Üdvözlünk téged Vándor,

egy Önszerveződő, Szabad és Nyitott, Baráti társaságban, a Magyar Lakóautó Klub-ban!

Regisztráció
Emlékezz rám

emo Solár Lakóautóra

Több
2019 nov. 21 22:42 #55607

nagyon szépen köszönöm!:smt056

remélem lesz lehetőségem személyesen is egyszer meghálálni!
Akkor fúrjuk ki a tetőt cimű műsor következik :)

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 nov. 21 10:32 #55604

Szia Sala!
Minden úgy van ahogy NagyPapa leírta. Nálam egy ilyen MPP 350-es Votronic vezérlő van beépítve, nem használok a főáramkörökön és a kijelzőn kívül mást belőle. Kifogástalanul működik a 3 x 100 W napelem.
Üdv:Feri

Mellékletek:
Megköszönte: NagyPapa

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 nov. 20 10:08 #55593

Sala írta:

Először is köszöntök mindenkit, köszönöm, hogy itt lehetek, nagyon sok infóval gazdagodhattam.

Nálam tapasztaltabbak segítségére lenne szükségem MPPT bekötéssel kapcsolatban, nem teljesen világos nekem :)
Az addig ok, hogy akksit +- rákötöm a vezérlőre utána pedig a napelemet a megfelelő bemenet +- ra. Na de a harmadik fogyasztói kimenetre mit szabad kötni? A töltésvezérlőt simán rákötöm +- , a meglévő kábeleket rajta hagyva, vagy a csupasz akksira csak az mppt csatlakozik és minden fogyasztót az akksiról áthelyezek az mppt fogyasztói kimenetére?
remélem világosan fogalmaztam, bár igy másodszorra átolvasva neki kell futni többször is.

2.Ha a napelem tölt, lehetséges, hogy a hűtőszekrény hajlandó álló motornál is hűteni? jelenleg ugye csak menetközben megy ( ha van elég kraft)

köszönöm, hogy elolvastad, ha segíteni tudsz annak legjobban örülnék
Üdv
András
:meghajol

Üdv Néked, Sala!
Elsőként tájékoztatni szeretnélek, hogy egy korszerű lakóautó teljes villamos rendszere sokkal összetettebb, mint, azt sokan gondolják!
A szolár egység bekötése viszont ennél sokkal egyszerűbb!
hurrá
Az általam eddig látott MPPT egységek mindegyike egyértelműen, piktogramokkal jelzi a bekötést!
A szolár panel jelzéshez kell kötni -vigyázat polaritás helyesen- a szolár panel(eke)t, az Akkumulátor jelzéshez természetszerűleg az akku(ka)t. A többnyire izzólámpa szimbólumhoz pedig a fedélzeti tápellátó egység kimeneti pontjaira párhuzamosan kell kötni!
Így lesz biztosítva az a helyzet is, hogy ha nem a hálózaton lógsz, akkor a szolár rendszer látja el a fedélzetet árammal!
Azt kell még ehhez tudni, hogy majd mindegyik ilyen töltésvezérlő korlátozza a rajta átfolyó áramot -pl 10 Amper, 20 Amper, 30 Amper, 40 Amper,-, egyúttal mindig arányban van a szabályzóra köthető maximális panelteljesítmény, a rajta átfolyó árammal! Azaz: egy 10 Amperes szabályzóra kb 100-120 watt-nyi szolárpanel csatlakoztatható, míg egy 40 Amperesre már akár 600 Watt is csatlakozhat! Ezek az adatok a szabályzó gépkönyvében többnyire benne vannak!
Abszorpciós hűtőszekrény 12 Voltról álló helyzetben -álló motor mellett- nem üzemeltethető, több ok miatt sem:
1., Az abszorpciós hűtők legjobb hűtési teljesítményükkel gázláng mellett üzemelnek, ahol a gázláng kb 300-400 wattot szolgáltat
2. A hálózati üzemeltetés során a 230 V AC-s fűtőpatronja átlagban csak 220-280 Wattot teljesít, azaz a hűtés is alacsonyabb szinten megy! Nyári nagy melegekben ezért kapcsoljuk át a hűtőt gázüzemre, hogy ne olvadjon ki a fagyi a mélyhűtőben!
3. A 12 Voltos fűtőpatron -általában- nem tud nagyobb teljesítményt, mint 170-200 Watt, ez viszont már csak hőntartásra alkalmas a hűtőnél. Ez a teljesítmény 12 Volt esetében ugyanakkor, már túl sok lenne tartósan egy szolár rendszernek, vagy fedélzeti tápegységnek is, pláne sok lenne egy fedélzeti akkupakknak.

