Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Elektromos bicikli / roller

Több
2018 jan. 08 19:23 #52047

Mentem ma 25 km-t a rollerral, így "lebutítva" nekem eléggé unalmas volt, ezért csak kb. 50%-ig merítettem le az akkut. A 18Ah-s akkupakkal 40 km-t biztosan el lehet menni még ebben a hideg időben is. De szerintem nincs szükség ekkora hatótávra, ezért átkonfigurálom az akkupakkot elég lesz 32 cella is, 8s4p elrendezésben. Nem hinném hogy 10 km-nél messzebb kellene parkolnunk a belvárosoktól. Rómában is 30 perc alatt berollereztünk a Colosseumig, pedig azokban motor se volt.
A 25 km-es távon 0,3 kWh volt a fogyasztás, és ebben már a töltés vesztesége is benne van...

Megköszönte: olah80

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 07 21:48 #52039

Ma kicseréltem az elektromos rollerben a 48V/30A-es szabályzót egy 24V/15A-esre, mert a nagyobbal csak én tudtam használni. Sajnos ezeknél az olcsó kínai vezérlőknél nem lehet lágyindítást programozni, a hüvelykujjas gázkar meg kicsit érzékeny, ezért a feleségem nem mert vele menni. A kisebb vezérlővel sokkal kezesebb lett a roller, sajnos a sebesség is kisebb lett, de azért a biciklisek többségét még most is lehagyjuk vele a kerékpárúton. :)
A kisebb max. sebesség kellemes mellékhatása, hogy a fogyasztás is sokkal kisebb lett. A 40 km/h sebeséghez 750W teljesítmény kellett (15A-50V), most a 20 km/h-hoz elég 200W is (8A-25V). Akkuból is kevesebb kell, most egy 8s6p pakkot raktam össze 3Ah-s cellákból, azzal 30-40 km körül lehet a hatótáv, de majd holnap azt is kipróbálom...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2018 jan. 01 12:12 #51957

gattila írta:

Én egy ilyet építenék át:

Nagyon szép retro motorod van, de az elektromos hajtásnál sokat számít a tömeg, egy ekkora robogóba sokkal nagyobb villanymotor és akku kell, a szállítása is macerásabb, mint egy rollernak vagy egy biciklinek. A nagyobb akkupakk újratöltése is nehézkesebb, ha biwakolunk.

Az új szabályzókkal szeretném levinni a rollerem fogyasztását 10-15 Wh/km-re. Ha 2 rollerrel és 20 km-s távval számolok, akkor 600 Wh-t kell tölteni. Ennyit 2-2,5 óra alatt tudok beletölteni a modellező töltővel, de valamivel elő is kell állítani ezt az energiát. Ha van 230V-os hálózat akkor persze ez nem gond, de ha napelemmel, vagy az autó generátorával kell az akkut tölteni, akkor a fogyasztás sokkal fontosabb szempont.

A Ponny átépítésnél én egy agymotort használnék, de nem csúnyítanám el egy villanymotorral a hátsó kerekét, inkább a benzinmotor helyére szereném az agymotort. Azt a típust kellene venni, ami küllőzhető, a féktárcsa helyére fel lehet csavarozni egy lánckereket, és lánccal lehetne meghajtani a hátsó kereket. A rolleremben most 500W-os motor van, 30A-es szabályzóval, az akkufeszültség 48-51,6V, így a max. teljesítmény kb. 1500W. Ez éppen elég ahhoz, hogy a lámpánál induláskor tudjam tartani a lépést az autókkal. A Ponny-ba min. 2x ekkora teljesítmény kellene szerintem. Első körben egy 1,5 kW-os agymotorral próbálkoznék, annak még nem vészes az ára, és néhány percig 45A-t az is tud. A feszültséget felvinném min. 72V-ra, így a max. teljesítmény 3,2 kW lenne. A nagyobb feszültség miatt a fordulatszám is magasabb, de azt a lánccal vissza lehet áttételezni. Így nyernénk plusz nyomatékot, ami a nagyobb tömeg miatt szükséges, de meglenne az a minimális sebesség is, ami kell ahhoz, hogy ne tapossanak el a forgalomban. Mert egy ekkora robogóval necces lenne a kerékpárúton közlekedni...

