylag olcsó
Egyszerű, három kulcs helyett egy kulcs.
Nincs dióda vs .. veszteség
Az indító indítható az elemek kombinálásával, ha szükséges.

Hátrányok

Rossz helyzetben hagyva a motor akkumulátorának lemerülésének veszélye


Izoláló diódák

kep5

A diódák olyan eszközök, amelyek az elektromos áramot az egyik irányba továbbítják, és a másik irányba elvágják. Mechanikai berendezésekben elmondhatjuk a visszacsapó szelep elektronikus megfelelőjét. Ha két dióda van csatlakoztatva oly módon, hogy az energiát átadja a generátorról az elemekre, de megakadályozza a visszafelé haladást, a két elemcsoport automatikusan elszigetelődik.
A legfontosabb probléma a dióda ~ 0,7 - 1,0 volt vesztesége. Ez komoly veszteség, mivel a töltési feszültség sem vegtelen. A kompenzálás egyik módja az, hogy a generátor érzékelő végét csatlakoztatja a diódához vagy akár az akkumulátoroszlophoz. Ily módon a generátor automatikusan magasabb feszültségen működik, hogy elérje a pólus célfeszültségét.
Fontos, hogy ezek a diódák jelentős mennyiségű hőt termelnek nagy töltőáram mellett. Megsérülhetnek, ha nincsenek megfelelő hűtessel biztositva.

kep6

Előnyök

Automatikus működés
Nincs veszély a rossz helyzetbe felejtésre
Könnyű montázs
Nincsenek kopó mechanikus alkatrészek, nincsenek érintkezők

Hátrányok

Feszültségesés a diódákon
Jelentős mennyiségű felmelegedés
Viszonylag drága


kep7


Nagy áramerősségű relével automatikus egykapcsolós rendszert lehet készíteni. Fontos részlet ebben a rendszerben a relé olyan módon történő csatlakoztatása, hogy az a motor beindulása után aktiválódjon. Ehhez a generátor töltőjel kimenete használható, de ez beavatkozást jelent az eredeti motorbeállításban.
A relé kapacitásának legalább a generátor kapacitásának kell lennie. Bár csak az üzemi akkumulátor lesz túltöltve, a generátor teljes energiája áthalad a relén, mivel a motor akkumulátora rövid idő alatt feltöltődik.



Előnyök

Automatikus működés
Viszonylag olcsó

Hátrányok

Viszonylag bonyolult szerelés, különösen a generátor csatlakozása


Intelligens relé (feszültségérzékeny relé)

kep8

Ezek a relék figyelemmel kísérik a feszültséget mindkét oldalon, összekapcsolják az elemcsoportokat, amikor valamelyik elem feszültsége a kioldási szint (általában 13,3 V) fölé emelkedik, és leválasztja az elemeket, amikor a feszültség csökken (~ 12,8 V). Amikor a generátor aktiválódik és a feszültség emelkedik, befejezi az áramkört, és biztosítja, hogy az üzemi akkumulátor is fel legyen töltve
Amikor a motort kikapcsolják és a feszültség 12,8 voltra csökken, az áramkör levágásával védi a motor akkumulátorát.


kep9

Előnyök

Automatikus működés
Könnyű összeszerelés, nem kell beavatkozni a generátorba.
A legtöbb modellben lehetőség van akkumulátorok kombinálására az indításhoz, ha szükséges.

Hátrányok
Viszonylag drága

Eredmény

Nincs minden hajó, lakoauto számára egyforma megoldás.
Az akkumulátor és az elektromos szerelés preferenciái nagyon összefüggenek a csónak, lakoauto használatának módjával. Valakinek, aki egy napig használja a hajóját, vagy hetvegi lakoautosok, mint mi is és annak, aki hetekig elhagyatott öblökben vándorol, vagy nonstop bivakol egészen másra van szüksége.

Figyelembe véve az elterjedtséget, a tengeren a legtöbb hajó mind kapcsolt, mind diódás rendszert használ. Ez a tendencia némileg a költségszámításból származik. Mi a lakoautoban Victront hasznalunk ha jol emlekszem 165A es es 270 török lira volt.


Hat ennyi, remelem segit!

Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.