Ez az oka annak, hogy csak menet közben, járó motor generátoráról működtethető a hűtő 12 Volt egyenáramról, szinte minden lakóautó így is van lekábelezve gyárilag!
Vigyázat! A 12 Voltos rendszerekben a vezetékek villamos árammal való terhelhetősége NEM azonos a lakásokban megszokott keresztmetszetekkel!
Ennek sok-sok oka van, itt, most legyen elég annyi, hogy lakóautóban két-három fokozattal nagyobb keresztmetszetekkel kell számolni, mint egy lakásban: azaz 15 Amperre legalább 2,5 de inkább 4,0 mm2 szükséges, de a 6 mm2 keresztmetszet sem istenkáromlás!

Ha megnézed az MPPT szabályzódat, ott, még a 10 Ampereshez is 16 mm2 keresztmetszetű vezeték csatlakoztatható, a 40 Amperesre bizony legalább a 6 mm2, de inkább a 10 mm2 szükséges!!

Remélem Neked és tán másoknak is tudtam segíteni!

:meghajol :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: kole1, apóka, Demeter, Odog

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 nov. 20 07:39 #55592

Nekem ettől a cégtől származó rendszer van a tetőn. Soha semilyen gondom nem volt vele.
www.buettner-elektronik.de/produkte/sola...e-und-wohnwagen.html

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 nov. 19 23:04 #55590

Először is köszöntök mindenkit, köszönöm, hogy itt lehetek, nagyon sok infóval gazdagodhattam.

Nálam tapasztaltabbak segítségére lenne szükségem MPPT bekötéssel kapcsolatban, nem teljesen világos nekem :)
Az addig ok, hogy akksit +- rákötöm a vezérlőre utána pedig a napelemet a megfelelő bemenet +- ra. Na de a harmadik fogyasztói kimenetre mit szabad kötni? A töltésvezérlőt simán rákötöm +- , a meglévő kábeleket rajta hagyva, vagy a csupasz akksira csak az mppt csatlakozik és minden fogyasztót az akksiról áthelyezek az mppt fogyasztói kimenetére?
remélem világosan fogalmaztam, bár igy másodszorra átolvasva neki kell futni többször is.

2.Ha a napelem tölt, lehetséges, hogy a hűtőszekrény hajlandó álló motornál is hűteni? jelenleg ugye csak menetközben megy ( ha van elég kraft)

köszönöm, hogy elolvastad, ha segíteni tudsz annak legjobban örülnék
Üdv
András

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 23 10:13 #55499

Sala írta:

Nagyonszépen köszönöm! Kiprobálom, egyszer élünk alapon.
Mindenesetre mppt bol megveszem a jobbat, igy megmarad az upgrade lehetosege.
Koszi megegyszer. HA egyszer erre jarsz, vendegem vagy.

:meghajol :meghajol
Köszönöm, de egyrészt nem tudom, hogy merre van az "erre"
másrészt a közvetlen közelemben -külhonban- biztosan nincs 7% ÁFA,
így szinte biztos, hogy nem megyek "arra"
:sorry


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 23 09:07 #55498

Nagyonszépen köszönöm! Kiprobálom, egyszer élünk alapon.
Mindenesetre mppt bol megveszem a jobbat, igy megmarad az upgrade lehetosege.
Koszi megegyszer. HA egyszer erre jarsz, vendegem vagy.

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 23 08:40 #55497

Sala írta:

Köszönöm a gyors választ!

Mivel itt élek, igy sem a garanciaval, sem az afaval nem lehet baj. A termek muszaki adatlapja alapjan, vagy a marka utan erdeklodtem, hogy jo valasztas lehet e.

Az megvan, hogy itt 7% az afa?

NagyPapa írta:
Az utóbbi időben előfordult több társunknál is, hogy a szolár panel meghibásodott, s mint ilyen nem javítható!
Az egyik klubtársunk az 5 éves garanciaidőt -mert itthon vette- kihasználva, ki tudta cseréltetni a meghibásodott panelt!
Tekintettel arra a tényre, hogy egy járgányon lényegesen több fizikai hatás éri a panelt, mint egy háztetőn, én óvakodnék az olcsón (180 Euróért már nem annyira olcsó, pláne, ha megkínálnak még az ÁFA összegével) beszerzett panelektől.
De ismeritek a mottómat,idézet tőlem: "mindig a szegény ember pocsékol"
:meghajol

Az utóbbi infód, -hogy ott élsz- korábban nem volt ismert.
A műszaki adatai alapján a válaszom: igen, alkalmas arra, hogy ellásson egy járgányt napfényből termelt szuflával.
Maga a termék: egy viszonylag ismeretlen kínai gyártó, akikről nem sok adat, tapasztalat áll rendelkezésünkre, pláne nem , itthon... A gyártási technológia feltételezhetően az LGNEON2 -nek felelhet meg, amit más gyártók -feltételezhetően az LG jogvédelmei miatt- újabban "PERC" technológiaként gyártanak és árulnak, lényegesen olcsóbban, mint az LG. Igaz nem is tudnak annyit, mert az LG már 395 Watt/ tábla teljesítménynél tart a 60 modulos táblákkal...
A 7% ÁFA azért nagyon szíven ütött, megpukkadok az irigységtől...
:sir :meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 22 09:27 #55496

Köszönöm a gyors választ!