Megköszönte: gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 31 15:55 #51954

Én egy ilyet építenék át:
woodoopilot írta:

Ha nem gödrös az út, rá lehet ülni a csomagtartóra, úgy kényelmesebb. Pláne ha tennék még egy szivacsot is az akkucellák tetejére. :)
Egészen jó kis járgány lett ez a roller, a körforgalomban egészen addig lehet dönteni, amíg a lábtartó leér. Már mentem vele több mint 100 km-t a fogyasztása 20-22 Wh/km körül alakul.

Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 31 11:54 #51953

Ha nem gödrös az út, rá lehet ülni a csomagtartóra, úgy kényelmesebb. Pláne ha tennék még egy szivacsot is az akkucellák tetejére. :)
Egészen jó kis járgány lett ez a roller, a körforgalomban egészen addig lehet dönteni, amíg a lábtartó leér. Már mentem vele több mint 100 km-t a fogyasztása 20-22 Wh/km körül alakul.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 30 18:38 #51949

Ügyes. Nem semmi másfél órát álldigálni rajta :)
woodoopilot írta:

Teszteltem tegnap a rollert a lejjebb szerelt csomagtartóval és a könnyebb lítium akkuval, így sokkal stabilabb lett. 48 km-t mentem 34 km/h átlagsebességgel, az aksi még bírta volna, de elkezdett esni az eső, meg eléggé át is fáztam.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 29 20:38 #51947

Teszteltem tegnap a rollert a lejjebb szerelt csomagtartóval és a könnyebb lítium akkuval, így sokkal stabilabb lett. 48 km-t mentem 34 km/h átlagsebességgel, az aksi még bírta volna, de elkezdett esni az eső, meg eléggé át is fáztam.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 25 23:33 #51928

Már a BMW-nek is van elektromos rollere:

www.bmw-motorrad.hu/Hirek/275

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 21 12:08 #51900

Nem tenném lejjebb, rá lehet ülni! :)
woodoopilot írta:

3,00x10-es gumi van az agymotoron. Kicsit ugyan nehezebb, mint egy bicikli kerék, de sokkal masszívabb, és ilyenek vannak kimaradva.
A gyári elektromos rollereknek túl kicsi a kereke, sokkal praktikusabb az ilyen nagykerekű, ezzel még a macskaköves utakon is lehet közlekedni. Elől egy 16"-os Babetta kerék van, de majd visszarakom az eredeti bmx kereket a villába, az is elég erős. A bmx kormányt is kicserélem egy magasabbra, a csomagtartót meg lejjebb teszem, úgy jobban fog kinézni.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 20 21:48 #51896

3,00x10-es gumi van az agymotoron. Kicsit ugyan nehezebb, mint egy bicikli kerék, de sokkal masszívabb, és ilyenek vannak kimaradva.
A gyári elektromos rollereknek túl kicsi a kereke, sokkal praktikusabb az ilyen nagykerekű, ezzel még a macskaköves utakon is lehet közlekedni. Elől egy 16"-os Babetta kerék van, de majd visszarakom az eredeti bmx kereket a villába, az is elég erős. A bmx kormányt is kicserélem egy magasabbra, a csomagtartót meg lejjebb teszem, úgy jobban fog kinézni.

Mellékletek:
Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 20 19:51 #51894

A hátsó kerékben van az agymotor - ha jól látom. Mekkora a kerék, 10-es?
woodoopilot írta:

Összedobtam a rollert egy próba erejéig. Még nem jöttek meg a 24V-os vezérlők, csak 48V-os volt itthon, ezért 4 db 17 Ah-s ólom akkut kötöztem a csomagtartóra. Emiatt nagyon magasra került a súlypont, de a lítium akku negyed annyi tömegű, azzal sokkal stabilabb lesz. A max. sebesség most 40 km/h, a hatótávot a hideg miatt nem tudtam tesztelni, mert lefagyott a kezem. A mérések alapján min. 50 km-t tudnia kell. A lítium akkuval a megengedett 25 km/h alatt lesz majd a max. sebesség, de az is bőven elég a bicikli úton. A roller arányai azért ilyen furák, mert így pont befér az ágy alatti tárolóba.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 20 18:25 #51893