Mivel itt élek, igy sem a garanciaval, sem az afaval nem lehet baj. A termek muszaki adatlapja alapjan, vagy a marka utan erdeklodtem, hogy jo valasztas lehet e.

Az megvan, hogy itt 7% az afa?

NagyPapa írta:

Az utóbbi időben előfordult több társunknál is, hogy a szolár panel meghibásodott, s mint ilyen nem javítható!
Az egyik klubtársunk az 5 éves garanciaidőt -mert itthon vette- kihasználva, ki tudta cseréltetni a meghibásodott panelt!
Tekintettel arra a tényre, hogy egy járgányon lényegesen több fizikai hatás éri a panelt, mint egy háztetőn, én óvakodnék az olcsón (180 Euróért már nem annyira olcsó, pláne, ha megkínálnak még az ÁFA összegével) beszerzett panelektől.
De ismeritek a mottómat,idézet tőlem: "mindig a szegény ember pocsékol"
:meghajol

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 22 09:19 #55495

Az utóbbi időben előfordult több társunknál is, hogy a szolár panel meghibásodott, s mint ilyen nem javítható!
Az egyik klubtársunk az 5 éves garanciaidőt -mert itthon vette- kihasználva, ki tudta cseréltetni a meghibásodott panelt!
Tekintettel arra a tényre, hogy egy járgányon lényegesen több fizikai hatás éri a panelt, mint egy háztetőn, én óvakodnék az olcsón (180 Euróért már nem annyira olcsó, pláne, ha megkínálnak még az ÁFA összegével) beszerzett panelektől.
De ismeritek a mottómat,idézet tőlem: "mindig a szegény ember pocsékol"
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: jocibacsi

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 22 06:06 #55494

Sala írta:

Köszi a linket, máris kiderült, hogy a 30A verziót kell megvennem.... örök hálám
Max. napelem teljesítmény 12V-os akku töltése esetén: 120 / 240 / 360 W (MPPT10 / MPPT20 / MPPT30 tipus)


esetleg a linkelt panelről valaki?

köszönöm szépen
Üdv
Sala


Nekem ez van már egy éve,és tökéletesen működik.Az MT50 nem fontos ,a vezérlőn ugyan ezek az agatok megtalálhatóak.Lehet külön is rendelni

www.ebay.com/itm/EPEVER-10-20-30-40A-MPP...AvkePRwybpy8XjxtvooQ







jocibacsi írta:
Nekünk ötödik éve hiba nélkül megy ugyan ilyen vezérlő, csak a 30-as.
Itt olvashatsz bővebben róla
www.panelectron.hu/gepkonyvek/MPPT10-20-...znalati_utasitas.pdf

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 21 21:45 #55492

Köszi a linket, máris kiderült, hogy a 30A verziót kell megvennem.... örök hálám
Max. napelem teljesítmény 12V-os akku töltése esetén: 120 / 240 / 360 W (MPPT10 / MPPT20 / MPPT30 tipus)


esetleg a linkelt panelről valaki?

köszönöm szépen
Üdv
Sala



jocibacsi írta:

Nekünk ötödik éve hiba nélkül megy ugyan ilyen vezérlő, csak a 30-as.
Itt olvashatsz bővebben róla
www.panelectron.hu/gepkonyvek/MPPT10-20-...znalati_utasitas.pdf

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 21 21:24 #55490

Nekünk ötödik éve hiba nélkül megy ugyan ilyen vezérlő, csak a 30-as.
Itt olvashatsz bővebben róla
www.panelectron.hu/gepkonyvek/MPPT10-20-...znalati_utasitas.pdf


Szeret

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 21 20:27 #55489

bocsánat az mppt link lemaradt
panelectron-shop.hu/spd/MPPT20/MPPT20-Napelemes-szabalyozo-20A

köszönöm
Sala írta:

Kedves mindenki
Először is üdvözlök minden kedves lakóautótársat. Segitség kellene Napelem rendszer kialakításában. Miután átolvastam mind a 25 oldalt, felmerűlt pár kérdés.
Ezt néztem ki , jó választás lehet?
www.ricardo.ch/de/a/jinko-solarmodul-mon...larpanel-1088670546/

Láttam közeli német ebay en feltünően olcsó mppt vezérlőket, meg szabad venni vagy inkább az ajánlott 30ezer körüli magyar beszerzés mellett tegyem le a voksom?

rögzítéssel szerencsém van, van hátul létra, fent pedig körbe alu "csomagtartó" keret , amihez csavarozható és a légrés is kb 200mm.