Összedobtam a rollert egy próba erejéig. Még nem jöttek meg a 24V-os vezérlők, csak 48V-os volt itthon, ezért 4 db 17 Ah-s ólom akkut kötöztem a csomagtartóra. Emiatt nagyon magasra került a súlypont, de a lítium akku negyed annyi tömegű, azzal sokkal stabilabb lesz. A max. sebesség most 40 km/h, a hatótávot a hideg miatt nem tudtam tesztelni, mert lefagyott a kezem. A mérések alapján min. 50 km-t tudnia kell. A lítium akkuval a megengedett 25 km/h alatt lesz majd a max. sebesség, de az is bőven elég a bicikli úton. A roller arányai azért ilyen furák, mert így pont befér az ágy alatti tárolóba.



Mellékletek:

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 16 11:18 #51868

istozi írta:

Sziasztok
Én is használtam erős invertert (Panelektron 1200 W). Az üresjárati áramfelvétele 12 V-on 0,087 A . Ez nem lehet tétel. Terhelés közben meg a veszteség, - azt írja a gyártó - hogy 10 %. Bár ezt nem mértem meg, de úgy tűnt, hogy tényleg ennyi.
Lehet, hogy woodoopilot, nálad valami átmeneti ellenállás eszi az energiát. Sürgősen ellenőrizz le minden vezetéket (különösen vezetékcsatlakozást), mielőtt tűz lesz belőle. És mérd meg újra az áramokat.

Egy 1200W-os szinuszos Volcraft invertert használtam, nem a kocsiban, hanem a nappaliban. Nem melegedtek a vezetékek, 25 mm2-es kábelek vannak az inverteren, annak meg se kottyan 17A...
Az inverter gyári adatlapja szerint az üresjárási teljesítményfelvétele 10,8W. Az általad mért 87 mA kevésnek tűnik, szerintem kikapcsolt állapotban fogyaszthat annyit. Bekapcsolt inverternél én 600 mA áramfelvételt mértem terhelés nélkül, de még az is kisebb, mint a gyártó által megadott érték. De ezt a 7,2W teljesítményt sem mondanám elhanyagolható tételnek, a ledes világítás se fogyaszt sokkal többet...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 16 10:58 #51867

A téma címe elektromos bicikli/roller, gondoltam mindenkinek egyértelmű, hogy itt a bicikli/roller akkuk töltéséről lesz szó, nem pedig az inverter hatásfokáról. Gondolom van inverteres topic is, de én nem oda írtam...

Mint ahogy korábban is írtam, a 36% veszteség nem az inverterre vonatkozott, hanem a töltésre. A 70% veszteség valóban rossz megfogalmazás volt, úgy lett volna helyes, hogy a töltő kimenetén mért 10A-es áramnál 70%-al nagyobb (17A) áramot mértem az inverter betápján.

A roller akku töltésénél nem érdekel az inverter vesztesége, csak arra voltam kíváncsi, hogyan tudom a leghatékonyabban tölteni menet közben a roller lítium akkupakkját. Mivel a lítium akkut közvetlenül nem lehet az autó generátoráról tölteni, vagy egy hálózati töltőt használunk inverterről, vagy egy olyan modellező töltőt, ami közvetlenül a fedélzeti akkuról is működik.

A mérés és a hozzászólásom is erre a speciális esetre vonatkozott, és amint láthattad, kiszámoltam a be és kimenő teljesítményeket is. A mérést a nappaliban végeztem, az egyik lítium akkuról ment az inverter, és úgy töltöttem a másikat, ezért a feszültségek között nincs túl nagy különbség. A roller 8 cellás akkuját két 4 cellás modulra osztva töltöttem, mivel ez a modellező töltő csak max. 6 cellát tud balanszolva tölteni. Arra is kíváncsi voltam ugyanis, hogy a néhány Ah kapacitású modellező akkukhoz tervezett töltő, ki tud-e balanszolni egy 40Ah-s bicikli akkut is. A modellező akkukat néhány perc alatt kisütik, és max. fél óra alatt töltik újra, nem ilyen nagy akkukhoz tervezték, amit több óra alatt tud csak feltölteni. De végül is ez a kis töltő jól vizsgázott, nagyon szépen balanszolta a 40Ah-s cellákat is, és a több órás töltés alatt sem melegedett túl.

Az inverter jó dolog, nem vagyok ellene, használom is, amikor szükség van rá. Pl. a laptop szervizben azt mondták, ne vegyek szivargyújtó aljzatról működő laptop töltőt, mert tönkreteszi a gépem. Vegyek inkább egy kis invertert, és használjam a gyári hálózati töltőt. Így is volt, egészen addig, amíg véletlenül rá nem jöttem, hogy az én laptopom simán működik 12V-ról is, pedig a töltője 19V-os. Gondolom nem vitatja senki, hogy gazdaságosabb a laptopot közvetlenül 12V-ról használni, mint egy inverterről és a hálózati töltőről. De majd kimérem ezt is kíváncsiságból, csak ez a téma nem ide tartozik...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 16 09:13 #51866

woodoopilot írta:


De ha precízek akarunk lenni akkor ne az áramokkal számoljunk, hanem a teljesítményekkel. Az inverter betápján 12,8V feszültséget és 17A-t mértem, az 218W. A töltő 10A-es, a feszültséget vegyük 14V-nak, akkor a kimenő teljesítmény 140W. Tehát a veszteség 78W, ami 36%...

Nos... egy gyors számolással is a 70%-ból "csak" 36% lett...
:)
De ez még mindig nem jó érték.
A helyes értéket úgy kapod meg, hogy megméred az inverter betápját: A 12V körüli értéket (pontosan) és az áramot. Ezt összeszorozva (P=UxI) megkapod a felhasznált teljesítményt. Ugyan ezt a mérést elvégzed a 230V-os oldalon! Számolsz és kapsz egy értéket. A kettő közötti teljesítménykülönbség lesz az inverter vesztesége.

Te helytelenül a töltő leadott oldalán levő teljesítményből számoltál. Ami nem gond, ha a töltési rendszeredre akarsz eredményt. De abból az adatból kijelenteni, hogy az Inverter 70, később 36% veszteséget okoz az nem szerencsés.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 16 08:24 #51865

Sziasztok
Én is használtam erős invertert (Panelektron 1200 W). Az üresjárati áramfelvétele 12 V-on 0,087 A . Ez nem lehet tétel. Terhelés közben meg a veszteség, - azt írja a gyártó - hogy 10 %. Bár ezt nem mértem meg, de úgy tűnt, hogy tényleg ennyi.
Lehet, hogy woodoopilot, nálad valami átmeneti ellenállás eszi az energiát. Sürgősen ellenőrizz le minden vezetéket (különösen vezetékcsatlakozást), mielőtt tűz lesz belőle. És mérd meg újra az áramokat.


A legjobb lakóautó az enyém!

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 15 23:04 #51864

Srychy írta:

woodoopilot írta:
Sejtettem, hogy nem lesz valami jó a hatásfok, de azt nem gondoltam volna, hogy kb. 70% a veszteség. Az inverter betáp kábelén 17A-t mértem, amikor a 230V-os akkutöltő 10A-rel töltött.
Ezt azért mérd meg még-egyszer!!!
Olvasd el amit írtál! Te sem fogod komolyan venni! Lehet a töltőd , vagy a műszered gagyi.
Ne haragudj, hogy beszóltam, de már egyre több butasággal vakítod a hozzá kevésbé értőket.

Én méregettem az inverterem, mert mindenki azt állítja, hogy nem gazdaságos. kb 14VA a napi veszteség. Nem kevés, de szerintem megéri, az, hogy van szinuszos 230V-om, 2 KW teljesítményben.

Egy elég drága dc lakatfogóval mértem az áramokat, nem hinném hogy számottevő lenne a mérési hiba, pláne hogy mindkét oldalt ugyan azzal a műszerrel mértem...