Jól gondolom, hogy csak vezérlő bemenetre megy a panel kimenetre pedig a munka akksi és kész?

Áramhasználat kevés, csak a hűtő meg telefonok, tablet

megköszönöm, ha világosságot gyújtatok egyszerű fejemben
üdv
Sala

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 21 18:54 #55488

Kedves mindenki
Először is üdvözlök minden kedves lakóautótársat. Segitség kellene Napelem rendszer kialakításában. Miután átolvastam mind a 25 oldalt, felmerűlt pár kérdés.
Ezt néztem ki , jó választás lehet?
www.ricardo.ch/de/a/jinko-solarmodul-mon...larpanel-1088670546/

Láttam közeli német ebay en feltünően olcsó mppt vezérlőket, meg szabad venni vagy inkább az ajánlott 30ezer körüli magyar beszerzés mellett tegyem le a voksom?

rögzítéssel szerencsém van, van hátul létra, fent pedig körbe alu "csomagtartó" keret , amihez csavarozható és a légrés is kb 200mm.

Jól gondolom, hogy csak vezérlő bemenetre megy a panel kimenetre pedig a munka akksi és kész?

Áramhasználat kevés, csak a hűtő meg telefonok, tablet

megköszönöm, ha világosságot gyújtatok egyszerű fejemben
üdv
Sala

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 okt. 01 08:46 #55434

Flash01 írta:

Köszönöm! Attól tartok nem a dióda a hibás, kiforrasztottam és semmit nem termel a napelem, valahol szakadás lehet. Nekem fura volt a diódán lévð ábra, a dióda jelek szemben állnak egymással, sajnos nem sikerült csatolni képet,

Az a túlfeszültség védő egység(ek) jele, csak bizonyos feszültség felett nyitnak, mindkét irányból, így védik a panelt is és az azt fogadó invertert is!
Nagyon nehéz megtalálni egy esetleges fólia leválást, forrasztási hibát a panelen...
:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Flash01

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 szept. 30 20:55 #55429

Köszönöm! Attól tartok nem a dióda a hibás, kiforrasztottam és semmit nem termel a napelem, valahol szakadás lehet. Nekem fura volt a diódán lévð ábra, a dióda jelek szemben állnak egymással, sajnos nem sikerült csatolni képet,

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 szept. 30 12:30 #55427

Flash01 írta:

Az egyik napelemem (fólia) nem termel semmit, sérülést nem látok rajta, a cellára ragasztott kábelcsatlakozó dobozkájában van egy számomra diódának látszó. Lehet, hogy ez ment tönkre? Egyáltalán mire való ez a dióda?
Egy nagyobb méretű/teljesítményű napcellában több, (akár sok is lehet, cellánként) dióda is van, amelyek a visszramokat gátolják, vannak un by-pass diódák is -amelyek kizárnak egyes cellákat, vagy az egész panelt.
A kötődobozban levő dódá(k)nak is ilyen szerepe van. Egy közönséges multiméterrel ki lehet őket mérni, egyik irányban vezetnek, másik irányban zárnak! Ha ezt méred akkor jó!:meghajol


A munkához túl öreg, az elmúláshoz túl fiatal, a lakóautózáshoz extrán fitt...
Megköszönte: Flash01

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 szept. 29 20:34 #55424

Az egyik napelemem (fólia) nem termel semmit, sérülést nem látok rajta, a cellára ragasztott kábelcsatlakozó dobozkájában van egy számomra diódának látszó. Lehet, hogy ez ment tönkre? Egyáltalán mire való ez a dióda?

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Több
2019 szept. 16 10:14 #55398

Az egész lakó befűtése elektromos energiával akkor jó, ha konnektorra van kötve a csiga. Bivakolás, vagy útközbeni (parkolóban) alvás esetén nekem jól bevált az ágybetét fűtése. Egy 12 V-os üléspárna-melegítő kb 2 A-t vesz fel. 2 személy esetén egy éjszakai fogyasztás nem több, mint 40 Ah. Kemény mínuszokat meg otthon vésztelem át.


A legjobb lakóautó az enyém!
Megköszönte: Demeter

Jelentkezz be, és csatlakozz a beszélgetéshez!

Moderátorok: MLK

Partnereink:

Egyedi lakóautók gyártása. Lakóautók szervizelése, átépítése, felújítása.