Nem tudom miért tűnik hihetetlennek, hogy ha egy 10A-es kapcsoló üzemű töltőt egy inverterről működtetünk, akkor jóval nagyobb áramot fogunk mérni az inverter betápján. Azt nem mértem, hogy 230V AC-ről mekkora a töltő teljesítményfelvétele, de nyilván már ott is van veszteség, amihez még hozzáadódik az inverteré. Az inverterre 88% hatásfokot ír a gyártó, a töltőre 82%-ot, 0,88X0,82 már mindjárt csak 72%, tehát már "papíron" is van 28% veszteség...

De ha precízek akarunk lenni akkor ne az áramokkal számoljunk, hanem a teljesítményekkel. Az inverter betápján 12,8V feszültséget és 17A-t mértem, az 218W. A töltő 10A-es, a feszültséget vegyük 14V-nak, akkor a kimenő teljesítmény 140W. Tehát a veszteség 78W, ami 36%...

Szerintem sokkal kisebb a veszteség, ha egy lakóautóban menet közben dc betápról működő töltővel töltünk, mint egy hálózatiról. Vagy ezzel sem értesz egyet? Nem tudom mi ebben a vakítás...
4-nél nagyobb cellaszámú lítum akkut nem lehet az autó generátoráról közvetlenül tölteni...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 15 20:29 #51863

Inkább százalékszámítási probléma. A 41 % veszteség (7 amper a 17-ből) azért összeadódhat. De én nem vagyok elektromos szaki.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 15 19:54 #51862

woodoopilot írta:

Sejtettem, hogy nem lesz valami jó a hatásfok, de azt nem gondoltam volna, hogy kb. 70% a veszteség. Az inverter betáp kábelén 17A-t mértem, amikor a 230V-os akkutöltő 10A-rel töltött.
Ezt azért mérd meg még-egyszer!!!
Olvasd el amit írtál! Te sem fogod komolyan venni! Lehet a töltőd , vagy a műszered gagyi.
Ne haragudj, hogy beszóltam, de már egyre több butasággal vakítod a hozzá kevésbé értőket.

Én méregettem az inverterem, mert mindenki azt állítja, hogy nem gazdaságos. kb 14VA a napi veszteség. Nem kevés, de szerintem megéri, az, hogy van szinuszos 230V-om, 2 KW teljesítményben.

Megköszönte: Nyomi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2017 dec. 15 16:35 #51857

Kicsit lassan halad a roller project, a vázat már összeállítottam, de az awi hegesztőre még várnom kell pár napot.

Az akkupakk töltését közben kikísérleteztem, a modellező töltő tökéletesen boldogul a 20Ah/25,6V-os lifepo akkupakkal. A hatásfoka sokkal jobb, mint a 230V-os hálózati elektromos kerékpár töltőnek, és sokkal hatékonyabban balanszolja cellákat is.

Mivel az a terv, hogy többnyire útközben töltjük a roller akkukat, kipróbáltam hogyan működne inverterről a hálózati töltő. Sejtettem, hogy nem lesz valami jó a hatásfok, de azt nem gondoltam volna, hogy kb. 70% a veszteség. Az inverter betáp kábelén 17A-t mértem, amikor a 230V-os akkutöltő 10A-rel töltött. Persze ha valaki ólom aksikat használ, ahhoz nem kell külön töltő, rá lehet kötni a jármű aksira is, igaz akkor sosem lesz 100%-ra töltve. Viszont ólom aksiból egy 20Ah/24V-os akkupakk kb. 20 kg. Kicsivel nagyobb kapacitású lífepo akkum csak 7 kg, a modellező lítium-polimer cellák meg még könnyebbek...

A modellező töltőhöz nem kell inverter, 7-32V DC-ről működik. Ha a töltőáramot 10A-re állítottam, a töltő betápján csak 11A-t mértem, tehát a modellező töltő vesztesége csak 10%. Ráadásul ez a töltő csak 12 dkg, elfér a tenyeremben. Ingyen postával 50 $ körül volt az ára, nem gondoltam, hogy ilyen olcsón ennyire okos töltőt lehet venni.

Megköszönte: NagyPapa, gattila

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.